Blog - Strona 767 z 1375 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 767

Próba ognia dla ubezpieczeń kredytów eksportowych

0
Michał Smolny

Rosja wprowadziła dekretem nowe zasady spłaty zadłużenia względem wierzycieli zagranicznych – w zależności od tego, czy mają oni siedzibę w państwie, które nałożyło na Rosję sankcje, czy też nie. Wierzyciele rosyjskich podmiotów sprawdzają obecnie możliwości odzyskania środków pożyczonych rosyjskim dłużnikom. Niektórzy z nich zapobiegliwie wykupili ubezpieczenie kredytów eksportowych obejmujące polityczne i/lub handlowe ryzyko transakcji z podmiotem z Rosji. Nadszedł dla nich czas, by przekonać się, ile naprawdę warte są te ubezpieczenia – pisze Michał Smolny, Squire Patton Boggs Warszawa.

Wstrzymane przelewy walutowe jako zdarzenie ubezpieczeniowe

Ubezpieczycielem kredytów eksportowych jest w Polsce Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, zaś gwarantem takich polis jest pośrednio Skarb Państwa. Z prawnego punktu widzenia ubezpieczenie kredytów eksportowych jest rodzajem ubezpieczenia majątkowego.  Procedura likwidacji szkody jest zatem zbliżona do tej stosowanej przy szkodach majątkowych, z uwzględnieniem specyfiki regulacji prawnych dotyczących ubezpieczenia kredytów eksportowych.

W zależności od uzgodnionych w polisie warunków ubezpieczenia niemożność zrealizowania przelewu walutowego do Polski przez dłużnika z siedzibą na terytorium Rosji można uznać za zdarzenie ubezpieczeniowe objęte ochroną. Aby ubezpieczyciel wypłacił środki z ubezpieczenia, ubezpieczony musi zgłosić i udowodnić zdarzenie, wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zdarzeniem a doznaną szkodą, a także pokazać, że zaistniała szkoda jest zwykłym, bezpośrednim i wyłącznym następstwem zdarzenia ubezpieczeniowego. Doświadczenie wskazuje, że brak spłaty zadłużenia w terminie, gdy w kraju kredytobiorcy wprowadzono ograniczenia płatności, często zwiastuje niewypłacalność takiego kredytobiorcy, co stanowi odrębne zdarzenie ubezpieczeniowe objęte ochroną.

Szkody objęte ubezpieczeniem kredytów eksportowych

Zakres szkód objętych ochroną ubezpieczeniową jest ograniczony do kwoty ubezpieczenia określonej w polisie obejmującej spłatę kapitału, odsetek od kapitału oraz uzgodnionych w polisie prowizji. Odsetki za zwłokę i inne odsetki, udział własny w szkodzie, pozostałe opłaty, koszty różnic kursowych oraz utraconych korzyści są wyłączone z zakresu ochrony ubezpieczeniowej.

Korporacja nie ponosi również odpowiedzialności za szkody wynikające m.in. z:

  1. działań lub zaniechań ubezpieczonego lub osoby działającej w jego imieniu;
  2. postanowień umowy objętej ochroną ubezpieczeniową, umowy eksportowej lub gwarancji, poręczenia czy zabezpieczenia ograniczających prawa ubezpieczonego,
  3. dalszych umów pomiędzy ubezpieczonym a dłużnikiem, zawartych bez zgody KUKE po wejściu w życie umowy objętej ochroną ubezpieczeniową, uprawniających strony do zawieszenia lub odroczenia spłat należności. 

Jest to szczególnie istotne, jeśli strony umów kredytów eksportowych rozważają podpisanie umów o utrzymanie status quo oraz czasowego powstrzymania się przez wierzyciela od dochodzenia roszczeń lub wstrzymania/zawieszenia lub odroczenia płatności. Należy je uzgodnić z KUKE i uzyskać jej zgodę na ich zawarcie.

Likwidacja szkody

Proces likwidacji szkód w Korporacji odbywa się w trzech etapach.  Najpierw, w okresie od zaistnienia zdarzenia ubezpieczeniowego do powstania szkody objętej ochroną ubezpieczeniową, wierzyciel musi powiadomić KUKE o wysokości zagrażającej szkody.  Następnie wierzyciel zgłasza szkodę i składa wszystkie dokumenty dokumentujące ją, a także dopełnia wszelkich formalności wymaganych przepisami o ubezpieczeniach należności eksportowych. Po spełnieniu wszystkich wymogów formalnych ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie. Co istotne, KUKE może wypłacić odszkodowanie zgodnie z uzgodnionym przez strony umowy kredytu eksportowego harmonogramem spłaty bez względu na fakt jej wypowiedzenia i postawienia zadłużenia w stan natychmiastowej wymagalności w całości przez wierzyciela. Jednakże Korporacja może wedle własnego uznania zdecydować o wypłacie odszkodowania w całości. W takim przypadku od kwoty odszkodowania odjęte zostaną odsetki od kapitału, które nie będą należne. Zasadniczo KUKE musi wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od otrzymania zgłoszenia szkody wraz z wymaganą dokumentacją, lecz nie wcześniej niż 30 dni od powstania szkody. Jednak w razie sporu stron dotyczącego określonej umowy kredytu eksportowego KUKE może zawiesić wypłatę odszkodowania do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia sporu.

Zobowiązania po wypłacie odszkodowania

Stosunek prawny z Korporacją nie ustaje jednak w chwili wypłaty odszkodowania.  Ubezpieczony zobowiązany jest współpracować z KUKE i doprowadzić do przeniesienia na jej rzecz wszelkich zabezpieczeń przewidzianych w umowie kredytu eksportowego. W razie wypłaty odszkodowania w częściach ubezpieczony ma obowiązek prowadzić względem dłużnika egzekucję i współpracować z ubezpieczycielem. Zrozumienie kwestii ubezpieczenia kredytów eksportowych oraz właściwe przeprowadzenie likwidacji szkody są kluczem do pomyślnej współpracy z KUKE.     

Autor: Michał Smolny, radca prawny, praktyka nieruchomości i finansowań w Squire Patton Boggs Warszawa

(am)

Pracownik z zagranicy może przystąpić do prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego w pracy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według ekspertów polski rynek pracy jest w stanie wchłonąć nawet 700 tys. ukraińskich pracowników. Tak duży napływ uchodźców będzie wyzwaniem dla publicznego systemu ochrony zdrowia. Dlatego rośnie zainteresowanie prywatną opieką medyczną, w tym ubezpieczeniami firmowymi – zauważa Saltus Ubezpieczenia.

Polski rynek pracy w ciągu niecałego roku jest w stanie wchłonąć nawet 700 tys. pracowników z Ukrainy – szacują eksperci.

– Sądzę, że zapotrzebowanie może być nawet większe. To pozytywne zjawisko, ponieważ od lat nasz rynek cierpi na niedobór pracowników. Co więcej, wzrost liczby Ukraińców mieszkających w Polsce sam z siebie wymusi utworzenie nowych miejsc pracy. Wzrośnie m.in. zapotrzebowanie na różne usługi i świadczenia socjalne, chociażby w obszarze edukacji. To wyzwanie, z którym instytucje i firmy będą musiały się zmierzyć, a jednym z ważniejszych elementów będzie zapewnienie sprawnego dostępu do najważniejszych świadczeń medycznych. Dlatego coraz więcej pracodawców interesuje się możliwością udostępnienia grupowych ubezpieczeń zdrowotnych zagranicznym pracownikom, co jest w pełni możliwe – komentuje Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Grupowe ubezpieczenia zdrowotne ułatwiają korzystanie z usług placówek medycznych, dając dostęp do świadczeń prywatnych. W ten sposób zwiększają liczbę miejsc, w których obcokrajowcy mogą liczyć na pomoc. Co więcej, wielu ubezpieczycieli umożliwia kontakt z lekarzem w języku obcym, co skutecznie eliminuje problem bariery językowej. W tym obszarze prym wiodą teleporady.

– Teleporady są już stałym elementem świadczeń medycznych. Dla obcokrajowców są one podwójnie korzystnym rozwiązaniem. Nie wymagają wizyty w placówce i można je przeprowadzić w języku obcym. Zazwyczaj angielskim, ale coraz częściej także i ukraińskim. Warto też zauważyć, że ubezpieczyciele często udostępniają również platformy internetowe czy aplikacje umożliwiające samodzielne zamawianie teleporad bez konieczności pośrednictwa konsultanta, dzięki czemu cały proces przebiega jeszcze sprawniej – dodaje Xenia Kruszewska.

Według raportu „Benefity w oczach pracowników 2021” dodatkowym świadczeniem, z którego najczęściej korzystają pracownicy, jest pakiet opieki medycznej. Odsetek zatrudnionych mających dzięki pracodawcom dostęp do prywatnej opieki od lat jest najwyższy, a w ubiegłym roku wyniósł aż 70,7%. Eksperci Saltus Ubezpieczenia oceniają, że teraz może on jeszcze wzrosnąć.

(AM, źródło: Brandscope)

Compensa radzi rozszerzyć ubezpieczenie motocykla

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od początku roku liczba rejestracji nowych motocykli wzrosła o 62% r/r. Większość miłośników jednośladów pozostaje jedynie przy obowiązkowym OC, które jednak nie zabezpieczy ich przed konsekwencjami finansowymi kradzieży motocykla czy wypadku.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na koniec marca liczba rejestracji nowych motocykli przekroczyła 2,1 tys. i była o 62% wyższa niż w tym samym okresie 2021 r. W przypadku motorowerów było to 21%.

– W Polsce mamy około 1,8 mln posiadaczy motocykli i mniej więcej podobną liczbę posiadaczy motorowerów. Niestety większość właścicieli tych pojazdów decyduje się wyłącznie na zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC – podkreśla Karol Domżała, zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych Compensa TU.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami motocykl podlega obowiązkowemu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

– Trzeba pamiętać o tym, że OC posiadacza pojazdu mechanicznego ma specyficzny zakres ochrony. Chroni ono osobę, która zostanie poszkodowana w przypadku, kiedy to my doprowadzimy do wypadku komunikacyjnego, natomiast w żaden sposób nie chroni nas. Jedynymi ubezpieczeniami, które potrafią ochronić nas i nasz majątek, są właśnie ubezpieczenia dobrowolne – podkreśla Karol Domżała. – Niestety większość właścicieli tych pojazdów na tym poprzestaje, decydując się tylko i wyłącznie na zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC. W przypadku nowych motocykli to ubezpieczenie jest kupowane najczęściej w pakiecie z ubezpieczeniem autocasco, ubezpieczeniem assistance i ubezpieczeniem NNW. Natomiast wraz ze wzrostem wieku pojazdu udział tych dodatkowych ubezpieczeń spada – dodaje.

Na rynku jest dostępny szeroki wachlarz dobrowolnych ubezpieczeń dla motocyklistów. Najpopularniejsze to autocasco, które chroni na ewentualność wypadku lub kradzieży pojazdu, assistance, zapewniające pomoc w razie awarii na drodze, oraz NNW, które zapewnia odszkodowanie w przypadku uszczerbku na ciele.

– Poza tymi popularnymi ubezpieczeniami dostępne są też mniej znane. Przykładowo w Compensie występuje klauzula „akcesoria motocyklowe”, która w razie wypadku chroni kask i ubrania motocyklisty, a także kufry, tankbagi i inny sprzęt, który jest zamontowany na motocyklu – wymienia Karol Domżała.

Ekspert wskazuje, że AC można kupić już od 4% wartości motocykla. Z kolei NNW to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych, natomiast wysokość assistance zależy przede wszystkim od wybranego zakresu polisy. Cena może zaczynać się od 100 zł, ale jeśli właściciel pojazdu zdecyduje się np. na bardzo duży limit holowania – a może on sięgać nawet 1,5 tys. kilometrów, wówczas cena będzie odpowiednio wyższa.

(AM, źródło: Bankier.pl)

W marcu OFE odrobiły część lutowych strat

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

OFE zyskały w marcu średnio 5,2%, a ich aktywa wzrosły o niemal 8,5 mld złotych, odzyskując połowę środków pod zarządzaniem utraconych w lutym. Na koniec marca warte były one 176,1 mld zł – wynika z danych zebranych przez Analizy Online.

W marcu poszczególne fundusze zyskały od 4,8% do 6,1%, a średnia to 5,2%. AO szacują wynik z zarządzania na niemal 8,75 mld złotych. Najlepiej poradził sobie OFE Pocztylion (6,1%), a na drugim miejscu znalazł się MetLife OFE z wynikiem 5,7%, a za nim Nationale-Nederlanden OFE (5,6%). Tuż za podium uplasował się Generali OFE (5,5%), natomiast OFE PZU „Złota Jesień” uzyskał wynik identyczny ze średnią.

W całym kwartale OFE musiały się pogodzić ze spadkami. Aktywa skurczyły się o przeszło 12 mld zł, a wynik zarządzania wyniósł średnio -5,6%. W perspektywie trzymiesięcznej najniższe straty odnotował MetLife OFE (-4,5%), natomiast z największymi stratami pogodzić się musieli klienci Aegon OFE (-6,4%). Mimo tegorocznych strat, wyniki w dłuższym terminie wciąż są dwucyfrowe, zarówno w ujęciu rocznym, dwu- i trzy-, pięcioletnim, jak i w wymiarze dekady. Między kwietniem 2021 r. a marcem 2022 r. OFE zarobiły średnio 15%.

Aktywa funduszy emerytalnych

W marcu OFE odbudowały połowę utraconych w lutym aktywów. W sumie ich wartość zwiększyła się o 8,5 mld zł (5,1%), do 176,1 mld zł. Sam wynik z zarządzania szacowany jest na ok. 8,75 mld złotych. W marcu OFE przekazały do ZUS w ramach suwaka 578 mln złotych, podczas gdy same otrzymały od niego 398 mln zł tytułem nowych wpłat. Niezmiennie pozycję lidera pod względem wartości aktywów netto utrzymuje Nationale-Nederlanden OFE, którego udział w rynku powrócił do 26,3% po nieznacznym spadku w lutym. Dwucyfrowe udziały należą jeszcze do Aviva OFE (21,6%) i OFE PZU „Złota Jesień” (13,8%).

(AM, źródło: Analizy Online)

GrECo: Turecki partner globalnego brokera

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Assurex Global ogłosił, że GrECo z siedzibą w Stambule dołączył do globalnego partnerstwa zrzeszającego 97 niezależnych brokerów. Specjalizacja tureckiego GrECo jest szeroka, obejmuje rolnictwo, biotechnologię, budownictwo, energetykę, międzynarodowe benefity pracownicze i nieruchomości.

Firma GrECo International Sigorta ve Reasürans Brokerligi AS została utworzona od podstaw w 2013 r. przez austriacki GrECo International Holding AG. Operacja turecka jest częścią strategicznego planu rozwoju firmy lokującej się w Europie Środkowej i Wschodniej. Z kolei Assurex Global planuje nowe strategiczne partnerstwa w 2022 r., aby dalej rozwijać i wzmacniać swoją ofertę. Firmy partnerskie muszą spełniać ściśle określone standardy, aby klienci wiedzieli, że wybierając jako partnera Assurex Global, współpracują z najlepszymi.

– Dołączenie GrECo do naszego partnerstwa skutecznie wzmocni nasz zasięg i możliwości w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, jak również na całym świecie – powiedział prezes i CEO Assurex Global, Dean Hildebrandt.

Założony w 1954 r. Assurex Global z siedzibą w Columbus (Ohio) jest prywatną grupą brokerską zajmującą się ubezpieczeniami dla przedsiębiorstw, zarządzaniem ryzykiem i świadczeniami pracowniczymi, działającą na zasadzie partnerstwa wyłącznego z ponad 600 biurami partnerskimi.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Tomas Milasius na czele Compensy Life SE

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

1 kwietnia Tomas Milasius przejął zarządzanie Compensą Life w krajach bałtyckich. Zastąpił Olgę Reznik, która pozostaje członkiem zarządu firmy po ponad dekadzie kierowania nią. Wcześniej Tomas Milasius kierował oddziałem Compensy Life na Litwie i był członkiem zarządu.

Głównym celem nowego prezesa zarządu jest utrzymanie stałego wzrostu firmy.

– W najbliższej przyszłości jeszcze większą uwagę będziemy zwracać na rozwój doświadczenia i obsługi klienta. W tym celu będziemy rozwijać nowe rozwiązania cyfrowe dla ubezpieczeń na życie i zdrowotnych – powiedział Harald Riener, członek zarządu Vienna Insurance Group odpowiedzialny za kraje bałtyckie.

W 2021 roku Compensa Life SE zebrała 145,5 mln euro składek, o 20% więcej niż w 2020 roku. W krajach bałtyckich udział rynkowy Compensy wynosi 22%.

(AM, źródło: xprimm)

Polacy powrócili do ubezpieczeń na życie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń wynika, że w ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na ubezpieczenia 69,2 mld zł, o 9,1% więcej niż w 2020 roku. Z kolei krajowe zakłady ubezpieczeń wypłaciły poszkodowanym i klientom 41,3 mld zł odszkodowań i świadczeń – o prawie 4% więcej niż w roku poprzednim.

Rynek ubezpieczeń w Polsce wypracował w minionym roku 5,7 mld zł zysku netto, czyli o 7,3% mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej. Ponad 85,6 mld zł aktywów ubezpieczyciele ulokowali w obligacjach i innych papierach wartościowych o stałej kwocie dochodu. Z kolei ponad 17,5 mld zł aktywów było ulokowanych w akcjach spółek z GPW i innych papierach o zmiennej kwocie dochodu. Ubezpieczyciele odprowadzili do budżetu państwa ponad 1,2 mld zł podatku dochodowego.

Dział I znów na wzrostowej fali

Na koniec 2021 r. dział I legitymował się przypisem wielkości 22 127,49 mln zł. Był to rezultat o 6,62% niższy od uzyskanego w 2020 r. (20 753,49 mln zł). Po raz pierwszy od 2017 r. „życiówka” uzyskała rezultat lepszy od odnotowanego w poprzednim roku.

Duży wzrost w polisach życiowych, niewielki spadek w „uefkach”

Pozycję sektorowego lidera pod względem wielkości generowanej składki utrzymały ubezpieczenia z gr. 1 (na życie), które wypracowały przypis w wysokości 9066,92 mln zł składek, wobec 7963,58 mln zł przed rokiem (+13,85%). Na drugim miejscu znalazły się ubezpieczenia wypadkowe (gr. 5), których sprzedaż przyniosła 7092,42 mln zł – o 6,86% więcej niż w 2020 r. (6636,81 mln zł). Polisy z UFK (gr. 3), które jeszcze niedawno były filarem sprzedaży „życiówki”, pozostały segmentem numer trzy pod względem wielkości generowanego przypisu. W 2021 r. uplasował się on na poziomie 5700,45 mln zł – o 3,13% niższym od odnotowanego rok wcześniej, tj. 5884,51 mln zł.

Ponad miliard złotych wypłat z polis na życie

Wynik finansowy netto towarzystw życiowych za 2021 r. uplasował się na poziomie 1633,21 mln zł – o 25,84% niższym od ubiegłorocznego (2202,2 mln zł). Wynik techniczny wyniósł z kolei 2142,98 mln zł, wobec 2974,5 mln zł przed rokiem (-27,95%). Sektor życiowy zapłacił w sumie 407,85 mln zł podatku dochodowego. Rok wcześniej kwota ta wyniosła 629,03 mln zł, co oznacza spadek o 35,16% r/r. Łączna wartość wypłaconych odszkodowań i świadczeń brutto wzrosła o 5,94%, z 17 415,49 mln zł przed rokiem do 18 449,72 mln zł. Warto jednak mieć na uwadze, że był to w głównej mierze efekt wynoszącego blisko 1,1 mld zł wzrostu wypłat w gr. 1.

– Ostatni kwartał 2021 r. to wyhamowanie wzrostu wypłacanych świadczeń z tytułu polis na życie. Jeśli jednak rozpatrujemy pod tym kątem cały zeszły rok, to niewątpliwie pandemia była najważniejszym czynnikiem dla rynku życiowego, jeśli chodzi o wypłaty świadczeń – wskazał Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Wyraźny wzrost w sektorze non-life

Z kolei towarzystwa z działu II zebrały 47 668,75 mln zł – o 10,37% więcej niż w 2020 r., tj. 42 668,75 mln zł. Niewielki wzrost był efektem wyraźnego spadku przychodów w segmencie komunikacyjnym, który udało się zniwelować zwiększonym przychodem z pozostałych polis majątkowych.

Więcej składek z OC i AC

Przypis składki z OC posiadaczy pojazdów lądowych (w tym posiadaczy pojazdów mechanicznych) wyniósł 14 631,21 mln zł. Rok wcześniej zakłady z działu II zebrały z powyższego tytułu 14 631,21 mln zł, co oznacza wzrost o 2,02% r/r. Średnia składka w OC wyniosła 488 zł, o 2% mniej niż rok wcześniej. Wyższe przychody wypracował także segment AC pojazdów lądowych. Towarzystwa zebrały z tego typu polis 9697,61 mln zł składek – o 10,24% więcej niż przed rokiem, tj. 8797,2 mln zł. Średnia składka z autocasco wyniosła 1197 zł, czyli o 1% więcej niż rok wcześniej.

Wartość szkody coraz wyższa

Wynik finansowy netto firm majątkowych za 2021 r. wyniósł 3882,37 mln zł i był o 16,38% niższy od rezultatu uzyskanego 12 miesięcy wcześniej, wynoszącego 4642,82 mln zł. Wynik techniczny sektora osiągnął poziom 3136,76 mln zł. Rezultat ten było o 6,98% wyższy od wykazanego na koniec 2020 r., tj. 2932,05 mln zł. W minionym roku dział II wypłacił łącznie 22 228,44 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 1,24% mniej niż rok wcześniej (22 853,04 mln zł).

W 2021 r. towarzystwa wypłaciły w sumie 9291,18 mln zł odszkodowań i świadczeń z OC – o 3,23% więcej niż przed rokiem (9000,11 mln zł). Z kolei łączna kwota roszczeń zaspokojonych z AC uplasowała się na poziomie 6000,03 mln zł, wobec 5493,22 mln zł rok wcześniej (+9,23% r/r). Średnia szkoda z OC wzrosła o 3,8%, do 8484 zł., Natomiast koszt średniej szkody z AC wzrósł o 7%, do 7257 zł.

Mniej żywiołów, niższe koszty roszczeń

W 2021 r. w Polsce nie odnotowano zjawisk pogodowych, które przyniosłyby znaczące wzrosty odszkodowań w ubezpieczeniach majątkowych. Odszkodowania związane z żywiołami oraz pozostałymi szkodami rzeczowymi wyniosły 3,4 mld zł, czyli o 0,5% mniej niż rok temu. – Musimy pamiętać, że zjawiska związane z żywiołami będą się pojawiały w Polsce co roku, na większą lub mniejszą skalę. Ubezpieczyciele są przygotowani finansowo na to, by nieść swoim klientom pomoc w takich przypadkach – przestrzegł Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu PIU.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Klienci najczęściej skarżą się Rzecznikowi Finansowemu na odmowy uznania roszczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ubiegłym roku do Rzecznika Finansowego wpłynęło 9295 wniosków zgłaszanych w indywidualnych sprawach z zakresu problematyki ubezpieczeń gospodarczych. Stanowiły one 99,8% spraw rozpatrywanych przez urząd w 2021 r. Z tej liczby 6460 wniosków (69,3% wszystkich pism) odnosiło się do problemów z zakresu ubezpieczeń osobowych oraz majątkowych, natomiast 2810 (30,2%) dotyczyło ubezpieczeń na życie – wynika ze sprawozdania z działalności Rzecznika w minionym roku.

Ponad jedna trzecia wystąpień dotyczyła „komunikacji”

Najwięcej wystąpień odnosiło się do problematyki ubezpieczeń komunikacyjnych. Spośród 3291 wniosków (35,3%) odnoszących się do tej materii najwięcej – 2542 (27,3%) – odnotowano w obszarze OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Z raportu RzF wynika, że najczęstszymi przyczynami skarg były:

  • odmowa uznania odpowiedzialności oraz roszczenia o odszkodowanie lub świadczenie,
  • opieszałe prowadzenie postępowań likwidacyjnych,
  • ustalenie odszkodowania w oparciu o zakwalifikowanie szkody jako całkowitej.

Problemy dotyczyły również m.in.:

  • zaniżania odszkodowania z tytułu najmu pojazdu zastępczego,
  • prawa poszkodowanego do decydowania o wyborze określonej jakości części zamiennych do naprawy pojazdu
  • zaniżania wartości stawek za roboczogodziny.

W szkodach osobowych najczęściej chodziło o zaniżanie stopnia ustalonego uszczerbku na zdrowiu, zbyt niskiej kwoty zadośćuczynienia oraz zaniżania bądź odmowy wypłaty odszkodowania w przypadku znacznego pogorszenia sytuacji życiowej po śmierci osoby najbliższej.

Niemal 1/3 ubiegłorocznych wniosków – 2810 (30,2%) – dotyczyła podjęcia interwencji w zakresie ubezpieczeń działu I. Najwięcej z nich – 1757 wystąpień (18,9%) – odnosiło się do ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych.

Najczęściej podnoszone problemy w tej grupie dotyczyły odmowy uznania odpowiedzialności, wysokości świadczenia, np. zaniżenia procentowego uszczerbku na zdrowiu, oraz opłat związanych z rozwiązaniem umowy ubezpieczenia przed terminem.

Najczęściej podnoszone problemy

Ze sprawozdania wynika ponadto, że w 2021 r. we wnioskach dotyczących ubezpieczeń gospodarczych dominowały zarzuty zawarte w poniższych grupach problemów:

  • odmowa uznania roszczenia – 4430 wniosków (47,5%);
  • spór co do wysokości przyznanego odszkodowania lub świadczenia (częściowa odmowa uznania roszczenia) – 2879 wniosków (30,9%);
  • sposób kształtowania taryf składek oraz zawartych w nich systemów zniżek i zwyżek (bonus/malus) zarówno w ubezpieczeniach obowiązkowych, jak i dobrowolnych; rozliczenia tytułem zwrotu niewykorzystanych części składek; wezwania do zapłaty składek powstałych na skutek ponownej kalkulacji oraz dodatkowo w ubezpieczeniach na życie kwestie związane z wysokością i zwrotem składki – 583 wnioski (6,3%);
  • utrudnienia wglądu w akta szkodowe – 362 wnioski (3,9%);
  • opieszałe prowadzenie postępowań likwidacyjnych, co powodowało nieterminowe zaspokajania roszczeń – 309 wniosków (3,3%).

Zdecydowana większość wniosków odnosiła się do działalności krajowych zakładów ubezpieczeń – 2766 spraw. W 20 wystąpieniach poruszone kwestie związane były z działalnością oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń w Polsce, w 18 przypadkach sprawy odnosiły się do funkcjonowania zagranicznych podmiotów, a w 6 wnioskach brak było wskazania nazwy podmiotu, którego dotyczyła sprawa.

Skuteczność Rzecznika

Rzecznik Finansowy podjął czynności interwencyjne w 4790 sprawach (51,4% ogólnej liczby zgłoszonych wniosków), a nie zdecydował się na taki krok w 1473 (15,8%). Ponadto 3052 sprawy (32,8%) pozostawały na etapie obsługi w zakresie czynności kancelaryjnych, analizy formalnej oraz merytorycznej pod kątem ustalenia kierunku dalszego procedowania.

W wyniku interwencji Rzecznika zakończyło się 3695 postępowań. W odniesieniu do 838 wniosków nastąpiła zmiana stanowiska na korzyść klienta (22,7%).

Skargi nadzwyczajne

W 2021 r. wnioskodawcy złożyli 29 wniosków o wniesienie przez Rzecznika Finansowego skargi nadzwyczajnej. 22 z nich dotyczyły ubezpieczeń majątkowych. W przypadku 18 wniosków odmówiono wniesienia skargi nadzwyczajnej z przyczyn formalnych lub merytorycznych. Do szczegółowej analizy trafiło 11 spraw.  Ponadto Rzecznik otrzymał 254 wnioski o przedstawienie istotnego dla sprawy poglądu. Z tej liczby 252 wnioski (99,2%) dotyczyły sporów z zakresu szeroko rozumianego prawa ubezpieczeń, z czego 209 (82,3%) dotyczyło ubezpieczeń na życie, zaś 43 (16,9%) – ubezpieczeń majątkowych.

192 spośród wystąpień „życiowych” (75,6%) dotyczyły umów ubezpieczeń na życie z UFK. Do najczęściej pojawiających się zagadnień spornych w tych sprawach zaliczały się koszty związane z obsługą i rozwiązaniem umowy, a więc opłaty likwidacyjne, opłaty od wykupu, opłaty alokacyjne.

Sprawy dotyczące pozostałych rodzajów ubezpieczeń koncentrowały się wokół sporów z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych. Tego obszaru dotyczyło 27 wystąpień (10,6% ogółu spraw). W klasyfikacji tematycznej aż 171 wniosków o przedstawienie istotnego poglądu (67,3% ogółu spraw) obejmowało problematykę zwrotu składki ubezpieczeniowej oraz zwrotu opłat pobieranych w związku z rozwiązaniem polisy z UFK. W odniesieniu do 158 wniosków (62,2%) Rzecznik Finansowy przedstawił sądowi rozpatrującemu sprawę oświadczenie zawierające istotny dla sprawy pogląd.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

PBUK pomoże znaleźć ubezpieczyciela zagranicznego sprawcy szkody

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych udostępniło na swojej stronie internetowej specjalny formularz, za pomocą którego można zgłosić szkodę z winy obcokrajowca, do której doszło na terenie naszego kraju. PBUK na podstawie zgromadzonych w ten sposób danych zidentyfikuje firmę, w której sprawca ubezpieczył pojazd oraz jej korespondenta w Polsce, i przekaże poszkodowanemu informacje na jego temat.

W Polsce dochodzi rocznie do blisko 13 tys. szkód komunikacyjnych z winy kierujących pojazdami zarejestrowanymi za granicą. Zdarzenia te stanowią ponad 3% wszystkich wypadków i kolizji drogowych w naszym kraju. Najwięcej z nich wyrządzają zmotoryzowani z Niemiec (29%) i Ukrainy (11%). W wielu przypadkach poszkodowani nie są w stanie znaleźć ubezpieczyciela sprawcy i muszą wystąpić o to do PBUK. Dzieje się tak wówczas, gdy znany jest numer rejestracyjny pojazdu winowajcy, ale polisa z różnych względów jest nieczytelna.

Aby uprościć ten proces, Biuro udostępniło na stronie internetowej specjalny formularz zapytania o ubezpieczyciela sprawcy szkody, gdy zdarzenie miało miejsce w Polsce. PBUK nie tylko pomoże w znalezieniu właściwego zakładu ubezpieczeń, ale także udostępni kontakt do jego korespondenta w Polsce, do którego należy się zwrócić z roszczeniem odszkodowawczym.

– Formularz na naszej stronie internetowej to najprostszy sposób przekazania nam najważniejszych danych związanych ze zdarzeniem. Dzięki nim będziemy mogli błyskawicznie zidentyfikować zakład ubezpieczeń, w którym ubezpieczony jest pojazd sprawcy, a także jego korespondenta w Polsce, i przekazać dane kontaktowe poszkodowanemu. W ten sposób szybko i sprawnie uzyska on informacje, gdzie powinien wystąpić o odszkodowanie – wyjaśnia Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK.

Od kilku lat z powodzeniem działa podobny formularz umożliwiający zapytanie o ubezpieczyciela OC sprawcy szkody, gdy doszło do niej poza granicami kraju. Dotyczy on zdarzeń, które miały miejsce w jednym z krajów systemu Zielonej Karty, spowodowanych przez pojazdy mechaniczne podlegające obowiązkowi rejestracji, gdzie krajem zamieszkania poszkodowanego i krajem rejestracji pojazdu sprawcy były kraje EOG lub Szwajcaria. Z jego pomocą poszkodowani otrzymają informacje na temat ubezpieczyciela oraz jego reprezentanta do spraw roszczeń w naszym kraju.

(AM, źródło: PBUK)

Konsolidacja potencjału specjalizacji i innowacyjności

0
Piotr Mikuszewski

Od 17 lat obserwuję nieustanny rozwój branży brokerskiej – czasami bardziej, innym razem mniej intensywny. Przy tym warto przypomnieć, że jeszcze w 2005 r. – a więc 15 lat po powrocie profesji do Polski – sytuacja brokerów nie była wcale łatwa.

Z jednej bowiem strony mieliśmy do pozyskania prawie cały rynek klientów, którzy w większości nawet nie wiedzieli, kim jest broker ubezpieczeniowy, a z polisą kojarzył im się tylko największy polski ubezpieczyciel, z drugiej zaś znaczną niechęć zakładów ubezpieczeń, dla których stanowiliśmy przede wszystkim konkurencję.

Te czasy jednak bezpowrotnie minęły, pomijając incydent wywołany jakiś czas temu przez pewien nowy, ale z historycznymi tradycjami, zakład ubezpieczeń wzajemnych, który nie widział w swoich przyszłych kontraktach miejsca dla brokerów.

Okazało się jednak, że brokerzy są na tyle ważnym kanałem dystrybucji ubezpieczeń, że bez ich obecności można tylko pomarzyć o zwiększeniu udziału w rynku. Nawet gdy znaczną część klientów pozyskuje się, a raczej otrzymuje „z nadania”.

Brokerzy są bezpieczni

Dzisiaj na rynku ubezpieczeniowym zachodzą dynamiczne zmiany, chyba największe na przestrzeni ostatnich 30 lat, szczególnie w obszarze cyfryzacji i automatyzacji usług. Nie widzę w procesach tych jednak, wbrew niektórym opiniom, żadnego zagrożenia dla brokerów.

Moim zdaniem nie powinniśmy spodziewać się deficytu zapotrzebowania na profesjonalne doradztwo w zakresie ubezpieczeń, zwłaszcza ze strony instytucji i przedsiębiorstw. O ile bowiem faktycznie statystyczny Kowalski zakupi polisę przez internet, o tyle przedsiębiorca oczekiwać będzie raczej nie tylko gotowej umowy ubezpieczenia, ale i odpowiedniej wiedzy o zakresie ochrony, który umowa ta zapewnia, oraz o jej adekwatności do prowadzonej przez niego działalności.

Po pierwsze, specjalizacja i profesjonalizacja

Wydaje się jednak, że dalszy dynamiczny rozwój działalności brokerskiej wymaga pewnego ukierunkowania. Przede wszystkim niezbędna będzie intensyfikacja specjalizacji i profesjonalizacji usług brokerskich, zarówno w odniesieniu do proponowanych programów i produktów ubezpieczeniowych, jak i branż, do których brokerzy kierują swoje oferty współpracy – nie można przecież znać się dobrze na wszystkim. To zaś stanowi poważne wyzwanie w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim w firmie brokerskiej, czyli – najkrócej mówiąc – w płaszczyźnie doskonalenia kadry pracowniczej i nakładów na permanentne zwiększanie kompetencji.

Przy tym nie chodzi tutaj o zamknięcie się w jednej, wąskiej specjalizacji, bo to nie zagwarantuje firmie sukcesu. Bardziej należy położyć nacisk na tworzenie w organizacji interdyscyplinarnych zespołów, na wzór struktury macierzowej, które specjalizują się w określonych ubezpieczeniach i branżach.

Jednocześnie trzeba także rozwijać biura wspomagające obsługę brokerską, szczególnie działy prawne i oceny ryzyka.

Po drugie – innowacyjność

Broker nie może poprzestać tylko na standardowych rozwiązaniach oferowanych przez rynek, ale powinien współuczestniczyć w tworzeniu nowych, będących odpowiedzią na aktualizujące się potrzeby klientów, chociażby wynikające ze zmian legislacyjnych, ekonomicznych, technologicznych itd. Tutaj jest także miejsce na poszukiwanie rozwiązań na rynkach zagranicznych.

Obydwa wskazane kierunki mogą stanowić ważny powód do konsolidowania potencjału mniejszych firm brokerskich, co zresztą zaczyna się dziać. Daleki jednak jestem od koncepcji jednego z większych brokerów w Polsce, który koncentrację taką widział dość jednokierunkowo, jako proces dołączania mniejszych firm do jego organizacji. Jestem bowiem zwolennikiem integracji równoprawnych partnerów w dobrowolnych zrzeszeniach, a nie ich wchłaniania przez duże korporacje.

Pamiętajmy o tym, co najważniejsze

Przyszłość usług brokerskich pozostaje też w ścisłym związku z udostępnianiem klientom wielu wartości dodanych do podstawowej działalności, jaką jest doradztwo ubezpieczeniowe. Mogą to być świadczenia o charakterze prawniczym, z włączeniem zastępstwa procesowego, usługi w zakresie compliance, szeroko rozumiany risk management, usługi różnego rodzaju rzeczoznawców majątkowych, specjalistów ds. zamówień publicznych itd.

I nie można zapomnieć o najważniejszym – o etosie zawodu, na który składa się m.in. szacunek do wszystkich uczestników rynku ubezpieczeniowego. Z tym bywa różnie, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę powszechne niemal konkurowanie ceną („ja zrobię to taniej”) czy też problem coraz liczniejszych czynów nieuczciwej konkurencji na etapie pozyskiwania klientów. Szanujmy siebie i swoją profesję.

Piotr Mikuszewski
pracownik spółki Inter-Broker
dyrektor biura analiz i projektów ubezpieczeniowych, specjalista ds. zamówień publicznych

18,111FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie