Blog - Strona 416 z 1525 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 416

Ruszyła rejestracja na XXVI Kongres Brokerów

0
Źródło zdjęcia: SPBUiR

22 stycznia na stronie kongresbrokerow.pl udostępnione zostały formularze rejestracji na XXVI Kongres Brokerów. Procedura rejestracji jest podobna jak w przypadku poprzednich imprez.

Po zakończeniu rejestracji konieczne będzie wydrukowanie formularza, podpisanie i przesłanie drogą mailową na adres Stowarzyszenia Brokerów.

XXVI Kongres Brokerów odbędzie się w Mikołajkach w dniach 5–7 czerwca 2024 roku. Tegoroczna edycja przebiegać będzie pod hasłem „Sztuczna inteligencja a my”.

(AM, źródło: SPBUiR)

UKNF ustalił maksymalną stopę techniczną na poziomie 3,08%

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

19 stycznia 2024 roku w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego został ogłoszony komunikat KNF z 17 stycznia 2024 r. w sprawie wysokości maksymalnej stopy technicznej. Jej poziom obowiązujący od 1 maja tego roku będzie wynosić 3,08%.

Stopa techniczna to stopa oprocentowania stosowana przy obliczaniu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych w ubezpieczeniach na życie oraz rezerw na skapitalizowaną wartość rent w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej Sposób określania maksymalnej stopy technicznej, którą mogą posługiwać się ubezpieczyciele, ustala rozporządzenie ministra finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.

(AM, źródło: KNF)

Prezes kosztem, współpracownik nie

0
Sławomir Dąblewski

Zapewne niewielu z nas pracujących w ubezpieczeniach w charakterze agenta / osoby wykonującej czynności agencyjne / współpracownika ma okazję korzystać z ubezpieczenia na życie, abonamentu lub ubezpieczenia zdrowotnego opłacanego ze środków partnera biznesowego – towarzystwa ubezpieczeń, spółki prowadzącej działalność w branży ubezpieczeniowej.

Ja nie miałem do tej pory okazji korzystać z takiego dobrodziejstwa, choć znany mi jest przypadek ubezpieczyciela, który tak ceni sobie swoich współpracowników, że nie szczędzi środków na ich ubezpieczenie na życie z wysokimi sumami oraz zdrowotne. Taki wyjątek w regule. Co innego pracownicy – ci zawsze są cenni, ich ubezpieczenia są opłacane przez pracodawcę. Atrakcyjne ubezpieczenie jest taką wartością dodaną, benefitem, wyróżnikiem na rynku pracy. Do tego pakiet na siłkę, kawa firmowa, wczasy pod lub za gruszą, joga, psycholog.

Współpracownik nie pracownik, nawet jeśli wyjątkowo dobry. Jeśli dobry, dobrze zarabia. Dobrze zarabiając i kierując się ideą koniecznego zabezpieczenia na wypadek niespodziewanego, sam sobie kupi ubezpieczenie i będzie nim wymachiwał przed nosem potencjalnemu klientowi. Jeśli słaby, może kupi, jeśli kupił ideę ubezpieczenia i prowizja pozwala na pokrycie kosztu z nim związanego, bo jakby co, to co?

Przeglądając interpretacje podatkowe, napotkałem taką, w której to spółka prawa handlowego świadcząca usługi w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego postanowiła ubezpieczyć na życie swojego prezesa oraz współpracowników (umowa B2B). Ubezpieczenie rozszerzono o świadczenia zdrowotne. Spółka uznała, że zarówno prezes, jak i współpracownicy są dla prowadzonego biznesu równie cenni, co jest niezwykle rzadką konstatacją.

Powstała jednak wątpliwość, czy środki własne wydatkowane przez spółkę na ten cel będą mogły być uznane jako koszty uzyskania przychodu? W tym celu zwróciła się do organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. We wniosku podkreśliła, że zarówno prezes zarządu oraz współpracownicy są narażeni na ryzyko komunikacyjne w związku z podróżami służbowymi, tym samym i spółka narażona jest na ryzyko finansowe związane z wyżej wymienionymi czynnikami.

Podstawowym ryzykiem, którego chce uniknąć, jest długotrwały brak możliwości świadczenia usług przez potencjalnie poszkodowanych ubezpieczonych. Zarówno prezes zarządu, jak i osoby fizyczne pracujące na rzecz spółki na podstawie umowy o współpracę wykonują czynności agencyjne; pośredniczą w sprzedaży ubezpieczeń (zarówno majątkowych, jak i na życie), prowadzą szkolenia oraz media społecznościowe.

Zdaniem spółki – wnioskodawczyni wydatki poniesione na opłacenie ubezpieczenia na życie na rzecz współpracowników i prezesa zarządu będą spełniały przesłankę z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a dodatkowo nie mieszczą się w katalogu przesłanek negatywnych wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy. Prowadzi to do wniosku, że wykupienie ubezpieczenia na życie, którym będzie objęty prezes zarządu oraz współpracownicy spółki, stanowić będzie dla wnioskodawczyni koszt uzyskania przychodów.

I tak, i nie, orzekł organ podatkowy. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Wydatki z tytułu ubezpieczenia na życie obejmującego prezesa zarządu spółki, wypłacane na podstawie uchwały zarządu, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Z kolei jeśli chodzi o wydatki poniesione z tytułu składek na rzecz osób fizycznych, z którymi spółka zawarła umowy o współpracę (B2B), należy wskazać, że przepis art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT nie obejmuje swym zakresem sytuacji, gdy ubezpieczonym są osoby niebędące pracownikami ubezpieczającego.

Stąd pomiędzy poniesionym kosztem składki na rzecz osób współpracujących a osiągniętymi przez wnioskodawczynię przychodami nie zachodzi związek, o jakim mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Świadczenia w postaci składek nie stanowią dla tych osób pozapłacowego elementu wynagrodzenia, należnego im za świadczone usługi. Nie będą zatem kosztem uzyskania przychodu. (sygn. 0111-KDWB.4010.72.2023.3.KKM, data wydania: 22.11.2023 r.)

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com

LINK4: iProspect wygrywa przetarg na działania performance

0
Źródło zdjęcia: LINK4

Agencja iProspect (dentsu Polska) wygrała przetarg LINK4. Współpraca obejmie obsługę mediową we wszystkich kanałach digitalowych, opracowanie koncepcji strategicznej, planowanie i zakup mediów, a iProspect został jednocześnie wyłączną agencją LINK4 odpowiadającą za działania performance w produkcie komunikacyjnym. Umowa ma charakter długofalowy.

– LINK4 nieustannie wdraża najnowsze usługi i rozwiązania technologiczne w obszarze marketingu online, naturalną więc dla nas drogą było rozpoczęcie współpracy z jednym z liderów w branży, jakim jest agencja iProspect. Jesteśmy przekonani, że eksperci z zespołu iProspect pomogą nam jeszcze skuteczniej dotrzeć z naszą ofertą do klientów i zadbać o ich jak najlepsze doświadczenia – podkreśla Mirosław Gilarski, członek zarządu LINK4.

– Ogromnie się cieszymy, że LINK4 zaufało właśnie nam. I że to nasza oferta, strategia i ambitne podejście do działań performance przekonało naszego nowego klienta. W dentsu stawiamy na rozwój usług w tym zakresie, oferując klientom rozwiązania zorientowane na maksymalną efektywność i tym samym najlepszy zwrot z inwestycji. Jestem pewien, że zespół ekspertów dentsu wprowadzi działania LINK4 na najwyższy poziom – komentuje Jan Roman, New Business Director dentsu Polska.

(AM, źródło: LINK4)

TU Zdrowie wspiera w walce z rakiem szyjki macicy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rak szyjki macicy jest wykrywany każdego roku u około pół miliona kobiet na świecie i jest czwartym pod względem częstości występowania nowotworem u kobiet. Mimo że rozwija się on latami, niemal połowa chorych dowiaduje się o nim już w zaawansowanym i trudnym do wyleczenia stadium. W profilaktyce tego nowotworu kluczowe jest regularne wykonywanie cytologii, a także szczepienia przeciwko wirusowi HPV.

Ze statystyk podawanych przez Krajowy Rejestr Nowotworów wynika, że cytologię wykonuje zaledwie 27% Polek, dlatego aż 40% przypadków raka szyjki macicy diagnozuje się w naszym kraju w zaawansowanym stadium dającym nikłe szanse na wyleczenie.

– Badanie cytologiczne to procedura wykonywana w ciągu kilku minut w gabinecie ginekologa lub położnej. To proste, ale bardzo wartościowe badanie powinno się wykonywać nie rzadziej niż co trzy lata, a najlepiej raz w roku. Na wynik badania oczekuje się 2–3 tygodnie, a w przypadku rezultatu nieprawidłowego lekarz zaleci dodatkowe procedury diagnostyczne. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku wykrycia przedinwazyjnego raka szyjki macicy, ponad 99% przypadków jest całkowicie uleczalna – mówi dr Szymon Dziedzic, dyrektor ds. medycyny ubezpieczeniowej TU Zdrowie.

Niemal wszystkie przypadki raka szyjki macicy związane są z zakażeniem onkogennymi szczepami wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV). Najgroźniejsze są jednak szczepy onkogenne, które w dłuższej perspektywie mogą doprowadzić nie tylko do raka szyjki macicy, ale także do nowotworów odbytu, jamy ustnej czy męskich narządów płciowych.

– I tu kluczowe jest szczepienie przeciwko wirusowi HPV, które powinno być wykonane zarówno u dziewczynek, jak i chłopców w wieku 12–13 lat. Obecnie jest ono w Polsce refundowane przez NFZ. Warto przy tym pamiętać, że w krajach, które wprowadziły szczepienia przeciw HPV, liczba zakażeń spadła nawet o 90%. Szczepiąc się, kobieta zmniejsza o 70% ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy – mówi Szymon Dziedzic.

TU Zdrowie przypomina, że posiadacze jego ubezpieczeń mogą skorzystać z programu zdrowotnego Mój Onkolog, w ramach którego mają zapewnioną szybką diagnostykę w przypadku podejrzenia choroby nowotworowej.

(AM, źródło: TU Zdrowie)

SPBUiR zaprasza na szkolenie na temat odpowiedzialności brokera

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

24 stycznia odbędzie się szkolenie „Praktyczne aspekty zasad odpowiedzialności brokera (odpowiedzialność cywilna, odpowiedzialność administracyjna i odpowiedzialność karna; jak uchronić się przed konsekwencjami nieprawidłowych działań)”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi Anna Tarasiuk, radczyni prawna, partnerka w kancelarii Łyszkiewicz Tarasiuk Kancelaria Radców Prawnych.

Agenda szkolenia:

  1. Podstawowe zasady odpowiedzialności – wprowadzenie.
  2. Odpowiedzialność cywilna brokera: zasady, konsekwencje, roszczenia; praktyczne przykłady.
  3. Odpowiedzialność administracyjna brokera: charakter, uprawnienia organów nadzoru, kontrola i możliwe sankcje; praktyczne przykłady.
  4. Odpowiedzialność karna brokera: charakter, możliwe sankcje.
  5. Podsumowanie.

Rejestracja na szkolenie:

Dla niezarejestrowanych na platformie szkoleniowej

Dla zarejestrowanych

Rozpoczęcie szkolenia jest zaplanowane na godz. 11.00, a jego zakończenie na 15.00.

(AM, źródło: SPBUiR)

Ruszyła czwarta Literacka Podróż Hestii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rozpoczął się pierwszy etap tegorocznej edycji konkursu Literacka Podróż Hestii. Organizatorzy przyjmują zgłoszenia książek napisanych z myślą o młodych czytelnikach i czytelniczkach. W kolejnych etapach konkursu kapituła wyróżni pięć tytułów, a najlepszy z nich otrzyma nagrodę główną w wysokości 50 tys. złotych. Ostateczny werdykt podjęty zostanie z uwzględnieniem głosu Młodzieżowej Rady Literackiej.

Mecenasem konkursu jest ERGO Hestia, a organizatorami Fundacja Artystyczna Podróż Hestii oraz Fundacja Wisławy Szymborskiej. Inicjatywa została objęta honorowym patronatem Biblioteki Narodowej.

– W trakcie trzech konkursowych lat wszyscy mieliśmy okazję obserwować, jak fantastycznie rozwija się idea Literackiej Podróży Hestii. Czwarty rok przynosi nam kilka nowości, które są naturalną kontynuacją naszego zaangażowania w promocję czytelnictwa i przywiązania do wartościowych książek. Tę edycję rozpoczynamy pod honorową egidą Biblioteki Narodowej i ze świeżą energią Młodzieżowej Rady Literackiej. Wyruszymy też na biblioteczne szlaki, promując nasz niezwykły i nietracący na aktualności zbiór książek z poprzednich edycji. Oczywiście również lato spędzamy z książką, m.in. podczas naszego sopockiego Pleneru Czytelniczego w Parku Hestii – mówi Maria Rosa, prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Nominacje do Nagrody zostaną ogłoszone w czerwcu, a tytuł zwycięskiej książki – we wrześniu.

(AM, źródło: ESG)

Reasekuracja: Pojemność wystarczająca na odnowienia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podczas styczniowych odnowień reasekuratorzy wykazywali zróżnicowany apetyt na reasekurację wypadkową, niemniej jednak pojemność była wystarczająca, a dyscyplina underwritingu zachowana – oceniają brokerzy reasekuracyjni w swoich raportach.

„Niektórzy reasekuratorzy zaostrzyli stanowisko przed styczniowymi odnowieniami kontraktów dotyczących ubezpieczeń NNW wobec ubiegłorocznego pogorszenia się stanu rezerw i obaw przed niekorzystnymi trendami w sądownictwie. Inni zauważyli potencjał zarobkowy wynikający z poprawy wycen w bezpośrednich ubezpieczeniach wypadkowych i wyższych stóp procentowych” – napisano w raporcie Aon „Dynamika rynku reasekuracji – styczeń 2024”. Z kolei w raporcie Marsh „Odnowienia w reasekuracji odzwierciedlają zmotywowany rynek z rosnącym kapitałem” czytamy: „Podczas gdy reasekuracja majątkowa znajdowała się w centrum uwagi rok temu, teraz uważniej przyglądano się wypadkowej. Negocjacje były zniuansowane i uwzględniające indywidualne potrzeby, a pojemność wystarczająca po spełnieniu warunków rozliczeń rynkowych”.

Z kolei Howden w raporcie „Nowy świat” potwierdził, że odnowienia 1 stycznia 2024 r. w reasekuracji wypadkowej charakteryzowała wystarczająca pojemność i dyscyplina rynkowa. Reasekuratorzy byli mniej pewni siebie w liniach odpowiedzialności wobec strony trzeciej. Jak zauważył Gallagher Re, „pomimo bardzo istotnych podwyżek cen na rynku pierwotnym i ograniczeń limitów od II kw. 2019 r.”.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Michele Corbo dołączy do zarządu Generali Polska

0
Michele Corbo

Od 1 marca Michele Corbo obejmie stanowisko członka zarządu odpowiedzialnego za produkt w obszarze ubezpieczeń majątkowych i osobowych w Generali Polska (Non-Life CInsO). Natomiast Agnieszka Callen przejmie odpowiedzialność za nadzór nad produktem w obszarze ubezpieczeń na życie i zdrowotnych (Life CInsO). Dwójka menedżerów zastąpi odchodzącego z końcem stycznia Arkadiusza Wiśniewskiego, który obecnie jest członkiem zarządu odpowiedzialnym za obszar CinsO, zarówno w segmencie ubezpieczeń na życie, jak i majątkowych.

– Cieszę się, że tak doświadczony ekspert jak Michele dołącza do Generali Polska. Wniesie on do naszej organizacji nowe spojrzenie i umiejętności.  Skorzystamy z ponad 40-letniego doświadczenia Michele w sektorze ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Jestem przekonany, że wraz z jego dołączeniem do naszego zarządu, wzmocnimy naszą pozycję w sektorze ubezpieczeń majątkowych. Gratuluję także Agnieszce nowego stanowiska. Życzę obojgu wszystkiego najlepszego w ich nowych rolach. Będę ich wspierał w drodze do sukcesu – powiedział Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali Polska. – Jednocześnie dziękuję Arkowi i wyrażam moją wdzięczność za ponad 20 lat oddanej pracy dla naszej firmy. Jego wkład przyczynił się do ugruntowania pozycji Generali jako silnego gracza na polskim rynku ubezpieczeniowym. Życzę Arkowi samych sukcesów w nowych wyzwaniach zawodowych – dodał.

Michele Corbo jest związany z Grupą Generali od 1999 r., zajmując wysokie stanowiska w sprzedaży ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz likwidacji szkód. Przed dołączeniem do Generali Polska był CEO TUA Assicurazioni SPA oraz P&C Motor and Non-Motor Retail w Cattolica Assicurazioni. Wcześniej zajmował stanowisko P&C Motor i Non-Motor Retail w Generali Italy, a przedtem pełnił wysokie funkcje w sprzedaży i likwidacji szkód ubezpieczeń majątkowych i osobowych w Generali Italy.

Agnieszka Callen jest związana z Grupą Generali od sierpnia 2014 r., ostatnio pełniła funkcję dyrektora Departamentu Produktowego. Posiada bogate doświadczenie na polskim rynku ubezpieczeń na życie. Jest absolwentką Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku matematyka.

 

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Liczy się sprzedaż!

0
Rafał Ćwiliński

Rozmowa z Rafałem Ćwiklińskim, prezesem, i Anną Pokorską, dyrektorką sprzedaży w Asist sp. z o.o. (Grupa PIB)

Aleksandra E. Wysocka: – Nowy rok, nowy Asist? Macie noworoczne postanowienia?

Rafał Ćwikliński: – Plany mamy ambitne, jednak okres największych zmian związanych z wejściem do grupy PIB jest już za nami. W styczniu mija rok, jak Asist dołączyło do grupy PIB. W ubiegłym roku koncentrowaliśmy się na zmianach w obszarze księgowym, finansowym, prawnym, compliance, IT oraz HR.

W tym roku będziemy jeszcze mocniej skupiać się na biznesie i sprzedaży. Chcemy rosnąć ponadrynkowo i dać się zobaczyć w terenie – to są nasze noworoczne postanowienia.

Komunikacja to duża część Waszego biznesu?

R.Ć.: – Jeszcze nie tak dawno byliśmy postrzegani głównie przez pryzmat OC ppm. To się zmienia. W tym roku mocno będziemy skupiać się na projekcie rozwoju ubezpieczeń na życie, SME i ubezpieczeń korporacyjnych.

Anna Pokorska: – Aktywnie rozwijamy inne linie biznesowe, od auto casco, przez ubezpieczenia domów i mieszkań, małe i średnie firmy. Jak wspomniał prezes, duży potencjał widzimy też w ubezpieczeniach życiowych i korporacyjnych i tu na pewno mamy ambitne plany rozwojowe. Aktywnie pracujemy nad zmianą struktury portfela.

W roku 2024 będziemy rozwijać jeszcze intensywniej biznes pozakomunikacyjny, wykorzystując nasz dział wsparcia oraz sieć regionalnych kierowników sprzedaży, a także prowadząc wspólne akcje sprzedażowe z zakładami ubezpieczeń.

Ilu macie sprzedawców?

A.P.: – Współpracujemy z 3 tys. OFWCA, z których 80% jest aktywnych w co najmniej jednym z towarzystw. Zakłady Ubezpieczeń oczekują od nas aktywności na określonym poziomie. Nasz zespół wsparcia, jak również Regionalnych Kierowników Sprzedaży i działu akredytacji, wspólnie pracuje nad tym, aby ta aktywność była na najwyższym poziomie.

Czego oczekujecie od zakładów ubezpieczeń?

A.P.: – Dla mnie sercem współpracy jest relacyjność i to, że możemy na siebie liczyć. To działa dwustronnie.

Wiener spełnia te oczekiwania?

R.Ć.: – Od samego początku! Wiener jest bardzo nowoczesną organizacją, która zatrudnia świetnych ludzi. Mamy bardzo dobre relacje, dzięki temu rozwija się nasz biznes. Teraz przed Wienerem duże zmiany związane z połączeniem z Compensą, ale jesteśmy przekonani, że wszystko pójdzie dobrze. Rozumiemy te wyzwania, bo za nami wejście w struktury PIB, które było bardzo wymagające.

Co jeszcze będzie się działo w Asist w nowym roku?

A.P.: – Dalsze udoskonalenia w obszarze przeprowadzania analizy potrzeb klienta. Mam na myśli wsparcie narzędziowe i szkoleniowe. Na bieżąco monitorujemy sposób realizacji procedur przez OFWCA. Będziemy też kontynuować szkolenia dotyczące AML, rozwijać nasz kompleksowy i topowy serwis.

W tym roku mocno stawiamy na rozwój. Będziemy dążyć do jeszcze efektywniejszej współpracy z siecią sprzedaży, w celu zwiększenia produktywności oraz dywersyfikacji portfela, jak również rozbudowywać ofertę produktową, inwestować w technologie. To tylko namiastka tego, co będzie się działo w Asist w 2024 r.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

18,430FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie