Europ Assistance: Europejczycy coraz chętniej wybierają elektromobilność

0
470

Mimo że samochody nadal dominują w Europie, rowery elektryczne zyskują na popularności i stają się codziennym środkiem lokomocji – wynika z badania Mobility Barometer przeprowadzonego przez Europ Assistance

Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że samochody były głównym środkiem transportu w Europie i wszystko wskazuje na to, że nadal będą dominować. 87% respondentów przyznało się do posiadania własnego auta, a 84% do korzystania z niego codziennie. 70% właścicieli pojazdów nie byłoby gotowych do zaprzestania ich posiadania w przyszłości, a liczba ta pozostaje stabilna w porównaniu do ubiegłego roku. Wśród nich 34% jest zdecydowanie przeciwnych temu pomysłowi. Jednak wykorzystanie metod transportu obejmujących samochody (osobowe, taksówki, car-sharing) wydaje się odnotowywać spadek: 26% użytkowników samochodów osobowych korzysta z nich rzadziej niż 5 lat temu.

Coraz więcej e-rowerów

57% badanych posiada standardowy rower w swoim gospodarstwie domowym. To o 5 punktów procentowych mniej w porównaniu do ubiegłego roku. Z kolei obecność rowerów elektrycznych powoli rośnie: obecnie co piąte gospodarstwo domowe w Europie posiada rower elektryczny (19%, +2 pp.). Trend ten może być spowodowany rosnącą dostępnością i przystępnością cenową rowerów elektrycznych, a także ich ulepszonymi funkcjami, takimi jak wspomaganie pedałowania.

42% ankietowanych twierdzi, że używa rowerów elektrycznych częściej niż 5 lat temu, a 32% ma zamiar robić to częściej w przyszłości. Ogólnie badani wyrażają chęć do intensywniejszego korzystania z bardziej ekologicznej mobilności i transportu publicznego w przyszłości: 32% ma zamiar chodzić pieszo, 25% jeździć na zwykłym rowerze i używać transportu publicznego. Wydatki na transport zostały wskazane jako główny powód zmiany nawyków związanych z mobilnością (35% Europa, 46% Francja i 39% Niemcy).

Pojazdy elektryczne przyciągają określony segment populacji

Podczas gdy samochody z silnikami spalinowymi nadal dominują, ich popularność zaczyna spadać (-2 p.p. dla benzyny, tyle samo dla oleju napędowego). 29% badanych byłoby zainteresowanych nabyciem pojazdu elektrycznego lub hybrydowego. Liczba ta jest względnie stabilna od zeszłego roku (+1 pp.), ale niektóre kraje odnotowują znaczny wzrost (5 pp. Belgia i Włochy).

Osoby rozważające zakup pojazdów elektrycznych są młode, aktywne i mieszkają w miastach. O ile ich motywacje do rozważenia nabycia pojazdu elektrycznego są w dużej mierze ekologiczne (39% wskazań), o tyle gwałtownie rosnące ceny paliwa są głównym motywatorem do przejścia na napęd elektryczny (43%). Główną barierą powstrzymującą przed zakupem auta elektrycznego jest jego wysoka cena.

W kierunku bezpieczniejszego korzystania z mikromobilności

Jeśli chodzi o mikromobilność, na którą składają się rowery elektryczne, hulajnogi i inne środki transportu, odnotowano znaczący wzrost liczby użytkowników twierdzących, że są objęci ubezpieczeniem w razie wypadku. W tym roku 36% badanych stwierdziło, że posiada jakąś formę ubezpieczenia lub ochrony. To o 5 pp. więcej w porównaniu do 2022 r. Zdaniem autorów badania trend wzrostowy można przypisać rosnącej świadomości potencjalnych zagrożeń związanych z mikromobilnymi środkami transportu, co prowadzi do tego, że coraz więcej użytkowników szuka odpowiedniej ochrony.

– Dzięki cyklicznym badaniom rynku Grupa Europ Assistance pozostaje na bieżąco z aktualnymi trendami. Chcemy wiedzieć, jaki stosunek mają nasi klienci do prężnie rozwijającego się rynku zarówno elektromobilności, jak i ubezpieczeń dla tego sektora. Możliwość analizy ich spostrzeżeń i zrozumienia potrzeb przyczyniają się do odpowiedniego dopasowania oferty – powiedział Marcin Zieliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży Europ Assistance Polska.

O badaniu

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 14.12.2023–18.01.2024 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech i Czechach. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 8000 osób.

(AM, źródło: Europ Assistance Polska)