Blog - Strona 1412 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1412

Terminy w II fazie PPK ulegną zmianie

0

W związku z koniecznością podejmowania przez pracodawców działań przeciwdziałających rozprzestrzenianiu się wirusa SARS CoV-2, rząd zamierza umożliwić pracodawcom zatrudniającym co najmniej 50 osób przesunięcie terminów na utworzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Uczestników II fazy systemu będą obowiązywać takie same terminy jak pracodawców z III etapu. To jedna z inicjatyw zapowiedzianych w ramach „Tarczy Antykryzysowej” – pakietu rozwiązań mających na celu ochronę miejsc pracy i bezpieczeństwa finansowego obywateli oraz przedsiębiorstw.

Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy o PPK, najpóźniejsze terminy utworzenia Planów przez podmioty zatrudniające na 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób to 24 kwietnia 2020 r. (termin na zawarcie umowy o zarządzanie PPK) i 11 maja 2020 r. (termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK). Zapowiadana przez rząd zmiana ma polegać na przyjęciu, w odniesieniu do pracodawców z II fazy wdrożenia Planów, maksymalnych terminów obowiązujących III fazę, czyli: 27 października 2020 r. i 10 listopada 2020 r. (odpowiednio jak wyżej).

Przesunięcie terminów nie będzie skutkować zmianami dla pracodawców z II fazy, którzy wdrożyli już PPK. Również sytuacja pracowników, dla których zawarto już umowy o prowadzenie Planów, nie ulegnie zmianie.

II faza wdrożenia PPK podmioty zatrudniające na 30 czerwca 2019 r. co najmniej 50 osób zatrudnionych:
obecnie obowiązujące terminy proponowane nowe terminy zawarcia umów
do 24 kwietnia 2020 r. umowa o zarządzanie PPK do 27 października 2020 r. umowa o zarządzanie PPK
do 11 maja 2020 r. umowa o prowadzenie PPK do 10 listopada 2020 r. umowa o prowadzenie PPK

Dla pracodawców, którzy zostali objęci przepisami ustawy o PPK od 1 stycznia 2020 r. i jeszcze nie wdrożyli PPK, zmiany te spowodują wydłużenie czasu na wybór instytucji finansowej, w tym na zawarcie porozumienia w tym zakresie z zakładowymi organizacjami związkowymi lub reprezentacją osób zatrudnionych, wydłużenie czasu na zawarcie umowy o zarządzanie Planem z wybraną instytucją finansową, wydłużenie czasu na zawarcie umowy o prowadzenie PPK dla zatrudnionych oraz przesunięcie pierwszych wpłat do systemu.

Dla pracowników przesunięcie maksymalnego terminu na zawarcie umów o prowadzenie PPK może oznaczać późniejsze rozpoczęcie oszczędzania w systemie i późniejsze nabycie uprawnień do wpłaty powitalnej.

(AM, źródło: mojeppk.pl)

PKO Ubezpieczenia zwróci składkę za niewykorzystaną polisę podróżną w czasie pandemii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Klienci, którzy z powodu pandemii koronawirusa odwołali podróż, otrzymają zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony w ramach ubezpieczenia podróżnego PKO Ubezpieczenia. Towarzystwo wspiera akcję #zostanwdomu – rekomenduje ograniczenie podróży i tymczasowo wstrzymuje sprzedaż ubezpieczeń turystycznych Moje Podróże24 i Tak Podróżuję.

– Wielu naszych klientów ubezpieczyło swoją podróż, która z uwagi na obecną sytuację nie może się odbyć. W związku z tym naturalnym krokiem jest zwrot wpłaconych składek za niewykorzystane ubezpieczenie. Zwrot składki będzie realizowany z chwilą otrzymania od klienta informacji o odwołaniu wyjazdu – mówi Sławomir Łopalewski, prezes zarządu PKO Ubezpieczenia.

Towarzystwo zwróci wpłaconą składkę klientom, którzy posiadają lub posiadali polisę z ochroną ubezpieczeniową, która była aktywna 11 marca lub później. Klienci, którzy nie odbyli swojej podróży i chcieliby otrzymać zwrot składki, mogą kontaktować się w tej sprawie telefonicznie lub mailem.

– Sytuacja związana z koronawirusem dotyka nas wszystkich i zwłaszcza teraz tak ważne jest bezpieczeństwo oraz podjęcie dostępnych środków zaradczych. Swoimi działaniami chcemy wesprzeć akcję #zostanwdomu. Zachęcamy naszych klientów, aby ograniczali aktywność poza domem, w tym jak najmniej podróżowali. Dlatego zdecydowaliśmy o tymczasowym wstrzymaniu oferty ubezpieczeń turystycznych MojePodróże24 i Tak Podróżuję. Uprościliśmy również procesy, tak aby wszystkie sprawy związane z polisą nasi klienci mogli załatwić nie wychodząc z domu – online lub telefonicznie – dodaje Sławomir Łopalewski.

(AM, źródło: PKO Ubezpieczenia)

PZU ufunduje sprzęt medyczny do walki z koronawirusem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU sfinansuje zakup sprzętu dla szpitali do walki z koronawirusem. Przeznaczy na ten cel 6 mln zł. Dodatkowo, dzięki finansowemu wsparciu zakładu, do policji i Straży Granicznej trafią kombinezony, maseczki, rękawiczki i środki dezynfekcyjne.

– Wyjątkowa sytuacja wymaga wyjątkowych działań. Jako największy ubezpieczyciel w Polsce czujemy szczególną odpowiedzialność i troskę o zdrowie wszystkich Polaków. Ufundowany przez nas sprzęt trafi w pierwszej kolejności do szpitali, które opiekują się zarażonymi koronawirusem. Lekarzom, pielęgniarkom i innym pracownikom szpitali, którzy z poświęceniem walczą o zdrowie chorych, należy się jak najlepszy sprzęt, by mogli nieść skuteczną pomoc. Chcemy ich wspierać w ratowaniu pacjentów – mówi prezes PZU SA, Beata Kozłowska-Chyła. Sprzęt otrzymają szpitale w Olsztynie, Poznaniu, Warszawie, Giżycku, Piszu i Elblągu.

– Spieszymy z pomocą zawsze, gdy dzieje się coś złego. Gdy w lutym południe Polski nawiedziła fala katastrofalnych wichur, wysłaliśmy w teren ponad stu pracowników. Tym bardziej więc nie pozostajemy obojętni wobec tak poważnego zagrożenia, jakim jest koronawirus. Zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji i rozumiemy związane z nią potrzeby, ponieważ Grupa PZU to nie tylko ubezpieczenia, ale i jeden z największych operatorów medycznych w Polsce, PZU Zdrowie. Dziękujemy wszystkim pracownikom służby zdrowia zaangażowanym w walkę z koronawirusem i mamy nadzieję, że ufundowany przez nas sprzęt pomoże im w pracy – podkreśla prezes PZU Życie Aleksandra Agatowska.

PZU Zdrowie jeszcze przed wykryciem pierwszego przypadku koronawirusa w Polsce uruchomił bezpłatną pomoc telemedyczną dla wszystkich Polaków, którzy w związku z zagrożeniem epidemią niepokoją się o swoje zdrowie. Lekarze PZU Zdrowie co dzień udzielają porad kilkuset osobom.

Zaangażowanie w walkę z koronawirusem wpisuje się w ogłoszoną w zeszłym roku społeczną strategię PZU #10latdłużej, obejmującą szereg projektów na rzecz publicznego zdrowia i bezpieczeństwa. – PZU deklaruje: „Możesz na nas polegać”, dlatego  w czasie pandemii nie mieliśmy wątpliwości, że musimy włączyć się w walkę z koronawirusem. Szybko podjęliśmy decyzję, żeby pomóc szpitalom, a dzięki temu chorym Polakom. Tak powinna działać firma zaangażowana społecznie – mówi członek zarządu PZU Życie Dorota Macieja, inicjatorka pomocy dla szpitali.

(AM, źródło: PZU)

PPK przez telefon w Compensie Życie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Compensa Życie wprowadza możliwość zawarcia umowy o zarządzanie Pracowniczym Planem Kapitałowym (PPK) przez telefon. To jeden z elementów reagowania spółek Compensy na zagrożenie koronawirusem.

Sieć sprzedaży Compensy Życie zyskuje możliwość telefonicznego zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Również spotkania i szkolenia dla klientów odbywają się online.

– To odpowiedź na zagrożenie epidemią koronawirusa w Polsce. Dzięki tym działaniom niemal całkowicie przestawiliśmy się na zdalną, elektroniczną obsługę procesu sprzedaży i obsługi PPK. Warto przypomnieć, że od wejścia w życie rządowego programu udostępniamy pracodawcom narzędzia IT, które ułatwiają i minimalizują formalności, jak również, co jest dziś najważniejsze, eliminują bezpośredni kontakt z innymi osobami – mówi Konrad Kluska, członek zarządu Compensy Życie odpowiedzialny za obszar PPK.

Modyfikacja procesu sprzedaży Planów to jedno z wielu działań wdrażanych i promowanych przez spółki Compensy w obliczu zagrożenia koronawirusem. Aby zapewnić klientom i pracownikom bezpieczeństwo, firma podjęła decyzję o rozpoczęciu działania w trybie pracy zdalnej. Ponadto ubezpieczyciel zachęca klientów do korzystania z funkcji „Znajdź Agenta”, dostępnej na stronie internetowej ubezpieczyciela – pozwala to na zakup polisy bez wychodzenia z domu. W obszarze likwidacji szkód znaczenia nabiera natomiast uruchomiona w 2019 roku aplikacja do samodzielnej likwidacji szkód z prostych ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych.

(AM, źródło: Brandscope)

PZU Zdrowie: Zmiana trybu pracy placówek medycznych w związku z koronawirusem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU Zdrowie poinformowało, że ze względu na rekomendacje Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego tryb pracy jego placówek medycznych może ulegać zmianom.

Aktualnie centra medyczne PZU Zdrowie pracują w dotychczasowych godzinach, jednak w uzasadnionych przypadkach lekarze mogą udzielać porad telefonicznie, zamiast stacjonarnie. W celu potwierdzenia obowiązującego trybu pracy placówki należy sprawdzać informacje na stronie internetowej.

Do 28 marca zostaje zawieszona planowana działalność gabinetów stomatologicznych w Centrach Medycznych PZU Zdrowie w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Kontynuowane będzie leczenie pacjentów w uzasadnionych medycznie przypadkach. W razie konieczności pilnej pomocy stomatologicznej należy kontaktować się z infolinią stomatologiczną. 

PZU Zdrowie zachęca do pozostania w najbliższym czasie w domu i skorzystania ze zdalnej opieki medycznej.

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

Stanowisko PIU w ramach publicznych konsultacji projektu wytycznych ICT

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) przekazała 13 marca Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) swoje stanowisko w ramach publicznych konsultacji projektu wytycznych, które dotyczą zarządzania informacjami oraz technologiami komunikacyjnymi (ICT) oraz ich bezpieczeństwem. Wytyczne są skierowane zarówno do organów nadzoru, jak i do zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji – pisze na blogu PIU Mariusz Kuna, ekspert Izby.

Wytyczne ICT doprecyzują wymogi, które są już określone w dyrektywie Solvency II i jej aktach wykonawczych. Zbierają kluczowe wymagania dotyczące przetwarzania informacji czy zarządzania środowiskami teleinformatycznymi. Ponadto regulują kwestie zarządzania bezpieczeństwem informacji i środowisk, w których te pierwsze są przetwarzane. Zakres ICT to w szczególności:

  • ICT w ramach systemu zarządzania, strategii i zasad bezpieczeństwa
  • Audyt, polityka, środki i funkcje bezpieczeństwa
  • Bezpieczeństwo logiczne, fizyczne, operacji i ich monitoring
  • Szkolenie i budowanie świadomości
  • Zarządzanie operacyjne, zmianami, incydentami, projektami, ciągłością działania
  • Nabywanie i rozwój systemów, testowanie i outsourcing systemów i usług
  • Analiza wpływu na działalność gospodarczą.

Wytyczne mają obowiązywać od 1 lipca 2020 roku.

„Wprowadzenie wytycznych wpłynie na ograniczenie ryzyk związanych z funkcjonowaniem zakładów w zakresie zarządzania informacją. Należy też spodziewać się, iż ułatwi zakładom współpracę z kooperantami oraz dostawcami rozwiązań teleinformatycznych” – wskazuje Mariusz Kuna.

Ekspert PIU zdradza, że wątpliwości Izby budziły wytyczne dotyczące raportowania do organu nadzoru. Zdaniem organizacji wymagały one doprecyzowania oraz określenia, jak w praktyce powinno wyglądać wypełnienie obowiązku dotyczącego zgłaszania incydentów bezpieczeństwa do nadzorcy. W ocenie PIU w wytycznych zabrakło informacji na temat kryteriów, warunków, procedury i zakresu informacji, jakie należy przekazać.

„Podobnie należy doprecyzować metody i zakres przekazywania przez zakłady ubezpieczeń informacji na temat wprowadzonych środków komunikacji w sytuacjach kryzysowych” – pisze ekspert. „Do zastosowania wytycznych rynek potrzebuje jeszcze opinii KNF, która określi, jak zastosować wybrane wytyczne w Polsce. Wytyczne posługują się np. terminem AMSB, który oznacza organ administracyjny, zarządzający i nadzorczy. Należy zatem doprecyzować, które wymogi będą miały zastosowanie do zarządów, a które do rad nadzorczych w Polsce” – dodaje.

(AM, źródło: PIU)

Analizy Online nagrodziły dwa fundusze dłużne TFI PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Fundusze dłużne TFI PZU zostały uhonorowane przez Analizy Online dwiema prestiżowymi statuetkami ALFY 2019. Fundusze PZU Obligacji Krótkoterminowych i PZU Dłużny Aktywny zostały najwyżej ocenione ze względu na ponadprzeciętną stopę zwrotu, jaką przyniosły inwestorom w 2019 roku.

Fundusz PZU Obligacji Krótkoterminowych inwestuje w krótkoterminowe papiery dłużne emitowane, poręczane i gwarantowane głównie przez Skarb Państwa. Jest przeznaczony dla inwestorów indywidualnych, którzy oczekują zysków na poziomie konkurencyjnym do lokaty bankowej, a także dla inwestorów instytucjonalnych w ramach zarządzania płynnością.

PZU Dłużny Aktywny inwestuje głównie w średnio- i długoterminowe obligacje skarbowe emitowane w Polsce i na rynkach zagranicznych. Strategia nie ma benchmarku, to zarządzający dostosowuje skład portfela do warunków rynkowych. Subfundusz jest przeznaczony dla inwestorów poszukujących atrakcyjnych stóp zwrotu na rynku obligacji.

(AM, źródło: PZU)

Lloyd’s: Testowanie odporności rynku na koronawirusa

0

Wobec narastającej niepewności otaczającej wpływ koronawirusa na branżę ubezpieczeniową i reasekuracyjną, Lloyd’s przeprowadził szereg działań mających na celu sprawdzenie odporności rynku.

W piątek 13 marca Lloyd’s zamknął swój underwriting room w Londynie przy Lime Street. Na 24 godziny wdrożona została procedura Emergency Trading Protocol (sprzedaży w sytuacji krytycznej), aby zbadać możliwości alternatywne – podał portal Reinsurance News.

Działanie to podjęto z nadzieją, że dostarczy informacji o rzeczywistej skuteczności procedury. O akcji poinformowano z wyprzedzeniem odpowiednie ciała nadzorcze.

Dodatkowo Lloyd’s skorzystał z okazji do przeprowadzenia gruntownego czyszczenia underwriting roomu i całej przestrzeni publicznej w budynku Lloyd’s.

Akcja Lloyd’s wpisuje się w działania rządów na całym świecie, podejmowane w nadziei na powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa i ograniczenie jego wpływu na biznes.

Swiss Re Institute zakomunikował, że spodziewa się globalnej recesji w 2020 r., jeśli epidemia koronawirusa będzie trwać, powodując ogromne zakłócenia na całym świecie i wywierając presję na i tak już słabą odporność ekonomiczną.

Analitycy uważają, że w kontekście historycznym recesja prawdopodobnie będzie umiarkowana, chociaż wzrost gospodarczy może wyhamować dość gwałtownie w Japonii i strefie euro, w tym we Włoszech, Francji i Niemczech.

AC

Odc. 107 – Generalnie można zdalnie

0

Ubezpieczenia przechodzą w tryb zdalny. Jakie procedury wdrożyło Generali? O tym mówi Tomasz Poradzewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Agencyjnej. Z audycji dowiecie się:

  • Które produkty Generali agent może już sprzedawać całkowicie on-line
  • Jak pracują menedżerowie w terenie
  • Jak odbywają się zdalne szkolenia
  • W jaki sposób funkcjonuje infolinia wspierająca agentów
  • Co planuje Generali w najbliższym czasie.

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

PZU na razie nie odczuwa wpływu koronawirusa na wyniki finansowe

0

Wpływ koronawirusa na działalność Grupy PZU i polskiego rynku ubezpieczeń – ta kwestia była głównym tematem podczas wtorkowego czatu inwestorskiego Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych (SII) z Tomaszem Kulikiem, członkiem zarządu PZU SA oraz CFO Grupy PZU.

Według Tomasza Kulika jego firma na razie nie widzi istotnego wpływu sytuacji związanej z epidemią koronawirusa na wyniki finansowe. Menadżer przyznał jednak, że może się to istotnie zmienić w kolejnych kwartałach. Obszarami, które w szczególny sposób mogą wpłynąć na kondycję finansową PZU, są wszelkiego rodzaju gwarancje ubezpieczeniowe, instrumenty dłużne i ryzyko kredytowe oraz spowolnienie sprzedaży.

Zapytany o szacunki potencjalnego pogorszenia przychodów PZU w związku z koronawirusem, Tomasz Kulik ocenił, że przychody spadną ze względu na istotnie niższą aktywność sprzedażową w kanałach dystrybucji oraz potencjalnie niższy popyt na produkty ubezpieczeniowe zgłaszany przez klientów w czasie spowolnienia gospodarczego. Przyznał, że obecnie trudno o precyzyjne szacunki ale co do zasady będą linie produktowe, które przyniosą lepsze wyniki ze względu na niższe częstości szkód i zupełnie inny ich rozkład niż dotychczas, np. ubezpieczenia komunikacyjne, mieszkaniowe, a będą też takie, gdzie szkodowość może osiągnąć poziomy obserwowane w latach 2008–2010. CFO Grupy PZU wyjaśnił, że jeśli chodzi o ubezpieczenia uwzględniające szkody wywołane przez koronawirusa, to w dziale II są to głównie ubezpieczenia finansowe, gwarancje i ubezpieczenia strat kontraktowych. Z kolei po stronie życiowej to głównie ubezpieczenia na życie i zdrowie, natomiast po stronie działalności lokacyjnej to są ryzyka związane z przeceną bardziej ryzykownych klas aktywów oraz dużą zmiennością i nieprzewidywalnością rynków. Zdradził, że na razie szkodowość w I kwartale 2020 r. jest zgodna z zaplanowaną, ale w obliczu COVID19 należy brać pod uwagę ryzyko dalszych wzrostów szkodowości w konsekwencji spowolnienia sprzedaży i materializowania się ryzyka ubezpieczeniowego, szczególnie w obszarze gwarancji, poręczeń i różnego rodzaju ubezpieczeń finansowych. Tomasz Kulik oświadczył też, że zakład nie obserwuje wzrostu liczby składanych wniosków z tytułu ubezpieczeń od utraty dochodu w związku z działaniami rządu podjętymi w celu walki z koronawirusem.

W ocenie menadżera wydarzenia związane z koronawirusem być może zbudują większą świadomość związaną z koniecznością zabezpieczenia zdrowia i życia własnego i członków rodziny. Jednak jego zdaniem obecnie trudno jest jednoznacznie powiedzieć, że tak się stanie. Tomasz Kulik przyznał też, że w normalnych warunkach w 2020 roku byłby możliwy dalszy, kilkuprocentowy wzrost składki brutto w PZU. Dziś jednak, w związku z COVID19 istnieje ryzyko, że klienci, zarówno indywidualni, jak i instytucjonalni, mogą przez pewien okres przechodzić przez spowolnienie gospodarcze, problemy płynnościowe lub wstrzymanie działalności. A to może przełożyć się na popyt zgłaszany na produkty ubezpieczeniowe.

Poinformował też, że w związku z epidemią w grupie działa sztab kryzysowy, tam, gdzie jest to możliwe pracownicy pracują w cyklach pracy zmiennej i zdalnej, a ponadto uruchomiono dodatkową przepustowość na infolinii medycznej. Z kolei oddziały wprowadziły dodatkowe procedury i ograniczyły czas pracy. Wszelkie krytyczne procesy są monitorowane i w pełni nadal realizowane. Utrzymywany jest również podwyższony poziom płynności na wypadek występowania wyższych poziomów szkód i odstąpień.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: SII)

18,336FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie