Blog - Strona 1256 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1256

Niechwalący menedżer

0
Sławomir Dąblewski

Na wielu cyklicznych spotkaniach menedżera z grupą sprzedawców ubezpieczeń brakuje momentu na pochwały. Wątpiącym proponuję wykonać trochę telefonów do sprzedawców ubezpieczeń pod szyldem różnych ubezpieczycieli. Brak miejsca na pozytywy.

Nawet w przypadku osiągania przez nich dobrych, a nawet bardzo dobrych wyników sprzedaży, menedżer nie jest skory do pochwał. Za to rzuci chętnie: – Nie jest źle, ale przecież wiem, że może być lepiej, stać was na więcej. Skupcie się zatem nad tym, aby poprawić wyniki sprzedaży. Do końca miesiąca mamy jeszcze trochę czasu, więc do roboty!

Menedżer często nie zauważa faktów pozytywnych, skupiając się jedynie na negatywach. A przecież zawsze znajdą się jakieś pozytywy, warto je zauważyć i podkreślić. Zawsze warto jest podziękować tym, którzy pracują skutecznie i systematycznie, poprosić o podzielenie się swoimi działaniami, które pozwalają osiągnąć dobre / bardzo dobre wyniki w sprzedaży.

Zawsze warto jest pochwalić. Chwalenie bowiem w mojej ocenie przynosi więcej dobrego niż ganienie. Dlaczego zatem menedżerowie nie chwalą? Bo sami nie są chwaleni, nie mają takiej potrzeby, uważają chwalenie współpracujących za nieistotne?

Wyjaśnienie problemu leży w gestii psychologów, w szczególności psychologów biznesu. Wiem jednak, że osoba, która pełni funkcję menedżerską, nie widząc potrzeby chwalenia współpracowników za wyniki, za sukcesy małe i duże, nie zauważając ich, powinna poważnie zastanowić się nad sprawowaniem swojej funkcji. Menedżer w końcu nie jest tylko od trzymania za twarz…

Czy w ogóle współpracownikom zależy na pochwałach ze strony przełożonych?

W imieniu własnym, jako że występuję w pozycji prezesa i pracownika własnej firmy równocześnie, odpowiadam twierdząco: tak, mam pełną świadomość własnych niedomagań, niedoskonałości, słabych punktów, ale zawsze chwalę siebie, gdy osiągam mały lub duży sukces sprzedażowy, gdy mimo wieku, zwanego starszym, od lat spokojnie rywalizuję z młodością; mam wielką satysfakcję, gdy moi kontrahenci dostrzegają we mnie wiedzę, którą mogę im służyć.

Jak postrzegają to inni? Niech za odpowiedź posłużą wyniki badania, nie najbardziej aktualnego, bo sprzed trzech lat. Z uwagi na odmienną sytuację związaną z pandemią dzisiaj poziom wskazań mógłby okazać się jeszcze wyższy niż uwzględniony w badaniu.

Instytut Durkalskiego RMP Polska zwrócił się do ponad 500 pracowników liniowych z pytaniem: które z umiejętności menedżerskich pracownicy oceniają najwyżej?

Na pierwszym miejscu znalazła się pochwała. Aż 86% oceniło ją jako najważniejszą cechę osoby zarządzającej, przy czym tylko 1% respondentów wskazał na brak jej istotności.

Dla większości badanych również bardzo istotne jest, aby szef wspierał i rozwijał. Poza szkoleniami jest to świadome i wspólne planowanie ścieżki rozwoju.

Ponad połowa badanych oczekuje, że szef będzie dostępny i miał dla nich czas. Zaufaniem chce darzyć swojego przełożonego aż 55% badanych. Jak widać, obraz wymarzonego szefa jest bardzo spójny, a oczekiwania w stosunku do niego są wręcz bardzo niskie.

Jak zauważają autorzy badania, każdy z nas postrzega świat przez pryzmat własnych potrzeb i motywatorów. Oznacza to, że lepiej rozumiemy się z osobami, które cechują podobne wartości. Jeśli natomiast mamy do czynienia z osobą o zupełnie innych potrzebach, nie będzie ona nam mogła dać tego, czego oczekujemy. Takie sytuacje mogą prowadzić do wzajemnego niezrozumienia, a nawet konfliktów.

Zasady te obowiązują zarówno w pracy, jak i przy doborze partnera czy przyjaciół. Łatwiej jest nam się porozumieć, stawiamy sobie podobne cele, mówimy podobnym językiem. Oznacza to, że posiadamy podobne potrzeby i najprawdopodobniej jesteśmy motywowani przez podobne rzeczy. I tak też jest z potrzebą chwalenia, która bierze się z wysokiej potrzeby akceptacji. Znając motywatory własne i pracowników, jesteśmy w stanie odwoływać się do ich wewnętrznej motywacji.

Czy menedżerem chwalącym podwładnych może kierować obawa, że spoczną oni na laurach, rozleniwią się, rozejdą w szwach? Być może. Czy wychodzi z założenia, że lepiej jest trzymać podwładnych krótko, wyznaczać zadania, bezwzględnie rozliczać, chwalić zaś i nagradzać wyłącznie w sytuacjach, gdy już inaczej nie można, że trzeba sięgnąć po to „narzędzie”, by móc dalej iść do przodu? Możliwe.

A tymczasem trudno jest podważyć fakt, iż chwalenie dodaje sił, wzmacnia zapał do pracy, zwiększa zaangażowanie i szansę na lepsze wyniki. Chwalony zwykle chce podtrzymać zasadność pochwał, więc co, przestanie się starać? Udowodni przełożonemu, że nie warto było chwalić? Absurd.

Podlegałem kilka lat temu dyrektorowi, który miał tę pozytywną cechę, że zwykł chwalić sprzedawców ubezpieczeń ze swojego zespołu. Każde spotkanie oddziału rozpoczynał od przedstawienia wyników sprzedaży, wskazując na trendy pozytywne i negatywne. Na każdym spotkaniu miał wiele dobrych słów dla najlepszych, nagradzał firmowymi gadżetami.

Mniejsza o gadżety. Słowa miały wartość bezcenną, podobnie jak stanięcie na podium. Tak proste działanie wzmacniało rywalizację i budowało wyniki zespołu. Nasze drogi rozeszły się z powodu, o którym dziś nie warto się rozpisywać. Był istotny z mojego punktu widzenia. Dobrze jednak wspominam ten cotygodniowy rytuał pochwał i jego dobroczynne skutki dla pozycji menedżera i członków zespołu sprzedażowego.

Czy naprawdę tak trudno jest zaakceptować zasadę „przede wszystkim chwal” w zarządzaniu zespołem sprzedażowym? Menedżerze, co z tobą nie tak?

Sławomir Dąblewski
dablewski@gmail.com

Mondial Assistance pomoże klientom Porówneo w potrzebie

0

Od 16 października Porówneo uruchamia we współpracy z Mondial Assistance nowe przedsięwzięcie – Centrum Pomocy Porówneo. Dzięki niej klienci porównywarki otrzymają wsparcie od operatora usług pomocowych, jeśli przydarzy im się awaria lub kolizja na drodze.

– Z naszych obserwacji wynika, że część kierowców obawia się zakupu polis przez internet. Niepokoi ich, że gdy przytrafi im się kolizja czy awaria, nie będą mieli do kogo zadzwonić po wsparcie – mówi Wojciech Rabiej, prezes Porówneo. – Dlatego zaczynamy we współpracy z Mondial Assistance oferować naszym klientom nie tylko pomoc w wybraniu ubezpieczenia, ale również wsparcie w razie awarii lub kolizji na drodze – dodaje.

W takich sytuacjach klienci Porówneo, dzwoniąc pod numer Centrum Pomocy, dowiedzą się, jakiego rodzaju wsparcie przysługuje im w ramach posiadanego ubezpieczenia, np. czy ich assistance obejmuje awarie typu przebita opona, wyładowany akumulator lub zatankowanie niewłaściwego paliwa. Otrzymają również wsparcie w wezwaniu assistance oraz w zgłoszeniu szkody.

O tym, że wsparcie w zakresie assistance jest potrzebne, świadczą rezultaty badań przeprowadzonych przez Porówneo. Wynika z nich, że kierowcy posiadający pakiet asssistance dość często nie zdają sobie sprawy, kiedy mogą z niego skorzystać. Ponad 1/3 ankietowanych nie wie, czy bezpłatna pomoc w ich assistance przysługuje im tylko po kolizji na drodze, czy również po awarii auta. Z kolei blisko 45% nie zdaje sobie sprawy, kiedy w ramach usługi mogą otrzymać samochód zastępczy – po kolizji czy również po awarii.

– Cieszymy się, że Porówneo doceniło nasze doświadczenie w niesieniu pomocy w stresujących sytuacjach. W ramach współpracy będziemy mogli wspierać kierowców m.in. w ustalaniu zakresu ich ubezpieczenia i możliwej do uzyskania pomocy – mówi Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

Statystyki firmy wskazują również, że przeciętnie co dziesiąty kierowca, któremu przytrafiła się awaria auta lub kolizja na drodze, nie miał w zakresie swojego ubezpieczenia usługi assistance, której w danej sytuacji potrzebował.

– Dotyczy to głównie awarii nieujętych w polisie OC pojazdu, w przypadku których pomoc assistance dostępna jest tylko po wypadku – wyjaśnia Tomasz Frączek. W takiej sytuacji Centrum Pomocy Porówneo zaproponuje kierowcy dodatkowo płatne wsparcie, z którego będzie mógł skorzystać według własnego uznania.

Tego samego dnia Porówneo rozpocznie też kampanię reklamową i wprowadzi nową platformę komunikacyjną „Porównywarka i agent w jednym”. Przez najbliższe cztery tygodnie 30- i 15-sekundowe spoty będą emitowane w trzech największych stacjach telewizyjnych w Polsce. Linki do spotów:

Spot 1 Formularz

Spot 2 Przypominanie,

Spot 3 Szkoda

(AM, źródło: Porówneo)

Covid-19 nie zwalnia z obowiązku zakupu OC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Damian Ziąber, rzecznik prasowy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), powiedział portalowi Autokult.pl, że od 1 marca do końca lipca ujawniono 81 770 przypadków przerw w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.) To o 52% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Do końca sierpnia liczba takich przypadków przekroczyła 100 tys.

Przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu komunikacyjnym wiążą się z koniecznością zapłacenia kary finansowej,. Rzecznik zaznaczył, że duża część wnioskujących o umorzenie sankcji powołuje się na trwanie pandemii. Jednak dla UFG skutki publiczne Covid-19 nie są wytłumaczeniem ze względu na dostępność w sieci internetowej wszelkich danych pozwalających np. uniknąć przegapienia daty polisy czy możliwość zawarcia umowy OC ppm. w trybie direct.

Portal wskazuje, że według danych UFG za 2020 r. 32% wszystkich nieubezpieczonych stanowią zmotoryzowani w wieku od 32 do 43 lat.

Więcej:
Autokult.pl z 13 października, Tomasz Budzik „Rośnie liczba kar za brak OC. Dla UFG koronawirus nie jest wyjaśnieniem”:

Rośnie liczba kar za brak OC. Dla UFG koronawirus nie jest wyjaśnieniem

(AM, źródło: Autokult.pl)

Roboty usprawniają pracę UNIQA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

UNIQA wdrożyła dwa nowe roboty programowe. Pierwszy z nich ma zadanie wesprzeć agentów w procesie sprzedaży, drugi pomaga w likwidacji szkód – podał serwis cashless.pl.

Robot numer jeden zajmuje się wystawianiem polis flotowych. Według UNIQA, dzięki jego zastosowaniu udało się trzykrotnie skrócić średni czas tego procesu do średnio trzech minut. Natomiast zadaniem drugiego robota jest informowanie klienta o aktualnym statusie jego sprawy. Portal wskazuje, że od początku września UNIQA wysłała już w ten sposób 15 tys. wiadomości. Cashless.pl zwraca uwagę, że w ciągu ostatnich dwóch lat zakład wdrożył ponad 20 różnych automatyzacji wspierających pracę w różnych obszarach UNIQA.

Więcej:
cashless.pl z 14 października, Ida Krzemińska-Albrycht „Dla Uniqi pracują dwa nowe roboty. Zobaczcie, czym się zajmują”:
https://www.cashless.pl/8696-uniqa-nowe-roboty

(AM, źródło: cashless.pl)

Już 2 miliardy złotych w PPK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z informacji uzyskanych przez Analizy Online wynika, że 7 października wartość aktywów zgromadzonych w Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) osiągnęła poziom 2 miliardów złotych.

Analitycy wskazują, że wzrost wartości aktywów w PPK został osiągnięty jedynie dzięki wpłatom wnoszonym przez pracodawców i pracowników. Szacowane saldo wpłat i wypłat wyniosło 168 mln zł, podczas gdy wynik z zarządzania obniżył stan aktywów o około 27 mln zł.

Trzy na 161 funduszy zdefiniowanej daty wypracowały we wrześniu dodatni wynik. Średnio fundusze straciły od -0,2% w przypadku tych z najkrótszą datą docelową (2025 rok) do -1,8% z datą w 2055 i 2060 r. Najwyższy wzrost aktywów (+10%) osiągnęło Generali Investments TFI, które jednocześnie wypracowało najlepsze wyniki inwestycyjne. W ujęciu wartościowym największy wzrost odnotował lider rynku – PKO TFI, którego aktywa wzrosły o 50 mln zł, do 678,5 mln zł na koniec września (34,5% udziału w rynku). Drugie miejsce zajęło TFI PZU z rezultatem na poziomie 273,2 mln zł (13,9%), natomiast trzecia lokata przypadła  Nationale-Nederlanden PTE z aktywami na poziomie 264,1 mln zł (13,4%).

(AM, źródło: Analizy Online)

Jak dobrze ubezpieczyć mieszkanie?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Aby ochronić się przed skutkami zniszczenia mieszkania, warto pomyśleć o solidnym ubezpieczeniu. Wiener TU podpowiada, nad czym trzeba się zastanowić przed jego zakupem i o co zapytać agenta.

– Nawet jeśli mamy nadzieję, że nie spotka nas nic złego, warto mieć na uwadze to, że w przypadku włamania, pożaru czy zalania może się okazać, że nie stać nas na remont mieszkania albo – co gorsza – skala zniszczeń wymaga wielu tygodni remontu – mówi Agnieszka Włodarska-Poloczek, ekspert Wiener TU.

Pierwsze pytanie dotyczy wyceny wartości mieszkania. Wiener TU podpowiada, że jednym z lepszych sposobów na to, żeby poznać realną wartość mieszkania, jest sprawdzenie cen podobnych nieruchomości. Warto również wycenić elementy ruchome w mieszkaniu. Można do tego wykorzystać tabelę w formie elektronicznej np. w pliku excel, którą będzie można uzupełniać w przypadku zakupu albo sprzedaży rozmaitych sprzętów. Następnie należy zastanowić się, jaki ma być zakres ochrony w polisie mieszkaniowej. Wiener TU przypomina, że w jej ramach, oprócz standardowych ryzyk, można również ubezpieczyć elementy szklane, ceramiczne i podobne, które dość łatwo ulegają zniszczeniu, takie jak kabiny prysznicowe, szyby kominkowe, płyty indukcyjne i ceramiczne, szklane elementy sprzętu AGD czy nawet umywalki.

Zakład zwraca uwagę, że maksymalna kwota odszkodowania równa jest sumie ubezpieczenia wynikającej z umowy. Nie może być ona jednak wyższa niż suma poniesionych strat. Przy zawieraniu umowy z ubezpieczycielem warto zwrócić także uwagę na kwestię braku konsumpcji sumy ubezpieczenia. Szczegółowe warunki uzyskania odszkodowania znajdują się w umowie. Większość z nich zawierana jest na 12 miesięcy. Niektóre mogą obowiązywać dłużej, np. 2 lata. Musi to być szczegółowo ujęte w umowie.

(AM, źródło: Wiener)

Wielka fuzja na brytyjskim rynku brokerskim

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Międzynarodowa grupa brokerska Howden ogłosiła, że zawarła umowę nabycia A-Plan Group, jednej z największych brytyjskich firm brokerskich dostarczającej ubezpieczenia klientom indywidualnym i firmom. Wskutek transakcji ma powstać podmiot, który będzie się zaliczał do największych na rynku brytyjskim brokerów ubezpieczeniowych, zarządzający ponad 4 mld funtów składki przypisanej brutto w imieniu 1,5 mln klientów i prowadzący działalność w ponad 100 lokalizacjach.

Po dokonaniu fuzji Hyperion, macierzysta firma Howdena, stanie się piątym największym przedsiębiorstwem z siedzibą w Wielkiej Brytanii, będącym własnością pracowników. Zatrudnia on 8000 osób, z czego 4500 w Wielkiej Brytanii. W nowej spółce połączony zostanie specjalistyczny i reasekuracyjny biznes Howdena z doświadczeniem A-Plan Group w liniach indywidualnych i komercyjnych, które dostarcza poprzez swoje marki o ugruntowanej pozycji, w tym A-Plan i Endsleigh. Dzięki transakcji Howden uzyska znaczne poszerzenie swojej dystrybucji detalicznej i możliwości oferowania produktów specjalistycznych w Wielkiej Brytanii.

Fuzja oznacza również dodanie modelu dystrybucyjnego A-Planu z siecią biur oraz kanałami cyfrowymi i online. Carl Shuker nadal będzie kierować A-Plan Group jako CEO. Nad nim w połączonej strukturze sytuuje się José Manuel González, CEO Howden Broking Group. Chris Evans, poza sprawowaniem funkcji zastępcy CEO Howden UK, zostanie prezesem A-Plan Group. David Howden, CEO Hyperion Insurance Group, powiedział, że obie firmy charakteryzuje bardzo silna kultura przedsiębiorczości skupionej wokół własności pracowniczej i nieustanna koncentracja na kliencie. Zdaniem Carla Shukera rynki obsługiwane przez Howden i A-Plan są wysoce komplementarne.

(AC, źródło: Insurance Journal) 

EIOPA: Ubezpieczyciele, szykujcie się na pożegnanie Brytyjczyków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) wezwał 13 października sektor ubezpieczeniowy w Unii Europejskiej do zakończenia przygotowań i wdrożenia odpowiednich i realistycznych planów awaryjnych przed końcem brytyjskiego okresu przejściowego. Równolegle EIOPA rozpoczęła też konsultacje w zakresie wykorzystania przez zakłady ubezpieczeń scenariuszy związanych z ryzykiem zmian klimatycznych w ramach własnej oceny ryzyka i wypłacalności (ORSA).

Urząd przypomniał, że okres przejściowy Wielkiej Brytanii zgodnie z umową o wystąpieniu zakończy się 31 grudnia 2020 r. Po tej dacie całe prawo pierwotne i wtórne Unii nie będzie już mieć zastosowania do Wielkiej Brytanii – w tym dyrektywa Wypłacalność II, a także dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD). Dlatego sektor ubezpieczeniowy w UE musi być przygotowany na konsekwencje tego, że brytyjskie i gibraltarskie zakłady ubezpieczeń staną się przedsiębiorstwami państw trzecich.

Z tego powodu EIOPA wezwała sektor ubezpieczeniowy do zakończenia przygotowań i wdrożenia odpowiednich i realistycznych planów awaryjnych przed końcem brytyjskiego okresu przejściowego. Urząd oczekuje, że europejscy ubezpieczyciele i reasekuratorzy będą dysponować środkami zapobiegającymi działalności ubezpieczeniowej bez zezwolenia i zapewniającymi ciągłość usług w zakresie działalności transgranicznej, jak określono w opinii EIOPA wydanej w 2017 r. w celu zminimalizowania szkód dla ubezpieczających i beneficjentów. Przypomina też zakładom i pośrednikom ubezpieczeniowym o ich obowiązku informowania klientów o możliwym wpływie wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE na umowy ubezpieczeniowe.

EIOPA zadeklarowała, że będzie nadal monitorować przygotowania sektora na te wydarzenia, a w szczególności opracowywanie i wdrażanie planów awaryjnych. Wcześniej uzgodnione protokoły ustaleń w sprawie współpracy i wymiany informacji zawarte przez EIOPA i wszystkie właściwe organy krajowe Europejskiego Obszaru Gospodarczego posiadające kompetencje w sektorze ubezpieczeniowym, z Bankiem Anglii działającym jako organ nadzoru ostrożnościowego i organ nadzoru finansowego Zjednoczonego Królestwa zachowują ważność i wejdą w życie w dniu, w którym traktaty europejskie i prawo wtórne przestaną obowiązywać w Wielkiej Brytanii.

Konsultacja scenariuszy związanych z ryzykiem zmian klimatycznych

Tego samego dnia Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o rozpoczęciu przez EIOPA konsultacji w zakresie wykorzystania przez zakłady ubezpieczeń scenariuszy związanych z ryzykiem zmian klimatycznych w ramach własnej oceny ryzyka i wypłacalności (ORSA).

Przedmiotem konsultacji jest przygotowany przez Urząd dokument w postaci projektu opinii nadzorczej. Opinia określa oczekiwania EIOPA w stosunku do organów nadzoru w zakresie nadzorowania procesu wdrażania scenariuszy dotyczących zmian klimatycznych przez zakłady ubezpieczeń w ramach własnej oceny ryzyka i wypłacalności przy zastosowaniu podejścia opartego na ryzyku i zasadzie proporcjonalności. Zawiera ona praktyczne informacje dotyczące wyboru i implementacji scenariuszy. 

Konsultowana opinia jest kontynuacją ubiegłorocznej Opinii ws. zrównoważonego rozwoju w ramach Wypłacalności II (Opinion on Sustainability within Solvency II), gdzie zarekomendowano zakładom ubezpieczeń i reasekuracji rozważenie analizy ryzyk klimatycznych w horyzoncie czasowym wykraczającym poza okresy jednoroczne. 

AM, news@gu.home.pl

(źródło: EIOPA, KNF)

Ubezpieczenia ryzyk cyber praktycznie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

O ryzykach cybernetycznych mówi się coraz więcej, wciąż jednak krąży na ten temat wiele mitów i nieporozumień. Dlatego 20 i 27 października PZU organizuje panele dyskusyjne pod wspólnym tytułem „Ubezpieczenie cyber w praktyce – od zbadania potrzeb, po obsługę szkody”. Pierwszy z nich będzie skierowany do klientów, a drugi do brokerów ubezpieczeniowych. Wydarzenia objęła patronatem medialnym „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

W dyskusji, moderowanej przez redaktor naczelną „Gazety Ubezpieczeniowej” Aleksandrę Wysocką wezmą udział: Monika Ściuba i Michał Choda – PZU SA, Paweł Gruszecki – kancelaria prawna Domański Zakrzewski Palinka sp. k., Radosław Kaczorek – Grant Thornton, Wojciech Wrzesień – NASK SA.

– Dla bardzo wielu przedsiębiorców ubezpieczenia ryzyk cybernetycznych to tylko ochrona przed hakerami, skutkami złośliwego oprogramowania, wirusów i cyberterroryzmu oraz wszystko, co może się zdarzyć, gdy ktoś zaatakuje naszą sieć komputerową, system czy ogólnie rzecz ujmując przedsiębiorstwo – wyjaśnia Monika Ściuba, koordynator ds. underwritingu PZU SA. – Tymczasem ubezpieczenia od ryzyk cybernetycznych to między innymi reagowanie na incydent i zarządzanie nim czy nawet ubezpieczenie szkód rzeczowych – dodaje.

Monika Ściuba

Panele będą nie tylko okazją do poznania ubezpieczenia ryzyk cybernetycznych PZU, ale przede wszystkim do pogłębienia wiedzy na temat cyberincydentów z perspektywy obowiązujących przepisów prawa, technologii czy procedur interwencyjnych. – Chcemy podzielić się z klientami i brokerami praktyczną wiedzą, która będzie miała zastosowanie biznesowe. Porozmawiamy o tym, co należy zrobić w razie cyberincydentu, by zminimalizować jego negatywne skutki biznesowe. Podzielimy się też przykładami cyberszkód w polskich przedsiębiorstwach – uzupełnia Monika Ściuba.

Dyskusję będzie można oglądać zdalnie. Fotorelacja z wydarzenia w „Gazecie Ubezpieczeniowej” z 9 listopada 2020 r.

AW, am

Na naszych oczach odbywa się rewolucja

0
Rajmund Rusiecki

Rozmowa z Rajmundem Rusieckim, członkiem zarządu Generali Życie

Aleksandra E. Wysocka: – Co rzeczywiście zmieniło ostatnie półrocze w ubezpieczeniach na życie, a co okazało się tylko chwilową turbulencją?

Rajmund Rusiecki: – Przełamaliśmy pewne paradygmaty. Może nie każdy to widzi, ale moim zdaniem, z punktu widzenia dystrybucji, na naszych oczach odbywa się prawdziwa rewolucja. Okazało się, że niezależnie od tego, w co wierzyliśmy jeszcze niedawno, ubezpieczenia na życie da się sprzedawać w modelu hybrydowym. Agenci potrafią większość, a nawet całość procesu sprzedażowego przeprowadzić zdalnie, nawet w przypadku produktów bardziej złożonych.

To, co się nie zmieniło, to potrzeba ze strony klienta, żeby doradzała im konkretna osoba, a nie anonimowy człowiek na infolinii. Zaufanie pozostało istotnym, a może wręcz kluczowym komponentem, natomiast okazało się, że można je skutecznie budować zdalnymi narzędziami.

„Narzędzia” to kolejne słowo-klucz. Większość z nich była już wcześniej, jednak nie korzystaliśmy z nich jako branża na taką skalę.

Jakie widzicie dla siebie miejsce na rynku?

– Generali jako grupa chce być nr 1 na rynku europejskim. Europa ma swoją demografię, swoje przyzwyczajenia ubezpieczeniowe. Starzejące się społeczeństwo potrzebuje nieco innych produktów ubezpieczeniowych, uwzględniających specyficzne potrzeby osób w wieku dojrzałym. Osoby dojrzałe są też bardziej otwarte na złożone, spersonalizowane rozwiązania ubezpieczeniowe. Generali chce takie produkty dostarczać.

Naszym wyróżnikiem jest też to, że mocno stawiamy na własną sieć agencyjną. Wyposażamy ją w nowoczesne narzędzia, dodatkowe produkty i widzimy jej ogromny potencjał. Wielu naszych konkurentów albo zrezygnowało z sieci własnej, albo traktuje ją jako coś, co należy utrzymać, dopóki jeszcze jakoś działa, ale nie jako rozwojowy filar swojej strategii sprzedażowej. My w Generali widzimy to inaczej.

Zależy nam na tym, żeby nasi agenci mogli jak najwięcej czasu spędzać na rozmowach z klientami. Żeby to było możliwe, trzeba ich maksymalnie odciążyć z obowiązków obsługowych. Agenci potrzebują też umiejętności pracy z bazą danych i optymalnego wykorzystania systemu CRM.

Zainwestowaliśmy w rozwiązania Salesforce, zarówno do sprzedaży, jak i do zarządzania siecią, i już widzimy pierwsze efekty. Do tego dochodzą narzędzia pozwalające na szybki i łatwy zakup ubezpieczenia oraz dokonanie zdalnej płatności.

Żeby klient sobie ze zdalnym zakupem komfortowo poradził, ścieżka sprzedaży musi być ekstremalnie uproszczona. To, co zrozumieją agenci w systemie Merkury, dla klientów będzie już barierą komunikacyjną. My, ubezpieczeniowcy lubimy swój tajemny język, z wyrażeniami, takimi jak franszyza integralna, karencja… czas z tym skończyć. Musimy mówić prosto i zrozumiale, używając języka klienta, a nie epatować swoim żargonem!

Sprzedażowe spotkania osobiste przejdą do przeszłości?

– Pozostanie grupa klientów, dla których tylko osobiste spotkanie się liczy, a polisa powinna być papierowa. To będzie jednak mniejszość. Dzięki zdalnym narzędziom agent może się tego samego dnia spotkać z klientami w Gdańsku, Katowicach i Białymstoku. Jeśli miałby tam wszędzie dotrzeć osobiście, większość czasu spędzałby w samochodzie.

Stosując zdalne metody, agent może się z klientem spotkać w momencie, gdy ten tego oczekuje, a nie raz do roku na wizycie serwisowej. To pozwala agentowi pracować skuteczniej, a relacje z klientami na tym tylko zyskują, nie tracą.

My jako Generali możemy dodatkowo wspierać agenta różnymi narzędziami i akcjami marketingowymi oraz go wyręczać wszędzie tam, gdzie to możliwe. Docelowo agent powinien być wykwalifikowanym doradcą, który rozmawia z klientem o bardziej złożonych produktach, a nie wypełniaczem papierków.

Czy to jest wystarczające, jeśli agent sprzedaje wyłącznie ubezpieczenia na życie?

– Planujemy w przyszłym roku udostępnienie naszej sieci wyłącznej produktów majątkowych, zdrowotnych i inwestycyjnych. Coraz wyraźniej widać, że podział na ubezpieczenia życiowe i majątkowe z perspektywy klienta indywidualnego jest co najmniej niejasny. Klient ma potrzeby ubezpieczeniowe i chce je zaspokoić w jednym miejscu. Dla niego Generali to Generali, nie rozumie, dlaczego nie może ubezpieczyć mieszkania u agenta, który obsługuje go w tematach życiowych i dlaczego ubezpieczenie NNW jego dziecka to „majątek”. Ma rację!

Wewnętrzne organizacyjne podziały nie powinny utrudniać klientowi korzystania z naszych usług. Strategicznym celem jest to, żeby być dla niego partnerem na całe życie (jak nazywamy to w strategii – life time partner) we wszystkich kwestiach związanych z ubezpieczeniami. Mamy tu jeszcze kilka tematów do uzupełnienia i bardzo intensywnie nad tym pracujemy.

Jak agenci sobie poradzili z przejściem do tej nowej, hybrydowej rzeczywistości?

– Przebudował nam się ranking najlepszych agentów. Nie wszystkie „gwiazdy” bazujące na osobistych spotkaniach od razu odnalazły się w zdalnym świecie. I odwrotnie. Osoby, które miały pewne trudności w starym modelu sprzedażowym, nagle zaczęły błyszczeć i osiągać spektakularne wyniki. Nie ma jednak reguły.

Mamy w naszej sieci osoby, które jeszcze kilka lat temu w ogóle nie obsługiwały komputera, a dziś zwielokrotniły swój przypis dzięki sprzedaży online. Bardzo pomagamy naszym agentom w opanowaniu cyfrowych narzędzi sprzedażowych. Wspieramy w zakładaniu fanpage’y na Facebooku, w publikowaniu postów i to się przekłada na lepsze wyniki.

Agenci pracują teraz inaczej. Uczą się kupować bazy leadów, inaczej korzystają z poleceń i zimnych baz telefonów. Robią też sami kampanie marketingowe.

Jak zbudowaliście swoją ofertę ubezpieczeń na życie?

– Nasz flagowy produkt to rozwiązanie złożone z kilku klocków, które można dopasować do potrzeb różnych grup klientów: singli, rodzin, osób dojrzałych. Połączyliśmy terminowe ubezpieczenie na życie z tzw. ryzykami rodzinnymi, które Polacy wciąż chcą kupować i trudno z tym walczyć.

W sieci własnej agenci sprzedają najczęściej spersonalizowany wariant tego ubezpieczenia z wyższymi sumami, a sieć majątkowa, multiagencje majątkowe z powodzeniem sprzedają uproszczone pakiety.

Rozwijamy też ubezpieczenia grupowe dla małych, średnich i największych firm. W tym temacie znowu istotne są narzędzia do zdalnego zawierania i obsługi, które pozwalają ominąć tradycyjny i uciążliwy proces zbierania papierowych deklaracji.

W ostatnim czasie w bancassurance rozwijamy częściej ubezpieczenia majątkowe niż życiowe. Wyjątkiem są może banki spółdzielcze, z którymi zaczęliśmy szerzej współpracować po zakupie Concordii.

Jakie macie cele w związku z rozwojem sieci sprzedaży?

– Do końca 2022 r. chcemy mieć 1000 aktywnych agentów. Rok 2019 zamykaliśmy liczbą 400, teraz mamy ponad 600 osób. Cel jest ambitny. Wiadomo, pewna część rekrutowanych nie poradzi sobie długoterminowo w roli agenta ubezpieczeniowego. Trzeba zrekrutować 200–300 osób, by za rok czy dwa mieć 100 skutecznych agentów. To niełatwe zadanie i wciąż jedno z kluczowych wyzwań.

Wracając do naszych celów na kolejny rok. Oprócz rekrutacji będzie to reorganizacja sieci menedżerskiej i wprowadzenie do oferty nowych produktów, o czym już wspominałem. Na pierwszy ogień pójdą ubezpieczenia majątkowe, potem inwestycje przygotowane przez nasze TFI i pierwsze usługi medyczne. Zapowiada się pracowity rok…

W tle jednocześnie uspójniamy nasze procesy z zakresu obsługi klienta i likwidacji szkód, żeby klient w kontakcie z Generali czuł się możliwie komfortowo.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie