Blog - Strona 1172 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1172

Sprzedać wrak, czasów znak

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TUZ Ubezpieczenia dołączył do grona zaledwie paru towarzystw, które pomagają w sprzedaży wraków pojazdów przejętych po szkodzie całkowitej. – Jest mi niezmiernie miło, że TUZ spełnia w ten sposób oczekiwania, jakie stawiane są przed branżą ubezpieczeniową w XXI wieku – mówi Dariusz Radaczyński, dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód w TUZ.

Dariusz Radaczyński

Czy to jest skomplikowany proces? Wcale nie!

Nawiązaliśmy współpracę z przodującą na rynku firmą Wrecking Ball, która specjalizuje się w niesieniu pomocy poszkodowanym w zakresie uzyskania pełnego odszkodowania za szkodę całkowitą pojazdu – wyjaśnia Dariusz Radaczyński.

Ten proces jest bardzo przyszłościowy, wygodny i korzystny, zarówno dla klientów, jak i dla nas – mówi Piotr Kosonoga, koordynator Zespołu Technicznej Likwidacji Szkód Komunikacyjnych w Departamencie Likwidacji Szkód marki TUZ Ubezpieczenia.

Piotr Kosonoga

Dzięki nowemu procesowi klient TUZ Ubezpieczenia po szkodzie całkowitej ma do załatwienia znacznie mniej formalności, może szybciej uzyskać kwotę odszkodowania i nie musi borykać się z wszelkiego rodzaju czynnościami związanymi ze sprzedażą pojazdu w takim stanie.

Z kolei dla TUZ korzyścią są wyższe kwoty, jakie może otrzymywać dzięki sprzedaży wraku na aukcji, dzięki czemu towarzystwo może lepiej spełnić oczekiwania klienta i zadowolić go w większym stopniu, niż to było możliwe dotychczas. Teraz po szkodzie całkowitej klienci TUZ mają znacznie większe możliwości wyboru.

Kiedy mamy szkodę, w której koszty naprawy pojazdu przekraczają jego wartość rynkową, rozliczamy ją na tzw. zasadzie szkody całkowitej, czyli metodą różnicową – tłumaczy Piotr Kosonoga.

Jak to było z wrakami

Standardowy sposób rozliczenia takiej szkody wyglądał w ten sposób, że wyliczaliśmy wartość rynkową pojazdu na dzień szkody (taką, jaką pojazd miał przed zdarzeniem), a następnie ustalaliśmy jego wartość w stanie uszkodzonym poprzez wystawienie na aukcję – tłumaczy koordynator Kosonoga.

Następnie, po otrzymaniu wyniku aukcji, od wartości pojazdu przed szkodą odejmowaliśmy wartość pojazdu uzyskaną na aukcji i różnica w ten sposób policzona dawała nam kwotę odszkodowania, którą wypłacaliśmy klientowi.

Dodatkowo klient otrzymywał od TUZ wynik tej aukcji i, jeśli chciał, mógł skontaktować się z oferentem i sprzedać mu pojazd za wskazaną w aukcji kwotę. Sprzedając wrak i otrzymując odszkodowanie, uzyskiwał kwotę równą wartości pojazdu.

Rozwiązanie to wiązało się po stronie klienta z koniecznością podejmowania dodatkowych czynności sprzedażowych i absorbowało czas.

Nie każdy klient miał ochotę, szczególnie po zdarzeniu, „bawić się” jeszcze z czymś takim – dodaje Kosonoga.

Do tej pory w TUZ była to jedyna metoda rozliczania tego typu szkód.

Nowy wrak? Będzie pan zadowolony

Nowy proces TUZ wprowadził w grudniu, ale pierwszy pojazd sprzedano już w styczniu.

Firma Wrecking Ball przeprojektowała proces w taki sposób, aby klient miał minimum czynności do wykonania i szybciej uzyskiwał pełną kwotę odszkodowania równą wartości pojazdu. Metoda ta polega na tym, że gdy mamy do czynienia ze szkodą całkowitą, wyliczamy wartość pojazdu przed szkodą i pytamy klienta, czy jest zainteresowany zbyciem pojazdu uszkodzonego – mówi Piotr Kosonoga.

Niektórzy nie są zainteresowani i mimo uszkodzeń chcą naprawiać pojazd metodami ekonomicznymi, ale spodziewamy się, że coraz więcej klientów będzie wybierać nowe rozwiązanie. Gdy klient jest zainteresowany, proponujemy mu możliwość zajęcia się sprzedażą wraku przez Wrecking Ball, a my w takim przypadku możemy wypłacić wartość pojazdu.

Wraki są sprzedawane poprzez należącą do Wrecking Ball platformę Carrot.pl.

Carrot na swój koszt przeprowadza odbiór uszkodzonego pojazdu i transportuje go na jeden ze swoich specjalnie do tego przystosowanych placów – opowiada Jarosław Czułek, prezes Wrecking Ball.

Jarosław Czułek

W trakcie odbioru stan i kompletność odbieranego pojazdu weryfikowana jest na podstawie zdjęć z dnia oględzin i jeśli wszystko jest w porządku, ubezpieczyciel likwidujący szkodę wypłaca poszkodowanemu wartość pojazdu przed szkodą (lub sumę ubezpieczenia w przypadku AC) bez potrącania wartości wraku praktycznie natychmiast po jego odbiorze. Z punktu widzenia poszkodowanego szkoda jest zatem rozliczona i zamknięta.

Piotr Kosonoga podkreśla, że w tym procesie klient musi jedynie podpisać zgodę na ten proces oraz pełnomocnictwo dla Wrecking Ball, aby ta firma mogła za niego sprzedać wrak. Po podpisaniu tych dokumentów Wrecking Ball zabiera pojazd uszkodzony i wystawia go na aukcję.

Nasz partner zajmuje się również wszelkimi czynnościami związanymi ze sprzedażą: informuje Wydział Komunikacji, informuje towarzystwa o zmianie właściciela w ramach OC i wypowiedzeniu umowy na AC, jeśli taka była zawarta.

Klient już niczym nie musi się ani zajmować, ani przejmować. My natomiast po otrzymaniu informacji o zabraniu wraku wypłacamy klientowi pełną wartość pojazdu. Dzięki temu klient może szybko otrzymać pieniądze na nowy pojazd lub inny wybrany cel – przekonuje Piotr Kosonoga.

Z punktu widzenia klienta proces likwidacji takiej szkody jest uproszczony maksymalnie – zwraca uwagę prezes Czułek.

Po stwierdzeniu szkody całkowitej klient zgadza się na likwidację w modelu carrot, przekazuje pojazd i otrzymuje odszkodowanie. To wystarczy, aby w tym miejscu skończył się jego udział w procesie.

Szkoda mamy i pomysł prezesa

Pomysł na carrot.pl powstał w 2018 r. w wyniku negatywnych osobistych doświadczeń w zakresie likwidacji szkód całkowitych – ujawnia prezes Czułek.

Pamiętam proces zagospodarowania pojazdu w szkodzie całkowitej mojej mamy. Była to pierwsza likwidacja szkody całkowitej, w jakiej brałem udział. Poziom skomplikowania procesu wprawił mnie w zdumienie i naprawdę trzeba się było postarać, żeby to wszystko zrozumieć.

Dodatkowo przeszedłem sporo przygód i czynności do wykonania w związku ze sprzedażą pojazdu, bo pierwszy oferent wskazany przez zakład ubezpieczeń się wycofał, a drugi usiłował targować, co wymuszało wielokrotny kontakt z zakładem ubezpieczeń likwidującym szkodę – wspomina Jarosław Czułek.

Prezes Czułek twierdzi, że platforma carrot.pl, na której organizowane są aukcje wraków, znacząco różni się od standardowych platform wykorzystywanych dotychczas przez zakłady ubezpieczeń:

Na carrot.pl licytować pojazdy może każdy, kto jest przedsiębiorcą, a same pojazdy można fizycznie zobaczyć przed rozpoczęciem licytacji – tłumaczy.

Carrot korzysta z własnych opisów pojazdów i własnej dokumentacji zdjęciowej. Najważniejszy jednak jest fakt, że w tym modelu likwidacji licytujący pozostałości (obecnie na platformie zarejestrowanych jest ponad 3,5 tysiąca użytkowników) mają gwarancję, że w przypadku wygranej aukcji staną się właścicielami pojazdu oraz że podczas odbioru zakupionego pojazdu nie wystąpią różnice w kompletności i stanie technicznym w stosunku do tego, co licytowali – zapewnia.

Prezes Wrecking Ball twierdzi, że dzięki rozliczaniu szkód całkowitych przez carrot.pl spadają wypłaty i koszty likwidacji szkód, bo nabywcy są gotowi zapłacić nawet o kilkanaście procent więcej niż oferenci z tradycyjnych giełd.

Piotr Zadrożny

Żaden zakład ubezpieczeń nie jest w stanie obsługiwać wszystkich szkód całkowicie samodzielnie. Niezmiernie ważni są partnerzy, dlatego cieszymy się, że do grona naszych partnerów dołączył Wrecking Ball i platforma carrot.pl – przyznaje Piotr Zadrożny, prezes TUZ.

Odpowiedzialność odszkodowawcza za sztuczną inteligencję

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 października 2020 r. Parlament Europejski przyjął Rezolucję z zaleceniami dla Komisji w sprawie systemu odpowiedzialności cywilnej za sztuczną inteligencję (2020/2014(INL)). Wydarzenie to przeszło bez większego echa w branży ubezpieczeniowej, nie wzbudzając jej szczególnego zainteresowania. Jak się jednak okazuje, nie do końca słusznie.

Wspomniany akt prawny prezentuje planowany przez organy unijne sposób uregulowania odpowiedzialności za działania sztucznej inteligencji (AI). Stanowi jednocześnie sygnał nadchodzących w niedalekiej przyszłości zmian w zakresie ubezpieczeń obowiązkowych.

Dlaczego przyjęto Rezolucję

Opracowanie i uchwalenie Rezolucji podyktowane było wieloma względami, w szczególności zaś chęcią ochrony osób poszkodowanych w wyniku korzystania z produktów lub usług opartych na systemach AI oraz zagwarantowania tym osobom możliwości skutecznego dochodzenia swoich roszczeń odszkodowawczych.

Stworzenie odpowiedniej regulacji miałoby docelowo zwiększyć zaufanie nabywców i ich przekonanie co do bezpieczeństwa, niezawodności oraz spójności wspomnianych produktów i usług, jak również stanowić wsparcie dla przedsiębiorstw w rozwoju nowych technologii.

By osiągnąć powyższy cel, należałoby m.in. ujednolicić zasady odpowiedzialności za działania AI w różnych systemach prawnych państw członkowskich oraz rozpocząć szeroko zakrojoną debatę uwzględniającą wszystkie niezbędne grupy interesów.

Oczekiwanym efektem nowej regulacji miałoby być wprowadzenie unormowań gwarantujących każdej osobie poszkodowanej w wyniku działania systemu AI korzystanie z tego samego poziomu ochrony co w przypadku analogicznych zdarzeń odbywających się jednak bez udziału systemów AI.

Grzegorz Dybała

W celu uzyskania jednolitości przepisów prawnych na terenie całej Unii Europejskiej Parlament Europejski rekomenduje uregulowanie wspomnianej problematyki w drodze rozporządzenia. Jego proponowana treść, wraz z projektem wniosku, stanowią załącznik B do Rezolucji.

System sztucznej inteligencji – co to takiego?

Parlament Europejski we wspomnianym wyżej projekcie zaproponował własną definicję systemu AI, zgodnie z którą jest to system opierający się na oprogramowaniu (ewentualnie wbudowany w urządzenie) oraz wykazujący się zachowaniem symulującym inteligencję (m.in. dzięki gromadzeniu i przetwarzaniu danych, analizowaniu i wyciąganiu wniosków dotyczących otoczenia) oraz podejmujący działania w pewnym stopniu autonomicznie, zmierzając do osiągnięcia konkretnego celu.

Jest to o tyle charakterystyczne, że dotychczas organy unijne posługiwały się raczej pojęciem samej sztucznej inteligencji.

Kamil Szpyt

Nowe zasady odpowiedzialności za AI

Na samym początku warto zaznaczyć, że jakkolwiek mowa tu jest o nowych zasadach odpowiedzialności za AI, to tak naprawdę stare zasady nigdy nie istniały. A przynajmniej nie istniały przepisy stworzone specjalnie na potrzeby uregulowania odpowiedzialności za produkcję czy korzystanie z AI. Zagadnienie to było – co najwyżej – przedmiotem rozważań prawniczej doktryny.

W niedalekiej przyszłości powyższa sytuacja w założeniu miałaby ulec zmianie.

Operator systemu AI obarczonego wysokim ryzykiem odpowiadałby na zasadzie ryzyka za wszelkie szkody spowodowane przez działanie, działanie urządzenia lub proces z wykorzystaniem systemu AI (zarówno fizyczne, jak i wirtualne).

Nie mógłby on też uniknąć odpowiedzialności, twierdząc, że działał z należytą starannością lub że szkodę spowodowało autonomiczne działanie, urządzenie lub proces sterowany przez należący do nich system AI. Okolicznością, która mogłaby go w tym przypadku zwalniać z odpowiedzialności, byłoby powstanie szkód na skutek działania siły wyższej.

W kontekście powyższego warto wyjaśnić, co oznacza pojęcie „wysokie ryzyko”. Według autorów Rezolucji miałaby się pod nim kryć znacząca, potencjalna możliwość wyrządzenia przez autonomicznie działający system AI losowo występujących szkód jednej lub wielu osobom w taki sposób, że wykraczałoby to poza okoliczności, jakich można by racjonalnie oczekiwać.

Z kolei operator systemu AI, który nie jest systemem obarczonym wysokim ryzykiem, mógłby być pociągnięty do odpowiedzialności na zasadzie domniemanej winy.

Obowiązkowe ubezpieczenia systemów AI

Parlament Europejski wskazał, iż zasadniczą przesłanką, która może w przyszłości decydować o sukcesie rozwoju i wdrożenia nowych technologii, jest gwarantowanie pokrycia zobowiązań związanych ze szkodami wywołanymi przez AI. W tym celu planowane jest wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia dla operatorów systemów AI obarczonych wysokim ryzykiem.

Dążąc do uniknięcia pojawiania się w przyszłości wątpliwości w zakresie ewentualnego obowiązku ubezpieczenia konkretnego produktu, Parlament proponuje wszystkie w/w systemy AI umieścić w wyczerpującym wykazie znajdującym się w załączniku do przewidywanego rozporządzenia. Wykaz powinien być analizowany i modyfikowany co sześć miesięcy, aby na bieżąco reagować na rozwój technologii i wprowadzanie nowych produktów zatwierdzonych do obrotu na rynek.

Aby dać przedsiębiorcom i organizacjom badawczym poczucie pewności w planowaniu i inwestycjach, zmiany w wykazie branż o zasadniczym znaczeniu należy wprowadzać jedynie co 12 miesięcy.

Skutki dla rynku ubezpieczeń

Analiza proponowanych rozwiązań, które miałyby się znaleźć w planowanym rozporządzeniu, rodzi też pytanie o konsekwencje ich wejścia w życie dla rynku ubezpieczeń.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zasadniczy problem związany z prawidłowym oszacowaniem przez zakład ubezpieczeń ryzyka, które będzie wynikało m.in. z braku historycznych danych dotyczących roszczeń odszkodowawczych dotyczących działalności AI. Kwestia ta jest zresztą dostrzegana przez samego ustawodawcę unijnego, który nie proponuje jednak w tym zakresie żadnych konkretnych rozwiązań.

Do tego należy doliczyć niestałość prawnej klasyfikacji konkretnych systemów AI. Płynnie będą mogły one przechodzić z grupy „wysokiego ryzyka” (z obowiązkowym ubezpieczeniem) do „zwykłego ryzyka” (bez obowiązku ubezpieczenia).

Co więcej, w przypadku systemów AI spoza załącznika, które jednak spowodowały powtarzające się incydenty skutkujące poważnymi szkodami, twórcy Rezolucji rekomendują umieszczanie ich w wykazie z mocą wsteczną, od momentu pierwszego udowodnionego incydentu spowodowanego przez ten system AI, w wyniku którego doszło do poważnych szkód.

W efekcie doprowadzi to zapewne do powstania sporej grupy producentów starających się zawsze ubezpieczać swoje systemy AI jako systemy wysokiego ryzyka, niezależnie od tego, czy rzeczywiście powinny być do tej grupy zaliczone (kierując się „najdalej posuniętą ostrożnością”). To również zwiększy problemy z szacowaniem realnego ryzyka ubezpieczeniowego.

Niestety, w omawianym zakresie nie proponuje się żadnych konkretnych rozwiązań. Sugeruje się jedynie możliwość zachęcania w wyjątkowych przypadkach państw członkowskich do utworzenia na ograniczony czas specjalnego funduszu odszkodowawczego lub funduszów kompensacyjnych w celu pokrycia wyjątkowych przypadków, w których system AI, niesklasyfikowany jako system AI obarczony wysokim ryzykiem, nie jest jeszcze ubezpieczony.

W efekcie wspomniane rozwiązanie należy ocenić negatywnie, z uwagi na wywołanie braku pewności co do prawa i zakresu odpowiedzialności.

Powyższe konkluzje i wskazywane wątpliwości potwierdzają tezę, iż omawiane zagadnienie będzie miało w przyszłości znaczący wpływ zarówno na rynek ubezpieczeniowy, jak i – wobec gwałtownego rozwoju technologicznego i powszechnego wykorzystywania systemów AI – na sytuację osób poszkodowanych w zdarzeniach wywołanych przez AI.

dr Kamil Szpyt
kamil.szpyt@legaladvisors.pl

dr Grzegorz Dybała
grzegorz.dybala@legaladvisors.pl

Telewizja głównym medium reklamowym ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ubiegłym roku wydatki ubezpieczycieli na reklamę wzrosły o 20,2% w stosunku do 2019 r. Najwięcej środków przeznaczonych na reklamę generowała telewizja. Liderem pod względem wielkości wydatków reklamowych był Link4 – oszacowały Wirtualne Media na podstawie danych zgromadzonych przez Kantar Media.

Z analizy serwisu wynika, że w 2020 r. zakłady ubezpieczeń wydały na reklamę w mediach tradycyjnych 233,08 mln zł (cennikowo) – o 20,2% więcej niż rok wcześniej. Liderem wydatków był Link4. Przeznaczył on na reklamę 43,7 mln zł (+55,2% r/r). Za nim znalazło się Generali Group, które zwiększyło nakłady na reklamę z 477,7 tys. zł w  2019 r. do 32,6 mln zł. Trzecie i czwarte miejsce zajęły osobno klasyfikowane PZU SA i Grupa PZU. Wydatki reklamowe pierwszej z firm spadły o 0,2% r/r, do 18,3 mln zł, natomiast drugiej wzrosły o 0,8%, do 16 mln zł.

Serwis podaje, że 174,4 mln zł, o 60,8% więcej niż w 2019 r., przeznaczono na reklamę telewizyjną, 30,8 mln zł (+5,7 % r/r) na radiową, zaś wydatki na reklamę w gazetach spadły o 31%, do 13,1 mln zł.

Więcej:
Wirtualnemedia.pl z 10 lutego, Beata Goczał „Ubezpieczyciele reklamują się głównie w telewizji, Link4 zwiększył budżet o 55 proc.”:
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ub…

(AM, źródło: Wirtualnemedia.pl)

Budownictwo drewniane równie bezpieczne jak murowane, ale ceny polis się różnią

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z punktu widzenia bezpieczeństwa nowoczesne budynki powstające z drewna nie różnią się od tych z betonu. Tymczasem polisa dla budynku betonowego jest nawet o kilkadziesiąt procent tańsza niż dla drewnianego – twierdzą eksperci spółki Polskie Domy Drewniane. W ocenie PDD dialog z branżą ubezpieczeniową to istotny element edukacji rynku w zakresie bezpieczeństwa budownictwa drewnianego.

Według PDD analiza porównawcza dostępnych polis pokazuje, że za ubezpieczenie budynku drewnianego zapłacą nawet 75% więcej niż betonowego. Różnice wahają się od 75% do ok. 14% na niekorzyść budynku drewnianego. Eksperci spółki przyznają jednocześnie, że są również ubezpieczyciele, którzy stosują tę samą stawkę dla obu typów budynków.

– Firmy ubezpieczeniowe ostrożnie podchodzą do szacowania ryzyka. W większości wyżej wyceniają ubezpieczenie domu drewnianego niż betonowego. Natomiast zgodnie z najnowszymi danymi budownictwo drewniane jest tak samo bezpieczne, jak betonowe. Wydaje się zatem konieczne stworzenie nowej kategorii ubezpieczeń, która obejmie nowoczesne budownictwo drewniane. Na razie jest to niewielki wycinek rynku budowlanego, bo zaledwie ok. 1%, ale biorąc pod uwagę potencjał tego segmentu oraz jego rozwój na świecie, ten odsetek będzie rósł. Naszym celem jest zwiększenie udziału budownictwa drewnianego w Polsce do nawet 20% w 2040 roku – deklaruje Andrzej Schleser, członek zarządu PDD.

Ekspert podkreśla, że jedną z misji PDD jest popularyzacja wiedzy potwierdzającej, że nowoczesne budownictwo drewniane jest tak samo odporne, trwałe i bezpieczne, jak betonowe. Dowodem na to ma być m.in. eksperyment pożarowy przeprowadzony w Pionkach w sierpniu 2020 r.

– Wynika z niego, że nowoczesne konstrukcje drewniane mają nawet wyższą odporność ogniową niż inne materiały, które zwiększają swoją objętość wraz ze zmianą temperatury. Użyte do budowy drewno konstrukcyjne jest niezwykle wytrzymałe, a poddane odpowiedniej obróbce mechanicznej i chemicznej nie tylko zyskuje dobrą odporność ogniową, ale też długo opiera się procesom starzenia – dodaje Andrzej Schleser.

(AM, źródło: PDD)

Kiedy Covid-19 jest chorobą zawodową?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według Ministerstwa Zdrowia Covid-19 jako choroba zakaźna może być chorobą zawodową. Saltus Ubezpieczenia przypomina, że obowiązkiem pracodawców jest zapobieganie zachorowaniom. W ramach działań profilaktycznych firma może zorganizować badania przesiewowe lub punkt szczepień w swojej siedzibie.

– Za chorobę zawodową może być uznany każdy problem zdrowotny wywołany działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy. Oznacza to, że zarażenie koronawirusem w pracy może mieścić się w tej definicji. Obowiązkiem pracodawców jest zatem zapobieganie infekcjom oraz ułatwienie dostępu do odpowiednich działań profilaktycznych. W przypadku koronawirusa profilaktyką, oprócz zachowania reżimu sanitarnego, może być regularna organizacja testów przesiewowych dla pracowników, a także zorganizowanie szczepień w siedzibie firmy – wskazuje Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Zagrożenie dla zdrowia, jakie stanowią choroby zakaźne, oraz możliwość zablokowania całych gałęzi gospodarki sprawiły, że firmy coraz częściej zaczynają uwzględniać w zakresie zamawianych świadczeń również diagnostykę tego rodzaju infekcji. Stąd ciągły wzrost zapotrzebowania na związane z tym świadczenia, na czele właśnie z diagnostyką i ochroną pod kątem zarażenia SARS-CoV-2.

Już od jakiegoś czasu pracodawcy za pośrednictwem m.in. ubezpieczeń grupowych mogą zorganizować w siedzibie firmy badania przesiewowe. Z kolei Narodowy Program Szczepień przeciw Covid-19 przewiduje możliwość zorganizowania na miejscu u przedsiębiorcy mobilnego punktu szczepień. Jego przygotowanie, obsługa i szczepienie są bezpłatne. Jednostki medyczne, które mogą taki punkt obsłużyć, zaczęły już informować firmy o takiej możliwości. To ważne wsparcie dla przedsiębiorców, które pozwoli im na bezpieczną pracę i szybszy powrót do funkcjonowania w lżejszym reżimie sanitarnym – dodaje Xenia Kruszewska.

(AM, źródło: Brandscope)

Ponad 4 mld zł aktywów TFI Allianz Polska

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wartość aktywów TFI Allianz Polska wzrosła w styczniu o 124 mln zł i pierwszy raz w historii spółki przekroczyła 4 mld zł. Wartość nabyć netto w pierwszym miesiącu 2021 roku wyniosła 89,4 mln zł.

– Mimo że styczeń na rynkach finansowych cechowała dość duża zmienność, był to dobry miesiąc dla naszych funduszy. Wysokie nabycia obserwowaliśmy w dalszym ciągu głównie w funduszach dłużnych, jednak od kilku miesięcy widzimy rosnące zainteresowanie funduszami inwestującymi w akcje spółek zagranicznych. Szczególnym powodzeniem cieszyły się nasze fundusze tworzone we współpracy z Allianz Global Investors, nowość w ofercie – Allianz China A-Shares oraz Allianz Artificial Intelligence. Subfundusz Allianz China A-Shares – uruchomiony pod koniec października ubiegłego roku, wypracował w styczniu najlepszą stopę zwrotu wśród wszystkich funduszy akcji azjatyckich dostępnych na rynku: +5,8%. Fundusz od początku działalności pozwolił zarobić swoim uczestnikom 22,8%. Technologiczny Allianz Artificial Intelligence, z nieco dłuższą historią działalności, w styczniu wypracował stopę zwrotu +6,0%, a za 2020 może pochwalić się imponującym wynikiem +85,1% – komentuje Anna Bąkała, członek zarządu TFI Allianz Polska.

– Wzrost naszych aktywów zawdzięczamy nie tylko dobrej sytuacji na rynkach w ostatnich miesiącach ubiegłego roku, ale też pozyskaniu nowych klientów. W ubiegłym roku zakończyliśmy proces przejmowania dużego programu emerytalnego, który ma udział we wzroście aktywów. Poza tym rosną aktywa funduszy zdefiniowanej daty w ramach PPK, w których oszczędza z nami już ponad 2 tys. pracodawców. Wartość tych aktywów wzrosła w styczniu do ponad 95 mln zł – zauważa Rafał Szwabo, dyrektor ds. Planów Emerytalnych TFI Allianz Polska.

(AM, źródło: Allianz)

SIGNIUS i Authologic wprowadziły podpis elektroniczny ze zdalną weryfikacją tożsamości

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

SIGNIUS to nowoczesna platforma do zdalnego podpisywania dokumentów zgodnie z eIDAS dla klientów indywidualnych oraz biznesowych. Dzięki strategicznej współpracy z Authologic, SIGNIUS zapewnia jednorazową weryfikację tożsamości każdego nowego użytkownika, oferując bezpieczeństwo i wiarygodność usługi oraz z góry eliminując potencjalne fraudy.

Po założeniu konta i przejściu obowiązkowej jednorazowej weryfikacji tożsamości – za pomocą wideoweryfikacji lub poprzez bankowość elektroniczną – użytkownik może podpisać wiele dokumentów jednocześnie, nawet w minutę. SIGNIUS umożliwia także podpisywanie jednego dokumentu przez wiele osób oraz ustalanie kolejności podpisujących.

– Nasza platforma umożliwia podpisywanie dokumentów całkowicie online, zgodnie z eIDAS, w pełni prawomocnie – z każdego miejsca, bez dodatkowych urządzeń, takich jak czytniki czy karty, oraz bez konieczności instalowania aplikacji. Dzięki szybkiemu oraz uproszczonemu procesowi finalizacji umów z natychmiastową zdalną weryfikacją tożsamości nasi użytkownicy mogą liczyć na wyższą konwersję sprzedaży w transakcjach B2C czy B2B – mówi Jack Piekarski, CEO SIGNIUS.

– Użycie weryfikacji tożsamości w procesie podpisywania umów to konieczność na rynku B2C, a w czasie trwania pandemii i zdalnego nawiązywania relacji biznesowych coraz bardziej potrzebna usługa także w przypadku umów B2B. Cieszymy się ze współpracy z platformą SIGNIUS, która pozwala przekazywane z naszego systemu dane – takie jak imię i nazwisko – automatycznie wykorzystywać do potwierdzenia tożsamości użytkownika, eliminując z góry wszelkie potencjalne oszustwa czy nieścisłości – dodaje Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel Authologic.

Platforma SIGNIUS oferuje dwa modele zastosowania. Wersja Professional to usługa w chmurze dla użytkowników i organizacji, które chcą podpisywać dokumenty elektronicznie online w szybki, bezpieczny i prawnie wiążący sposób. Z kolei SIGNIUS Enterprise to platforma do cyfrowego zarządzania umowami, elektronicznego podpisywania dokumentów oraz weryfikacji tożsamości klienta (KYC) zgodnej z eIADS oraz procedurami AML (Anti-Money Laundering), oferowana w różnych opcjach wdrożenia: usługi SaaS/Cloud, hybrydowej lub lokalnej konfiguracji. Rozwiązanie integruje się z większością systemów DMS, ECM & BPM. W ramach tego modelu SIGNIUS oferuje dopasowanie brandingu platformy do wymagań klienta.

(AM, źródło: SIGNIUS)

Aon: Koronawirus zmusi firmy do fundamentalnych zmian w zarządzaniu ryzykiem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pandemia Covid-19 pokazała, że przedsiębiorstwa będą musiały ponownie ustalić priorytety i wypracować nowe strategie w zakresie zarządzania ryzykiem – taki wniosek płynie z raportu z globalnego badania Aon zatytułowanego „Reprioritizing Risk and Resilience For a Post-Covid-19 Future”.

82% respondentów wskazało, że przed Covid-19 pandemia lub inny poważny kryzys zdrowotny nie stanowiły ryzyka z pierwszej dziesiątki rejestru ryzyk ich organizacji. Potwierdzają to m.in. rezultaty Globalnego Badania Zarządzania Ryzykiem przeprowadzonego przez Aon w 2019 roku, gdzie ryzyko pandemii zajmowało 60. miejsce na 69 zidentyfikowanych zagrożeń. Strategie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach oraz zespoły zarządzające nie były zatem w stanie szybko zareagować na zagrożenie pandemią, a gdy ta już nadeszła, ich infrastruktura ryzyka z trudem radziła sobie z pierwszą reakcją.

Raport Aon wskazuje na różnice w reakcjach firm w poszczególnych regionach. Przed Covid-19 mniej niż 30% respondentów w regionie EMEA miało wdrożony plan pandemiczny, podobnie jak w Ameryce Północnej (31%), ale inaczej niż 52% respondentów w regionie Azji, Australii i Oceanii (APAC). Warto zauważyć, że organizacje w tym ostatnim regionie zbudowały solidniejsze programy pandemiczne w odpowiedzi na podobne zagrożenia, z którymi miały już do czynienia, takie jak SARS i świńska grypa. Wyniki badania pokazują, że we wszystkich branżach i regionach ochrona ludzi i majątku była dla uczestników ankiety najważniejszym priorytetem.

Zmienne wskaźniki zakażeń koronawirusem w poszczególnych regionach wpływają na to, na którym etapie znajdują się przedsiębiorstwa („reagowanie i odpowiedź”, „odbudowa” lub „przekształcanie”). Dla przykładu Ameryka Północna ma najwyższy odsetek organizacji w fazie „odbudowy” (59%), podczas gdy organizacje z regionu APAC zgłosiły, że są w fazie „przekształcenia” (36% w porównaniu do 29% ogółem), prawdopodobnie ze względu na ich doświadczenia związane z postępem pandemii. Pomimo tych różnic wyłonił się jeden główny temat: ponad połowa firm spodziewa się, że Covid-19 nadal będzie miał wpływ na ich działalność za rok.

– Nie ulega wątpliwości, że pandemia Covid-19 trwale zmieni sposób funkcjonowania firm – komentuje Rory Moloney, Chief Executive Officer, Global Risk Consulting Aon. – Przed nami jeszcze długa droga do „ery postcovidowej”, ale w miarę jak zbliżamy się do fazy odbudowy firmy muszą zadać sobie pytanie, jak powinno wyglądać zarządzanie ryzykiem i odporność w przyszłości. Wśród najważniejszych priorytetów firm dążących do przekształcenia swojej działalności znajdują się: nowe i szybsze wykorzystanie technologii, przesunięcie zasobów, planowanie zatrudnienia oraz przemyślenie przyszłości pracy – to dopiero początek długoterminowej ewolucji w zarządzaniu ryzykiem.

– Reakcja rządów była koniecznym hamulcem dla globalnego wydarzenia tej wielkości, ale nasze badanie pokazuje, że istnieje również wyraźne zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie transferu ryzyka w celu wsparcia wysiłków firm w łagodzeniu skutków – dodaje Richard Waterer, Managing Director EMEA, Global Risk Consulting Aon. – Część tej drogi będzie wymagała od przedsiębiorstw ponownego przemyślenia dostępu do kapitału oraz ryzyka, a także stałej współpracy między sektorami publicznym i prywatnym. Równie ważne jest, aby branża ubezpieczeniowa wprowadzała innowacje w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby firm, rosnącą zmienność sytuacji na świecie i pojawiające się zagrożenia. Skuteczne rozwiązania ubezpieczeniowe po pandemii będą bardziej elastyczne, strategiczne, precyzyjne i skalowalne.

W raporcie podkreślono, że kluczowym elementem reagowania na kryzys oraz budowania skutecznej strategii zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie będzie zapewnienie, że pracownicy są w stanie dostosować się, komunikować i współpracować w momencie gdy uderzy kryzys. Rosnąca zależność organizacji od platform cyfrowych sprawia, że są one potencjalnie bardziej narażone na niekorzystne zdarzenia cybernetyczne, utratę informacji i wpływ na reputację, co wymaga odświeżenia strategii zarządzania cybernetycznego i zarządzania ryzykiem.

Badanie Aon sugeruje, że w przyszłości liderzy ryzyka i biznesu muszą poszerzyć swoją perspektywę o ocenę głównych czynników wstrząsowych, a nie tylko przewidywanych strat. Radzenie sobie z nowymi formami niestabilności, budowanie odporności wśród pracowników i przemyślenie dostępu do kapitału odegrają rolę w rozwijaniu zdolności firm do radzenia sobie ze zdarzeniami w przyszłości. Ponadto bardziej spójne i zintegrowane podejście będzie konieczne, aby wyjść nie tylko z pandemii, lecz także z przyszłych wstrząsów. 80% respondentów globalnego badania stwierdziło, że pandemia nauczyła ich przyjmować ogólnofirmowe podejście do zarządzania incydentami, współpracując z jednostkami funkcjonalnymi, takimi jak działy ryzyka, HR, IT i finansów.

(AM, źródło: Aon)

Pacific Prime przejmuje oddziały brokerskie CXA Group

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Międzynarodowy broker ubezpieczeniowy Pacific Prime umocnił swoją pozycję w regionie Azji i Pacyfiku poprzez przejęcie hongkońskiego i singapurskiego oddziału brokerskiego CXA Group. Postanowił on bowiem wycofać się z sektora insurtech, aby ukierunkować swoją działalność na usługi SaaS oparte na technologii chmury dla przedsiębiorstw. Przejęcia zostały sfinalizowane 4 lutego.

Przejęcie oddziałów brokerskich CXA Group w Hongkongu i Singapurze jest przełomowym wydarzeniem w ramach dążeń Pacific Prime do ekspansji w regionie Azji i Pacyfiku oraz na całym świecie. Dzięki temu przejęciu Pacific Prime dysponuje technologią umożliwiającą oferowanie rozwiązań typu full-flex i simplified flex wszystkim swoim klientom na całym świecie.

Neil Raymond, dyrektor generalny Pacific Prime, z zadowoleniem przyjął ten krok. – Grupa CXA posiada doświadczenie, z którego możemy skorzystać, szczególnie w zakresie wykorzystania technologii celem przekształcenia przestrzeni świadczeń pracowniczych – powiedział. – Jeśli się nie mylę, czyni nas to trzecim największym brokerem świadczeń pracowniczych w Singapurze i Hong Kongu po fuzjach Aon-WTW i Mercer-JLT. To przejęcie kieruje nas do osiągnięcia długoterminowego celu, jakim jest osiągnięcie pozycji wiodącego międzynarodowego przedsiębiorstwa specjalizującego się w zakresie świadczeń pracowniczych.

– Z przekonaniem zostawiamy nasze oddziały brokerskie w Hong Kongu i Singapurze w rękach Pacific Prime, dzielimy bowiem to samo zaangażowanie w dążeniu do wykorzystania nowoczesnych technologii w rozwoju naszej działalności – powiedziała Rosaline Chow Koo, dyrektor generalny CXA Group.

Nabywając technologię w ramach transakcji z CXA, Pacific Prime jest w stanie zaoferować elastyczne rozwiązania w zakresie świadczeń pracowniczych zarówno dużym międzynarodowym przedsiębiorstwom, jak i małym i średnim przedsiębiorstwom.

Przejęcie będzie służyć wzmocnieniu technologii świadczeń pracowniczych i odszkodowań Pacific Prime, umożliwiając międzynarodowym zespołom kadrowym uproszczenie zarządzania planami w wielu systemach prawnych i wykorzystanie cennych spostrzeżeń dokonanych na podstawie danych, jak również usprawnienie całkowitego zarządzania wynagrodzeniami.

(AM, źródło: PAP MediaRoom)

Atradius: USA w 2021 roku czeka wzrost PKB i konsumpcji prywatnej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W najnowszej publikacji z cyklu Country Report Atradius prognozuje silne odbicie w gospodarce Stanów Zjednoczonych. Przewidywana poprawa uzależniona jest od programów stymulacyjnych przyjętych przez administrację w Waszyngtonie oraz tempa szczepień przeciw Covid-19.

– Spodziewamy się, że po spadku PKB o 3,5% w 2020 roku, spowodowanym przez pandemię, w II kwartale bieżącego roku ożywienie w USA nabierze tempa. Gospodarka Stanów Zjednoczonych skorzysta m.in. na osłabieniu chińskiego eksportu oraz zakłóceniach w globalnych łańcuchach dostaw. Trzeba jednak mieć na uwadze, że koronawirus nadal gwałtownie się rozprzestrzenia, a USA rejestrują jeden z najwyższych wskaźników zakażeń spośród wszystkich krajów na świecie. Opóźnienia w masowych szczepieniach, kolejna fala zachorowań powodujące kolejne lockdowny, zarówno regionalne, jak i ogólnokrajowe, poważnie zaszkodziłyby kruchemu ożywieniu, szkodząc zarówno przedsiębiorstwom, jak i konsumentom – podkreśla Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce.

Mimo kryzysu spowodowanego przez pandemię Covid-19, uruchomione programy fiskalne i monetarne pomogły uniknąć głębszej recesji. Zastosowane kompleksowe bodźce fiskalne pobudziły wzrost dochodów, a historycznie niskie stopy procentowe zachęcały do wydatków. Administracja Bidena planuje uruchomić koleje środki w wysokości 1,9 bln USD, zapewniając dalszą pomoc gospodarstwom domowym w postaci dodatkowych 1400 USD na osobę, o łącznej wartości 1 bln USD. Pozostała część pakietu obejmuje wydatki na szczepienia, ponowne otwarcie szkół oraz pomoc dla władz lokalnych i stanowych, a także dla przedsiębiorstw.

Dzięki zastosowanym środkom liczba niewypłacalności przedsiębiorstw w USA spadła w ubiegłym roku, a biorąc pod uwagę spowolnienie gospodarcze, w 2020 r. doszło do stosunkowo niewielkiej liczby upadłości. Według Urzędu Administracyjnego Sądów Stanów Zjednoczonych liczba upadłości przedsiębiorstw spadła o 4,9% r/r. Spadek ten wynikał głównie z kompleksowych działań fiskalnych i monetarnych oraz silnego odbicia obserwowanego w III kwartale 2020 roku.

W ocenie Atradius w I półroczu 2021 r. ryzyko nieterminowych płatności pozostanie wysokie w przypadku tradycyjnych detalistów oraz segmentów usług hotelarskich i rozrywkowych. Podobnie jest w przypadku linii lotniczych i rejsów wycieczkowych. Ryzyko zwłoki w płatnościach jest również podwyższone w sektorze energetycznym (ropa/gaz) i powiązanych działach OCTG, które nadal borykają się z poważnym spadkiem inwestycji i przychodów.

(AM, źródło: Havas PR)

18,328FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie