Szybsza likwidacja szkód katastroficznych dzięki sztucznej inteligencji

0
232

AI Property – taka nazwę nosi nowe rozwiązanie Tractable, wykorzystujące sztuczną inteligencję do przeprowadzenia oceny skali zewnętrznych uszkodzeń budynków spowodowanych przez wiatr, grad czy huragany. Zastosowanie go może przyspieszyć proces oceny szkód, skracając go z kilku miesięcy do nawet jednego dnia.

AI Property pozwala każdemu posiadaczowi smartfona na szybką i łatwą ocenę zewnętrznego stanu uszkodzonej nieruchomości za pomocą aplikacji internetowej poprzez wykonanie zdjęć i przesłanie ich na platformę sztucznej inteligencji Tractable. Sztuczna inteligencja przeszkolona na podstawie dużej bazy danych roszczeń i uszkodzonego mienia dokonuje natychmiastowej oceny zakresu widzianej szkody i przekazuje wyniki analizy ubezpieczycielowi właściciela domu. Dotychczas w przypadku poważnej klęski żywiołowej proces ten mógł zabierać nawet kilka miesięcy, natomiast wykorzystanie sztucznej inteligencji może skrócić ten okres nawet do jednego dnia.

– W sytuacji, gdy właściciele nieruchomości mogą natychmiastowo samodzielnie zainicjować ocenę szkód za pośrednictwem technologii opartej na sztucznej inteligencji, ubezpieczyciele mają szansę interweniować szybciej i na większą skalę, aby pomóc swoim klientom wtedy, gdy ci potrzebują tego najbardziej – podkreślił Alex Dalyac, współzałożyciel i dyrektor generalny Tractable.

Tractable już współpracuje w Japonii z MS&AD Insurance Group Holdings Inc. nad wykorzystaniem AI Property do pomocy właścicielom domów uszkodzonych w wyniku działania tajfunów w 2021 roku. Technologia ta została już wykorzystana do rozpatrywania roszczeń dotyczących nieruchomości w kontekście szkód spowodowanych październikowym tajfunem Mindulle, gdy proces ten udało się skrócić do jednego dnia.

Po przejściu tajfunu, posiadacze polis MS&AD mogą wykorzystać technologię opartą na sztucznej inteligencji, by za pomocą smartfona wykonać zdjęcia typowych związanych z działalnością wiatru uszkodzeń ogrodzenia, ścian czy innych obszarów zewnętrznych, a następnie wysłać je do ubezpieczyciela w celu przeprowadzenia oceny. W przyszłości MS&AD i Tractable planują rozszerzyć zakres wykorzystania sztucznej inteligencji o likwidację szkód powstałych wewnątrz budynków, np. w wyniku powodzi, wycieków wody czy działania dymu. 

Na razie MS&AD będzie korzystać z sztucznej inteligencji tylko w przypadku katastrof o dużym zasięgu, takich jak tajfuny, a kosztorysy wykonane przez sztuczną inteligencję będą weryfikowane przez człowieka. Im szybciej ubezpieczyciele wdrożą rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, wykorzystując je na dużą skalę, tym szybciej będzie zachodził proces uczenia maszynowego i będzie możliwa pełna automatyzacja.

– Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy pierwszym dużym ubezpieczycielem w Japonii, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do pomocy właścicielom domów borykającym się z skutkami klęsk żywiołowych. Kiedy przechodzi tajfun, zniszczenia najczęściej są tak znaczne, że nie mamy możliwości błyskawicznie sprawdzić wszystkich miejsc zdarzenia, by ocenić szkody. Posiłkując się sztuczną inteligencją, wykorzystujemy technologię jutra, aby wspierać naszych klientów już dziś. W ten sposób możemy zapewnić im pomoc w największym możliwym wymiarze wtedy, gdy tego najbardziej potrzebują – zaznaczył Ikuo Kudayama, starszy dyrektor generalny, Dział ds. Roszczeń Mitsui Sumitomo Insurance, spółki zależnej MS&AD Insurance Group Holdings Inc.

– Będziemy nadal rozszerzać nasze usługi, aby zaspokajać zróżnicowane potrzeby klientów, realizując politykę prawdziwego ukierunkowania się na klienta – dodał Akira Yano, dyrektor generalny odpowiedzialny za środki związane z klęskami żywiołowymi, Dział Obsługi Roszczeń Aioi Nissay Dowa Insurance, spółki zależnej MS&AD Insurance Group Holdings Inc.

(AM, źródło: Tractable)