Już po raz piąty ruszamy na Bezpieczną Autostradę

0
1098

Rozmowa z Karoliną Tworzydło, dyrektorką Departamentu Strategii Marketingowej i Komunikacji Compensy

Aleksandra E. Wysocka: – Jeśli chodzi o bezpieczeństwo na polskich drogach, wydaje się, że ostatnio sytuacja znacznie się polepszyła. Czy potwierdzają to statystyki, którymi dysponuje Compensa?

Karolina Tworzydło: – Rzeczywiście ogólna liczba wypadków drogowych w Polsce maleje. Jednakże, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na autostradach, już nie obserwuje się tego samego trendu – liczba wypadków wzrosła o prawie 30% w porównaniu z rokiem 2020. Jako Compensa jesteśmy mocno związani z polisami komunikacyjnymi, dlatego dokładnie analizujemy zachowania kierowców na drogach.

Bezpieczeństwo jest dla nas wartością kluczową. Postanowiliśmy podjąć kroki, aby przyczynić się do jego poprawy na drogach, i połączyliśmy naszą wiedzę z działaniami edukacyjnymi w ogólnopolskiej kampanii społecznej Bezpieczna Autostrada, którą prowadzimy od 2018 r. Wspiera nas w tym profesjonalnie Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, organizacja, która od 30 lat edukuje w zakresie bezpieczeństwa na drogach.

Skąd wziął się pomysł na tę kampanię?

– Kiedy zaczęliśmy analizować poziom wiedzy polskich kierowców w zakresie jazdy po drogach szybkiego ruchu, okazało się, że aż 85% z nich nie do końca wie, jak poruszać się po autostradach, ponieważ na co dzień z nich nie korzystają. Okazało się na przykład, że większość badanych nie wie, czym jest korytarz ratunkowy i jak go utworzyć.

Kolejną ważną dla nas rzeczą bezpośrednio związaną z wypadkami drogowymi była kwestia udzielania pierwszej pomocy. Dlatego postanowiliśmy ten temat również włączyć do kampanii.

Obecnie zaczyna się piąta edycja kampanii Bezpieczna Autostrada. Do ilu osób udało się Wam dotrzeć?

– W pierwszej edycji rozpoczęliśmy kampanię od działań na autostradach. Organizowaliśmy całodniowe spotkania z kierowcami na MOP-ach, czyli miejscach obsługi pasażerów, i dystrybuowaliśmy materiały edukacyjne na bramkach autostradowych. Ale w kolejnym roku przenieśliśmy się już do miast, bo wyszliśmy z założenia, że bezpieczna autostrada tak naprawdę zaczyna się w miastach, stamtąd przecież wyruszamy w podróż. I tak już zostało. Od tamtej pory spotykamy się z mieszkańcami mniejszych miast i miejscowości.

W tym roku zorganizujemy 13 eventów, a jeśli podsumujemy wszystkie edycje, to zaraz będziemy w około 50 miastach. To jest kilkaset tysięcy uczestników. Rozpoczęliśmy naszą objazdówkę po Polsce od miast, w których zlokalizowane są mniejsze przedstawicielstwa Compensy, i tam organizujemy całodniowe rodzinne pikniki o charakterze edukacyjnym. Bardzo zależy nam na tym, żeby spotykać się z lokalną społecznością, docierać do niej i edukować mieszkańców. I to się udaje.

Jakiego rodzaju aktywności proponujecie tym, którzy przyjdą na Wasze eventy?

– W każdym mieście, w którym jesteśmy, rozstawiamy miasteczko bezpieczeństwa Compensy podzielone na pięć stref. Każda strefa pełni osobną funkcję. W pierwszej uczymy udzielania pierwszej pomocy: organizujemy pokazy dla wszystkich uczestników, oferujemy także możliwość przeprowadzania indywidualnych zajęć z ratownikami. Czyli każdy, kto przyjdzie do nas i będzie chciał poćwiczyć indywidualnie z ratownikiem, może to zrobić. Dysponujemy fantomami osób dorosłych, dzieci, a także noworodków.

Z kolei w drugiej strefie angażujemy uczestników do wspólnej zabawy i organizujemy konkursy wiedzy na temat zasad poruszania się po autostradach. Uczestnicy mają możliwość testowania swojego refleksu na specjalnym urządzeniu, mogą także skorzystać z okularów, dzięki którym dowiadują się, jak to jest kierować autem po spożyciu alkoholu lub po narkotykach. W tej strefie dostępne do testowania są także symulatory dachowania i zderzeń. Pokazujemy, jak ważne są poprawnie zapięte pasy oraz jakie siły przeciążeniowe działają w samochodzie w sytuacji wypadku.

Trzecia strefa to strefa badań profilaktycznych dla kierowców. Wykonujemy badanie wzroku, poziomu cukru, ciśnienia i saturacji. Podczas tych badań wykryliśmy przypadki np. cukrzycy u osób, które nie miały jej do tej pory zdiagnozowanej, nadciśnienia, czy też poważne wady wzroku. To ważne, by uświadamiać, jak problemy ze zdrowiem kierowcy mogą wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze.  

Kolejna strefa to strefa relaksu, gdzie przypominamy, jak ważne jest, aby kierowcy przed długą podróżą byli wypoczęci, a w trakcie robili sobie przerwy. Można tu, między innymi, skorzystać z masażu karku.

A piąta strefa przeznaczona jest dla dzieci. Poprzez zabawę uczymy je podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a także udzielania pierwszej pomocy. Ważne jest też, że gdy dzieci są pod opieką edukatora, rodzice mogą spokojnie korzystać z pozostałych stref.

Dodam jeszcze, że co roku w naszych strefach pojawiają się nowe wątki – tym razem nowością będzie waga przeciążeniowa, dzięki której można sprawdzić, jakie przeciążenia występują w pojeździe w czasie wypadku czy nawet gwałtownego hamowania i jaką siłę nacisku mają przedmioty przewożone na co dzień w samochodzie, chociażby zwykła butelka wody czy smartfon. Waga pokaże także, o ile zwiększy się ciężar naszego ciała w czasie gwałtownej sytuacji na drodze, a jest to co najmniej kilka czy nawet kilkanaście razy więcej niż normalnie.

Warto wspomnieć, że punktem kulminacyjnym każdego naszego spotkania z lokalną społecznością jest przekazanie defibrylatora na ręce władz miasta. I to też jest dla nas bardzo ważny element, ponieważ przekazujemy urządzenie, które ratuje życie. Ten defibrylator od razu jest umieszczany w centrum miasta albo innym miejscu, które jest ogólnie znane i dostępne dla mieszkańców przez 24 godziny na dobę.

Jaki jest odzew ze strony mieszkańców na Waszą kampanię?

– Nasza akcja spotyka się z bardzo pozytywnym odbiorem. Zdarza się, że władze miasta pytają nas, czy przyjedziemy w przyszłym roku. W ubiegłym roku zadzwonił do nas ktoś z władz Gołdapi. Tam nigdy nie byliśmy obecni. Ta osoba spytała, czy moglibyśmy przyjechać do nich.

Gołdap nie był wcześniej na mapie naszej podróży, ale okazało się, że wszystko jest możliwe i w tym roku będziemy tam we wrześniu. Jak najbardziej więc nasza kampania spotyka się z bardzo pozytywnym odzewem. Mieszkańcy mówią, że takiej wiedzy nigdy nie jest za dużo. Natchnieni tymi pozytywnymi opiniami działamy dalej.

Tematy bezpieczeństwa poruszacie też na Waszym koncie na TikToku…

– Inspiracją do jego założenia była chęć podzielenia się z użytkownikami mediów społecznościowych tym, co robimy w ramach kampanii Bezpieczna Autostrada. Nasz profil nosi nazwę „Pierwsi do pomocy” i jest odzwierciedleniem działań edukacyjnych, które podejmujemy podczas kampanii. W sezonie letnim, kiedy trwa nasza kampania, bardzo często relacjonujemy bezpośrednio z naszego miasteczka bezpieczeństwa.

Świat wirtualny jest ważny, ale nie zapominajmy, że przy organizacji wydarzeń związanych z kampanią współpracujemy z naszymi siłami sprzedażowymi, które są rozlokowane w odwiedzanych miastach. I mówię tutaj nie tylko o pracownikach Compensy, ale też o agentach. Są oni obecni w naszej strefie, rozmawiają z mieszkańcami o tematach ubezpieczeniowych, bo takie też się pojawiają. Łączymy więc kwestie edukacji ze sprzedażą i bardzo dobrze nam to wychodzi.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka