Właściwie dobrane ubezpieczenie może ograniczyć skutki awarii

0
234

Agencja SW Research na zlecenie platformy sprzedażowej OLX przeprowadziła badanie sprawdzające, ile w 2025 r. kosztuje naprawa auta. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że 33% zapłaciło za nią ponad 2000 zł. To ponad dwukrotnie wyższy odsetek niż w badaniu z 2023 r.

Wysokie koszty wizyty u mechanika powodują, że wielu właścicieli rezygnuje z naprawy auta, jeżeli nie jest ona konieczna, lub odkłada ją w czasie. O tym, że powodem są rosnące ceny, otwarcie mówi 41% badanych, którzy nie zdecydowali się na serwis swojego samochodu. Ogółem taką decyzję podjęło 31% wszystkich respondentów.

– Wyniki badania SW Research pokazują bardzo wyraźnie, że rosnące koszty utrzymania auta stają się realnym problemem dla kierowców. Co trzeci z nich przyznaje, że musiał ograniczyć inne wydatki, by pokryć koszty naprawy, z kolei aż 31% w ogóle z niej zrezygnowało lub odłożyło ją w czasie. To niepokojący sygnał – zarówno z perspektywy bezpieczeństwa na drogach, jak i rynku ubezpieczeniowego – komentuje Rafał Bojarczuk, członek zarządu Comperia Ubezpieczenia. – Samochody, które nie są serwisowane na bieżąco, częściej ulegają awariom i mają większe ryzyko udziału w kolizji. Z kolei po stronie ubezpieczycieli oznacza to potencjalny wzrost liczby i wartości szkód, a w dłuższej perspektywie – presję na wysokość składek – dodaje.

Zdaniem eksperta, nie można też zapominać o aspekcie psychologicznym.

– Stres, o którym mówi ponad jedna trzecia kierowców, często prowadzi do pochopnych decyzji; na przykład wyboru minimalnego zakresu ochrony ubezpieczeniowej, byle tylko „zaoszczędzić”. Tymczasem właściwie dobrane ubezpieczenie – także z assistance – może w praktyce ograniczyć skutki awarii, pokryć koszty holowania czy zapewnić samochód zastępczy. Dlatego z naszej perspektywy kluczowe jest edukowanie kierowców, że polisa to nie tylko obowiązek, ale też realne wsparcie w trudnych sytuacjach. Lepiej zapobiegać kosztownym konsekwencjom, niż później liczyć straty – podsumowuje Rafał Bojarczuk.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone na portalu SW Panel w dniach 15–19 września 2025 r. metodą CAWI na próbie 800 kierowców powyżej 18 roku życia, odpowiedzialnych za naprawę samochodów, których używają. Grupa badawcza została odpowiednio dobrana pod względem wieku, płci i wielkości miejscowości zamieszkania.

(AM, źródło: Profeina)