Blog - Strona 455 z 1468 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 455

Bezpieczny handel z Ukrainą dzięki reasekuracji

0
Grzegorz Jędrzejczyk

Konflikt zbrojny w Ukrainie trwa nieprzerwanie od 24 lutego 2022 r. i skoncentrowany jest głównie na wschodnich obszarach kraju. Od samego początku wojny polscy przedsiębiorcy starają się prowadzić, na ile mogą, aktywność humanitarną i gospodarczą, przede wszystkim na zachodniej Ukrainie, ale również dalej na wschód.

Działalność polskich przedsiębiorców na terytorium Ukrainy odbywa się tylko przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej i kolejowej z racji zamkniętej przestrzeni powietrznej dla cywilnego ruchu lotniczego.

13 lipca 2023 r. została przyjęta ustawa o zmianie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw.

Jedną z istotnych zmian tej ustawy jest kwestia dotycząca ryzyk pokrywanych ubezpieczeniami, o których mowa w dziale II w grupach 3-7 i 9-16 załącznika do ustawy z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 656, 614 i 825). W dniu, kiedy piszę ten tekst, ustawa czeka już na podpis prezydenta RP.

Reasekuracja dla ubezpieczeń komunikacyjnych i transportowych

Ustawa umożliwi przygotowanie i realizację przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Kupieckich SA (KUKE) programu reasekuracji dla zainteresowanych towarzystw ubezpieczeniowych w celu pokrycia ryzyk, które obecnie są wyłączone z ochrony ubezpieczeniowej.

Chodzi przede wszystkim o terytorium Ukrainy i reasekuracji dla ubezpieczeń komunikacyjnych i transportowych w ramach szkód wyrządzonych na terenie objętym wojną.

Z oczywistych względów obecna działalność handlowa na terenie Ukrainy podlega wyłącznemu ryzyku przedsiębiorcy, który decydując się na pracę w obszarze uznanym za teren wojny, bierze na siebie pełną odpowiedzialność za wszystkie szkody, które tam wystąpią, nawet jeżeli nie będą spowodowane działaniami zbrojnymi.

Z założenia program reasekuracji dla towarzystw ubezpieczeniowych ma pomóc w udzielaniu ubezpieczonym ochrony m.in. w ryzykach transportu drogowego i kolejowego, które mieszczą się we wskazanym zakresie w ustawie, czyli w określonych grupach działu II.

Ofertowanie w IV kw. br.

Prawdopodobnie w ostatnim kwartale tego roku będzie można oczekiwać od zakładów ubezpieczeń przedstawiania ofert na ochronę mienia w zakresie m.in. auto casco, casco taboru kolejowego, odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego jak i kolejowego oraz w zakresie ubezpieczeń cargo.

Zwiększy to zapewne aktywność biznesową tych przedsiębiorców, którzy w obawie przed brakiem ochrony ubezpieczeniowej ich majątku nie decydowali się do tej pory na podejmowanie inicjatyw w zawieraniu i realizacji kontraktów eksportowych w Ukrainie w ogóle lub podejmowali takie działania incydentalnie.

Jaki będzie zakres ostatecznej ochrony, jaka stawka za ryzyko, franszyza? Na te i inne odpowiedzi trzeba jeszcze poczekać, aż prowadzone obecnie rozmowy i negocjacje dobiegną końca.  

Grzegorz Jędrzejczyk
prezes zarządu TSL BROKERS
broker ubezpieczeniowy rynku transportowego

SN odmówił podjęcia uchwały w odpowiedzi na pytanie Rzecznika Finansowego o zadośćuczynienia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W grudniu 2019 r. Rzecznik Finansowy złożył wniosek o uchwałę Sądu Najwyższego w związku z dostrzeżoną rozbieżnością w orzecznictwie. Dotyczyła ona prawa do zadośćuczynienia dla bliskich osób żyjących, ale ciężko poszkodowanych np. w wypadkach komunikacyjnych. Zdaniem Rzecznika takie prawo powinno im przysługiwać. SN ostatecznie odmówił podjęcia uchwały w tej sprawie.

We wniosku skierowanym do SN w dniu 13 grudnia Rzecznik zadał następujące pytanie prawne: „Czy osobie bliskiej poszkodowanego, który na skutek czynu niedozwolonego doznał ciężkiego i trwałego rozstroju zdrowia, może przysługiwać zadośćuczynienie pieniężne na podstawie przepisu art. 448 k.c.?”.

