Blog - Strona 768 z 1533 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 768

PZU Zdrowie wspiera rywalizację medycznych startupów

0

Trwa konkurs „Mother and Child Startup Challenge”, którego celem jest wyłonienie najbardziej innowacyjnych startupów, rozwiązujących wyzwania polskiego szpitalnictwa położniczo-pediatrycznego. Organizatorem jest Instytut Matki i Dziecka, a PZU Zdrowie wspiera projekt jako partner strategiczny. Z kolei drużyna InterRisk została srebrnym medalistą Szachowych Mistrzostw Polski Branży Finansowej,

Konkurs „Mother and Child Startup Challenge” został zainicjowany z myślą o poszukiwaniu rozwiązań, które pozwolą zapewnić jak najlepsze metody opieki nad przyszłymi matkami i najmłodszymi pacjentami. Skierowany jest do podmiotów tworzących kreatywne innowacje produktowe lub procesowe o istotnym znaczeniu dla pacjentów i systemu opieki zdrowotnej, wykorzystujące technologie medyczne. Zakres tematyczny konkursu obejmuje cztery obszary: działalność kliniczna; profilaktyka i badania przesiewowe; edukacja pacjentów i wsparcie w szkoleniu specjalistów; zarządzanie procesami i dokumentacją, analiza danych.

Spośród wszystkich zgłoszeń jury wyłoni dziesięć najbardziej innowacyjnych startupów. Zwycięski projekt zostanie wdrożony w pięciu polskich szpitalach: w Warszawie, Łodzi, Białymstoku i Olsztynie. Wyróżnione startupy otrzymają również wsparcie w zakresie mentoringu i rozwoju.

Sukces szachistów InterRisk

Z kolei InterRisk w rozgrywanej w dniach 30 września – 1 października II edycji Mistrzostw Polski Branży Finansowej w szachach zajął drugą lokatę. Drużyna ubezpieczyciela w składzie  Beata Andrejczuk –trenerka, Barbara Knyziak – Biuro Zasobów Ludzkich, Janusz Arakelyan – Biuro Zarządzania Inwestycjami, Krzysztof Szopa – Departament Aktuariatu przegrała w finale z ekipą Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Tym samym InterRisk nie udało się obronić tytułu wywalczonego przed rokiem. Jego ekpia pozostawiła za to w pobitym polu drużyny Narodowego Banku Polskiego, towarzystwa ubezpieczeń i banków komercyjnych.

(AM, źródło: PZU Zdrowie, InterRisk)

Beesafe: Dlaczego nie warto zaniżać wartości nieruchomości w umowie ubezpieczenia?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rafał Mosionek, prezes zarządu Beesafe  zwraca uwagę, że wielu Polaków szuka aktualnie oszczędności. – Musimy jednak pamiętać, że nie każdy pomysł na ich wygenerowanie opłaci się w dłuższej perspektywie. Dotyczy to np. prób zaniżania cen nieruchomości zgłaszanych do ubezpieczenia. Nie zawsze jest to jednak działanie intencjonalne. – zaznacza.

Menadżer przyznaje, że zdarza się, iż zgłoszenie zbyt niskiej wartości przedmiotu ubezpieczenia wynika ze świadomej decyzji właściciela nieruchomości, który chce w ten sposób uzyskać wysokość składki dopasowaną do zaplanowanego budżetu, a nie realnych potrzeb i ryzyka ubezpieczeniowego. Istnieją jednak również sytuacje, w których ubezpieczeni nie do końca zdają sobie sprawę ze wzrostu wartości nieruchomości, którą już posiadają.

– Analizując dane serwisu Otodom.pl dot. średnich cen za m2 na rynku wtórnym, widać, że kwoty za zakup mieszkania we wszystkich miastach wojewódzkich w Polsce wzrosły między sierpniem 2021 r. a sierpniem 2022 r. od 9% do niemal 25%. Przykładowo za lokum o powierzchni 50 m2 na rynku wtórnym w Warszawie zapłacimy teraz średnio przeszło 705 tys. zł – to o niemal 9% więcej niż w sierpniu 2021 r. Paradoksalnie to w tym mieście wzrost był najmniejszy. Najbardziej – bo prawie o 25% – wzrosła we wspomnianym okresie wartość nieruchomości w Gorzowie Wielkopolskim, osiągając dla mieszkania o wspomnianym metrażu średnio ponad 309 tys. zł na rynku wtórnym. – mówi Rafał Mosionek.

W obliczu wysokiej inflacji rosną także ceny materiałów budowlanych i robocizny, w związku z czym aktualne do niedawna sumy ubezpieczeń mieszkań i domów mogą okazać się niewystarczające, np. na odbudowę czy naprawę zniszczonych elementów nieruchomości. Dlatego warto upewnić się, czy wysokość polisy jest adekwatna do obecnej sytuacji rynkowej.

– Jeśli mamy już wcześniej zawartą polisę, możemy zgłosić obsłudze klienta zmianę wartości nieruchomości, dostosowując zakres ochrony. Jeśli dopiero myślimy o jej wykupieniu, dobrze przyjrzeć się aktualnym wysokościom składek. Bazując na wyliczeniach naszego kalkulatora on-line, w Warszawie składka dla mieszkania o powierzchni 50 m2 (przyjmując jego wartość na podstawie wspomnianych danych serwisu Otodom.pl) wyniesie nieco ponad 215 zł, w Gdańsku i Krakowie będzie bliska 200 zł, choć nie przekroczy tej kwoty. Najmniej, bo ok. 126 zł zapłacimy w Bydgoszczy i Zielonej Górze. Poniżej 130 zł będzie kosztować też polisa w Łodzi i Opolu. – wylicza Rafał Mosionek.

Poza lokalizacją na wysokość składki ubezpieczenia nieruchomości wpływa też m.in. jej stan.

– Jeśli więc zainwestujemy w nią, np. robiąc remont w mieszkaniu lub rozbudowując dom, a nawet nabywając kosztowny sprzęt RTV/AGD, pamiętajmy, że w ten sposób podnosimy wartość swojego majątku. Warto uwzględnić to w polisie, by była adekwatna do realnej wartości naszej nieruchomości, a tym samym – była w razie potrzeby wystarczająca na potrzebne naprawy. – podsumowuje prezes Beesafe.

(AM, źródło: Beesafe)

Pompy ciepła to poważny wydatek, dlatego warto je ubezpieczyć

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pompy ciepła od kilku lat cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Tego typu urządzenia, podobnie jak panele fotowoltaiczne, można ubezpieczyć od różnych, niespodziewanych zdarzeń losowych, jak choćby pożaru, zwarcia czy działania wody. – przypomina Wiener.

– Montaż pompy ciepła w średniej wielkości domu jednorodzinnym to koszt od 40 do nawet 80 tys. zł, zależnie od marki urządzenia. W przypadku większych budynków cena takiej instalacji może przekroczyć 100 tys. Wydatek tego rzędu jest poważną inwestycją, którą powinniśmy traktować w podobny sposób jak samochód czy maszynę w firmie – czyli po prostu objąć ubezpieczeniem. Ewentualna szkoda na tym urządzeniu może okazać się dużym obciążeniem dla budżetu, przed którym można się zabezpieczyć – wskazuje Agnieszka Młynarska, ekspertka Wiener.

Towarzystwo oferuje ubezpieczenie tego sprzętu od wszystkich ryzyk. Polisa pokryje m.in. koszty za zniszczenie lub utratę wymiennych elementów elektronicznych pompy oraz w razie utraty lub zaginięcia w wyniku kradzieży. To także ochrona w przypadku działania różnych czynników atmosferycznych, np. gradu, mrozu, burzy i powodzi.

Ubezpieczenie pokryje też koszty usunięcia szkód z powodu skażenia lub zanieczyszczenia, a także koszty rozbiórki i demontażu niezdatnych do użytku elementów. Obejmują one wywóz, składowanie oraz ewentualną utylizację. Wiener w ramach ubezpieczenia rekompensuje też zakup dodatkowej energii elektrycznej z zewnętrznej sieci energetycznej w wyniku uszkodzenia pompy ciepła.

(AM, źródło: Wiener)

SPBUiR zaprasza na szkolenie na temat ubezpieczeń aut w leasingu i zawierania umów na odległość

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

26 października odbędzie się szkolenie online „O zawarciu umowy ubezpieczenia na odległość. O ubezpieczeniach leasingowanych samochodów.”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi dr hab. prof. Uniwersytetu Łódzkiego Bartosz Kucharski adiunkt w Katedrze Prawa Gospodarczego i Handlowego UŁ.

Szkolenie jest podzielone na dwa bloki tematyczne. Podczas pierwszego z nich będzie mowa o zawieraniu umowy ubezpieczenia na odległość. W ramach tego bloku omówione zostaną następujące zagadnienia:

  1. Jak dostarczyć dokument ubezpieczenia?
  2. Czy dokument ubezpieczenia musi być papierowy?
  3. Kiedy dochodzi do zawarcia umowy ubezpieczenia?
  4. Od kiedy ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność?
  5. W jaki sposób winny być udostępnione OWU, by klient był nimi związany?
  6. Czy naruszenie obowiązku deklaracji jest sankcjonowane, jeżeli pytania nie miały formy pisemnej?
  7. Czy klient związany jest polisą odbiegającą na niekorzyść od wniosku, jeżeli nie zwrócono mu na to uwagi w formie pisemnej?
  8. W jakiej formie powinna zostać przeprowadzona APK?
  9. W jakiej formie należy udzielić informacji o produkcie ubezpieczeniowym?
  10. Jaką formę powinien przybrać ustandaryzowany dokument informujący o produkcie ubezpieczeniowym?
  11. czym dodatkowo i w jakiej formie należy poinformować klienta zawierając umowę ubezpieczenia na odległość?
  12. Jakie dodatkowo obowiązki nakłada na dystrybutora ustawa o świadczeniu usług drogę elektroniczną?

Drugi blok tematyczny będzie dotyczyć ubezpieczeń leasingowanych samochodów. W jego trakcie prowadzący poruszy takie kwestie, jak :

  1. Co to jest leasing i czym różni się od najmu?
  2. Komu przysługuje odszkodowanie z ubezpieczenia OC ppm. w razie szkody całkowitej i szkody częściowej w leasingowanym samochodzie?
  3. Kiedy odszkodowanie z ubezpieczenia OC ppm. za szkodę w leasingowanym samochodzie obejmuje VAT?
  4. Czy uprawnienie do odszkodowania z ubezpieczenia OC PPM zależy od treści umowy leasingu?
  5. Kto jest ubezpieczającym przy zawarciu umowy ubezpieczenia OC dotyczącego leasingowanego samochodu?
  6. Jaki jest los ubezpieczenia OC PPM dotyczącego leasingowanego samochodu w razie skorzystanie przez leasingobiorcę z opcji wykupu?
  7. Kto jest ubezpieczającym i ubezpieczonym przy zawarciu umowy ubezpieczenia AC samochodu stanowiącego przedmiot leasingu?
  8. Komu przysługuje odszkodowanie z ubezpieczenia AC w razie szkody całkowitej i szkody częściowej w leasingowanym samochodzie?
    Kiedy odszkodowanie z ubezpieczenia AC za szkodę w leasingowanym samochodzie obejmuje VAT?
  9. Komu przypada odszkodowanie z ubezpieczenia assistance i NNW dotyczącego leasingowanego samochodu?
  10. Czy leasingodawca może narzucać zakres ubezpieczenia?
  11. Czy leasingodawca może narzucać ubezpieczyciela oraz pośrednika ubezpieczeniowego?

Zarejestrować się na szkolenie można: https://polbrokers.pl/aktualne-szkolenie/

Rozpoczęcie szkolenia jest zaplanowane na godz. 11.00, a jego zakończenie na 15.00.

Po zakończeniu szkolenia dostępny będzie test sprawdzający przyswojoną wiedzę. Link do testu znajduje się pod oknem wideo, ale aktywny będzie dopiero po zakończeniu szkolenia. Test będzie dostępny w ciągu godziny po zakończeniu szkolenia i składa się z 5 losowo wybranych pytań z opcją zaznaczenia „tak” lub „nie”. Test zaliczają 3 poprawne odpowiedzi (60%). Czas wypełniania testu: do 30 minut.

Certyfikaty zaświadczające o ukończeniu szkolenia zostaną przekazane uczestnikom drogą elektroniczną – będą dostępne po zalogowaniu się na stronę szkolenia. Informacja o możliwości pobrania certyfikatu zostanie podana na stronie polbrokers.pl.

(AM, źródło: SPBUiR)

Wielka Brytania: Firmy wiedzą, że ryzyko cyber rośnie i nic nie robią

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podczas gdy ryzyko cyberataków na wielką skalę nie ustaje, małe i średnie przedsiębiorstwa w Wlk. Brytanii maja świadomość, że są narażone na większe ryzyka niż przed pandemią, a mimo tego wiele z nich wciąż pozostaje nieubezpieczonych.

Jak wykazały przeprowadzone przez Global Data ankiety ubezpieczeniowe wśród małych i średnich firm brytyjskich w latach 2021 i 2022, wiele z nich uważa, że poziom zagrażającego im cyberryzyka wzrósł od czasu pandemii. Blisko jedna trzecia respondentów obu ankiet miała poczucie, że cyberryzyko wzrosło albo znacznie wzrosło. Nieco więcej małych i średnich firm wskazywało, że spotkało więcej ryzyka w 2022 r. – wzrost i znaczny wzrost wskazało 32,7% respondentów w 2022 r. w porównaniu z 30,7% w 2021 r.

Poziom obaw podwyższył się prawdopodobnie dlatego, że duże, znane firmy w Wlk. Brytanii nadal padają ofiarą cyberataków. Holiday Inn ogłosił, że w wyniku ataku 7 września 2022 r. nastąpiła przerwa w pracy jego systemów online. Podobnie bank internetowy Revolut przyznał, że był ofiarą ataku 20 września. Wskutek tego ktoś z zewnątrz uzyskał na pewien czas dostęp do niewielkiego odsetka (0,16%) danych klientów. Te głośne ataki zwiększą świadomość małych i średnich, że każdy może być celem i że cybernapastnicy mogą wprowadzać destrukcję na różne sposoby. Poza tym, większe firmy mają zazwyczaj lepiej zabezpieczone systemy IT, więc łatwiej jest atakować małe i średnie.

Penetracja cyberubezpieczeniowa pozostaje na niskim poziomie: zaledwie 56,2% średnich przedsiębiorstw, 40% małych i 16,8% mikro miało w 2022 r. cyberpolisę.

– W tej sytuacji ubezpieczyciele muszą pokazać, że mogą pomóc powstrzymać ataki, oferując ochronę prewencyjną, w tym systemy zabezpieczeń i szkolenia personelu, dzięki którym często drogie składki ubezpieczeniowe okazują się warte swojej ceny – podsumowuje Ben Carey-Evans, analityk ubezpieczeniowy Global Data.

 (AC, źródło: Global Data)

Reasekuracja: Twardniejący rynek wchodzi w twardą fazę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europejscy reasekuratorzy rozminą się ze swoimi celami zysków w 2022 r. – szósty rok z rzędu – co zmusza branżę do podniesienia stawek i dalszej poprawy jakości portfeli – wynika z raportu Bank of America. Skutek jest taki, że branża ostatecznie wchodzi w fazę naprawdę twardego rynku.

Reasekuratorzy wejdą w przyszły rok ze znaczną siłą negocjacyjną, aby wymusić wyższe ceny i dalszą restrukturyzację. Przez restrukturyzację BoA rozumie dyslokację na rynku reasekuracji katastroficznej, która rozpoczęła się jeszcze zanim huragan Ian uderzył we Florydę. Huragan Ian prawdopodobnie zmiecie budżety reasekuratorów na duże szkody, przewidziane na III kw. i całoroczne. Twardy rynek reasekuracji katastroficznej pozwoli reasekuratorom restrukturyzować i poprawiać jakość portfela przez 2023 r. Skrajnie trudny rynek retrocesji (reasekuracji dla reasekuratorów) oznacza, że dyscyplina underwritingu jest koniecznością dla branży. Wycena jest ważna, ale nie mniej ważne są warunki kontraktów. Podczas gdy popyt na reasekurację będzie nadal rosnąć w 2023 r., poziom kapitału w reasekuracji spadnie po raz pierwszy od 2018 r.

Całkowity kapitał zmalał od początku roku o 11%, do ok. 640 mld dol. wskutek głównie negatywnych ruchów rynkowych na portfelach inwestycyjnych reasekuratorów. Znaczące ruchy kursowe (silny dolar) prawdopodobnie również odbiją się na dostępnej pojemności w 2023 r. Poza ograniczeniami kapitałowymi, reasekuratorzy będą pod presją na poprawę jakości portfeli ze strony akcjonariuszy. Po sześciu latach rozczarowań wynikami branża musi się bronić i udowodnić rzetelność swoich atrakcyjnych marż. BoA spodziewa się, że oprócz poprawy jakości portfela, dyskusje odnowieniowe zdominuje inflacja i duże szkody.

 (AC, źródło: Insurance Journal)

KNF wskazuje, jak dbać o cyberbezpieczeństwo klientów rynku ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Szybki rozwój cyfryzacji relacji ubezpieczycieli z klientami przyniósł wiele korzyści obu stronom. Upowszechnienie elektronicznych kanałów dostępu przyniosło ze sobą również liczne ryzyka mające wpływ na bezpieczeństwo środków finansowych i danych klientów. A mimo wielu działań edukacyjnych, prowadzonych m.in. przez ubezpieczycieli, liczba nadużyć, których ofiarami padają cyfrowi konsumenci, nadal rośnie. Dlatego Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wystąpił do zakładów ubezpieczeń oraz reasekuracji ze stanowiskiem w sprawie działań w zakresie cyberbezpieczeństwa.

UKNF zalecił zakładom, aby we wszelkich działaniach dotyczących elektronicznych kanałów dostępu kierowały się zasadą „security first”, tj. stawiały bezpieczeństwo na pierwszym planie i podejmowały decyzje dotyczące kształtu procesów i produktów na podstawie rzetelnych analiz ryzyka, uwzględniających nie tylko kwestie bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego, ale również zagrożenia dla klientów.

Zdaniem nadzoru, analizy te powinny obejmować także wymagania wobec warunków świadczenia usług zdalnych, aby zapewnić maksymalny do osiągnięcia w danych warunkach poziom bezpieczeństwa środków finansowych i danych klientów, oraz uwzględniać obecne trendy zagrożeń, wektory ataków na klientów, sposoby działań cyberprzestępców oraz potencjalne ryzyka wynikające z planowanych przez zakład działań – również w kontekście potencjalnego wpływu tych działań na cały sektor usług finansowych.

Wieloskładnikowe uwierzytelnianie w elektronicznych kanałach dostępu

UKNF wskazał, że duży nacisk należy położyć na wykorzystywane metody potwierdzania tożsamości. Szczególnie na to, czy i w jakim stopniu zastosowanie wieloskładnikowej weryfikacji tożsamości przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa środków finansowych i danych klientów. Podobnie należy postąpić w przypadku innych mechanizmów zabezpieczających, takich jak np. weryfikacja miejsca i czasu logowania do elektronicznego kanału dostępu oraz urządzenia, z którego takie logowanie ma miejsce. Urząd jest zdania, że w świetle obecnych cyberzagrożeń brak stosowania silnego, wieloskładnikowego uwierzytelnienia klientów jest nieakceptowalnym ryzykiem. Takie uwierzytelnienie należy też stosować w przypadku uzyskiwania przez użytkownika wglądu w informacje stanowiące tajemnicę ubezpieczeniową poprzez zdalne kanały dostępu, jak również dokonywania operacji związanych z zarządzaniem polisami, mogącymi mieć skutki finansowe, np. ustalanie numerów rachunków bankowych lub realizacja transferów. UKNF dopuszcza niestosowanie takiego mechanizmu wyłącznie wówczas, gdy w ocenie zakładu ryzyko dla klienta jest niskie. Urząd oczekuje niezwłocznego podjęcia przez ubezpieczycieli i reasekuratorów prac mających na celu wdrożenie wieloskładnikowego uwierzytelnienia klientów w elektronicznych kanałach dostępu.

Unikanie aktywnych linków w komunikacji z klientami

Nadzór zwrócił też uwagę na stosowanie przez cyberprzestępców metod socjotechnicznych. Prowadzone przez nich kampanie phishingowe, wykorzystujące SMS oraz wiadomości e-mail do rozsyłania linków internetowych, kierujących do fałszywych stron zakładów bądź stron zawierających złośliwe oprogramowanie wykradające poświadczenia klientów do logowania do elektronicznych kanałów dostępu, mogą być źródłem poważnych strat finansowych klientów. Dlatego Urząd jest zdania, że wysyłanie aktywnych linków do stron internetowych w wiadomościach e-mail (włącznie z osadzaniem takich linków w grafikach) oraz wiadomościach SMS adresowanych do klientów stoi w sprzeczności z tworzonym i od lat komunikowanym klientom przekazem związanym z ryzykiem utraty danych i środków finansowych, a ubezpieczyciele i reasekuratorzy powinni dążyć do ograniczenia tej praktyki na rzecz informacji statycznych lub przekazywanych klientom poprzez aplikacje mobilne lub inne kanały elektroniczne, które nie generują ryzyka oszustwa.

Zabezpieczenie komunikacji z klientami

Kolejnym istotnym czynnikiem ryzyka dotyczącym bezpieczeństwa środków finansowych i danych klientów jest sposób zabezpieczania komunikacji z klientem prowadzonej z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Organ nadzoru uznał za nieakceptowalne stosowane obecnie zabezpieczanie załączników w korespondencji e-mail hasłami, składającymi się np. z fragmentów numeru PESEL klienta, łatwymi do odgadnięcia za pomocą ogólnodostępnych narzędzi informatycznych, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa.

Zdaniem UKNF forma komunikacji z klientem oraz metody jej ochrony powinny być poprzedzone pogłębioną analizą ryzyka, ukierunkowaną na zabezpieczenie danych i informacji, uwzględniającą również aspekty użyteczności i jakości interakcji użytkownika z elektronicznymi kanałami dostępu (tzw. user experience). Analiza powinna obejmować stanowisko właściwej ds. cyberbezpieczeństwa komórki, która będzie w stanie w rzetelny sposób ocenić, czy planowany sposób zabezpieczania korespondencji można uznać za bezpieczny. Niewłaściwe zabezpieczenie tych danych może być wykorzystane w celach przestępczych, a także skutkować naruszeniem ochrony danych objętych tajemnicą ubezpieczeniową lub innych danych osobowych, narażając zakład na straty wizerunkowe oraz ryzyko nałożenia administracyjnej kary pieniężnej.

Dlatego Urząd uważa, że korespondencja e-mail zawierająca załączniki, zwłaszcza z danymi objętymi tajemnicą ubezpieczeniową lub innymi danymi osobowymi, powinna być szyfrowana w sposób zapewniający poufność informacji, a odpowiednio długie i złożone hasło niezbędne do jej odszyfrowania powinno być przekazywane osobnym kanałem komunikacji, np. przez portal internetowy, aplikację mobilną lub SMS. Ale dopuszcza też możliwość ustawienia indywidualnego hasła do załączników przekazywanych drogą elektroniczną przez klienta. O ile uwzględnia to wskazane założenia i jest zgodne z polityką haseł zakładu. Zdaniem Urzędu przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa danych klienta, bez zmniejszenia użyteczności zdalnych kanałów dostępu.

Kontrola nad działalnością zewnętrznych usługodawców

Organ nadzoru przypomniał, że zgodnie z Wytycznymi KNF dotyczącymi zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego, wydanymi dla sektora ubezpieczeniowego, od zakładów oczekuje się, że będą one sprawować skuteczną kontrolę także nad działalnością usługodawców zewnętrznych w zakresie świadczonych przez nich usług. Powinna ona dotyczyć w szczególności stosowanych przez takich usługodawców mechanizmów kontrolnych i być realizowana albo poprzez ich weryfikację, wykonaną bezpośrednio przez zleceniodawcę, albo przegląd wyników weryfikacji mechanizmów kontrolnych realizowanych – np. z wykorzystaniem ogólnoświatowych standardów w tym zakresie, takich jak SSAE 162 – przez audyt wewnętrzny usługodawców lub niezależnych audytorów zewnętrznych.

Edukacja klientów

Urząd ocenił również, że dotychczasowe działania w obszarze edukacji klientów są niewystarczające. Jego zdaniem budowanie ich świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa nie powinno obecnie skupiać się wyłącznie na bezpieczeństwie korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do usług ubezpieczeniowych i być prowadzone w formie ograniczonej do publikowania informacji na stronie internetowej zakładu. UKNF zwrócił uwagę, że poprzestanie na działaniach edukacyjnych wykorzystujących internet jako medium przekazu prowadzi do ograniczenia lub pomijania pewnych grup konsumentów, co w konsekwencji skutkuje luką kompetencyjną w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Wzmocnienie i konsekwencja działań budujących świadomość klientów dotyczącą cyberzagrożeń – w tym poprzez współpracę ze szkołami, środowiskiem akademickim i udział w kampaniach realizowanych przez instytucje konsumenckie – będzie miało bezpośrednie przełożenie na poziom bezpieczeństwa ich danych i środków finansowych. Takie działania edukacyjne korespondują z zaleceniami Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, w których wskazuje się m.in. na udział czynnika biznesowego w kształtowaniu kompetencji cyfrowych społeczeństwa, charakteryzującego się krytycznym i odpowiedzialnym korzystaniem z technologii cyfrowych.

Będą kontrole

Urząd zapowiedział też, że działania zakładów w zakresie cyberbezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów wskazanych w stanowisku oraz czynności podejmowanych w celu dostosowania działalności do wymagań nowo tworzonego rozporządzenia DORA, będą podlegały analizom i ocenom podczas czynności nadzorczych prowadzonych przez KNF – zarówno w zakresie postępowań inspekcyjnych, jak i analiz o charakterze systemowym.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Spółka brokerska TC Broker dołączyła do Grupy MAK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ramach strategii rozwoju i pozyskiwania nowych kompetencji Grupy MAK jej struktury zasiliła spółka brokerska TC Broker. Jej pozyskanie umożliwi grupie rozszerzenie i umacnianie obsługi szerokiej gamy ubezpieczeń transportowych.

– Wiedzieliśmy, że rok 2022 będzie rokiem rozwojowym dla Grupy MAK. Cieszymy się, że dzięki takim połączeniom możemy wymieniać doświadczenie i sprawiać, że obsługa naszych klientów wchodzi na jeszcze wyższy poziom. Bardzo cenimy sobie wiedzę i umiejętności brokerów z TC Broker i to dla nas zaszczyt, że to właśnie z nami zdecydowali się na współpracę. Myślę, że to kolejne dobre świadectwo naszego projektu Sukcesji. Niezmienne podkreślamy, że jest ona odpowiedzią na potrzeby mniejszych firm, które nie tracąc sterów, mogą korzystać z naszego know-how. Tym samym serdecznie witamy Tomasza Lendziona i Jakuba Jakubowskiego wraz z zespołem w naszych strukturach – powiedział Dariusz Daraż, członek zarządu MAK Investment.

TC Broker to olsztyńska spółka specjalizująca się w ubezpieczeniach transportowych, OC spedytora, flot pojazdów, ubezpieczeniach mienia w transporcie krajowym oraz międzynarodowym. Jej specjalistyczne kompetencje są cennym uzupełnieniem dla części brokerskiej MAK. Spółki łączy wspólna wizja obsługi klienta oraz to, że razem zdecydowały się wejść na rynek europejski, co stanowi kolejny krok w dotychczasowo prowadzonej polityce ekspansji zagranicznej.

– W tej współpracy dostrzegamy wiele możliwości. Widzimy niesamowity potencjał w wymianie doświadczeń. Wiemy, że nasze wspólne plany przekujemy w sukces – zaznaczył Tomasz Lendzion, prezes TC Broker.

– Po blisko 12 latach funkcjonowaniu TC Broker puentujemy I etap rozwoju firmy. Kolejnym krokiem właścicielskim było znalezienie partnera – o ugruntowanej pozycji rynkowej z dużymi możliwościami dalszego rozwoju. Mamy dużą satysfakcję z tego, iż wizja rozwoju i kreowania rynku jest tak samo bliska nam jak i naszemu partnerowi, Grupie MAK – dodał Jakub Jakubowski, członek zarządu TC Broker.

– Plany Grupy MAK sięgają dużo dalej niż granice naszego kraju. Już niedługo dołączą do nas partnerzy z Europy. Projekt Sukcesji zatacza coraz szersze kręgi, a nasze doświadczenie jest doceniane w spółkach zagranicznych, które chcą z nami współpracować na stałe i dołączyć do Grupy MAK – podkreślił Andrzej Wasilewski, główny akcjonariusz MAK Investments.

W wyniku transakcji i wejścia do Grupy MAK jej struktury brokerskie się powiększyły. Obecnie tworzą je: MAK Ubezpieczenia, MAK International, STBU Brokerzy Ubezpieczeniowy, Quatrobrokers, Polski Holding Brokerski, MAK Re, Legaltrans Ubezpieczenia, MAK Macula, TC Broker oraz MAK-Wanicki Broker.

(AM, źródło: MAK)

Wyłoniono finalistów Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej

0
Źródło zdjęcia: Unilink

Zakończył się drugi etap Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej, w którym wyłoniono dziesięciu finalistów konkursu. 21 października staną oni do walki o atrakcyjne nagrody i tytuł Najlepszego Agenta 2022 roku.

Zakwalifikowani do II etapu agenci wzięli udział w teleturnieju online. Uczestnicy odpowiadali na pytania dotyczące regulacji prawnych związanych z prowadzeniem działalności ubezpieczeniowej oraz oferty produktowej największych ubezpieczycieli. Agenci zostali podzieleni na równe grupy i odbyło się dziesięć spotkań w dziesięcioosobowych grupach. Z każdego odcinka awansował agent, który zgromadził największą liczbę punktów. Rywalizacja trwała trzy dni. Za sprawne przeprowadzenie teleturniejów odpowiadał Przemysław Kopiejka.

Unilink przygotował specjalną playlistę na YouTube. Dzięki niej można obejrzeć dostęp do wszystkich odcinków drugiego etapu Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej.

Finałowa rywalizacja Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej jest zaplanowana na 21 października. Odbędzie się w warszawskim Hotelu Bristol o godzinie 15:00. Rywalizację będzie można śledzić online za pośrednictwem platformy streamingowej Meeting15, po wcześniejszym zarejestrowaniu się. Dostęp do wydarzenia jest całkowicie darmowy.

Olimpiadę wspiera „Gazeta Ubezpieczeniowa”, będąca patronem medialnym przedsięwzięcia.

Playlista z odcinkami na YouTube:

Link do transmisji finału:

https://bit.ly/3s1njgd

(AM, źródło: Unilink)

Specjalne prawo ciągnienia jako limit odpowiedzialności przewoźnika i jego ubezpieczyciela za utratę towaru

0
Waldemar Szubert

Prawo przewozowe, obojętnie jakiego środka transportu dotyczy oraz czy jest to przewóz krajowy, czy międzynarodowy, najczęściej rządzi się odmiennymi prawami w zakresie wysokości odszkodowania niż ogólne reguły odpowiedzialności na podstawie prawa cywilnego polskiego.

Najczęściej zawarte są postanowienia, które limitują odpowiedzialność przewoźnika, z wyjątkiem ogólnie ujętych przypadków winy umyślnej. Dotyczy to również konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, która stanowi podstawę prawną uregulowania międzynarodowych transportów koleją towarów – to jest z terytorium jednego kraju do innego kraju (np. z Niemiec do Polski).

Załącznik B do konwencji – CIM – dotyczy przepisów o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami.

Odpowiedzialność za szkodę i wysokość wypłaty

Stosownie do art. 23 w/w załącznika przewoźnik odpowiada za szkodę powstałą wskutek całkowitego lub częściowego zaginięcia albo uszkodzenia towaru w czasie od przyjęcia towaru do przewozu aż do jego wydania, jak również za szkodę wynikłą z przekroczenia terminu dostawy, niezależnie od użytej infrastruktury kolejowej.

Art. 30 w/w załącznika z kolei wskazuje, że w razie całkowitego lub częściowego zaginięcia towaru przewoźnik powinien, bez jakichkolwiek dalszych odszkodowań, zapłacić odszkodowanie obliczone według ceny giełdowej lub w braku ceny giełdowej według ceny rynkowej, lub też, jeżeli brak jednej i drugiej ceny, według wartości użytkowej towaru tego samego rodzaju i gatunku w czasie i miejscu, w którym towar został przyjęty do przewozu.

Jednocześnie wprowadza się ograniczenie wysokości odszkodowania, bowiem wysokość odszkodowania nie może przewyższać 17 jednostek obrachunkowych za każdy brakujący kilogram masy brutto.

Jednocześnie w art. 34 wskazano, że nadawca i przewoźnik mogą uzgodnić, że nadawca w liście przewozowym zadeklaruje wartość towaru przewyższającą górną granicę, o której mowa w art. 30 § 2. W tym wypadku deklarowana wartość zastępuje górną granicę.

Specjalne prawo ciągnienia

Limitem domyślnej odpowiedzialności jest jednak wartość 17 jednostek obrachunkowych za każdy brakujący kilogram masy brutto. Takie sformułowanie nic nie wyjaśnia – przepis nie precyzuje, czym jest jednostka obrachunkowa.

Dopiero ogólne przepisy konwencji (nie załączniki) wskazują, że jednostką obrachunkową przewidzianą w załącznikach jest Specjalne prawo ciągnienia, zdefiniowane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy.

Specjalne prawo ciągnienia jest to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa, umowna jednostka monetarna, mająca charakter pieniądza bezgotówkowego, czyli istniejącego wyłącznie w postaci zapisów księgowych na bankowych rachunkach depozytowych, utworzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Kurs specjalnego prawa ciągnienia to obecnie około 6,12 zł, zgodnie z kursami NBP. Tym samym granica odpowiedzialności przewoźnika kolejowego za utratę przewożonego towaru to obecnie około 104,04 zł za każdy brakujący kilogram masy brutto.

Wnioski

Dla wszystkich uczestników przewozu oraz ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej przewoźnika istotne jest zatem, żeby być świadomym ograniczenia odpowiedzialności odszkodowawczej, jak również sytuacji, które takie ograniczenie wyłączają.

Celowe może być przykładowo, w przypadku przewożenia towarów o większej wartości, w sytuacji braku wynegocjowania odpowiednich zapisów umownych, sięgnięcie po ubezpieczenie majątkowe przewożonego towaru, ponad zakres odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciela przewoźnika.

Waldemar Szubert
radca prawny

18,456FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie