Blog - Strona 431 z 1480 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 431

Drużyna InterRisk na podium Szachowych Mistrzostw Polski Branży Finansowej

0
Źródło zdjęcia: InterRisk

26 października w siedzibie InterRisk w Warszawie odbyła się 3. edycja Szachowych Mistrzostw Polski Branży Finansowej, w których udział wzięło kilkudziesięciu graczy reprezentujących firmy z sektora finansów i ubezpieczeń. Główne trofeum w kategorii drużynowej trafiło do UKNF. Zespół InterRisk zajął drugie miejsce. Krótko później ubezpieczyciel został uhonorowany Laurem Królowej Sportu.

Turniej szachowy, którego organizatorem jest InterRisk we współpracy z Polskim Związkiem Szachowym, zyskał stałe grono sympatyków. Rozgrywki cieszą się dużą renomą i biorą w nich udział przedstawiciele najważniejszych instytucji finansowych w Polsce. W tym roku wśród uczestników szachowych rozgrywek nie zabrakło przedstawicieli między innymi Narodowego Banku Polskiego, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz towarzystw ubezpieczeń i banków komercyjnych.

III Szachowe Mistrzostwa Polski Branży Finansowej InterRisk otworzył  Piotr Narloch, prezes towarzystwa. – To dla nas duży zaszczyt, że Państwo biorą udział w Szachowych Mistrzostwach Polski Branży Finansowej pod auspicjami InterRisk. Cieszy mnie, że coraz więcej osób zgłasza chęć udziału w naszym turnieju. Myślę, że następnym razem spotkamy się już w innym miejscu, ponieważ sądząc po frekwencji, będziemy potrzebować jeszcze większej sali – powiedział.

– Międzynarodowy Komitet Olimpijski uznaje szachy za dyscyplinę sportu. Chcemy propagować i rozwijać ten sport pod auspicjami InterRisk – dodał Włodzimierz Wasiak, członek zarządu InterRisk, opiekun i zawodnik zespołu szachowego ubezpieczyciela.

Turniej rozegrano w systemie szwajcarskim. Mariusz Szewczyk, Michał MazurkiewiczRafał Lewandowski zostali  medalistami w klasyfikacji indywidualnej.

W klasyfikacji kobiet pierwsze trzy miejsca zajęły: Beata Andrejczuk z InterRisk, Monika KaniakOlga Zajkowska. Najlepsze drużyny to: UKNF, InterRisk  i LeaseLink.

– To już kolejny turniej szachowy zorganizowany wspólnie z InterRisk, w którym uczestniczą przedstawiciele branży finansowej. Cieszy mnie, że wydarzenie to zyskało swoją renomę i gromadzi coraz więcej zawodników – powiedział Radosław Jedynak, arcymistrz szachowy i prezes Polskiego Związku Szachowego, który objął czempionat honorowym patronatem.

InterRisk wyróżniony Laurem Królowej Sportu

Dwa dni później, 28 października, w Bydgoszczy odbyła się uroczysta gala, podczas której wręczono specjalne wyróżnienia – Laury Królowej Sportu. W gronie wyróżnionych znalazł się InterRisk, który otrzymał statuetkę w kategorii Sponsor Roku.

Nagrodę z rąk prezesa Kujawsko-Pomorskiego Związku Lekkiej Atletyki Krzysztofa Wolsztyńskiego odebrał członek zarządu InterRisk, Daniel Kaliszuk. Zakład reprezentował także Jan Grzela, dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

– Bardzo dziękujemy za to wyróżnienie. Od wielu lat szczególnie bliska jest nam lekka atletyka. Jesteśmy partnerem i ubezpieczycielem takich imprez, jak Halowe Mistrzostwa Świata w Lekkiej Atletyce Masters, Międzynarodowy Mityng Lekkoatletyczny Copernicus Cup należący do elitarnego cyklu Indoor Tour Gold, Memoriał Ireny Szewińskiej będący częścią Word Athletics Continental Tour. Od momentu powstania Memoriału Wiesława Czapiewskiego uczestniczymy w tym wydarzeniu jako sponsor i ubezpieczyciel – powiedział Daniel Kaliszuk.

Z kolei ambasadorka InterRisk Adrianna Sułek-Schubert otrzymała tytuł za znakomity występ podczas halowych mistrzostw świata w Stambule, gdzie wywalczyła srebrny medal w pięcioboju.

(AM, źródło: InterRisk)

Movember w Europ Assistance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W trosce o swoich pracowników firma Europ Assistance Polska organizuje webinar poświęcony inicjatywie Movember. Jej głównym celem jest zwiększenie świadomości na temat chorób nowotworowych w obrębie męskich narządów płciowych. Ma zachęcić panów do regularnych badań profilaktycznych, jak również nauczyć ich, w jaki sposób badać się samodzielnie.

Twórcy inicjatywy oprócz zachęty do dbania o zdrowie, starają się przełamać tabu i sprowokować do dyskusji na temat raka prostaty i jąder, uświadomić, że dbanie o zdrowie intymne nie jest powodem do wstydu.

– Pierwsze objawy rozwijającego się raka jąder mogą być mało charakterystyczne. Wyczucie zmian w obrębie jąder, takich jak ich powiększenie, stwardnienie, zmiana struktury czy uczucie ciężkości są objawami, które niezwłocznie powinny skłonić każdego mężczyznę do odwiedzenia urologa – tłumaczy dr Michał Florczak, dyrektor medyczny Europ Assistance Polska. – Bardzo istotne jest, aby mężczyźni nie ignorowali żadnych objawów. Zwłaszcza jeżeli są to przewlekłe i nawracające dolegliwości. Im wcześniej zauważymy, że coś może być nie w porządku, tym szybciej będzie można rozpocząć leczenie. Należy pamiętać, że przy nowotworach bardzo dużą rolę odgrywa czas. Jeżeli nie możemy dostać się do urologa, swoje obawy możemy skonsultować z internistą. On również może zlecić niezbędne badania – dodaje.

Dlatego, aby zaznajomić z inicjatywą Movember i bardziej przybliżyć swoim pracownikom kwestię związaną z profilaktyką badania, Europ Assistance Polska organizuje w listopadzie webinar, w którym poruszy najważniejsze kwestie w tym zakresie. Podobny webinar miał miejsce również w październiku, określanym jako Pink October.

(AM, źródło: Europ Assistance Polska)

UniKatowy standard szkoleniowy dla agentów Unilink

0
Źródło zdjęcia: Unilink

„Spotkanie Ekspertów” – pod takim hasłem odbywało się październikowe szkolenie Unilink dla współpracujących z nim agentów ubezpieczeniowych. W trakcie wydarzenia mieli oni możliwość zdobycia wiedzy na temat ubezpieczeń domów i mieszkań z portfela Generali, PZU i Warty oraz porównania przedstawionych im ofert. Inicjatywa spotkała się z uznaniem pośredników, dlatego też multiagencja, wraz z partnerami projektu, postanowiła zorganizować kolejne spotkania w tej formule w całej Polsce.

Na początku października w Hotelu Crowne Plaza w Warszawie odbyło się „Spotkanie ekspertów: ubezpieczenia domów i mieszkań”.  Było to pierwsze tego typu szkolenie w nowej formule dla agentów współpracujących z Unilink. Multiagencja zaprosiła do udziału w przedsięwzięciu przedstawicieli zakładów ubezpieczeń otwartych na rozmowy o swoich produktach w obecności konkurencji: Generali, PZU oraz Wartę.

– Tworząc zarys spotkania, zależało nam przede wszystkim na tym, aby zainteresować nową formułą naszych agentów. Większość szkoleń niestety jest dość standardowa i opiera się na przedstawieniu produktu, ścieżki sprzedaży i potencjalnych obiekcji klientów. Nasi agenci natomiast w swojej ofercie posiadają kilka podobnych produktów, w których trudno jest wychwycić różnice oraz określić klienta docelowego. Poprzez „Spotkanie Ekspertów” chcieliśmy im to ułatwić, oszczędzając przy tym ich cenny czas – wyjaśnia Karolina Drzewiecka, dyrektorka Departamentu Współpracy z Partnerami Strategicznymi i Szkoleń Unilink.

Agenci „kupili” inicjatywę

Agenci Unilink zaakceptowali nową formułę szkoleniową. Wielu z nich podzieliło się swoimi wrażeniami na temat wydarzenia na internetowym forum dla doradców współpracujących z Unilink.

Perspektywa partnerów

Wprowadzenie nowej formuły szkoleniowej dla agentów Unilink było możliwe także dzięki zaangażowaniu ze strony partnerów projektu.

– Bardzo ciekawa, innowacyjna formuła szkolenia, która dała uczestnikom spotkania możliwość nie tylko zapoznania się ze szczegółami oferty firm, które mają najlepsze produkty mieszkaniowe na rynku, ale również swobodnej rozmowy i wymiany doświadczeń. Nie pamiętam tak dobrego i owocnego szkolenia, tak dobrej atmosfery i tak ciekawie przekazanej wiedzy. Brawo dla organizatorów, brawo dla agentów za aktywny udział w spotkaniu – komentuje Marek Wojciechowski, zastępca dyrektora ds. Ubezpieczeń Majątkowych i Komunikacyjnych Generali.

– Unikatowe – tym słowem, można podsumować spotkanie i całą organizację wydarzenia. Cieszymy się, że mogliśmy być jego częścią! Było inspirująco, ciekawie i pomysłowo. Dziękujemy organizatorom i uczestnikom za spotkanie w przyjaznej atmosferze, w trakcie którego mogliśmy wymienić się wspólnymi doświadczeniami. Mamy nadzieję, że historie, które opowiedzieliśmy, pozwoliły lepiej poznać perełki „PZU Dom”. A tych, którzy jeszcze nie znają naszych „bohaterów”: Nowaków, Pani Teresy i kilku studentów, zapraszamy na kolejne spotkania – powiedziała Paulina Częścik, trenerka PZU.

– Spotkanie trzech towarzystw ubezpieczeniowych prezentujących swoją ofertę w jednym miejscu i w jednym czasie to w mojej ocenie niesamowicie ciekawa i nowatorska formuła szkoleniowa, a dla mnie osobiście nowe, rozwijające mnie doświadczenie zawodowe. Aktywna i żądna wiedzy grupa uczestników szkolenia, jak również bardzo miła atmosfera spotkania, którą zapewnili organizatorzy, sprzyjały wzajemnej wymianie doświadczeń i wiedzy na temat oferty ubezpieczeń mieszkaniowych – podkreśla Beata Bociąga, starsza ekspertka w Departamencie Masowych Ubezpieczeń Majątkowych Warty.

Będą kolejne spotkania

W związku z sukcesem wydarzenia Unilink wraz z partnerami planuje kolejne spotkania w nowej formule w innych regionach Polski. Następne szkolenie odbędzie się 1 grudnia na południu kraju.

– Jestem bardzo wdzięczna i dumna, że nasi partnerzy: Generali, PZU oraz Warta zdecydowali się na ten odważny krok i przyjęli nasze zaproszenie na to innowacyjne spotkanie, które w oczach naszych agentów spotkało się z ogromnym entuzjazmem. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na kontynuację cyklu szkoleń i rozpoczęcie roadshow na terenie całej Polski – podsumowuje Karolina Drzewiecka.

Wideorelacja z wydarzenia

AM, news@gu.com.pl

(źródło: Unilink )

Generali i Proama nowymi partnerami Cachet

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Cachet pozyskał kolejnych partnerów ubezpieczeniowych w Polsce. Z platformą insurtechu zintegrowane zostały Generali i Proama.

We wpisie na portalu LinkedIn Cachet poinformował, że dzięki integracji całość relacji z ubezpieczycielem – od wyboru polisy po zgłaszanie szkód – odbywa się w aplikacji cyfrowej insurtechu.

Estońska firma Cachet, będąca platformą ubezpieczeniową dla pracowników cyfrowych aplikacji, rozpoczęła działalność na polskim rynku w 2021 r. We współpracy z Bolt i Allianz uruchomiła sprzedaż ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Z kolei we współpracy z Biurem Sprzedaży Multiagencyjnej i Brokerskiej PZU SA wprowadziła na polski rynek produkt ochronny przeznaczony dla przewoźników osób. Charakterystyczną cechą polisy jest to, że dokonywana w jej ramach wycena jest uzależniona nie tylko od standardowych parametrów ryzyka, ale także od zaawansowanej analityki danych dotyczących tego, jak i ile ktoś jeździ. Produkt jest oparty o zaawansowane profile ryzyka, odzwierciedlające indywidualne plany pracy użytkowników.

To jednak nie wszystko: w tym roku, we współpracy z Allianz Partners, firma zaoferowała także Cachet Rower – ubezpieczenie dla hulajnóg elektrycznych, zarówno użytkowanych prywatnie, jak i służbowo.

Wśród usług oferowanych przez Cachet znajduje się także Cachet Mobility. W jej ramach platforma insurtechu udostępnia elektroniczny system wynajmu wszelkich pojazdów – od aut przez rowery po hulajnogi elektryczne.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: LinkedIn, gu.com.pl )

„Mleczny” projekt WDB ze wsparciem TUW PZUW

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

WDB we współpracy z Innovations, firmą zajmującą się technologiami dla rolnictwa, oraz TUW PZUW opracowały program ubezpieczenia dla krów mlecznych – podał „Puls Biznesu”.

Podział ról w przedsięwzięciu jest następujący: Innovations opracowało metodę profilaktyki zdrowotnej krów mlecznych opartą na permanentnym elektronicznym monitoringu ich stanu zdrowia oraz otoczenia, WDB stworzyło program ochrony zwierząt, natomiast TUW PZUW zapewniło pojemność ubezpieczeniową. Ubezpieczającymi będą spółdzielnie mleczarskie, które będą się rozliczać z hodowcami w ramach płatności za dostarczone mleko.

Marek Muszyński, prezes grupy brokerskiej WDB mówi gazecie, że plany zakładają, iż w pierwszym roku ochroną zostanie objętych 20 tys. sztuk bydła mlecznego (1% całego pogłowia). Po uzyskaniu pierwszych danych dotyczących szkodowości skala przedsięwzięcia zostanie zwiększona. Rozwój zakłada też wyjście z programem poza Polskę, na inne duże rynki mleczne, jak np. Wielka Brytania czy Włochy.

Jakub Welz, menedżer projektu ERGO Ubezpieczenia Rolne ERGO Hestii zwraca uwagę, że polski rynek dotowanych ubezpieczeń zwierząt gospodarskich nie obejmuje tych rodzajów ryzyka, które są w obrębie zainteresowania hodowcy – przede wszystkim uboju z konieczności i padnięcia z powodu choroby. Taka ochrona jest rzadko oferowana ze względu na duże ryzyko i trudną likwidację szkody

Więcej:

„Puls Biznesu” z 31 października, Agnieszka Morawiecka „WDB bierze się za mleczarzy”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Rejestr informacji o usługach ICT w świetle rozporządzenia DORA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europejskie Urzędy Nadzoru zakończyły we wrześniu 2023 r. konsultacje społeczne w sprawie pierwszej partii standardów technicznych na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego (DORA). Obejmują one projekty regulacyjnych standardów technicznych (RTS) i jeden zestaw projektów wykonawczych standardów technicznych (ITS).

Standardy te mają na celu zapewnienie spójnych i zharmonizowanych ram prawnych w obszarach zarządzania ryzykiem ICT (tj. ryzykiem związanym z technologiami i bezpieczeństwem), zgłaszania incydentów związanych z ICT oraz zarządzania ryzykiem ICT stron trzecich. Jednym z opracowywanych standardów jest ITS w celu ustanowienia wzorów na potrzeby rejestru informacji.

Zarządzanie relacjami z dostawcami

Wymagania w zakresie obowiązku prowadzenia przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji ewidencji umów outsourcingowych wprowadzone ustawą z 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej funkcjonują od lat. Z kolei Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) z 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Wypłacalność II przykładowo uregulowało już minimalne wymogi dla umów zawieranych w drodze outsourcingu pomiędzy ubezpieczycielem a usługodawcą.

Komunikat chmurowy UKNF z 2020 r. dotyczący przetwarzania przez podmioty nadzorowane informacji w chmurze nałożył na te podmioty pewne wymogi dla umów z dostawcami. Sam komunikat UKNF regulował także kwestie związane z cloud computingiem.

W świetle powyższego DORA wydaje się odpowiedzią na rozproszenie wymagań prawnych i nadzorczych w stosunku do zarządzania relacjami z dostawcami usług ICT (w tym w ramach outsourcingu), zapewniając ujednolicenie wymagań m.in. w zakresie umów oraz rejestrów informacji dla tych umów.

Obowiązek utrzymania i aktualizacji rejestru

Artykuł 28 ust. 2 DORA nakłada na podmioty finansowe obowiązki, które choć wcześniej były wymagane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w stosunku do wybranych umów, to jednak nie były tak szczegółowe i nie niosły tak specyficznych wymagań. Zgodnie z tymi wymogami podmioty finansowe są zobowiązane do utrzymania i aktualizacji rejestru informacji na różnych poziomach organizacyjnych, obejmującego wszystkie umowy dotyczące korzystania z usług ICT dostarczanych przez dostawców usług ICT.

Wymóg ten podkreśla znaczenie dokładnej dokumentacji i zróżnicowania umów, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które obejmują usługi ICT wspierające funkcje krytyczne lub istotne. To z kolei skutkuje wymaganiem prowadzenia regularnej sprawozdawczości. Podmioty finansowe są zobligowane do corocznego zgłaszania do właściwych organów informacji na temat liczby nowych umów dotyczących korzystania z usług ICT, kategorii dostawców usług ICT, rodzaju umów i usług oraz funkcji, które są świadczone, a także udostępniania pełnego rejestru informacji na jego żądanie oraz zgłaszania planowanych umów dotyczących korzystania z usług ICT powiązanych z funkcjami krytycznymi lub istotnymi. Artykuł 28 ust. 2 DORA zwiększa tym samym transparentność.

Nowe obowiązki mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i odporności sektora finansowego na ryzyko cyfrowe, co jest głównym celem DORA. Mogą one jednakże stanowić wyzwanie dla podmiotów zobligowanych do ich stosowania z kilku powodów.

Zachowanie proporcjonalności

Szczegółowość niektórych przepisów ITS mogłaby narzucić niepotrzebne obciążenia instytucjom finansowym, co mogłoby skutkować nadmiernymi kosztami i zużyciem zasobów. Dlatego też kluczowe jest, aby rozwój wymagań regulacyjnych uwzględniał aspekt proporcjonalności.

Ilość informacji, które mają być umieszczone w rejestrze, powinna być proporcjonalna do stopnia, w jakim podmioty finansowe są zależne od usług dostarczanych przez zewnętrznych dostawców, zaś dodatkowe dane powinny być wymagane jedynie w sytuacji, gdy usługa informatyczna wspiera funkcje kluczowe lub istotne.

Porównywalność danych

Po drugie, w procesie projektowania szablonów rejestru wykorzystano doświadczenia zdobyte przez Europejskie Organizacje Nadzoru (ESAs) oraz organizacje nadzoru krajowego w zakresie gromadzenia danych dotyczących outsourcingu i współpracy z podmiotami trzecimi. Na rynku pojawiają się jednak wątpliwości dotyczące zarówno poszczególnych definicji na poziomie samego rozporządzenia DORA, jak i braku przejrzystości pojęć, takich jak: procesowanie danych (czy mamy do czynienia z nowymi pojęciami czy nawiązującymi do RODO).

Brak jednoznacznych definicji, a tym samym brak spójnego podejścia rynku może skutkować brakiem lub utratą porównywalności danych, a co za tym idzie – zaburzeniem transparentności, która jest mocno akcentowana w ramach rozporządzenia DORA. 

Dostępność danych

Po trzecie, niezależnie od zakresu danych, które należy raportować i monitorować, wyzwaniem może okazać się ograniczona dostępność tych danych po stronie podmiotów obowiązanych. Szablony zawarte w projekcie ITS dotyczącego rejestru skupiają się na identyfikacji:

  • minimalnych i niezbędnych informacji dotyczących umów oraz przeprowadzonych przez podmioty finansowe ocen ryzyka i procesów due diligence,
  • związków między funkcjami podmiotów finansowych a usługami informatycznymi dostarczanymi przez zewnętrznych dostawców usług ICT,
  • łańcucha dostaw usług informatycznych, z naciskiem na kluczowych podwykonawców,
  • jednoznacznego i spójnego określenia zewnętrznych dostawców usług ICT (w tym podwykonawców) i podmiotów finansowych, poprzez użycie kodu identyfikatora podmiotu prawnego (ang. legal entity identifier (LEI)).

Odpowiedzialne funkcjonowanie instytucji finansowych

Pierwsza partia standardów technicznych, w tym ITS dotyczący rejestru informacji, ma zostać przedłożona Komisji Europejskiej do 17 stycznia 2024 r. W toczącej się debacie publicznej na temat rozporządzenia DORA rynek wyraża nadzieję, że ostateczna wersja standardów technicznych uwzględni pojawiające się wątpliwości.

Niezależnie od wyzwań strategia i polityka zarządzania ryzykiem w obszarze usług ICT są kluczowymi elementami odpowiedzialnego funkcjonowania instytucji finansowych, zaś rejestr informacji, będący narzędziem umożliwiającym efektywne monitorowanie, raportowanie i zarządzanie tym procesem, odgrywa bardzo ważną rolę.

W tym świetle rozporządzenie DORA jest bardzo aktualnym i potrzebnym dokumentem, który nie tylko ustanawia wspólne ramy zarządzania ryzykiem stron trzecich w obszarze usług ICT, ale może znacznie ułatwić zarządzanie organizacją i jej dostawcami (w tym ryzykiem związanym z dostawcami) i zwiększyć jego efektywność, przynosząc realną wartość dodaną.

Katarzyna Dąbrowska
Partner Associate, Risk and Regulatory, Financial Services

Alina Tarnowska
Manager, Third-Party Risk Advisory, Extended Enterprise


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Czego klient chce od życia? Dostanie to w ERGO 4

0
Sylwester Poniewierski

Rozmowa z Sylwestrem Poniewierskim, dyrektorem Biura Ubezpieczeń Detalicznych i Programów Partnerskich ERGO Hestii

Aleksandra E. Wysocka: – ERGO 4 zasłynął jako bardzo dobry produkt z wysokimi sumami ubezpieczenia, dający realną ochronę wtedy, kiedy klient albo jego bliscy naprawdę potrzebują pieniędzy. Mimo to postanowiliście go zrewolucjonizować…

Sylwester Poniewierski: – To na pewno nie rewolucja, ale zdecydowanie ewolucja. Nie zmieniamy filozofii, to będzie nadal produkt, który ma gwarantować klientowi poważną pomoc i wysokie zabezpieczenia. Natomiast nasi doradcy ubezpieczeniowi zwrócili nam uwagę, że zakres ubezpieczenia w ERGO 4 nie zawsze odpowiada na mniejsze wydarzenia, które często występują. Chodzi o drobne uszczerbki na zdrowiu, zwichnięcia, skręcenia, urazy, pobyty w szpitalu czy operacje chirurgiczne. A przecież klienci oczekują pomocy również w tych momentach.

Rozszerzając gamę zdarzeń objętych naszym flagowym ubezpieczeniem – a wszystko to przy wysokich limitach – umożliwiamy poważne zabezpieczenie również w tych sytuacjach. Na pewno pojawi się uszczerbek na zdrowiu w wyniku nieszczęśliwego wypadku. Przygotowaliśmy niemal 900 pozycji w tabeli. Wyróżni nas też brak subiektywnej oceny procentu tego uszczerbku. Wszystkie procenty w tabeli będą jedną konkretną wartością i klient zawsze dostanie dokładnie ten procent. Nie będzie przedziałów czy wskazywania tylko maksymalnych procentów. Dodatkowo oferujemy podwojenie wypłaty przy wysokim uszczerbku. My tę granicę ustawiliśmy na poziomie 75%, czyli przy naprawdę poważnych zdarzeniach wypłata będzie znacząca.

Leczenie szpitalne będzie kolejnym ryzykiem, które pojawi się w ofercie, ale nie będzie to klasyczny model wypłaty za dzień. Zgodnie z filozofią stawiamy na poważne zabezpieczenie, gwarantujące wysokie wypłaty. Wprowadzamy model ryczałtowych wypłat za długie, minimum siedmiodniowe pobyty w szpitalu. Za taki pobyt w szpitalu klient może otrzymać nawet 5 tys. zł, natomiast za 14 dni będzie to 10 tys. zł, co daje nam kwotę aż 700 zł za dzień leczenia, i to bez względu na przyczynę pobytu (wypadek, choroba czy nawet diagnostyka).

W zakresie pojawią się też operacje chirurgiczne w formie szerokiego katalogu: prawie 600 pozycji. Wiadomo jednak, że medycyna rozwija się w ogromnym tempie, co chwila pojawiają się nowe technologie i nowe możliwości. Dlatego ubezpieczyciele, którzy podchodzą perspektywicznie do tematu i starają się naprawdę pomóc swoim klientom, robią katalog otwarty i my również na taki stawiamy. W praktyce oznacza to, że możemy wypłacić świadczenie także za operacje, których nie będzie w katalogu. Operacje chirurgiczne będą podzielone na 5 grup, za które wypłacimy 10%, 25%, 50%, 75% i 100% sumy ubezpieczenia w zależności od tego, jak poważna jest operacja. W tej pierwszej grupie świadczeń, czyli tam, gdzie wypłata wynosi 10% sumy ubezpieczenia, zawrzemy również wspomniany otwarty katalog operacji. Maksymalna suma ubezpieczenia w tym ryzyku to 50 tys. zł, a więc naprawdę poważne pieniądze. Niezależnie od tego wprowadzamy również katalog powikłań pooperacyjnych. W przypadku ich wystąpienia dodatkowo powiększymy wypłatę klientowi o 30%.

W klasycznym ubezpieczeniu na życie umożliwimy również podwyższenie sumy ubezpieczenia w przypadku śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku. Będzie to wyjątkowe zabezpieczenie, ponieważ to ryzyko będzie miało tylko trzy wyłączenia, dokładnie tak, jak klasyczne ubezpieczenie na życie bez względu na przyczynę zgonu.

Czy ubezpieczenie obejmuje też dzieci?

– W ERGO 4 mieliśmy bardzo dobre zabezpieczenie dzieci z perspektywy chorób i poważnych uszkodzeń ciała. Traktowaliśmy to jako świetne uzupełnienie klasycznego NNW szkolnego, które cechuje się bardzo szeroką tabelą drobnych zdarzeń, począwszy od ukąszenia osy, przez drobne zwichnięcia czy skręcenia, aż po złamania. W zakresie ERGO 4 znajdowały się natomiast poważne zdarzenia i choroby, na przykład nowotwory.

Wszystkie nowe świadczenia, czyli uszczerbek na zdrowiu NW, leczenie szpitalne czy operacje chirurgiczne, które wdrażamy w ERGO 4, będą oczywiście dostępne również dla dzieci, tylko z niższymi limitami. Zachowujemy jednak wiek wstępu, co pozwoli nam na zaoferowanie ochrony w ramach tych wszystkich ryzyk już od trzeciego miesiąca życia dziecka. Nikt na rynku nie zaoferuje tak szerokiego zakresu ubezpieczenia dla dzieci w tak wczesnym wieku.

Prawdziwą nowością w tym odnowionym produkcie jest również assistance…

– Tak, w nowym ubezpieczeniu uszczerbku na zdrowiu i istniejącym ubezpieczeniu poważnych zachorowań zaszyjemy assistance, który będzie stanowił dodatkowe świadczenie równe 10% głównej sumy ubezpieczenia. Nie będzie to zwykły assistance. W poważnych zachorowaniach nasza maksymalna suma ubezpieczenia wyniesie teraz 1 mln zł, co w praktyce oznacza, że klient kupujący ubezpieczenie z maksymalną sumą może liczyć na assistance z limitem 100 tys. zł. W przypadku uszczerbku na zdrowiu maksymalna suma ubezpieczenia wyniesie 200 tys. zł, więc limit na assistance wyniesie 20 tys. zł.

To, co wyjątkowe, to fakt, że nie wprowadzamy żadnych podlimitów – katalog obejmujący assistance nie jest zamknięty. Obejmuje on wizyty u lekarzy specjalistów, dodatkowe badania, diagnostykę, rehabilitację, zakup sprzętu rehabilitacyjnego, a także pomoc domową: te wszystkie elementy, które są niezbędne klientowi w sytuacji choroby lub wypadku. Jeżeli przejrzymy oferty assistance dostępne na rynku, wszędzie znajdziemy tabelę, która wyznacza podlimity: np. rehabilitacja maksymalnie do określonej kwoty, konkretna liczba wizyt u lekarza specjalisty. W naszym assistance nie będzie takiego ograniczenia, poza jednym limitem wynoszącym 10% głównej sumy ubezpieczenia. Dajemy też klientowi możliwość wyboru, na co tę kwotę przeznaczy. Może zakupić odpowiedni sprzęt rehabilitacyjny albo umówić się do najwyższej klasy specjalisty.

Jednak to nie wszystko. W sytuacji, w której klient wyczerpie ten ogólny limit, ale nadal będzie kontynuował proces leczenia, my w dalszym ciągu będziemy mu organizować potrzebne wizyty, dostawę leków, sprzętów itd. W takim przypadku klient zapłaci tylko za samą usługę. To rewelacyjne rozwiązanie. W końcu assistance jest po to, żeby pomóc w sytuacji, kiedy klient tego potrzebuje, a nie po to, żeby wprowadzać sztuczne ograniczenia, które powodują, że trzeba się zastanawiać lub wybierać między pomocą pielęgniarską a sprzętem rehabilitacyjnym.

Kiedy nowe ERGO 4 trafi do agentów?

– Premiera już dziś (23 października)! Zapraszamy wszystkich zainteresowanych agentów na szkolenia, na których będą mogli zapoznać się ze wszystkimi nowościami.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra. E. Wysocka


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Trzeba znaleźć indywidualną motywację

0
Krzysztof Juniewicz

Krzysztof Juniewicz, dyrektor krajowy OVB Polska od lutego 2022 r. Współpracę z firmą rozpoczął w 2007 r. Jak przyznaje, nie spodziewał się, że zawodowo zwiąże się z branżą ubezpieczeniową, ponieważ jego życiową pasją był sport, a pierwsze kroki zawodowe stawiał w branży farmaceutycznej.

Życie w rytmie OVB

W dążeniu do osiągnięcia wyznaczonych celów towarzyszyły mi zawsze słowa mojego Taty:

„Jeśli masz na coś wpływ, działaj na 100% i zrób wszystko, aby to zrealizować. Jeśli na coś nie masz wpływu – odpuść”.

Odkąd w 2007 r. rozpocząłem współpracę z OVB, moje życie przebiega według rytmu wyznaczanego przez model pracy przyjęty w firmie i realizowany z sukcesem w Europie od ponad 50 lat. Ten model jest naprawdę prosty i każdy, kto potrafi się zaangażować, może odnieść sukces. Pomocne dla mnie były też cechy mojego charakteru, takie jak: systematyczność, punktualność i szacunek do drugiego człowieka. Dużo dobrych nawyków wyniosłem także z czasów, kiedy jako młody człowiek uprawiałem sport.

Początkowo związałem się z branżą farmaceutyczną, ale nie czułem zawodowego spełnienia w tej pracy. Jestem osobą zadaniową i zdawałem sobie sprawę, że muszę jak najlepiej wykorzystać swój czas. Zawsze towarzyszyło mi pytanie: co będzie za dwa–trzy lata? Marzyłem o własnej firmie, ale nie miałem pomysłu, czym konkretnie będę się zajmował. Jedno ze spontanicznych spotkań z kolegą z liceum, obecnie senior dyrektorem krajowym Pawłem Kiszką, zaowocowało współpracą z OVB. Rozmowy, szkolenia, warsztaty i wyjazdy – to było to, czego szukałem. I do tego klarowny Plan Kariery!

Moją motywacją są ludzie

Kiedy zastanawiam się, co jest moją motywacją do działania, wiem, że to jest i będzie moja rodzina, która zawsze mnie wspiera.

Drugim motywatorem jest zespół ludzi, z którymi współpracuję na co dzień – moja struktura. To wspaniałe, ambitne osoby, które stale dążą do realizacji swoich celów przez doskonalenie swoich umiejętności, talentów oraz poszerzanie wiedzy. OVB daje duże możliwości rozwoju osobistego, co jest bardzo cenne.

Trzecim motywatorem są obecni dyrektorzy krajowi, którzy uwierzyli we mnie i dodawali mi sił w trudnych momentach. Ja również staram się wspierać młodych współpracowników w ich karierze, jestem otwarty na nowe wyzwania i ich projekty. Przede wszystkim uświadamiam im, jak ważne jest określenie, dlaczego chcą pracować w OVB, oraz znalezienie swojej indywidualnej motywacji do działania.

Powtarzam im też cytat znanego aktora Willa Smitha: „Nie biegaj za ludźmi. Bądź sobą, rób swoje i pracuj ciężko. Odpowiedni ludzie – ci, którzy pasują do twojego życia, pojawią się sami i zostaną”.

Krzysztof Juniewicz
dyrektor krajowy OVB Polska

Za nienaprawienie szkody pod sąd

0
dr Michał Ziemiak

Wielka nowelizacja Kodeksu karnego (k.k.), która w znacznej części weszła w życie 1 października 2023 r., wprowadziła nowe przestępstwo uchylania się od wykonania środka kompensacyjnego (art. 244c § 1).

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu noweli celem przepisów ma być zabezpieczenie majątkowych interesów osób pokrzywdzonych w związku z popełnieniem na ich szkodę przestępstw.

Nie trudno zauważyć, że regulacja ta dotyczyć będzie także sprawców przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, zwłaszcza sprawców wypadków drogowych. Dlaczego wskazana nowela ważna jest także dla branży ubezpieczeniowej?

Otóż zdaje się przeważać stanowisko, że przepisy k.c. i ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych nie wyłączają obowiązku zwrotu przez ubezpieczyciela świadczenia spełnionego w wykonaniu środka określonego w art. 46 § 1 k.k. przez sprawcę wypadku (zob. m.in. uchwałę SN z 13 lipca 2011 r., III CZP 31/11 oraz wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 21 maja 2015 r., V ACa 59/15).

Środki kompensacyjne w Kodeksie karnym

Środki kompensacyjne służą naprawieniu szkody wyrządzonej przestępstwem. Kodeks karny przewiduje dwie postacie omawianych środków, a mianowicie obowiązek naprawienia wyrządzonej przestępstwem szkody lub zadośćuczynienie za doznaną krzywdę (art. 46 k.k.) oraz nawiązkę (art. 47 k.k.).

Na wniosek pokrzywdzonego lub innej osoby uprawnionej sąd orzeka, stosując przepisy prawa cywilnego, obowiązek naprawienia, w całości albo w części, wyrządzonej przestępstwem szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę (przy czym sąd karny nie stosuje przepisów prawa cywilnego o możliwości zasądzenia renty). Sąd karny może zatem z urzędu orzec obowiązek naprawienia szkody (fakultatywnie), a w przypadku złożenia wniosku przez pokrzywdzonego ma taki obowiązek (zob. wyrok SN z 14 grudnia 2022 r., V KK 219/22).

Sąd jest uprawniony do łącznego orzeczenia odszkodowania oraz zadośćuczynienia, gdy obok spowodowania szkody majątkowej dojdzie do istotnego naruszenia dóbr osobistych pokrzywdzonego, jak i cierpień fizycznych (zob. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 26 maja 2023 r., II AKa 122/23). Sąd, orzekając na podstawie przepisu art. 46 § 1 k.k., musi mieć na względzie rozmiar już naprawionej szkody, gdyż zobowiązanie do jej naprawienia nie może zmierzać do przysporzeń w majątku pokrzywdzonego (zob. wyrok SN z 18 maja 2022 r., III KK 91/22).

Jeżeli orzeczenie obowiązku jest znacznie utrudnione, sąd może orzec zamiast tego obowiązku nawiązkę w wysokości do 200 tys. zł na rzecz pokrzywdzonego, a w razie jego śmierci na rzecz osoby najbliższej, której sytuacja życiowa wskutek śmierci pokrzywdzonego uległa znacznemu pogorszeniu.

Orzekanie nawiązki ma charakter wyraźnie zastępczy (wtórny) wobec mającego charakter zasadniczy (pierwotny) obowiązku orzeczenia odszkodowania lub zadośćuczynienia (zob. wyrok SN z 21 lutego 2023 r., I KK 199/22).

Z kolei zgodnie z art. 47 § 1 k.k. w razie skazania sprawcy za umyślne przestępstwo przeciwko życiu lub zdrowiu albo za inne przestępstwo umyślne, którego skutkiem jest śmierć człowieka, ciężki uszczerbek na zdrowiu, naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia, sąd może orzec nawiązkę na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.

W przypadku katastrof i wypadków komunikacyjnych, jeżeli sprawca był w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia, sąd orzeka nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, a w razie jego śmierci na rzecz osoby najbliższej.

Nowy art. 244c Kodeksu karnego

Zgodnie z nowymi przepisami Kodeksu karnego, kto uchyla się od wykonania orzeczonego przez sąd na rzecz pokrzywdzonego lub osoby dla niego najbliższej, za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego, środka kompensacyjnego w postaci obowiązku naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę albo nawiązki, podlega karze pozbawienia wolności od trzech miesięcy do lat pięciu.

Nie podlega zaś karze sprawca, który wykonał w całości orzeczony wobec niego środek kompensacyjny nie później niż przed upływem 30 dni od dnia pierwszego przesłuchania w charakterze podejrzanego.

Co ważne, ściganie omawianego przestępstwa następuje na wniosek pokrzywdzonego, co oznacza, że organy ścigania nie działają tu z urzędu. Ściganie nie będzie też dotyczyło nawiązek orzeczonych na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.

Aby osoba obowiązana do naprawienia szkody lub zapłaty nawiązki została skazana na podstawie art. 244c, konieczne jest wykazanie, że niewykonanie orzeczenia sądu karnego jest umyślne. Jak słusznie bowiem wskazuje się w orzecznictwie (zob. m.in. postanowienie SN z 17 kwietnia 1996 r., II KRN 204/96 czy wyrok SN z 8 czerwca 2022 r., IV KK 133/22), w pojęciu „uchyla się” mieści się negatywny stosunek psychiczny osoby zobowiązanej do wykonania nałożonego na nią obowiązku, który sprawia, że mimo obiektywnej możliwości jego wykonania sprawca obowiązku tego nie wypełnia, gdyż wypełnić go nie chce lub też zlekceważył obowiązek nałożony wyrokiem.

Ustawodawca przewidział również sytuację będącą swoistą formą czynnego żalu sprawcy, który poniecha bezprawnego zachowania, tj. wykona orzeczony środek kompensacyjny we wskazanym w przepisie terminie 30 dni – chodzi tu o pełne wykonanie, zgodnie z treścią wyroku sądu karnego. Ma to na celu przede wszystkim skuteczne skłonienie sprawców do kompensacji w ramach sprawiedliwości naprawczej.

Nowela Kodeksu karnego a ubezpieczyciele

Co wejście w życie art. 244 k.k. może oznaczać dla ubezpieczycieli OC ppm?

Wobec stanowiska, że orzeczone przez sąd karny środki kompensacyjne (zwłaszcza obowiązek z art. 46 k.k.) mają charakter cywilnoprawny, niewykluczone, że sprawcy mogą teraz częściej domagać się zwrotu zapłaconych na rzecz poszkodowanych środków. Będzie to motywowane zwłaszcza chęcią uniknięcia kary.

Za nienaprawienie szkody pod sąd
1Nowy art. 244c k.k. wszedł w życie 1 października 2023 r.
2Za umyślne niewykonanie orzeczonego wyrokiem sądu karnego obowiązku naprawienia szkody lub niezapłacenie nawiązki grozi kara pozbawienia wolności od trzech miesięcy do lat pięciu.
3Kary uniknie sprawca, który wykona w całości orzeczony wobec niego środek kompensacyjny nie później niż przed upływem 30 dni od dnia pierwszego przesłuchania w charakterze podejrzanego.

dr Michał P. Ziemiak
adiunkt w Katedrze Prawa Ubezpieczeniowego i Medycznego UMK, radca prawny, członek polskiego Oddziału Association Internationale de Droit des Assurances (AIDA)

Tomasz Bilecki i Anna Madej nowymi członkami zarządu Generali PTE

0
Tomasz Bilecki

Tomasz BileckiAnna Madej zostali zatwierdzeni na członków zarządu Generali Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego. Komisja Nadzoru Finansowego wyraziła zgodę na ich nominację na posiedzeniu 27 października.

– Cieszę się, że Tomek i Anna dołączają do zarządu Generali PTE. To bardzo doświadczeni eksperci, którzy wniosą swój profesjonalizm i wpłyną na jeszcze lepsze funkcjonowanie naszej firmy z korzyścią dla naszych klientów i pracowników – mówi Piotr Pindel, prezes zarządu Generali PTE.

Tomasz Bilecki będzie odpowiadał za działalność inwestycyjną Generali OFE i Generali PTE. Zajmie miejsce Krzysztofa Zawiły, który zostanie powołany do zarządu Generali Investments TFI. Tomasz Bilecki od początku swojej kariery, tj. od 2002 r., związany jest z Grupą Generali. Od 2005 do 2013 r. pełnił funkcję analityka, odpowiadając za analizę fundamentalną wybranych sektorów i spółek. W 2013 r. objął funkcję zastępcy dyrektora Departamentu Inwestycyjnego w spółkach ubezpieczeniowych Generali. W ramach swoich zadań odpowiadał za zarządzanie aktywami ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych. Od października 2022 r. jest współodpowiedzialny za zarządzanie aktywami funduszu emerytalnego.

Natomiast Anna Madej będzie odpowiadać za obszar prawny, obsługę klienta oraz nadzór nad działalnością agenta transferowego. Z branżą emerytalną związana jest od 2000 r. Przez blisko 10 lat pracowała w PTE PZU, a od 2009 r. związana jest z Grupą Generali, gdzie odpowiadała za obsługę prawną biznesu emerytalnego, ubezpieczeń na życie oraz funduszy inwestycyjnych. Anna Madej posiada szeroką wiedzę z zakresu funkcjonowania i prawnych aspektów funduszy emerytalnych i rynku kapitałowego. Jest radcą prawnym.

Obecnie zarząd Generali PTE tworzą: Piotr Pindel, prezes, oraz Tomasz Bilecki, Konrad Cich i Anna Madej – członkowie zarządu.

(AM, źródło: Generali)

18,322FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie