Rewolucja w świadczeniach zdrowotnych na odległość

0
595

W dobie pandemii świadczenia medyczne udzielane na odległość cieszą się coraz większą popularnością. Chociaż regulacje umożliwiające przeprowadzanie e-wizyt zostały w Polsce wprowadzone w 2016 r., do tej pory traktowane były jako coś dodatkowego czy wręcz luksusowego. Epidemia wirusa SARS-CoV-2 zweryfikowała myślenie ludzi w wielu aspektach życia, a przede wszystkim w medycynie.

Obecnie telekonsultacje to często jedyna metoda na rozmowę z lekarzem. TakesCare działa w branży MedTech/InsurTech od czterech lat i na przestrzeni ostatniego półrocza odnotował wyraźny wzrost zainteresowania telemedycyną, szczególnie w branży ubezpieczeniowej.

Szlachetne e-zdrowie

Zdrowie to dla ponad połowy Polaków najwyższa wartość w życiu, a co za tym idzie, ma ono ogromny wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa. Potrzeby Polaków w zakresie dostępu do świadczeń zdrowotnych rosną, społeczeństwo się starzeje, przyrost naturalny maleje. Mimo wielu prób ratowania systemu opieki zdrowotnej nie znaleziono„złotego środka”, który usprawniłby proces leczenia.

Ministerstwo Zdrowia w 2016 r. ogłosiło ukończenie prac nad Projektami P1-P4, które dzięki technologicznym rozwiązaniom miały usprawnić system. Nie wszystkie rozwiązania zostały zaimplementowane od razu, ale zmiany przepisów prawa dały zielone światło dla stosowania telemedycyny w codziennej praktyce lekarskiej.

Czy e-zdrowie nam pomoże?

Obecnie rozwiązania telemedyczne są coraz chętniej stosowane w wielu dziedzinach medycyny, a dane statystyczne przedstawione przez Deloitte Center For Health Solutions pokazują, że do 2040 r. większa część systemu opieki zdrowotnej na świecie przeniesie się do świata wirtualnego.

Pandemia Covid-19 przyczyniła się do znacznego rozwoju telemedycyny. Widać wyraźnie większe zainteresowanie tą formą konsultacji lekarskiej, zarówno po stronie pacjentów, jak i lekarzy. Badania przeprowadzone przez firmę KRY pokazują, że popyt na wizyty online w Polsce, tylko w okresie od marca do maja br., wzrósł o 30%. TakesCare w tym okresie odnotowało wzrost o 85%, w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Według Centrum Badawczo-Rozwojowego BIOSAT, aż 72% Polaków uważa, że zdalna porada medyczna to najbezpieczniejsza obecnie forma kontaktu ze specjalistą. Placówki medyczne zanotowały nawet ośmiokrotny wzrost zainteresowania konsultacjami online.

Rozwój technologii pozwala na monitorowanie stanu zdrowia pacjenta przez całą dobę. Ponadto, w celu uniknięcia możliwości zakażenia się wirusem, są rozwiązania pozwalające na przeprowadzenie testów na Covid w zaciszu swojego domu czy pracy. Pacjent może zamówić taką usługę zdalnie, przez telefon lub internet, a wyniki badań są dostarczane również drogą elektroniczną.

TakesCare w odpowiedzi na zapotrzebowanie pacjentów wprowadza do swojej oferty Pakiety Opieki Medycznej Online domowe bądź firmowe pobrania krwi oraz testy na Covid.

Dominik Mazur

To już wirtualna rewolucja

Szybki rozwój telemedycyny podyktowany jest postępem w zakresie technik elektronicznych i informatycznych. Odległość pacjenta od specjalisty nie stanowi już bariery nie do pokonania. Poza zwykłą diagnostyką i udzielaniem porad medycznych telemedycyna wykorzystywana jest w konkretnych specjalizacjach.

W kardiologii interwencyjnej system stale monitoruje stan zdrowia pacjenta po przebytym zawale, w radiologii obrazy radiologiczne są przesyłane drogą elektroniczną do lekarza, a tam, gdzie prace nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w medycynie są zaawansowane, analizy wyników badań dokonuje opracowany przez naukowców algorytm.

W TakesCare największą popularnością cieszą się wizyty u lekarza rodzinnego bądź internisty (67% wszystkich wizyt online), pediatry (22% wszystkich wizyt online), a zaraz potem inne specjalizacje (np. kardiolog ginekolog 11%). Obserwujemy także wzrost zainteresowania poradami medycznymi u psychologów, psychoterapeutów i fizjoterapeutów.

Naszymi pacjentami są głównie kobiety w przedziale wiekowym 25–55 lat, mieszkające w dużych aglomeracjach miejskich. To one dbają o zdrowie własne i swoich rodzin i są świadome trwających zmian.

Według badań przeprowadzanych w 2019 r. przez BIOSAT świadomość Polaków w zakresie usług telemedycznych znacznie wzrosła. Spośród wszystkich uczestników badania 17,6% respondentów potrafi zdefiniować, czym jest telemedycyna. To o 6,6 pkt. proc. więcej niż dwa lata temu.

Raport PRM „Rynek usług telemedycznych w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018–2023” wycenił, że wartość telemedycyny do 2023 r. wyniesie 143,4 mln zł.

Zainteresowanie firm ubezpieczeniowych

Polska Izba Ubezpieczeń wskazuje, że ponad 3 mln Polaków ma wykupione prywatne ubezpieczenie zdrowotne. Ubezpieczyciele, widząc wzrost zainteresowania telemedycyną, zaczęli dopasowywać swoje produkty do potrzeb klientów. Polacy zaczęli przywiązywać większą wagę do stanu swojego zdrowia, zwłaszcza w okresie epidemii. Trend ten zaobserwowaliśmy zarówno w ubezpieczeniach indywidualnych, jak i grupowych.

Podczas pandemii wzrosło znaczenie polisy zdrowotnej również jako benefitu pracowniczego. Wielu pracodawców zdecydowało się na jej zakup dla pracowników – mówi Dorota M. Fal, doradca zarządu PIU.

Według badań przeprowadzonych przez firmę Capgemini, przedstawiciele tej branży widzą korzyści ze stosowania zdalnej opieki medycznej. Tworzy się nowy standard oferty świadczeń zdrowotnych na odległość. Coraz częściej ubezpieczyciele oferują do ubezpieczeń zdrowotnych czy assistance konsultacje lekarskie online.

Od 2019 r. rozwiązania TakesCare są wykorzystywane przez branżę ubezpieczeniową. Szybki kontakt z lekarzem, dodatkowa opinia medyczna, krótki czas oczekiwania na umówienie wizyty – to tylko niektóre z korzyści, jakie idealnie komponują się z ofertą ubezpieczycieli. Zdalna konsultacja pacjentów skutecznie ogranicza koszty i powoduje spadek stacjonarnych konsultacji oraz obniżenie kosztów operacyjnych.

Czy boom utrzyma się po pandemii?

Specjaliści prognozują, że tak. Obserwujemy wzmożone zapotrzebowanie na usługi medyczne.

Przygotowany przez Berg Insight raport wskazuje, że w 2022 r. z systemów telemedycznych będzie korzystać już 16,5 mln Europejczyków.

W Polsce te zmiany dopiero nadchodzą, ale rewolucja ruszyła i nie ma od niej odwrotu. TakesCare jest na nią gotowe.

Dominik Mazur
założyciel TakesCare


TakesCare to startup działający w branży MedTech/InsurTech od 2016 r. Oferujemy wysokiej jakości porady medyczne oraz usługi technologiczne pozwalające zarządzać zdrowiem na odległość. Skupiamy się na zapewnieniu użytkownikom poczucia bezpieczeństwa i otaczamy ich troską w procesie dbania o zdrowie. Pacjentom proponujemy Pakiety Opieki Medycznej Online oraz indywidualne e-konsultacje ze specjalistami. Lekarzom zapewniamy wygodne rozwiązania służące do prowadzenia wirtualnego gabinetu. Partnerom biznesowym zapewniamy szybką i bezpieczną integrację rozwiązań technicznych, a także wspieramy ich działalność poprzez promowanie wspólnych produktów.