Blog - Strona 414 z 1524 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 414

Wiener: Coraz więcej turystów wybiera ferie z ubezpieczeniem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z przeprowadzonego na zlecenie Wiener badania wynika, że coraz więcej osób nie wyobraża sobie zimowego wyjazdu bez odpowiedniego ubezpieczenia. Zamiar wykupienia polisy zadeklarowało blisko dwie trzecie udających się na ferie respondentów.

W ubiegłorocznej odsłonie badania nabycie ubezpieczenia zadeklarowało 61% ankietowanych. W tym roku odsetek ten wzrósł do 64%. Najwięcej – 36% badanych – zdecydowało się na NNW (31% w 2023 r.). Z kolei 27% wykupiło OC w życiu prywatnym, co jest wynikiem o 6 pp. lepszym niż przed rokiem. 20% zadba o ubezpieczenie kosztów transportu w razie wypadku lub choroby, a co piąty wykupi ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą.

– Porównując dane z zeszłego roku, widzimy, że zyskują popularność konkretne rodzaje ubezpieczeń. Niekwestionowanym rekordzistą jest w tym przypadku ubezpieczenie assistance, które zapewnia pomoc w nagłych wypadkach, np. pomoc tłumacza. Podczas tegorocznych ferii zdecyduje się na nie 18% badanych – to prawie trzykrotny wzrost rok do roku. Rośnie także popularność ubezpieczenia bagażu – z 9% w 2023 do 12% w 2024. Na popularności zyskuje także ubezpieczenie rezygnacji z wyjazdu (z 7% do 10%), co widzimy także w wewnętrznych danych sprzedażowych. Coraz częściej wolimy zabezpieczyć się w razie nagłej konieczności odwołania podróży i uzyskać zwrot pieniędzy zapłaconych za wyjazd – tłumaczy Małgorzata Jakuta, ekspertka Wiener ds. ubezpieczeń turystycznych.

36% badanych nie wykupiło i nie planuje wykupić żadnego ubezpieczenia (39% w 2023 r.). Osoby, które zdecydują się na ochronę w zakresie kosztów leczenia za granicą, deklarują wybór różnych sum ubezpieczenia. Co 4. wybierze sumę do 20 tys. euro, a 23% zdecyduje się na kwoty od 20 tys. do 40 tys. euro. Identyczny odsetek ubezpieczy się w przedziale 41–80 tys. euro. Wzrosła natomiast liczba osób, która wybierze sumę powyżej 80 tys. euro – z 11% w 2023 do 16% w 2024.

O badaniu:

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 12–15 stycznia 2024 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

(AM, źródło: Wiener)

OC ochroni przedsiębiorcę przed skutkami zimowych szkód

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Prawo wymaga od przedsiębiorców m.in. usunięcia sopli z dachu czy śniegu i lodu sprzed lokalu. Budżet firmy ucierpi, jeżeli tego nie zrobią i w związku z tym dojdzie do szkody na czyimś zdrowiu lub mieniu. Compensa przypomina, że przed finansowymi konsekwencjami takich zdarzeń przedsiębiorcy mogą chronić się ubezpieczeniem OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

– Nieodśnieżony chodnik, oblodzone schody, błoto w czasie roztopów, a także zalegający na dachu śnieg czy sople stwarzają zagrożenie dla klientów i przechodniów. Punkty handlowe i usługowe, m.in. hotele, restauracje i sklepy, muszą dbać o porządek przed budynkiem czy lokalem. Tak wynika z art. 5 ust. 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Właściciele nieruchomości – zarówno prywatni, jak i firmy – ponoszą finansową odpowiedzialność za szkody powstałe wskutek np. poślizgnięcia się przed nieposypanym piaskiem wejściem do nieruchomości. Poszkodowana osoba może zażądać od przedsiębiorcy odszkodowania za doznany uszczerbek na zdrowiu i zniszczone mienie – tłumaczy Jacek Kasperski, odpowiedzialny za ubezpieczenia dla MŚP w Compensie.

Ekspert zaznacza, że z odpowiedzialności za utrzymanie porządku nie zwalnia sezonowość biznesu. Na przykład działający tylko w lecie restaurator może spodziewać się roszczenia, jeżeli przed jego nieczynnym w styczniu lokalem przechodzień dozna kontuzji. Zabezpieczeniem przedsiębiorców może być ubezpieczenie OC, będące produktem dla wszystkich firm, których działalność opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem i jego mieniem.

– Właściciel warsztatu czy myjni może przecież uszkodzić powierzony mu samochód, fryzjer przez nieuwagę skaleczyć klienta, a kelner oblać gościa restauracji gorącą zupą – branża ubezpieczeniowa zna mnóstwo tego rodzaju przypadków. Warto dodać, że polisa zabezpiecza firmą na wypadek faktycznie doznanych strat, ale również przed utraconymi korzyściami, np. utratą dochodu wskutek niezdolności do pracy – dodaje Jacek Kasperski. – Co ważne, polisa OC stanowi zazwyczaj rozszerzenie ubezpieczenia firmowego mienia od ognia i innych zdarzeń losowych. Samo OC także można rozbudować o dodatkowe klauzule, np. o szkody wyrządzone pracownikom, spowodowane przez podwykonawców czy powstałe w związku z użytkowaniem wynajmowanej nieruchomości – uzupełnia.

(AM, źródło: Brandscope)

Nationale-Nederlanden po raz pierwszy wśród 10 najlepszych pracodawców

0
Źródło zdjęcia: Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden znalazł się w gronie 10 najlepszych pracodawców w kraju. Certyfikat Top Employer Polska, który otrzymała firma, przyznawany jest tylko raz w roku, po kompleksowym audycie badającym procesy, projekty i inicjatywy z obszaru HR.

W 2024 roku wyróżnienie Top Employer Polska otrzymało 79 firm z Polski. Dla Nationale-Nederlanden to już ósma z kolei statuetka, ale pierwsza klasyfikująca firmę w ścisłej czołówce dziecięciu najlepszych pracodawców w Polsce.

W tym roku szczególną uwagę zwrócono na kwestię dobrostanu i troski o zdrowie pracowników. Aż 95% audytowanych firm przyznało, że to dla nich biznesowy priorytet.

– Nationale-Nederlanden od lat angażuje się w inicjatywy promujące troskę o zdrowie. Edukujemy Polaków w zakresie profilaktyki zdrowotnej, angażując się w wiele kampanii informacyjnych i społecznych. Priorytetowe znaczenie ma dla nas zdrowie i dobrostan naszych pracowników. Dlatego organizujemy badania profilaktyczne, spotkania na temat well-beingu i zdrowego trybu życia. W ramach kampanii społecznej z Fundacją Rak’n’Roll wprowadziliśmy nowy benefit – Dzień na U. To dodatkowy dzień wolny, z którego mogą skorzystać nasi pracownicy i pójść do lekarza, aby skontrolować swoje zdrowie. Co więcej cyklicznie organizujemy także badania profilaktyczne w naszym biurze, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Dzięki temu razem kształtujemy pozytywne nawyki – mówi Liwia Kwiecień, członkini zarządu ds. HR Nationale-Nederlanden.

Uzyskany przez Nationale-Nederlanden wynik na poziomie 96,2% jest jednym z najwyższych wśród wszystkich firm objętych badaniem. W przypadku ubezpieczyciela szczególnie doceniono obszary strategii HR, budowania wizerunku marki pracodawcy oraz well-beingu.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

UNIQA stałym członkiem Eurapco Alliance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Po rocznym projekcie pilotażowym UNIQA Insurance Group AG zostanie w 2024 roku stałym członkiem Eurapco Alliance – strategicznej sieci międzynarodowej, skupiającej ośmiu europejskich ubezpieczycieli. Główne obszary ich współpracy to transformacja, cyfryzacja, zdrowie i zrównoważony rozwój.

Członkowie sojuszu podejmują aktywne starania na rzecz wspólnego kształtowania przyszłości branży ubezpieczeniowej. Pracownicy firm partnerskich wymieniają się specjalistyczną wiedzą i najlepszymi praktykami we wszystkich kluczowych obszarach biznesowych w trakcie ponad 300 wydarzeń i spotkań rocznie. Celem partnerów Eurapco jest wzmocnienie konkurencyjności i innowacyjności, a tym samym działalności na rynkach lokalnych. Duży nacisk kładzie się na rozwój rozwiązań zorientowanych na klienta.

– Jesteśmy dumni, że jesteśmy teraz stałym partnerem Eurapco Alliance. To partnerstwo jest zgodne z naszą strategią UNIQA 3.0, ponieważ opiera się również na współpracy ponad granicami krajów, hierarchii czy funkcji. W czasach szybkich zmian i różnorodnych wyzwań chcielibyśmy aktywnie  i przyszłościowo kształtować branżę ubezpieczeniową poprzez wzajemną wymianę – mówi Wolfgang Kindl, członek zarządu ds. klientów i rynków międzynarodowych UNIQA Insurance Group AG.

– Partnerstwo z UNIQA jako jedną z wiodących grup ubezpieczeniowych oferuje nowe możliwości i horyzonty dla Eurapco Alliance. Jesteśmy zadowoleni z tej współpracy i przekonani, że wymieniając się wiedzą i tworząc wartość dodaną, możemy wzmocnić zarówno nasze wspólne możliwości jako sojuszu, jak i poszczególnych członków – mówi Oliver Schoeller, prezes Eurapco i dyrektor generalny Grupy Gothaer.

Promowanie wymiany i transferu wiedzy 

Dzięki ponad 50 grupom roboczym i szerokiemu zakresowi działań sieć Eurapco obejmuje wszystkie aspekty branży ubezpieczeniowej. W związku z tym sojusz służy jako platforma do międzynarodowego tworzenia sieci kontaktów i dalszego szkolenia pracowników. Przede wszystkim w ramach Akademii Eurapco, która oferuje różne międzynarodowe formaty nauczania. UNIQA będzie coraz częściej korzystała z tych ofert w celu dokształcania swoich pracowników. Rozszerzone możliwości szkoleń i dalszej edukacji na poziomie międzynarodowym zwiększają atrakcyjność członków sojuszu jako pracodawców. Ponadto Laboratorium Eurapco zajmujące się poszukiwaniem nowych rozwiązań w zakresie ubezpieczeń przyszłości umożliwia realizację wspólnych projektów oraz możliwości biznesowych pomiędzy członkami Eurapco Alliance. 

W skład Eurapco Alliance wchodzi osiem europejskich firm ubezpieczeniowych: holenderska Achmea, hiszpański Caser, niemiecki Gothaer, szwajcarska La Mobilière, szwedzki Länsförsäkringar, fińska LocalTapiola, włoska Reale Group oraz austriacka UNIQA Group. Razem działają w 35 krajach i ubezpieczają ponad 46 milionów Europejczyków, zatrudniając ponad 60 tys. osób i generując roczne składki brutto na poziomie ponad 48,5 mld euro. 

(AM, źródło: UNIQA)

EIOPA: Zawirowania gospodarcze odbijają się na relacjach ubezpieczeniowych konsumentów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z opublikowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych raportu na temat trendów konsumenckich w 2023 r. wynika, że trwający kryzys kosztów utrzymania wpływa na konsumentów ubezpieczeń i emerytur oraz ich relacje z produktami i usługami finansowymi. Jedna trzecia badanych odnotowała wzrost składek ubezpieczeniowych. Z kolei 17% konsumentów musiało zmierzyć się ze wzrostem poziomu udziałów własnych.

Raport wskazuje, że chociaż powyższe czynniki mogą być uzasadnione rosnącymi kosztami dla ubezpieczycieli, to skłoniły one niektórych konsumentów do zawieszenia, rezygnacji lub anulowania posiadanych produktów ubezpieczeniowych i emerytalnych, w efekcie czego niektórzy z nich są niedoubezpieczeni i narażeni na przyszłe ryzyko. Obywatele UE mają obecnie mniejszą pewność co do osiągnięcia komfortowej finansowo emerytury w porównaniu z rokiem ubiegłym (spadek o 3 punkty procentowe). W raporcie podkreślono również, że krajowe organy nadzoru i zakłady ubezpieczeń wdrożyły pewne środki w celu zapewnienia dalszego sprawiedliwego traktowania konsumentów w czasie obecnego kryzysu. 

Oprócz zmian makroekonomicznych analiza EIOPA wskazuje na istnienie obaw dotyczących sprawiedliwego traktowania konsumentów. Zebrane dane wskazują na wyraźną różnicę między płciami w zakresie dostępu do produktów ubezpieczeniowych i emerytalnych. Kobiety w UE są o dziesięć punktów procentowych mniej pewne finansowo, jeśli chodzi o emeryturę.

Z raportu wynika ponadto, że ryzyko stosunku wartości do ceny, szczególnie w przypadku niektórych produktów ubezpieczeniowych z funduszami nadal się utrzymuje. Krajowe organy nadzoru w całej Europie w dalszym ciągu zwracają uwagę na bieżące problemy w tym segmencie rynku ze względu na wysokie koszty, dużą złożoność i czasami słabą wydajność takich produktów. Chociaż konsumenci na ogół uważają, że kupowane przez nich produkty oferują dobry stosunek jakości do ceny, wyniki badania wskazują, że ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne są pod tym względem najmniej przychylnie oceniane, a jedna trzecia obywateli UE uważa, że ich produkty nie oferują wartości.

W raporcie EIOPA na temat trendów konsumenckich za 2023 r. zwrócono uwagę na dodatkowe zmiany w unijnym sektorze ubezpieczeń i emerytur:

  • W ostatnich latach sprzedaż ubezpieczeń za pośrednictwem kanałów cyfrowych gwałtownie wzrosła – jedna czwarta konsumentów ubezpieczeń w UE kupiła co najmniej jeden produkt przez internet. Tendencja ta jest jednak bardzo zróżnicowana w poszczególnych państwach członkowskich i dotyczy produktów innych niż na życie.
  • Lepsze ujawnianie informacji, ulepszone środki przejrzystości i inicjatywy na rzecz wiedzy finansowej podniosły świadomość konsumentów na temat emerytur. Jednak tylko 42% z nich uważa, że wystarczy im środków, aby żyć wygodnie na emeryturze. 
  • Coraz więcej konsumentów bierze pod uwagę produkty ubezpieczeniowe i emerytalne posiadające cechy zrównoważonego rozwoju. W ocenie EIOPA niezwykle istotne jest, aby twierdzenia przedsiębiorstw dotyczące zrównoważonego rozwoju były uzasadnione i nie wprowadzały w błąd.
  • Kilka krajowych organów nadzoru zgłosiło przypadki niewłaściwej sprzedaży wynikające z nieodpowiednich testów wymagań i potrzeb, przeoczenia preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju, nieprawidłowego ujawniania informacji lub konfliktów interesów.
  • Problemy związane ze sprzedażą krzyżową (cross-selling) związaną z produktami ubezpieczeniowymi chroniącymi kredyty i płatności utrzymują się nawet po ostrzeżeniu EIOPA wydanym w 2023 roku.

– Chociaż ubezpieczyciele i podmioty świadczące usługi emerytalne w UE dokładają starań, aby zapewnić sprawiedliwe traktowanie konsumentów, należy zrobić więcej, aby zapewnić wszystkim godziwe wyniki. Społeczność nadzorcza w Europie musi również dołożyć wszelkich starań, aby kilka zidentyfikowanych przez nas problematycznych produktów nie podważyło zaufania obywateli do sektorów ubezpieczeń i emerytur, które zapewniają istotne usługi finansowe konsumentom i przedsiębiorstwom – powiedziała Petra Hielkema, przewodnicząca EIOPA.

(AM, źródło: EIOPA)

Subiektywnie o rosnących oczekiwaniach klientów i doprecyzowaniu regulacji

0
Wojciech Semmerling

Rynek ubezpieczeń grupowych w Polsce jest w ciągłym rozwoju. To samo możemy powiedzieć o regulacjach w tym obszarze. Podzielę się obserwacjami i subiektywnymi przemyśleniami o tym, w jakim kierunku pójdzie rynek ubezpieczeń grupowych w Polsce w 2024 r.

W jaki sposób aktualne zmiany w bancassurance będą dotyczyć całego rynku umów na cudzy rachunek? Intryguje mnie pewna analogia historyczna.

Doprecyzowanie przepisów?

W 2014 r. wydana została przez KNF Rekomendacja U dla banków, a następnie w kontekście wprowadzonych regulacji wydano Wytyczne dla Ubezpieczycieli. W 2016 r. weszła w życie nowa Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Regulacje w części zapisów teoretycznie skierowanych do ubezpieczycieli dotknęły cały rynek związany z ubezpieczeniem grupowym. Przypadek? Nie sądzę.

W 2023 r. KNF wydał nową Rekomendację U dla rynku bankowego, gdzie szczególnie rekomendacja 10 i 12  odnosi się do APK wobec ubezpieczonego i obowiązków ubezpieczającego. I tu sięgam do poruszonej wyżej analogii zdarzeń – czy nie powinniśmy się spodziewać takiego uszczegółowienia dla pozostałej części rynku i dystrybucji?

Może o tym mówić choćby wnikliwość, z jaką KNF przypatruje się rynkowi ubezpieczeń, a szczególnie dystrybucji w zakresie APK i stwierdzanych nieprawidłowości. Czas pokaże.

Ubezpieczenia medyczne – popularność rośnie

W ostatnich latach według raportu PIU w ubezpieczeniach medycznych nastąpił wzrost zainteresowania osób korzystających z nich co roku o blisko 15%. Obserwujemy też duże zainteresowanie ubezpieczycieli budowaniem zespołów i produktów związanych z opieką medyczną. To samo dotyczy spółek brokerskich zajmujących się tą częścią benefitów pracowniczych.

To wskazuje, jak ważny jest trend rozwoju tej gałęzi ubezpieczeń osobowych, a co za tym idzie, rozwój technologii i szukania sposobów zwiększenia dostępności do usług medycznych. Istotny jest temat rosnącej świadomości społecznej co do profilaktyki zdrowotnej. A to staje się kolejnym ważnym trendem, szczególnie gdy nie funkcjonują dobrze rozwiązania systemowe.

Większa świadomość ubezpieczonych

Ubezpieczenia życiowe – tu pandemia zrobiła swoją robotę. Według raportów PIU zaciągnęliśmy dług medyczny, a to skutkowało w minionych latach zwiększeniem wypłat świadczeń okołozdrowotnych. Ten trend jest zdaniem PIU już za nami. Z raportu wynika też, że popandemicznie zmieniła się świadomość i oczekiwania ubezpieczonych. Po części związane są one z większym zainteresowaniem wyższymi limitami sum ubezpieczenia, ale też wyborem wyższych wariantów ubezpieczenia. Ten trend potwierdza raport przygotowany dla ubezpieczeń grupowych w Europie i na świecie na 2024 r. przez Deloitte.

Raport wskazuje, co też potwierdzają moje obserwacje, jak w ubezpieczeniach grupowych na życie wzrasta świadomość potrzeby zabezpieczenia skutków utraty zdrowia. Czy należy brać to pod uwagę? Oczywiście, jak twierdzą praktycy tego rynku. To wymagać będzie jednak rozsądnego podążania dystrybutorów za rosnącą świadomością, aby pokazać adekwatne rozwiązania i jednocześnie edukować, jak z nich korzystać.   

Podsumowując, rynek ubezpieczeń grupowych w Polsce w 2024 r. będzie się rozwijał w kierunku rosnących oczekiwań klientów i dążył do doprecyzowania w regulacjach.

Wojciech Semmerling
doświadczony menedżer i ekspert rynku ubezpieczeń
www.safety4all.pl

Ruszyła rejestracja na XXVI Kongres Brokerów

0
Źródło zdjęcia: SPBUiR

22 stycznia na stronie kongresbrokerow.pl udostępnione zostały formularze rejestracji na XXVI Kongres Brokerów. Procedura rejestracji jest podobna jak w przypadku poprzednich imprez.

Po zakończeniu rejestracji konieczne będzie wydrukowanie formularza, podpisanie i przesłanie drogą mailową na adres Stowarzyszenia Brokerów.

XXVI Kongres Brokerów odbędzie się w Mikołajkach w dniach 5–7 czerwca 2024 roku. Tegoroczna edycja przebiegać będzie pod hasłem „Sztuczna inteligencja a my”.

(AM, źródło: SPBUiR)

UKNF ustalił maksymalną stopę techniczną na poziomie 3,08%

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

19 stycznia 2024 roku w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego został ogłoszony komunikat KNF z 17 stycznia 2024 r. w sprawie wysokości maksymalnej stopy technicznej. Jej poziom obowiązujący od 1 maja tego roku będzie wynosić 3,08%.

Stopa techniczna to stopa oprocentowania stosowana przy obliczaniu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych w ubezpieczeniach na życie oraz rezerw na skapitalizowaną wartość rent w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej Sposób określania maksymalnej stopy technicznej, którą mogą posługiwać się ubezpieczyciele, ustala rozporządzenie ministra finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.

(AM, źródło: KNF)

Prezes kosztem, współpracownik nie

0
Sławomir Dąblewski

Zapewne niewielu z nas pracujących w ubezpieczeniach w charakterze agenta / osoby wykonującej czynności agencyjne / współpracownika ma okazję korzystać z ubezpieczenia na życie, abonamentu lub ubezpieczenia zdrowotnego opłacanego ze środków partnera biznesowego – towarzystwa ubezpieczeń, spółki prowadzącej działalność w branży ubezpieczeniowej.

Ja nie miałem do tej pory okazji korzystać z takiego dobrodziejstwa, choć znany mi jest przypadek ubezpieczyciela, który tak ceni sobie swoich współpracowników, że nie szczędzi środków na ich ubezpieczenie na życie z wysokimi sumami oraz zdrowotne. Taki wyjątek w regule. Co innego pracownicy – ci zawsze są cenni, ich ubezpieczenia są opłacane przez pracodawcę. Atrakcyjne ubezpieczenie jest taką wartością dodaną, benefitem, wyróżnikiem na rynku pracy. Do tego pakiet na siłkę, kawa firmowa, wczasy pod lub za gruszą, joga, psycholog.

Współpracownik nie pracownik, nawet jeśli wyjątkowo dobry. Jeśli dobry, dobrze zarabia. Dobrze zarabiając i kierując się ideą koniecznego zabezpieczenia na wypadek niespodziewanego, sam sobie kupi ubezpieczenie i będzie nim wymachiwał przed nosem potencjalnemu klientowi. Jeśli słaby, może kupi, jeśli kupił ideę ubezpieczenia i prowizja pozwala na pokrycie kosztu z nim związanego, bo jakby co, to co?

Przeglądając interpretacje podatkowe, napotkałem taką, w której to spółka prawa handlowego świadcząca usługi w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego postanowiła ubezpieczyć na życie swojego prezesa oraz współpracowników (umowa B2B). Ubezpieczenie rozszerzono o świadczenia zdrowotne. Spółka uznała, że zarówno prezes, jak i współpracownicy są dla prowadzonego biznesu równie cenni, co jest niezwykle rzadką konstatacją.

Powstała jednak wątpliwość, czy środki własne wydatkowane przez spółkę na ten cel będą mogły być uznane jako koszty uzyskania przychodu? W tym celu zwróciła się do organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. We wniosku podkreśliła, że zarówno prezes zarządu oraz współpracownicy są narażeni na ryzyko komunikacyjne w związku z podróżami służbowymi, tym samym i spółka narażona jest na ryzyko finansowe związane z wyżej wymienionymi czynnikami.

Podstawowym ryzykiem, którego chce uniknąć, jest długotrwały brak możliwości świadczenia usług przez potencjalnie poszkodowanych ubezpieczonych. Zarówno prezes zarządu, jak i osoby fizyczne pracujące na rzecz spółki na podstawie umowy o współpracę wykonują czynności agencyjne; pośredniczą w sprzedaży ubezpieczeń (zarówno majątkowych, jak i na życie), prowadzą szkolenia oraz media społecznościowe.

Zdaniem spółki – wnioskodawczyni wydatki poniesione na opłacenie ubezpieczenia na życie na rzecz współpracowników i prezesa zarządu będą spełniały przesłankę z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a dodatkowo nie mieszczą się w katalogu przesłanek negatywnych wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy. Prowadzi to do wniosku, że wykupienie ubezpieczenia na życie, którym będzie objęty prezes zarządu oraz współpracownicy spółki, stanowić będzie dla wnioskodawczyni koszt uzyskania przychodów.

I tak, i nie, orzekł organ podatkowy. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Wydatki z tytułu ubezpieczenia na życie obejmującego prezesa zarządu spółki, wypłacane na podstawie uchwały zarządu, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Z kolei jeśli chodzi o wydatki poniesione z tytułu składek na rzecz osób fizycznych, z którymi spółka zawarła umowy o współpracę (B2B), należy wskazać, że przepis art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT nie obejmuje swym zakresem sytuacji, gdy ubezpieczonym są osoby niebędące pracownikami ubezpieczającego.

Stąd pomiędzy poniesionym kosztem składki na rzecz osób współpracujących a osiągniętymi przez wnioskodawczynię przychodami nie zachodzi związek, o jakim mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Świadczenia w postaci składek nie stanowią dla tych osób pozapłacowego elementu wynagrodzenia, należnego im za świadczone usługi. Nie będą zatem kosztem uzyskania przychodu. (sygn. 0111-KDWB.4010.72.2023.3.KKM, data wydania: 22.11.2023 r.)

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

LINK4: iProspect wygrywa przetarg na działania performance

0
Źródło zdjęcia: LINK4

Agencja iProspect (dentsu Polska) wygrała przetarg LINK4. Współpraca obejmie obsługę mediową we wszystkich kanałach digitalowych, opracowanie koncepcji strategicznej, planowanie i zakup mediów, a iProspect został jednocześnie wyłączną agencją LINK4 odpowiadającą za działania performance w produkcie komunikacyjnym. Umowa ma charakter długofalowy.

– LINK4 nieustannie wdraża najnowsze usługi i rozwiązania technologiczne w obszarze marketingu online, naturalną więc dla nas drogą było rozpoczęcie współpracy z jednym z liderów w branży, jakim jest agencja iProspect. Jesteśmy przekonani, że eksperci z zespołu iProspect pomogą nam jeszcze skuteczniej dotrzeć z naszą ofertą do klientów i zadbać o ich jak najlepsze doświadczenia – podkreśla Mirosław Gilarski, członek zarządu LINK4.

– Ogromnie się cieszymy, że LINK4 zaufało właśnie nam. I że to nasza oferta, strategia i ambitne podejście do działań performance przekonało naszego nowego klienta. W dentsu stawiamy na rozwój usług w tym zakresie, oferując klientom rozwiązania zorientowane na maksymalną efektywność i tym samym najlepszy zwrot z inwestycji. Jestem pewien, że zespół ekspertów dentsu wprowadzi działania LINK4 na najwyższy poziom – komentuje Jan Roman, New Business Director dentsu Polska.

(AM, źródło: LINK4)

18,429FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie