ARC Europe Polska: Rośnie świadomość systemu eCall

0
379

W 2022 roku ARC Europe Polska zarejestrował ponad 17 tys. odebranych połączeń w ramach systemu eCall (wypadki drogowe – powiadomienia ręczne i automatyczne) oraz prawie 7 tys. połączeń bCall, czyli powiadamiania o awariach pojazdów na drodze. Firma koordynuje pomoc z odpowiednimi służbami ratunkowymi przez całą dobę, w każdy dzień roku.

Pakiet danych przesyłany przez  eCall do ARC Europe Polska zawiera numer telefonu, z którego zostało wygenerowanie zgłoszenie, rodzaj wywołania zgłoszenia (ręczny lub automatyczny), współrzędne GPS samochodu, kierunek ruchu, w jakim poruszał się pojazd, czas zdarzenia, dane techniczne pojazdu (rodzaj pojazdu, rodzaj paliwa), liczbę pasażerów z zapiętymi pasami bezpieczeństwa oraz numer VIN.

– Początkowo systemy były dużą nowością zarówno dla klientów, jak i operatorów numerów alarmowych w Polsce. Odnotowaliśmy wiele przypadków próbnego połączenia. Ludzie z ciekawości, czy to naprawdę działa, wciskali nowe przyciski zamontowane w ich samochodach – mówi Paweł Zawisza, dyrektor operacyjny ARC Europe Polska. – Wzrasta świadomość obecności tych systemów i ich zasad funkcjonowania w pojazdach. Świadczą o tym celowe wezwania pomocy i spadek przypadkowych połączeń – podkreśla. 

W Centrum Obsługi Klienta ARC Europe Polska funkcjonuje odpowiednio przeszkolony zespół konsultantów do obsługi systemu eCall i to do nich trafia telefon o najwyższym priorytecie.

– Nasi wykwalifikowani i doświadczeni pracownicy weryfikują każde zgłoszenie i podejmują decyzję o wysłaniu odpowiednich służb ratunkowych na miejsce zdarzenia – podkreśla Paweł Zawisza. – Priorytetowa jest dla nas szybka i konkretna pomoc dla naszych klientów.

System eCall (emergency call) jest ogólnoeuropejskim systemem szybkiego informowania o wypadkach drogowych. Instalowany jest we wszystkich pojazdach obligatoryjnie w UE od 31 marca 2018 roku. Jest również częścią inicjatywy „eSafety”, którego celem jest promowanie i monitorowanie zachowania bezpieczeństwa na drogach w Europie.

Urządzenie eCall umożliwia szybkie, automatyczne lub manualne wezwanie pomocy wprost z samochodu. Automatyczne powiadamianie jest aktywowane w określonych warunkach po zderzeniu (np. w momencie wybuchu poduszek powietrznych), dzięki czujnikom zamontowanym w pojeździe. Ręczne wezwanie jest włączane przyciskiem SOS przez kierowcę lub pasażerów. Po aktywacji eCall w samochodzie łączy się z Centrum Obsługi Klienta ARC Europe Polska przy użyciu sieci komórkowej, umożliwiając przekazanie danych o samochodzie, jego lokalizacji, a także nawiązanie połączenia głosowego.

W przypadku chęci zgłoszenia awarii kierowcy mogą skorzystać z systemu bCall (breakdown call). Umożliwia on ręczny kontakt z call center przez połączenie wykonane wprost z samochodu. Po uruchomieniu przez kierowcę urządzenie bCall w samochodzie łączy się z Centrum Obsługi Klienta ARC Europe Polska przy użyciu sieci komórkowej i umożliwia rozmowę. Równocześnie firma otrzymuje dodatkowe informacje o stanie technicznym samochodu oraz lokalizacji, które przesyłane są do systemu operacyjnego.

(AM, źródło: ARC Europe)