Blog - Strona 838 z 1471 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 838

Wiener: Niestabilne czasy nie zachęcają do wyjazdów na majówkę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W tym roku 45% uczestników badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Wiener wybierze wypoczynek w naszym kraju, a co dziesiąty wyjedzie za granicę. Obecna sytuacja związana z wojną w Ukrainie i inflacją nie jest obojętna dla co czwartego badanego, który zmienił swoje plany z tego powodu. Tylko co drugi wyjeżdżający za granicę i co piąty planujący wyjazd krajowy wykupi ubezpieczenie podróżne.

26% badanych zrezygnowało z majówkowych planów z powodu niesprzyjającej sytuacji polityczno-gospodarczej (wojna w Ukrainie, wysoka inflacja). Spośród nich 16% zrezygnowało z wyjazdu zagranicznego i zostanie w Polsce, a co dziesiąty zrezygnował z wyjazdu krajowego i spędzi weekend w domu. Swoich planów nie zmieniło 36% ankietowanych. Identyczny odsetek w ogóle nie planował wyjazdu na majówkę i podtrzymuje tę decyzję.

– Możemy zaobserwować zmiany planów w związku z niestabilną sytuacją społeczno-ekonomiczną. Co czwarty Polak martwi się o swoje bezpieczeństwo i finanse, co przyczyniło się do rezygnacji z majówkowych planów. Tu straty mogą odczuć przede wszystkim hotelarze, dla których majówka jest symbolicznym rozpoczęciem sezonu turystycznego i szansą na większy zarobek – zauważa Rafał Juszkiewicz, ekspert Wiener.

Co drugi respondent planuje wydać na wyjazd mniej niż 1 tys. zł. w przeliczeniu na jedną osobę. 27% planuje zamknięcie wydatków w przedziale 1–2 tys. zł. na osobę, a 10% planuje przekroczyć kwotę 2 tys. zł na osobę.

Z badania Wiener wynika, że ankietowani często wybierają się na wyjazdy bez ubezpieczeń podróżnych. Ponad połowa planująca wyjazd w granicach kraju nie zamierza wykupić ubezpieczenia w związku z podróżą. Taki plan ma co piąty badany.

Co drugi badany wyjeżdżający za granicę planuje wykupić polisę podróżną. Z drugiej strony jednak 34% nie deklaruje takiego zamiaru.

– Analizując wyniki naszego badania, widzimy, że nadal wśród Polaków panuje przekonanie, że warto ubezpieczać głównie zagraniczne wyjazdy. Zaskakuje natomiast, że co trzeci badany decyduje się taki wyjazd bez wykupienia odpowiedniej polisy, narażając się tym samym na ewentualne wysokie koszty m.in. leczenia poza granicami Polski czy transportu medycznego do kraju. Taka polisa przydaje się również podczas wyjazdów w granicach naszego kraju, choć opieka medyczna w Polsce jest darmowa. W przypadku nieszczęśliwego wypadku wypłacimy odpowiednie świadczenie z tytułu uszczerbku na zdrowiu, w ramach określonego limitu zrefundujemy koszty leczenia wypadku poniesione poza państwową służbą zdrowia oraz pokryjemy szkody wyrządzone innej osobie w ramach ubezpieczenia OC – dodaje Rafał Juszkiewicz.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone w dniu 20 kwietnia 2022 roku metodą CAWI na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 812 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18. roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.

(AM, źródło: Wiener)

Marsh: Ceny ubezpieczeń na świecie wzrosły o 11% w pierwszym kwartale

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tempo wzrostu cen ubezpieczeń na świecie pozostaje umiarkowane – globalne stawki wzrosły o 11% w pierwszym kwartale 2022 r. Stawki polis cybernetycznych gwałtownie rosną, podczas gdy inflacja zaczyna budzić obawy ubezpieczycieli – wynika z najnowszego raportu Marsh zatytułowanego „Global Insurance Market Index Q1 2022”.

W pierwszych trzech miesiącach można było zaobserwować kontynuację trendu umiarkowanego wzrostu stawek, notowanego od początku ubiegłego roku. Był to też 18. kwartał z rzędu, w którym Marsh  zaobserwował wzrost stawek.

Wzrosty cen ubezpieczeń w większości regionów były umiarkowane z uwagi na wolniejsze tempo wzrostu stawek linii finansowych i profesjonalnych. Wielka Brytania ze średnim wzrostem 20% (spadek z 22% w ostatnim kwartale ubiegłego roku) oraz USA z 12% wzrostem (14% w IV kw. 2021 r.) nadal napędzały globalne ceny ubezpieczeń. Tempo wzrostu w regionie Pacyfiku wyniosło 10% (13%), w Azji 3% (4%), a w Europie kontynentalnej 6% (9%). Drugi kwartał z rzędu wyjątek stanowił region Ameryki Łacińskiej i Karaibów, gdzie stawki wzrosły o 6% (4%).

W skali globalnej ceny ubezpieczeń linii majątkowych wzrosły średnio o 7%, czyli o jeden punkt procentowy mniej niż w ostatnim kwartale poprzedniego roku. Jednocześnie stawki ubezpieczeń OC wzrosły średnio o 4% (jak wyżej).

W liniach finansowych i profesjonalnych, napędzanych rosnącymi stawkami polis cybernetycznych, ponownie odnotowano najwyższy wzrost cen ubezpieczeń wśród głównych kategorii produktów, wynoszący 26%. Wskaźnik wzrostu był jednak niższy niż w poprzednim kwartale (31%), co było spowodowane wolniejszym tempem wzrostu cen polis D&O.

Stawki ubezpieczeń cybernetycznych nadal rosną, głównie ze względu na ciągły wzrost częstotliwości i skali szkód związanych z oprogramowaniem ransomware. Jednocześnie wielu ubezpieczycieli dąży do zaostrzenia warunków ubezpieczenia, zwłaszcza w związku z trwającym konfliktem na Ukrainie. Ceny polis cyber wzrosły o 110% w Stanach Zjednoczonych (130%) oraz o 102% w Wielkiej Brytanii (92%).

Rosnąca inflacja ma wpływ na koszty szkód w przypadku kilku linii biznesowych i jest sygnalizowana jako problem w niektórych obszarach geograficznych.

– Wojna w Ukrainie, choć jest przede wszystkim tragedią humanitarną, zwiększyła presję na i tak już wymagający dla klientów rynek ubezpieczeniowy. Zaczynamy również dostrzegać wpływ rosnącej inflacji na koszty szkód i wzrost ekspozycji, co z kolei może wpłynąć na stabilność cen ubezpieczeń – komentuje wyniki raportu Lucy Clarke, President Marsh Specialty and Marsh Global Placement. – Podstawy rynku pozostają jednak silne i spodziewamy się kontynuacji trendu umiarkowanego wzrostu stawek. Będziemy nadal wspierać klientów w znalezieniu konkurencyjnych stawek i pokrycia, a także w zrozumieniu, jak szybko zmieniająca się dynamika rynku może wpłynąć na ich ryzyko – dodaje.

– Sytuacja ubezpieczeń majątkowych na rynku polskim w 1Q2022 wpisuje się w ogólny trend wynikający z raportu Marsh. Wzrosty stawek odnotowywane we wcześniejszych kwartałach utrzymują się na porównywalnym poziomie około 20%, niezależnie od aktualnej sytuacji geopolitycznej. Należy jednak podkreślić, że obserwowany wzrost kosztów likwidacji szkód, który podyktowany jest rosnącą inflacją, w kolejnych okresach może mieć dodatkowy wpływ na wzrosty stawek ubezpieczeniowych – wskazuje Blanka Kuzdro-Chodor, dyrektor Działu Klienta Korporacyjnego Marsh Polska.

Małgorzata Splett, dyrektor Działu FINPRO i PEMA Marsh Polska przyznaje, że w liniach finansowych i profesjonalnych (FINPRO) jej firma obserwuje stosunkowo niewiele zmian w stosunku do ostatniego raportu.

– W ubezpieczeniach D&O nadal stabilizacja wzrostu stawek, co wciąż nie dotyczy sektora instytucji finansowych, cięższego przemysłu czy spółek Skarbu Państwa. Biorąc pod uwagę trwającą wojnę na Ukrainie, ubezpieczyciele zaczęli dołączać do polis D&O zaostrzone klauzule sankcji oraz w ogóle uważniej badać w procesie underwritingu ewentualny udział operacji klientów w biznesie rosyjskim, białoruskim i ukraińskim – zauważa ekspertka.

Przyznaje też, że stawki ubezpieczeń cybernetycznych biją rekordy, a ubezpieczyciele poza ograniczaniem pojemności coraz mocniej ograniczają oferowany zakres ochrony, przez co sam proces plasowania polis jest jeszcze bardziej zajmujący czasowo i zwyczajnie trudny. Przy większych programach Marsh zauważa wciąż większy apetyt na polskie rachunki cyber wśród ubezpieczycieli zagranicznych.

– Gorącym tematem, również w ubezpieczeniach FINPRO, jest inflacja. Wzrost cen i kosztów ubezpieczenia powinien napędzać zmiany w limitach sum ubezpieczenia. Nieodpowiednie oszacowanie sumy ubezpieczenia w ubezpieczeniach majątkowych jest zapewne bardziej dotkliwe i grozi niedoubezpieczeniem, natomiast w rozmowach z klientami FINRPO również zachęcamy do rewizji aktualnych poziomów sum gwarancyjnych ubezpieczeń D&O, Crime/PI, skarbowych czy cyber, biorąc pod uwagę ogólny wzrost cen usług, chociażby usług doradczych (pokrycie kosztów obrony)- podsumowuje Małgorzata Splett.

Marcin Olczak, dyrektor Departamentu Ryzyk Kredytowych Marsh Polska, twierdzi z kolei, że rynek ubezpieczeń należności w dalszym ciągu wyróżnia się na tle pozostałych linii ubezpieczeniowych.

– Zarówno na poziomie globalnym, jak i na lokalnym rynku polskim obserwujemy kontynuację trendu spadku stawek. Bardzo dobre wyniki polskich ubezpieczycieli w 2021 (wzrost składek o 20%, spadek odszkodowań o 60%) pozwalają na uzyskiwanie konkurencyjnych warunków nawet pomimo trwających działań wojennych na Ukrainie oraz pogarszającej się koniunktury w polskiej gospodarce. Zapewne stan ten nie będzie trwał do końca roku, ale jak na razie ciągle mamy do czynienia z rynkiem ubezpieczającego – podkreśla.

(AM, źródło: Marsh)

PIU: Ponad 1 mld zł składek z ubezpieczeń zdrowotnych w 2021 r.

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W minionym roku wartość rynku komercyjnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce mierzona poziomem przypisu składki osiągnęła poziom miliarda złotych – wynika z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Zdaniem PIU wynik ten odzwierciedla obawy Polaków związane z ograniczoną dostępnością do opieki medycznej.

Na koniec 2021 r. ponad 3,8 mln Polaków miało wykupione ubezpieczenie zdrowotne. To o 17% więcej niż w roku poprzednim (3,27 mln wg raportu PIU „Ubezpieczenia w liczbach 2020”). Wydatki na prywatne polisy wyniosły ponad 1 mld zł, czyli blisko 15% więcej niż w 2020 r. (940 mln zł).

PIU zauważa, że w IV kw. 2021 roku można było zaobserwować powrót pacjentów do placówek medycznych, co znacznie nadwyrężyło wydolność publicznego systemu opieki zdrowotnej. Aby uniknąć długiego czekania na wizytę, coraz częściej pacjenci korzystali z usług prywatnej opieki medycznej, w dużej mierze płacąc za wizytę lub zabieg z własnej kieszeni.

– Trwająca ponad dwa lata pandemia testuje granice wydolności publicznego systemu opieki zdrowotnej. Jednym z jego wyzwań jest limitowany dostęp do lekarzy specjalistów oraz zabiegów medycznych. Tę lukę stara się wypełnić sektor prywatny. Dodatkowo nadal obserwujemy pogłębiający się dług zdrowotny oraz rosnącą inflację medyczną, która znacznie przewyższa inflację bazową ­– podsumowuje Dorota M. Fal, doradca zarządu Izby. – Rynek ubezpieczeń zdrowotnych odpowiada jednak na bieżące zapotrzebowanie społeczeństwa. Od początku pandemii oferta ubezpieczycieli dopasowała się do oczekiwań pacjentów zwłaszcza w zakresie profilaktyki i opieki psychologicznej, pojawiły się ubezpieczenia komplementarne, a w 2022 roku oferta polis medycznych rozszerzyła się o pełnozakresowe ubezpieczenie szpitalne – dodaje.

Rośnie rola profilaktyki

Pandemia umocniła rolę profilaktyki w myśleniu Polaków o zdrowiu. Dzięki zachowywaniu społecznego dystansu oraz stosowaniu się do reżimu sanitarnego, w tym noszeniu maseczek oraz częstszemu myciu i dezynfekowaniu rąk, zmalała liczba przypadków zachorowań na rotawirusy, wirusowe zapalenie wątroby typu A, grypę czy paragrypy.

– Do trendu promowania profilaktyki dołączają pracodawcy, którzy doceniają jej rolę w utrzymaniu pracowników w zdrowiu. Dlatego ubezpieczenia medyczne coraz częściej łączone są z promocją zdrowego trybu życia, oferując klientom dostęp do zajęć fitness lub korzystanie z obiektów sportowych – komentuje Dorota M. Fal.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Alior Bank i LINK4 kuszą kierowców zniżką w składce i e-bonami do Biedronki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ramach nowej promocji klienci Alior Banku mogą kupić ubezpieczenia komunikacyjne LINK4. Jeśli to zrobią, mogą liczyć na znaczący upust w składce oraz e-bony zakupowe – informuje cashless.pl.

Zakup OC za pośrednictwem serwisu Alior Online lub aplikacji Alior Mobile jest premiowany zniżką do 13% składki oraz e-bonem do Biedronki wartym 50 zł. W przypadku nabycia pakietu AC+OC kupujący otrzymuje e-bon o wartości 100 zł. Promocja trwa do 30 czerwca lub do wyczerpania puli nagród o łącznej wartości 20 tys. zł i jest dostępna dla klientów, którzy wcześniej nie korzystali z ubezpieczeń komunikacyjnych LINK4.

Więcej:

cashless.pl z 27 kwietnia, Ida Krzemińska-Albrycht „Link4 zachęca do zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych w Alior Banku. Kusi bonami do Biedronki”:

https://www.cashless.pl/11730-promocja-link4-alior-biedronka

(AM, źródło: cashless.pl)

DMSales to narzędzie nowoczesnego agenta

0
Izabela Madejska

Rosnące oczekiwania klientów, a także stale rozwijająca się technologia wymuszają doskonalenie procesów sprzedaży.

Towarzystwa ubezpieczeniowe i agenci potrzebują nowoczesnych rozwiązań, które umożliwią im zarządzanie potencjalnymi klientami, automatyzację komunikacji z obecnymi klientami i przeanalizują efekt prowadzonych działań.

Automatyzacja w branży ubezpieczeniowej

Automatyzacja procesu sprzedaży jest kluczowym czynnikiem zwiększania efektywności pracy agentów, tym bardziej gdy wspiera ją wielokanałowa komunikacja z potencjalnym lub obecnym klientem. Poznanie klienta, przeanalizowanie jego potrzeb oraz przygotowanie oferty i odpowiedniej komunikacji powinno być sprawne i przebiegać niezależnie od użytego kanału komunikacji.

Gromadzenie informacji o kliencie w jednym miejscu znacznie ułatwi proces ofertowania i zarządzania procesem komunikacji. Za pomocą segmentacji klientów na podstawie np. statusu w lejku sprzedaży jesteśmy w stanie zaplanować inny proces komunikacji dla potencjalnych, a inny dla obecnych klientów, aby ich poinformować np. o zmianach lub nowych produktach ubezpieczeniowych.

Idealne narzędzie dla agentów

Takie narzędzie powinno dostarczać funkcji, które są niezbędne do wykonywania codziennej pracy. Powinno umożliwiać nie tylko dostęp do baz danych, ale zapewniać informacje o potencjalnym kliencie, historię kontaktu i dodane notatki, a także możliwość zarządzania komunikacją e-mail, SMS czy telefoniczną.

Ponadto zespoły sprzedażowe powinny mieć możliwość efektywnego planowania pracy i monitorowania jej wyników dzięki analizie wykonanych czynności czy zrealizowanych kampanii.

System DMSales oferuje wiele użytecznych funkcji ułatwiających pracę zarówno agentom pracującym na „własny rachunek”, jak i rozbudowanym zespołom w towarzystwach ubezpieczeniowych. Zapewnia m.in. widok 360° klienta, podłączenie wielu źródeł danych, m.in. skrzynkę pocztową, LinkedIn czy stronę www. Podział na wątki, projekty i segmenty umożliwia pracę wielokontekstową, gdzie agent może pracować jednocześnie z wieloma klientami, a także kilku agentów jednocześnie może pracować na jednym projekcie, natomiast całość prac może monitorować przełożony. System polecany jest między innymi dyrektorom, kierownikom i osobom zarządzającym zespołami agentów, którzy chcą monitorować pracę zespołu.

Rozwiązanie dostosowane jest także do innych kanałów kontaktu i sprzedaży, np. contact center. Możliwe jest zaimportowanie zweryfikowanych kontaktów przez call center razem z nagraniem rozmowy, aby agent znał kontekst i wiedział, do jakiej wypowiedzi ma nawiązać, kontaktując się z potencjalnym klientem.

Jedno narzędzie zamiast wielu

Dostęp do nowoczesnego narzędzia, które może zastąpić kilka różnych programów, zaoszczędzić czas i zoptymalizować powtarzalne czynności, jest coraz chętniej wybierany przez agentów. Wielu z nich docenia korzyści, a także ma większą motywację do realizowania procesów prospectingowych, czyli kampanii mających na celu pozyskanie klienta.

Agenci korzystający z systemu DMSales odznaczają się wysoką jakością obsługi klientów dzięki dostępowi do funkcji umożliwiających automatyzację komunikacji. Cenią możliwość zminimalizowania liczby używanych narzędzi do jednego, które sprzyja budowie grupy odbiorców, podłączeniu kilku źródeł danych do jednego projektu, wysyłaniu kampanii e-mail, SMS czy wykonywaniu połączeń telefonicznych, a także zarządzaniu kontaktami w mini CRM-ie czy monitoringowi prowadzonych działań.

Dodatkowo DMSales jest wydawcą darmowego narzędzia, które umożliwia pozyskiwanie biznesowych kontaktów z LinkedIna nawet dziesięć razy szybciej.

Stale pracujemy nad nowymi funkcjami, które będą miały zastosowanie w działach marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Będzie to m.in. możliwość zaplanowania automatycznych sekwencji komunikacyjnych, zaplanowanie listy zadań do wykonania przy konkretnych kontaktach lub na projektach i możliwość zarządzania kalendarzem.

Izabela Madejska
Marketing Manager w DMSales

SAS zaprasza kadrę kierowniczą na spotkanie poświęcone cyklowi życia klienta ubezpieczeniowego

0

19 maja w Warszawie odbędzie się spotkanie zatytułowane „Insurance Inspiration Day. Cykl życia klienta ubezpieczeniowego”. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez SAS dla kadry kierowniczej zakładów ubezpieczeń jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Nowe technologie wpływają na każdy etap cyklu życia klienta: od akwizycji, przez wycenę, obsługę, zarządzanie obszarami ryzyka i zgodności, aż do zapewnienia klientowi maksymalnie spójnego i spersonalizowanego doświadczenia. SAS, współpracując z ubezpieczycielami z całego świata, zgromadził bogaty zasób doświadczeń i dobrych praktyk w tym obszarze. I teraz chce podzielić się nimi z kadrą kierowniczą zakładów ubezpieczeń.

Okazją do tego będzie spotkanie stacjonarne, które odbędzie się 19 maja. W jego trakcie eksperci SAS przedstawią cykl życia klienta ubezpieczeniowego z uwzględnieniem takich tematów, jak:

  • akwizycja i pricing,
  • potencjał sztucznej inteligencji w zarządzaniu relacją z klientem,
  • optymalizacja procesu szkodowego,
  • wpływ zielonej transformacji na ubezpieczenia (ESG),
  • rozwiązania oparte na chmurze.

Podczas spotkania głos zabiorą Marcin Hadyś, Head of Sales, Financial Institutions i Michał Pieprzny, Country Leader – obaj SAS Polska, Zuzanna Karolak, Forensic & Compliance Lead, Dariusz Jańczuk, Principal Business Solutions, Marta Prus-Wójciuk, Principal Business Solutions Manager, Customer Advisory, oraz Piotr Kramek, Data Science Manager, Customer Advisory – wszyscy SAS Central Europe. Ponadto w trakcie konferencji wystąpią: Piotr Czetwertyński, Digital Data Innovation Senior Principal Accenture, Marcin Ramotowski, Regional Customs Strategic Processes Development Manager JT Weston, i Przemysław Janicki, Principal Risk Solutions Consultant, CEE & SE E Risk CxP Team.

Prelegenci opowiedzą o optymalizacji i bezpieczeństwie procesów szkodowych z wykorzystaniem SI, zaletach połączenia chmury i analityki w zakładach ubezpieczeń, wpływie ESG na decyzje biznesowe w zakładzie ubezpieczeń oraz roli marketingu hybrydowego w budowaniu relacji z klientem na przykładzie ubezpieczyciela z Europy.

Spotkanie odbędzie się 19 maja 2022 r., w godz. 9:00–14:00 w Villa Foksal, ul. Foksal 3/5 w Warszawie.

Rejestracja:

https://www.sas.com/pl_pl/events/2022/insurance-inspiration-day-2022.html#register

(AM)

System APK. Na przykład koń

0
Marcin Jastrzębski

Tworzenie innowacji to nie tylko proces wytwarzania rzeczy nowych, to również doskonalenie realiów i usprawnianie czynności, które są trudem codziennej pracy. W przypadku pracy z agentami wszystko zaczyna się w ich biurze.

Codzienne obcowanie pozwala dostrzec czynności, które realizowane są przy nieadekwatnie wysokim poziomie zaangażowania lub podejmowane są zupełnie niepotrzebnie. Dostrzegliśmy te problemy i uwzględniliśmy ich rozwiązania przy tworzeniu aplikacji System APK. W tym przypadku dodatkowym triggerem była ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, która weszła w życie w październiku 2018 r., zatem każdy zapytany dziś agent odpowie, że analizę potrzeb klienta robi.

Wszyscy mieli dość czasu, żeby lepiej lub gorzej opracować ten proces. Jednak nie wszyscy dysponują zasobami, by móc go w pełni zdigitalizować i sprawić, by był bezpieczny, czyli zgodny z ustawą, wygodny w codziennym użytkowaniu, a zarazem użyteczny przez wiele funkcjonalności, jak możliwość porównywania warunków ubezpieczeń w czasie rzeczywistym.

Taką też przyjęliśmy drogę przy tworzeniu aplikacji. APK stała się wyjściem do opracowania mapy wszystkich produktów wraz z informacją, które TU mają w swojej ofercie ubezpieczenia, których nie sprzedaje się na co dzień. Dzięki aplikacji nie musisz szukać wiedzy na forach internetowych. Wystarczy, że wybierzesz w niej odpowiedni przedmiot ubezpieczenia, np. koń, by sprawdzić, które TU ma je w swojej ofercie.  

Możliwość przeprowadzenia analizy do każdej polisy oraz realizacji obowiązku informacyjnego wraz z dokumentowaniem tych procesów to w wartościowej aplikacji absolutne minimum. Obecnie nawet 80% polis sprzedawanych jest zdalnie, jednak TU nie oferują tej opcji do wszystkich produktów.

Często agenci wysyłają polisy e-mailem. Elektroniczna forma komunikacji z klientem jest wygodna, ale stwarza dużą łatwość udowodnienia agentowi, że nie wywiązał się ze swoich obowiązków, np. nie dostarczył klientowi dokumentów umożliwiających świadome podjęcie decyzji o wyborze oferty.

W naszej ocenie nie może być mowy o zdalnej formie potwierdzenia analizy bez dostępu do kompletnej i aktualnej bazy ogólnych warunków i kart produktów. To trudność pracy każdego multiagenta oferującego ubezpieczenia nawet kilkudziesięciu towarzystw ubezpieczeniowych. Tworząc aplikację, zebraliśmy prawie 1500 dokumentów (!), tym samym zdjęliśmy z pośrednika ciężar ich gromadzenia i aktualizacji.

Co więcej, zdecydowaliśmy się je opracować tak, by na drodze prowadzonej analizy agent mógł porównać warunki oferowanych produktów. W grupie ubezpieczeń mieszkań i domów to 28 elementów przedmiotu i zakresu ubezpieczenia, a lista kryteriów rozszerza się z każdą zmianą w o.w.u. Dotychczas była to wiedza zdobywana przez praktykę i nabywane doświadczenie.

W aplikacji System APK wystarczy wybrać ryzyko (lub kilka), które interesuje klienta, by sprawdzić, które TU może je zaproponować. Rynek dystrybucji nigdy dotąd nie dysponował takim narzędziem! Odpowiednio wykorzystane w procesie sprzedaży daje szansę poprowadzenia rozmowy wychodzącej od faktycznych potrzeb klienta, a oferowane ubezpieczenie można sprzedawać zakresem, a nie najniższą ceną.

Silne umocowanie obowiązku analizy w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń, każdorazowo poprzedzającej sprzedaż polisy, to fakt powodujący, iż APK stała się matką wielu procesów. Rozbudowany system analityczny aplikacji zawierający dane statystyczne, liczne raporty i alerty czy współczynnik kontrolny APK pozwala w czasie rzeczywistym nadzorować podległą sieć sprzedaży, a w razie kontroli KNF czy TU łatwo wywiązać się z udokumentowania realizacji swoich obowiązków.

Co więcej, mając APK do każdej polisy, tworzymy bazę danych, która zasilać będzie system CRM – pierwszy na rynku CRM, który sam się uzupełnia i buduje bazę klientów, jednak więcej o tym rozwiązaniu opowiem przy kolejnej okazji.

Podsumowując, każdy z interesariuszy trójkąta klient-agent-TU zyskuje na digitalizacji i wykorzystaniu aplikacji System APK w codziennej pracy. Klient dostaje szansę, by polisa spełniała jego oczekiwania, agent ma wygodne narzędzie i pewność zgodności prawnej czy bezpieczeństwa w razie sporów z klientem. Towarzystwa zyskują przez łatwość kontroli (również poprzez API) podległej sieci sprzedaży i szansę ograniczenia ryzyk compliance oraz ewentualnych „wpadek” wizerunkowych. W końcu agenci są ich reprezentantami.

Marcin Jastrzębski
CEO & Founder

Nowa dyrektywa. Resolution w ubezpieczeniach

0
Dagmara Wieczorek-Bartczak

Dyrektywa Wypłacalność II wprowadziła już solidne ramy ostrożnościowe, jednakże nie dają one 100% gwarancji braku upadłości ubezpieczyciela. Dlatego potrzebny jest system umożliwiający odpowiednio wczesną i szybką interwencję w przypadku ubezpieczycieli będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością.

Celem systemu jest utrzymanie ciągłości ochrony ubezpieczeniowej, przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum negatywnego wpływu na system finansowy, gospodarkę realną i wykorzystywanie pieniędzy podatników.

Czego dotyczy dyrektywa IRRD

Nowa dyrektywa IRRD (Insurance Recovery and Resolution Directive – dyrektywa ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji) opisuje, ogólnie mówiąc, metody i narzędzia zarządzania kryzysowego w sektorze ubezpieczeń.

Ramowe rozwiązania obejmują działania zapobiegawcze, prewencyjne planowanie naprawy oraz restrukturyzację i uporządkowaną likwidację zakładu ubezpieczeń. Działania te będą miały zastosowanie do wszystkich zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji mających siedzibę w UE i podlegających ramom Wypłacalność II.

Dlaczego potrzebujemy resolution?

Dyrektywa Wypłacalność II wprowadziła już solidne ramy ostrożnościowe, jednak nie można całkowicie wykluczyć, że zakład ubezpieczeń znajdzie się w trudnej sytuacji finansowej. Niekontrolowana upadłość ubezpieczyciela mogłaby negatywnie wpłynąć na ubezpieczających, ubezpieczonych, osoby uprawnione, poszkodowanych czy innych wierzycieli zakładu. Dodatkowo należy brać pod uwagę społeczno-gospodarcze funkcje ubezpieczeń. Istotny jest również brak możliwości zastąpienia kluczowych usług w rozsądnym czasie i po rozsądnych kosztach.

Procedury upadłościowe stosowane w odniesieniu do branży ubezpieczeń nie zapewniają zachowania ciągłości funkcji krytycznych zakładu. Ponadto zagrożenie upadłością, sama upadłość wybranych ubezpieczycieli lub jednoczesna upadłość kilku zakładów ubezpieczeń może prowadzić do braku stabilności całości lub części sektora.

Dlatego potrzebny jest system umożliwiający odpowiednio wczesną i szybką interwencję w przypadku ubezpieczycieli będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością, aby zapewnić ciągłość ochrony ubezpieczeniowej, jednocześnie ograniczając do minimum wpływ tej sytuacji na system finansowy, gospodarkę realną i ewentualne wykorzystanie pieniędzy publicznych.

Temat nie jest nowy

Z perspektywy międzynarodowej temat nie jest nowy. W październiku 2014 r. Rada Stabilności Finansowej (FSB) opracowała kluczowe atrybuty skutecznych systemów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla sektora ubezpieczeń, które koncentrują się na ubezpieczycielach mających znaczenie systemowe lub krytyczne. FSB wydała także wytyczne uzupełniające w czerwcu 2016 r. oraz w sierpniu 2020 r.

Równolegle w listopadzie 2019 r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego (IAIS) przyjęło Podstawowe Zasady Ubezpieczeń (ICP) dla wszystkich zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, a także wspólne ramy dla grup ubezpieczeniowych prowadzących działalność międzynarodową (IAIG) określające szczegółowo normy dotyczące prewencyjnego planowania naprawy oraz uprawnienia do zarządzania uporządkowanym wyjściem z rynku. Przewiduje się w nich m.in. planowanie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla poszczególnych grup ubezpieczeniowych.

Obecnie IAIS pracuje nad oceną wzajemnych powiązań grupowych i finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Jakie są główne powody upadłości?

Według analiz EIOPA, pięć najczęstszych powodów problemów ubezpieczycieli to: wady w systemie zarządzania, niewłaściwe kompetencje w zarządzaniu, błędy w underwritingu, nieadekwatne rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe i niedopasowanie aktywów do zobowiązań.

Ile kosztują upadłości?

Z informacji zebranych przez EIOPA wynika, że w ostatnich 20 latach zidentyfikowano łącznie 219 przypadków zakładów ubezpieczeń na progu upadłości lub zagrożonych upadłością.

Z raportu EIOPA Failures and near misses in insurance – Overview of recovery and resolution actions and cross-border issues z 2021 r. wynika, że w 53% wszystkich przypadków problematycznych zakładów, w których potrzebne było finansowanie – stanowiło ono do 20% aktywów, a w 47% wszystkich przypadków potrzebne były zastrzyki środków finansowych, stanowiące ponad 20% całkowitych aktywów zakładu; które w wybranych firmach dochodziło nawet do 100% i więcej.

Kto przeprowadza resolution?

Nowa dyrektywa IRRD zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sektorze ubezpieczeń, wyposażonych w minimalny zharmonizowany zestaw uprawnień do podejmowania wszelkich istotnych działań przygotowawczych i działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Mowa tu o narzędziach, takich jak:

  • Odpisy lub konwersja – wyłącznie w celu ułatwienia korzystania z innych narzędzi restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, takich jak run-off lub transfer portfela. Roszczenia ubezpieczeniowe nie podlegają zamianie. Uprawnienia pozwalają jednak na restrukturyzację lub redukcję roszczeń ubezpieczeniowych.
  • Wycofanie uprawnień do zawierania nowych umów ubezpieczenia (reasekuracji) w celu ograniczenia działalności zakładu do wyłącznego administrowania istniejącym portfelem, maksymalizując w ten sposób pokrycie roszczeń ubezpieczeniowych przez istniejące aktywa.
  • Sprzedaż przedsiębiorstwa – całość lub część przedsiębiorstwa może zostać sprzedana nabywcy na warunkach handlowych, bez konieczności spełniania wymogów proceduralnych, które w innym przypadku miałyby zastosowanie.
  • Przedsiębiorstwo pomostowe – całość lub część działalności przedsiębiorstwa może zostać tymczasowo przeniesiona na podmiot kontrolowany przez państwo.
  • Oddzielenie aktywów i pasywów – aktywa i/lub pasywa o obniżonej wartości lub problematyczne mogą zostać przeniesione do narzędzia zarządzającego, aby umożliwić zarządzanie nimi i ich pracę w czasie.

W Polsce mandat na tworzenie organu resolution dla sektora ubezpieczeń otrzymał Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Działania organu resolution na tym etapie

Od momentu powierzenia BFG nowych kompetencji podejmujemy wiele działań koncepcyjno-doradczych w następujących obszarach:

  • prawno-regulacyjnym w pracach nad dyrektywą IRRD (prace w Parlamencie Europejskim i w Radzie zaplanowane są do końca tego roku);
  • operacyjnym, gdzie tworzymy ramy współpracy BFG z instytucjami krajowymi i zagranicznymi, a także prowadzimy rekrutację, w celu efektywnego realizowania nowych zadań;
  • merytorycznym, obejmującym m.in. tworzenie koncepcji źródeł finansowania restrukturyzacji czy systemu wczesnego ostrzegania przed sytuacjami kryzysowymi w zakładach, metodyk, które na późniejszym etapie będą konsultowane z wybranymi uczestnikami rynku.

Dagmara Wieczorek-Bartczak
członkini zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego

Rankomat radzi ubezpieczyć się na wyjazd na majówkę w Polsce i za granicą

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polisa turystyczna na zagraniczne wakacje nie jest wygórowanym kosztem w stosunku do ochrony, jaką zapewnia. Najtańsze ubezpieczenie na wyjazd do Hiszpanii można kupić już za 7,19 zł za osobę – wynika z danych Rankomat.

Eksperci porównywarki wskazują, że ubezpieczenie na wyjazd za granicę jest koniecznością. Karta EKUZ zapewnia jedynie pomoc na podstawowym poziomie, a za dodatkowe usługi medyczne turysta zapłaci z własnej kieszeni. W wielu państwach europejskich cena dnia w szpitalu wynosi tyle samo co doba w 5* hotelu.

Na cenę ubezpieczenia turystycznego składa się wiele czynników, a jedynie indywidualne dopasowanie zakresu polisy pozwoli znaleźć ochronę efektywną, przy akceptowalnej cenie.

– W obliczu paraliżujących strajków kontrolerów wielu turystów chciałoby się zabezpieczyć przed odwołanym lotem. Niektóre towarzystwa oferują ubezpieczenie za opóźniony lub odwołany lot w ramach polisy turystycznej. Należy jednak pamiętać, że w większości przypadków strajki i protesty są wyłączeniem ochrony – w wyniku czego ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania – mówi Magdalena Kajzer, specjalista ds. ubezpieczeń turystycznych Rankomat.

Rzeczniczka Praw Pasażerów Renata Piwowarska w rozmowie z PAP informuje, że jeśli lot się nie odbędzie, przewoźnik powinien zwrócić pasażerowi pełen koszt biletu lotniczego. Jeśli lot opóźni się lub zostanie odwołany, podróżnych chroni obowiązujące rozporządzenie unijne. Pasażerom czkającym na opóźniony lot przysługują również takie prawa, jak zapewniony posiłek i napoje, a jeśli opóźnienie trwa ponad dobę – hotel oraz przewóz do niego.

Z kolei ubezpieczenie turystyczne w Polsce obejmuje NNW. Jeśli podczas podróży podróżnik dozna uszczerbku na zdrowiu, to ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie.

(AM, źródło: Rankomat)

Aegon sfinalizował sprzedaż biznesu w Turcji na rzecz VIG

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Aegon ogłosił zakończenie dezinwestycji swojej działalności w Turcji. Nowym właścicielem biznesu nad Bosforem została Vienna Insurance Group.

Ubezpieczyciel poinformował, że ogłoszenie finalizacji transakcji sprzedaży jest „kolejnym krokiem na drodze do pełnego zamknięcia sprzedaży działalności ubezpieczeniowej, emerytalnej i zarządzania aktywami Aegon w Europie Środkowo-Wschodniej na rzecz VIG za 830 mln euro”.

Oczekuje się, że zbycie działalności Aegon w Polsce i Rumunii zostanie zakończone w 2022 r., po uzyskaniu wymaganych zezwoleń lokalnych organów regulacyjnych.

29 listopada 2020 roku VIG zawarł z Aegon NV porozumienie w sprawie nabycia działalności ubezpieczeniowej Holendrów na Węgrzech, w Polsce, Rumunii i Turcji. Grupa ma przejąć spółki ubezpieczeniowe Aegon, a także fundusze emerytalne, spółki zarządzające aktywami oraz usługowe.

Najcenniejszym aktywem przejmowanym w ramach transakcji jest Aegon na Węgrzech, który w chwili jej dokonywania zajmował 3. miejsce na rynku ubezpieczeń majątkowych i 7. na rynku ubezpieczeń na życie.

Wartość transakcji wyniosła 830 mln euro. Przejęcie wymaga niezbędnych zgód regulatorów oraz urzędów antymonopolowych.

(AM, źródło: xprimm, gu.com.pl)

18,299FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie