Blog - Strona 1146 z 1488 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1146

PKP Intercity wybrało ubezpieczycieli taboru

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PKP Intercity rozstrzygnęło postępowanie na świadczenie usług ubezpieczeniowych taboru kolejowego. Najwięcej, bo ponad 9 mln zł, ma kosztować ubezpieczenie Pendolino, Dartów i Flirtów.

Zamówienie dotyczy ubezpieczenia taboru pogrupowanego w zakresie czterech części. Dla części pierwszej najkorzystniejszą ofertę przedstawiła Ergo Hestia, drugiej – konsorcjum AXA, Warta i PZU, trzeciej – Generali, a czwartej – Warta. Po uprawomocnieniu ogłoszonego rozstrzygnięcia zostaną podpisane umowy.

W części pierwszej zamówienia – ubezpieczeniu casco lokomotyw i składów zespolonych ED74 – Ergo Hestia zaproponowała cenę z prawem opcji w wysokości 1,7 mln zł. W drugiej (casco wagonów) proponowana cena konsorcjum to 3,1 mln zł z prawem opcji. Oferta Generali na ochronę składów zespolonych Pendolino, Flirt, Dart i EZT „Stadler” (z prawem opcji) opiewała na 9,4 mln zł, zaś propozycja Warty dotycząca ubezpieczenia od ryzyka terroryzmu to 159,2 tys. zł z prawem opcji. Ubezpieczenie ma obowiązywać od 1 maja tego roku do 30 kwietnia przyszłego.

W ogłoszeniu przetargowym ze stycznia 2020 r. PKP Intercity podało, że zamierza ubezpieczyć m.in. 59 składów zespolonych ED160 Flirt, ED161 Dart i ED250 Pendolino o łącznej wartości 3,5 mld zł. Z ogłoszenia wynikało, że limit na zdarzenie dla składów Pendolino wynosi 180 mln zł, a dla składów Flirt i Dart to 94 mln zł. Przewoźnik podał też, że w ramach ryzyka terroryzmu zamierza ubezpieczyć 715 sztuk taboru, w tym 106 lokomotyw, 550 wagonów i 59 składów zespolonych o łącznej wartości 7,3 mld zł.

Więcej:
https://wgospodarce.pl/informacje/…

(AM, źródło: wgospodarce.pl, gu.com.pl)

Webinarium na temat długoterminowego oszczędzania

0

26 marca odbędzie się webinarium, podczas którego poruszone zostaną kwestie dotyczące zarządzania finansami osobistymi oraz zasady długoterminowego oszczędzania. Patronem medialnym wydarzenia odbywającego się pod hasłem „Odpowiedzialność finansowa Polaków – zarządzanie finansami osobistymi i długoterminowe oszczędzanie” jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Webinarium, będące integralną częścią Spotkania Liderów Bankowości i Ubezpieczeń 2021, rozpocznie się o godzinie 13:00. W panelu weźmie udział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK, Paweł Dobrowolski, główny ekonomista PFR, Rafał Benecki, główny ekonomista ING Bank Śląski oraz dziennikarka Anna Popek w roli moderatorki. Uczestnicy podejmą tematy istotne dla osób, które chcą zarządzać swoimi finansami w sposób bezpieczny i efektywny.

Podczas webinarium zaproszeni eksperci będą starali się odpowiedzieć na pytania o to, dlaczego istnieje przekonanie, że Polacy nie chcą oszczędzać, czy w okresie pandemii widać większą potrzebę zapewnienia sobie poduszki finansowej, gdzie lokowane są oszczędności Polaków, jak odbudować zaufanie społeczeństwa do instytucji państwowych i jak edukować, aby zmienić jego nawyki.

Webinarium jest bezpłatne i odbędzie się 26 marca w godzinach 13:00–14:30.

Rejestracja:

(am)

Prezenty na 190. urodziny Generali

0
Źródło zdjęcia: Generali

Generali przygotowało dla klientów loterię z okazji swojego 190-lecia. Do wygrania jest pięć hybrydowych Fiatów 500 oraz ponad 1800 nagród pieniężnych o wartości 100 zł.

Udział w loterii mogą wziąć wszyscy klienci, którzy od 22 marca do 20 czerwca w Generali lub w Proama kupią lub wznowią polisę komunikacyjną w pakiecie z ubezpieczeniem NNW w pojeździe lub z ubezpieczeniem rzeczy osobistych od rabunku i kradzieży z włamaniem z wnętrza pojazdu. Wystarczy, że opłacą polisę i zarejestrują się na stronie loterii.

– Rok 2021 jest dla nas szczególny, ponieważ obchodzimy 190-lecie istnienia Grupy Generali na świecie. Od prawie dwóch wieków pomagamy naszym klientom. Chcemy świętować wraz z naszymi partnerami i naszymi klientami. To doskonała okazja, żeby nagrodzić ich za zaufanie i wybór ubezpieczenia Generali. Liczę, że konkurs jeszcze bardziej zachęci ich do zapytania swojego agenta o naszą ofertę, do poznania naszej historii oraz produktów – mówi Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali w Polsce.

Generali przygotowało ponad 1800 nagród w loterii. Co tydzień 140 klientów może wylosować zwrot 100 zł za zakup ubezpieczenia. Każdy los bierze również udział w losowaniu nagród głównych, w którym można wygrać jeden z pięciu czerwonych samochodów. Są nimi ekologiczne, hybrydowe auta marki Fiat 500 MY21 Cult 1.0 70 KM Hybrid. Dla każdego z nich Generali sfinansuje koszty rejestracji oraz polisy OC. Losowanie nagród głównych odbędzie się 30 czerwca 2021 r.

(AM, źródło: Generali)

Polisy środowiskowe, cyber oraz osobowe na Uniwersytecie Colonnade

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

22 kwietnia startuje Uniwersytet Colonnade. Edycja wiosenna będzie skupiała się na trzech tematach: ubezpieczeniach środowiskowych, ubezpieczeniach ryzyk cybernetycznych oraz ubezpieczeniach osobowych.

W tych obszarach Colonnade wprowadziło szereg istotnych zmian we wspomnianych trzech obszarach i teraz chce się podzielić nimi z uczestnikami programu. Szkolenia poprowadzą underwriterzy ubezpieczyciela, którzy oprócz niezbędnej teorii będą dzielić się informacjami praktycznymi oraz posiłkować się przykładami szkód.

(AM, źródło: Colonnade)

Home office wymusza dbanie o bezpieczeństwo sprzętu elektronicznego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wielogodzinna praca przy komputerze, szczególnie przy częstym przenoszeniu sprzętu z kuchennego stołu na sypialniane biurko może być gotowym przepisem na częste awarie. A takie zdarzenia jak uszkodzenia laptopów, utrata danych na dyskach pamięci i trudności w pracy zespołu mogą okazać się kosztowne dla firmowego budżetu. W takiej sytuacji o jego płynność pomoże zadbać ubezpieczenie.

– Dobrze dopasowania polisa sprawi, że nie poniesiemy kosztów związanych z naprawą. To właśnie nagle pojawiające się dodatkowe wydatki są największym zagrożeniem dla małych i średnich firm – mówi Marta Mazaraki, ekspert Wiener. – Dodatkowo, uszkodzony sprzęt oznacza często przestoje w pracy zespołu, a to generuje opóźnienia i kolejne koszty.

Ekspertka podkreśla, że w obecnej rzeczywistości pandemicznej ubezpieczenie sprzętu elektronicznego to dobre rozwiązanie dla małych, średnich i dużych firm.

– Co ważne, sprzęt można objąć ochroną jako rozszerzenie aktualnego ubezpieczenia mienia przedsiębiorstwa – mówi Marta Mazaraki. Taka polisa obejmuje kradzież z włamaniem oraz rabunek, a także błędy w obsłudze sprzętu elektronicznego polegające np. na nieostrożności, zaniedbaniu czy niewłaściwym użytkowaniu (np. zalanie kawą).

Warto również pamiętać, że objęcie sprzętu ubezpieczeniem pomoże w razie utraty danych z komputera. Jeśli nastąpi ona w wyniku szkody (uszkodzenia) sprzętu elektronicznego, ubezpieczenie obejmie odtworzenie danych z kopii zapasowej.

– Ochrona ubezpieczeniowa może objąć nie tylko sprzęt elektroniczny, ale również oprogramowanie i zewnętrzne nośniki danych. Standardowo tego typu umowę zawiera się na rok, a składka ubezpieczeniowa stanowi zaledwie ułamek wartości nowego sprzętu – mówi Marta Mazaraki.

(AM, źródło: Wiener)

Willis i Pega stymulują cyfrową transformację w wycenach ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Willis Towers Watson ogłosił, że do jego globalnego programu Radar Live Collaboration dołączy kolejny dostawca – Pegasystems (Pega). Firma ta dostarcza oprogramowanie rozprawiające się z nadmierną złożonością w biznesie.

Pega pomaga ubezpieczycielom w zarządzaniu krytycznymi dla biznesu procesami przepływu pracy – od zarządzania klientami poprzez operacje underwitingu po obsługę likwidacji szkód. Łączność z API umożliwia łatwą i szybką integrację z Radar Live, rozwiązaniem WTW do wycen i wspierania procesu decyzyjnego.

Radar Live pozwala ubezpieczycielom na szybkie wprowadzanie do systemu Pega zaawansowanych modeli wyceny, reguł i wspomagania decyzji. Modele można szybko opracować, przetestować pod kątem scenariuszy i wdrożyć, co pozwala obniżyć koszty, skrócić proces decyzyjny i zwiększyć pewność w zakresie decyzji cenowych i biznesowych.

Współpraca pomoże ubezpieczycielom w szybkim wdrożeniu wsparcia decyzyjnego, wycen i reguł oferowanych przez system Radar Live do obsługiwanych przez Pega procesów zarządzania portfelem, wyceną i przepływem procesów dotyczących likwidacji szkód.

– Bardzo nas cieszy, że możemy współpracować z Willis Towers Watson i Radar Live, najlepszym w swojej klasie systemem wycen i silnikiem opartym na regułach. Pega zwiększa wydajność, maksymalizuje efektywność, rozprawia się ze złożonością i łączy doskonałość Radar Live z możliwościami Pega, jej wiodącymi na świecie kompetencjami w zakresie prowadzenia spraw, aby zapewnić ubezpieczycielom i ich klientom wysokiej jakości wyniki w zakresie underwritingu – mówi Kieran Tarrant, wiceprezes ds. sprzedaży Pega Wielka Brytania i Irlandia.

– Cieszymy się, że firma Pega dołączyła do naszego programu współpracy wokół Radar Live. W sytuacji, gdy dane i zaawansowana analityka wyznaczają horyzont zmian w sektorze ubezpieczeń, firmy muszą przenosić swoje operacje do połączonych, elastycznych i zwinnych systemów, zdolnych do tworzenia przewagi konkurencyjnej. Międzynarodowe sukcesy firmy Pega w zwiększaniu sprzedaży, minimalizowaniu wydatków, zwiększaniu spójności w zakresie underwritingu i poprawianiu doświadczeń klienta pozwalają wierzyć, że ta współpraca przyniesie znaczącą wartość naszym wspólnym klientom na całym świecie – komentuje Andrew Harley, dyrektor WTW.

Według WTW nowe źródła danych i dostępność algorytmów uczenia maszynowego podniosły poprzeczkę oczekiwań względem wydajności analityki i poziomu zaawansowania zautomatyzowanego podejmowania decyzji. Jednocześnie zapotrzebowanie konsumentów na internetowe i mobilne oferty ubezpieczeniowe, porównywanie i zestawianie wielu ofert, a także ich oczekiwania dotyczące szybkiej likwidacji szkód spowodowały konieczność szybkiego i rzetelnego dostarczania na rynek stawek i warunków.

(AM, źródło: WTW)

Wielka Brytania: Ubezpieczyciele wypłacają firmom odszkodowania za pandemię

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ubezpieczyciele zapłacili dotychczas prawie 500 milionów funtów (692,9 milionów dolarów) firmom, które uzyskały prawo do dochodzenia roszczeń z tytułu pandemii w następstwie orzeczenia brytyjskiego Sądu Najwyższego – poinformował w poniedziałek Financial Conduct Authority, brytyjski organ nadzoru.

15 stycznia Supreme Court (brytyjski sąd najwyższy) wydał wyrok, w którym uznał, że przedsiębiorstwa posiadające określone ubezpieczenia przerw w działalności (business interruption, BI) mogą liczyć na odszkodowanie za straty spowodowane przerwami w działalności związanymi z koronawirusem. Sąd przychylił się do argumentów podniesionych w apelacji FCA w imieniu ubezpieczających.

FCA podał na swojej stronie internetowej, że ubezpieczyciele dokonali ostatecznych rozliczeń z tytułu przerw w działalności na łączną kwotę 279 mln funtów i płatności okresowych w łącznej wysokości 192 mln funtów. Dodał, że spośród 21 140 ubezpieczających, którzy dotychczas zgłosili roszczenia, 10 207 otrzymało co najmniej płatność okresową – podał Reuters.

FCA ujawnił, że zwrócił się do ubezpieczycieli o podawanie szczegółowych informacji na temat szkód tylko wtedy, gdy z jednego rodzaju polisy było więcej niż pięć roszczeń. Dodał też, że co miesiąc będzie zbierać i publikować dane dotyczące dokonywanych płatności.

Źródła branżowe podają, że całkowity rachunek dla ubezpieczycieli prawdopodobnie osiągnie miliardy funtów.

(AM, źródło: Reuters, gu.com.pl)

Odc. 138 – Czy pracodawców stać na grupówki?

0

Czy w czasie pandemii pracodawcy są gotowi do finansowania benefitów? Goście specjalni tego odcinka podcastu ubezpieczeniowego #RozmowyBezAsekuracji to Ewa Dąbrowska i Paweł Andrzejczak z Nationale Nederlanden. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka, redaktorka naczelna „Gazety Ubezpieczeniowej”.

Dowiecie się:

  • Jakie benefity preferują pracodawcy w czasie pandemii?
  • Czy sprzedaż grupówek to ciekawa opcja rozwojowa dla agentów specjalizujących się w ubezpieczeniach indywidualnych?
  • Które umowy dodatkowe cieszą się największym zainteresowaniem?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Sąd Najwyższy: Prokurator Generalny miał rację, odszkodowanie było za niskie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Najwyższy w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych uznał za zasadną skargę nadzwyczajną Prokuratora Generalnego w sprawie odszkodowania komunikacyjnego. SN uznał, iż wyroki sądów powszechnych rażąco naruszały prawo, pozbawiając poszkodowanego możliwości uzyskania należnego mu odszkodowania.

Sprawa dotyczyła kolizji z 19 marca 2009 roku. Podczas postępowania likwidacyjnego ubezpieczyciel ustalił, że koszt naprawy przewyższa wartość rynkową samochodu (szkoda całkowita). Uznając, że szkoda faktycznie poniesiona przez powoda stanowi różnicę pomiędzy wartością rynkową pojazdu a wartością pozostałości, wypłacił 15,4 tys. zł odszkodowania. Kwota ta uwzględniała koszty naprawy wynikające z kalkulacji sporządzonej w postępowaniu likwidacyjnym oraz koszty holowania pojazdu.

Sądy uznały, że odszkodowania przewyższały wartość szkody

Posiadacz pojazdu wystąpił przeciwko zakładowi ubezpieczeń, wnosząc o zasądzenie kwoty 30,76 tys. zł wraz z ustawowymi odsetkami tytułem rzeczywistej wartości szkody i poniesionymi przez niego kosztami. Sąd Rejonowy w Łomży wyrokiem z 26 lutego 2010 roku zasądził od pozwanego kwotę 1,56 tys. zł wraz z ustawowymi odsetkami, a w pozostałym zakresie powództwo oddalił. SR uznał, że szkodą rzeczywistą była różnica pomiędzy wartością rynkową samochodu wyliczoną przez biegłego sądowego, tj. 26,1 tys. zł, a wartością auta w stanie uszkodzonym (8 tys. zł). Zdaniem sądu różnicę obu kwot należało pomniejszyć o kwotę 14,7 tys. zł wypłacone przez zakład i o 4 tys. zł z tytułu sprzedaży wraku.

SR wskazał, że w sumie powód otrzymał kwotę wyższą od poniesionej szkody. Uznał też, że powód poniósł koszty parkowania uszkodzonego auta, a nadto zasadne było jego roszczenie dotyczące zwrotu kosztów opinii niezależnego eksperta. Sąd Okręgowy w Łomży wyrokiem z 5 sierpnia 2010 r. oddalił apelację, w pełni podzielając ustalenia faktyczne i prawne poczynione przez sąd I instancji. Wskazał m.in., że w sytuacji, gdy zdarzenie, które spowodowało szkodę, przynosi jednocześnie korzyść poszkodowanemu, należy ową korzyść uwzględnić przy określaniu wysokości odszkodowania. W konsekwencji uznał, że SR prawidłowo odliczył od wartości rzeczywiście poniesionej szkody uzyskaną przez poszkodowanego cenę z tytułu sprzedaży wraku auta.

PG stwierdza, że sądy rażąco naruszyły prawo

Prokurator Generalny w skardze nadzwyczajnej zarzucił wyrokowi SO w Łomży rażące naruszenie prawa procesowego oraz prawa materialnego poprzez błędną wykładnię oraz niewłaściwe zastosowanie przepisów prawa. Wskazał, że uchybienia sądów orzekających doprowadziły do sytuacji, w której powód został pozbawiony możliwości uzyskania należnego mu odszkodowania, w pełnej należnej mu wysokości określonej przepisami prawa.

Ponadto zdaniem PG wydanie przez sąd II instancji orzeczenia, wbrew obciążającemu go obowiązkowi rozpoznania istoty sprawy i dokonania prawidłowej oceny materialno-prawnej, jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa oraz z zasadą demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej. Usankcjonowało ono bowiem wyrok sądu I instancji wydany z rażącym naruszeniem przepisów prawa materialnego stanowiących o odpowiedzialności zobowiązanego do odszkodowania i statuujących uprawnienia poszkodowanego oraz stanowiących, że szkodą majątkową w rozumieniu prawa cywilnego jest powstała wbrew woli poszkodowanego różnica między obecnym jego stanem majątkowym a tym stanem, jaki zaistniałby, gdyby nie nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę.

Prokurator Generalny wskazał, że roszczenie poszkodowanego o naprawienie szkody powstałej w wyniku zdarzenia komunikacyjnego powstaje z chwilą jej wyrządzenia. Oznacza to, że obowiązek naprawienia szkody nie jest uzależniony od tego, czy poszkodowany dokonał naprawy rzeczy i czy w ogóle zamierzał ją naprawić, a samo odszkodowanie ma wyrównać uszczerbek majątkowy powstały na skutek różnicy, jaka istnieje pomiędzy stanem rzeczy przed i po powstaniu szkody.

PG wniósł o uchylenie wyroku w całości i orzeczenie co do istoty sprawy poprzez zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda kwoty 4959,3 zł z należnymi z odsetkami.

SN: Poszkodowany powinien dostać więcej pieniędzy

Sąd Najwyższy uznał za zasadny zarzut Prokuratora Generalnego, że wyrok SO w sposób rażący narusza prawo – a dokładniej art. 361 k.c. – przez jego błędną wykładnię, której następstwem było także niewłaściwe zastosowanie zawartej w nim normy. Według SN z treści uzasadnień wyroków obu sądów wynika, że w sposób błędny i nieuzasadniony brzmieniem art. 361 § 2 k.c., dopuszczając się rażącego naruszenia tego przepisu, przyjęły, iż korzyść, jaką poszkodowany uzyskał w wyniku zdarzenia drogowego wynosiła łącznie 12 tys. zł. Dwukrotnie zaliczyły bowiem na poczet korzyści wartość wraku pojazdu – w ustalonej przez biegłych kwocie 8 tys. zł oraz 4 tys. zł ze sprzedaży wraku. W efekcie sądy błędnie stwierdziły, że wartość wypłaconego odszkodowania przewyższała wartość poniesionej szkody, a przede wszystkim pozbawiły powoda możliwości uzyskania należnego mu odszkodowania w pełnej wysokości, określonej przepisami prawa. To, zdaniem Sądu Najwyższego, uzasadniało uwzględnienie wniesionej przez PG skargi nadzwyczajnej z uwagi na konieczność zapewnienia zgodności z zasadą demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej, dającą się wyinterpretować z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego SN uznał, że pozwany ubezpieczyciel powinien zapłacić dodatkowo powodowi 3403 zł. Uwzględniając zasądzone wcześniej przez SR 1,56 tys. zł, łączna wartość przyznanego przez sądy odszkodowania wyniosła 4959,85 zł. Sąd Najwyższy stwierdził też, że w pozostałym zakresie powództwo należało oddalić.

Wyrok IKNiSP SN z 9 marca w trzyosobowym składzie, sygnatura akt: I NSNc 80/20.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: Sąd Najwyższy, gu.com.pl)

UKNF: Brytyjscy ubezpieczyciele wypłacą odszkodowania mimo brexitu

0

W związku z opuszczeniem przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej od 1 stycznia ustała możliwość wykonywania działalności na podstawie jednolitego paszportu europejskiego przez zakłady ubezpieczeń z Wielkiej Brytanii i jej terytoriów zależnych, w tym Gibraltaru. Dalszą ich działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej warunkują dwie zasady: posiadanie głównego oddziału lub realizowanie umów zawartych do końca 2020 r. – przypomina Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

Pierwsza zasada przewiduje, że podjęcie i wykonywanie działalności w Polsce przez brytyjskich i gibraltarskich ubezpieczycieli jest możliwe wyłącznie w formie głównego oddziału, po uprzednim uzyskaniu zezwolenia KNF na zasadach określonych w Rozdziale 7 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. 

Po drugie, na podstawie szczególnych przepisów, które weszły w życie w dniu 27 lutego 2021 r. z mocą od 1 stycznia 2021 r., wspomniane zakłady mogą na zasadzie wyjątku od wskazanej powyżej reguły wykonywać zawarte przed powyższym terminem umowy, bez konieczności uzyskania zezwolenia. Regulacja obejmuje swym zakresem jedynie umowy ubezpieczenia, reasekuracji i retrocesji zawarte na terytorium RP przed dniem 1 stycznia 2021 r. przez zakłady z siedzibą na terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Gibraltaru, a w przypadku umów działu II także umowy, które wskazują RP jako państwo umiejscowienia ryzyka. Mogą one być wykonywane przez brytyjskie i gibraltarskie zakłady do dnia wygaśnięcia roszczeń. Jednocześnie do podmiotów objętych zakresem omawianego przepisu zastosowanie znajdują te same ograniczenia przy prowadzeniu działalności dotyczące krajowych zakładów, którym cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej (art. 173 ust. 1 i 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej), w tym m.in. zakaz zawierania nowych i przedłużania zawartych przed 1 stycznia 2021 r. umów ubezpieczenia.

Powyższy stan prawny oznacza, iż brexit nie będzie przeszkodą do wypłaty odszkodowań i klienci mogą oczekiwać od ubezpieczycieli, że wywiążą się oni z umów, o ile zostały one zawarte przed 1 stycznia. UKNF rekomenduje jednocześnie, aby w przypadku wszelkich wątpliwości związanych z posiadaną umową skontaktować się z zakładem ubezpieczeń lub pośrednikiem, który sprzedał dany produkt i upewnić się, jak umowa będzie funkcjonować w obecnych warunkach.

(AM, źródło: KNF)

18,345FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie