Europ Assistance Polska: Quo vadis travel?

0
547

Pandemia zapoczątkowała zmiany w oczekiwaniach i zachowaniach, które już mają wpływ na branżę turystyczną. Czy sektor ten będzie umiał zapewnić podróżującym poczucie bezpieczeństwa i lepsze doświadczenia? Na to pytanie spróbowali odpowiedzieć eksperci Europ Assistance Polska i sformułowali kilka prognoz związanych z podróżowaniem.

Ich zdaniem należy oczekiwać, że z uwagi na negatywny wpływ pandemii na wiele budżetów domowych podróżni będą zwracali większą uwagę na koszty podróży i szukali atrakcyjniejszych ofert i promocji. Wyjazdy last minute jeszcze bardziej zyskają na znaczeniu, także z uwagi na skrócenie perspektywy planowania podróży.

W tym kontekście ubezpieczenia podróżne pokrywające koszty rezygnacji oraz często wysokie koszty medyczne za granicą, z szerokim zakresem assistance będą chętniej kupowane.

– Już teraz obserwujemy większą świadomość podróżujących, jeśli chodzi o ryzyka objęte ubezpieczeniem, w tym szczególnie te aktualne, związane z pandemią. Wydaje się, że to może być też duże wyzwanie dla tych dystrybutorów ubezpieczeń w ekosystemie turystycznym, którzy nie zawsze zwracali wystarczającą uwagę na faktyczne potrzeby podróżnych i relację cena ubezpieczenia a koszt pokrywanych ryzyk i zakresu – mówi Ryszard Grzelak, prezes Europ Assistance Polska.

Podróże krajowe będą preferowane przynajmniej jeszcze w pierwszej połowie 2021 roku. Jest to bowiem łatwiejszy i bezpieczniejszy sposób podróżowania, a przekraczanie granic nawet w Europie jest jeszcze problematyczne i obarczone ryzykiem zmian w trakcie rozpoczętej podróży. Niemniej jednak nie brakuje osób, które już teraz podróżują za granicę, a w drugiej połowie roku wyjazdy takie staną się bardziej popularne.

Przemawiać będą za tym wygasająca pandemia oraz szybko rosnąca liczba osób, które już przeszły Covid-19 i osób zaszczepionych, ale również podejmowane środki bezpieczeństwa przez m.in. linie lotnicze, hotele oraz restauracje. 

– Zmieniające się preferowane sposoby transportu w Europie, szczególnie własnym lub wynajętym autem, oraz możliwość zachowania większego dystansu społecznego będą wspierały powrót do podróżowania za granicę. W związku z tym ubezpieczenie auta z assistance zagranicznym i polisa podróżna obejmująca udział własny w wynajętym aucie będą bardziej pożądane – mówi Ryszard Grzelak.

Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, żeby planować podróże w sposób bardziej odpowiedzialny społecznie i ekologicznie. W celu zmniejszania negatywnych skutków turystyki w wymiarze lokalnym i globalnym turyści będą starać się podróżować poza tradycyjnym sezonem i wybierać mniejsze hotele oraz pensjonaty i mieszkania. Dłuższe pobyty i potrzeba wygody zwiększy popularność polis z rocznym okresem ochrony, dzięki którym niezależnie od tego, kiedy zdecydują się na wyjazd, zawsze będą mieli zapewnioną ochronę.

W związku z pandemią podróże służbowe zostały w dużej mierze wstrzymane, telekonferencje stały się preferowanym narzędziem komunikacji. Okazało się przy tym, że często zmiana odbyła się bez szkody dla merytorycznego przebiegu tych zdalnych spotkań. Podróże służbowe nie wrócą więc długo do wymiaru z 2019 roku. Eksperci i analitycy rynkowi przewidują, że nie nastąpi to przed 2024–2025 rokiem.

Praca zdalna stała się powszechną praktyką, a świadczenie pracy z zagranicy i w podróży będzie coraz szerszym zjawiskiem, więc laptop stanie się częstszym elementem bagażu podróżnego. Właśnie w tych warunkach wzrośnie znaczenie bezpieczeństwa cyfrowego. Częste korzystanie z sieci wi-fi, również za granicą, będzie stwarzało większe ryzyko ataków cyfrowych. Tu przydadzą się dobre polisy zapewniające ochronę na tę okoliczność.

Innowacje technologiczne odgrywały ważną rolę w procesie przywracania zaufania podróżnych. Dzięki rozwiązaniom cyfrowym będzie można łatwiej kontrolować zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia, a to zapewni podróżnym większe poczucie bezpieczeństwa. Rozwój cyfryzacji związany z pandemią może przyczynić się do szybszego powszechnego wdrożenia takich rozwiązań, jak skanowanie biometryczne w celu identyfikacji pasażerów, samodzielna odprawa z automatycznymi stanowiskami na lotniskach czy wejście na pokład samolotu, które usprawnią obsługę pasażerów. Podobne rozwiązania mogą dotyczyć także innych dostawców usług turystycznych, np. hoteli, w których nie będzie personelu i standardowej recepcji, a za pomocą zintegrowanej technologii goście sami będą mogli dokonać zakwaterowania oraz otrzymywać specjalny cyfrowy dostęp do pokoi. Zmiana sposobu planowania, rezerwacji i realizacji wycieczek w oparciu o nowe technologie to przyszłość turystyki.

– Dla całego ekosystemu podróżnego obecny kryzys to sprawdzian i wyzwanie, ale też szansa. Dla branży ubezpieczeniowej to szansa na zbudowanie nowych, lepszych doświadczeń klientów związanych z ochroną i bezpieczeństwem wyjazdów. Zapewnienie sprawniejszej obsługi klientom, prosta forma zakupu polisy turystycznej, a także towarzyszenie klientowi w każdym momencie podróży, zapewniając mu dostęp do informacji dotyczącej jego zdrowia, bezpieczeństwa, punktów pomocy medycznej i świadczeń medycznych w sytuacji choroby – to tylko niektóre elementy, jakie powinny znaleźć się w ofercie ubezpieczycieli. Wszystko to w oparciu o rozwiązania takie jak geolokalizacja, interfejs programu aplikacyjnego (API), sztuczna inteligencja (AI), analiza danych i system pozycjonowania (GPS), które dają dużo możliwości – dodaje Ryszard Grzelak.

Rezerwacja, anulowanie wyjazdu, zwrot kosztów podróży, możliwość zmiany daty podróży bez opłat czy zakup i warunki ubezpieczenia turystycznego – to może być bardziej elastyczne i lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta. Odbudowa branży turystycznej będzie z pewnością wymagała zaangażowania wielu interesariuszy: rządów, stowarzyszeń, dostawców usług turystycznych i ubezpieczeń. Ten proces jednak już się rozpoczął, a niektórzy znaleźli szanse w kryzysie i szybciej niż inni zareagowali na nagłe wyzwania. Dotyczy to m.in. niektórych linii lotniczych, hoteli czy ubezpieczycieli podróżnych, którzy bardzo szybko zaoferowali ubezpieczenia obejmujące ryzyka i pomoc w związku z Covid-19.

(AM, źródło: Europ Assistance Polska)