UKNF wskazuje instytucjom finansowym, jak korzystać z social mediów

0
677

Zdaniem Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wykorzystywanie mediów społecznościowych w prowadzeniu działalności nadzorowanej daje wiele korzyści. Przede wszystkim dotarcie z przekazem informacyjno-marketingowym do szerszego grona odbiorców przy stosunkowo niewielkich nakładach, a poza tym jest to działalność kreująca ryzyka prawne i reputacyjne. Prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków zwiększa się w szczególności w sytuacji dużej aktywności w mediach społecznościowych osób zatrudnionych w podmiocie nadzorowanym. Dlatego UKNF przygotował stanowiska dotyczące wykorzystywania social mediów przez podmioty nadzorowane oraz osoby w nich zatrudnione.

Nadzór wyjaśnił, że jego stanowisko powstało w reakcji na coraz częstsze wykorzystywanie mediów społecznościowych w działalności prowadzonej przez podmioty nadzorowane. Dotyczy to w szczególności udostępniania informacji o ich usługach i produktach. Wykorzystywanie kanału komunikacji, jakim są social media (SM), obejmuje zarówno wymiar wiadomości generowanych z kont samych podmiotów nadzorowanych, jak i tych, które są publikowane przez osoby zatrudnione w tych podmiotach.

Stanowisko UKNF odnosi się do najważniejszych zagadnień związanych z wykorzystywaniem SM na potrzeby docierania do społeczeństwa z przekazem o działalności nadzorowanej. Dokument obejmuje najbardziej charakterystyczne zagadnienia związane z wykorzystywaniem mediów społecznościowych, w tym posługiwanie się wyspecjalizowanymi agencjami oraz influencerami. Stanowisko odnosi się również do takich zagadnień, jak m.in. archiwizacja aktywności w tych mediach, cyberbezpieczeństwo czy rola compliance.

UKNF wyjaśnił, że w swojej publikacji chciał przedstawić jednolite zasady wykorzystywania mediów społecznościowych przez instytucje finansowe. Poza wyjaśnieniami w zakresie sposobu rozumienia adekwatnych regulacji prawnych stanowisko zawiera również praktyczne przykłady odnoszące się do typowych sytuacji wykorzystywania mediów społecznościowych.

Projekt dokumentu zostanie poddany publicznym konsultacjom rynkowym. Zebrane uwagi zostaną omówione w trakcie specjalnych spotkań, aby umożliwić wprowadzenie ich do treści stanowiska. Opracowanie jest kolejnym działaniem realizowanym w ramach ogłoszonej w grudniu 2019 r. Cyfrowej Agendy Nadzoru (#CAN).

Projekt stanowiska jest dostępny pod adresem:

https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty…

AM, news@gu.home.pl

(źródło:KNF )