Digitalizacja to już nie slogan. To kwestia
przetrwania – pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 jest tego dobitnym przykładem. Szkolnictwo,
branża nieruchomości, urzędy, wszyscy, jeśli tylko mogą, przenoszą się do
sieci. A ubezpieczenia?
Ubezpieczyciele na masową skalę aktywują dziś infolinie, chatboty, wideokonsultacje. Przypominają klientom, że mogą zdalnie zgłosić szkodę, przedłużyć umowę, wysłać dokumenty w wersji elektronicznej. W trybie pilnym wdrażają uproszczone procedury zawierania umów ubezpieczenia. Szkolenia organizowane są online przy wykorzystaniu webinarów.
Ubezpieczyciele zwiększają przepustowość, aby z ich
serwisów mogło korzystać więcej klientów, agentów i pracowników, na masową skalę
wprowadzają możliwość pracy zdalnej. Narzędzia sprzedaży i obsługi na odległość
stają się podstawą działania. Jak informują agenci, klienci w ostatnich dniach
sami proszą o kontakt drogą elektroniczną i dostęp do portalu klienta.
Czas cyfrowej mobilizacji
Nigdy wcześniej nie potrzebowaliśmy wsparcia ze
strony technologii na tak szeroką skalę. Wczoraj byliśmy w przededniu cyfrowej rewolucji,
analizowaliśmy zachowania przyszłych pokoleń, aby ustalać, ile zostało nam
jeszcze czasu. Wielu ubezpieczycieli wyrażało opinie, że rewolucja cyfrowa
zostanie wymuszona przez milenialsów czy pokolenie Z, zaś w obecnej sytuacji
wszystkie pokolenia przestawiają się na digital. Dziś jesteśmy w samym centrum
rewolucji. Do tej pory traktowaliśmy digitalizację jako dodatek, który pozwoli
nam uzyskać przewagę rynkową. Dziś ten dodatek stał się fundamentem działania i
przetrwania.
Oznacza to stan pełnej mobilizacji. Większość z nas,
w tym również dostawcy IT, musiała zmierzyć się z wyzwaniem natychmiastowego przystosowania
do pełnego trybu pracy zdalnej. W Comarch współpracujemy z tak szerokim
spektrum klientów z różnych branż, że zdążyliśmy wypracować dla nich
rozwiązania maksymalnie bezpieczne i elastyczne. Z pełnym zaangażowaniem
realizujemy politykę bezpiecznej cyfryzacji.
Platforma Comarch
Digital Insurance
Od lat oferujemy pakiet rozwiązań cyfrowych dla
branży ubezpieczeniowej. Comarch Digital Insurance to platforma, która zapewnia
digitalizację procesów sprzedażowych i obsługowych zgodnie ze strategią omnikanałowości.
Tworzy jedno środowisko pracy dla różnych grup użytkowników na podstawie wspólnego
silnika logiki biznesowej.
W aplikacji klienci mogą zdalnie obsługiwać zarówno
ubezpieczenia na życie, jak i majątkowe. Pracownik, agent i klient posiadają
niezbędne do działania narzędzia w jednym miejscu, w tym m.in. możliwość
zdalnego zawarcia ubezpieczenia, ofertowania, przeprowadzenia analizy potrzeb
klienta, zmiany danych osobowych, zgłoszenia szkody, opłacenia składki,
rozwiązania umowy czy obsługi raportowania.
Platforma posiada przyjazny dla agenta pulpit oraz
daje możliwość szybkiej komunikacji z klientem. Zapewnia łatwe przejście między
kanałami sprzedaży i obsługi, co gwarantuje nieprzerwany proces komunikacji.
Dzięki Responsive Web Design umożliwia dostęp do danych przez smartfon, tablet
i komputer stacjonarny. Samoobsługowość i akceleracja pracy umożliwiające efektywną
obsługę klienta i wydajną pracę sił sprzedaży to nasze główne cele i naszych
klientów. Teraz, w trakcie przyśpieszonej lekcji digitalizacji, okazuje się,
jak są one ważne.
Rozwiązania dla
zdrowia
Musimy również wspomnieć o naszym wieloletnim
doświadczeniu w dostarczaniu rozwiązań dla branży medycznej. Oferujemy
rozbudowany ekosystem rozwiązań dla zdrowia: EHR (Electronic Health Record)
Cloud, Telemedicine Cloud, Hospital Cloud oraz Medical AI Cloud. Integracja
tych platform pomaga zapewnić skoordynowaną opiekę zdrowotną oraz wspiera
pacjentów i personel medyczny. Aplikacje te służą do wytwarzania,
archiwizowania i udostępniania dokumentacji medycznej, zarządzania placówką
medyczną, umożliwiają zastosowanie telemedycyny i teleopieki.
Przejście do
chmury
Tym, co wysuwa się teraz na pierwszą linię, są rozwiązania
chmurowe, zapewnienie ciągłości poprzez sprawne dostępy online. Większość
ubezpieczycieli do tej pory rozważała przetwarzanie w chmurze jako opcję.
Obserwujemy zaś, że firmy, które przeszły proces wejścia w tryb zdalny w miarę
płynnie, to te, które zdecydowały się na przeniesienie swoich zasobów do
chmury. Wiele innych dostało zadyszki, bo przykładowo VPN nie był obliczony na
tak nagły wzrost liczby użytkowników.
Rozwiązania chmurowe wraz z technologią mobilną dają
możliwość efektywnego prowadzenia firmy zdalnie. Bogata oferta naszych
rozwiązań chmurowych to m.in. Comarch TNA, Comarch HRM czy Comarch myPoint, pozwalające
na zarządzanie i monitorowanie pracy zdalnej. Comarch Cloud Infraspace, czyli pakiet
usług dla firm, które chcą przenieść swoje zasoby do chmury, czy też Comarch
IBARD, usługa, dzięki której można bezpiecznie przechowywać i synchronizować
dane w chmurze oraz wiele innych.
Chmura napędza rozwój takich technologii jak Big
Data czy Artificial Intelligence, których to zastosowanie zaczyna być dla branży
ubezpieczeniowej koniecznością. Jak podają w ostatnich dniach media, grupie
naukowców z Oak Ridge National Laboratory superkomputer Summit pomaga w
odpowiednim łączeniu związków chemicznych w celu stworzenia preparatu zwalczającego
koronawirusa SARS-CoV-2. To wszystko nie byłoby możliwe bez rozwiązań
chmurowych czy Big Data.
Comarch od lat rozwija technologię Artificial Intelligence,
m.in. w takich obszarach jak bezpieczeństwo transakcji, zapobieganie wyłudzeniom,
prognozowanie wyników sprzedaży czy też w obszarze modeli scoringowych.
Zdalne i
omnikanałowe platformy dla ubezpieczeń
Czy branża ubezpieczeniowa może czuć się
bezpiecznie, czy jest zaopatrzona w odpowiednie narzędzia, które pozwolą jej
działać bez zakłóceń? Czy też przyjdzie teraz czas nerwowego łatania dziur? Musimy
zwrócić uwagę na to, czy ubezpieczyciel oraz jego dostawca IT są w stanie zapewnić
pełny, zdalny kanał komunikacji w łańcuchu: klient – agent – pracownik – dostawca
IT. Jedno jest niepodważalne – ubezpieczyciele mogą przetrwać dzięki
kontynuacji biznesu z wykorzystaniem zdalnych i omnikanałowych platform.
Mamy to szczęście, że pracujemy dla branży, która
może przejść do świata wirtualnego. Bądźmy również świadomi, że jest to czas, kiedy
jedne obszary biznesu wyjdą na prowadzenie, inne przesuną się na dalszy plan, a
jeszcze inne mogą okazać się zbędne. To czas weryfikacji, w tym również
weryfikacji systemów IT.
Lekcja na
przyszłość
Eksperci z dziedziny wirusologii informują, że będziemy
musieli nauczyć się żyć z Covid-19. Poradzimy sobie, znajdziemy lekarstwo, lecz
wielu z nich przestrzega, że podobna sytuacja może się powtórzyć. Odrabiamy
jedną z najważniejszych lekcji i właśnie teraz mamy szansę dobrze przygotować się
na przyszłość.
A co w przyszłości? Z pewnością będziemy musieli
przywyknąć do powszechnego smart workingu, gdzie pracodawca zapewnia
technologię do wykonywania pracy zdalnej. Płatności dokonywać będziemy
bezdotykowo, przelewem, za pomocą NFC czy też platform PayU. Zautomatyzujemy
rozwiązania w obszarze identyfikacji i oceny ryzyka, analizy danych czy oceny roszczeń.
Analitycy Gartnera prognozują, że firmy, które przeniosą
swój biznes na platformy cyfrowe, złagodzą skutki pandemii i utrzymają płynne działanie
teraz i przez długi okres. To, do czego powinniśmy dążyć, to zwiększenie
możliwości sprzedaży samoobsługowej i cyfrowej, a IT w obecnym i nadchodzącym
czasie będzie odgrywać kluczową rolę w dostarczaniu bezpiecznych systemów informatycznych.
Dodatkowo zarówno analitycy Gartnera, jak i IDC zwracają uwagę, że w branży IT
możemy spodziewać się wzrostu wydatków na oprogramowanie do komunikacji i że do
podobnego wzrostu doszło po wybuchu epidemii SARS w 2002 r.
Co dalej? Czy pójdziemy do przodu, czy też wycofamy się
w pierwszym możliwym momencie i zmiany, które teraz wprowadzamy, będą tylko
połowiczne? Może już przebieramy nogami i nie możemy się doczekać powrotu
„starego” i dobrze znanego?
Nil homini certum est. Nic, co
ludzkie, nie jest pewne, o czym w ostatnim czasie przekonujemy się wyjątkowo
dobitnie. Człowiek jest w tym wszystkim najważniejszy i może teraz nastąpi głębokie
zrozumienie tego, jak ważna jest sprawnie działająca technologia, między innymi
właśnie po to, by chronić to, co ludzkie.
Wszystko w naszych rękach.
Aleksandra Wołowska
konsultant ds. biznesowych w Comarch