Blog - Strona 346 z 1534 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 346

Co słychać w ubezpieczeniach zdrowotnych?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Jak kształtowała się aktywność dyskusji na temat ubezpieczeń zdrowotnych? Sprawdzimy to w najnowszej analizie, przeglądając dane z okresu od sierpnia 2023 r. do końca marca 2024 r. i koncentrując się szczegółowo na trendach średnioterminowych.

Rzut oka na wykres natężenia wzmianek oraz interakcji pozwala zauważyć, że aktywność dyskusji w badanym okresie plasowała się na stosunkowo stabilnym pułapie, z dwoma zauważalnymi wzrostami: w listopadzie 2023 oraz marcu 2024 r. W pierwszym przypadku największym zainteresowaniem cieszyła się komunikacja promująca oferty poszczególnych firm, w drugim natomiast, mimo wykluczenia fraz dotyczących ZUS, ubezpieczeń społecznych itp. znaczną popularność zyskiwał kontekst składki zdrowotnej.

Najbardziej widoczny wzrost zaangażowania, przypadający na luty 2024 r., także wiązał się z kwestią promowania oferty towarzystw ubezpieczeniowych w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych.

Można wysnuć więc wniosek, że natężenie komunikacji w tym obszarze cechuje się sezonowością (wyraźny wzrost zainteresowania tematem przed końcem roku), a czynnikiem zauważalnie oddziałującym na ten krajobraz może być komunikacja własna branży.

Najaktywniejsi autorzy

W ścisłej czołówce najbardziej aktywnych profili publikujących na Facebooku znalazły się: LINK4 Mama i Tata (208 wzmianek, 9,3 tys. interakcji) oraz ERGO Hestia (103 wzmianki, 2,6 tys. interakcji). Na wyróżnienie zasługują też Nationale-Nederlanden (tylko 14 wzmianek, które wygenerowały jednak 5 tys. interakcji), Compensa Polska (47 wzmianek, 2,5 tys. interakcji), Allianz Polska (56 wzmianek, 1,2 tys. interakcji) i PZU (34 wzmianki, 1,1 tys. interakcji).

Taka charakterystyka komunikacji w obrębie badanych fraz wskazuje na dominującą rolę profili branżowych w kreowaniu dyskursu związanego z tematem. Można uznać więc, że treści tego rodzaju dla wielu internautów mogą być pierwszym źródłem pozyskiwania wiedzy odnośnie do tego typu ubezpieczeń, a aktywność profili związanych z towarzystwami ubezpieczeniowymi ma niebagatelny wpływ na sumaryczny zasięg badanego obszaru w sieci.

Z kolei na platformie X/Twitter przeważały dyskusje polityczne, związane z ostatnim wzrostem zainteresowania składką zdrowotną – m.in. Ryszard Petru, Michał Szczerba, Anna-Maria Żukowska czy też Alicja Defratyka. Taka charakterystyka ruchu wskazuje na diametralnie inny przebieg komunikacji w tym kanale – był to często emocjonalny dyskurs, skupiony na bieżących wydarzeniach politycznych i społecznych. Jest to więc kanał mniej atrakcyjny stricte z punktu widzenia działań marketingowych firm z branży.

Kluczowe obszary

Analiza najczęściej występujących kontekstów wypowiedzi wskazuje na relatywnie niewielkie zróżnicowanie tematyczne kluczowych wątków, obecnych w popularnych przekazach.

Dominują konteksty odnoszące się do kwestii bezpośrednio związanych z ubezpieczeniami zdrowotnymi, opieką zdrowotną i ochroną zdrowia, kosztami leczenia czy też składkami (być może także w kontekście dyskusji o składce zdrowotnej).

Warto odnotować również obecność treści odnoszących się do nowotworów – wszak obawa przed schorzeniami onkologicznymi może być jedną z przyczyn zainteresowania polisami na zdrowie.

Podsumowanie

Aktywność dyskusji w sieci w średnim terminie, a także analiza trendu długofalowego (zainteresowanie ubezpieczeniami zdrowotnymi w wyszukiwarce Google w ciągu ostatnich pięciu lat) wskazują na stałą i stabilną popularność badanego tematu.

Ubezpieczenia zdrowotne pozostają jednym z kluczowych obszarów branży, niezależnie od koniunktury. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na rozwój rynku medycznego i rosnącą świadomość w zakresie profilaktyki.

Warto zauważyć, że zdecydowaną przewagę na Facebooku osiągały profile branżowe, które miały znaczący wpływ na kreowanie komunikacji w tym kanale – w takim ujęciu szerokie dotarcie to nie tylko walor promocyjny, ale także odpowiedzialność w zakresie informowania i budowy świadomości wśród odbiorców.

Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS

Rower i polisa, czyli połączenie idealne

0
Grzegorz Piotrowski

Chociaż do niektórych nacji rozkochanych w jeździe na rowerze Polakom wciąż wiele brakuje, to jednak w ostatnich latach widać, że w Polsce cieszą się one coraz większą popularnością.

Trzeba pamiętać, że tak jak w wielu innych sytuacjach, również podczas jazdy na rowerze może dojść do różnych niezbyt przyjemnych zdarzeń.

Poziom bezpieczeństwa na polskich drogach, chociaż wciąż bardzo wolno, ale jednak się poprawia. Dotyczy to także rowerzystów, których z roku na rok przybywa.

Według danych Komendy Głównej Policji w 2016 r. zanotowano 4737 wypadków z udziałem rowerzystów, w których rannych zostało 4 298 osób, a śmierć poniosło 271. Ostatnie statystyki z 2022 r. są zdecydowanie bardziej optymistyczne – wypadków było 3685, rannych 3356, a zabitych zdecydowanie mniej – 170 osób. Trzeba jednak pamiętać, że rower nigdy nie będzie należał do najbezpieczniejszych środków transportu, co rodzi niestety określone konsekwencje dla jego użytkowników.
Wypadki, chociażby ze względu na rosnącą liczbę jednośladów na ulicach i drogach, będą się zdarzać i należy robić wszystko, aby ich uniknąć, dbając o bezpieczeństwo w ruchu. Jeżeli jednak już do nich dojdzie, warto przekonać osoby korzystające z rowerów, nawet jeżeli tylko sporadycznie, do tego, aby pomyślały o tym, jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy dojdzie do mniej lub bardziej poważnego zdarzenia na drodze. I z roku na rok udaje się to zrobić, gdyż coraz więcej osób korzysta z ubezpieczeń skierowanych do tej grupy klientów, chociaż jak wynika z badań, nie jest to jeszcze podejście zbyt powszechne.

– Zauważyliśmy zdecydowany wzrost zainteresowania ubezpieczeniami rowerów. Szczególnie zaskakujące jest to, że zimą, gdy tradycyjnie mniej osób korzysta z rowerów, notujemy znaczący wzrost sprzedaży polis rowerowych. Analizując dane, możemy stwierdzić, że w lutym rok do roku obserwujemy nawet ok. 30% wzrostu w sprzedaży. Niemniej jednak naturalnie szczyt zainteresowania tego rodzaju ubezpieczeniami przypada na okres od marca do października – mówi Kinga Piotrowska, specjalistka ds. komunikacji w CUK Ubezpieczenia.

Polisa powinna kompleksowo chronić rower i jego użytkownika. Kradzież lub uszkodzenie sprzętu czy wyposażenia podczas kolizji to paradoksalnie najmniejszy problem. Można wtedy liczyć na pokrycie kosztów naprawy lub zwrot wydatku poniesionego na zakup, kiedy rower zostanie skradziony.

Trzeba też pamiętać, że rowerzysta, będąc uczestnikiem ruchu drogowego, nie tylko jest narażony na szkody, w postaci urazów czy kontuzji, ale może niestety sam być sprawcą podobnych zdarzeń u innych. Uszkodzenie innego pojazdu czy kolizja, podczas której ucierpią inni, to „niebezpieczeństwo” roszczeń ze strony poszkodowanych. Ich wysokość, w zależności od rodzaju zdarzenia, może sięgać kilkudziesięciu lub nawet kilkuset tysięcy złotych.

Zdecydowanie najpoważniejszy kłopot będzie wówczas, kiedy ucierpi sam rowerzysta, doznając uszczerbku na zdrowiu. Wtedy z pewnością przyda się odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela, np. na pokrycie kosztów rehabilitacji.
Zaletą dostępnych polis jest m.in. możliwość dopasowania zakresu ochrony i sum ubezpieczenia, np. w kwestii NNW czy OC do potrzeb, ale również własnych możliwości finansowych. Ceny polis nie są wygórowane, a samo zawarcie umowy, z reguły całkowicie online, to dosłownie kilka minut. Warto poświęcić ten czas i rozpocząć sezon w pełni przygotowanym do jazdy.

– Klientów korzystających z ubezpieczeń rowerowych cechuje różnorodność w wyborze zakresu ochrony, która jest uzależniona od wartości roweru oraz rodzaju aktywności w sezonie.

Warto zwrócić uwagę na sposób zakupu polisy. Nasze dane wskazują, że najczęściej wybieranymi kanałami są Contact Center, internet oraz bezpośrednie spotkania z agentem. To szczególnie interesujące z perspektywy agenta, gdyż nasz system OmniCUK integruje wszystkie kanały sprzedaży, co oznacza, że agent otrzymuje prowizję niezależnie od sposobu zakupu lub wznowienia polisy przez klienta – dodaje Kinga Piotrowska.

Grzegorz Piotrowski

gpiotrowski@o2.pl

UFG: O czym pamiętać przed wyjazdem autem na weekend majowy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W związku ze zbliżającym się długim weekendem majowym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny radzi, aby przed udaniem się w podróż samochodem sprawdzić, czy jego właściciel zadbał o obowiązkowe OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Z usługi często korzystają poszkodowani w zdarzeniach drogowych, by upewnić się, czy i gdzie ubezpieczony był sprawca.

– Z danych zaraportowanych przez ubezpieczycieli do Ośrodka Informacji UFG wynika, że w ubiegłym roku to właśnie maj był rekordowym miesiącem pod względem liczby zaistniałych szkód komunikacyjnych. Było ich wtedy ponad 153 tysiące. Mowa o zdarzeniach zgłaszanych zarówno w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC, jak i dobrowolnego AC – mówi Damian Ziąber, rzecznik prasowy UFG. – Chociaż OC jest obowiązkowe, to w praktyce niestety zdarza się, że niektórzy posiadacze pojazdów z jakiegoś powodu o to nie zadbali. Co roku identyfikujemy mnóstwo takich przypadków, wciąż wiele osób powoduje wypadek, nie posiadając ważnego ubezpieczenia. W takiej sytuacji to my, czyli Fundusz wypłacamy poszkodowanym należne środki. Następnie jednak dochodzimy od sprawcy ich zwrotu. Z powodu braku OC można popaść w naprawdę spore długi. Rekordzista ma do zwrotu ponad 2,3 mln zł – dodaje. 

Ważność OC ppm. można łatwo i szybko sprawdzić przez internet. Wystarczy na stronie UFG.pl wpisać numer rejestracyjny pojazdu. Jest to bardzo popularna usługa, w ubiegłym roku skorzystano z niej ponad 19 mln razy.

Warto też pamiętać, że w razie spowodowania wypadku bez ważnego OC ppm. za szkody solidarnie odpowiadają właściciel pojazdu oraz kierowca. Dlatego należy zachować czujność, pożyczając auto, np. od kogoś z rodziny, z wypożyczalni, korzystając z pojazdu zastępczego czy samochodu w systemie car sharing.

Autem za granicę

Ważna polisa OC jest równie istotna w przypadku wyjazdu autem poza Polskę. W większości krajów europejskich honorowane jest ubezpieczenie wykupione w Polsce. Należy jednak mieć przy sobie papierowe potwierdzenie (certyfikat). W niektórych krajach (m.in. w Albanii, Macedonii Północnej czy Ukrainie) konieczna będzie dodatkowo Zielona Karta. Z kolei w jeszcze innych może być konieczne wykupienie na granicy ubezpieczenia granicznego. W przypadku braku OC podczas zagranicznych wojaży należy się liczyć z poważnymi konsekwencjami. W niektórych krajach grozi za to nawet konfiskata pojazdu lub kary rzędu 5–8 tys. euro, nie mówiąc o wydatkach w razie spowodowania szkody nieubezpieczonym autem.

UFG radzi, aby zadbać też o inne dokumenty i aspekty związane z bezpieczną podróżą poza Polskę. Najważniejsze dokumenty, takie jak dowód osobisty lub paszport, prawo jazdy oraz dowód rejestracyjny, należy mieć w wersji tradycyjnej (nie cyfrowej). Ponadto warto też sprawdzić, jakie przepisy drogowe i zasady dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdu obowiązują w docelowym kraju podróży oraz w tranzytowych. Na wszelki wypadek można też wydrukować i mieć przy sobie oświadczenie o zdarzeniu drogowym. W wersji polsko-angielskiej można je pobrać ze strony Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

(AM, źródło: UFG)

Warta ponownie liderem jakości obsługi klienta

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

2023 był siódmym rokiem z rzędu, w którym Warta osiągnęła najlepszy rezultat w sprawozdaniu Rzecznika Finansowego w segmencie ubezpieczeń majątkowych (cały dział II), uzyskując wynik na poziomie 64%. Firma zajęła także najwyższą pozycję w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

– Już siódmy rok z rzędu sprawozdanie Rzecznika Finansowego jest wyraźnym potwierdzeniem, że to Warta zapewnia najwyższą jakość obsługi klienta na rynku ubezpieczeń majątkowych. Cały czas naszymi działaniami udowadniamy, że nawet w trudnych sytuacjach podchodzimy do spraw klientów empatycznie i rzetelnie. Coroczna pozycja lidera to sukces, który osiągamy przede wszystkim dzięki zaangażowaniu całego zespołu, który dba o długofalowe relacje i podejmuje wszelki wysiłki, by skutecznie rozwiązać ewentualne nieporozumienia. Dzięki temu klienci mogą czuć się pewnie i bezpiecznie – co stanowi istotę naszych działań jako czołowego ubezpieczyciela na rynku – mówi Rafał Stankiewicz, wiceprezes zarządu Warty odpowiedzialny za likwidację szkód i operacje.

Kolejne w rankingu ERGO Hestia i Allianz uzyskały odpowiednio 78% i 90%.  

Coroczne sprawozdanie Rzecznika Finansowego zawiera liczbę interwencji zgłaszanych tej instytucji przez klientów wszystkich towarzystw działających w Polsce. Skala zdarzeń jest następnie porównywana z udziałem w rynku poszczególnych ubezpieczycieli, a następnie wyrażana w procentach. Im niższy wynik, tym proporcjonalnie mniej zastrzeżeń do działania firmy zgłaszają jej klienci. Takie zestawienie wskazuje, które firmy zapewniają klientom najlepszą jakość obsługi klienta.

(AM, źródło: Warta)

TUW PZUW kupiło sprzęt pożarniczy dla leśników

0
Źródło zdjęcia: TUW PZUW

TUW PZUW sfinansowało zakup sprzętu gaśniczego dla Nadleśnictwa Ruszów na Dolnym Śląsku, które dotknął jeden z najtragiczniejszych w ostatnich latach pożarów w tym regionie. Objął prawie 60 hektarów.

– Dbając o lasy, troszczymy się o leśników i strażaków ochotników, którzy pierwsi ruszają na ratunek w przypadku pożarów. Zasługują nie tylko na szacunek, lecz także profesjonalny sprzęt, dzięki któremu będą mogli skuteczni stawiać czoło niebezpieczeństwu i sami go unikać – mówi Rafał Kiliński, prezes TUW PZUW.

Wsparcie TUW PZUW pozwoliło na zakup przenośnego sprzętu gaśniczego i zbiornika na wodę, a także węży i prądownic. Wartość pomocy sięgnęła prawie 50 tysięcy zł. Polegała na zakupie tzw. Jednostek Dwutlenku Węgla w zorganizowanej przez Lasy Państwowe licytacji, z której pieniądze trafiły na cel wskazany przez TUW PZUW.

Przyznany przez Lasy Państwowe „Certyfikat dla klimatu” odebrał Ryszard Roszak, dyrektor ds. ESG TUW PZUW.

– Wielkie cele opierają się na mniejszych. Dlatego w trosce o klimat i zrównoważony rozwój chętnie wspieramy także pojedyncze i lokalne przedsięwzięcia. Takie możliwości stworzyła współpraca z Lasami Państwowymi – zaznaczył. Jak przypomniał, TUW PZUW angażuje się także w rozwój odnawialnych źródeł energii. – Chcemy nie tylko chronić lasy przed pożarami i siłami natury, lecz także ograniczać szkodliwe dla klimatu skutki działalności człowieka – dodał.

(AM, źródło: TUW PZUW)

CUK Ubezpieczenia nagradza partnerów

0
Źródło zdjęcia: CUK Ubezpieczenia

Egzotyczne wycieczki i atrakcyjne nagrody to jeden ze sposobów CUK Ubezpieczenia na docenienie zaangażowania oraz promowanie agentów osiągających najlepsze wyniki. Partnerzy multiagencji, laureaci konkursu Ligi Mistrzów zostali uhonorowani wyjazdem do Marrakeszu.

– Bardzo doceniamy zaangażowanie, które partnerzy włożyli w osiągnięcie rewelacyjnych wyników. Mamy świadomość, ile pracy wymaga pozyskanie i obsługa klienta. CUK jest blisko agentów, zapewniając przestrzeń do wymiany doświadczeń, wspólnego rozwoju, a także zdobywania wiedzy, jak konkurować na  lokalnych rynkach. Cieszy nas również fakt, że podczas wyjazdu zostały docenione narzędzia CUK Direct dla Agenta czy Szybka Ścieżka w WebCUK. To znak, że agenci wykorzystują przygotowane rozwiązania oraz wiedzę zdobytą podczas szkoleń, z powodzeniem budując przewagę na cyfrowych rynkach – mówi Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-Commerce CUK Ubezpieczenia

Uczestnicy wyjazdu mogli odkrywać urok Maroka zarówno za dnia, jak i w nocy. Wycieczki z przewodnikami wprowadziły ich w lokalną kulturę, zwyczaje i kuchnię. Podczas wypraw partnerzy CUK mieli szansę podziwiać zarówno malownicze wybrzeże oceanu, kosztować trunków z lokalnych winnic, jak i odkrywać bogactwo smaków regionu.

– Wierzymy, że zmiana otoczenia, poznanie nowej kultury oraz integracja to miła odskocznia od świata ubezpieczeń. Dokładamy wielu starań, żeby współpraca z CUK Ubezpieczenia służyła budowaniu relacji na wielu płaszczyznach – dodaje Marcin Dyliński.

Mulitagencja szykuje dla agentów kolejne wyjazdy, tym razem do Lizbony oraz na Maderę.

(AM, źródło: CUK Ubezpieczenia)

Compensa: Podczas majówki rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z policyjnych danych wynika, że odsetek pijanych sprawców wypadków zdecydowanie rośnie w czasie majówki. Compensa przypomina, że poszkodowane w tych wypadkach osoby mogą liczyć na odszkodowanie za utracone zdrowie i zniszczone mienie – wypłatę zapewnia obowiązkowa polisa OC sprawcy. Nietrzeźwi kierowcy ponoszą jednak finansową odpowiedzialność za szkody, bo ubezpieczyciele mogą żądać od nich zwrotu całej wypłaconej poszkodowanym sumy.

– Tych zdarzeń policja odnotowała w zeszłym roku 1600 – za 825 z nich (62%) oraz 156 ofiar (73,6%) odpowiadają kierowcy samochodów osobowych. Jazda „pod wpływem” naraża ich oczywiście na kary – m.in. pozbawienia wolności, utratę prawa jazdy oraz sankcje finansowe. Do tych ostatnich można zaliczyć zasadę, zgodnie z którą ubezpieczyciele egzekwują od nietrzeźwych sprawców zwrot równowartości odszkodowań, które wypłacili w ramach obowiązkowej polisy OC. Oznacza to, że prawo chroni poszkodowanych, ale jest bezlitosne dla pijanych kierowców – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensie.

Nietrzeźwy kierowca z rachunkiem za szkodę

Poszkodowani w wypadkach spowodowanych przez nietrzeźwego kierowcę otrzymują odszkodowanie z jego obowiązkowej polisy OC. Ubezpieczyciel ma prawo żądać od sprawcy zwrotu wypłaconych pieniędzy w ramach roszczenia regresowego.

– Kwota, którą nietrzeźwy kierowca musi w takiej sytuacji zwrócić, uzależniona jest od skali i rodzaju wyrządzonej szkody. Niewielka stłuczka być może zamknie się w kilkuset złotych, ale poważny wypadek czy karambol oznacza potężny problem finansowy. Rekordowe roszczenia wyraźnie przekraczają milion złotych. Co istotne, na zwrot odszkodowania można narazić się nie tylko wtedy, gdy spowoduje się szkodę pod wpływem alkoholu. Dzieje się tak także w przypadku jazdy bez OC, ucieczki z miejsca zdarzenia, braku uprawnień do kierowania pojazdem czy wejścia w jego posiadanie wskutek złamania prawa – wylicza Damian Andruszkiewicz.

(AM, źródło: Brandscope)

Agencyjne kompendium wiedzy na temat ubezpieczeń psów i kotów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Barbara Kornak, doradczyni ubezpieczeniowa z multiagencji Assekor, wydała ebook na temat ubezpieczeń psów i kotów. To jedyne takie wydawnictwo dostępne na rynku.

„Ubezpieczenie Psa i Kota i wszystko co chciałbyś o nim wiedzieć” to liczące 68 stron kompendium wiedzy na temat dostępnych ubezpieczeń zwierząt domowych i gospodarskich. Znajdują się w nim informacje o różnych opcjach ubezpieczenia zwierzęcia, począwszy od pakietów weterynaryjnych, ubezpieczeń od chorób i wypadków, odpowiedzialności cywilnej, ubezpieczeń przy mieszkaniach i innych. W książce znajdują się wszystkie ważne informacje na temat ubezpieczeń psów i kotów. Autorka ebooka wyjaśnia, dlaczego warto mieć ubezpieczenie i jakie są wszystkie dostępne możliwości ubezpieczeń psów i kotów. Książka zawiera również odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące ubezpieczeń dla psów i kotów.

(inf. własna)

Wynajmujący mieszkanie powinni się ubezpieczyć dla dobra swojego portfela

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Właściciel wynajmowanego mieszkania może je ubezpieczyć, ale nie musi. Za szkody powstałe w trakcie użytkowania lokalu odpowiada najemca. Ten z kolei może zabezpieczyć się przed dodatkowymi wydatkami, kupując ubezpieczenie ruchomości domowych i OC w życiu prywatnym.

– Wydatki na wynajęcie lokalu to comiesięczny koszt w budżecie domowym, który w razie nieszczęśliwego zdarzenia może niewspółmiernie wzrosnąć. Tymi kosztownymi sytuacjami, które mogą dodatkowo dotknąć portfel najemcy, są kradzieże, pożary, zalania i inne zniszczenia mienia należącego do właściciela mieszkania. Dlatego nawet jeśli nie jesteśmy właścicielem mieszkania, warto zawrzeć ubezpieczenie nieruchomości, którego głównymi elementami będą ubezpieczenie OC w życiu prywatnym oraz ruchomości domowych – zaznacza Agnieszka Dudek, regionalna kierowniczka sprzedaży Saltus Ubezpieczenia.

OC w życiu prywatnym najemcy

Przed stratami finansowymi na skutek niezamierzonych szkód wyrządzonych sąsiadom chroni ubezpieczenie OC w życiu prywatnym, a przed wydatkami na skutek zalania osobne OC za szkody zalaniowe. To ubezpieczenie chroni także wtedy, gdy szkody spowodują inni domownicy czy zwierzęta domowe.

– Suma ubezpieczenia ustalana jest oddzielnie dla poszczególnych ubezpieczeń oraz elementów polisy. Ponieważ nadrzędnym ubezpieczeniem jest OC w życiu prywatnym, suma gwarancyjna w OC najemcy zawsze będzie stanowić określony procent sumy gwarancyjnej ustalonej dla OC w życiu prywatnym. Dlatego warto zadbać, żeby ta podstawowa suma gwarancyjna była odpowiednio wysoka – wyjaśnia Agnieszka Dudek.

Co można ubezpieczyć w mieszkaniu?

Ubezpieczenie mienia ruchomego to ochrona tego wszystkiego, co najemca wnosi ze sobą do wynajmowanego mieszkania.

– Ubezpieczenie może też uwzględniać przedmioty hobbystyczne, takie jak sprzęt wędkarski, ogrodniczy, turystyczny, sportowy czy do majsterkowania, a także hulajnogi elektryczne, drony czy instrumenty muzyczne. Innym rodzajem ruchomości, których uszkodzenie lub utrata oznacza wysokie wydatki na naprawę lub kupno, to przedmioty przydatne w szczególnych sytuacjach życiowych, takie jak wózki dziecięce, wózki inwalidzkie czy drobny sprzęt rehabilitacyjny i medyczny – dodaje Agnieszka Dudek.

Ekspertka zwraca uwagę, że jeśli najemca pracuje w domu i ma w nim przedmioty należące do pracodawcy, również może je ubezpieczyć. Jedynym warunkiem jest posiadanie dokumentu, który potwierdza ich przekazanie, użyczenie lub wypożyczenie.

(AM, źródło: Brandscope)

Ubezpieczyciele mają problem z efektywnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji

0
Źródło zdjęcia: Canva

Jedynie 8% ubezpieczycieli majątkowych jest uznawanych za pionierów w branży – systematycznie wyprzedzają głównych graczy rynkowych dzięki efektywnemu wykorzystywaniu sztucznej inteligencji i automatyzacji do podejmowania świadomych decyzji czy dokładnych ocen ryzyka. Z drugiej strony, niemal 2 na 3 badane firmy uważają, że dzięki AI oszustów ubezpieczeniowych będzie mniej, a ocena ryzyka dokładniejsza – wynika z raportu Capgemini „World Property and Casualty Insurance Report 2024”.

Raport wskazuje, że 42% klientów uważa aktualny proces underwritingu za zbyt skomplikowany i długotrwały. Ponadto w ciągu ostatnich dwóch lat 27% posiadaczy polis zdecydowało się na zmianę ubezpieczyciela w poszukiwaniu korzystniejszych stawek (60%) i lepszego zakresu ochrony (53%).

Badanie wskazuje, że liderzy branży dostrzegają istotne przeszkody organizacyjne, które wpływają na możliwości zaspokojenia potrzeb klientów: niewystarczający dostęp do danych (54%), przestarzałe systemy (51%) oraz brak wykwalifikowanego personelu (47%).

– Ubezpieczyciele operują w jednym z najbardziej niepewnych środowisk biznesowych. Branża musi zareagować na tę zmienność, przemyślając na nowo zasady underwritingu. Oznacza to odejście od przestarzałych modeli poprzez modernizację kluczowych systemów i wdrażanie zaawansowanych technologii, które zapewnią lepsze analizy i większą przejrzystość. Zastosowanie narzędzi opartych na AI i automatyzacji jest kluczowe dla branży, aby znaleźć konkurencyjną ścieżkę do rentowności underwritingu, która dostosowuje się do ewoluujących dynamik ryzyka i zachowań posiadaczy polis – komentuje Maciej Laszczyk, SaaS Platform Architect Capgemini.

Zaufanie underwriterów jest kluczowe

62% ankietowanych liderów branży uważa, że technologia AI/ML poprawia jakość underwritingu i redukuje liczbę oszustw. Mimo tych zalet, tylko 43% badanych underwriterów regularnie akceptuje automatyczne sugestie z narzędzi analitycznych. Ich wahanie wynika z przekonania o nadmiernym skomplikowaniu algorytmów (67%) i obawach związanych z integralnością danych (59%). Ubezpieczyciele mogą jednak przełamać te bariery, podejmując odpowiednie kroki.

– Pierwszym krokiem jest włączenie underwriterów do procesu analizy na wczesnym etapie, aby mogli oni zaakceptować nowe metody. Ważne jest także, aby zachować ludzki nadzór nad całością procesu, co zagwarantuje, że modele oparte na AI/ML będą zrozumiałe i przejrzyste. Ponadto ubezpieczyciele powinni systematycznie sprawdzać, jak postępują wprowadzane zmiany – mówi Maciej Laszczyk.

(AM, źródło: prnews.pl)

18,475FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie