Blog - Strona 914 z 1488 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 914

Pożegnanie Wojciecha Mikołajewskiego

0

Z głębokim smutkiem zawiadamiamy, że 10.02.2022 r. odszedł nasz Kolega

Wojciech Mikołajewski

broker ubezpieczeniowy, wieloletni Pracownik Działu Ubezpieczeń Majątkowych Brokers Union sp. z o.o.

Nie tylko my, ale również całe środowisko ubezpieczeniowe straciło doświadczonego i cenionego specjalistę.

Zarząd i Pracownicy Brokers Union sp. z o.o. składają wyrazy głębokiego współczucia Rodzinie, Bliskim, Przyjaciołom oraz wszystkim, których dotknęła Jego śmierć.

Wojtku, byłeś człowiekiem o wielkim sercu, skromnym i pogodnym, a dla nas również wspaniałym Kolegą, zawsze chętnym nieść pomoc. Emanował od Ciebie spokój i ciepło. Odszedłeś od nas zbyt wcześnie, bardzo będzie nam Ciebie brakować, na zawsze pozostaniesz w naszej pamięci i wspomnieniach.

Trudno Cię żegnać i pisać o Tobie, Wojtku, w czasie przeszłym.

Koleżanki i Koledzy z Brokers Union

PIU utworzyła komisję, która zajmie się wyzwaniami w zarządzaniu ryzykiem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W strukturach Polskiej Izby Ubezpieczeń utworzono nową komórkę – Komisję do spraw Zarządzania Ryzykiem. Jej zadaniem, oprócz wymiany najlepszych praktyk, będzie wskazywanie nowych wyzwań dla zarządzania ryzykiem, opiniowanie projektów legislacyjnych oraz prowadzenie dialogu z Komisją Nadzoru Finansowego.

Nowy organ wewnętrzny PIU będzie pełnić funkcję forum wymiany wiedzy dla wszystkich zakładów ubezpieczeń niezależnie od ich profilu i rozmiaru. – W zależności od podejmowanego tematu, będziemy tworzyć grupy zainteresowanych ekspertów pracujących nad danym zagadnieniem. Pierwsza inicjatywa ekspertów już wystartowała – jest to wymiana informacji jakościowej na temat incydentów realizacji ryzyka operacyjnego – mówi przewodniczący Komisji Paweł Dygas, zarządzający na poziomie strategicznym ryzykiem, bezpieczeństwem i antyfraudem w UNIQA w Polsce, dyrektor Departamentu Kontroli, Bezpieczeństwa, Ryzyka i Antyfraudu UNIQA TU i UNIQA TUnŻ oraz członek zarządu odpowiedzialny za zarządzanie ryzykiem UNIQA TFI.

Niestabilność zewnętrzna największym wyzwaniem dla zarządzania ryzykiem

Na pierwsze posiedzenie Komisji zaproszona została Daria Ringwelska-Ładak, zastępca dyrektora Departamentu Nadzoru Ubezpieczeniowego i Monitorowania Ryzyk UKNF. Jako jedno z największych wyzwań wskazała niestabilność środowiska zewnętrznego i trudność modelowania przyszłości. Istotnymi ryzykami w nadchodzących latach będą też ryzyka klimatyczne i katastroficzne. Paweł Dygas dodaje, że warto też mieć na uwadze ryzyka „zarażenia” występujące między poszczególnymi sektorami, w szczególności współzależność sektora bankowego i ubezpieczeniowego.

– Planowane zmiany w Solvency II będą skutkować coraz większym naciskiem na system zarządzania ryzykiem i własną ocenę ryzyka oraz wypłacalności (ORSA). Dotychczasowe podejście zostanie w szczególności rozszerzone na analizy makroekonomiczne i raporty dotyczące płynności. Innym ważnym obszarem jest kwestia cyberbezpieczeństwa i rosnąca rola nowych technologii. Nie możemy też zapominać o istotnych kwestiach związanych ze zdrowiem i konieczną odpowiedzią na ryzyka z tym związane, zwłaszcza po pandemii, gdy zaciągnęliśmy dług zdrowotny – tłumaczy szef Komisji.

Konieczne pełne zaangażowanie całej organizacji w ESG

Jednym z pierwszych tematów na posiedzeniach Komisji będzie wymiana najlepszych praktyk w obszarze zarządzania ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju. Paweł Dygas zaznacza, że należy jednak pamiętać, iż zagadnienia ESG (z ang. Environmental, Social, and Governance) obejmują wymogami całościowo zakłady ubezpieczeń, nie tylko ze strony zarządzania ryzykiem, ale też raportowania, produktów i operacji. Dodatkowo, obok aspektów związanych ze zmianami klimatu („E”), należy pamiętać o pozostałych literach: społecznej odpowiedzialności („S”) i ładzie korporacyjnym („G”).

AM, news@gu.com.pl

(źródło: PIU)

11. FinTech & 10. InsurTech Digital Congress: Perspektywy finansów i ubezpieczeń w Metaverse

0

Szacuje się, że obecnie nad technologią Metaverse pracuje ponad 90 firm na całym świecie, a wartość tego rynku wzrośnie do 1,5 bln USD w najbliższych 10 latach. Eksperci przewidują, że rozwój rzeczywistości wirtualnej może oznaczać dla biznesu rewolucję. Na pytania związane z przyszłością finansów i technologii w Metaverse szukać będą odpowiedzi uczestnicy 11. FinTech & 10. InsurTech Digital Congress, które to wydarzenie odbędzie się w dniach 23–24 marca w Westin Warsaw Hotel oraz online. Głównym patronem medialnym insurtechowej części spotkania jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Metaverse – nadchodząca rewolucja

Branża fintech przewiduje, że wraz ze wzrostem aktywnych użytkowników wirtualnej przestrzeni zarządzanie transakcjami finansowymi stanie się jednym z najważniejszych elementów „życia” w Metaverse. Możliwości, jakie otwierają się w obszarze sprzedaży produktów i usług w wirtualnym świecie, zdają się być nieograniczone i obejmą większość branż. A świat Metaverse może stać się ogromnym ekosystemem ekonomicznym, którego konsekwencje dla rozwoju technologii finansowych trudno jeszcze dokładnie przewidzieć.

Przeniesienie sprzedaży produktów i usług do Metaverse będzie szło w parze z rozwojem nowych form zarządzania finansami, przystosowanymi do specyfiki platformy cyfrowej. Stąd ogromna rola branży fintech, a także startupów, od których oczekuje się rozwiązań technologicznych pozwalających dokonywać szybkich i bezpiecznych transakcji w przestrzeni wirtualnej.

Zagrożenia dla użytkowników i rola firm ubezpieczeniowych

Oprócz nowych możliwości rozrywki, handlu i wszelkich form interakcji między użytkownikami Metaverse niesie również ze sobą zagrożenia. Eksperci wskazują, że jednym z największych wyzwań będzie ochrona danych osobowych użytkowników platform cyfrowych przed nielegalnym i szkodliwym ich wykorzystaniem zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym. To otwiera nowe perspektywy dla firm ubezpieczeniowych. Zastosowanie w metaświecie znajdą prawdopodobnie polisy ukierunkowane na ochronę danych osobowych i aktywów cyfrowych, a także ubezpieczenia od długoterminowej szkody fizycznej lub psychicznej. Oprócz rekompensaty za poniesione straty insurtechy mogą zaoferować także produkty kontroli i ograniczania ryzyka związanego z uczestniczeniem w Metaverse.

Potencjał Metaverse dla biznesu – szanse i zagrożenia, kapitalizacja nowych technologii, przyszłość cyfrowego świata usług finansowych, ewolucja na rynku kryptowalut to tematy, które będą omawiane w trakcie 11. FinTech & 10. InsurTech Digital Congress. Eksperci porozmawiają również o trendach na rynku ubezpieczeń. Pojawią się takie wątki, jak m.in. otwartość ubezpieczycieli na technologie i transformowanie obecnych procesów, poszukiwania innowacji i szans na rozwój branży, embedded insurance, budowanie doświadczeń klientów oraz wsparcie technologii w procesie obsługi klientów. Wydarzenie zwieńczy debata poświęcona e-zdrowiu oraz usługom zdrowotnym. 

Szczegółowy program kongresu oraz bilety dostępne są na stronie wydarzenia:

https://fintechdigitalcongress.pl/.

Głównym patronem medialnym 10. InsurTech Digital Congress, organizowanego podobnie jak część fintechowa przez MMC Polska, jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

(AM, źródło: MMC Polska)

SPBUiR zaprasza na szkolenie poświęcone obowiązkowym ubezpieczeniom OC członków grup zawodowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

15 lutego odbędzie się szkolenie online „Obowiązkowe ubezpieczenia OC członków grup zawodowych”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi prof. dr hab. Marcin Orlicki z Katedry Prawa Cywilnego, Handlowego i Ubezpieczeniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Podczas szkolenia zostaną omówione następujące zagadnienia:

  1. Które ubezpieczenia OC zawodowe są rzeczywiście obowiązkowe?
  2. Obowiązek ubezpieczenia czy obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia?
  3. Obowiązek ubezpieczenia po stronie ubezpieczyciela.
  4. Charakter prawny ubezpieczeń nadwyżkowych członków grup zawodowych.
  5. Jaka powinna być suma gwarancyjna w obowiązkowym ubezpieczeniu OC osób wykonujących dany zawód?
  6. Treść umowy ubezpieczenia obowiązkowego – zakres swobody przy konstruowaniu warunków umowy.
  7. Stosowanie przepisów kodeksu cywilnego w odniesieniu do umów ubezpieczeń obowiązkowych osób wykonujących dany zawód.
  8. Czy należy wydawać ogólne warunki ubezpieczeń OC obowiązkowych osób wykonujących dany zawód?
  9. Składka w ubezpieczeniach obowiązkowych osób wykonujących dany zawód.
  10. Powinności ubezpieczeniowe w ubezpieczeniach obowiązkowych osób wykonujących dany zawód.
  11. Obejmowanie zakresem odpowiedzialności winy umyślnej i rażącego niedbalstwa osoby ubezpieczonej.
  12. Triggery w obowiązkowych ubezpieczeniach OC osób wykonujących dany zawód.
  13. Regres niewłaściwy.
  14. Waloryzacja świadczeń ubezpieczeniowych z obowiązkowego ubezpieczenia OC.
  15. Podwójne ubezpieczenie obowiązkowe OC osób wykonujących dany zawód.
  16. Pokrycie szkody ubezpieczeniem obowiązkowym OC i ubezpieczeniem dobrowolnym.
  17. Umowy grupowe ubezpieczeniach OC osób wykonujących dany zawód.
  18. Zasady likwidacji szkody w obowiązkowym ubezpieczeniu OC.

Rozpoczęcie szkolenia jest zaplanowane na godz. 11.00, a jego zakończenie na 15.00.

Link do rejestracji:

Po zakończeniu szkolenia dostępny będzie test sprawdzający przyswojoną wiedzę. Link do testu znajduje się pod oknem wideo, ale aktywny będzie dopiero po zakończeniu szkolenia. Test będzie dostępny w ciągu godziny po zakończeniu szkolenia i składa się z 5 losowo wybranych pytań z opcją zaznaczenia „tak” lub „nie”. Test zaliczają 3 poprawne odpowiedzi (60%). Czas wypełniania testu: do 30 minut.

Certyfikaty zaświadczające o ukończeniu szkolenia zostaną przekazane uczestnikom drogą elektroniczną – będą dostępne po zalogowaniu się na stronę szkolenia. Informacja o możliwości pobrania certyfikatu zostanie podana na stronie polbrokers.pl.

(AM, źródło: SPBUiR)

Zmiany otoczenia prawnego dla działalności ubezpieczeniowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zmiany otoczenia prawnego wpisały się już na stałe w krajobraz biznesowy branży ubezpieczeniowej. Również rok 2022 przynosi kilka istotnych nowości, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie asekuratorów na polskim rynku.

W szczególności nowe przepisy dotyczące Europejskiego Zielonego Ładu implikują gruntowną przemianę zasad dotyczących m.in. alokowania aktywów i tworzenia produktów ubezpieczeniowych. Podkreślenia wymaga również wyjątkowa rola ubezpieczycieli w tematach dotyczących zmian klimatycznych.

Nadzór reaguje na ryzyka związane z działalnością transgraniczną

W związku z pojawiającymi się nieprawidłowościami w transgranicznej działalności zakładów ubezpieczeń uznano za istotne zintensyfikowanie komunikacji między lokalnymi organami nadzorczymi i EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority). Stąd zmiany w Ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Nowe elementy w ustawie wynikają z pełnej implementacji dyrektywy Solvency II i dotyczą wymiany informacji między Komisją Nadzoru Finansowego, innymi organami nadzorczymi i EIOPA. Oznacza to, że nie odnoszą się bezpośrednio do obowiązków zakładów ubezpieczeń, ale mimo to mogą wpływać na ich działalność transgraniczną – wyjaśnia Kamila Mróz, Senior Managing Associate, Deloitte Legal.

Wprawdzie wydaje się, że głównym celem ostatnich zmian do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej jest nadzór nad działalnością transgraniczną, ale nowe, wspomniane w ustawie powiadomienia będą obejmowały też kilka innych sytuacji. Między innymi, KNF ma powiadamiać EIOPA oraz organ nadzorczy przyjmującego państwa członkowskiego Unii Europejskiej o zamiarze wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej lub reasekuracyjnej.

Plan działalności wskazuje, że krajowy zakład ubezpieczeń lub krajowy zakład reasekuracji zamierza wykonywać działalność na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej w ramach swobody świadczenia usług lub przez oddział. Działalność ta mogłaby być istotna dla rynku przyjmującego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Ponadto KNF powiadamia EIOPA o otrzymaniu kompletnego wniosku o zatwierdzenie pełnego albo częściowego modelu wewnętrznego i może zwrócić się do EIOPA o udzielenie pomocy technicznej w tej sprawie.

Moim zdaniem najciekawsze jest wdrożenie przepisów dotyczących możliwości ustanowienia platform współpracy między organami nadzorczymi. Natomiast z perspektywy zakładu ubezpieczeń najbardziej interesująca może być kwestia wymiany informacji w przypadku stwierdzenia pogorszenia się sytuacji finansowej lub wystąpienia innego ryzyka wynikającego z działalności na terytorium innego państwa członkowskiego, które mogą mieć skutki dla rynku przyjmującego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Jeśli KNF stwierdzi takie pogorszenie sytuacji finansowej lub wystąpienie wspomnianego ryzyka, powiadamia EIOPA oraz organ nadzorczy przyjmującego państwa członkowskiego. W przypadku gdy działalność krajowego zakładu ubezpieczeń lub krajowego zakładu reasekuracji jest istotna dla rynku przyjmującego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, organ nadzoru może zwrócić się do organu nadzorczego tego państwa o podjęcie współpracy w celu osiągnięcia wspólnego stanowiska.

Jeżeli takie wspólne stanowisko nie zostanie osiągnięte, KNF może zwrócić się do EIOPA o pomoc lub o ustanowienie i koordynowanie platform współpracy. W takiej sytuacji KNF będzie obowiązana do przekazywania EIOPA i zainteresowanym organom nadzorczym informacji niezbędnych do zapewnienia właściwego funkcjonowania platformy – uzupełnia Kamila Mróz.

Podobnie dzieje się w przypadku powiadomienia przez KNF organu nadzorczego państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwego dla siedziby zagranicznego zakładu ubezpieczeń wykonującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w ramach swobody świadczenia usług lub przez oddział o możliwości naruszenia przez ten zakład interesów klientów oraz uprawnionych z umów ubezpieczenia.

Jeżeli taki zagraniczny zakład ubezpieczeń działa w Polsce, to KNF może powiadamiać o wskazanych nieprawidłowościach macierzysty organ nadzorczy. Tutaj, jeżeli działalność zagranicznego zakładu ubezpieczeń wykonywana na terytorium Polski w ramach swobody świadczenia usług lub przez oddział jest istotna dla rynku polskiego, KNF współpracuje z zagranicznym organem nadzorczym w celu osiągnięcia wspólnego stanowiska, a jeżeli się to nie uda, może zwrócić się do EIOPA o pomoc lub o ustanowienie i koordynowanie platform współpracy.

Platformy współpracy mają wzmocnić skuteczność nadzoru

Kwestie wspomnianych wyżej platform współpracy reguluje w dyrektywie Solvency II artykuł 152b, który został właśnie zaimplementowany w Polsce. Jest to narzędzie, które ma poprawić skuteczność nadzoru nad działalnością transgraniczną podmiotów rynku ubezpieczeniowego.

Platformy współpracy są ustanawianie przez właściwe organy nadzorcze albo przez EIOPA. Ich celem jest wzmocnienie wymiany informacji i poprawa współpracy między właściwymi organami nadzorczymi.

W przypadku ustanowienia przez EIOPA platformy współpracy KNF będzie niezwłocznie przekazywać zainteresowanym organom nadzorczym i EIOPA informacje niezbędne dla właściwego funkcjonowania tej platformy.

Istotna rola ubezpieczycieli w Europejskim Zielonym Ładzie

Omówione powyżej zmiany dotyczą ubezpieczycieli pośrednio, regulując funkcjonowanie organów nadzorczych. Przechodząc do nowych przepisów kształtujących otoczenie biznesowe w sposób bezpośredni, należy omówić regulacje związane z Europejskim Zielonym Ładem.

Sektor ubezpieczeniowy został włączony w szerszy pakiet działań związanych z zapewnieniem długoterminowego finansowania realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Zajmuje w nim wyjątkową pozycję ze względu na to, że ryzyka klimatyczne mają w przypadku branży asekuracyjnej istotny wpływ zarówno na aktywa, jak i na pasywa.

Ponadto, ubezpieczyciele mają doświadczenie w alokacji i zarządzaniu wysokimi poziomami ryzyka. Przez to są mocno narażeni na ryzyka zmiany klimatu, ale jednocześnie posiadają też zasoby i doświadczenie pozwalające na zarządzanie ryzykiem w gospodarce i społeczeństwie oraz obniżenie poziomu tego ryzyka – tłumaczy Bartosz Gauza, Associate, Deloitte Legal.

– Komisja Europejska podkreśla ten fakt w wielu swoich komunikatach i strategiach. Zauważa, że wykorzystanie ubezpieczeń jako mechanizmu przenoszenia ryzyka do pokrycia strat finansowych, związanych z ryzykiem klimatycznym, może stanowić też pierwszy etap przejścia od reagowania na kryzys do zarządzania ryzykiem i przewidywania go – uzupełnia Bartosz Gauza.

Jednocześnie KE zidentyfikowała problem luki w ochronie przed skutkami zmian klimatu. Według jej danych zaledwie 35% strat ekonomicznych wynikających ze zmiany klimatu jest ubezpieczonych, a w niektórych częściach Europy wartość ta wynosi nawet 5% lub mniej.

Trzy główne obszary zainteresowania Komisji, w których są lub będą podejmowane działania w ramach Zielonego Ładu, to:

  1. działania na rzecz zaoferowania większej ochrony przed ryzykiem zmiany klimatu,
  2. identyfikacja ryzyka dla zrównoważonego rozwoju i zarządzanie tym ryzykiem,
  3. zapewnienie obowiązków informacyjnych i sprawozdawczość.

Zrównoważony rozwój a inwestowanie

Rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych, czyli tak zwany SFDR, weszło w życie 10 marca 2021 r. Reguluje ono, w jaki sposób ryzyka i czynniki zrównoważonego rozwoju powinny być uwzględniane w procesach decyzyjnych dotyczących inwestowania. Jest ono ważne dla uczestników rynku finansowego, w tym dla zakładów ubezpieczeń udostępniających ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne.

Rozporządzenie to nakłada wiele obowiązków dotyczących głównie wymogu ujawniania informacji dotyczących powiązania konkretnych produktów finansowych z ryzykami zrównoważonego rozwoju.

Dla rynku finansowego ważne jest też rozporządzenie dotyczące taksonomii. Jego zapisy mają zwiększyć poziom ochrony środowiska przez przekierowanie kapitału z inwestycji szkodzących środowisku na inwestycje ekologiczne.

Z rozporządzeniem wiąże się również wiele obowiązków informacyjnych, które w części obowiązują już od 1 stycznia 2022.

Można powiedzieć, że są one nawet bardziej proaktywne, ponieważ firmy będą musiały wykazać, że ich działalność w istotnym stopniu przyczynia się do realizacji jednego z sześciu celów środowiskowych określonych w rozporządzeniu, bez jednoczesnego negatywnego wpływu na inne wymienione cele.

Obowiązki informacyjne będą uwzględniane w sprawozdaniach okresowych, także w informacjach ujawnionych przed zawarciem umowy. Będzie też obowiązek informowania, że dany produkt finansowy nie uwzględnia unijnych kryteriów dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej – komentuje Bartosz Gauza.

Konsekwencją tych wszystkich zapisów jest konieczność alokowania coraz większych zasobów w celu zapewnienia zgodności z kwestiami środowiskowymi i kwestiami zrównoważonego rozwoju na wielu etapach działalności.

Rozporządzenie delegowane do dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń wdrażające zasady, na które zwracała uwagę EIOPA, wprowadza obowiązek określenia rynku docelowego i ustalenia preferencji klientów przy oferowaniu inwestycyjnych produktów ubezpieczeniowych, a także brania pod uwagę konfliktów interesów, które mogą pojawić się w zakresie dystrybucji czy strategii inwestycyjnych.

Rozporządzenie nakazuje uwzględnić preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju klientów zainteresowanych nabyciem ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.

I to uwzględnienie ma stanowić uzupełnienie oceny adekwatności produktów finansowych. Celem tego rozporządzenia jest też wsparcie Komisji Europejskiej w walce ze zjawiskiem greenwashingu, czyli oferowania produktów, które wydają się spełniać kryteria zrównoważonego rozwoju, ale kiedy przyjrzymy im się uważniej, okazuje się, że tak nie jest. To rozporządzenie ma gwarantować klientom, którzy wyraźnie wyrażą preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju, że zostaną im zarekomendowane instrumenty finansowe, które wykazują pewien poziom istotności pod względem zrównoważonego rozwoju.

W dodatku wedle rozporządzenia czynniki zrównoważonego rozwoju i cele związane ze zrównoważonym rozwojem będą uwzględniane w procesie nadzoru nad produktem i zarządzania nim w odniesieniu do produktów ubezpieczeniowych – dodaje Bartosz Gauza.

Czynniki zrównoważonego rozwoju a Solvency II

Komisja Europejska przedstawiła wniosek dyrektywy zmieniającej dyrektywę Solvency II w odniesieniu m.in. do ryzyka dla zrównoważonego rozwoju. Stwierdzono, że ubezpieczyciele na podstawie tej dyrektywy działają obecnie krótkoterminowo. A takie podejście nie zdaje egzaminu, jeśli mamy do czynienia z ryzykami zmiany klimatu, które ze swej istoty charakteryzują się perspektywą długoterminową. Zatem wedle przepisów uzupełniających dyrektywę ubezpieczyciele będą zobowiązani do określenia istotnej ekspozycji na ryzyko związane ze zmianami klimatycznymi. W stosownych przypadkach będą musieli dokonać oceny wpływu długoterminowych scenariuszy zmian klimatu na działalność.

Z kolei w przypadku stwierdzenia tej istotnej ekspozycji zakład będzie zobowiązany określić co najmniej dwa długoterminowe scenariusze zmiany klimatu: pierwszy, w którym wzrost temperatury na świecie pozostaje na poziomie niższym niż 2 stopnie Celsjusza, oraz drugi, zakładający, że ten wzrost jest wyższy niż 2 stopnie Celsjusza.

Biorąc to pod uwagę, własna ocena ryzyka i wypłacalności będzie musiała zawierać przeprowadzoną w regularnych odstępach czasu analizę wpływu na działalność zakładu.

Rola EIOPA w zielonej transformacji branży

EIOPA ogłosiła swój dokument programowy na lata 2022–2024, precyzując siedem obszarów, którymi będzie się szczególnie zajmować, jeśli chodzi o ESG. Najważniejsze z nich to wydanie podręcznika dla nadzorców na temat ryzyk zrównoważonego rozwoju, monitoring opinii dotyczącej nadzoru wykorzystywania scenariuszy ryzyka zmian klimatycznych we własnej ocenie ryzyka i wypłacalności.

Brak świadomości największym wyzwaniem

Podstawowe wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej w Polsce to brak świadomości istotności tych regulacji oraz brak konkretyzacji obowiązków i sankcji. Poza tym obszar regulacyjny cechuje się bardzo wysokim poziomem dynamizmu i zmiany, dlatego jesteśmy świadkami bardzo dużej transformacji całego sektora.

Z tego powodu trzeba działać bardzo elastycznie i na bieżąco monitorować propozycje legislacyjne, a także opinie, wyjaśnienia, stanowiska organów – konkluduje Bartosz Gauza.

Wszystko wskazuje na to, że również w 2022 r. działy prawne w zakładach ubezpieczeń będą miały przed sobą naprawdę liczne wyzwania, które docelowo przełożą się na transformację biznesu w kierunku bardziej zrównoważonym i bardziej „zielonym”.

Aleksandra E. Wysocka

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Generali, z myślą o kosztach rezygnacji z podróży

0
Damian Oleszczuk

Podróżowanie zapewnia emocje, ale zdarzają się sytuacje, kiedy pomimo starannie zaplanowanego urlopu nie można pojechać na wakacje ze względu na nieprzewidziane okoliczności. Nagłe zachorowanie dziecka, nieszczęśliwy wypadek, kradzież dokumentów i wiele innych zdarzeń losowych potrafią skutecznie pokrzyżować plany. Niepewność ta nasiliła się jeszcze w czasie pandemii.

Generali chce pomagać klientom jak również agentom w takiej sytuacji, dlatego wprowadziło nowe ubezpieczenie turystyczne pozwalające ograniczyć skutki finansowe związane z anulowaniem lub przerwaniem podróży – ubezpieczenie „Generali, z myślą o kosztach rezygnacji z podróży”.

W ramach podstawowego zakresu produktu ochroną obejmujemy najczęściej występującą przyczynę rezygnacji z podróży, czyli nagłe zachorowanie. W odniesieniu do ubezpieczonego oraz do współuczestnika podróży nie jest wymagane, aby był również hospitalizowany. Oznacza to, że uwzględnia się każdy stan, który nie rokuje wyzdrowienia do dnia rozpoczęcia podróży i w efekcie może spowodować jej odwołanie.

W zgłoszeniach najczęstszymi przyczynami odwołania podróży są zachorowania na: anginę, grypę, zapalenie oskrzeli, zapalenie płuc, ospę, zapalenie ucha. W takiej sytuacji ważne jest, aby klient posiadał dokument, wystawiony przez lekarza podczas wizyty, który potwierdza diagnozę wraz z informacją, od kiedy wystąpiły objawy. Funkcję tę spełni również zwolnienie lekarskie, na którym podany jest szacunkowy czas leczenia, lub zaświadczenie od lekarza potwierdzające przeciwwskazania do podróży.

Nagłe zachorowanie czy nieszczęśliwy wypadek nie są jedynymi przyczynami, które uprawniają klienta do ubiegania się o zwrot kosztów niewykorzystanego wyjazdu. Są nimi również m.in. zdarzenia losowe w miejscu zamieszkania albo związane np. z ciążą czy kradzieżą dokumentów niezbędnych do wyjazdu.

Klient może rozszerzyć ochronę o zachorowanie na Covid-19, co jest obecnie ważne dla wielu osób, szczególnie przy utrzymującej się wysokiej liczbie zachorowań. Dodatkowo jest możliwość rozszerzenia umowy o zapisy uwzględniające zaostrzenie chorób przewlekłych.

Nowe ubezpieczenie zawiera także wiele dodatkowych elementów, które są korzystne zarówno dla klienta, jak i dla agenta ubezpieczeniowego. Przede wszystkim jest to produkt samodzielny, co oznacza, że jest sprzedawany osobno i niezależnie od podstawowego produktu turystycznego. Daje zarówno klientom, jak i pośrednikom większą elastyczność w wyborze ofert.

Możliwe jest zawarcie umowy ubezpieczenia zarówno w przypadku podróży zagranicznych, jak i przysłowiowych wczasów nad polskim morzem czy innych wyjazdów w Polsce.

Ubezpieczenie to nie zawiera franszyz ani udziałów własnych w szkodzie i w przypadku rezygnacji z podróży klient może otrzymać zwrot nawet do 100% poniesionych udokumentowanych kosztów. Maksymalna suma ubezpieczenia może wynieść nawet 30 tys. zł na osobę.

Na jednej umowie ubezpieczenia można zawrzeć kilka umów związanych z podróżą, jak np. umowę rezerwacji noclegów, biletów lotniczych oraz wynajmu auta, pod warunkiem że wszystkie te umowy zostały zakupione czy zarezerwowane tego samego dnia.

Klient może ubezpieczyć również podróż organizowaną samodzielnie. Co warte podkreślenia, ochroną obejmujemy również umowy rezerwacyjne, które są zawierane na zagranicznych stronach internetowych; nie ma także wymogu, aby organizator czy przewoźnik miał siedzibę czy przedstawicielstwo w Polsce. Szeroki katalog umów rezerwacyjnych, np. czarter jachtu, wynajem auta, bilet na wydarzenie kulturalne, jakie można ubezpieczyć, daje agentowi większe możliwości dobrania ubezpieczenia do aktualnych potrzeb klienta.

Damian Oleszczuk

Generali Polska


  • Produkt sprzedawany samodzielnie, niezależnie od podstawowego produktu turystycznego
  • Oferta umożliwia rozszerzenie zakresu o zachorowanie na Covid-19 oraz o zaostrzenie choroby przewlekłej
  • Maksymalna suma ubezpieczenia do 30 tys. zł na osobę

PZU SA szuka zarządzającego obszarem IT

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

7 lutego rada nadzorcza PZU SA podjęła uchwałę w sprawie wszczęcia i przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na członka zarządu towarzystwa. Zgłoszenia przyjmowane będą do 25 lutego.

Z informacji o postępowaniu kwalifikacyjnym wynika, że zakład poszukuje kandydata na stanowisko członka zarządu w zakresie zarządzania obszarem IT. Wskazuje na to zarówno zapowiadana w ogłoszeniu tematyka rozmowy kwalifikacyjnej, jak i wymogi stawiane potencjalnym kandydatom, m.in. posiadanie co najmniej 5-letniego doświadczenia w obszarze zarządzania IT na stanowiskach kierowniczych lub zarządczych w instytucjach finansowych oraz ukończenie studiów informatycznych, matematycznych, ekonomicznych lub prawniczych, albo z dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych.

(AM, źródło: PZU)

Wyłudzacze odszkodowań komunikacyjnych usłyszeli zarzuty

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Policjanci Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą raciborskiej policji zakończyli trwające ponad rok postępowanie dotyczącego wyłudzania nienależnych odszkodowań od różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Zarzuty usłyszało dwóch mężczyzn z Raciborza, którzy spowodowali łącznie 29 kolizji.

Sprawa miała swój początek we wrześniu 2020 roku, kiedy to policjanci dowiedzieli się o osobach trudniących się tym procederem na terenie powiatu raciborskiego oraz innych śląskich powiatów. W efekcie wszczęto postępowanie przygotowawcze w sprawie powodowania zdarzeń będących podstawą do wypłaty odszkodowania, a następnie wprowadzania w błąd towarzystw ubezpieczeniowych co do rzeczywistego przebiegu kolizji drogowych.

W toku śledztwa przeprowadzono szereg czynności procesowych: przesłuchano świadków i uzyskano akta szkodowe oraz opinie biegłego z zakresu informatyki. Ustalono, że dwaj bracia z Raciborza – w wieku 33 i 34 lat – od maja 2018 r. do sierpnia 2020 r. spowodowali łącznie 29 kolizji. Zebrany w sprawie materiał dowodowy pozwolił na przedstawienie w sumie 59 zarzutów. Wobec podejrzanych zastosowano policyjny dozór i poręczenie majątkowe w kwocie po 100 tys. zł. Mężczyznom może grozić nawet do 8 lat pozbawienia wolności.

(AM, źródło: KPP Racibórz)

Można zgłaszać się po świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczyna przyjmowanie wniosków do Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. FKSO umożliwia ubieganie się o odszkodowanie za wystąpienie powikłania po szczepieniu przeciw Covid w trybie szybkiej ścieżki. – Przypominam, że ustawa działa wstecz, to znaczy nawet jeśli powikłanie po szczepieniu nastąpiło w grudniu 2020 r. czy w styczniu ubiegłego roku, to wciąż można ubiegać się o odszkodowanie w ramach Funduszu – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec.

Odszkodowanie będzie można dostać, jeśli w wyniku szczepienia pacjent doznał wstrząsu anafilaktycznego, to znaczy wystąpiła u niego ciężka reakcja alergiczna na podaną szczepionkę, na skutek czego trafił na obserwację w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć, albo był hospitalizowany.  O świadczenie można ubiegać się też w sytuacji, kiedy w związku z podaniem szczepionki stan zdrowia pacjenta pogorszył się i trafił on do szpitala na minimum 14 dni. 

Żeby złożyć wniosek do Funduszu, trzeba uiścić opłatę w wysokości 200 zł. Zostanie ona zwrócona w przypadku uwzględnienia wniosku, ale też w sytuacji, kiedy Rzecznik pozostawi wniosek bez rozpoznania lub odmówi wszczęcia postępowania. 

Przewidywana jest także możliwość zwolnienia w uzasadnionych przypadkach z wnoszenia tej opłaty.  Żeby to zrobić, przy składaniu wniosku do Rzecznika Praw Pacjenta należy dołączyć pismo z prośbą o zwolnienie z opłaty, w którym trzeba uargumentować, dlaczego ta kwota jest zbyt wysoka: na przykład za pomocą zaświadczeń o wysokości emerytury lub renty czy o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej. Zwolnienie następuje na podstawie analizy przesłanych dokumentów.

– Fundusz Kompensacyjny rozszerza dotychczasową odpowiedzialność związaną z zastosowaniem szczepionek. Maksymalna wysokość świadczenia wynosi 100 tys. zł, na co składa się kwota uzależniona od stopnia dolegliwości działania niepożądanego (przede wszystkim długości pobytu w szpitalu) oraz zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji, które poniósł pacjent – wyjaśnił Bartłomiej Chmielowiec. 

O przyznaniu świadczenia będzie decydował specjalny zespół ekspertów, w skład którego weszło sześciu doświadczonych lekarzy specjalistów wyróżniających się wiedzą w zakresie szczepień ochronnych.

(AM, źródło: RPP)

UFG: Firmy turystyczne spłacają środki zwrócone turystom za imprezy odwołane z powodu Covid-19

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłacił z funduszu covidowego ponad 223 mln zł. Pieniądze te trafiły do kilkuset tysięcy podróżnych, których udział w imprezach turystycznych nie został zrealizowany z powodu pandemii. Środki publiczne stanowiły wsparcie dla branży turystycznej, zaś zgodnie z ustawą zadanie ich wypłaty przypadło UFG.

Przedsiębiorcy turystyczni mieli następnie zwrócić oddane za nich pieniądze. Mechanizm spłaty polegał na rozłożeniu całości środków zwróconych przez Fundusz w imieniu danego przedsiębiorcy na 72 równe raty bez dodatkowego oprocentowania. Pierwotnie spłaty miały rozpocząć się w kwietniu 2021 r., jednak na wniosek branży turystycznej okres ten został przesunięty  i spłata pierwszej raty stała się wymagalna 31 grudnia ub.r.

Z danych UFG wynika, że większość sumy wszystkich pierwszych rat zobowiązanych przedsiębiorców została przekazana na rachunek wskazany przez Fundusz. Suma wpłat wyniosła 92% wszystkich środków, które powinny być zwrócone do Funduszu do 31 grudnia ubiegłego roku. Suma pierwszej raty dla wszystkich zobowiązanych przedsiębiorców to niemal 2,9 mln zł, z czego do tej pory nie wpłynęło tylko nieco ponad 237 tys. zł.

(AM, źródło: UFG)

18,342FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie