Ryzyko marketingu pseudoekologicznego

0
713

FCA – brytyjski organ nadzoru finansowego zauważył, że wzrasta zapotrzebowanie konsumentów na zrównoważone produkty i usługi. W rezultacie rośnie liczba różnych produktów i usług finansowych, które zmierzają do jego zaspokojenia.

Wyniki przeprowadzonego w 2022 r. badania potwierdziły, że dla 74% ankietowanych kwestie środowiskowe są bardzo ważne. W związku z tym, że zapotrzebowanie na produkty i usługi zrównoważonego rozwoju rośnie, rośnie też ryzyko marketingu pseudoekologicznego.

Firmy z sektora usług finansowych coraz częściej składają oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do swoich produktów i usług. Zaistniały zatem obawy, że niektóre z nich mogą być przesadzone, wprowadzające w błąd i zawierające bezpodstawne twierdzenia, które ostatecznie nie wytrzymują kontroli.

Przeciwdziałanie takim praktykom może zwiększyć zaufanie klientów do branży i przyczynić się tym samym do jej rozwoju. Stąd działania regulacyjne FCA zmierzające do wyeliminowania greenwashingu i stworzenia przestrzeni dla zrównoważonego rozwoju branży finansowej.

Aktywa zorientowane na ESG szacowane i zarządzane na całym świecie są obecnie oceniane na 18,4 bln dol., stąd decyzja FCA o wprowadzeniu nowych wymogów dotyczących ujawniania informacji na temat zrównoważonego rozwoju oraz systemu etykiet inwestycyjnych o szczegółowym zaangażowaniu wielu interesariuszy, w tym przemysłu, innych organów regulacyjnych i grup konsumentów. Taki pakiet środków, w tym system etykietowania zorientowany na konsumenta, ma za zadanie wesprzeć pozycję Wielkiej Brytanii jako głównego na świecie, konkurencyjnego centrum zarządzania aktywami i zrównoważonych inwestycji. Ma również przyczynić się do ochrony konsumentów, pomagając im w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji przy inwestowaniu i zwiększając wiarygodność rynku zrównoważonych inwestycji.

Dotychczasowe badania wykazały, że inwestorzy nie byli pewni, czy twierdzenia dotyczące inwestycji związane ze zrównoważonym rozwojem są prawdziwe. Nie pomaga w tym brak konsekwencji, gdy firmy używają terminów, takich jak „zielony”, „ESG” czy „zrównoważony”.

W celu rozwiązania problemów dotyczących tych zagadnień FCA wprowadzi: 1/ zasadę przeciwdziałania pseudoekologicznemu marketingowi dla wszystkich upoważnionych przedsiębiorstw, aby zapewnić, że twierdzenia związane ze zrównoważonym rozwojem są uczciwe, jasne i nie wprowadzają w błąd, 2/ etykiety produktów, aby pomóc inwestorom zrozumieć, na co przeznaczane są ich pieniądze, na podstawie jasnych celów i kryteriów zrównoważonego rozwoju, 3/ wymogi dotyczące nazewnictwa i wprowadzania do obrotu, tak aby produkty nie mogły być opisywane jako mające pozytywny wpływ na zrównoważony rozwój.

Jak podkreślił Sacha Sadan, dyrektor ds. ochrony środowiska, spraw społecznych i ładu korporacyjnego FCA: – Wprowadzamy prosty, łatwy do zrozumienia system, aby inwestorzy mogli ocenić, czy fundusze spełniają ich potrzeby inwestycyjne; jest to kluczowy krok w kierunku ochrony konsumentów, ponieważ zrównoważone inwestycje zyskują na popularności.

Pakiet środków koncentruje się na konsumentach i został przetestowany na ponad 15 tys. osób. Jest to również następstwo badania FCA „Financial Lives”, w którym podkreślono, że znaczna większość dorosłych w UK chciałaby inwestować w sposób, który chroni środowisko i ma pozytywny wpływ na społeczeństwo.

Zasada przeciwdziałania greenwashingowi wejdzie w życie 31 maja 2024 r. Firmy mogą korzystać z oznaczeń inwestycyjnych od 31 lipca 2024 r. Przepisy dotyczące nazewnictwa i wprowadzania do obrotu podmiotów zarządzających aktywami wchodzą w życie od 2 grudnia 2024 r. (źródło: FCA)

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com