Blog - Strona 577 z 1524 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 577

Lekkie odbicie w bancassurance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Bankowy kanał dystrybucji produktów ochronnych nieco poprawił swój rezultat względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Po raz pierwszy od dawna odnotowano za to spadek sprzedaży w bancassurance majątkowym w pierwszych trzech miesiącach roku.

Według danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń, na dzień 31 marca 2023 roku przypis składki w kanale bankowym uplasował się na poziomie 1,35 miliarda złotych Był to rezultat o 0,4% niższy od uzyskanego 12 miesięcy wcześniej (1,34 mld zł). Obecny wynik był jednak słabszy niż w I kwartale 2021 r. (1,65 mld zł) oraz po 3 miesiącach 2020 r., kiedy to w bancassurance zebrano 1,52 mld zł składek.

Sektor życiowy: Zauważalna poprawa

Z raportu Izby wynika, że kwartalny przypis składki w bancassurance życiowym wyniósł 813 mln złotych – o 6,8% więcej niż w I kw. 2022 r., tj. 761 mln zł. Składka wypracowana przez kanał bankowy w I kw. 2021 r. uplasowała się na poziomie 1,08 mld zł, a w I kw. 2020 r. wyniosła 1,03 mld zł. Na dzień 31 marca 2023 roku udział bancassurance życiowego w wyniku całego działu I uplasował się na poziomie 14,7%. Z kolei w latach 2022–20 wynosił on odpowiednio: 14,5%, 19,4% i 19,7%. Największy udział w składce w bancassurance życiowym miały ubezpieczenia do produktów bankowych – one to bowiem wypracowały 53% sprzedaży w pierwszych trzech miesiącach obecnego roku. Drugim co do wielkości rezultatem legitymowały się polisy inwestycyjne – 34%. Za 13% składek odpowiadały natomiast polisy stand alone.

Polisy ochronne nadal numerem jeden

538 mln zł wpływów z bancassurance życiowego pochodziło ze sprzedaży ubezpieczeń ochronnych. Rok wcześniej wypracowały one 557 mln zł składek, co oznacza spadek o 3% r/r. Z kolei przypis składki z polis inwestycyjnych wyniósł 275 mln zł – o 34% więcej niż przed rokiem, kiedy to sprzedaż takich umów przyniosła 205 mln zł. Dominującą formą umów w dziale I były umowy indywidualne – w I kw. 2023 r. pochodziło z nich 89% przypisu (84% rok wcześniej).

Dominująca pozycja składek jednorazowych

57 mln zł przypisu w segmencie inwestycyjnym stanowiły wpłaty z produktów ze składką regularną. Przed rokiem było to 76 mln zł, co oznacza spadek o 25% r/r. Z kolei 218 mln zł pochodziło z polis ze składką jednorazową (129 mln zł, +69%).

W pierwszym przypadku 48 mln zł było zasługą ubezpieczeń z gr. 3, czyli polis z UFK (68 mln zł, -28%), natomiast około 9 mln zł wypracowały umowy z gr. 1 działu I (8 mln zł, +6% r/r). Jeśli zaś chodzi o umowy ze składką jednorazową, to za 34 mln zł przypisu odpowiadały „uefki” (53 mln zł, -37%), a 184 mln zł wypracowały polisy na życie (76 mln zł, +143% r/r).

Z kolei w ubezpieczeniach ochronnych powiązanych z produktem bankowym składki jednorazowe odpowiadały za 258 mln zł przypisu, wobec 287 mln zł rok wcześniej (spadek o 10%). Wartość składki regularnej uplasowała się na poziomie 174 mln zł, wobec 188 mln zł przed rokiem (-7% r/r). Natomiast w przypadku produktów stand alone składki regularne przyniosły 92 mln zł, wobec 80 mln zł na koniec marca 2022 r., co oznaczało wzrost o 15%, natomiast ok. 15 mln zł pochodziło z wpłat w ramach składki jednorazowej (1 mln zł, +1113%).

Wzrosła średnia dla „jednorazówek” inwestycyjnych

Średnia uroczniona składka na polisę inwestycyjną pozyskaną w kanale bankowym osiągnęła poziom 5673 zł dla umów ze składką jednorazową (2555 zł rok wcześniej, wzrost o 122%) oraz 2720 zł dla umów ze składką okresową (2984 zł, -9%).

W polisach powiązanych z produktem bankowym średnia uroczniona składka w ubezpieczeniach z płatnością jednorazową wyniosła 572 zł (590 zł, -3%), a w przypadku polis ze składką okresową było to 288 zł (295 zł, -2%).

Natomiast w polisach ochronnych stand alone i pozostałych powiązanych (np. zdrowotne) średnia uroczniona składka wyniosła: przy składce jednorazowej – 1947 zł (375 zł, wzrost o 419% r/r), przy okresowej – 507 zł (467 zł, +8%).

Najwięcej umów okołoproduktowych

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w ogólnej liczbie produktów w bancassurance życiowym miały polisy powiązane z produktem bankowym – 4,22 mln z ogólnej liczby 5,21 mln szt. umów zawartych w bankowym kanale dystrybucji ubezpieczeń z działu I w I kw. 2023 r. Oprócz tego zawarto również 0,75 mln szt. umów stand alone i 0,24 mln szt. inwestycyjnych.

Słaby kwartał dla non-life

W bancassurance majątkowym zebrano z kolei 532 mln zł składek, o 8% mniej niż rok wcześniej, tj. 579 mln zł. Na dzień 31 marca 2023 roku udział tego segmentu w wyniku całego działu II uplasował się na poziomie 3,6%. W latach 2022–20 było to z kolei odpowiednio: 4,5%, 4,7%, 4,3%.

Polisy wypadkowe ze słabszym wynikiem, ale wciąż najwyższym

Najwięcej składki w bancassurance majątkowym zebrano z ubezpieczeń z grup 8–9, czyli od szkód spowodowanych żywiołami i pozostałych szkód rzeczowych. Przypis w tej gałęzi produktów wyniósł 173 mln zł, o 9% więcej niż przed rokiem, tj. 158 mln zł. Wyprzedziły one polisy z gr. 1–2, czyli ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, które wygenerowały 122 mln zł, o 31% mniej niż w I kwartale 2022 r., kiedy to zebrano z nich 178 mln zł. Trzecie miejsce zajęły ubezpieczenia z gr. 3–7, czyli casco i transportowe z wynikiem rzędu 97 mln zł, wobec 82 mln zł na koniec marca ub.r., co oznacza wzrost o 18% r/r.

Ponad 17 mln umów

Łącznie w I kw. 2023 r. w bancassurance non-life funkcjonowało 19,31 mln szt. umów. Największą ich liczbę odnotowano w przypadku ubezpieczeń z gr. 8 i 9 – 6,67 mln szt. Drugie miejsce zajęły  umowy z gr. 14–16 (ubezpieczenia kredytu, gwarancji i różnych ryzyk finansowych) – 4,78 mln szt., natomiast trzecia lokata przypadła polisom z gr. 1 i 2 – 4,33 mln szt.


W raporcie uwzględnione zostały wyniki 17 towarzystw życiowych, kontrolujących ok. 97% przypisu działu I na koniec I kw. 2023 r., oraz 15 towarzystw majątkowych, odpowiadające za 86,3% wyniku sprzedażowego działu II.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

#ubezpieczeniowyLIVE: Bezpieczni w drodze. Wspólny projekt Aegon i CUK

0

Zapraszamy na kolejną odsłonę programu #ubezpieczeniowyLIVE, która odbędzie się w czwartek 22 czerwca w godzinach 13:00–14:00. Tym razem mowa będzie o nowej wspólnej ofercie CUK Ubezpieczenia i Aegon.

W programie wystąpią Monika Woźniak, dyrektorka ds. Kluczowych Partnerów Aegon, i Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-commerce CUK Ubezpieczenia.

Podczas audycji będzie można dowiedzieć się:

  • Jak „Bezpieczni w drodze” działają w praktyce?
  • Co jest ważniejsze dla skutecznej sprzedaży – prosty produkt czy zwinność technologiczna?
  • Jakie były największe wyzwania przy tworzeniu wspólnego produktu?

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

(am)

PIB Group chce nadal przejmować w Europie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PIB Group, brytyjska firma brokerska działająca m.in. w Polsce, zamierza podwoić swój rozmiar, koncentrując się na fuzjach i przejęciach poza Wielką Brytanią. Do końca roku działalność międzynarodowa grupy ma stanowić 50% jej przychodów.

Intencją spółki jest przeniesienie swojej uwagi na przejmowanie zagranicznych firm w Europie ze względu na spadek możliwości w Wielkiej Brytanii. Brendan McManus, właściciel PIB Group i jej dyrektor generalny, w wywiadzie dla „Insurance Post” stwierdził, że Europa oferuje najlepszy potencjał wzrostu, oraz podkreślił wartość i naturalne możliwości ekspansji na wschodzących rynkach ubezpieczeniowych. 

PIB Group jest już obecna w kilku krajach europejskich i planuje wkrótce ujawnić kolejne transakcje. Brytyjczycy podkreślają, że chociaż ich macierzysty rynek nadal oferuje pewne perspektywy, to staje się nasycony. Dlatego też priorytetami firmy stają się organiczny wzrost w Wielkiej Brytanii i poszukiwania możliwości za granicą.

– Od ponad 2 lat prowadzę rozmowy na temat konsolidacji z wieloma potencjalnymi spółkami w Polsce, które decydują się lub myślą o sprzedaży biznesu. Główną motywacją dla właścicieli tych spółek są zyski, natomiast celem strategicznym jest rozwój biznesu oraz dostęp do rynków międzynarodowych przy zagranicznym inwestorze. Wizja ekspansji PIB Group w Polsce i mocny nacisk na rynki europejskie jest dla nas bardzo dobrą szansą – skomentował Mariusz Muszyński, prezes PIB Group Polska.

PIB Group to niezależna grupa wyspecjalizowanych pośredników ubezpieczeniowych, wspierana przez wiodące na świecie fundusze private equity Apax Funds oraz The Carlyle Group. Obecnie grupa działa w dziewięciu krajach i generuje ponad 2 mld funtów brytyjskich składki przypisanej brutto.

W Polsce PIB Group przejęła dotychczas firmy brokerskie ReSolutions, WDB, Brokers Union, spółki z grupy Exito (Exito Broker, Eko Broker, ECRB) oraz multiagencję Asist.

AM (źródło: LinkedIn)

Bezpieczny.pl i Odrabiamy.pl zmieniają zasady gry

0
Źródło zdjęcia: Bezpieczny.pl

Rozmowa z Andrzejem Adamczykiem, CEO Bezpieczny.pl (Grupa Generali), i Łukaszem Wędelem, COO Odrabiamy.pl

Aleksandra E. Wysocka: – Bezpieczny.pl już nie pierwszy raz rewolucjonizuje rynek ubezpieczeń NNW szkolnego. Tym razem nawiązujecie współpracę z największym portalem edukacyjnym w Polsce, Odrabiamy.pl. Co warto wiedzieć o tym nowym projekcie?

Andrzej Adamczyk: – Bezpieczny.pl od lat odgrywa kluczową rolę na rynku ubezpieczeń NNW szkolnego w Polsce. Przez lata opracowaliśmy innowacyjne rozwiązania, które zmieniły sposób, w jaki rodzice mogą chronić swoje dzieci. Najpierw wprowadziliśmy możliwość zakupu indywidualnej polisy przez internet z udziałem agenta, potem wyposażyliśmy pośredników w narzędzia do zdalnej sprzedaży i doradztwa, dzięki którym mogą sprzedawać nawet kilkaset polis NNW szkolnego dziennie.

Teraz, we współpracy z Odrabiamy.pl, idziemy o krok dalej. Naszym celem jest nie tylko zapewnienie ochrony, ale także wsparcie edukacyjne dzieci. To rewolucyjne podejście ma ogromną wartość dla rodziców i ich pociech. Ten projekt jest odpowiedzią na wyzwania, z którymi boryka się cały rynek.

Spójrzmy na demografię. Z roku na rok coraz mniej dzieci trafia do placówek edukacyjnych. Za trzy lata będzie o 70 tys. mniej przedszkolaków! Równolegle roczniki 2007 i 2008 martwią się obecnie, czy wystarczy dla wszystkich miejsc w szkołach ponadpodstawowych. Uczniowie w mniejszych miejscowościach mają utrudniony dostęp do wiedzy poza szkołą. Z drugiej strony w szkołach brakuje nauczycieli. Uczniowie potrzebują narzędzia, które pomoże im przygotowywać się do egzaminów i olimpiad.

Mając na uwadze te okoliczności, jako dostawca NNW szkolnego zaczęliśmy się rozglądać za nowymi opcjami rozwoju naszej oferty. Co roku korzystają z niej dziesiątki tysięcy rodziców. Rozmawiamy też z dyrektorami szkół i nauczycielami. Wiemy więc, że ubezpieczenie NNW nie jest dla nikogo obiektem głębszego zainteresowania. Młodzi rodzice mają często znikomą świadomość ubezpieczeniową, a w szkołach jest milion istotniejszych problemów niż NNW… Szukając opcji dla dalszego rozwoju NNW szkolnego, doszliśmy do pewnego rodzaju ściany. Postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia inaczej.

Gdy zapytamy dowolnego rodzica, czego życzy swojemu dziecku, to odpowie, że zdrowia, ale także bezpieczeństwa i dobrej edukacji. Te wartości są ze sobą tak ściśle powiązane, że prowadzą nas w jednym kierunku. Naszą odpowiedzią na to jest wspólna oferta z Odrabiamy.pl. Przeprowadziliśmy już wiele testów w placówkach, rozmawialiśmy z dyrektorami.

To jest fenomenalny pomysł. Spytajmy rodzica, czy chce, żeby jego dziecko dobrze się uczyło, zdało egzaminy i miało dobre wykształcenie. Sam jako rodzic to przeżyłem i jestem dumny z faktu, że razem z Odrabiamy.pl będziemy zwiększać dostępność edukacyjną dla wszystkich dzieci w Polsce, oferując finansowanie dostępu do edukacji.

Czym jest serwis Odrabiamy.pl?

Łukasz Wędel: – Odrabiamy.pl to innowacyjna platforma edukacyjna, obecna na rynku od 2013 r., czyli już dziesięć lat. Powstała jako odpowiedź na potrzeby uczniów, a jej pomysłodawcą jest Paweł Kruszelnicki. Miał prosty pomysł – chciał wspierać uczniów w szkole. Odrabiamy.pl zaczęło jako nieliczna grupa zaangażowanych studentów. Zespół Odrabiamy.pl rozrósł się z 2 do ponad 120 osób, a liczba współpracujących z nami nauczycieli przekroczyła 70. Z małego i intrygującego pomysłu staliśmy się największą płatną platformą edukacyjną w Polsce! Obecnie mamy ponad 3 tys. opracowanych materiałów z ponad 20 przedmiotów, obejmujących m.in. matematykę, fizykę, języki obce i wiele innych. Na platformie można znaleźć 280 tys. odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów.

Nie tylko liczba użytkowników, ale również ich aktywność jest imponująca. Co miesiąc Odrabiamy.pl odwiedza ponad 4 mln unikalnych użytkowników, którzy przeglądają ofertę i korzystają z dostępnych materiałów edukacyjnych. Platforma jest opracowana zarówno dla uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty, jak i do matury. Ważna jest dla nas różnorodność materiałów, dlatego uczniowie znajdą u nas treści wspierające proces nauki także w formie filmów. Odrabiamy.pl oferuje również wideolekcje do powtórzenia i uporządkowania materiału szkolnego we własnym zakresie. Obecnie pracujemy nad rozwojem naszej oferty, która trafi w potrzeby uczniów – kursy online przygotowujące m.in. do egzaminów.

Niezwykle istotne jest, że Odrabiamy.pl udostępnia uczniom wszystkie materiały przygotowane przez doświadczonych nauczycieli, gotowe do wykorzystania zarówno przez uczniów, jak i przez rodziców wspomagających proces nauki.

Co to wszystko ma wspólnego z ubezpieczeniami?

A.A.: – Bardzo dużo. Jeśli uczeń z powodu choroby lub wypadku opuszcza lekcje, to pojawia się problem. Musi nadrobić zaległości i wskoczyć do pociągu, który nazywa się podstawa programowa. Ten pociąg nie zatrzymuje się na zawołanie każdego pasażera, który nie zdążył się dosiąść. Przechodzi przez kolejne stacje, takie jak klasówki i sprawdziany, i nie ma możliwości cofnięcia się. 

Dzięki serwisowi Odrabiamy.pl uczeń może odrobić każdą pracę domową, zrozumieć problematyczne zadanie z fizyki, obejrzeć eksperyment z chemii, przygotować się do sprawdzianu z hiszpańskiego. Wszystko to we własnym domu, w przyjaznej młodym ludziom formule. Dlatego od maja 2023 r., jeśli rodzic kupi swojemu dziecku ubezpieczenie NNW szkolne w Bezpieczny.pl w wariancie 2 lub wyższym, dostanie bezpłatny dostęp do serwisu Odrabiamy.pl na 30 dni, a potem 50% zniżki na roczny abonament.

Czy będzie można z tej opcji skorzystać tylko w razie choroby lub wypadku dziecka?

A.A.: – To rodzic z dzieckiem będą decydowali, kiedy chcą skorzystać z Odrabiamy.pl. Zarówno wtedy, gdy mamy do czynienia z nieobecnościami wywołanymi chorobą lub wypadkiem, jak i wtedy, gdy dziecko chce poprawić oceny z jakiegoś przedmiotu czy przygotować się do egzaminu.

Patrząc na to szerzej, bezpieczne dziecko to takie, które wie, że zawsze może liczyć na pomoc. Bywa przecież tak, że jest fizycznie obecne w szkole, ale nie ze wszystkim sobie samo poradzi. Nie będzie miało odwagi podnieść ręki i zapytać.

Nasza połączona oferta z Odrabiamy.pl to też duża korzyść dla rodziców. 50% rabatu na roczny abonament Odrabiamy.pl to realna wartość. To naprawdę przełomowe, ponieważ każde dziecko i każdy rodzic będzie mógł odczuć wyraźną korzyść z ubezpieczenia, nawet jeśli nie dojdzie do żadnego wypadku czy choroby.

Mówiliśmy o korzyściach dla uczniów, rodziców i szkół, a co z agentami ubezpieczeniowymi?

A.A.: – Agenci Bezpieczny.pl specjalizujący się w NNW szkolnym chyba nigdy wcześniej nie byli witani w placówkach tak entuzjastycznie. Okazuje się, że tam, gdzie nie ma dużej przestrzeni na rozmowy o NNW, jest miejsce na rozmowy o narzędziach wspierających edukację. Również dla rodziców wybór jest jasny – gdy mają kupić zwykłe NNW albo NNW z dostępem premium do Odrabiamy.pl, to nawet się nie zastanawiają. A uczniów nie trzeba przekonywać, bo oni ten serwis świetnie znają i z niego korzystają. Zachęcam, żeby zapytać własne dziecko, czy zna Odrabiamy.pl…

Od lat drukujemy ulotki o NNW, ale odkąd na drugiej stronie są szczegóły dotyczące bezpłatnych 30 dni wersji premium Odrabiamy.pl oraz 50% rabatu na roczny abonament, nasze materiały stały się czymś cennym, a nie papierkiem do przejrzenia i wyrzucenia.

Dlaczego Odrabiamy.pl zdecydowało się na współpracę z Bezpiecznym.pl?

Ł.W.: – Współpraca pozwala nam dotrzeć do większej liczby dzieci i rodziców. Odrabiamy.pl już teraz jest jednym z największych portali edukacyjnych w Polsce, z setkami tysięcy użytkowników. Współpraca z Bezpieczny.pl daje nam możliwość większego rozwoju i wprowadzenia nowych funkcji, które jeszcze bardziej ułatwią naukę i wsparcie edukacyjne dla dzieci w całym kraju. Ale tak naprawdę nie to jest kluczowe.

Ta współpraca to nie tylko połączenie dwóch potężnych marek, to także synergia wartości, które stawiamy na pierwszym miejscu. Wierzymy, że zapewnienie edukacji i bezpieczeństwa to kluczowe zagadnienia, do których dostęp powinny mieć dzieci i młodzież w całym kraju. Dlatego dążymy do stworzenia innowacyjnych rozwiązań, które integrują te dwie dziedziny i przynoszą realne korzyści dla uczniów, rodziców i szkół.

A.A.: – To jest przyszłość, w której edukacja i bezpieczeństwo są ze sobą ściśle powiązane. Współpraca Bezpieczny.pl i Odrabiamy.pl jest dowodem na to, że możemy iść o krok dalej, aby zapewnić naszym dzieciom najlepsze warunki do nauki i rozwoju. To nie tylko rewolucja na rynku, to rewolucja w sposobie myślenia o edukacji i bezpieczeństwie.

Nie ukrywam, że łączy nas też pewien idealizm. Docelowo chcemy, żeby naprawdę wszystkie dzieci w Polsce mogły się uczyć i być bezpieczne, niezależnie od tego, gdzie mieszkają i czy są zdrowe, czy chore. Jeszcze raz podkreślę – dla mnie bezpieczne dziecko to takie, które zawsze może liczyć na pomoc.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka


Sprzedażowa Liga Mistrzów 2022

0
Źródło zdjęcia: PZU

W poniedziałek 15 maja 2023 r. w łódzkim Vienna House Andel’s odbyła się uroczysta doroczna gala Biura Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych PZU Życie. Finał sprzedażowej Ligi Mistrzów, podsumowującej wyniki 2022 r., tradycyjnie już zgromadził najlepszych menedżerów i dyrektorów sprzedaży korporacyjnej z całego kraju.

Galę prowadził sprawdzony duet Małgorzata Kosierkiewicz, regionalna dyrektorka sprzedaży, oraz Tomasz Łakomy, dyrektor ds. zarządzania efektywnością sieci sprzedaży i portfelem PZU Życie SA.

W imieniu władz Grupy PZU zebranych przywitała Małgorzata Kot, członkini zarządu PZU SA i PZU Życie, która podziękowała wszystkim obecnym za przybycie i podkreśliła, jak bardzo cieszy się, że może być częścią tego wyjątkowego wydarzenia. Następnie omówiła wyniki PZU Życie na tle konkurencji.

Mamy powody do dumy z rezultatów, które osiągnęliśmy. Cieszę się, że w niełatwym otoczeniu gospodarczym odwracamy trend spadkowy i zaczynamy rosnąć w ubezpieczeniach ochronnych oraz kontynuujemy wzrost w ubezpieczeniach zdrowotnych – podkreśliła Małgorzata Kot.

Kolejnym mówcą był dyrektor zarządzający Artur Fromberg. – W ubiegłym roku w swoim wystąpieniu nawiązałem do „Gwiezdnych Wojen” i życzyłem, aby moc była z Wami. Przyglądając się Waszym sukcesom, potwierdzam, że to zrealizowaliście!

Chwaląc za rekordowe wyniki w sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych i dodatków, porównał menedżerów sprzedaży do skoczków narciarskich, którzy muszą opanować wiele elementów i technik, by osiągnąć znakomite wyniki. Podobnie jak skoczkowie muszą dojechać do progu, odbić się z niego, wykonać skok i wylądować, sprzedawcy starają się przyciągnąć klientów, zainteresować ich ofertą, przekonać do zakupu i zapewnić satysfakcję po transakcji.

W swojej analizie akcentował znaczenie regularności, konsekwencji i wytrwałości w pracy. Agenci muszą systematycznie doskonalić zdolności negocjacyjne, komunikacyjne i sprzedażowe. Wyraził przekonanie, że regularne szkolenia i rozwijanie umiejętności przynoszą efektywne rezultaty w codziennej pracy sprzedawców.

Artur Fromberg podkreślił również rolę pracy zespołowej, zarówno w skokach narciarskich, jak i w sprzedaży ubezpieczeń grupowych. Zespoły muszą współpracować, wzajemnie się wspierać i dążyć do wspólnych celów. Kooperacja, wymiana pomysłów i wsparcie mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu.

Na zakończenie motywował uczestników do odkrywania indywidualnego potencjału i stawania się mistrzami w wybranej dziedzinie. Podkreślił, że każdy ma możliwość osiągnięcia sukcesu, jeśli konsekwentnie i systematycznie rozwija umiejętności.

Gościem specjalnym wieczoru był Greg Albrecht. Jego wystąpienie pt. „Esencjalizm, czyli jak podnieść jakość życia i podkręcić wyniki” było pełne praktycznych wskazówek dotyczących motywacji i zarządzania czasem.

Jednym z kluczowych aspektów poruszonych przez mówcę było zastosowanie metody białej kartki w codziennym planowaniu. Zamiast działania na autopilocie Greg Albrecht zalecał świadome i celowe planowanie tylko tych zadań, które mają największe znaczenie dla osiągnięcia naszych celów.

Gorąco zachęcał do celebrowania nawet drobnych momentów sukcesu, ponieważ w codziennej gonitwie często zapominamy docenić nasze osiągnięcia i przechodzimy do kolejnych zadań bez zatrzymania się na chwilę, by się cieszyć. Celebrowanie momentów sukcesu nie tylko wzmacnia motywację, lecz także pomaga budować pozytywne podejście i daje nam dodatkową energię przed dalszą pracą.

To był doskonały wstęp do najważniejszej części wieczoru. Jak co roku, ukoronowaniem Ligi Mistrzów było wręczenie nagród najlepszym menedżerom i dyrektorom, a potem wspólne świętowanie wyników.

Aleksandra E. Wysocka

Czy fundacja rodzinna rozwiązuje problem zachowku?

0
dr n.pr. Małgorzata Rejmer

Agenci i brokerzy rozumieją, czym jest zachowek. Nabiera on szczególnego znaczenia w przypadku majątków w postaci przedsiębiorstwa lub własności udziałów/akcji w spółkach.

Wyobraźmy sobie, że właściciel prowadzi firmę o wartości 20 mln zł, a jego majątek prywatny wyceniony jest na 10 mln zł. W chwili śmierci masa spadkowa wyniesie 30 mln zł. Przedsiębiorca w testamencie powołuje do spadku swoją żonę, decydując, że dwoje małoletnich dzieci będzie zabezpieczonych przez nią.

Art. 991 k.c.

Niestety sąd rodzinny i opiekuńczy, kierując się interesem dzieci, wskazał spadkobierczyni, że w terminie trzech miesięcy ma zdeponować kwotę zachowku na rachunku wskazanym przez sąd. W naszym przykładzie byłaby to wartość ponad… 13 mln zł.

Na polskim rynku trudno byłoby zapewnić temu przedsiębiorcy ubezpieczenie na życie z takim świadczeniem. W praktyce oznacza to ryzyko likwidacji firmy lub wyprzedaży najbardziej wartościowych aktywów.

Bardzo wiele osób oczekiwało, że przy okazji prac nad fundacją rodzinną ustawodawca wprowadzi istotne zmiany także w zakresie zachowku. Niestety, wbrew temu, co można przeczytać w niektórych publikacjach, tak się nie stało. Zachowek pozostał niezmieniony w swojej konstrukcji prawnej. Jego zasady wynikają wciąż z art. 991 k.c.

Co zmieniła ustawa?

Po pierwsze, sposób określania masy spadkowej. Wartość masy spadkowej wynika z aktywów wchodzących w jej skład, np. wartości przedsiębiorstwa (udziałów, akcji), nieruchomości, ruchomości, gotówki itp. W podanym przykładzie jest to 30 mln zł. Masa spadkowa jest podstawą do określenia udziału każdego ze spadkobierców w tejże masie (przy dziedziczeniu ustawowym) albo do określenia substratu zachowku (przy dziedziczeniu testamentowym).

W sytuacji, gdy spadkodawca podejmie decyzję o powołaniu fundacji rodzinnej i wniesie do niej np. udziały w spółce o wartości 20 mln zł, a jednocześnie do jego śmierci dojdzie po upływie dziesięciu lat od powołania fundacji, wówczas masa spadkowa będzie istotnie mniejsza (w naszym przykładzie zamiast 30 wyniesie 10 mln zł). Tym samym roszczenie zachowkowe będzie dużo mniejsze, bo zmienia się podstawa do jego określenia (ok. 5,5 mln zł zamiast 13 mln zł).

Warunkiem koniecznym jest jednak, aby minęło co najmniej dziesięć lat od powołania fundacji rodzinnej i wniesienia do niej określonego kapitału. Często fundatorzy nie zdecydują się na rozwiązanie, w którym cały majątek (i firmowy, i prywatny) znajdzie się w fundacji. Oznacza to, że niezależnie od faktu, że część majątku wyłączona będzie spod dziedziczenia, majątek, który pozostanie poza fundacją, będzie tworzył masę spadkową. A jeśli tak, problem zachowku będzie istniał zawsze.

Drugą zmianą, a właściwie doprecyzowaniem, jest możliwość rozłożenia zobowiązania zachowkowego na raty (pięć lat, w uzasadnionych przypadkach do dziesięciu) oraz miarkowania roszczenia, czyli prawo sądu do obniżenia roszczenia zachowkowego. Nie będzie to jednak norma, ale jedynie wyjątek od zasady, że zachowek nadal należy się spadkobiercom nie powołanym do spadku, według dotychczasowych zasad.

Kolejną zmianą jest możliwość zaliczania świadczeń wypłacanych przez fundację na poczet zobowiązań zachowkowych zarówno już za życia fundatora, jak i po jego śmierci. Taki mechanizm pozwala na zmniejszenie wysokości potencjalnego roszczenia zachowkowego.

Niezależnie od opisanych rozwiązań prawnych ubezpieczenie na życie pozostaje istotnym instrumentem finansowym w procesie planowania spadkowego.

dr n. pr. Małgorzata Rejmer
prezes zarządu Kancelarii Finansowej LEX
www.kf-lex.pl

KNF zatwierdziła nominacje prezesów ERGO Hestii i Agro Ubezpieczeń

0
Artur Borowiński

Na odbywającym się 16 czerwca posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie: Artura Borowińskiego na stanowisko prezesa zarządu STU i STUnŻ ERGO Hestia, Doroty Marty Piwońskiej na stanowisko prezesa zarządu Agro Ubezpieczenia TUW oraz Andrzeja Jarosława Płachty na stanowisko członka zarządu Aegon TUnŻ odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem.

Artur Borowiński objął stery w ERGO Hestii z początkiem obecnego roku. Do 30 września 2022 r. był prezesem zarządu spółek Compensy oraz członkiem rad nadzorczych kilku firm ubezpieczeniowych i TFI należących do Vienna Insurance Group w Polsce i krajach bałtyckich. Zanim został mianowany prezesem Compensy w 2014 r., pełnił już kilka odpowiedzialnych stanowisk na poziomie zarządu w spółkach ubezpieczeniowych należących do VIG w Rumunii i Polsce z szerokim zakresem obowiązków zarówno w ubezpieczeniach majątkowych, jak i na życie. Przygodę z ubezpieczeniami rozpoczął w VIG w 2000 r. i angażując się w wiele projektów, awansował wewnętrznie, dochodząc do obecnie zajmowanych funkcji. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Dorota Piwońska z dniem 1 marca  2022 r. została powołana przez Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników na prezesa zarządu, pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Do tego czasu Fundusz powierzył jej pełnienie obowiązków prezesa zarządu Agro Ubezpieczenia TUW. Dorota Piwońska posiada duże doświadczenie w zakresie zarządzania w spółkach prawa handlowego. Przez przyjściem do Agro TUW pełniła funkcję wiceprezesa AMW SINEVIA sp. z o.o. Była członkiem Komisji Nadzoru Bankowego oraz członkiem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. W Ministerstwie Finansów kierowała pracami Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego, a w Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych pełniła funkcje kierownicze w Departamencie Pracowniczych Programów Emerytalnych. Była doradcą w Narodowym Banku Polskim w Departamencie Zarządzania Strategicznego. Doświadczenie na rynku ubezpieczeń zdobywała w Nationale Nederlanden i PZU SA, gdzie jako dyrektor zarządzający ds. Klienta Korporacyjnego kierowała pionem klienta strategicznego oraz zarządzała wykonywaniem zadań spółki i realizacją jej polityki w obszarze korporacyjnych ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych oraz ubezpieczeń morskich i transportowych, finansowych, a także bancassurance.

Ukończyła studia prawnicze na Wydziale Prawa Kanonicznego i Świeckiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ponadto posiada certyfikat zarządzania projektami PRINCE2 Foundation.

Andrzej Płachta ma 34-letnie wszechstronne doświadczenie zawodowe z zakresu zarządzania, kierowania projektami oraz optymalizacji procesów biznesowych (m.in. metodyką Six Sigma), z czego ponad 23 lata w instytucjach finansowych. Swoją karierę rozpoczął w 1989 roku w Polskiej Akademii Nauk. Od 1992 do 1999 był związany z firmą biotechnologiczną Millipore Corporation w Polsce i Francji. W latach 2000–2010 pracował w ING Nationale-Nederlanden, gdzie zajmował stanowiska m.in. dyrektora departamentu obsługi klientów, dyrektora departamentu produktów i procesów, dyrektora pionu zarządzania potrzebami biznesowymi i projektami oraz dyrektora programu Lean Six Sigma. W latach 2010–2018 był wiceprezesem i partnerem zarządzającym w Money Makers, gdzie odpowiadał za IT, operacje, audyt wewnętrzny, finanse, ryzyko i administrację, a później także za proces przekształcenia z Domu Maklerskiego w TFI. Po przejęciu Money Makers TFI przez Alior Bank od 2018 r. był wiceprezesem Alior TFI. Andrzej Płachta jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, na którym ukończył biologię molekularną.

(AM, źródło: KNF, gu.com.pl)

Marta Olczak-Klimek na czele Insuralex

0
Marta Olczak-Klimek

Mecenas Marta Olczak-Klimek obejmie stanowisko prezeski Insuralex. Będzie trzecią kobietą na tym stanowisku i pierwszą z naszego regionu Europy.

Założona w 2002 r. Insuralex – Trusted International Legal Advisors for (Re) Insurance – to międzynarodowa grupa ponad 50 niezależnych kancelarii prawnych z Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Afryki, Azji i Bliskiego Wschodu, specjalizujących się w ubezpieczeniach i reasekuracji, sporach sądowych i pokrewnych usługach związanych z prawem ubezpieczeniowym. Jest to jedyna międzynarodowa sieć skupiająca się na prawie ubezpieczeniowym ujęta w rankingu Global Chambers jako wiodąca sieć kancelarii prawnych.

– Insuralex to niezwykle elitarna grupa kancelarii specjalizujących się w prawie ubezpieczeniowym, uzyskanie w niej członkostwa nie jest łatwe. Członkiem Insuralex zostaje zazwyczaj jedna kancelaria z każdego państwa, uważana za wiodącą w tej specjalistycznej dziedzinie w ramach swojej jurysdykcji krajowej. Tym bardziej jestem dumna nie tylko z nominacji na stanowisko prezeski, ale przede wszystkim z faktu, że nasza kancelaria, OKW (Olczak-Klimek, van der Kroft, Węgiełek) może reprezentować Polskę w tak szacownym gronie – mówi Marta Olczak-Klimek. 

Jest ona trzecią kobietą na tym stanowisku w Insuralex i jednocześnie pierwszą osobą z naszej części Europy. Od kilkunastu lat jest partnerką w kancelarii OKW z oddziałami w Warszawie i Wrocławiu, prowadząc sprawy nie tylko związane z prawem ubezpieczeniowym, ale także spory gospodarcze oraz z zakresu prawa pracy i zatrudnienia. Publicystka między innymi „Forbesa”, „Dziennika Gazety Prawnej” i „Gazety Ubezpieczeniowej”.

(AM, źródło: Biuro Prasowe Kancelarii OKW)

Wzrost w prywatnej opiece zdrowotnej szansą dla ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według prognoz PwC w najbliższych latach rynek abonamentów i ubezpieczeń medycznych będzie rósł w tempie dwucyfrowym, by w 2026 r. osiągnąć wartość 14 mld zł, wobec 6,9 mld zł w ubiegłym roku – informuje „Puls Biznesu”.

Z raportu firmy doradczej wynika, że obecny udział rynkowy ubezpieczycieli zdrowotnych w rynku wynosi 13%. W przypadku spełnienia się prognoz PwC podwoi się, korzystając zarówno ze wzrostu cen usług, rozbudowy oferty, jak i poszerzającej się bazy klientów. „PB” wskazuje, że według autorów raportu, zakłady ubezpieczeń dystrybuujące polisy w głównej mierze za pośrednictwem kanału B2B mają również duże możliwości dystrybucji indywidualnych ubezpieczeń medycznych ze względu na rozległą sieć sprzedaży. Problem jednak w tym, że ich nie wykorzystują.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 19 czerwca, Agnieszka Morawiecka „Ubezpieczyciele mogą zdrowo namieszać”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Partycypacja w PPK wynosi prawie 44%

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z czerwcowego numeru Biuletynu miesięcznego Pracowniczych Planów Kapitałowych, uaktualniającego dane o PPK wynika, że w systemie uczestniczy obecnie 3,31 mln osób z 312 tys. podmiotów. Oznacza to, że od 7 do 31 maja PPK wzbogaciły się o 10 tysięcy nowych uczestników. 

Aktualna partycypacja w programie wynosi 43,8%, przy czym największa jest w firmach zatrudniających ponad 250 osób (67,91%). Nadal prym wiedzie sektor prywatny, z partycypacją zbliżającą się do 50%.

Średni wiek osób oszczędzających to 39 lat, przy mocnej przewadze uczestników między 30. a 54. rokiem życia. W zdecydowanej większości jest to osoba narodowości polskiej (94,33%), częściej mężczyzna niż kobieta. Największa partycypacja występuje w województwie mazowieckim, gdzie przekroczyła 60,1%. Kolejne województwa to dolnośląskie (47,3%), wielkopolskie (45,7%) oraz małopolskie (43,7%).

Wartość aktywów netto funduszy zdefiniowanej daty wzrosła o 810 mln zł i wynosi aktualnie 15,68 mld zł. Funduszami zarządza 17 instytucji finansowych, a średni koszt prowadzenia PPK kształtuje się na niezmiennie niskim poziomie: 0,333%. Zysk uczestnika PPK zarabiającego 5300 zł, oszczędzającego w PPK od grudnia 2019 r., w zależności od grupy FZD wyniósł od 112% do 128%.

W wyniku tzw. ponownego autozapisu (dane z 7 maja 2023 r.) o 27,9% wzrosła liczba „aktywnych” uczestników PPK w porównaniu z końcem lutego br. Przełożyło się to także na wzrost liczby rachunków PPK (z 2,94 mln do 3,76 mln) oraz partycypacji (z 35,33% do 43,7%).

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

18,429FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie