Blog - Strona 1159 z 1525 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1159

Technologia blockchain przyszłością ubezpieczeń (1)

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

O blockchainie pisze się ostatnimi czasy naprawdę sporo. Jeszcze więcej się mówi. Zdaniem niektórych autorów znaczenie i pozycja rzeczonej technologii dla współczesnego świata będą w niedługim czasie porównywalne z tymi osiągniętymi przez internet.

Jakkolwiek trudno na obecnym etapie stawiać tak zdecydowane tezy, to należy przyznać, że z dobrodziejstw blockchainu korzystają teraz podmioty reprezentujące niemalże wszystkie branże: transportową, medyczną, bankową itd. Jak się okazuje, również w przypadku sektora ubezpieczeń technologia ta ma wiele do zaoferowania.

Kamil Szpyt

Czym tak naprawdę jest blockchain?

Nasze rozważania warto rozpocząć od zaprezentowania zasad funkcjonowania omawianej technologii. Najczęściej próbuje się ją określać jako rodzaj zdecentralizowanej i rozproszonej bazy danych, w której kolejne zapisy łączą się ze sobą w ramach łańcucha bloków, czyli – inaczej mówiąc – następujących po sobie segmentów danych. Każdy z takowych bloków opatrzony jest: znacznikiem czasu (określającym chwilę stworzenia), sumą kontrolną oraz sumą kontrolną poprzedniego bloku. W efekcie uniemożliwia to zmianę danych zawartych w poprzednim bloku bez jednoczesnej zmiany danych w blokach kolejnych.

W polskim prawie brakuje (na razie) specjalnych regulacji dotyczących wskazanej technologii. Natomiast na wprowadzenie takowych pokusiło się wiele innych państw, w tym m.in. Białoruś, Malta, Liechtenstein czy Chiny.

Blockchain w ubezpieczeniach

Jako pierwsza w sektorze finansowym technologię blockchain zaczęła wykorzystywać branża bankowa. Niemniej, na obecnym etapie również towarzystwa ubezpieczeń wykazują coraz większe zainteresowanie rzeczoną materią.

Efektem tego jest m.in. powstanie w 2018 r. konsorcjum B3i, zrzeszającego takich ubezpieczycieli, jak AIG, AIA, Allianz, Aegon i Swiss Re, którego głównym celem jest właśnie opracowanie rozwiązań blockchain dla branży ubezpieczeniowej. W wyniku jego prac powstała np. służąca do zawierania i administrowania określonymi umowami aplikacja B3i Reinsurance (B3i Re).

Dążąc jednak do pewnego uporządkowania niniejszych rozważań, warto skupić się na obszarach rynku ubezpieczeniowego, w których technologia ta znajdzie najczęściej zastosowanie. Będą to przede wszystkim:

  1. zwiększenie bezpieczeństwa przetwarzania danych,
  2. usprawnienie procesów likwidacji szkód,
  3. podwyższenie współczynnika wykrywania oszustw ubezpieczeniowych,
  4. reasekuracja,
  5. wprowadzanie nowych produktów ubezpieczeniowych.

Zwiększenie bezpieczeństwa przetwarzania danych

Grzegorz Dybała

Zakłady ubezpieczeń należą do podmiotów przetwarzających w ramach swojej działalności olbrzymie ilości danych. Niejednokrotnie – o wrażliwym charakterze. W efekcie sprawia to, że często stają się obiektem wszelkiego rodzaju cyberataków, mających na celu ich wykradnięcie.

Niewątpliwie czynnikiem zwiększającym ryzyko będzie gromadzenie wszystkich lub znacznej części danych w tym samym miejscu (np. na jednym serwerze). Skorzystanie w tej sytuacji z technologii blockchain, opartej na idei decentralizacji, wydaje się dobrym rozwiązaniem. W teorii pozyskanie tak rozproszonych danych powinno sprawić hakerowi o wiele więcej trudności niż w przypadku bardziej tradycyjnych rozwiązań.

Innym sposobem, w jaki hakerzy mogą próbować naruszać bezpieczeństwo danych przetwarzanych przez ubezpieczycieli, jest ich modyfikacja, polegająca m.in. na usunięciu niektórych informacji lub wprowadzeniu nowych. Podobne działania, motywowanie niejednokrotnie chęcią spłatania niezbyt mądrego figla, mogą nieść ze sobą bardzo groźne konsekwencje. W kontekście tego wykorzystanie technologii blockchain, uniemożliwiającej modyfikację bloków przez nieuprawnione osoby trzecie, niewątpliwie zwiększa poziom bezpieczeństwa, a zarazem zaufania samych ubezpieczonych do działalności towarzystw ubezpieczeniowych.

Oczywiście, nie można ulegać złudnemu przeświadczeniu, że wdrożenie przez nas rozwiązań opartych na technologii blockchain zapewni ubezpieczycielowi pełne bezpieczeństwo i stanie się przysłowiowym lekiem na całe zło. Należy bowiem odnotować, że znane są już przypadki skutecznych ataków hakerskich również na systemy oparte na technologii blockchain.

dr Kamil Szpyt
kamil.szpyt@legaladvisors.pl

dr Grzegorz Dybała
grzegorz.dybala@legaladvisors.pl

Poszerzona oferta Trasti dostępna w Mubi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 22 kwietnia w ofercie produktowej ubezpieczyciela znajdują się ubezpieczenia NNW oraz assistance. Dołączyły one do OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, z którymi Trasti zainaugurowało działalność operacyjną na polskim rynku. Produkty te są dystrybuowane m.in. za pośrednictwem nowego partnera firmy.

– Działamy zgodnie z przyjętym planem, właściwym dla wejścia nowej marki na wymagający rynek. Z miesiąca na miesiąc konsekwentnie będziemy wprowadzać nowe produkty i funkcjonalności, m.in. w zakresie płatności składki i obsługi klienta. Poszerzamy też sieć dystrybucji o kolejnego partnera, jakim jest porównywarka Mubi.pl. Rozmawiamy i przygotowujemy się starannie do rozpoczęcia współpracy z siecią agentów. Pełne portfolio produktowe i obsługowe chcemy wdrożyć do połowy bieżącego roku – mówi współzałożyciel i prezes zarządu Trasti Artur Olech.

NNW Trasti chroniące kierowcę i pasażerów pojazdu zapewnia odszkodowanie w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu w rezultacie wypadku pojazdu. Suma ubezpieczenia może wynieść do 200 tys. zł.

– Przy kalkulacji składki Trasti uwzględnia m.in. historię ubezpieczenia OC, więc im bezpieczniej jeździsz samochodem i nie powodujesz wypadków tym cena za NNW będzie niższa – komentuje Krzysztof Skarbek, szef sprzedaży Trasti.

Z kolei assistance Trasti zapewnia ochronę w sytuacji, gdy samochód ulegnie awarii, wypadkowi, kolizji lub kradzieży we wszystkich krajach Europy. W ramach podstawowych świadczeń ubezpieczyciel zapewnia naprawę na miejscu zdarzenia albo holowanie. Ubezpieczeni będą mogli również skorzystać z opcji wynajmu samochodu zastępczego, pobytu w hotelu albo kontynuacji podróży. Suma ubezpieczenia wynosi 50 tys. zł.

– Działamy prosto i fair. Dlatego w Trasti nie tworzymy predefiniowanych pakietów, ale nazywamy oferowany serwis po imieniu. Chcemy, aby to nasz klient wybrał to, co rozumie, tj. dopasowany do własnych potrzeb zakres podstawowych świadczeń, takich jak odległość holowania czy liczba dni wynajmu samochodu zastępczego, za czym idzie odpowiednia cena ubezpieczenia – dodaje Krzysztof Skarbek.

Podobnie jak w przypadku NNW, także w taryfikacji assistance Trasti uwzględnia historię OC.

Plany rozwoju Trasti zakładają dalszy stopniowy rozwój oferty produktowej, wspieranej wygodnymi metodami płatności za ubezpieczenie oraz rozwój kolejnych kanałów dystrybucji, w tym zwłaszcza kanału agencyjnego. Firma prowadzi rozmowy z kolejnymi dystrybutorami, w pierwszej kolejności tymi, którzy posiadają własne narzędzia sprzedażowe oraz przygotowuje premierę własnego systemu sprzedażowego dla kanału agencyjnego.

(AM, źródło: Trasti)

Ryzyko gradu, zboża i kukurydza najczęściej ubezpieczane w Pocztowym TUW

0
Źródło zdjęcia:: 123rf.com

W tym roku zainteresowanie dotowanymi ubezpieczeniami rolnymi w sieci Poczty Polskiej obejmującej łącznie 4,6 tys. placówek jest bardzo duże. Najwięcej zawieranych umów obejmuje ryzyko gradu, zaś najczęstszym ubezpieczeniom podlegają uprawy zbóż i kukurydzy.

– Poczta Polska udostępnia szerokie portfolio ofertowe. Klienci, którzy odwiedzają nasze placówki, mogą skorzystać z usług nie tylko pocztowych, ale także bankowych i finansowych. Dystrybucja oferty PTUW to ważna składowa portfela usług realizowanych przez Pocztę. Cieszymy się, że w związku z największą w kraju bazą placówek, docieramy także do mniejszych miejscowości i wsi, ułatwiając tym samym zakup m.in. obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeń adresowanych do rolników. To duża oszczędność czasu dla tej ważnej grupy zawodowej – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.   

W zakresie dotowanych ubezpieczeń rolnych Pocztowego TUW, najwyższy odsetek klientów wybiera ochronę plonów przed ryzykiem gradu. Do upraw najczęściej ubezpieczanych należą zboża i kukurydza. W pierwszym przypadku najwięcej polis zawarto w województwach mazurskim, wielkopolskim, mazowieckim, lubuskim, podlaskim. Natomiast w drugim w województwach podlaskim, wielkopolskim, mazowieckim, dolnośląskim. 

(AM, źródło: Poczta Polska)

Ubezpieczyciele docenieni za społeczne zaangażowanie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

15 kwietnia Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało dziewiętnastą edycję raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” – największego w Polsce przeglądu CSR i zrównoważonego rozwoju. Wśród wyróżnionych znalazły się praktyki przedstawicieli polskiej branży ubezpieczeniowej.

Forum Odpowiedzialnego Biznesu wyróżniło między innymi trzy praktyki realizowane od wielu lat przez Europ Assistance Polska. Pierwszą jest wspieranie młodzieżowej przedsiębiorczości poprzez zaangażowanie pracowników w aktywnym wspieraniu Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Drugie wyróżnienie zostało przyznane za promowanie idei honorowego krwiodawstwa wśród pracowników i partnerów biznesowych oraz udzielanie wsparcia materialnego Regionalnemu Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Trzecie wyróżnienie odnosi się do Zasad Dobrych Praktyk Assistance, które dotyczą reguł postępowania firmy w relacjach z klientami, partnerami biznesowymi, podwykonawcami, mediami oraz konkurencją.

Infolinia koronawirusowa Europ Assistance dla pracowników

Dodatkowo FOB postanowiło w tym roku wyróżnić działania związane z walką z pandemią. Europ Assistance Polska została wyróżniona za uruchomienie Help-Line Covid-19 – specjalnej infolinii informacyjnej dotyczącej koronawirusa dla wszystkich pracowników i ich rodzin, a także dostęp do telekonsultacji i wideokonsultacji z lekarzem.

– Wyróżnienie w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020” jest dla nas bardzo cenne. Po raz kolejny doceniono nasze zaangażowanie w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Od lat podejmujemy inicjatywy, które mają również pozytywny wpływ nie tylko na rozwój rynku assistance w Polsce, ale także na jego wizerunek. Cieszymy się, że inicjatywy te są dostrzegane i doceniane. Pandemia pokazała, że takie inicjatywy są wtedy jeszcze bardziej potrzebne. My w tej trudnej dla wszystkich sytuacji zorganizowaliśmy specjalną zbiórkę krwi oraz zapewniliśmy naszym pracownikom i ich rodzinom odpowiednią pomoc i realne wsparcie. Jesteśmy dumni, że znaleźliśmy się wśród firm, które podejmują działania w walce z pandemią Covid-19 – mówi Ryszard Grzelak, prezes zarządu Europ Assistance Polska.

Compensa wyróżniona za kompleksowe zaangażowanie

W raporcie wyróżniono też dwanaście  praktyk Compensy.

– Wśród zgłoszonych do raportu praktyk, aż jedna trzecia miała szczególne znaczenie w czasie pandemii. Z myślą o pracownikach w tym trudnym okresie podejmowaliśmy w firmie inicjatywy mające na celu wsparcie i zaopiekowanie ich w nowych, niełatwych okolicznościach. Z myślą o klientach rozwijaliśmy nasze zdalne rozwiązania, szczególnie ważne w warunkach utrzymania dystansu społecznego i ograniczonego dostępu do usług stacjonarnych – komentuje Karolina Tworzydło, dyrektor Strategii Marketingowej i Komunikacji w Compensie.

Wyróżnione praktyki Compensy w 2020 roku to:

  • Akcja #zdolnizdalnie skierowana do pracowników w celu zapewnienia work-life balance
  • Webinary dla Pracowników – z psychologiem i fizjoterapeutą
  • Aktywność sportowa pracowników połączona z akcjami charytatywnymi
  • Program Awareness, czyli dzielenie się wiedzą na temat bezpieczeństwa informacji
  • Świąteczne akcje charytatywne
  • Aplikacja dla klientów do samodzielnej likwidacja szkód
  • Telemedycyna w ubezpieczeniu zdrowotnym Compensa MULTI Zdrowie, czyli konsultacje z lekarzami i specjalistami bez wychodzenia z domu
  • COMPEtentni w praktyce – program praktyk letnich
  • COMPEtentni na start – program wdrożeniowy dla nowych pracowników (praktyka długoletnia)
  • Procedura antymobbingowa (praktyka długoletnia)
  • Platforma do komunikacji wewnętrznej (praktyka długoletnia)
  • Ogólnopolska kampania społeczna: Bezpieczna Autostrada na rzecz poprawy  bezpieczeństwa na drogach szybkiego ruchu (praktyka długoletnia).

Wolontariusze Unum działają mimo pandemii

Na wyróżnienie zasłużyły także dwie praktyki, w które w 2020 r. zaangażowali się wolontariusze Fundacji Unum. Pierwszą z nich było przedsięwzięcie „Pomagamy razem”, będące natychmiastową reakcją wolontariuszy (pracowników i współpracowników Unum Życie) na potrzeby w lokalnych szpitalach, DPS-ach oraz ich społecznościach. Praktyka polegała na dofinansowaniu wolontariuszy w zakupach materiałów ochronnych, środków bezpieczeństwa i innych potrzebnych rzeczy. Drugą docenioną praktyką jest Dzień Wolontariusza, coroczne święto dobroczynności, w którym wolontariusze Fundacji wraz z rodzinami i przyjaciółmi pomagają wybranym placówkom w remontach, naprawach lub zakupie potrzebnych rzeczy. W 2020 r. inicjatywa odbyła się w zmienionej formule. W trosce o bezpieczeństwo wolontariuszy wspólna zespołowa praca została zastąpiona finansowym wsparciem lokalnych społeczności, które w wyniku pandemii Covid-19 najbardziej ucierpiały.

‒ To wyróżnienie to zasługa przede wszystkim zaangażowanych wolontariuszy, którzy bez względu na panujące warunki gotowi są nieść pomoc potrzebującym. Za to im z głębi serca dziękuję! Serdecznie dziękujemy również Forum Odpowiedzialnego Biznesu za wyróżnienie naszych praktyk w raporcie. Gratuluję pozostałym firmom, które znalazły się w tej publikacji, i ogromnie się cieszę, że z roku na rok przybywa nam przedsiębiorstw odpowiedzialnych społecznie i inspirujących praktyk, które zmieniają świat na lepszy ‒ mówi Małgorzata Morańska, prezes Fundacji Unum.

Generali docenione za pomoc chorym dzieciom

W raporcie znalazły się także dwa projekty Generali Polska. FOB wyróżniło ubezpieczyciela za pomoc szpitalom w czasie pandemii Covid-19 oraz za program dla noworodków dotkniętych niedotlenieniem okołoporodowym. Obie inicjatywy Generali zostały uwzględnione w kategorii „Zaangażowanie i rozwój społeczności lokalnej”.

– Bardzo się cieszę, że nasze działania na rzecz społeczności zostały zauważone i docenione. Chcemy być dla naszych klientów partnerem na całe życie, dlatego nie tylko staramy się dostarczać im najlepsze produkty, chroniące ich majątek i życie, ale działamy również na rzecz społeczności, w których funkcjonujemy. Zrównoważony rozwój jest jednym z ważnych filarów strategii całej Grupy Generali – podkreśla Justyna Szafraniec, dyrektor ds. PR Generali Polska.

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 r. Dokument zawiera przegląd aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce.

Aviva chce rozwiązać problemy sercowe

Mimo trudności związanych z trwającą od ponad roku pandemią, ubezpieczyciele nie przestają się angażować społecznie. W ostatnim czasie Aviva przygotowała program działań edukacyjnych pod hasłem #MiesiącDlaSerca. Ich celem jest promocja profilaktyki zdrowotnej dotyczącej serca i układu krążenia. Aviva pokazuje równocześnie, w jaki sposób ubezpieczenia na życie i zdrowie wspierają klientów zarówno w zakresie profilaktyki, jak i leczenia chorób serca i układu krążenia.

W ramach inicjatywy na blogu ubezpieczyciela został zamieszczony artykuł dotyczący dbania o serce i zdrowej diety, a także ubezpieczeń na życie i zdrowie oferowanych przez Avivę. Firma publikuje też cykl materiałów na Facebooku, w których promuje świadome odżywianie z myślą o zdrowym sercu. Ponadto udostępniła najnowszy podcast w cyklu „Jesteśmy przy Tobie” na temat wpływu odżywiania na nasze zdrowie i samopoczucie. Rozmówczynią Agnieszki Szydłowskiej jest znana blogerka-dietetyczka Anna Reguła (ma 225 tys. obserwujących na Instagramie).  

Aviva przygotowała również opracowanie eksperckie przeznaczone dla swoich agentów ubezpieczeniowych, zawierające wiele liczb i faktów na temat chorób serca i profilaktyki. Zakład pokazuje także, w jaki sposób jego ubezpieczenia wspierają leczenie chorób serca i układu krążenia.

(AM, źródlo: Aviva, Compensa, Europ Assistance, Generali)

PKP wybrały portal Cash

0
Źródło zdjęcia: PZU

Polskie Koleje Państwowe dołączyły do grona klientów portalu Cash. Pracownicy PKP znaleźli się tym samym wśród 325 tys. osób korzystających już z oferty pracowniczych benefitów finansowych.

Ponad 2100 osób zatrudnionych w  PKP może już skorzystać z oferty portalu korzyści pracownika Cash. Zapewnia on zdalny dostęp do produktów finansowych.

– Synergia spółek Skarbu Państwa to bardzo istotny element strategii realizowanej przez Ministerstwo Aktywów Państwowych. Współpraca spółek Skarbu Państwa i innych podmiotów z polskim kapitałem to ważny aspekt patriotyzmu gospodarczego, dobrej cechy dojrzałych gospodarek. Przystąpienie PKP do systemu pożyczek pracowniczych PZU Cash jest dobrym przykładem na to, że nie jest ona realizowana sama dla siebie, a końcowymi jej beneficjantami są nie tyle współpracujące ze sobą spółki, ile tysiące Polaków i ich rodziny – powiedział Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Pracujemy nad poszerzeniem zakresu produktów na portalu Cash. Już wkrótce umożliwimy dostęp do kredytów hipotecznych, a także salary finance. Chcemy je oferować naszym największym klientom korporacyjnym – zapowiada Małgorzata Sadurska, która w zarządach PZU i PZU Życie odpowiedzialna jest m.in. za strategiczne programy partnerskie oraz Pion Klienta Korporacyjnego

– Pożyczki gotówkowe Cash to kolejny produkt PZU dostępny dla pracowników Polskich Kolei Państwowych. Grupa PZU jest operatorem programu Pracowniczych Planów Kapitałowych oraz świadczy usługę ubezpieczeń na życie dla naszych pracowników. Poza tym PKP korzystają także z ubezpieczeń PZU o charakterze korporacyjnym – podsumowuje Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP.

Cash to element zintegrowanego ekosystemu pozapłacowych benefitów pracowniczych, który tworzony jest w ramach strategii Grupy PZU na lata 2021–2024. Znajdą się w nim, oprócz portalu, pakiety ubezpieczeniowe i zdrowotne, karty i abonamenty sportowo-rekreacyjne PZU Sport oraz system zniżek zakupowych u partnerów. Cash daje dostęp do oferty pożyczek dla pracowników, będących rodzajem benefitu pracowniczego.

(AM, źródło: PZU)

Euler Hermes: Marzec z rekordową liczbą niewypłacalności

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

538 niewypłacalności ogłoszonych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w pierwszym kwartale tego roku to o 105% więcej takich zdarzeń niż w tym samym okresie 2020 r. Wówczas to ogłoszono bowiem „jedynie” 263 niewypłacalności. Tylko w marcu miały miejsce 222 takie zdarzenia – informuje Euler Hermes.

Ubezpieczyciel zauważa, że w żadnym z sektorów gospodarki nie odnotowano spadku liczby niewypłacalności. Najmniejsza skala wzrostu, 50%, miała miejsce w budownictwie. Rekordowy wynik zanotowały usługi (+174% r/r), ale jak podkreśla Euler Hermes, był to w głównej mierze efekt skokowego przyrostu w marcu (83 firmy wobec 33 rok wcześniej), po kolejnym zamknięciu gospodarki.

Kryzys najmocniej uderza w regiony najaktywniejsze w sektorze przemysłowym i usługowym (poza Dolnym Śląskiem – a więc wzrost niewypłacalności na Mazowszu, w Wielkopolsce, na Pomorzu czy w Małopolsce) ale także te związane m.in. z produkcją rolną, transportem i przemysłem lekkim (jak województwa lubelskie, podlaskie, łódzkie czy lubuskie).

– Kryzys wywołany pandemią jest kryzysem firm małych – i nie należy tego lekceważyć, gdyż to one są podstawą gospodarki, w przybliżeniu zatrudniając 70% pracujących w przedsiębiorstwach i tworząc 50% PKB – mówi Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes odpowiedzialny za ocenę ryzyka.

Jego zdaniem może więc nie wielkość firm, ale skala problemu niewypłacalności powinny zwrócić uwagę, gdyż duża część tych firm nie ma możliwości organizacyjnych ani finansowych na przeprowadzenie procesu upadłościowego. Na upadłość stać generalnie tylko firmy duże. Dlatego błędem jest ocenianie sytuacji rynkowej jedynie na podstawie pojedynczego, wyrwanego z szerszego kontekstu niewypłacalności elementu, jakim są upadłości likwidacyjne. Obecnie niełatwe do przeprowadzenia także organizacyjnie, z powodu lockdownu i reżimu funkcjonowania instytucji publicznych.

– Dziwne byłoby, gdyby firmy nie korzystały z prostszego narzędzia w postaci uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego, zwłaszcza w tak trudnej sytuacji – nie tylko finansowo-popytowej, związanej z zamknięciami gospodarki, ale także ograniczonej możliwości spotykania się i rygoru sanitarnego w jakim działają sądy, urzędy etc.  Warunkiem powodzenia działań naprawczych jest ich rozpoczęcie bez zwłoki i uproszczone postępowanie to umożliwia – uważa Tomasz Starus.

(AM, źródło: Multi AN)

Wielka Brytania: Jedni brokerzy mają strategie rozwoju, inni przetrwania

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Brytyjscy brokerzy znów widzą w upsellingu, akwizycji i marketingu drogę do rozwoju biznesu i powrotu do normy po skrajnie trudnym 2020 r. – wskazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Global Data.

Trzy najbardziej popularne strategie wzrostu (cross-selling/upselling, przejęcia i nasilenie działań marketingowych oraz obecności w sieci) zyskały na popularności wśród brokerów. Ponadto 74,4% respondentów planuje ekspansję terytorialną w 2021 r. Brokerzy ogólnokrajowi wyraźnie mają nadzieję na ożywienie aktywności biznesowej, kiedy tylko Wielka Brytania wyjdzie z lockdownu.

To mądre strategie. Fuzje i przejęcia zawsze są brane pod uwagę w trudnych warunkach, gdy firmy dążą do konsolidacji. Wzmożony marketing i obecność w sieci również są dobrą strategią w czasie, gdy konsumenci zostali zmuszeni do przeniesienia się online – komentuje Yasha Kuruvilla, analityk ubezpieczeniowy Global Data.

Mniej brokerów regionalnych dąży do wzrostu przez cross-selling/upselling albo akwizycje, co sugeruje, że te firmy nie dysponują kapitałem na takie działania. Jednak wzrósł odsetek brokerów regionalnych chcących zdobywać doświadczenie w nowym sektorze, a to wskazuje na chęć dywersyfikacji portfela. Bardzo nieznacznie zmienia się również odsetek brokerów prowincjonalnych dążących do wzrostu przez cross-selling albo zwiększoną aktywność marketingową.

Najbardziej wymownym odkryciem jest to, że w porównaniu z początkiem 2020 r. o 17,6% mniej brokerów prowincjonalnych chce rozwijać swój biznes w ciągu następnych 12 miesięcy. – Brokerzy prowincjonalni skupiają się na swoim istniejącym biznesie i planują po prostu przetrwać pandemię – podsumował Kuruvilla.

(AC, źródło: Global Data)

Ubezpieczyciele i reasekuratorzy razem dla klimatu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Siedmiu globalnych ubezpieczycieli i reasekuratorów, współpracujących z Programem Środowiskowym ONZ, tworzy sojusz ubezpieczeniowy Net-Zero Insurance Alliance (NZIA). Jego inauguracja ma nastąpić podczas konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu w Glasgow (COP26) w listopadzie tego roku.

W skład NZIA wchodzą: AXA (przewodniczący), Allianz, Aviva, Munich Re, SCOR, Swiss Re i Zurich Insurance Group. Wszyscy członkowie sojuszu są sygnatariuszami zasad ONZ dotyczących zrównoważonych ubezpieczeń (PSI). NZIA został powołany pod auspicjami PSI ONZ w ramach Programu Ochrony Środowiska, będącego obszarem największej współpracy między ONZ a globalną branżą ubezpieczeniową.

Tworzący NZIA członkowie dotychczas budowali swoje przywództwo klimatyczne jako inwestorzy w ramach zwołanego przez ONZ Net-Zero Asset Owner Alliance. Teraz chcą pokazać kluczową rolę branży ubezpieczeniowej i zarządzających ryzykiem, ubezpieczycieli oraz inwestorów we wsparciu przejścia na gospodarkę zerową netto.

– My, ubezpieczyciele i reasekuratorzy możemy wpływać na klimat nie tylko poprzez nasze decyzje inwestycyjne, ale także poprzez działania ubezpieczeniowe. Ubezpieczenia i reasekuracja, które zapewniamy naszym klientom, mogą pomóc w przejściu na bardziej ekologiczną gospodarkę. Wierzymy, że naszą rolą jest zarówno służyć klientom, jak i chronić planetę – powiedział Renaud Guidée, przewodniczący NZIA i dyrektor ds. Ryzyka Grupy AXA. – W okresie poprzedzającym COP26 powołane przez ONZ Net-Zero Insurance Alliance, utworzone przez siedmiu wiodących ubezpieczycieli i reasekuratorów prowadzących działalność na całym świecie, jest otwarte dla wszystkich, którzy chcą dołączyć – dodał.

Aby upewnić się, że NZIA i jego członkowie przestrzegają obowiązujących przepisów, zasad i przepisów, w tym antymonopolowych, sojusz aktywnie współpracuje z zewnętrznymi doradcami prawnymi w celu określenia kształtu i treści działalności NZIA i zobowiązania netto. Oczekuje się, że ta analiza prawna zostanie zakończona do czerwca 2021 r., przed szczytem przywódców G7 w Wielkiej Brytanii.

Prezesi wszystkich siedmiu form tworzących sojusz oficjalnie złożyli oświadczenie o zamiarze przystąpienia do kampanii COP26 „Race to Zero” Glasgow Alliance for Net Zero.

GFANZ łączy istniejące i nowe inicjatywy finansowe o zerowej wartości emisji netto w jedno sektorowe forum strategiczne i będzie pracować nad zorganizowaniem odpowiednich środków finansowych niezbędnych do zbudowania globalnej gospodarki o zerowej emisji oraz osiągnięcia celów porozumienia paryskiego.

– Jesteśmy dumni, że pracujemy nad fundamentem Net-Zero Insurance Alliance wspólnie z podobnie myślącymi ubezpieczycielami i reasekuratorami – powiedział Roland Umbricht, Head of Global P&C Allianz. – W następnych dziesięcioleciach jako siła napędowa zrównoważonego ekosystemu finansowego będziemy wspierać naszych klientów i partnerów w przejściu na niskoemisyjne praktyki biznesowe – dodał.

– Wsparcie Munich Re dla planowanej NZIA podkreśla nasze zaangażowanie w przywództwo klimatyczne i naszą ambicję dostarczania innowacyjnych rozwiązań – zaznaczył Rupert Flatscher, Chief Underwriting Officer Munich Re.

Czym są PSI?

Zatwierdzone przez Sekretarza Generalnego ONZ i CEO branży ubezpieczeniowej Zasady Zrównoważonego Ubezpieczenia (PSI) służą jako globalne ramy dla branży ubezpieczeniowej w zakresie uwzględniania ryzyk i szans środowiskowych, społecznych i rządowych (ESG). Stanowią też globalną inicjatywę na rzecz wzmocnienia wkładu branży ubezpieczeniowej, zarządzających ryzykiem, ubezpieczycieli oraz inwestorów w budowanie odpornych, sprzyjających włączeniu społecznemu i zrównoważonych społeczności oraz gospodarek na zdrowej planecie.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Cyfryzacja w służbie eliminacji ryzyka ubezpieczeniowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zdaniem prezesa OnGeo Antoniego Łabaja technologie jutra pozwalają uniknąć niedoszacowania ryzyka ubezpieczeniowego w przypadku nieruchomości gruntowych.

Obecnie na prawie 8,5 miliona działek zabudowanych aż milion budynków leży na terenach zalewowych. 964 200 działek przecina się z terenami osuwiskowymi. Współczesne rozwiązania pozwalają jednak dokładnie scharakteryzować indywidualne cechy nieruchomości gruntowych, co umożliwia dużo precyzyjniejszą ocenę indywidualnego ryzyka.

Podstawą eliminacji ryzyka jest ocena, czy konkretne zagrożenie występuje w konkretnym kontekście. Dokonuje się tego poprzez zwykły pomiar parametrów fizycznych ubezpieczanego obiektu. Jeżeli występuje – należy mu przypisać konkretną wartość.

Do szacunków ryzyka należy więc włączyć jako stały element cechy terenu, które można uzyskać w sposób automatyczny. Są to:

  • zagrożenie powodziowe;
  • zagrożenie osuwiskowe i ruchów masowych;
  • odległość od cieków;
  • nachylenie terenu;
  • nasłonecznienie terenu;
  • odległość od drogi publicznej;
  • odległość od linii energetycznej;
  • odległość od budynków sąsiednich;
  • funkcja użytkowa budynku;
  • odległość od lasu;
  • inne.

Taką spersonalizowaną informację można uzyskać dla każdej działki w Polsce. Informacjami tymi można zasilić dowolny zewnętrzny system informatyczny. OnGeo posiada największą zharmonizowaną bazę danych przestrzennych w Polsce dostępną online.

– Dane pobieramy z wielu państwowych i samorządowych źródeł i aktualizujemy na bieżąco. Dzięki mechanizmowi API są dostępne niemal w czasie rzeczywistym dla systemów informatycznych ubezpieczycieli – mówi Antoni Łabaj. – Czas wdrożenia takiej usługi informacyjnej w dowolnej instytucji wynosi kilka tygodni – dodaje.

Powyższa kwestia stanowiła temat wystąpienia prezesa OnGeo podczas tegorocznej edycji Banking & Insurance Forum.

(AM, źródło: OnGeo)

Oferta inwestycyjna UNIQA dostępna zdalnie przez aplikację

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

UNIQA TFI i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych wdrożyły rozwiązanie umożliwiające całkowicie zdalne korzystanie z bogatej oferty produktów inwestycyjnych. Wystarczy e-dowód oraz smartfon z NFC i zainstalowaną bezpłatną aplikacją eDO App.

Za pośrednictwem strony fundusze.uniqa.pl dzięki eDO App w kilku krokach można zacząć inwestować online. Wystarczy wybrać jedną z dostępnych strategii inwestycyjnych z oferty funduszy albo jeden z programów oszczędnościowych: IKZE czy IKE.

– Głównym celem PWPW, który konsekwentnie realizujemy, jest dbałość o jakość usług oraz ich dostępność dla obywateli. Dlatego cały czas rozszerzamy grono firm korzystających z eDO App. Współpraca z UNIQA otwiera przed użytkownikami aplikacji nowe możliwości. To pierwsze towarzystwo funduszy inwestycyjnych, które dołączyło do grona naszych partnerów – mówi Maciej Biernat prezes PWPW.

– UNIQA TFI oferuje całe spektrum strategii inwestycyjnych oraz programów emerytalnych, których wyniki inwestycyjne od wielu lat znajdują się w gronie najlepszych na rynku. Aby ułatwić klientom dostęp do tych produktów, UNIQA stawia na rozwój różnych kanałów dystrybucji, w tym bezpośrednio przez internet. Współpraca z PWPW i wdrożenie eDO App stawia nasze towarzystwo w grupie liderów rozwoju zdalnych kanałów dystrybucji w Polsce. Klientom daje zaś możliwość zakupu bez wychodzenia z domu, co w dobie pandemii ma dodatkowe znaczenie – mówi Robert Garnczarek, prezes UNIQA TFI.

Aplikacja bazuje na zaawansowanych zabezpieczeniach kryptograficznych oraz wymaga potwierdzenia operacji indywidualnym kodem PIN. Umożliwia nie tylko potwierdzenie tożsamości, ale także szybkie wypełnienie formularza danymi odczytanymi bezpośrednio z warstwy elektronicznej dowodu.

Aplikację można pobrać ze sklepów Google Play, App Store, App Gallery na smartfony z anteną NFC i systemami Android (od wersji 6.0) oraz iOS (od wersji 13.2 dla iPhone’a 7 i nowszych).

(AM, źródło: PAP MediaRoom)

18,430FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie