Blog - Strona 1277 z 1485 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1277

TSUE zbada prawidłowość wdrożenia przepisów dotyczących OC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Apelacyjny w Warszawie zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), w którym prosi o rozstrzygnięcie, czy państwo polskie właściwie implementowało unijną dyrektywę 2005/14 dotyczącą ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Pytanie SA zostało zadane w związku ze sporem o odszkodowanie i zadośćuczynienie za śmierć w wypadku drogowym. Córka jednej z ofiar uzyskała 47 tys. zadośćuczynienia i 5 tys. odszkodowania, następnie zaś ubezpieczyciel sprawcy przekazał jej informację o wyczerpaniu sumy gwarancyjnej w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wtedy to kobieta pozwała Skarb Państwa o nieprawidłową implementację dyrektywy 2005/14, przez co została pozbawiona możliwości otrzymania jeszcze 78 tys. zł zadośćuczynienia.

„DGP” przypomina, że implementująca unijne prawo ustawa z 24 maja 2007 r. nowelizująca ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz o działalności ubezpieczeniowej różnicowała zakres ochrony, której poziom wobec poszkodowanych w wyniku zdarzeń szkodowych, które zaszły pomiędzy 11 grudnia 2009 r. a grudniem 2010 r., zależał od tego, kiedy zawarto umowę ubezpieczenia. Powódka twierdziła zaś, że od 11 grudnia 2009 r. suma gwarancyjna we wszystkich OC ppm. powinna wynosić 2,5 mln euro na jedno zdarzenie w przypadku szkód na osobie. Tymczasem w części umów zawartych przed tą datą suma ta wynosiła 1,5 mln euro. Sąd Okręgowy przyznał rację Skarbowi Państwa, który powoływał się też na korzystne dla niego rozstrzygnięcie postępowanie, które w tej materii prowadziła przeciwko niemu Komisja Europejska. Sąd Apelacyjny zdecydował się jednak wystąpić do TSUE z pytaniem prejudycjalnym, argumentując, że „nie dostrzega racji, które mogłyby uzasadniać zróżnicowanie poziomu ochrony prawnej osób poszkodowanych w tym samym czasie w różnych wypadkach komunikacyjnych, tym bardziej że zróżnicowanie takie zależałoby od przypadku, tj. od daty zawarcia umowy ubezpieczenia obejmującej pojazd sprawcy zdarzenia szkodowego” (sygn. akt I ACa 672/19).

Więcej:
 „Dziennik Gazeta Prawna” z 21 września, Patryk Słowik „Wyczerpanie sumy gwarancyjnej trafi do TSUE”:
https://edgp.gazetaprawna.pl/e-wydanie/57484

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

Sfingował własną śmierć, by wyłudzić 26 mln zł

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polsko-ukraińskie śledztwo pozwoliło udaremnić próbę wyłudzenia odszkodowań z ubezpieczeń na życie na łączną kwotę 26 milionów złotych – informuje „Rzeczpospolita”.

Gazeta pisze, że sprawa dotyczyła wniosków o wypłatę odszkodowań z tytułu śmierci syna, jakie w październiku ubiegłego roku zgłosiła do kilkunastu polskich ubezpieczycieli obywatelka Ukrainy. Przedstawiła ona ukraińskie dokumenty, według których jej syn utonął w lipcu 2019 r. w Zbiorniku Kijowskim. Jego zwłoki miały zostać wyłowione we wrześniu i dzień później poddane kremacji.

Iwona Jurkiewicz, rzeczniczka Centralnego Biura Śledczego Policji, zdradziła „Rz”, iż pomiędzy październikiem 2018 r. a styczniem 2019 r. mężczyzna zawarł polisy na życie w 20 różnych zakładach ubezpieczeń na terenie Polski na łączną kwotę blisko 26 mln zł. Pod koniec 2018 r. uzyskał on polskie obywatelstwo i dokumenty wystawione na zmienione nazwisko. O nowych danych nie poinformował on jednak żadnego z ubezpieczycieli. Pod koniec sierpnia został zatrzymany na przejściu granicznym w Dorohusku przez policjantów CBŚP na zlecenie Lubelskiego Wydziału ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Lublinie. Prokurator przedstawił mu zarzuty dotyczące usiłowania wyłudzenia prawie 26 mln zł z ubezpieczeń na życie, za co grozi dziesięć lat pozbawienia wolności.

Gazeta pisze, że w Kijowie prowadzone jest śledztwo dotyczące „sfałszowania” postępowania karnego przez byłych pracowników prokuratury i policji, którzy badali sprawę utonięcia mężczyzny, a także fałszywych zeznań pracowników biura medycyny sądowej oraz składanych przez matkę mężczyzny. Rzeczniczka CBŚP przyznaje, że sprawa jest rozwojowa.

Więcej:
„Rzeczpospolita” z 21 września, Izabela Kacprzak i Grażyna Zawadka „Z polskim paszportem chciał wyłudzić miliony za własną śmierć”
https://www.rp.pl/Prawo-karne/30921999….

(AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

Polityczne przepychanki o władzę w Grupie PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Konflikt w koalicji rządzącej może mieć przełożenie na sytuację w spółkach Grupy PZU. Zwłaszcza w banku Pekao – informuje „Puls Biznesu”.

Gazeta wskazuje, że w minionym tygodniu pojawiły się pogłoski, że w związku z przetasowaniami w ekipie rządzącej zdymisjonowani mają zostać Witold Ziobro, doradca zarządu Pekao, brat ministra sprawiedliwości, oraz Patrycja Kotecka, członek zarządu Link4, żona szefa resortu sprawiedliwości. 18 września zebrała się natomiast rada nadzorcza banku, która mimo krążących pogłosek nie podjęła jednak żadnych decyzji dotyczących obsady jego zarządu. Według części źródeł, dymisje w ostatniej chwili wstrzymano, inne źródła stwierdzają, że cofnięto je po kilku godzinach.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 21 września, Eugeniusz Twaróg „Gra o Pekao”:
https://www.pb.pl/gra-o-pekao-1002896?….

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Ubezpieczyciele docenieni za pomoc szpitalom oraz kampanię HR

0
Źródło zdjęcia: Generali

Generali Polska otrzymało od Caritas Polska medale za zaangażowanie w pomoc szpitalom w ramach akcji #WdzięczniMedykom. Spółki grupy przekazały łącznie ponad 1,5 mln zł na zakup 48 respiratorów dla szpitali w całym kraju. Z kolei kampania PZU „Praktyczna wiedza ma sens” została wyróżniona w prestiżowym konkursie Employer Branding Excellence Awards 2020. Zakład otrzymał wyróżnienie w kategorii „Kampania internetowa”. Natomiast Warta ponownie otrzymała tytuł Superbrands 2020.

Andrea Simoncelli, przewodniczący rady nadzorczej Generali Polska, został uhonorowany przez Caritas Polska złotym medalem In Caritate Servire, natomiast Justyna Szafraniec, dyrektor ds. PR – srebrnym.

Już na początku pandemii ubezpieczyciel wsparł Caritas w niesieniu pomocy służbom i placówkom medycznym, włączając się w akcję #WdzięczniMedykom. Spółki Generali Polska przekazały łącznie ponad 1,55 mln zł na zakup 48 respiratorów dla szpitali w całej Polsce.

– Serdecznie dziękuję Caritas Polska za to wyróżnienie. Traktuję je jako docenienie starań całej naszej firmy na rzecz walki z koronawirusem. Jest to ucieleśnienie wartości całej Grupy Generali reprezentowane przez jej cel – umożliwienie klientom kształtowania bezpieczniejszej przyszłości poprzez dbanie o ich życie i marzenia. Chcemy być dla naszych klientów partnerem na całe życie i pomagać im wtedy, kiedy tej pomocy potrzebują. Jesteśmy dumni, że mogliśmy włączyć się w ratowanie życia i zdrowia Polaków w tej trudnej sytuacji wywołanej pandemią koronawirusa – powiedział Andrea Simoncelli.

Wsparcie polskich szpitali było możliwe dzięki powołanemu przez Grupę Generali Nadzwyczajnemu Międzynarodowemu Funduszowi, w ramach którego przeznaczono 100 mln euro na walkę z koronawirusem na całym świecie. 

PZU wyróżnione za internetową akcję HR

Z kolei PZU otrzymało nagrodę w konkursie organizowanym przez HRM Institute, który promuje najlepsze praktyki employer brandingowe w Polsce.

– Wyróżnienie kampanii „Praktyczna wiedza ma sens”, promującej Program Praktyk i Staży, to dla nas ogromny zaszczyt i powód do dumy. Nagrodzone działania wpisywały się w realizowane w PZU działania employer brandingowe pod hasłem „Taka praca ma sens”. Nowością natomiast było przeniesienie wszystkich działań wyłącznie do sfery online. Jak się okazało, był to strzał w dziesiątkę. Internet jest miejscem, do którego w pierwszej kolejności kierują się osoby poszukujące pracy. W naszej kampanii postawiliśmy na autentyczność i otwartość, stąd na pierwszym planie naszych działań znaleźli się po raz kolejny pracownicy PZU. Chcemy także pokazać, że PZU to atrakcyjny i pewny pracodawca, z którym warto związać się na lata – powiedziała Anna Gaertig, kierownik Zespołu Rekrutacji i Marki Pracodawcy PZU.

– Wyróżnienie, które otrzymaliśmy, jest potwierdzeniem, że nasze hasło „taka praca ma sens” nie jest  pustym sloganem. Mamy bardzo zróżnicowaną grupę pracowników i właśnie to podkreśliliśmy w kampanii, pokazując  ich różne punkty widzenia. Jednak mimo tych różnić wspólnym mianownikiem okazała się potrzeba i chęć dawania wsparcia i poczucia bezpieczeństwa. Sens, jaki daje praca w PZU, to poczucie, że to, co robimy, jest zgodne z naszymi celami i wyznawanymi wartościami. Ponadto zwyczajnie, po ludzku, lubimy swoją pracę i daje nam ona dużo satysfakcji. Jeśli chcesz, aby twoja praca miała sens, dołącz do drużyny PZU – powiedziała Anna Wardecka, dyrektor Biura Zarządzania Kadrami PZU.

Superbrands ponownie docenia Wartę

Natomiast Warta po raz kolejny znalazła się w elitarnym zestawieniu najlepszych polskich marek przygotowywanym przez międzynarodową organizację Superbrands. Działająca w blisko 90 krajach instytucja powstała 27 lat temu, a od 16 przyznaje wyróżnienia również w Polsce. Najlepiej oceniane marki w poszczególnych kategoriach otrzymują tytuł Superbrands, który ponownie został przyznany Warcie.

– Tytuły Superbrands to prestiżowe wyróżnienie, które potwierdza wiarygodność marki wśród klientów i ekspertów. Dlatego naturalnie częścią tego grona ponownie jest Warta. To marka, która przez ponad 100 lat swojej działalności stała się dla klientów synonimem wysokiej jakości ubezpieczeń, przyjazności i bliskości – mówi Bogusława Potacka, dyrektor Departamentu Marketingu i PR Warty. – Superbrands jest już kolejnym wyróżnieniem, obok np. Gwiazdy Jakości 2020 czy Instytucji Roku 2020, które przyznano Warcie w tym wyjątkowym dla nas roku. Cieszy nas przede wszystkim fakt, że podkreślają one wysoki poziom obsługi i zaufanie, jakim obdarzają nas klienci. To ich zadowolenie bowiem jest kluczowym dowodem siły marki – dodaje.

Badanie Superbrands to największe w Polsce konsumenckie badanie siły i wizerunku marki. Łączna próba badawcza obejmuje ponad 10 tys. respondentów, a ocenie poddanych zostaje blisko 2000 marek zgrupowanych w 100 kategoriach. Proces certyfikacji wspiera Rada Marek – stałe grono doradcze dla Superbrands w Polsce, które tworzą osoby z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie marketingu, badań, strategii, brandingu, reklamy i PR. Wyniki ich obrad w połączeniu z opiniami konsumentów wpływają na końcową ocenę marek konsumenckich.

(AM, źródło: Generali, PZU)

Opieka psychologiczna powinna być częścią medycyny pracy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pracodawcy coraz więcej uwagi poświęcają równowadze psychicznej swoich pracowników. Według ekspertów rynku ubezpieczeń stały dostęp do psychologa mógłby wchodzić w zakres medycyny pracy. Jest to szczególnie istotne w okresie pandemii. Pomoc psychologiczną mogą zapewnić ubezpieczenia grupowe pracowników.

Eksperci Saltus Ubezpieczenia wskazują, że problemy psychologiczne mają wpływ nie tylko na życie prywatne, ale też i zawodowe. Przemęczenie wynikające z zaburzeń snu, spadek koncentracji i szybkości reakcji, rozdrażnienie i brak motywacji – to wszystko są skutki nieleczonej depresji, a jednocześnie powody braku produktywności pracownika. Zwiększają one ryzyko wypadków, przez co stanowią też bezpośrednie zagrożenie fizyczne.

– Sytuacja robi się dramatyczna. Według naszych statystyk liczba wizyt psychiatrycznych i psychologicznych od początku pandemii wzrosła aż 2,5-krotnie. W dodatku najbardziej narażone na problemy są osoby młode, do 39. roku życia, które rezerwują 45% wizyt. Skoro więc zaczynamy pracować nad systemem opieki psychologicznej i nawet pracodawcy widzą, że problem narasta, to włączmy tę opiekę do obowiązkowych świadczeń z zakresu medycyny pracy – mówi Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Przedstawiciele pokoleń X i Y borykają się z większą liczbą ogólnych problemów zdrowotnych niż ich rodzice przed kilkoma dekadami. Częściej diagnozowane są u nich również zaburzenia psychologiczne, na co według ekspertów wpływ ma większa otwartość młodych pokoleń na szukanie pomocy. Z danych Saltus Ubezpieczenia wynika, że młodzi coraz chętniej konsultują się z psychologiem. Przed pandemią dwukrotny wzrost zainteresowania nastąpił w ciągu 3 lat. Teraz wystarczył nieco ponad miesiąc, żeby dynamika była jeszcze większa. 

Medycyna pracy często traktowana jest wyłącznie jako obowiązek, który nie ma znaczącego przełożenia na codzienną działalność firmy. Tymczasem dobrze skonstruowana ochrona zdrowotna może być nieocenionym wsparciem dla firmy, szansą na zwiększenie efektywności przedsiębiorstwa.

– W świetle przepisów każdy pracodawca zobowiązany jest do organizowania badań wstępnych, okresowych i kontrolnych dla swoich pracowników. Według mnie warto rozszerzyć tę listę o obowiązkowe badania psychologiczne. To niezwykle istotne ze względu na różne potrzeby medyczne pokoleń funkcjonujących obecnie na rynku pracy. Analizując ofertę ubezpieczyciela, należy zatem odpowiednio dobrać proponowane programy profilaktyczne uwzględniające np. problemy neurologiczne, z którymi borykają się milenialsi. Dopiero taka „celowana” medycyna pracy stanowi realną, namacalną pomoc – dodaje Xenia Kruszewska.

(AM, źródło: Brandscope)

Generali dąży do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Philippe Donnet, CEO Grupy Generali, jest jednym z sygnatariuszy listu wzywającego przywódców Unii Europejskiej do podniesienia celu redukcji poziomu emisji gazów cieplarnianych z 40% do 55%. Zobowiązanie Generali jest zgodne z działaniami już podjętymi, takimi jak udział w Net-Zero Asset Owner Alliance i EU Green Recovery Alliance.

Generali podpisało wniosek europejskich liderów z obszaru biznesu oraz inwestorów wzywający głowy państw i rządów UE do redukcji krajowych emisji gazów cieplarnianych do 2030, o co najmniej 55% w porównaniu z poziomami z 1990 r., zwiększając wcześniej planowany cel wynoszący 40%.

List przygotowany został przez Corporate Leaders Group. Sygnatariusze apelują o określenie ram dla działań na rzecz zapobiegania zmianom klimatu i umożliwieniu zielonych inwestycji niezbędnych do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.

Udział Generali w inicjatywie jest zgodny z jej zobowiązaniem do uwzględniania zrównoważonego rozwoju we wszystkich segmentach biznesowych. Grupa zawsze była jednym z inicjatorów dążeń do realizacji celów na 2030 rok poprzez przyjęcie strategii opartej na następującym zestawie priorytetów:

  • Finansowanie przejścia w kierunku zrównoważonego i niskoemisyjnego społeczeństwa, z nowymi zielonymi i zrównoważonymi inwestycjami o łącznej wartości 2,7 miliarda euro w 2019 r.
  • Zmniejszenie poziomu emisji substancji węglopochodnych w portfelu inwestycyjnym grupy oraz wspieranie klientów w zielonej transformacji, wraz z ponad 1,3 mld euro składek zebranych z produktów środowiskowych. Ponadto w 2019 roku Generali jako pierwsza firma ubezpieczeniowa w Europie wydała podporządkowane obligacje na inwestycje w zakresie ochrony środowiska (750 mln euro).
  • Dialog i zaangażowanie zainteresowanych stron, takich jak decydenci, firmy i organizacje pozarządowe we „właściwą przemianę”, która łączy strategie dekarbonizacji ze środkami ochrony społecznej.

Generali aktywnie uczestniczy również w różnych grupach roboczych promujących ekologiczne finansowanie, takich jak Net-Zero Asset Owner Alliance. Jest to grupa 29 funduszy emerytalnych i firm ubezpieczeniowych, których portfel inwestycyjny wynosi około 5 bilionów dolarów. Powołana przez ONZ, ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych netto w swoich portfelach do zera, aby uniknąć wzrostu globalnych temperatur o więcej niż 1,5° C, zgodnie z porozumieniem paryskim.

Zobowiązanie Generali dotyczy również dostosowania procesu odbudowy gospodarczej do przejścia na zrównoważony rozwój: dlatego grupa dołączyła do European Green Recovery Alliance i zdecydowała się przeznaczyć niemal miliard euro na rzecz zrównoważonej gospodarki.

(AM, źródło: Generali)

Amazon: Postrach ubezpieczycieli

0
Żródło zdjęcia: 123.rf

Dla ubezpieczycieli na całym świecie 2020 r. jest skrajnie trudny wskutek następstw pandemii, a tymczasem wygląda na to, że muszą się zmierzyć z kolejnym zagrożeniem – ze strony Amazona sprzedającego ubezpieczenia samochodów i motocykli. Gigant technologiczny zaczyna tę działalność w Indiach, ale przy swoim globalnym zasięgu może stać się bardzo silnym konkurentem dla tradycyjnych ubezpieczycieli na całym świecie.

Ubezpieczenia komunikacyjne to jedna z niewielu linii produktowych, które dotychczas w porównaniu z innymi nie ucierpiały wskutek Covid-19. W roszczeniach odszkodowawczych nastąpił wręcz znaczny spadek, ponieważ ludzie mniej podróżują. Jednak dodatkowy konkurent nie jest mile widziany przez ubezpieczycieli, ponieważ kiedy konsumenci nadal pracują zdalnie, spodziewany jest spadek sprzedaży samochodów.

Wejście Amazona na rynek ubezpieczeniowy przyczyni się do zmiany oczekiwań konsumentów co do zakupu produktów ubezpieczeniowych od nietradycyjnych graczy. Wielkie globalne firmy technologiczne, takie jak Google, Amazon i Facebook mają gigantyczne bazy klientów, które mogą wykorzystać do sprzedaży ubezpieczeń. Z drugiej strony klienci wciąż mają opory przed zakupem ubezpieczenia od nich.

Ankieta konsumencka przeprowadzona przez Global Data w 2019 r. wykazała, że 62% brytyjskich konsumentów wolałoby nie kupować produktu ubezpieczeniowego od Amazona. Natomiast odpowiednio 63%, 66% i 78% nie kupiłoby ubezpieczenia od Google, Apple i Facebooka. Skoro klienci są niechętni kupowaniu ubezpieczeń od firm technologicznych, lepszą strategią jest partnerstwo z zewnętrznym dostawcą, przynajmniej do czasu, aż nie staną się rozpoznawalni w ubezpieczeniach.

Zawarcie przez Amazon partnerstwa z insurtechem Acko, a nie z ubezpieczycielem tradycyjnym, uwypukla jego chęć współpracy z cyfrowymi, zwinnymi firmami. Wywiera to dodatkową presję na ubezpieczycieli tradycyjnych, nie tylko ze względu na pojawienie się nowego dużego gracza na rynku, ale też konieczność cyfryzacji, jeśli chcą współpracować z firmami technologicznymi w dowolnych przedsięwzięciach ubezpieczeniowych w przyszłości.

(AC, źródło: Global Data)

Howden brokerem roku według „Insurance Insider”

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Howden Broking Group została wyróżniona przez magazyn „Insurance Insider”, który co roku nagradza najlepsze instytucje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne w 16 kategoriach.

Kapituła powołana przez „Insurance Insider” wybrała brokera roku z grupy 5 nominowanych. Oprócz Howden Broking Group na krótkiej liście znaleźli się: Acrisure, Aon’s Reinsurance Solutions, McGill and Partners oraz TigerRisk Partners.

„Ta nagroda to doskonałe zwieńczenie kolejnego roku obrotowego, który kończy się we wrześniu. To także idealne zwieńczenie procesu naszej fuzji z RKH Specialty. Żałujemy, że w tym roku nie mogliśmy odebrać nagrody na tradycyjnej gali. Cóż, skoro potrafimy pracować zdalnie, to potrafimy także świętować zdalnie – napisał José Manuel González, CEO Howden Broking Group, w liście do pracowników. – Wielu naszych pracowników komentowało ten sukces, mówiąc: Zawsze wiedzieliśmy, że jesteśmy najlepszym brokerem, ale miło jest to mieć potwierdzone! Całkowicie się z tym zgadzam”.

– To wyróżnienie potwierdza, że w 2014 r. podjęliśmy najlepszą z możliwych decyzji, dołączając do grupy Howden. Ta nagroda zobowiązuje nas w Polsce do osiągania ponadprzeciętnych wyników, co potwierdza wzrost przychodów w ostatnich 5 latach. Poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko. Wierzę, że razem z naszym ambitnym zespołem ją przeskoczymy – mówi Dariusz Zajączowski, prezes Howden Donoria, która pod nową marką Howden działa od stycznia tego roku.

(AM, źródło: Howden Donoria)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 38/2020

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Koronawirus odcisnął piętno na wynikach PZU – str. 2
  • TUZ sprzedaje omnikanałowo – str. 3
  • Gospodarcze skutki pandemii obciążyły zysk Grupy PZU – str. 5
  • IGTE: Opóźnienie reformy OFE jest słuszne – str. 6
  • PFR, AXA, Aviva, PZU, UNIQA: Pandemia nie zmieniła podejścia Polaków do ubezpieczeń na życie – str. 7
  • PIU: Umowy z reasekuratorami japońskimi będą możliwe – str. 8
  • Concordia: Nowe Agro odpowiada na oczekiwania rolników – str. 9
  • Lloyd’s: Teraz tylko tego nie spieprzyć, panowie – str. 10
  • PIU przeciwna nadmiernym obowiązkom raportowym – str. 11
  • TSUE: Odszkodowanie za opóźniony lot także w walucie kraju poszkodowanego – str. 12
  • PBUK: Zagraniczni kierowcy powodują w Polsce coraz więcej szkód – str. 13
  • Forum Ekonomiczne w Karpaczu: Ponad milion oszczędzających w PPK – str. 14
  • System przeciwpożarowy w firmie. Piana lekka spodoba się ubezpieczycielowi – str. 15
  • mgr inż. Jacek Nalaskowski: Zalania z kanalizacji – ubezpieczenie mienia i OC. Towar, a może działalność dobroczynna? – str. 16
  • Porówneo: Kierowcy nie znają zakresu swoich polis komunikacyjnych – str. 17
  • Hays: Rozwój w domowym zaciszu – str. 19
  • dr Jerzy Podlewski: Ryzykonomia. Kot Schrödingera i moda na ryzyko – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Średnio zdalni – str. 21
  • Adam Kubicki: Dlaczego koncentracja może być źródłem porażki lub sukcesu – str. 22

UFG uruchomił Bazę Danych Ubezpieczeniowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wystartowała długo oczekiwana przez rynek Baza Danych Ubezpieczeniowych (BDU). Nowe narzędzie umożliwi skuteczniejszą walkę ze zjawiskiem przestępczości ubezpieczeniowej oraz pozwoli ubezpieczycielom na lepszą taryfikację składek. Pierwszymi zakładami, które przystąpiły do BDU są Wiener, Warta i Compensa.

– Dla zakładów ubezpieczeń jesteśmy naturalnym partnerem we wdrożeniach, którym przyświeca wspólny cel – szeroko pojęty rozwój rynku ubezpieczeniowego. Nasze doświadczenia i wiedza w obszarze IT, procesów, budowy baz danych i rozumienie działalności ubezpieczeniowej są dla rynku gwarantem sprawnej obsługi  BDU. Cieszę się, że kolejni ubezpieczyciele finalizują proces podpisywania oświadczeń o przystąpieniu. Liczę na to, że grono użytkowników bazy będzie rosło – powiedziała Małgorzata Ślepowrońska, prezes UFG.

Baza jest narzędziem dla całego krajowego rynku ubezpieczeń, a docelowo zawierać będzie informacje o wszystkich typach produktów ochronnych – zarówno majątkowych, jak życiowych. BDU pozwoli również na poszerzoną w stosunku do aktualnych możliwości analizę zawieranych umów, zgłaszanych szkód i roszczeń oraz wypłat odszkodowań i świadczeń. Umożliwi w ten sposób zakładom lepsze zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym, a w konsekwencji – lepszą taryfikację składek.

Wiener był najszybszy

Pierwszym ubezpieczycielem, który przystąpił do bazy jest Wiener TU.

– Wymiana informacji dzięki Bazie Danych Ubezpieczeniowych pozwoli nam na jeszcze bardziej skuteczne dopasowywanie produktów i oferty do potrzeb klienta indywidualnego – powiedziała Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes zarządu towarzystwa. – Nowa funkcjonalność to także kolejne narzędzie do przeciwdziałania nadużyciom i wyłudzeniom. Mam nadzieję, że cały rynek ubezpieczeń dostrzeże potencjał projektu i weźmie w nim udział. Im większa skala wymienianych danych, tym większa skuteczność naszych działań – dodała.

Kolejnymi zakładami ubezpieczeń, które przystąpiły do bazy, były kolejno Warta oraz Compensa.

Korzyści z akcesu do Bazy

Ubezpieczyciele dzięki BDU otrzymają dostęp do informacji o wielokrotnym ubezpieczeniu danego przedmiotu lub podmiotu ubezpieczenia oraz występujących anomaliach w procesach ubezpieczeniowych. Będą również mogli wykonywać samodzielne analizy, np. na sieciach powiązań między podejrzanymi zdarzeniami i ich uczestnikami. Dzięki Bazie ubezpieczyciele sprawdzą m.in. liczbę zgłoszeń o wypłatę odszkodowania za ten sam incydent. Możliwa będzie również wymiana takich danych między zainteresowanymi.

Dostęp do bazy będzie odbywał się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. UFG będzie monitorował usługi udostępniania danych tak, aby zapewnić bezpieczeństwo i pewność działania tych samych reguł w stosunku do wszystkich uczestników BDU. Zakres udostępnianych danych będzie oparty na zasadzie wzajemności, tj. uzależniony od tego, jakimi danymi zakład ubezpieczeń zasila Bazę i jakie dane jest skłonny udostępniać innym uczestnikom systemu.

Ile dajesz, tyle dostajesz

Przystąpienie do BDU i przekazywanie danych na temat polis majątkowych i na życie jest dla zakładów ubezpieczeń dobrowolne, a jego mechanizm opiera się na podpisaniu umowy pomiędzy Funduszem a zakładem. Warunkiem przystąpienia do Bazy jest przekazywanie danych o przedmiotach ubezpieczenia, klientach, rodzajach polis, wypłaconych świadczeniach, jak również o zdarzeniach, na podstawie których dany ubezpieczyciel wypłacił świadczenia. Przekazywanie danych przez ubezpieczyciela odbywać się będzie w określonej postaci oraz w zdefiniowanym terminie.

Korzyści z BDU czerpać będą także organa państwowe. Baza umożliwi bowiem kompleksowe i zestandaryzowane dokumentowanie spraw przez ubezpieczycieli, co z kolei może owocować skróceniem postępowań dowodowych.

Szeroki zakres pilotażu

Udostępnienie Bazy Danych Ubezpieczeniowych poprzedzone było pilotażem. Na jego potrzeby siedmiu ubezpieczycieli przekazało dane na temat ponad 11,5 miliona polis i ponad 1,3 mln szkód różnego rodzaju. Skala danych po pełnym zasileniu Bazy będzie wielokrotnie większa. Obecnie trwa podpisywanie umów i oświadczeń o przystąpieniu do bazy kolejnych ubezpieczycieli.

Artur Makowiecki
news@gu.home.pl

18,341FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie