Blog - Strona 1230 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1230

Jak dokumentować działania w chmurze obliczeniowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agenci i brokerzy, którzy korzystają z oprogramowania Insly do zarządzania sprzedażą polis albo relacjami z klientami, nie muszą się martwić, jak wypełnić wymogi Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej. W ramach współpracy, bezpłatnie, otrzymają od nas modelową dokumentację dotyczącą procesu korzystania z usług chmury obliczeniowej.

Wzór dokumentacji został opracowany we współpracy z radcą prawnym Tomaszem Klemtem z kancelarii KRS. Takie doradztwo to standard w relacjach Insly z klientami. Podobne wsparcie oferowaliśmy agentom i brokerom przy wdrożeniu przepisów IDD czy RODO. 

Wytyczne dotyczą wszystkich pośredników

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wydał 23 stycznia 2020 r. komunikat dotyczący przetwarzania przez podmioty nadzorowane informacji w chmurze obliczeniowej publicznej lub hybrydowej. Od 1 listopada 2020 r. wszyscy pośrednicy ubezpieczeniowi, którzy korzystają z usług chmury obliczeniowej, muszą te czynności odpowiednio udokumentować.

Tomasz Klemt, radca prawny, zaznacza, że nie wystarczy przeprowadzenie ustne lub nieformalne kroków wymaganych przez UKNF. W praktyce wymogi oznaczają konieczność stworzenia dokumentacji dotyczącej procesu korzystania z usług chmury obliczeniowej przez podmiot nadzorowany.

Tomasz KLemt

Chodzi nie tylko o usługi informatyczne, takie jak dostarcza Insly, ale przede wszystkim o większość popularnych programów i serwisów, z jakich pośrednicy korzystają każdego dnia: od systemów online zakładów ubezpieczeń, przez narzędzia biurowe (np. pakiet MS Office), typowe przestrzenie do magazynowania informacji (One Drive, GoogleDrive, Dropbox itp.), pocztę elektroniczną, aż po smartfony wykorzystywane w kontaktach z klientami, które są synchronizowane z różnymi usługami wykorzystującymi zasoby chmurowe.

Oprócz tego, że klienci Insly mogą liczyć na bezpieczne i użyteczne oprogramowanie do pracy, kalkulacji składek, wystawiania polis czy zarządzania relacjami z klientami, stawiamy też na to, aby dawać rzetelne doradztwo w kwestii interpretacji przepisów i regulacji, praktycznego ich wdrożenia, ale też, na co dzień, w relacjach z ubezpieczycielami.

Bezpieczeństwo danych mamy we krwi

Obecnie wdrażamy u siebie również standardy ISO/IEC 27001, co ma na celu dalsze wzmacnianie bezpieczeństwa przetwarzania danych. To m.in. odpowiedź na rosnące wymagania rynku i ustawodawcy, które stawiane są przed pośrednikami ubezpieczeniowymi.

Dbanie o bezpieczeństwo mamy zresztą we krwi. Jesteśmy firmą technologiczną z estońskimi korzeniami i międzynarodowym zasięgiem. W Polsce oferujemy pośrednikom ubezpieczeniowym abonamentowy system do zarządzania sprzedażą i obsługą polis.

Naszym celem jest stać się kluczowym partnerem technologicznym dla pośredników ubezpieczeniowych. Mamy już ugruntowaną pozycję na polskim rynku ubezpieczeniowym i solidną podstawę do dalszego dynamicznego wzrostu.

Piotr Bartos

Piotr Bartos
dyrektor generalny Insly na Polskę

Zapraszam do współpracy i kontaktu ze mną na adres piotr.bartos@insly.com lub poprzez LinkedIn albo Facebook.


Trzy kluczowe obowiązki agenta

  • przeprowadzenie (udokumentowanego) procesu klasyfikacji i oceny informacji pod kątem dopuszczalności ich przetwarzania w chmurze obliczeniowej (następnie regularnie, lecz nie rzadziej niż raz w roku, należy przeglądać i potwierdzać aktualność stosowanej klasyfikacji i oceny informacji do bieżących warunków swojego działania);
  • przeprowadzenie (udokumentowanego) procesu szacowania ryzyka (w tym: identyfikacji, analizy oraz oceny zagrożeń, możliwości ich wystąpienia oraz wpływu tego wystąpienia na podmiot nadzorowany);
  • opracowanie (udokumentowanego) planu przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej, biorąc za podstawę wyniki szacowania ryzyka.

Jak przetrwać w czasie kryzysu

0
Źródło zdjęcia: CUK Ubezpieczenia

Po długim okresie lockdownu pocieszeni perspektywą poprawy sytuacji związanej z pandemią Covid-19 wróciliśmy do szkół, na uczelnie i do pracy. Nie trzeba było jednak długo czekać na ponowny wzrost zachorowań i powrót obostrzeń mających uchronić nas przed zarażeniem.

Jeżeli sytuacja nie ulegnie poprawie, prawdopodobnie jeszcze tej jesieni czeka nas kolejny lockdown. Jak się do niego przygotować? Na co uczulić klientów i jak zapewnić im bezpieczeństwo?

Bądźmy w stałym kontakcie

W XXI wieku liczba i różnorodność kanałów komunikacji sprawiają, że z łatwością możemy być w stałym kontakcie z naszymi klientami, nawet w dobie pandemii.  

Przypomnienie o upływie ważności polisy, informacja o promocjach czy dobranie klientowi potrzebnego w obecnej sytuacji ubezpieczenia to nie tylko nasz obowiązek, ale zadanie, które bez trudu wykonamy przez telefon, aplikację, stronę internetową, fanpage czy odpowiednio skrojony mailing.

Ważne, aby w tym trudnym czasie, z którym wszyscy się zmagamy, nasz klient miał poczucie, że o nim pamiętamy i w razie potrzeby jesteśmy do jego dyspozycji – mówi Jakub Butta, dyrektor sprzedaży sieci własnej w CUK Ubezpieczenia.

Narzędzia zdalnego zakupu polis funkcjonują w CUK Ubezpieczenia od dawna. Multiagencja daje agentom możliwość sprzedaży ubezpieczeń na odległość wprost z systemu sprzedażowego CUK. Odbywa się to w 100% zdalnie i jest to rozwiązanie wygodne dla obu stron. Późniejsze przedłużenie polisy również możliwe jest bez odwiedzenia placówki.

Klienci CUK Ubezpieczenia mogą także skorzystać z aplikacji mobilnej czy Strefy Klienta i samodzielnie dokonać zakupu polisy. Taka czynność nie pozbawia agenta prowizji, który otrzymuje 100% wynagrodzenia od transakcji.

Co zrobić, jeśli klienci nie chcą lub nie potrafią korzystać z narzędzi dostępnych online?

Jakub Butta

Bezpieczeństwo w placówce

W trosce o klientów, którzy preferują kontakt osobisty, należy dołożyć wszelkich starań, aby to spotkanie było bezpieczne dla obu stron.

Podstawową zasadą jest dezynfekcja dłoni. Wszystkie punkty terenowe CUK Ubezpieczenia wyposażone są w dozowniki z płynem dezynfekującym oraz instrukcje poprawnej dezynfekcji.

Zgodnie z zaleceniami obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa. Oddziały wyposażone są w pleksi, która oddziela doradcę od klienta. Pracownicy i klienci instruowani są, jak poprawnie zakładać i zdejmować maseczki oraz rękawiczki, a w biurze może przebywać ograniczona liczba osób.

Stosowanie się do powyższych zaleceń gwarantuje nasze wspólne bezpieczeństwo.

Jakie ubezpieczenie w dobie pandemii?

Okres pandemii to czas, w którym wielu z nas doświadcza refleksji związanych z doczesnością. Dla branży ubezpieczeniowej to dobry moment, aby zadać klientom pytania, nad którymi wcześniej nie zdarzało im się zastanawiać. 

Właśnie teraz kluczowa jest dobra komunikacja. Powinniśmy zadbać, aby każdy klient w najbardziej przystępny dla siebie sposób otrzymał od nas pytanie, które skłoni go do zastanowienia się co jest dla niego najważniejsze: finansowe bezpieczeństwo rodziny czy może tak jak dotychczas, samochód? – mówiJakub Butta.

Zmiana podejścia i uświadomienie klientowi prawdziwych potrzeb ma obecnie szczególne znaczenie. Przegapienie tego momentu może być ogromną stratą dla naszych klientów, na co dzień funkcjonujących w przekonaniu, że ubezpieczenie na życie, które otrzymują od pracodawcy, odpowiednio ich zabezpieczy. Prawdziwą ochronę i realne wypłaty świadczeń zapewnia jedynie dobrze dopasowana, indywidualna polisa na życie.

W związku z pandemią sytuacja na rynku zmienia się dynamicznie. Pobyt w szpitalu, kwarantanna i brak możliwości wykonywania pracy mogą dotyczyć każdego z nas. Ubezpieczenie pozwala poczuć się bezpieczniej w nowej rzeczywistości. Jeżeli klient nie posiada zabezpieczenia finansowego, na pomoc przychodzi ubezpieczenie na życie.

Z uwagi na duże ryzyko wystąpienia zachorowania towarzystwa nie wprowadzają specjalnej oferty czy produktów poświęconych temu ryzyku, czyli pokryciu kosztów samego zachorowania. Niemniej, w przypadku kilku produktów zniesiono okresowo wykluczenia na ryzyka, które zwykle Covid-19 aktywizuje, np. pobyt w szpitalu. Przykładem takiego towarzystwa jest Generali i produkt Z Myślą o Życiu.

Prognoza eksperta

Sytuacja związana z pandemią już teraz skłania do przemyśleń na temat bieżącej oferty ubezpieczeniowej, standardowych procesów realizacji zakupu i formy obsługi klientów.

Jestem przekonany, że pandemia spowoduje jeszcze większą koncentrację na kliencie i jego właściwej obsłudze. Jeszcze bardziej rozwiną się internetowe kanały sprzedaży oraz doradztwa. Są przecież dziedziny, w których klient zawsze będzie potrzebował wsparcia, ale już teraz wiemy, że nie zawsze jedynym rozwiązaniem jest spotkanie offline – mówi Jakub Butta.

Mam też osobistą nadzieję, że pandemia spowoduje wzrost wiary w ubezpieczenia zdrowia i życia. Trzeba pamiętać o tym, że nieszczęścia, takie jak choroba, wypadek czy śmierć, nie muszą być powodem problemów finansowych dla rodziny. W takim przypadku gwarantem spokojnego snu naszych klientów jest polisa.

W związku z przeniesieniem się wielu usług do sfery online agenci powinni zadbać o odpowiednią promocję siebie, swoich placówek w internecie. CUK Ubezpieczenia przygotował specjalną publikację „Marketing book”, w której znajdują się sprawdzone sposoby na skuteczną reklamę.

Nowa sytuacja wymaga zmian dotychczasowych przyzwyczajeń, ale odpowiednie podejście może przynieść dobre rezultaty.

CUK Ubezpieczenia prowadzi grupę na Facebooku przeznaczoną dla agentów i pasjonatów ubezpieczeń. Szczególnie w obecnej sytuacji pozwala na wymianę poglądów z doświadczonymi doradcami i pomoc.

Agenci swoją wiedzą dzielą się również na blogu www.lubieubezpieczac.pl

KUKE: Możliwy wstrząs już na początku przyszłego roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wynika, że w październiku miało miejsce 141 niewypłacalności – o 13,7% więcej niż we wrześniu i o 60,2% więcej niż przed rokiem. Zakład ostrzega, iż według członków Unii Berneńskiej już na początku przyszłego roku ubezpieczyciele mogą zmierzyć się z fala roszczeń spowodowaną dużą liczbą niewypłacalności.

KUKE wskazuje, że upadłość ogłosiły 32 firmy. W porównaniu z wrześniem nie odnotowano zmian, natomiast zestawiając tę liczbę z październikiem 2019 r., widać wyraźny spadek o 38,5% r/r. Z kolei 109 restrukturyzacji oznaczało 18,5% wzrost w skali miesiąca oraz aż 202,8% w ujęciu rocznym.

Suma niewypłacalności z ostatnich 12 miesięcy wzrosła na koniec października do kolejnego rekordowego poziomu 1171 zdarzeń. Było to o 53 przypadki więcej (4,7%) niż miesiąc wcześniej.

– Październik przyniósł spodziewane przyspieszenie w kategorii „restrukturyzacja przedsiębiorstw”. Przybywa firm, szczególnie niedużych i indywidualnych działalności, które w obliczu nowych obostrzeń związanych z pandemią występują o zatwierdzenie układu z wierzycielami w trybie uproszczonym. Dotyczy to około 70% wszystkich restrukturyzacji. Liczba ogłoszonych upadłości była w październiku stabilna względem poprzedniego miesiąca i można zakładać, że przynajmniej do końca roku nie będzie gwałtownie przyrastać – tłumaczy Tomasz Ślagórski, wiceprezes Korporacji. – Z obserwacji KUKE wynika, że firmy generalnie zachowują bezpieczne poziomy płynności, korzystając nadal z rządowych programów antykryzysowych oraz środków pozyskanych od instytucji finansowych, które również wsparły je specjalnymi rozwiązaniami na czas pandemii. W celu ograniczenia wyższego ryzyka braku płatności część sprzedawców przeszła na system przedpłat, a część zaczęła korzystać z ubezpieczeń należności, choć – jak wskazują sygnały od brokerów – niektórzy ubezpieczycieli decydowali się w ostatnich miesiącach na ograniczanie zaangażowania – zaznacza.

Tomasz Ślagórski jest zdania, że choć informacje o opracowaniu skutecznych szczepionek przynoszą optymizm i zmniejszają niepewność co do sytuacji gospodarczej w długim terminie, prawdopodobnie nie zapobiegnie to jednak pojawieniu się wzmożonych niewypłacalności w pierwszej połowie przyszłego roku. Wynika to bowiem z obowiązujących i przedłużanych na kolejne okresy restrykcji epidemicznych w wielu krajach, mocno uderzających w biznes.

Wiceprezes KUKE przypomina, że wzrastająca niepewność co do przyszłej sytuacji gospodarczej znajduje odzwierciedlenie w podejściu zakładów ubezpieczeń i reasekuracji na całym świecie do ryzyka i jego wyceny. Przypomina, że według raportu Marsh w III kwartale stawki w ubezpieczeniach majątkowych wzrosły globalnie o 20%, czyli najwięcej od ośmiu lat, a samych ubezpieczeń finansowych poszły w górę średnio o 40%, przyspieszając jeszcze wobec wzrostu z drugiego kwartału.

– Z kolei według październikowej ankiety przeprowadzonej wśród członków Unii Berneńskiej, skupiającej agencje kredytów eksportowych, w tym KUKE, początek przyszłego roku przyniesie znaczący wzrost wypłacanych odszkodowań przez ubezpieczycieli. W pierwszym półroczu 2020 r. członkowie unii wypłacili 3,3 mld dolarów odszkodowań, a więc tylko o 100 mln dolarów więcej niż rok wcześniej. Natomiast od pewnego czasu widzą stopniowe pogarszanie się sytuacji płatniczej przedsiębiorstw. Największe obawy członków unii z różnych kontynentów dotyczą branży transportowej, ale też handlu detalicznego, budownictwa i przetwórstwa przemysłowego. Są to więc kolejne sygnały świadczące o rosnącym ryzyku w handlu międzynarodowym, które nakazują ostrożność polskim eksporterom i sugerują skorzystanie z instrumentów zabezpieczających. To pozwoli na kontynuowanie odbicia w eksporcie, który we wrześniu rósł czwarty miesiąc z rzędu i niemal zniwelował głębokie załamanie z marca, kwietnia i maja – zaznaczył Tomasz Ślagórski.

(AM, źródło: KUKE)

Aviva rusza z cyklem podcastów „Jesteśmy przy Tobie”

0

W październiku ruszyła kampania Aviva „Jesteśmy przy Tobie”, podkreślająca znaczenie poczucia bezpieczeństwa. Teraz ubezpieczyciel wzmacnia swój przekaz, organizując cykl podcastów prowadzonych przez Agnieszkę Szydłowską z newonce.radio.

Dziennikarka radiowa razem z gośćmi każdego odcinka skupiać się będzie na innym aspekcie poczucia bezpieczeństwa. Punktem wyjścia dyskusji są osobiste, nierzadko trudne doświadczenia gości i prowadzącej.

– Chcemy podzielić się wartościowym przekazem opartym o nasze hasło i obietnicę „Jesteśmy przy Tobie”. Pokazujemy historie oraz ludzi, którzy przybliżą nam tematy związane z poczuciem bezpieczeństwa w dzisiejszym, mocno zachwianym świecie, co pozwoli je oswoić oraz doda słuchaczom otuchy – wyjaśnia Marta Strzyżewska, dyrektor marketingu i cyfryzacji Avivy.

Na początek dostępne są dwa odcinki: „Kiedy życie Cię zaskakuje” oraz „Kiedy starasz się przewidzieć przyszłość”. W następnych tygodniach światło dzienne ujrzą kolejne podcasty.

Podcasty „Jesteśmy przy Tobie” dostępne są na platformach Spotify, Google Podcasts oraz Apple Podcasts.

Aviva chce, aby podcasty na stałe zagościły w jej marketingowym menu.

– Mamy nadzieję, że rozmowy Agnieszki Szydłowskiej zyskają rzeszę wiernych słuchaczy, nie tylko wśród naszych klientów. Mamy jednocześnie świadomość, że budowanie tego typu marki i zaufania trwa, dlatego nie ograniczamy czasowo tego projektu – chcemy, aby został z nami jak najdłużej – uzupełnia Marta Strzyżewska.

Informacje o kolejnych odcinkach i planach związanych z podcastem publikowane będą m.in. na profilu Aviva Polska na LinkedIn.

(AM, źródło: Aviva)

PKO Ubezpieczenia przestrzega przed próbami oszustwa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PKO Ubezpieczenia opublikowało komunikat, w którym ostrzega przed podejrzanymi telefonami z propozycjami większych zysków (optymalizacji kosztowej) w posiadanej polisie zakładu.

Firma przyznała, że w ostatnim czasie odnotowuje przypadki podszywania się oszustów pod jej agentów i pracowników. Dotyczy to w szczególności PKO Życie. Przestępcy mogą próbować wykraść poufne dane, aby uzyskać dostęp do środków zgromadzonych na polisach. Dlatego zakład radzi zachować czujność i pamiętać, że jego pracownik nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do internetowych usług towarzystwa ani pełnych danych, w tym osobowych i dotyczących posiadanych polis, o potwierdzanie nieznanych transakcji np. poprzez podanie kodów SMS oraz o instalację dodatkowych aplikacji, które mają ułatwiać płatności i kontakt z PKO Ubezpieczenia.

(AM, źródło: PKO Ubezpieczenia)

Coverholder Lloyd’s proponuje nowe ubezpieczenie cyber

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Cyberreakt – taką nazwę nosi ubezpieczenie ryzyka cybernetycznego oferowane od października przez spółkę CEU, będącą coverholderem Lloyd’s Insurance Company z siedzibą w Brukseli.

Firma wyjaśnia, że nazwa ubezpieczenia nawiązuje do roli, jaką odgrywają tego typu produkty w systemie bezpieczeństwa informatycznego klienta.  Polisa uzupełnia zabezpieczenia technologiczne, ale ich nie zastępuje.  Uruchamia się wtedy, kiedy np. hakerzy obejdą zabezpieczenia albo pracownicy złamią procedury. 

Ubezpieczenie składa się z części podstawowej oraz kilku klauzul rozszerzających.  Konstrukcja podstawowego zakresu odwołuje się do tzw. triady bezpieczeństwa informatycznego, tj. zapewnienia poufności, integralności i dostępności danych i obejmuje:

  • koszty informatyki śledczej,
  • OC z tytułu naruszenia poufności danych osobowych lub informacji, wysłania złośliwego kodu, zniszczenia lub uszkodzenia zasobów cyfrowych, udziału w ataku rozproszonym (DDoS) oraz ograniczenia lub blokady dostępu do danych i systemów komputerowych,
  • koszty odtworzenia lub uszkodzenia danych w następstwie naruszenia bezpieczeństwa, błędu operatora lub ich przypadkowego uszkodzenia,
  • zakłócenie działalności (Business Interruption) w następstwie naruszenia integralności lub braku dostępu do danych,
  • koszty reakcji na zdarzenie w przypadku naruszenia poufności danych osobowych (w tym koszty prawne, koszty powiadomienia, infolinii, koszty monitoringu kredytowego),
  • administracyjne kary pieniężne,
  • koszty związane z próbą wymuszenia.

Z kolei klauzule dodatkowe obejmują: koszty wyliczenia straty finansowej, utratę funduszy w następstwie przestępstwa komputerowego, OC z tytułu działalności medialnej w Internecie, roszczenia operatorów kart płatniczych, OC z tytułu nieuprawnionego przetwarzania danych osobowych oraz zakłócenie działalności wskutek utraty reputacji.

W przypadku zaistnienia wypadku ubezpieczeniowego ubezpieczyciel zapewnia wsparcie w ciągu godziny od momentu powiadomienia.  Usługa ta jest dostępna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Cyberreakt obejmuje roszczenia i szkody, o których ubezpieczony dowiedział się w okresie ubezpieczenia. Odnośnie do momentu powstania roszczenia lub szkody, ubezpieczony może wybrać wariant ochrony ograniczony do okresu ubezpieczenia lub z datą retroaktywną (również nieoznaczoną).

Do otrzymania oferty ubezpieczenia wystarczy wypełniony wniosek lub slip brokerski zawierający analogiczne informacje.  Na większość zapytań oferta zostanie przedstawiona w ciągu 1 dnia roboczego.

Coverholder posiada autoryzację do 9 mln zł sumy ubezpieczenia i ok. 300. mln zł rocznego obrotu.  Katalog branż będących przedmiotem zainteresowania jest szeroki i obejmuje m.in. handel internetowy, instytucje finansowe, branżę medyczną i edukacyjną. 

(AM, źródło: CEU)

Ewa Mazur nowym członkiem zarządu Howden Donoria

0
Ewa Mazur

Ewa Mazur została powołana na stanowisko członka zarządu Howden Donoria. Uzupełni skład zespołu zarządzającego brokerską firmą po ustąpieniu Huberta Kowalewskiego.

– Ewa Mazur dała się poznać jako sprawny i skuteczny manager pozyskujący dla grupy zlecenia reasekuracyjne. Ekspansja zagraniczna to obecnie specjalność polskiego biznesu. Chodzi nie tylko o import i eksport czy otwieranie spółek z polskim kapitałem, ale także o przejęcia. Widzimy, że klienci w tych procesach coraz częściej oczekują naszego wsparcia, dlatego to jeden z naszych kluczowych obszarów rozwoju. Z racji swojego doświadczenia i współpracy ze spółkami z grupy Howden na całym świecie, Ewa Mazur będzie najlepszą osobą na tym stanowisku – mówi Dariusz Zajączkowski, prezes Howden Donoria.

– Bardzo dziękuję akcjonariuszom spółki za okazane zaufanie. Cieszę się, że moje kompetencje zostały docenione. Jestem gotowa na nowe wyzwania związane z rozszerzeniem obszarów mojej odpowiedzialności – mówi Ewa Mazur.

Ewa Mazur jest związana z Howden Donoria od 2015 r. Dołączyła do zespołu brokera ubezpieczeniowego tuż po wejściu do akcjonariatu brytyjskich partnerów, czyli Howden Broking Group. Jako dyrektor Biura Reasekuracji odpowiada za jeden ze strategicznych obszarów spółki. Jej kompetencje zostaną obecnie poszerzone o kontakty międzynarodowe w grupie Howden. Ewa Mazur będzie nadzorowała także z ramienia zarządu Zespół Klienta Zagranicznego oraz Biuro Real Estate.

(AM, źródło: Howden Donoria)

Izby Rolnicze apelują o odpowiednią pulę dopłat do ubezpieczeń upraw

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Krajowa Rada Izb Rolniczych nie zgłosiła uwag do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2021 r. Organizacja zaapelowała jednak, aby kwota dotacji na dopłaty do składek pozwoliła zaspokoić potrzeby wszystkich zainteresowanych rolników.

Samorząd rolniczy wyjaśnił, że brak uwag z jego strony jest efektem tego, że projektowane rozporządzenie ustala pułap dopłat do składek na najwyższym dopuszczonym w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich poziomie 65%.

„Niezależnie od powyższego, należy zaznaczyć, że środki przeznaczone na dopłaty do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2020 r. wyczerpały się już na początku kampanii ubezpieczeniowej i rolnicy nie mogli wykonać obowiązku ubezpieczenia 50% upraw z należną dopłatą. Spowodowało to zwiększenie kosztów ubezpieczenia, a wielu rolników zniechęciło do ubezpieczania upraw. Dlatego wnosimy o zwiększenie środków na ubezpieczenia. Pomimo trudnej sytuacji w kraju, należy zabezpieczyć w budżecie państwa pulę środków wystarczającą na zapewnienie dopłat dla wszystkich zainteresowanych rolników, aby przepisy prawa nie pozostały jedynie martwymi zapisami. Takie sytuacje w znaczący sposób obniżają zaufanie rolników do instytucji państwa, które nie wywiązuje się z podjętych zobowiązań” – napisano w stanowisku KRIR.

Więcej na temat rozporządzenia:

(AM, źródło: KRIR)

Policjanci z Ursynowa udaremnili próbę wyłudzenia odszkodowania

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ursynowscy kryminalni zatrzymali 37-latka podejrzanego o zawiadomienie o niepopełnionym przestępstwie oraz składanie fałszywych zeznań. Mężczyzna zawiadomił policjantów, że padł ofiarą przestępstwa, w wyniku którego skradziono mu markowego smartfona z kartą SIM. Miał zamiar złożyć wniosek o wypłatę odszkodowania.

Po zawiadomieniu o kradzieży sprawą zajęli się kryminalni. W trakcie trwającego dochodzenia zaczęły pojawiać się okoliczności coraz bardziej wskazujące na to, że zgłoszenie mogło być fałszywe. Po zebraniu wystarczających dowodów funkcjonariusze złożyli wizytę zgłaszającemu. W trakcie przeszukania mieszkania znaleźli rzekomo skradziony telefon.

Mężczyzna przyznał się, że zawiadomił o przestępstwie, które nie zaistniało i złożył fałszywe zeznania, ponieważ miał zamiar ubiegać się o wypłatę odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej. Podejrzany trafił do policyjnego aresztu. Usłyszał już zarzuty, grozi mu do 8 lat więzienia.

(AM, źródło: II KRP)

Covid-19 wymusza znaczący wzrost inwestycji w technologie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Blisko połowa uczestników badania KPMG International i Harvey Nash podsumowanego w raporcie „CIO Survey 2020: Everything changed. Or did it?” uważa, że pandemia przyspieszyła transformację cyfrową i adopcję nowych technologii. W Polsce ten odsetek jest nieco większy i wynosi 52%. Z kolei 43% respondentów uważa, że ponad połowa pracowników z ich organizacji będzie pracowała z domu także po pandemii.

Mimo że wydatki firm przeznaczane na technologię w związku z Covid-19 znacznie wzrosły, badanie wykazało, że w nadchodzącym roku budżety na technologię będą bardziej obciążone. Tuż przed pandemią 51% badanych spodziewało się wzrostu budżetu w ciągu najbliższych 12 miesięcy, natomiast kilka miesięcy później liczba ta spadła do 43%. Może to wynikać przede wszystkim z dużego obciążenia budżetów w ostatnich miesiącach. O strategicznej roli technologii świadczyć może fakt, że blisko połowa badanych firm spodziewa się wzrostu zatrudnienia specjalistów z tego obszaru w ciągu najbliższego roku.

– Spadek odsetka respondentów spodziewających się wzrostu budżetu IT o 8 punktów procentowych może być spowodowany ogólną tendencją do redukcji kosztów w organizacji podczas spowolnienia. Presja na redukcję kosztów nie omija działów IT mimo zwiększonych oczekiwań w stosunku do nich. Aby temu sprostać, organizacje IT muszą zmniejszać dług technologiczny, dokonać transformacji bazy kosztowej oraz wdrożyć zwinny model dostarczania usług, pozwalając na skalowanie kosztów działania i tym samym lepiej dostosować się do biznesu – mówi Andrzej Gałkowski, partner, Financial Services Advisory, Head of Banking KPMG w Polsce.

Covid-19 trwale przyspieszył transformację cyfrową przedsiębiorstw

Zdaniem 47% respondentów ze świata i 52% z Polski pandemia trwale przyspieszyła transformację cyfrową i adopcję nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML), blockchain czy automatyzacja. Spośród różnych inwestycji technologicznych, kluczowe w nowej rzeczywistości dla firm były nakłady na zapewnienie bezpieczeństwa i prywatności (47%), budowanie doświadczeń i zaangażowania klientów (44%) oraz infrastrukturę i rozwiązania chmurowe (43%).

51% ankietowanych firm wdrożyło rozwiązania chmurowe, 13% prowadzi programy pilotażowe, a 21% aktywnie rozważa zastosowanie takich rozwiązań (co stanowi niemal dwukrotny wzrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Także ponad połowa badanych z Polski wdrożyła rozwiązania chmurowe, natomiast co czwarty respondent poważnie zastanawia się nad implementacją chmury. Innymi technologiami, których wdrożenie rozważają liderzy IT, są m.in. sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (29% w skali globalnej i 25% w Polsce) oraz inteligentna automatyzacja (odpowiednio 30% i 25%). Autorzy badania zwracają uwagę na duży globalnie wzrost popularności platform sprzedażowych w modelu SaaS – wdrożenia takich rozwiązań na dużą skalę zwiększyły się ponad trzykrotnie z 7% w 2019 r. do 23% w tym roku. Jedna na sześć ankietowanych firm uruchomiła platformę tego typu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

– Polscy liderzy IT częściej dostrzegają rolę pandemii w przyspieszeniu transformacji cyfrowej niż ich zagraniczni koledzy. Nie powinno to dziwić. Polska gospodarka jako całość oceniana jest jako mniej innowacyjna niż gospodarki takich regionów, jak Skandynawia, Europa Zachodnia czy USA. Zaskakujące w badaniu jest to, że ankietowani w Polsce deklarują podobny poziom adopcji chmury jak reszta świata. Dotychczas, bazując chociażby na raportach Eurostatu, byliśmy przekonani, że poziom adopcji chmury w Polsce był jednym z najniższych spośród krajów członkowskich Unii Europejskiej. Wygląda na to, że nasz kraj potrzebował nadzwyczajnego czynnika, jakim jest pandemia, aby proces transformacji przyspieszył. Wydaje się jednak, że dla wielu polskich liderów IT przejście do chmury obliczeniowej wciąż oznacza wdrożenie platformy ułatwiającej zdalną pracę grupową. Ale to jedynie początek i nadrabianie dystansu wobec bardziej rozwiniętych rynków, na których znacznie szerszy zakres przetwarzania danych przenoszony jest do chmury – mówi Andrzej Gibas, partner associate, Business Advisory, Head of Markets KPMG w Polsce.

Praca zdalna sprzyja cyberatakom

Pomimo dużych nakładów finansowych zapewniających wzrost bezpieczeństwa i prywatności w czasie pandemii, aż 4 na 10 badanych na świecie zasygnalizowało, że ich firma doświadczyła większej liczby cyberataków (43% w Polsce). 83% tych cyberincydentów było związanych z phishingiem, a 62% ze złośliwym oprogramowaniem. Dane te mogą świadczyć, że nagła konieczność pracy w trybie zdalnym zwiększyła ekspozycję pracowników na potencjalne ataki cyberprzestępców. Jednocześnie organizacje miały trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, którzy mogliby wesprzeć tę poważną zmianę organizacyjną. Według ankietowanych liderów działów IT to właśnie cyberbezpieczeństwo jest obecnie najbardziej pożądaną umiejętnością techniczną na świecie (35% wskazań). Po raz pierwszy od ponad 10 lat umiejętność związana z bezpieczeństwem znalazła się na czele listy globalnych deficytów umiejętności technologicznych.

– Raport KPMG i Harvey Nash pokazuje, że te przedsiębiorstwa, które przed pandemią sformułowały i wdrożyły strategię predysponującą je do bycia cyfrowym liderem, w czasach pandemii radzą sobie znacznie lepiej. Ci trzymający się modeli „analogowych” mierzą się dzisiaj z zagrożeniem utraty znaczenia na rynku. Wiele firm podejmuje działania zmierzające do „szybkiego wejścia w świat cyfrowy”. A to oznacza nowe wyzwania i nowe zagrożenia, z którymi nie mierzyły się wcześniej. Nie dziwi wzrost zagrożenia i wzrost zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorstw jest to nieznany, nowy świat. I te wyzwania także przyspieszą transformację do chmury. Mniejsze przedsiębiorstwa nie mają ani potencjału organizacyjnego, ani ekonomicznego, aby zaistnieć w cyfrowym świecie i jednocześnie samodzielnie zadbać o swoje bezpieczeństwo. Korzystając z rozwiązań chmurowych, dostają ochronę w cyberprzestrzeni „w pakiecie” – mówi Andrzej Gibas.

Praca zdalna może zostać standardem także po pandemii

86% badanych wprowadziło dla swoich pracowników pracę w trybie zdalnym, a 43% oczekuje, że po pandemii ponad połowa zatrudnionych będzie pracować w domu. Spośród respondentów z Polski aż 10% przewiduje, że po pandemii wszyscy pracownicy z ich organizacji będą pracować zdalnie. W wyniku pracy zdalnej 70% badanych informuje o zwiększonej współpracy pomiędzy firmami a zespołami technologicznymi, a 52% twierdzi, że stworzyło to kulturę integracji w zespole technologicznym.

– Praca zdalna i brak fizycznego kontaktu ze współpracownikami to także zagrożenie. Aż 84% liderów IT potwierdza, że jest zaniepokojona o zdrowie psychiczne swoich pracowników. Dostrzegają oni potrzebę formułowania i wdrożenia programów adresujących niebezpieczeństwa wynikające z braku interakcji pomiędzy pracownikami w świecie rzeczywistym i zastępowanie ich współpracą w przestrzeni wirtualnej – mówi Andrzej Gibas.

O raporcie:

Raport KPMG International i Harvey Nash pt. „CIO Survey 2020: Everything changed. Or did it?” powstał na podstawie największego pod względem liczby respondentów badania liderów działów IT na całym świecie. Badanie, w którym udział wzięło ponad 4200 dyrektorów IT (CIO) i liderów technologii, odbyło się dwuetapowo – pierwszy przed pandemią (rozpoczęty 17 grudnia 2019 r.), a drugi w jej trakcie (od 5 czerwca do 10 sierpnia 2020 r.). Badanie zostało przeprowadzone w 83 krajach, w tym także w Polsce.

(AM, źródło: KPMG)

18,328FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie