UOKiK skłonił PZU Życie do zmian w OWU i ponownego rozpatrzenia roszczeń

0
683

W związku z działaniami prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów PZU Życie raz jeszcze rozpatrzy wnioski o wypłatę świadczenia, które wcześniej nie zostały uwzględnione ze względu na brzmienie definicji Oddziału Intensywnej Terapii.

Prezes UOKiK wystąpił w sprawie sposobu definiowania takich pojęć, jak Oddział Intensywnej Terapii (OIT) oraz Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii (OAIT). Jak wynikało ze skargi przesłanej do Urzędu, wypłacając w 2021 r. konsumentowi świadczenie z tytułu dodatkowego grupowego ubezpieczenia na wypadek leczenia szpitalnego Plus, zakład odmówił wypłaty dodatkowego świadczenia za pobyt na OIT/OAIT. Po planowym zabiegu, wskutek powikłań oraz pojawienia się ostrego podwsierdziowego zawału serca, personel szpitala podłączył pacjenta do aparatury ratującej życie. Ponieważ pomoc była udzielana w ramach Pododdziału Intensywnej Opieki Kardiologicznej, a nie – tak jak to wskazano w OWU – wyodrębnionego Oddziału Intensywnej Terapii, ubezpieczyciel nie stwierdził spełnienia przesłanek do wypłaty dodatkowej kwoty.

W związku z podjętymi przez prezesa UOKiK działaniami spółka zdecydowała o wprowadzaniu do nowych produktów takiej definicji OIT/OAIT, w ramach której za oddział intensywnej terapii będzie uznawać również pododdziały oraz sale wyodrębnione na oddziale szpitalnym w celu leczenia pacjentów wymagających intensywnej terapii i wyposażone w sprzęt umożliwiający ciągłe monitorowanie podstawowych funkcji życiowych lub podjęcie czynności zastępczych niewydolnych narządów lub układów oraz zapewniają stały i bezpośredni nadzór lekarza i pielęgniarki.

– To korzystna zmiana dla konsumentów. Nie ma znaczenia, czy ich życie było ratowane na Oddziale Intensywnej Terapii, czy też w jego odpowiedniku działającym w ramach specjalistycznego oddziału, np. kardiologicznego. Ważne jest, aby pacjent jak najszybciej trafił do miejsca wyposażonego w sprzęt, który może uratować mu życie. Taka osoba nie może być wyłączona spod ochrony ubezpieczeniowej – powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu.

Dodatkowo, analizując wątpliwości interpretacyjne zgłoszone przez prezesa, spółka rozpoczęła przegląd roszczeń zgłaszanych przez klientów od 1 stycznia 2020 r. i nieuwzględnionych z tytułu niespełnienia definicji OIT/OAIT. PZU Życie postanowił dokonać zmian, które umożliwią konsumentom ponowne wystąpienie z roszczeniem.

PZU Życie zobowiązał się do:

  • poinformowania ubezpieczonych, którzy od 1 stycznia 2020 r. zgłosili roszczenia z tytułu pobytu na OIT/OAIT i którzy nie otrzymali świadczenia z powodu niespełnienia definicji OIT/OAIT z uwagi na przebywanie na pododdziale, o możliwości ponownego zgłoszenia roszczenia,
  • uznawania ww. roszczeń z tytułu pobytu w szpitalu na OIT/OAIT w sytuacji przebywania przez ubezpieczonych nie tylko na wyodrębnionych oddziałach, ale również pododdziałach wyposażonych w sprzęt umożliwiający stałe monitorowanie podstawowych czynności życiowych oraz podjęcie czynności zastępczych w przypadku niewydolności narządów lub układów ustroju, o ile nie wystąpiły inne okoliczności wyłączające odpowiedzialność ubezpieczyciela,
  • zamieszczenia stosownej informacji na stronie internetowej spółki i-pomoc w sekcji „Zgłaszanie szkody”.

Akcja informacyjna PZU Życie już trwa.

(AM, źródło: UOKiK)