Wystąpienie RzF było reakcją na uchwałę Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN z 22 października 2019 r. (sygn. akt I NSNZP 2/19). Zajęła ona zupełnie przeciwstawne stanowisko do przedstawionego kilka miesięcy wcześniej przez Izbę Cywilną SN. 27 marca 2018 r. podjęła ona uchwały w odpowiedzi na trzy jednobrzmiące pytania prawne (III CZP 36/17, III CZP 69/17 i III CZP 60/17), w których uznała, że sąd może przyznać zadośćuczynienie za krzywdę osobom najbliższym poszkodowanego, który na skutek czynu niedozwolonego doznał ciężkiego i trwałego uszczerbku na zdrowiu. Może być ono wypłacane np. z obowiązkowej polisy komunikacyjnej OC, jeśli poszkodowany ucierpiał w wypadku samochodowym. Takie same zasady mogą być też zastosowane w odniesieniu do bliskich osób poszkodowanych w wyniku błędów medycznych, np. tych popełnionych przy porodzie.

15 września siedmioosobowy skład Sądu Najwyższego rozpatrzył wniosek RzF. Ostatecznie SN postanowił odmówić podjęcia uchwały. Warto przypomnieć, że nowelizacją ustawy Kodeks cywilny z dnia 24 czerwca 2021 przyznano prawo do zadośćuczynienia dla najbliższych członków rodziny osób, które na skutek czynu niedozwolonego znajdują się w stanie wegetatywnym. 

Sygnatura sprawy III CZP 3/22 (poprzednio III CZP 93/19).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

PZU Zdrowie szykuje otwarcie pierwszego centrum medycznego w Gdyni

0
Źródło zdjęcia: PZU Zdrowie

W połowie października PZU Zdrowie odda do użytku pacjentów nową wielospecjalistyczną placówkę medyczną w Gdyni. To pierwsze własne centrum medyczne operatora w tym mieście.

Placówka mieści się w biurowcu K2 przy ulicy Kieleckiej 2, gdzie znajdzie się 18 gabinetów lekarskich w ramach ponad 20 specjalizacji. W Trójmieście działa pięć placówek pod marką PZU Zdrowie oraz 60 placówek partnerskich.

Centrum Medyczne PZU Zdrowie Gdynia Kielecka będzie przyjmować pacjentów od 16 października. W ofercie placówki znajdą się: konsultacje lekarskie, badania diagnostyczne, leczenie stomatologiczne oraz opieka psychologiczna. Z usług placówki będzie można skorzystać zarówno z pakietami medycznymi PZU Zdrowie, jak i bez nich.

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

Konferencja o bezpieczeństwie w ruchu drogowym w kontekście standardów likwidacji szkód komunikacyjnych

0
Żródło zdjęcia: RPO, LinkedIn

25 października 2023 roku w Warszawie odbędzie się konferencja prawno-techniczna pt. „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a standardy likwidacji szkód komunikacyjnych w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i rola biegłego sądowego”. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez Uczelnię Łazarskiego jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Głównym tematem wydarzenia będą prawa, jakie ma obywatel w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych, jak również uchybienia państwowych instytucji nadzorujących ten obszar.

Konferencja została podzielona na dwa panele: prawny oraz techniczny. W jej trakcie będzie mowa m.in. o następujących tematach:

  • odpowiedzialność karna biegłego i rzeczoznawcy za wydawane opinie;
  • czy w świetle najnowszych przepisów podatek VAT w rozliczeniach kosztorysowych nadal powinien być wypłacany,
  • wymagania, jakie powinny spełniać części zamienne różnych jakości (O, Q, P, PJ, PC, itd…),
  • nowe zjawiska, z którymi spotkać się obecnie można w kosztorysach towarzystw ubezpieczeń,
  • metodologia wyliczenia UWH po szkodzie,
  • zasadność wyliczeń kodu 51 dla materiałów lakierniczych.

Spotkanie skierowane jest do sędziów, prawników, rzeczoznawców, biegłych, likwidatorów szkód komunikacyjnych, właścicieli serwisów, kancelarii odszkodowawczych oraz towarzystw ubezpieczeń.

(AM, źródło: RPO, LinkedIn)

5 lat Global Assistance Polska

0
Źródło zdjęcia: Global Assistance

Spółka Global Assistance Polska została zarejestrowana 3 sierpnia 2018 roku. Od tamtego momentu firma niezmiennie skupia się na usługach pomocowych, obsłudze spraw assistance i udzielaniu wsparcia towarzystwom ubezpieczeniowym, flotom i pośrednikom ubezpieczeniowym.

Global Assistance Polska powstał 5 lat temu w ramach VIG, aby świadczyć usługi zarówno dla towarzystw w grupie, jak i partnerów zewnętrznych. Do tej pory firma obsłużyła prawie 2 mln spraw we wszystkich liniach biznesowych, zatrudnia 200 osób w trzech lokalizacjach i obsługuje na całym świecie nie tylko towarzystwa z grupy, ale również innych ważnych uczestników rynku flotowego i finansowego. W ciągu 5 lat obrót spółki urósł ponad 1600 razy.   

– Usługi pomocowe i zarządzanie procesem assistance dla spółek należących do VIG są podstawą naszego biznesu. Jednak ważnym filarem naszej działalności jest oferowanie wypracowanych rozwiązań ubezpieczycielom spoza grupy oraz tworzenie programów B2B. Wspólnym mianownikiem naszej oferty jest skuteczne zaspokajanie codziennych potrzeb klienta docelowego – mówi Michał Makarczyk, prezes Global Assistance Polska.

Jubileusz 5-lecia Global Assistance Polska zbiega się w czasie z 30-leciem pracy Michała Makarczyka. Od początku zawodowo zajmował się procesem likwidacji szkód. Zaczynał w Warcie, a potem pracował dla ERGO Hestii i Generali, gdzie restrukturyzował dział likwidacyjny oraz wprowadzał nowe i innowacyjne rozwiązania procesowe. W sopockim zakładzie stworzył pierwszą w Polsce sieć mobilnych likwidatorów. Do VIG Michał Makarczyk dołączył w 2011 r. i tam stworzył VIG Expert oraz Global Assistance Polska.

– Zbudowanie Global Assistance było w pewnym stopniu wyzwaniem, bo wcześniej funkcjonowałem tylko w obszarze likwidacji szkód. Jednak doświadczenie od strony odbiorcy serwisu assistance okazało się kluczowe w optymalizacji usług nowo tworzonej firmy. Powstała struktura świetnie dopasowana do potrzeb towarzystw ubezpieczeniowych i innych podmiotów finansujących produkty assistance. W równym stopniu koncertujemy się na czasie rozwiązania problemów, na kontroli jakości procesów oraz na efektywności kosztów – podkreśla Michał Makarczyk.

Produkty i usługi

Od początku Global Assistance Polska świadczy usługi pomocowe w czterech podstawowych obszarach: moto/truck, home, travel i medical assistance. Zajmuje się też koordynacją i zarządzaniem procesem najmu dla spółek VIG. Ponadto firma rozwija serwisy dodatkowe: programy wsparcia psychologicznego, IT czy pomocy prawnej. Spółka wzmacnia też swoją rolę agenta ubezpieczeniowego, oferując rozwiązania affinity dopasowane do potrzeb konkretnych grup odbiorców.

– Aktywnie śledzimy i podążamy za rynkowymi i społecznymi trendami. Skutecznie uzupełniamy główne linie biznesowe usługami dodanymi. Chcemy zaspokajać potrzeby klientów biznesowych, także tych pozaubezpieczeniowych. Dzięki dobrze poukładanym procedurom wewnętrznym i rozwiązaniom technologicznym możemy każdemu klientowi dostarczyć dopasowany produkt i odpowiednią obsługę – mówi Michał Makarczyk.

Obecnie Global Assistance Polska tworzy rozwiązania przeznaczone dla klientów z obszaru rental car, CFM, producentów fotowoltaiki czy innych branż usługowych.

Źródło zdjęcia: Global Assistance

Liczy się jakość

– Istotą assistance są obecnie innowacje – usprawnienia technologiczne, postępująca robotyzacja i automatyzacja obsługi prostych spraw z jednej strony, a z drugiej: rozwój nowych produktów i obszarów pomocy. Efektem są rozwiązania poszerzające naszą ofertę o usługi, których celem jest zaspokojenie potrzeb odbiorcy w każdej sytuacji życiowej, a nie tylko w razie szkody ubezpieczeniowej. Natomiast bieżące monitorowanie customer experience podnosi zadowolenie klienta i jeszcze mocniej wiąże go z naszymi partnerami – zaznacza Michał Makarczyk.

Przykładem innowacyjnego myślenia firmy jest aplikacja Moduł Śledzenia Szkody, dzięki której użytkownik może na bieżąco sprawdzić status usługi moto assistance, śledzić drogę przyjazdu holownika w czasie rzeczywistym, przesyłać dokumenty oraz wymieniać wiadomości z osobą obsługującą dane zgłoszenie. Istotne było też stworzenie rok temu funkcji Voice of Customer w celu poprawienia doświadczeń klienta. Rolą osoby na tym stanowisku jest ocena zakresu świadczonych usług assistance oraz rewizja systemów, procesów i przepływu informacji z punktu widzenia klienta. Na tej podstawie wdrażane są zmiany i usprawnienia w produktach i obsłudze świadczonej przez Global Assistance Polska.

Jedną z ostatnich decyzji biznesowych jest inwestycja we własne holowniki. Projekt jest ograniczony do dużych miast, gdzie firma ma swoje lokalizacje. Celem własnej sieci jest uzupełnienie serwisu świadczonego przez stałych podwykonawców oraz bieżące testowanie.

Pomoc w każdej sytuacji

– Rynek pomocowy się zmienia – przechodzi od prostych, technicznych usług z podstawowych obszarów, takich jako moto czy home assistance, do bardziej złożonego i wyspecjalizowanego serwisu. Myśląc o przyszłości firmy, widzę trzy cele. Pierwszym jest dalsze udoskonalanie własnych procesów, by cały czas trzymać wysoki poziom obsługi. Drugim: nowe produkty assistance oraz inne serwisy, które będą wiązały firmy ubezpieczeniowe i innych partnerów z ich klientami docelowymi. I wreszcie trzecim celem są nowe rynki, dla których możemy tworzyć dopasowane rozwiązania – mówi Michał Makarczyk. – Dzisiaj aktywnie tworzymy dopasowane programy B2B. W przyszłości na tej bazie będziemy chcieli też utworzyć kanał B2C z usługami opartymi o łatwe i dostępne narzędzia sprzedażowe – dodaje.

(AM, źródło: Global Assistance)

Rosnąca inflacja zwiększa ryzyko niedoubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Gwałtowny wzrost inflacji i eskalacja cen sprawiają, że precyzyjne oszacowanie sum ubezpieczenia staje się coraz trudniejsze. Konsekwencje niedoszacowania wartości ubezpieczonego mienia mogą być poważne, narażając ubezpieczonych na ryzyko finansowe i potencjalnie komplikując proces odszkodowawczy w przypadku zgłoszenia szkody – zauważa Colonnade.

Chcąc uniknąć skutków niedoubezpieczenia, klienci powinni dołożyć należytej staranności przy deklarowaniu wartości swojego majątku w chwili zawarcia umowy, ponieważ w przypadku ubezpieczeń majątkowych to oni ponoszą odpowiedzialność za określenie prawidłowej sumy. Niedopełnienie tego obowiązku może prowadzić do konieczności zastosowania zasady proporcji. Ponadto ważne jest zrozumienie, że dotyczy ona nie tylko szkód całkowitych, ale także częściowych.

Obecnie problemy niedoubezpieczenia często dotyczą umów wieloletnich, w których sumy ubezpieczenia nie były aktualizowane przez dwa, trzy lata. Gwałtowny wzrost inflacji w ciągu ostatniego roku pogłębia ten problem, sprawiając, że nawet sumy zaktualizowane rok temu mogą być nieadekwatne. Aby uniknąć potencjalnych strat, ubezpieczający powinni uwzględnić wpływ inflacji i niezwłocznie zaktualizować sumę ubezpieczenia. Colonnade Insurance odnotowało, że jego klienci podnieśli sumy ubezpieczenia o ponad 10% w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r.

Aktualizacja sum ubezpieczenia jest niezbędna

Adrian Jurubiţă, Lider Działu Ubezpieczeń Majątkowych Colonnade Insurance podkreśla znaczenie regularnej aktualizacji sum ubezpieczenia w celu dopasowania do obecnych warunków rynkowych. – Inflacja rozprzestrzenia się po regionie, powodując utrudnienia w oszacowaniu kosztów odtworzenia, kosztów pracy. Aby zabezpieczyć się przed zagrożeniem niedoubezpieczenia, zachęcamy klientów do corocznej rewizji sum ubezpieczenia, aby dostosować je do stale zmieniającego się krajobrazu gospodarczego – mówi.

W ubezpieczeniach korporacyjnych konsekwencje niedoubezpieczenia mogą być szczególnie bolesne, ponieważ szkody w mieniu lub roszczenia osób trzecich mogą nie być odpowiednio pokryte w ramach polisy. Współpraca pomiędzy ubezpieczycielami i klientami będzie miała kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ubezpieczających i ograniczania ryzyka niedoubezpieczenia.

– Doradzamy klientom, aby byli proaktywni i regularnie aktualizowali swoje sumy ubezpieczenia. Dzięki temu zarówno osoby prywatne, jak i firmy będą mogły lepiej radzić sobie w tych niepewnych czasach, zachowując większą odporność i bezpieczeństwo finansowe – podsumowuje Tomasz Skwara, dyrektor Działu Ubezpieczeń Majątkowych Colonnade Insurance Oddział w Polsce.

(AM, źródło: Colonnade)

UNIQA zagra z Legią Warszawa

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

UNIQA rozpoczyna trzyletnią współpracę z sekcją koszykarską Legii Warszawa – Legią Kosz. W ramach partnerstwa strategicznego ubezpieczyciel i klub będą współpracować przy projektach dziecięcych i młodzieżowych.

Celem współpracy jest popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży, w szczególności w ramach Akademii Koszykówki, którą prowadzi sekcja koszykarska klubu. UNIQA, jako partner strategiczny projektów dziecięcych i młodzieżowych koszykarskiej Legii Kosz, otrzyma zarówno świadczenia promocyjne i możliwość zaangażowania się we wspólne przedsięwzięcia.

– W UNIQA bardzo mocno wierzymy w rozwój poprzez sport. Na boisku, na korcie czy na bieżni – wszędzie obowiązują nas zasady fair play, a żeby osiągać sukcesy, musimy być cierpliwi, skoncentrowani i umieć współpracować. Tak samo jest w biznesie. Jestem przekonany, że dzięki współpracy z Legią Kosz będziemy mogli jeszcze szerzej promować najlepsze postawy wśród młodych ludzi. Jednocześnie chcemy pokazywać aktywność fizyczną jako ciekawą formę spędzania wolnego czasu i alternatywę dla coraz bardziej dominującego świata wirtualnego – mówi Marcin Nedwidek, prezes zarządu UNIQA Polska.

Umowa została podpisana na trzy kolejne sezony: 2023/24, 2024/25 i 2025/26. W nadchodzącym sezonie klub będzie rozgrywać swoje mecze w ramach ekstraklasy koszykówki mężczyzn Polskiej Ligi Koszykówki.

Wrzuć hejt do kosza

W ramach współpracy UNIQA obejmie patronatem Warszawskie Mistrzostwa Szkół Średnich oraz ufunduje nagrody dla zawodników w kategorii fair play. Dzieci pracowników ubezpieczyciela będą mogły wystąpić w tzw. Dziecięcej Eskorcie podczas meczów rozgrywanych w charakterze gospodarza w ekstraklasie. Firma zorganizuje także dla uczestników Akademii Koszykówki warsztaty dotyczące radzenia sobie z hejtem w internecie, które wpisują się w szerszy wspólny projekt „Wrzuć hejt do kosza”.

– Od kilku lat konsekwentnie koncentrujemy się na pomaganiu ofiarom hejtu w internecie, wspieramy ich w radzeniu sobie ze skutkami tego zjawiska i edukujemy, bo wierzymy, że wielu zachowaniom można zapobiec. Partnerstwo z Legią Kosz wpisuje się w nasze dotychczasowe działania społeczne. Poprzez tę współpracę pokazujemy, że wolny czas można spędzać nie tylko w sieci, ale właśnie offline, np. trenując. Promujemy sport, bo niesie dobre wartości i pomaga radzić sobie w trudniejszych sytuacjach – wyjaśnia Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką, Komunikacji i Zaangażowania Społecznego UNIQA.

(AM, źródło: UNIQA)

Podsumowanie programu Dobra Drużyna PZU z udziałem Igi Świątek

0
Źródło zdjęcia: PZU

Podczas konferencji prasowej 18 września w PZU Park w Warszawie zostały podsumowane najważniejsze cele zrealizowane w ciągu dwóch lat funkcjonowania ogólnopolskiego programu prewencyjnego Dobra Drużyna PZU, stworzonego przez największego polskiego ubezpieczyciela. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele PZU, Iga Świątek oraz młodzi zawodnicy z klubów, które uzyskały dofinansowanie w ramach dodatkowego konkursu – Super Bonusu.

W czerwcu ogłoszono listę beneficjentów drugiej edycji programu prewencyjnego Dobra Drużyna PZU. Organizacje, które nie znalazły się w gronie beneficjentów, otrzymały dodatkową szansę na zdobycie nagrody w postaci sprzętu lub odzieży sportowej o wartości 10 tys. zł. By z niej skorzystać, musiały przygotować i poddać pod głosowanie internautów zdjęcia swoich „cieszynek”. W plebiscycie oddano pół miliona głosów. Podczas konferencji przedstawiono piętnastu laureatów konkursu Super Bonus. Reprezentanci zwycięskich klubów spotkali się w Warszawie z Igą Świątek i otrzymali od niej oraz od przedstawicieli PZU i PZU Życie symboliczne czeki-promesy o wartości 10 tys. zł.

Najlepsza polska tenisistka i kapitan Dobrej Drużyny PZU również zachęca dzieci do treningów. Jak podkreślała Iga Świątek, najważniejsze dla młodych zawodników są pasja i radość z podejmowania aktywności fizycznej,  a to, jaka dyscyplina stanie się ich ulubioną i czy ich zamiłowanie do sportu pozostanie na poziomie amatorskim, czy może przejdą na poziom profesjonalny, przyjdzie z czasem.

Dobra Drużyna PZU to ogólnopolski program, który propaguje aktywność fizyczną oraz zdrowy styl życia wśród dzieci i nastolatków. Został powołany w ramach walki z deficytem ruchowym u młodych. Program realnie wpływa na rozszerzenie oferty sportowo-edukacyjnej w miastach, a także w mniejszych miejscowościach z ograniczonym dostępem do infrastruktury sportowej. Dobra Drużyna wspiera organizację zajęć w popularnych i mniej znanych dyscyplinach sportowych. Jej wsparciem objęte są także dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Dobra Drużyna PZU stale rozwija się, realizując swój główny cel, jakim jest aktywizacja ruchowa dzieci i młodzieży z całego kraju oraz wyrównywanie szans uprawiania sportu przez dzieci z mniejszych miejscowości. Wsparcie z programu otrzymało dotąd już ponad 132 tys. młodych zawodników.

(AM, źródło: PZU)

Odc. 237 – Jak wygrać cyfrową transformację?

0

Jak wygrać transformację cyfrową? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówią Tomasz Jędroszkowiak i Maciej Dylewski z firmy Comarch. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • Jakie są największe wyzwania dla ubezpieczycieli na wyboistej drodze transformacji technologicznej?
  • „Legacy systems” – jak przejść transformację suchą stopą?
  • To build or to buy – budować czy kupować?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Rynek może się cieszyć, choć „komunikacja” przysparza mu trosk

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wzrost w obu sektorach działalności, znacząca poprawa zysku netto oraz wyniku technicznego, wypłaty na stabilnym poziomie – te osiągnięcia pokazują, że pierwsza połowa obecnego roku była udanym okresem dla krajowych ubezpieczycieli. Solidną łyżką dziegciu jest jednak kondycja segmentu komunikacyjnego, a zwłaszcza jego gwałtownie pogarszająca się rentowność techniczna.

Z opublikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego dokumentu zatytułowanego „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 2/2023” wynika, że w I połowie obecnego roku ubezpieczyciele zebrali w sumie 38 992,66 mln zł składek brutto. Była to kwota o 9,99% wyższa od 35 450,94 mln zł uzyskanych w analogicznym okresie 2022 r. Suma odszkodowań i świadczeń wypłaconych brutto przez zakłady spadła o 2,86% r/r, z 22 507,27 mln zł do 21 864,69 mln zł. Wynik techniczny rynku ubezpieczeń w kwocie 3584,59 mln zł był o 49,28% wyższy od odnotowanego na koniec I poł. ub.r., tj. 2401,26 mln zł, natomiast zysk netto zwiększył się o 150,42%  – z 2274,94 mln zł do 5696,91 mln zł.

Sektor życiowy powrócił na ścieżkę wzrostu

W pierwszej połowie tego roku w dziale I zebrano 11 271,12 mln zł składek – o 7,63% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (10 472,18 mln zł). Wzrost sprzedaży był w głównej mierze zasługą ubezpieczeń na życie (gr. 1), w których przypis składki na koniec czerwca wyniósł 5247,85 mln zł wobec 4552,79 mln zł rok wcześniej (+15,3% r/r). Udział w poprawie rezultatu miały również polisy wypadkowe (gr. 5), które wypracowały 3996,33 mln zł składek – o 7,8% więcej niż po 6 miesiącach 2022 r. (3707,31 mln zł). Natomiast z ubezpieczeń z gr. 3 (polisy z UFK) zebrano 1907,32 mln zł, co było rezultatem o 8,7% słabszym od uzyskanego przed rokiem, tj. 2090,14 mln zł.

Wynik finansowy netto rynku życiowego wyniósł 1811,09 mln zł. To o 111,29% więcej niż przed rokiem, tj. 857,14 mln zł. Z kolei wynik techniczny „życiówki” uplasował się na poziomie 2037,34 mln zł – o 96,93% wyższym od odnotowanego przed rokiem (1034,53 mln zł). Towarzystwa życiowe wypłaciły 8454 mln odszkodowań i świadczeń, o 15,41% mniej niż po 6 miesiącach 2022 r. (9992,55 mln zł). Był to w głównej mierze efekt wynoszącego blisko 1,6 mld zł spadku wartości wypłat w gr. 3 – z 4922,73 mln zł na koniec czerwca ub.r. do 3336,91 mln zł rok później.

Rentowność działu II poszła wyraźnie do góry

Z kolei towarzystwa z działu II zebrały w I połowie tego roku 27 721,54 mln zł składek brutto – o 10,98% więcej niż na koniec czerwca 2022 r. (24 978,76 mln zł). Od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r. dział II wypłacił łącznie 13 410,69 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 7,16% więcej niż rok wcześniej (12 514,72 mln zł). Na koniec czerwca 2023 r. wynik finansowy netto firm majątkowych wyniósł 3885,82 mln zł i był o 174,07% wyższy od rezultatu uzyskanego w I poł. ub.r. (1417,81 mln zł). Wynik techniczny uplasował się na poziomie 1547,25 mln zł – o 13,21% wyższym od rezultatu po 6 miesiącach ubiegłego roku (1366,73 mln zł).

Prawie miliardowy wzrost w AC

Składka zebrana z polis z gr. 10, czyli OC posiadaczy pojazdów lądowych, wyniosła 7824,11 mln zł – o 3,95% więcej niż w I poł. 2022 r., kiedy przychody z tego segmentu uplasowały się na poziomie 7526,66 mln zł. Wzrost nastąpił też w segmencie AC, gdzie przypis zwiększył się o 17,71% r/r, z 5336,56 mln zł do 6281,78 mln zł. W I półroczu 2023 r. ubezpieczyciele wypłacili 5255,82 mln zł odszkodowań i świadczeń z OC ppl. (4844,7 mln zł przed rokiem, +8,5% r/r), oraz 3482,32 mln zł z autocasco (3116,18 mln zł, +11,75% r/r).

Zjazd rentowności w OC

Bardzo niepokojąco prezentują się dane dotyczące wyniku technicznego w segmencie komunikacyjnym. Według raportu KNF po 6 miesiącach 2023 r. wyniósł on 404,45 mln zł  – o 30,92% mniej niż rok wcześniej (585,51 mln zł). Spadek był w głównej mierze spowodowany wynoszącą 86,21% obniżką wyniku technicznego w OC – 32,04 mln zł wobec 232,34 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik techniczny w AC uplasował się na poziomie 372,41 mln zł, co było osiągnięciem o 5,45% lepszym od uzyskanego w tym samym okresie 2021 r., tj. 353,17 mln zł.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,295FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie