Z badania przeprowadzonego na zlecenie Mondial Assistance wynika, że 66% ankietowanych obawia się, iż kwota odszkodowania za szkodę w mieszkaniu bądź domu nie wystarczy na pokrycie kosztów remontu i przywrócenie nieruchomości do stanu sprzed szkody. Te obawy przekładają się na rosnące zainteresowanie usługami assistance domowego oraz bezgotówkową likwidacją szkód.
Według deklaracji respondentów 62% z nich w razie zdarzenia wolałoby, aby to ubezpieczyciel kompleksowo zorganizował remont, zamiast zajmować się nim samodzielnie. Jest to rezultat o 5 punktów procentowych wyższy od odnotowanego w ubiegłorocznej edycji badania.
– Polacy przestają postrzegać ubezpieczenie jedynie jako wypłatę środków. Coraz ważniejsza staje się dla nich realna pomoc – sprawna organizacja naprawy, dostęp do fachowców i możliwość szybkiego powrotu do normalności – komentuje Maciej Maryniak, Market Development Manager Mondial Assistance.
Nie tylko hydraulik
Najbardziej atrakcyjną usługą w ramach assistance domowego jest dla badanych organizacja i koordynacja remontu po szkodzie obejmująca także pokrycie kosztów usług i materiałów – wskazało ją 69% respondentów, wobec 54% w 2023 r.
Na kolejnych miejscach znalazły się:
- interwencja odpowiedniego specjalisty – 56%,
- organizacja tymczasowego noclegu, gdy dom lub mieszkanie nie nadaje się do zamieszkania – 49% vs. 44%,
- transport i przechowywanie ocalałego mienia – 42% vs. 34%.
Respondenci wskazali także elementy dodatkowe, wykraczające poza zakres standardowego home assistance, które w ich odbiorze znacząco podniosłyby wartość usługi. Na pierwszym miejscu znalazło się osuszanie mieszkania lub domu po szkodzie – 74% wskazań, następnie pomoc specjalistów od prac wykończeniowych – 73%, wykrycie źródła wycieku przy zalaniu – 60%, oraz montaż, demontaż i wniesienie mebli – 51%.
– Oczekiwania wobec usług assistance wyraźnie rosną. Dziś klienci nie szukają już jedynie hydraulika czy elektryka – oczekują pełnej obsługi w stylu „remontowego concierge” – przyznaje Maciej Maryniak.
Dla osób preferujących bezgotówkową likwidację szkody najważniejszymi zaletami tego rozwiązania są krótki czas likwidacji szkody (75%), wygoda (60%), gwarancja jakości (56%) oraz możliwość kontroli kosztów (51%).
Szybki czas realizacji usług najbardziej cenią osoby w wieku 30+. Na wygodę wskazują przede wszystkim mieszkańcy miast, osoby po 40. roku życia, żyjące w 1–2 osobowych gospodarstwach domowych i posiadające co najmniej średnie wykształcenie. Gwarancja jakości jest istotna głównie dla osób poniżej 30. roku życia, natomiast kontrola kosztów to aspekt najważniejszy dla kobiet.
Remont w standardzie
Dla 66% ankietowanych usługa organizacji remontu po szkodzie powinna być standardowym elementem polisy mieszkaniowej (+3 pp.). Identyczny odsetek badanych oczekuje zniżki na usługi fachowców polecanych przez ubezpieczyciela.
– Polacy nie chcą już mierzyć się z konsekwencjami zalania czy pożaru w pojedynkę. Rosnące oczekiwania wobec assistance domowego to jasny sygnał dla rynku: czas na nowe standardy w polisach mieszkaniowych – podsumowuje Maciej Maryniak.
Zalanie mieszkania pozostaje najczęściej zgłaszaną szkodą, bo dotyczy aż 64% przypadków. Jednocześnie w ciągu roku podwoiła się liczba zgłoszeń związanych z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi – z 7% w 2023 r. do 14% w 2024 r.
O badaniu
Badanie „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 7–29 stycznia 2025 roku. Metoda realizacji badania: wywiady ilościowe przeprowadzone techniką CATI. Próba ogólnopolska (wiejsko-miejska) osób 18+, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej n=1000.
(AM, źródło: dfusion)