Jak reklamować ubezpieczenia (2)

0
833

Przygotowanie efektownego, ale i skutecznego przekazu reklamowego staje się coraz trudniejsze. Nie jest bowiem łatwo wymyślić treść zachęcającą do zakupu towaru, kiedy wydaje się, że wszystkie pomysły zostały już zrealizowane, a na dodatek sami konsumenci wyrażają się o reklamie w sposób niezbyt pochlebny. 

Odbiorcy reklam oczekują od nich czegoś więcej niż tylko prostych informacji o produkcie czy usłudze. W masie przekazów i komunikatów marketingowo-reklamowych trudno jest się wyróżnić dzisiaj czymś naprawdę oryginalnym, co zapadnie w pamięć i pozwoli na rozpoznanie konkretnej firmy oraz jej oferty.

W przypadku dóbr konsumpcyjnych sprawa nie wydaje się może aż tak trudna, ale kiedy mowa o czymś tak na pierwszy rzut oka „nierealnym” jak np. polisa ubezpieczeniowa, stworzenie naprawdę ciekawej reklamy staje się prawdziwym wyzwaniem.

– Jak zatem trafić w gusta Polaków, jeśli jest się firmą ubezpieczeniową planującą kampanię reklamową? Badanie Instytutu Inbound Marketingu zrealizowane przez Love Brands Group i SW Research z lutego br. pokazało, że najskuteczniejszy przekaz reklamowy to taki, który nie tylko dostarcza konkretnych i prawdziwych informacji, ale też angażuje odbiorców emocjonalnie i zapewnia im rozrywkę.

Najbardziej wymagającą pod tym względem grupą są najmłodsi klienci firm ubezpieczeniowych, przedstawiciele pokolenia Z, czyli osoby przed 30. rokiem życia. Choć i dla tej grupy najważniejsze jest, aby reklama przede wszystkim podawała prawdziwe informacje (45%), to drugą najważniejszą jej cechą powinna być pomysłowość i oryginalność (44%). 19% ankietowanych w tej grupie wprost mówi, że chce, by reklama ich bawiła i poprawiała humor, a 15% chce, by wywoływała emocje – uważa Joanna Niemiec, wiceprezeska agencji Love Brands Group.

Coraz więcej towarzystw zdaje sobie sprawę, że nie wystarczy tylko reklamować swoje produkty – trzeba jeszcze zaprezentować firmę. I to nie w klasyczny sposób, mówiąc np. o swojej pozycji na rynku, liczbie klientów czy zbieranej składce. Informacje takie stają się już dla coraz większej rzeszy konsumentów mało przydatne. Woleliby oni usłyszeć być może o nowatorskim podejściu do biznesu, promowaniu zdrowego stylu życia czy np. zaangażowaniu w ochronę środowiska. I przyglądając się takim działaniom ubezpieczycieli, właśnie na tej podstawie, a nie tylko porównując samą ofertę, będą chcieli podjąć decyzję o zakupie.

Oprócz kwestii, w jaki sposób zachęcać klientów do kupna ubezpieczeń konkretnego towarzystwa, niemniej ważne jest, gdzie zamieszczać reklamę. Kiedyś podstawowym, ale i najbardziej efektywnym miejscem wydała się telewizja, ale czasy te chyba już bezpowrotnie minęły. Komunikacja społeczna oraz biznesowa wykorzystuje coraz powszechniej internet, z którego korzystają na co dzień miliony Polaków. Jego rola we współczesnym świecie wydaje się coraz większa i nic nie wskazuje na to, aby w przewidywalnej przyszłości coś mogło go zastąpić. Nie będzie to już na pewno telewizja, mimo że reklamy są tam dobrze widoczne i rozpoznawalne, czy radio. Trzeba się przyzwyczaić, że ubezpieczenia na dobre zagościły już w zdalnych kanałach komunikacji.

Jeśli chodzi o najefektywniejsze kanały dotarcia do potencjalnych nabywców produktów ubezpieczeniowych, to telewizję powoli przeganiają inne media. Badanie Instytutu Inbound Marketingu wykazało, że na pytanie „Gdzie na co dzień masz kontakt z reklamą?” konsumenci w wieku 16+ odpowiadali, że w telewizji (76% wskazań), to na kolejnych pozycjach uplasowały się już media społecznościowe: Facebook (58%) i YouTube (56%). Radio uzyskało 50% wskazań, a strony www (np. bannery, video, pop-upy) zaledwie (37%).

To dlatego nie dziwi fakt, że także firmy ubezpieczeniowe coraz chętniej swoje działania reklamowe przenoszą do internetu, a konkretnie do mediów społecznościowych, które stają się dla nich nie tylko przestrzenią do dialogu z konsumentami, ale także do promocji spotów reklamowych, które coraz częściej zmieniają swoją formę – twierdzi Joanna Niemiec.

Wyróżnić się na rynku nie jest łatwo, ale warto zadbać o odpowiedni przekaz i przygotowanie reklam w sposób jak najbardziej ciekawy. Nie sprawią one oczywiście, że sprzedaż zawsze będzie rosła, ale z pewnością pomogą z dotarciem do klientów postrzegających reklamę nie tylko przez pryzmat produktu, ale i pomysłu na biznes, którym warto się wyróżnić na tle konkurencji.

Grzegorz Piotrowski

gpiotrowski@o2.pl