Blog - Strona 1101 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1101

Marcin Nedwidek zatwierdzony przez KNF

0
Marcin Nedwidek

Na odbywającym się 14 maja posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła powołanie Marcina Nedwidka na stanowisko prezesa zarządu, a także Jakuba Machnika na stanowisku członka zarządu obu spółek ubezpieczeniowych UNIQA w Polsce.

Marcin Nedwidek jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz MBA w London Business School. W UNIQA odpowiada też za detaliczny biznes ubezpieczeń majątkowych i na życie. Do AXA dołączył w 2018 roku. Pełnił funkcję członka zarządu i dyrektora obszaru klienta indywidualnego w części majątkowej. Wcześniej związany był z The Boston Consulting Group, gdzie odpowiadał za rozwój praktyki ubezpieczeniowej BCG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Pracował też dla innej międzynarodowej firmy konsultingowej oraz banku inwestycyjnego w Londynie. W 2020 roku zdobył tytuł Finansisty Roku przyznawany przez redakcję „Gazety Finansowej”.

Jakub Machnik ukończył kierunek finanse i bankowość na Uniwersytecie Łódzkim. Posiada dyplom MBA programu Executive MBA University of Quebec i Szkoły Głównej Handlowej oraz uprawnienia biegłego rewidenta. Jest związany z sektorem ubezpieczeń od 1999 roku, a od 2003 roku pracuje w UNIQA. Przed objęciem funkcji w zarządzie spółek UNIQA (2018 r.), był m.in. dyrektorem Departamentu Finansowego. Brał udział w projektach wdrożeń systemów IT (zarówno ubezpieczeniowych, jak i ERP), projektach optymalizacyjnych dotyczących złożonych procesów biznesowych oraz operacyjnym wdrożeniu regulacji Solvency II. Karierę zawodową rozpoczynał w audycie instytucji finansowych firm Arthur Andersen i Ernst&Young. Jako członek zarządu odpowiada za finanse i ryzyko.

(AM, źródło: KNF, gu.com.pl)

Nabycie usług ubezpieczeniowych a podatek u źródła

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Grupa kapitałowa spółek nabywała usługi ubezpieczeniowe od podmiotów zagranicznych. Organ podatkowy stwierdził, że przedsiębiorstwo powinno pobierać z tego tytułu podatek u źródła, bo zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT ten 20-procentowy podatek pobiera się od przychodów z tytułu świadczeń gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Spółka wygrała w sądzie, który orzekł, że działanie organu w tej sprawie było co najmniej arbitralne.

Działająca w branży motoryzacyjnej spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej. W ramach działań prewencyjnych wystąpienia zagrożeń związanych z prowadzoną działalnością nabywa szereg usług w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Firmy ubezpieczeniowe są dla spółki podmiotami powiązanymi. Część z nich nie ma siedziby na terytorium Polski. Spółka nabywa polisy dwutorowo: samodzielnie oraz za pośrednictwem wyspecjalizowanych w tym zakresie agentów lub brokerów ubezpieczeniowych, z których część również nie posiada siedziby ani zarządu na terytorium RP. Pośrednicy ci nie są podmiotami powiązanymi ze spółką. Przedsiębiorca nie dysponuje certyfikatem rezydencji zagranicznych ubezpieczycieli ani zagranicznych pośredników.

Spółka zwróciła się do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o potwierdzenie, że ponoszone przez nią wydatki na rzecz zagranicznych ubezpieczycieli z tytułu polis ubezpieczeniowych, zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem agentów i brokerów, nie stanowią dla ich beneficjentów przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, a więc i spółka nie jest zobowiązana do pobierania 20% podatku u źródła przy dokonywaniu tych płatności.

Jednocześnie, ponieważ odpowiedź na powyższe pytanie powinna być twierdząca, spółka nie jest zobowiązana do dochowania należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ww. ustawy ani do przedstawienia certyfikatów rezydencji beneficjentów rzeczywistych dokonywanych przez spółkę płatności za polisy ubezpieczeniowe.

Dyrektor KIS stwierdził, że spółka jest w błędzie. Odwołując się do definicji słownikowej pojęcia „gwarancja”, wskazał, że jest nią m.in. poręczenie, że coś nastąpi lub jest prawdziwe. Dlatego też usługa ubezpieczeniowa jest tożsama z usługą gwarancji, bo w jej ramach ubezpieczyciel poręcza, że w sytuacji wystąpienia określonego zdarzenia on spełni określone świadczenie. Istotą usługi ubezpieczeniowej jest zagwarantowanie ubezpieczonemu realizacji na jego rzecz określonych świadczeń w przypadku wystąpienia określonych w umowie ubezpieczenia okoliczności, wypadków, zdarzeń. Organ podatkowy przyznał, że co prawda istnieją różnice pomiędzy ubezpieczeniem a gwarancją, jednak są one na tyle błahe, że nie można ich nazwać usługami o podobnym charakterze, a więc takimi, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Organ stwierdził więc, że spółka, dokonując wpłat należności z tytułu usług ubezpieczeniowych, będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła, niezależnie od tego, czy będą to wpłaty bezpośrednie na rzecz zagranicznego ubezpieczyciela, czy za pośrednictwem brokerów i agentów. Wydając negatywną dla przedsiębiorcy interpretację, organ nie ustosunkował się do drugiego z zadanych przez niego pytań odnośnie do obowiązku dochowania należytej staranności i wykazania certyfikatów rezydencji beneficjentów rzeczywistych ubezpieczycieli i pośredników.

Spółka zaskarżyła interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim zauważył, że organ podatkowy nie porównał cech umowy ubezpieczenia z cechami stosunków prawnych wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT. Do stwierdzenia podobieństwa do tychże stosunków, a dokładnie do świadczeń gwarancyjnych, wystarczyła organowi definicja słownikowa. A porównując obie umowy – ubezpieczenia i gwarancji – można dostrzec wyraźne i liczne różnice. Sąd przyznał, że organ celnie dostrzegł cechę charakterystyczną, wspólną dla obu umów, jaką jest obowiązek świadczenia przez gwaranta lub zakład ubezpieczeń w związku z zaistnieniem określonego zdarzenia. Ale z drugiej strony ten sam organ całkowicie pominął cechy istotnie różniące te umowy. Dla przykładu, u podstaw gwarancji leży faktycznie i prawnie zidentyfikowany umowny stosunek prawny, roszczenie podmiotu jest zaspokajane w wykonaniu zobowiązania umownego, podczas gdy w ramach ubezpieczenia realizowane jest roszczenie o nieznanej podstawie faktycznej.

Sąd przytoczył wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 stycznia 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 655/19, w którym słusznie zauważono, że w przepisie art. 15e ust. 1 pkt 1 tej samej ustawy o CIT ustawodawca podatkowy wyraźnie rozróżnił obie usługi, stanowiąc, że podatnicy zobowiązani są wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Uchylając zaskarżoną przez przedsiębiorcę interpretację organu, WSA w Gorzowie orzekł: „Organ w swojej ocenie powyższych kwestii nie tyle nie dostrzegł, ile w ogóle nie podjął próby ich poszukiwania. (…) Przyjęcie w tej sytuacji, że usługi ubezpieczeniowe są usługami „podobnymi” (…) do gwarancji, a zatem podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (…), a co za tym idzie spółka, w przedstawionym przez nią stanie faktycznym, będzie płatnikiem podatku zryczałtowanego (…) było przynajmniej arbitralne” (wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 18 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Go 395/20).

Autor: radca prawny Robert Nogacki, kancelaria prawna Skarbiec

(AM, źródło: kancelaria prawna Skarbiec)

Roger Hodgkiss Menedżerem Roku 2021 w plebiscycie „Home&Market”

0
Roger Hodgkiss

Roger Hodgkiss, prezes zarządu spółek Generali Polska, został wyróżniony przez magazyn „Home&Market” tytułem Menedżera Roku 2021. Miesięcznik docenił 25 czołowych polskich menedżerów, w tym prezesów banków i firm ubezpieczeniowych.

Roger Hodgkiss, został doceniony przez redakcję „za tworzenie organizacji, która odgrywa aktywną i kluczową rolę na rynku ubezpieczeń, by dzięki ubezpieczeniom jakość życia ludzi ulegała znaczącej poprawie”.

– W Generali chcemy być dla naszych klientów partnerem na całe życie. Cieszę się, że zostało to dostrzeżone oraz docenione przez redakcję „Home&Market”. To nagroda dla całego zespołu Generali. Dziękuję wszystkim pracownikom za zaangażowanie i ciężką pracę w tych wyjątkowych warunkach. W realizacji naszej misji kluczową rolę odgrywają także nasi agenci i partnerzy. Jestem im wdzięczny, że codziennie wspierają klientów i dbają o ich majątek oraz przyszłość  – podkreśla Roger Hodgkiss, p.o. prezesa zarządu Generali Polska.

Tytułem Menedżer Roku nagradzani są szefowie firm, którzy według redakcji „Home&Market” wykazują się „umiejętnością szybkiego reagowania na zmieniającą się rzeczywistość”. Redakcja podkreśla, że szczególnie istotne było to w ostatnim roku, w którym szefowie firm mierzyli się z koniecznością zmiany systemu pracy, integrowania rozproszonych zespołów i z potrzebą utrzymania wyników zarządzanych firm mimo pandemii. „Osoby, które znalazły się na naszej liście, sprostały tym wyzwaniom i mogą służyć przykładem innym” – czytamy w artykule.

(AM, źródło: Generali)

Ubezpieczyciele wspierają potrzebujących i promują młodych artystów

0
Źródło zdjęcia: Howden Donoria

Dziś rozpoczyna się Globalny Tydzień Dobroczynności – charytatywna akcja pracowników grupy Howden. W Polsce odbywa się ona pod hasłem „Razem do celu”. Wraz z przyjaciółmi, współpracownikami i klientami pracownicy firmy zbierają do 23 maja fundusze na rzecz organizacji charytatywnych. Głównym beneficjentem akcji w tym roku jest inicjatywa „Usłyszeć na czas”. Z kolei jury konkursu Artystyczna Podróż Hestii wyłoniło właśnie 15 finalistów tegorocznej edycji programu.

W ramach Globalnego Tygodnia Dobroczynności uczestnicy akcji starają się pokonać w tydzień jak najwięcej kilometrów, jeżdżąc rowerem, na rolkach, biegając, spacerując, pływając. Następnie rejestrują swoją aktywność w aplikacji STRAVA, w klubie „Howden Donoria – razem do celu”. Przy okazji każdy uczestnik wpłaca dowolną kwotę na rzecz organizacji charytatywnych wyłonionych w głosowaniu.

W ubiegłym roku w ramach akcji zebrano wspólnie blisko 18 tys. zł. Pieniądze trafiły na konta poznańskiej fundacji ORCHidea, fundacji Dom w Łodzi oraz folklorystycznego dziecięcego zespołu Mali Boguszanie. W tym roku w głosowaniu spośród 12 zgłoszeń wyłoniono 4 organizacje charytatywne:

  • „Usłyszeć na czas” – projekt, którego głównym celem jest zebranie środków na tworzenie miejsc niesienia pomocy młodym ludziom, którzy myślą o samobójstwie.
  • Fundacja Wspomagania Rozwoju Dzieci Papilio Dzieciom.
  • Fundacja Senior w Koronie.
  • Zbiórka na ratowanie życia 3-letniego Frania, zorganizowana we wsparciu Fundacji SiePomaga.pl.

Wyłoniono finalistów jubileuszowej edycji konkursu Ergo Hestii

Niemal równolegle jury konkursu Artystyczna Podróż Hestii, pod przewodnictwem prezesa Ergo Hestii Piotra M. Śliwickiego, wyłoniło 15 finalistów tegorocznej edycji programu. Prace artystów będą prezentowane podczas wystawy w Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – od 31 maja do 11 czerwca. Zwieńczeniem wystawy będzie ogłoszenie laureatów konkursu. Otrzymają oni rezydencje artystyczne w Nowym Jorku lub Wilnie. Dodatkowo, ze względu na jubileuszowy charakter wydarzenia, pula nagród została rozszerzona o warsztaty art brandingowe w Sokołowsku – 5 laureatów i laureatek nagrody weźmie udział w wielopoziomowym doświadczeniu, pokazującym mechanizmy współpracy z zakresu sztuki i biznesu. Ponadto na osobę, która otrzyma nagrodę specjalną, czeka możliwość współtworzenia raportu rocznego Grupy Ergo Hestia.

Finalistami 20. edycji konkursu zostali: Kinga Burek, Anna Grzymała, Jan Kowal, Antoni Lisowski, Sylwia Marszałek-Jeneralczyk, Piotr Mlącki, Iwo Panasiewicz, Przemysław „Piniak” Piński, Maria Plucińska, Jan Porczyński, Justyna Streichsbier, Julia Woronowicz, Katarzyna Wójcicka, Ewelina Zając, Weronika Zalewska.

20. edycja konkursu Artystyczna Podróż Hestii przypada w czasie jubileuszu 30-lecia Ergo Hestii w Polsce.

(AM, źródło: Howden Donoria, Ergo Hestia)

Wzrost idzie za transformacją cyfrową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Światowy sektor ubezpieczeniowy jako jeden z niewielu utrzymuje tendencję zwyżkową podczas pandemii. Można oczekiwać, że w nadchodzących latach utrzyma solidny wzrost, pomimo znacznego przesunięcia funduszy spowodowanego transformacją cyfrową. 

Według danych analizowanych i opublikowanych przez ComprarAcciones.com, w 2020 r. globalna branża ubezpieczeniowa była warta 6,1 bln dol. Przewiduje się, że jej wzrost do 2025 r. według skumulowanej rocznej stopy wzrostu (CAGR) 3,5% wyniesie 7,5 bln dol. Z tym że wskutek trwającej transformacji cyfrowej nawet 280 mld dol. może przejść od ubezpieczycieli tradycyjnych do technologicznych i cyfrowych.

Najprawdopodobniej przyspieszenie wejścia w kanały cyfrowe na trwałe zmieni przyszłość przychodów ubezpieczycieli. Ok. 140 mld dol. obecnych obrotów ubezpieczeniowych może ulec przesunięciu w obszar produktów i usług technologicznych. Prognozuje się, że kolejne 140 mld dol. przejdzie do ubezpieczycieli oferujących cyfrowe usługi dystrybucyjne. Zatem aby skorzystać na rozwoju branży, ubezpieczyciele muszą dokonać cyfrowej zmiany.

Zbliżenie branży zdrowotnej i zarządzania majątkiem z ubezpieczeniami na życie wygeneruje dodatkowe 120 mld dol. Przyniosą je inteligentne produkty zdrowotne (60 mld dol.), produkty dla starzejącej się ludności (30 mld dol.) oraz produkty direct życiowe i zarządzania majątkiem (30 mld dol.). Kolejne 50 mld dol. dadzą ryzyka związane ze zmianami klimatycznymi. Usługi łagodzenia zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa wygenerują dodatkowe 25 mld dol.

Aby nadążać za cyfrową transformacją, agenci i brokerzy coraz bardziej inwestują w technologie. Najnowsza ankieta dotycząca transformacji cyfrowej w ubezpieczeniach ujawnia, że 39% agentów oferuje obsługę online. Ok. 78% agentów korzysta z Facebooka, aby pozyskiwać nowych klientów, zaś 68% z LinkedIna. Globalny rynek agentów i brokerów wzrośnie w 2021 r. o 3,5% CAGR, z 350,4 mld dol. w 2020 r. do 362,54 mld dol.

(AC, źródło: ComprarAcciones)

Global Data: Przehandluj swoje dane za niższe składki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pandemia ugodziła w zaufanie inwestorów i zatrzymała biznes, co doprowadziło do spadku inwestycji w obszarze big data, ale spadek ten jest tymczasowy, a temat pozostaje krytyczny dla ubezpieczeń.

Wartość i liczba transakcji inwestycyjnych w obszarze analityki w ubezpieczeniach spadła w 2020 r. po osiągnięciu rekordowego poziomu w obu kategoriach w 2019 r. – ujawnia raport firmy analitycznej Global Data z badań tematycznych poświęconych big data w ubezpieczeniach.

Był to skutek pandemii, która doprowadziła do wyhamowania gospodarek na całym świecie i do spadku zaufania inwestorów do niespotykanie niskiego poziomu.

Niemniej jednak w I kwartale 2020 r. zawarto drugą najwyższą z odnotowanych (od czasu prowadzenia obserwacji tego parametru) liczbę zakończonych transakcji (33), natomiast w IV kwartale 2019 r. zaobserwowano drugą najwyższą łączną wartość transakcji, wynoszącą 960,1 mln dol.

Wysoka liczba transakcji ukończonych w I kw., a szczególnie w IV kw. 2020 r. wskazuje, że zainteresowanie tematem analityki i dokonania w tej dziedzinie nabierają tempa. Inwestycje w ten obszar wykazywały znaczny wzrost przed pandemią, a szczyt aktywności w IV kw. 2020 r. sugeruje, że zaufanie inwestorów przybiera na sile – komentuje Ben Carey-Evans, analityk ubezpieczeniowy z Global Data.

Analiza dużych zbiorów danych jest intensywnie wykorzystywana w ubezpieczeniach zdrowotnych i komunikacyjnych, gdzie konsumenci przyzwyczajają się do wymiany dostępu do danych osobistych na niższe składki.

W ubezpieczeniach zdrowotnych stosowanie urządzeń śledzących aktywność fizyczną pozwala na nagradzanie konsumentów za zdrowy styl życia, a z kolei telematyka jest już stosunkowo upowszechniona w ubezpieczeniach komunikacyjnych, gdzie umożliwia nagradzanie za bezpieczne zachowanie na drodze.

Firmy i osoby prywatne wychodzą z pandemii z uszczuplonymi budżetami, a co za tym idzie klienci są bardziej skłonni do wymiany osobistych danych na niższe składki. Tak więc znaczenie wielkich zbiorów danych i analityki w ubezpieczeniach będzie rosło.

AC

Agenci wirtualnie ćwiczą rozmowy z klientami

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ergo rozpoczęło testy użycia okularów VR w procesie szkolenia agentów. W wirtualnej rzeczywistości ćwiczą oni rozmowy z różnymi typami klientów o różnych potrzebach ubezpieczeniowych – informuje cashless.pl.

Portal wskazuje, że podczas szkolenia wirtualni klienci mówią ludzkim głosem, mają różny temperament i nastrój, odmiennie reagują na zachowanie i argumenty agenta, a także mają zróżnicowane problemy. Zmiany dotykają również otoczenie, w którym prowadzona jest rozmowa z klientem.

Nowe rozwiązanie ma wejść do powszechnego użytku latem tego roku. Technologia VR jest też testowana przez Ergo przy przeprowadzaniu zebrań szefów działów w Ergo Digital Ventures, technologicznej spółce niemieckiej grupy. Spotykają się oni w cyfrowej sali konferencyjnej jako awatary z realistycznie animowanymi twarzami.

W Polsce okulary VR są wykorzystywane przez PZU Lab do szkolenia pracowników ubezpieczanych zakładów przemysłowych. Dzięki nim mogą oni przećwiczyć sytuację zagrożenia w praktyce, zobaczyć, jakie są skutki podejmowanych przez nich działań i nauczyć się odpowiednio reagować w sytuacji awaryjnej.

Więcej:
cashless.pl z 14 maja, Ida Krzemińska-Albrycht „Ergo testuje wykorzystanie okularów VR do szkolenia agentów. Ćwiczą rozmowy z klientami w wirtualnej rzeczywistości”:
https://www.cashless.pl/9931-ergo-okulary-vr

(AM, źródło: cashless.pl)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 20/2021

0

Dodatek specjalny MULTIAGENT:

  • Andrzej Kowerdej, Phinance; Monika Woźniak-Wołek, Aegon: Uważne słuchanie partnera kluczem do współpracy – str. 6
  • Artur Kijonka: Przepis na sukces według OVB – str. 7
  • Marcin Fira: Czy warto założyć konto w portalu Znany Agent? – str. 8
  • Joanna Załęska, Compensa: Szukamy multiagentów, których pasją są ubezpieczenia na życie – str. 9
  • Artur Zajdel, DU Spectrum: Nie ma to jak w Domu – str. 10
  • Krzysztof Powązka, Laven: Ubezpieczenie komplementarne jako dostęp do najnowocześniejszych metod leczenia – str. 11
  • Anna Pająkowska, Multi Save Money: Jak wygrać z porównywarką? – str. 12
  • Jarosław Łoń, Viviamo: W rok podwoiliśmy liczbę placówek partnerskich – str. 13
  • Izabela Madejska, DMSales: To narzędzie na co dzień ułatwia pracę setkom agentów – str. 14
  • Marta Piasecka, Waldemar Poberejko: Test Życia dla multiagenta ubezpieczeniowego – str. 15

Poza tym w numerze:

  • Anna Janiczek, PZU Zdrowie: Technologie i profilaktyka kluczowe dla strategii PZU Zdrowie – str. 2–3
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Agent profesjonalista pilnie poszukiwany – str. 4
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. W pracy jest dużo kołaczy – str. 4
  • Z NAU agenci mogą więcej – str. 5
  • dr Kamil Szpyt, dr Grzegorz Dybała: Technologia blockchain przyszłością ubezpieczeń (2) – str. 20
  • Adam Kubicki: Kreatywne metody zdobywania nowych klientów – str. 22
  • Marcin Kowalik: Twój największy skarb – str. 22

KNF: Badania potrzeb klienta i obowiązek szkoleniowy do poprawki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Działania kontrolne przeprowadzone w 2020 roku przez Komisję Nadzoru Finansowego wykazały, że ubezpieczyciele i dystrybutorzy nadal mają problem z przestrzeganiem wymogów dotyczących analizy potrzeb klientów i w konsekwencji często oferują im produkty nieadekwatne do ich zapotrzebowania czy profilu ryzyka. Sporym kłopotem jest też wywiązanie się z obowiązków szkoleniowych przez dystrybutorów.

Ze „Sprawozdania z działalności Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz Komisji Nadzoru Finansowego w 2020 roku” wynika, że czynności kontrolne (12 kontroli oraz 7 wizyt nadzorczych) zostały przeprowadzone w osiemnastu zakładach ubezpieczeń oraz reasekuracji. Cztery z kontrolowanych podmiotów (4 kontrole i 1 wizyta nadzorcza) były towarzystwami życiowymi, natomiast pozostałe 13 – majątkowymi i osobowymi. Aktywność kontrolna urzędu mogłaby być większa, ale ze względu na sytuację epidemiczną od marca do czerwca zawieszono rozpoczęcie kontroli w zakładach ubezpieczeń i u dystrybutorów, a kontrole już wszczęte prowadzone były z mniejszą intensywnością, głównie z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej.

Wszystkie postępowania kontrolne miały charakter problemowy i obejmowały swym zakresem od jednego do trzech zagadnień. Czynności obejmowały takie obszary, jak:

  • ocena ryzyka przyjmowanego do ubezpieczenia (art. 21 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej),
  • procesy likwidacji szkód/spełniania świadczeń,
  • sporządzanie danych i informacji dla celów nadzoru,
  • wycena aktywów i zobowiązań do celów wypłacalności,
  • wycena rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności,
  • spełnienie wymogów dotyczących kapitałowego wymogu wypłacalności (SCR) w zakresie wybranych modułów formuły standardowej,
  • polityka lokacyjna,
  • wykonanie zaleceń przekazanych zakładowi ubezpieczeń w latach ubiegłych,
  • spełnianie wymagań dotyczących funkcjonowania systemu zarządzania,
  • sposób przeprowadzenia testów warunków skrajnych.

Zaniedbania w zakresie badania potrzeb klienta

Najczęściej zidentyfikowane nieprawidłowości były związane z niedopełnieniem obowiązków w zakresie przeprowadzenia ankiety potrzeb klienta, np. brak uzyskania od ubezpieczonego przed wyrażeniem zgody na objęcie ochroną ubezpieczeniową informacji dotyczących potrzeb, wiedzy i doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeń na życie oraz sytuacji finansowej. Oferowano też klientom ubezpieczenia nieodpowiednie do ich potrzeb, np. w zakresie profilu ryzyka. Wśród innego rodzaju nieprawidłowości zidentyfikowano naruszenie interesów uprawnionych do odszkodowania z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Ustalając jego wartość, stosowano w kosztorysach nierzetelne dane o stawkach za roboczogodzinę na rynku napraw motoryzacyjnych, nieodpowiadających faktycznym kosztom naprawy z miejsca zamieszkania, siedziby poszkodowanego lub miejsca naprawy pojazdu. KNF wykryła również nieprawidłowości związane ze stosowaniem niewłaściwych lub niepopartych właściwym uzasadnieniem założeń do wyceny rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności, a także nieprawidłowości związane z błędnym ustaleniem parametrów stosowanych w ich wycenie.

Ustalenia poczynione w toku czynności kontrolnych skłoniły KNF do wydania 82 zaleceń w celu zapewnienia zgodności działalności zakładu z przepisami prawa, statutu lub planem działalności; zapobieżenia naruszaniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia oraz usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w procesie nadzoru.

Dystrybutorów problem ze szkoleniami

Czynności kontrolne objęły również dystrybutorów – 9 agentów ubezpieczeniowych oraz 3 brokerów ubezpieczeniowych. Postępowania miały charakter kompleksowy i obejmowały swym zakresem działalność pośrednika ubezpieczeniowego w zakresie jej zgodności z przepisami prawa.

Do najczęstszych nieprawidłowości zidentyfikowanych przez nadzór należało m.in. nieudzielanie klientom porady wraz z rekomendacją najwłaściwszej umowy lub udzielanie jej bez oparcia na rzetelnej analizie dostępnych na rynku produktów ubezpieczeniowych, a także bez wyjaśnienia podstaw, na których została oparta. Innym problemem było nieprzekazywanie klientom dokumentów zawierających informacje o produkcie przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Nie należało do rzadkości także wykonywanie czynności brokerskich w zakresie dystrybucji ubezpieczeń, w tym polegających na udzielaniu pomocy w sprawach o odszkodowanie lub świadczenie, za pomocą osób niewpisanych do rejestru brokerów. Nadzór zidentyfikował również wykonywanie czynności agencyjnych w zakresie dystrybucji ubezpieczeń za pomocą osób niewpisanych do rejestru agentów oraz brak należytego nadzoru agenta nad osobami fizycznymi wykonującymi w jego imieniu czynności agencyjne. Często spotykaną nieprawidłowością był też brak realizacji obowiązku szkoleniowego przez osoby fizyczne wpisane do rejestru pośredników ubezpieczeniowych.

W związku z ustaleniami poczynionymi w toku czynności kontrolnych wobec zakładów ubezpieczeń w 2020 r. wydano 52 zalecenia w celu zapewnienia zgodności działalności dystrybutorów ubezpieczeń z przepisami prawa.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: KNF)

Zdrowie, ekologia, kultura – ubezpieczyciele pomagają na różne sposoby

0
Źródło zdjęcia: PZU

Ostatni tydzień obfitował w ubezpieczeniowe inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Co więcej, obejmowały one bardzo szerokie spektrum działań – od zdrowotnych przez ekologiczne, na kulturalnych kończąc.

Nowoczesny sprzęt dla małych pacjentów

Szczególną aktywność w obszarze CSR przejawiały podmioty z Grupy PZU. TUW PZUW przekazał Uniwersyteckiemu Centrum Klinicznemu w Gdańsku – największemu szpitalowi na Pomorzu – zdalne stetoskopy. Urządzenia mają służyć pacjentom Kliniki Pediatrii, Hematologii i Onkologii. Umożliwiają badanie płuc i serca w warunkach domowych.

– Dla każdego, a tym bardziej dziecka, sam pobyt w szpitalu jest stresującym przeżyciem. Jest jeszcze gorszą traumą w okresie pandemii, ponieważ oznacza rozłąkę pacjenta z bliskimi, którzy nie mogą go odwiedzać. Zdalne stetoskopy pozwalają na monitorowanie stanu zdrowia chorych na odległość. Dzięki nim pacjenci, których stan na to pozwala, mogą dochodzić do zdrowia w domach i poddawać się badaniom bez konieczności wizyty w szpitalu – powiedział prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.

– Chcielibyśmy bardzo serdecznie podziękować za ofiarowany sprzęt, tym bardziej że będzie pomagał w leczeniu naszych najmłodszych pacjentów. Badanie w warunkach domowych jest po pierwsze wygodne, a po drugie zawsze dobrze wpływa na komfort psychiczny dzieci, co z kolei może przyspieszyć proces odzyskiwania pełni zdrowia – zaznaczył dyrektor naczelny UCK w Gdańsku Jakub Kraszewski.

Chory albo jego rodzic przykłada zdalny stetoskop we wskazane punkty na ciele, a lekarz dostaje natychmiastowy odczyt za pośrednictwem platformy internetowej.

– Można samodzielnie wykonywać badanie w dowolnym miejscu i czasie, kierując się wskazówkami specjalnej aplikacji albo lekarza. Wyniki wszystkich badań są w każdym miejscu i czasie dostępne online dla lekarza – wyjaśnił dyrektor ds. medycznych TUW PZUW Piotr Daniluk.

Urządzenia sprawdziły się już w praktyce. Ofiarowane przez TUW PZUW stetoskopy służą pacjentom szpitali w Małopolsce, Wielkopolsce i na Śląsku. Pomagają też w opiece nad zakażonymi Covid-19 pacjentami tymczasowego szpitala na Stadionie Narodowym w Warszawie. Chronią personel medyczny, ograniczając ryzyko zbyt częstych kontaktów z zakażonymi.

PZU Zdrowie zabezpiecza punkt szczepień drive thru w Warszawie

Od kilku dni działa też pierwszy w Warszawie punkt szczepień typu drive thru, z którego może skorzystać każda osoba ze skierowaniem. Zlokalizowany na parkingu przy skrzyżowaniu ulic Woronicza i Modzelewskiego, w okolicy stacji Metro Wierzbno punkt zorganizowało i zabezpiecza medycznie PZU Zdrowie. Miejsca na ten cel użycza bezpłatnie Telewizja Polska.

Drive Thru – Punkt Szczepień Woronicza PZU Zdrowie jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8–16. Obsługują go pracownicy Centrum Medycznego PZU Zdrowie Warszawa Puławska. Na szczepienie należy zapisać się wcześniej przez bezpłatną infolinię 989 lub Internetowe Konto Pacjenta. Pierwsi pacjenci zjawili się już 10 maja.

– To kolejne działanie związane z walką z pandemią, które PZU Zdrowie kieruje do wszystkich potrzebujących, nie tylko naszych pacjentów. Wierzę, że ogólnodostępny punkt szczepień pomoże mieszkańcom Warszawy i okolic szybciej skorzystać ze szczepienia, a tym samym przybliży wyczekiwany powrót do normalności. Dziękuję wszystkim naszym pracownikom zaangażowanym w powstanie i prowadzenie punktu. Wyrazy uznania należą się również zarządowi Telewizji Polskiej, który wsparł nas w organizacji i nieodpłatnie udostępnił teren w dobrej lokalizacji – mówi Anna Janiczek, prezes zarządu PZU Zdrowie.

– Telewizja Polska od początku pandemii poprzez programy informacyjne, cykliczne, rozmowy z ekspertami i autorytetami w dziedzinie medycyny pomaga Polakom przetrwać ten trudny dla nas wszystkich czas. Jesteśmy  gotowi do wsparcia tej ważnej społecznie inicjatywy, która pozwoli Polakom skorzystać bezpiecznie i sprawnie ze szczepienia. Poprzez zaangażowanie w tego typu działania Telewizja Polska może kontynuować swoją misję. Bądźmy wszyscy solidarni i odpowiedzialni – mówi Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej.

TUW „TUW” sprzątał brzegi Warty od źródeł do ujścia

Z kolei Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” we współpracy z Wielkopolską Izbą Rolniczą zaangażowało się w VII Sprzątanie brzegów Warty od źródeł do ujścia. Jest to największa w Europie akcja oczyszczania środowiska wodnego z pozostawionych przez ludzi szkodliwych odpadów. Inicjatorem sprzątania brzegów Warty jest Fundacja Ratuj Ryby. Akcję wpierają samorządy terytorialne, organizacje pozarządowe i wiele osób prywatnych. 

Tegoroczna akcja została zadedykowana Aleksandrowi Dobie, który od pierwszych dni powstania programu rewitalizacji rzeki propagował i zapraszał do udziału, wspominając swoje dzieciństwo w Swarzędzu, z którego uciekał nad Wartę.

Dzięki akcji udaje się co roku oczyścić Wartę, liczącą  800 km długości, z kilkudziesięciu ton śmieci, zagrażających zdrowiu ryb, ludzi i środowisku.

Rezydencje literackie Ergo Hestii

W minionym tygodniu zarząd Fundacji Wisławy Szymborskiej wyłonił laureatów programu rezydencji literackich, którego mecenasem jest Ergo Hestia. W mieszkaniu noblistki będą przebywać Joanna Ostrowska oraz Andrzej Titkow. Do programu zgłosiło się ponad 50 twórców. Każdy rezydent będzie przebywał w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej przez 4 tygodnie, w ustalonym z organizatorem terminie, by móc realizować swój projekt literacki. Organizator zapewnia również rezydentom stypendium pieniężne w wysokości 2000 zł i zwrot kosztów przejazdu, a także umożliwia dostęp do Archiwum Wisławy Szymborskiej w Bibliotece Jagiellońskiej i organizuje spotkanie autorskie.

Rezydencje artystyczne są elementem szerszej współpracy Ergo Hestii i Fundacji Wisławy Szymborskiej realizowanej w ramach jubileuszu 30-lecia ubezpieczyciela. Instytucje organizują ponadto konkurs Literacka Podróż Hestii. Towarzystwo jest również partnerem strategicznym Nagrody im. Wisławy Szymborskiej w 2021 r.

(AM, źródło: PZU, TUW „TUW”, Ergo Hestia)

18,337FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie