Blog - Strona 1293 z 1545 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1293

Aviva rusza z cyklem podcastów „Jesteśmy przy Tobie”

0

W październiku ruszyła kampania Aviva „Jesteśmy przy Tobie”, podkreślająca znaczenie poczucia bezpieczeństwa. Teraz ubezpieczyciel wzmacnia swój przekaz, organizując cykl podcastów prowadzonych przez Agnieszkę Szydłowską z newonce.radio.

Dziennikarka radiowa razem z gośćmi każdego odcinka skupiać się będzie na innym aspekcie poczucia bezpieczeństwa. Punktem wyjścia dyskusji są osobiste, nierzadko trudne doświadczenia gości i prowadzącej.

– Chcemy podzielić się wartościowym przekazem opartym o nasze hasło i obietnicę „Jesteśmy przy Tobie”. Pokazujemy historie oraz ludzi, którzy przybliżą nam tematy związane z poczuciem bezpieczeństwa w dzisiejszym, mocno zachwianym świecie, co pozwoli je oswoić oraz doda słuchaczom otuchy – wyjaśnia Marta Strzyżewska, dyrektor marketingu i cyfryzacji Avivy.

Na początek dostępne są dwa odcinki: „Kiedy życie Cię zaskakuje” oraz „Kiedy starasz się przewidzieć przyszłość”. W następnych tygodniach światło dzienne ujrzą kolejne podcasty.

Podcasty „Jesteśmy przy Tobie” dostępne są na platformach Spotify, Google Podcasts oraz Apple Podcasts.

Aviva chce, aby podcasty na stałe zagościły w jej marketingowym menu.

– Mamy nadzieję, że rozmowy Agnieszki Szydłowskiej zyskają rzeszę wiernych słuchaczy, nie tylko wśród naszych klientów. Mamy jednocześnie świadomość, że budowanie tego typu marki i zaufania trwa, dlatego nie ograniczamy czasowo tego projektu – chcemy, aby został z nami jak najdłużej – uzupełnia Marta Strzyżewska.

Informacje o kolejnych odcinkach i planach związanych z podcastem publikowane będą m.in. na profilu Aviva Polska na LinkedIn.

(AM, źródło: Aviva)

PKO Ubezpieczenia przestrzega przed próbami oszustwa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PKO Ubezpieczenia opublikowało komunikat, w którym ostrzega przed podejrzanymi telefonami z propozycjami większych zysków (optymalizacji kosztowej) w posiadanej polisie zakładu.

Firma przyznała, że w ostatnim czasie odnotowuje przypadki podszywania się oszustów pod jej agentów i pracowników. Dotyczy to w szczególności PKO Życie. Przestępcy mogą próbować wykraść poufne dane, aby uzyskać dostęp do środków zgromadzonych na polisach. Dlatego zakład radzi zachować czujność i pamiętać, że jego pracownik nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do internetowych usług towarzystwa ani pełnych danych, w tym osobowych i dotyczących posiadanych polis, o potwierdzanie nieznanych transakcji np. poprzez podanie kodów SMS oraz o instalację dodatkowych aplikacji, które mają ułatwiać płatności i kontakt z PKO Ubezpieczenia.

(AM, źródło: PKO Ubezpieczenia)

Coverholder Lloyd’s proponuje nowe ubezpieczenie cyber

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Cyberreakt – taką nazwę nosi ubezpieczenie ryzyka cybernetycznego oferowane od października przez spółkę CEU, będącą coverholderem Lloyd’s Insurance Company z siedzibą w Brukseli.

Firma wyjaśnia, że nazwa ubezpieczenia nawiązuje do roli, jaką odgrywają tego typu produkty w systemie bezpieczeństwa informatycznego klienta.  Polisa uzupełnia zabezpieczenia technologiczne, ale ich nie zastępuje.  Uruchamia się wtedy, kiedy np. hakerzy obejdą zabezpieczenia albo pracownicy złamią procedury. 

Ubezpieczenie składa się z części podstawowej oraz kilku klauzul rozszerzających.  Konstrukcja podstawowego zakresu odwołuje się do tzw. triady bezpieczeństwa informatycznego, tj. zapewnienia poufności, integralności i dostępności danych i obejmuje:

  • koszty informatyki śledczej,
  • OC z tytułu naruszenia poufności danych osobowych lub informacji, wysłania złośliwego kodu, zniszczenia lub uszkodzenia zasobów cyfrowych, udziału w ataku rozproszonym (DDoS) oraz ograniczenia lub blokady dostępu do danych i systemów komputerowych,
  • koszty odtworzenia lub uszkodzenia danych w następstwie naruszenia bezpieczeństwa, błędu operatora lub ich przypadkowego uszkodzenia,
  • zakłócenie działalności (Business Interruption) w następstwie naruszenia integralności lub braku dostępu do danych,
  • koszty reakcji na zdarzenie w przypadku naruszenia poufności danych osobowych (w tym koszty prawne, koszty powiadomienia, infolinii, koszty monitoringu kredytowego),
  • administracyjne kary pieniężne,
  • koszty związane z próbą wymuszenia.

Z kolei klauzule dodatkowe obejmują: koszty wyliczenia straty finansowej, utratę funduszy w następstwie przestępstwa komputerowego, OC z tytułu działalności medialnej w Internecie, roszczenia operatorów kart płatniczych, OC z tytułu nieuprawnionego przetwarzania danych osobowych oraz zakłócenie działalności wskutek utraty reputacji.

W przypadku zaistnienia wypadku ubezpieczeniowego ubezpieczyciel zapewnia wsparcie w ciągu godziny od momentu powiadomienia.  Usługa ta jest dostępna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Cyberreakt obejmuje roszczenia i szkody, o których ubezpieczony dowiedział się w okresie ubezpieczenia. Odnośnie do momentu powstania roszczenia lub szkody, ubezpieczony może wybrać wariant ochrony ograniczony do okresu ubezpieczenia lub z datą retroaktywną (również nieoznaczoną).

Do otrzymania oferty ubezpieczenia wystarczy wypełniony wniosek lub slip brokerski zawierający analogiczne informacje.  Na większość zapytań oferta zostanie przedstawiona w ciągu 1 dnia roboczego.

Coverholder posiada autoryzację do 9 mln zł sumy ubezpieczenia i ok. 300. mln zł rocznego obrotu.  Katalog branż będących przedmiotem zainteresowania jest szeroki i obejmuje m.in. handel internetowy, instytucje finansowe, branżę medyczną i edukacyjną. 

(AM, źródło: CEU)

Ewa Mazur nowym członkiem zarządu Howden Donoria

0
Ewa Mazur

Ewa Mazur została powołana na stanowisko członka zarządu Howden Donoria. Uzupełni skład zespołu zarządzającego brokerską firmą po ustąpieniu Huberta Kowalewskiego.

– Ewa Mazur dała się poznać jako sprawny i skuteczny manager pozyskujący dla grupy zlecenia reasekuracyjne. Ekspansja zagraniczna to obecnie specjalność polskiego biznesu. Chodzi nie tylko o import i eksport czy otwieranie spółek z polskim kapitałem, ale także o przejęcia. Widzimy, że klienci w tych procesach coraz częściej oczekują naszego wsparcia, dlatego to jeden z naszych kluczowych obszarów rozwoju. Z racji swojego doświadczenia i współpracy ze spółkami z grupy Howden na całym świecie, Ewa Mazur będzie najlepszą osobą na tym stanowisku – mówi Dariusz Zajączkowski, prezes Howden Donoria.

– Bardzo dziękuję akcjonariuszom spółki za okazane zaufanie. Cieszę się, że moje kompetencje zostały docenione. Jestem gotowa na nowe wyzwania związane z rozszerzeniem obszarów mojej odpowiedzialności – mówi Ewa Mazur.

Ewa Mazur jest związana z Howden Donoria od 2015 r. Dołączyła do zespołu brokera ubezpieczeniowego tuż po wejściu do akcjonariatu brytyjskich partnerów, czyli Howden Broking Group. Jako dyrektor Biura Reasekuracji odpowiada za jeden ze strategicznych obszarów spółki. Jej kompetencje zostaną obecnie poszerzone o kontakty międzynarodowe w grupie Howden. Ewa Mazur będzie nadzorowała także z ramienia zarządu Zespół Klienta Zagranicznego oraz Biuro Real Estate.

(AM, źródło: Howden Donoria)

Izby Rolnicze apelują o odpowiednią pulę dopłat do ubezpieczeń upraw

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Krajowa Rada Izb Rolniczych nie zgłosiła uwag do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości dopłat do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2021 r. Organizacja zaapelowała jednak, aby kwota dotacji na dopłaty do składek pozwoliła zaspokoić potrzeby wszystkich zainteresowanych rolników.

Samorząd rolniczy wyjaśnił, że brak uwag z jego strony jest efektem tego, że projektowane rozporządzenie ustala pułap dopłat do składek na najwyższym dopuszczonym w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich poziomie 65%.

„Niezależnie od powyższego, należy zaznaczyć, że środki przeznaczone na dopłaty do składek z tytułu ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w 2020 r. wyczerpały się już na początku kampanii ubezpieczeniowej i rolnicy nie mogli wykonać obowiązku ubezpieczenia 50% upraw z należną dopłatą. Spowodowało to zwiększenie kosztów ubezpieczenia, a wielu rolników zniechęciło do ubezpieczania upraw. Dlatego wnosimy o zwiększenie środków na ubezpieczenia. Pomimo trudnej sytuacji w kraju, należy zabezpieczyć w budżecie państwa pulę środków wystarczającą na zapewnienie dopłat dla wszystkich zainteresowanych rolników, aby przepisy prawa nie pozostały jedynie martwymi zapisami. Takie sytuacje w znaczący sposób obniżają zaufanie rolników do instytucji państwa, które nie wywiązuje się z podjętych zobowiązań” – napisano w stanowisku KRIR.

Więcej na temat rozporządzenia:

(AM, źródło: KRIR)

Policjanci z Ursynowa udaremnili próbę wyłudzenia odszkodowania

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ursynowscy kryminalni zatrzymali 37-latka podejrzanego o zawiadomienie o niepopełnionym przestępstwie oraz składanie fałszywych zeznań. Mężczyzna zawiadomił policjantów, że padł ofiarą przestępstwa, w wyniku którego skradziono mu markowego smartfona z kartą SIM. Miał zamiar złożyć wniosek o wypłatę odszkodowania.

Po zawiadomieniu o kradzieży sprawą zajęli się kryminalni. W trakcie trwającego dochodzenia zaczęły pojawiać się okoliczności coraz bardziej wskazujące na to, że zgłoszenie mogło być fałszywe. Po zebraniu wystarczających dowodów funkcjonariusze złożyli wizytę zgłaszającemu. W trakcie przeszukania mieszkania znaleźli rzekomo skradziony telefon.

Mężczyzna przyznał się, że zawiadomił o przestępstwie, które nie zaistniało i złożył fałszywe zeznania, ponieważ miał zamiar ubiegać się o wypłatę odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej. Podejrzany trafił do policyjnego aresztu. Usłyszał już zarzuty, grozi mu do 8 lat więzienia.

(AM, źródło: II KRP)

Covid-19 wymusza znaczący wzrost inwestycji w technologie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Blisko połowa uczestników badania KPMG International i Harvey Nash podsumowanego w raporcie „CIO Survey 2020: Everything changed. Or did it?” uważa, że pandemia przyspieszyła transformację cyfrową i adopcję nowych technologii. W Polsce ten odsetek jest nieco większy i wynosi 52%. Z kolei 43% respondentów uważa, że ponad połowa pracowników z ich organizacji będzie pracowała z domu także po pandemii.

Mimo że wydatki firm przeznaczane na technologię w związku z Covid-19 znacznie wzrosły, badanie wykazało, że w nadchodzącym roku budżety na technologię będą bardziej obciążone. Tuż przed pandemią 51% badanych spodziewało się wzrostu budżetu w ciągu najbliższych 12 miesięcy, natomiast kilka miesięcy później liczba ta spadła do 43%. Może to wynikać przede wszystkim z dużego obciążenia budżetów w ostatnich miesiącach. O strategicznej roli technologii świadczyć może fakt, że blisko połowa badanych firm spodziewa się wzrostu zatrudnienia specjalistów z tego obszaru w ciągu najbliższego roku.

– Spadek odsetka respondentów spodziewających się wzrostu budżetu IT o 8 punktów procentowych może być spowodowany ogólną tendencją do redukcji kosztów w organizacji podczas spowolnienia. Presja na redukcję kosztów nie omija działów IT mimo zwiększonych oczekiwań w stosunku do nich. Aby temu sprostać, organizacje IT muszą zmniejszać dług technologiczny, dokonać transformacji bazy kosztowej oraz wdrożyć zwinny model dostarczania usług, pozwalając na skalowanie kosztów działania i tym samym lepiej dostosować się do biznesu – mówi Andrzej Gałkowski, partner, Financial Services Advisory, Head of Banking KPMG w Polsce.

Covid-19 trwale przyspieszył transformację cyfrową przedsiębiorstw

Zdaniem 47% respondentów ze świata i 52% z Polski pandemia trwale przyspieszyła transformację cyfrową i adopcję nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML), blockchain czy automatyzacja. Spośród różnych inwestycji technologicznych, kluczowe w nowej rzeczywistości dla firm były nakłady na zapewnienie bezpieczeństwa i prywatności (47%), budowanie doświadczeń i zaangażowania klientów (44%) oraz infrastrukturę i rozwiązania chmurowe (43%).

51% ankietowanych firm wdrożyło rozwiązania chmurowe, 13% prowadzi programy pilotażowe, a 21% aktywnie rozważa zastosowanie takich rozwiązań (co stanowi niemal dwukrotny wzrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Także ponad połowa badanych z Polski wdrożyła rozwiązania chmurowe, natomiast co czwarty respondent poważnie zastanawia się nad implementacją chmury. Innymi technologiami, których wdrożenie rozważają liderzy IT, są m.in. sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (29% w skali globalnej i 25% w Polsce) oraz inteligentna automatyzacja (odpowiednio 30% i 25%). Autorzy badania zwracają uwagę na duży globalnie wzrost popularności platform sprzedażowych w modelu SaaS – wdrożenia takich rozwiązań na dużą skalę zwiększyły się ponad trzykrotnie z 7% w 2019 r. do 23% w tym roku. Jedna na sześć ankietowanych firm uruchomiła platformę tego typu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

– Polscy liderzy IT częściej dostrzegają rolę pandemii w przyspieszeniu transformacji cyfrowej niż ich zagraniczni koledzy. Nie powinno to dziwić. Polska gospodarka jako całość oceniana jest jako mniej innowacyjna niż gospodarki takich regionów, jak Skandynawia, Europa Zachodnia czy USA. Zaskakujące w badaniu jest to, że ankietowani w Polsce deklarują podobny poziom adopcji chmury jak reszta świata. Dotychczas, bazując chociażby na raportach Eurostatu, byliśmy przekonani, że poziom adopcji chmury w Polsce był jednym z najniższych spośród krajów członkowskich Unii Europejskiej. Wygląda na to, że nasz kraj potrzebował nadzwyczajnego czynnika, jakim jest pandemia, aby proces transformacji przyspieszył. Wydaje się jednak, że dla wielu polskich liderów IT przejście do chmury obliczeniowej wciąż oznacza wdrożenie platformy ułatwiającej zdalną pracę grupową. Ale to jedynie początek i nadrabianie dystansu wobec bardziej rozwiniętych rynków, na których znacznie szerszy zakres przetwarzania danych przenoszony jest do chmury – mówi Andrzej Gibas, partner associate, Business Advisory, Head of Markets KPMG w Polsce.

Praca zdalna sprzyja cyberatakom

Pomimo dużych nakładów finansowych zapewniających wzrost bezpieczeństwa i prywatności w czasie pandemii, aż 4 na 10 badanych na świecie zasygnalizowało, że ich firma doświadczyła większej liczby cyberataków (43% w Polsce). 83% tych cyberincydentów było związanych z phishingiem, a 62% ze złośliwym oprogramowaniem. Dane te mogą świadczyć, że nagła konieczność pracy w trybie zdalnym zwiększyła ekspozycję pracowników na potencjalne ataki cyberprzestępców. Jednocześnie organizacje miały trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, którzy mogliby wesprzeć tę poważną zmianę organizacyjną. Według ankietowanych liderów działów IT to właśnie cyberbezpieczeństwo jest obecnie najbardziej pożądaną umiejętnością techniczną na świecie (35% wskazań). Po raz pierwszy od ponad 10 lat umiejętność związana z bezpieczeństwem znalazła się na czele listy globalnych deficytów umiejętności technologicznych.

– Raport KPMG i Harvey Nash pokazuje, że te przedsiębiorstwa, które przed pandemią sformułowały i wdrożyły strategię predysponującą je do bycia cyfrowym liderem, w czasach pandemii radzą sobie znacznie lepiej. Ci trzymający się modeli „analogowych” mierzą się dzisiaj z zagrożeniem utraty znaczenia na rynku. Wiele firm podejmuje działania zmierzające do „szybkiego wejścia w świat cyfrowy”. A to oznacza nowe wyzwania i nowe zagrożenia, z którymi nie mierzyły się wcześniej. Nie dziwi wzrost zagrożenia i wzrost zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorstw jest to nieznany, nowy świat. I te wyzwania także przyspieszą transformację do chmury. Mniejsze przedsiębiorstwa nie mają ani potencjału organizacyjnego, ani ekonomicznego, aby zaistnieć w cyfrowym świecie i jednocześnie samodzielnie zadbać o swoje bezpieczeństwo. Korzystając z rozwiązań chmurowych, dostają ochronę w cyberprzestrzeni „w pakiecie” – mówi Andrzej Gibas.

Praca zdalna może zostać standardem także po pandemii

86% badanych wprowadziło dla swoich pracowników pracę w trybie zdalnym, a 43% oczekuje, że po pandemii ponad połowa zatrudnionych będzie pracować w domu. Spośród respondentów z Polski aż 10% przewiduje, że po pandemii wszyscy pracownicy z ich organizacji będą pracować zdalnie. W wyniku pracy zdalnej 70% badanych informuje o zwiększonej współpracy pomiędzy firmami a zespołami technologicznymi, a 52% twierdzi, że stworzyło to kulturę integracji w zespole technologicznym.

– Praca zdalna i brak fizycznego kontaktu ze współpracownikami to także zagrożenie. Aż 84% liderów IT potwierdza, że jest zaniepokojona o zdrowie psychiczne swoich pracowników. Dostrzegają oni potrzebę formułowania i wdrożenia programów adresujących niebezpieczeństwa wynikające z braku interakcji pomiędzy pracownikami w świecie rzeczywistym i zastępowanie ich współpracą w przestrzeni wirtualnej – mówi Andrzej Gibas.

O raporcie:

Raport KPMG International i Harvey Nash pt. „CIO Survey 2020: Everything changed. Or did it?” powstał na podstawie największego pod względem liczby respondentów badania liderów działów IT na całym świecie. Badanie, w którym udział wzięło ponad 4200 dyrektorów IT (CIO) i liderów technologii, odbyło się dwuetapowo – pierwszy przed pandemią (rozpoczęty 17 grudnia 2019 r.), a drugi w jej trakcie (od 5 czerwca do 10 sierpnia 2020 r.). Badanie zostało przeprowadzone w 83 krajach, w tym także w Polsce.

(AM, źródło: KPMG)

Generali docenione za włączenie zrównoważonego rozwoju

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Grupa Generali została ponownie uwzględniona na liście Dow Jones Sustainability World Index (DJSI) i Dow Jones Sustainability Europe Index (DJSI Europe). Ubezpieczyciel zaznaczył, że ponowne uwzględnienie w indeksach było wyrazem uznania „doskonałości w podejściu przyjętym przez Grupę w celu zintegrowania zrównoważonego rozwoju z podstawową działalnością”.

Generali przypomniało, że jest pierwszym ubezpieczycielem w Europie, który wyemitował zielone obligacje, i jednym z pierwszych, który zdefiniował strategię klimatyczną wspierającą „sprawiedliwą” transformację, łącząc działania związane ze zmianą klimatu z ochroną pracowników w sektorach najbardziej dotkniętych dekarbonizacją.

Grupa zwróciła też uwagę, że od dawna przyjmuje kryteria odpowiedzialnego inwestowania, wybierając inwestycje w przedsiębiorstwa również na podstawie kryteriów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG). Jednocześnie oferowane przez Generali produkty społeczne i środowiskowe zachęcają klientów do zachowań zgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju i do zrównoważonych modeli biznesowych.

Generali zaznacza, że jego podejście wykracza poza codzienną działalność – grupa realizuje projekt The Human Safety Net, koncentrujący się na uwalnianiu potencjału ludzi żyjących w trudnych warunkach.

– Zrównoważony rozwój jest podstawowym elementem planu Generali 2021, którego celem jest promowanie tworzenia długoterminowej wartości i innowacji – oświadczył prezes Grupy Generali, Philippe Donnet. – Ponowne uwzględnienie na liście Dow Jones Sustainability Index jest kolejnym potwierdzeniem naszego zaangażowania na rzecz naszych interesariuszy i społeczności, w których działamy, jako partner na całe życie – Lifetime Partner. To osiągnięcie jest dodatkową zachętą do tworzenia zdrowej, prężnej i zrównoważonej firmy – dodał.

Wprowadzony w 1999 roku jako globalny punkt odniesienia poświęcony zrównoważonemu rozwojowi indeks przedsiębiorstw DJSI klasyfikuje wiodące firmy w oparciu o macierz rachunków społecznych (SAM = Social Accounting Matrix) w odniesieniu do kryteriów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG) oraz metodologię S&P Dow Jones Indices.

(AM, źródło: Generali)

Rzecznik Finansowy podsumowuje ćwierćwiecze ochrony klientów rynku finansowego

0

17 listopada odbyła się konferencja Rzecznika Finansowego zatytułowana „25 lat służby na straży finansów Polaków”, która również podsumowywała rok piastowania tej funkcji przez prof. dr. hab. Mariusza Goleckiego. Podczas wydarzenia Biuro Rzecznika zaprezentowało „Białą Księgę”, w której urząd podsumował swoją działalność od początku swojego funkcjonowania w obecnym charakterze aż do czasów obecnych.

– Pierwotnym motywem przygotowania „Białej Księgi” było podsumowanie pięciu lat doświadczeń naszego biura. To ważny okres, bo przypomnijmy, że Rzecznik Finansowy powstał w październiku 2015 r. na skutek poszerzenia kompetencji Rzecznika Ubezpieczonych, który z sukcesami przez 20 lat walczył o prawa klientów ubezpieczycieli. W ten sposób również klienci banków, firm pożyczkowych i innych podmiotów rynku bankowo-kapitałowego dostali wreszcie możliwość uzyskania wsparcia w sporach. Przypomnę, że była to reakcja m.in. na „aferę Amber Gold”, która – jak słusznie zauważyła Najwyższa Izba Kontroli – wykazała, że system ochrony konsumentów usług finansowych należy wzmocnić. Receptą miało być powołanie wyspecjalizowanej instytucji wspierającej klientów podmiotów wszystkich sektorów rynku finansowego. Minione pięć lat pokazało jak bardzo taka niezależna, wyspecjalizowana instytucja jest potrzebna – skomentował prof. dr hab. Mariusz Golecki. – Niestety to opracowanie zawiera elementy, których pierwotnie nie planowaliśmy. Nie przypuszczaliśmy, że może powstać pomysł likwidacji instytucji, która jest niezbędnym elementem systemu ochrony konsumentów usług finansowych. Pomysł sprzeczny również z wymogami określonymi w art. 76 Konstytucji. Jednak taki pomysł się pojawił. Stąd postanowiliśmy dodać szereg stanowisk i analiz wskazujący na jego wady, mogące skutkować sparaliżowaniem systemu indywidualnej ochrony konsumentów usług finansowych w najbliższych latach. Bijemy na alarm, wiedząc, że najbliższy czas może przynieść wiele wyzwań w tym obszarze – dodał.

Tysiące wniosków, tysiące porad i interwencji

W okresie objętym „Białą Księgą”, tj. od początku 2016 r. do końca lipca 2020 r., eksperci Biura Rzecznika Finansowego otrzymali około 225 tys. wniosków i zapytań od klientów poszukujących wsparcia w konflikcie z podmiotami rynku finansowego, najczęściej ubezpieczycielami i bankami. Jego eksperci udzielili w tym okresie ponad 125 tys. porad telefonicznych i e-mailowych. Liczba wniosków przekroczyła 100 tys. Najwięcej, bo niemal 86 tys., było wniosków o tzw. postępowanie interwencyjne. Nieco ponad 14 tys. wniosków dotyczyło wszczęcia postępowania polubownego.

– Bardzo niepokoi mnie tegoroczny wzrost liczby wniosków o interwencję wobec firm z sektora bankowo-kapitałowego. W latach 2016–2019 ich liczba rok do roku rosła stabilnie o około 12%. Tymczasem po siedmiu miesiącach mamy już więcej wniosków niż w całym 2019 r. – 5847 wobec 5561. Jeśli w dalszej części roku utrzyma się obserwowana dotąd dynamika, na koniec roku zanotujemy około 10 tys. wniosków o interwencję w tym segmencie rynku. To obrazuje, jak potrzebna społecznie jest instytucja Biura Rzecznika Finansowego – powiedział dr hab. Mariusz Jerzy Golecki.

Zwrócił uwagę, że jeśli sytuacja się nie zmieni, liczba wniosków o interwencję wobec firm z rynku bankowo-kapitałowego już w przyszłym roku przekroczy liczbę próśb o wsparcie w sporze z podmiotami z rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego. Podkreślił, że Rzecznik ma możliwość interweniowania wobec ubezpieczycieli już od 25 lat. Takie uprawnienia wobec sektora bankowo-kapitałowego ma dopiero od 5 lat.

– Obejmując ten urząd, spodziewałem się, że do takiej sytuacji dojdzie dopiero za kilka lat. To, co dzieje się w tym roku, jest głęboko niepokojące. Dlatego aktywność Biura Rzecznika będzie coraz większa, bo takie jest zapotrzebowanie Polaków. Sięgamy po nowe, niewykorzystywane do tej pory instrumenty, takie jak pozwy o zaniechanie nieuczciwej praktyki rynkowej, pozwy w imieniu klientów czy wstąpienie do spraw po stronie klientów. Składamy też kolejne skargi nadzwyczajne. Oczywiście nie zaniedbujemy wcześniej stosowanych form wsparcia w postaci istotnych poglądów. Doceniam też kluczowe znaczenie wniosków o uchwałę Sądu Najwyższego w celu rozstrzygnięcia rozbieżności w orzecznictwie. To one w najbardziej istotny sposób wpływały w przeszłości na zmianę praktyk przez ubezpieczycieli i mam nadzieję, że podobnie będzie w przypadku banków – skomentował Rzecznik Finansowy.

Wątpliwe interpretacje w miejsce naruszeń prawa

Odnosząc się do sytuacji klientów na rynku ubezpieczeniowym, Andrzej Kiciński, zastępca Rzecznika nadzorujący działania biura w odniesieniu do rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego oraz inicjatywy edukacyjne, przyznał, że po dwudziestu latach funkcjonowania Rzecznika Ubezpieczonych i pięciu latach istnienia Rzecznika Finansowego udało się osiągnąć „pewien stan stabilizacji wniosków o interwencję”. – W sytuacji sektora ubezpieczeniowego już jednak nie mamy do czynienia z jaskrawymi naruszeniami prawa, problemów związanych z przestrzeganiem regulacji prawnych, natomiast możemy mówić coraz częściej o kreatywnym podejściu ubezpieczycieli do interpretowania przepisów obecnie obowiązujących – stwierdził Andrzej Kiciński.

Rokrocznie do RzF wpływa około 11 tys. skarg dotyczących działania instytucji ubezpieczeniowych. Jednak w szczytowym momencie było ich nawet po ok. 15–16 tys.

– Wówczas królowały ubezpieczenia z funduszami inwestycyjnymi, popularne wtedy UFK, na które było bardzo wiele skarg. Obecnie nastąpiła zmiana tendencji na rynku i obserwujemy przesunięcie akcentu z ubezpieczeń na życie w stronę ubezpieczeń majątkowych. Na nie właśnie Polacy skarżą się najczęściej – powiedział Andrzej Kiciński.

Jak wskazano w „Białej Księdze”, 67% wniosków o interwencje dotyczące sektora asekuracyjnego odnosiło się do pozostałych ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Co trzecie wystąpienie z tej grupie dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych: OC lub AC. Wśród najnowszych działań dotyczących tego segmentu polis Rzecznik wymienił 13 wezwań dla ubezpieczycieli dotyczących zaprzestania nieuczciwych praktyk rynkowych przy likwidacji szkód z AC. Chodzi o stosowanie przez ubezpieczycieli różnych kryteriów wyceny kosztów naprawy w ramach zgłoszenia jednej szkody, w zależności od tego, czy jest ona częściowa, czy całkowita. Oprócz tego RzF wskazał na skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego, w której urząd chce potwierdzenia swojego poglądu, że 100% wartości kosztorysu naprawy auta przygotowanego przez niezależnego rzeczoznawcę powinni pokrywać ubezpieczyciele. Do najważniejszych inicjatyw zaliczało się również 500 ponowionych w 2020 r. interwencji po uchwale SN, dzięki której leasingobiorcy bez prawa do odliczenia podatku VAT lub uprawnieni do odliczenia jedynie jego połowy będą otrzymywać pełne odszkodowania z OC ppm. sprawcy wypadku.

Argumenty za dalszym istnieniem urzędu

Podczas konferencji mówiono także o planach likwidacji urzędu Rzecznika i przekazania jego kompetencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dr hab. Mariola Lemonnier, zastępca przewodniczącej Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym, przypomniała, że skuteczna ochrona sektorowa i transgraniczna jest obecnie najważniejsza z punktu widzenia konsumentów rynku finansowego. Wskazała, że na świecie zagadnienia związane z ochroną praw konsumentów na rynkach o wyjątkowej specyfice, jak finanse, są powierzane organom wyspecjalizowanym, odrębnym od tych odpowiedzialnych za ogólny system ochrony konsumenckiej. Dodała, że w Europie dominuje model rozdzielenia organów związanych z ochroną interesów zbiorowych konsumentów oraz organów zajmujących się dochodzeniem indywidualnych roszczeń klientów i polubownym rozwiązywaniem sporów. Projekt likwidacji urzędu Rzecznika zaprzecza takiemu rozwiązaniu.

Rzecznik Finansowy powtórzył też swoje zastrzeżenia do projektowanej ustawy o rozpatrywaniu reklamacji i sporów klientów podmiotów rynku finansowego oraz o Funduszu Edukacji Finansowej. Jego zdaniem regulacja ta prowadzi do nieuzasadnionego uprzywilejowania podmiotów rynku finansowego, a w szczególności banków i ubezpieczycieli, kosztem pogorszenia sytuacji prawnej ich klientów. Według Rzecznika brak jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia dla postulatu likwidacji niezależnego urzędu RzF. Jego zdaniem ustawa osłabi indywidualną ochronę klientów podmiotów rynku finansowego z uwagi na:

  • niemożliwą do usunięcia kolizję przedmiotu indywidualnej ochrony klientów podmiotów rynku finansowego w trybie tzw. interwencji z administracyjno-prawną ochroną regulowaną przez ustawę o ochronie konkurencji konsumentów,
  • projektowany dualizm instytucji istotnego poglądu dla sprawy o wykluczających przesłankach do ich przedstawienia,
  • pozostawanie w zakresie form przedsądowego rozpatrywania sporów (w przypadku klientów podmiotów rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego),
  • ustawowe kryteria kwalifikacyjne osoby odpowiedzialnej za realizację takiej ochrony (jw.)

„Biała Księga” jest dostępna pod adresem:
https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2020/11/…

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

UKNF uruchomił wyszukiwarkę pośredników notyfikowanych w Polsce

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z inicjatywy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego przygotowany został Wykaz Pośredników Notyfikowanych w Polsce, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej i prowadzących działalność na terenie RP.

Dane zawarte w Wykazie Pośredników Notyfikowanych w Polsce pochodzą z informacji przekazywanych przez właściwe organy rejestrowe państw członkowskich UE. Wykaz jest dostępny za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej pod adresem: https://wpn.knf.gov.pl 

(AM, źródło: UKNF)

18,507FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie