Wyzwaniem dla każdej firmy jest dynamicznie zmieniające się otoczenie biznesowe. Z przeprowadzonej przez Deloitte Audit Value Survey wynika, że aż 91% osób odpowiedzialnych za audyt przyznaje, że odpowiednia analiza sprawozdania finansowego spółki pokazuje, co konkretnie firmy mogłyby robić lepiej.
Zdaniem 46% kadry zarządzającej, gdyby nie audyt, ominęłyby ich istotne
informacje o rynku czy ryzyku biznesowym.
Wdrożenie narzędzi
informatycznych wspierających wszystkie zadania dotychczas wykonywane „ręcznie”
to pierwszy krok, by skutecznie odpowiadać na wymagania rynkowe – usprawnienie
przepływu informacji, zarządzanie zaleceniami audytowymi i egzekwowanie ich
wykonywania to czynniki bezpośrednio wpływające na optymalizację procesów, a
tym samym zwiększenie konkurencyjności spółki.
Instytucje finansowe to podmioty
szczególne ze względu na swoją wielopoziomową organizację, a także stale
zmieniające się regulacje rynkowe, którym podlegają. Wiele źródeł informacji,
docierających do różnych osób, a także rozległa struktura osób odpowiedzialnych
za poszczególne elementy stanowią wyzwanie dla zarządów i rad nadzorczych. Aż
79% przedstawicieli kadry zarządzającej oraz 94% osób odpowiedzialnych za audyt
stwierdziło, że zwiększenie przejrzystości i dostępności wniosków z badania
sprawozdań finansowych mogłoby wpłynąć na lepsze wyniki finansowe firmy.
Koniec ery Excela
Dotychczasowe metody zbierania
informacji, papierowe raporty czy wymienianie korespondencji e-mailowej w celu
skontrolowania postępu prac związanych z wdrażaniem zaleceń audytowych nie
spełniają już swojej roli. Choć są bogatym zbiorem informacji – na przeszkodzie
stoi ich opracowywanie i wyciąganie wniosków, ograniczenia technologiczne oraz
nieefektywność takiej formy współpracy grupowej. Mając to na uwadze, należy
zauważyć, że przed audytem wewnętrznym stoi wiele zadań.
Sprawowanie funkcji doradczej czy
monitorowanie i okresowe raportowanie o ryzykach i efektach podjętych działań
to tylko niektóre z procesów, które poddaje się analizie pod kątem efektywności
i ograniczeń, jakie napotykają pracownicy w codziennych czynnościach. Dotychczasowa
praca oparta jest na standardowych narzędziach, wymagających tworzenia i
utrzymywania wielu różnych dokumentów roboczych, do których dane zbiera się
telefonicznie, e-mailowo, w czasie bezpośredniej kontroli czy też na podstawie
analizy dokumentów źródłowych.
Wprowadzanie zaleceń do pliku
Excel po każdym zakończonym audycie i rozsyłanie do poszczególnych jednostek w
organizacji odpowiedzialnych za ich realizację stanowi bardzo czasochłonny
proces. Dodatkowo komunikacja e-mailowa i opisywanie wniosków i statusu
wykonanych prac w oddzielnych dokumentach, ręczne tworzenie raportów dla kadry
zarządzającej sprawiają, iż całość procesu staje się nieefektywna, komunikatami
może budzić pewną irytację czy frustrację zarówno wśród pracowników, jak i osób
zarządzających.
Polski
sektor bankowy w przededniu nowych trendów
Z przeprowadzonego przez McKinsey
Global Banking Annual Review 2019 wynika, że choć polski sektor bankowy
potrzebuje przygotowania, by podołać nadchodzącym trendom, związanym z
transformacją cyfrową, a przede wszystkim doborem narzędzi pomagających
optymalizować koszty. Podstawową kwestią, z którą będą musiały zmierzyć się
instytucje finansowe, to odpowiedź na pytanie, na jakim etapie rozwoju jesteśmy
i jakie jest nasze miejsce i rola w otoczeniu. Konkurencja jest niemała – w
porównaniu ze zwinnymi fintechami sektor bankowy ma jednak trochę do
nadrobienia.
Globalnie – dla jednej trzeciej
banków to ostatnia prosta, by wprowadzić nowe modele biznesowe, poprawić wzrost
nieorganiczny lub przeprowadzić gruntowną restrukturyzację. Krzywe rentowności
przestają rosnąć, słabnie zaufanie klientów względem tradycyjnych instytucji
finansowych, a także zwalnia wzrost wolumenów sprzedaży – to wszystko wskazuje
na to, że sektor finansowy staje w obliczu kończącej się koniunktury.
Co to oznacza dla rodzimego
rynku? Potencjalne osłabienie koniunktury oraz rosnące koszty zmian
regulacyjnych sprawiają, że szanse na utrzymanie mają instytucje silne kapitałowo,
efektywne kosztowo i innowacyjne w dostosowywaniu się do oczekiwań klientów.
Wzrost
rynku narzędzi GRC
Z odpowiedzią na potrzeby
zarządów spieszą nowoczesne technologie. Opublikowany przez Markets and Markets
raport dotyczący rozwoju narzędzi mających na celu automatyzację obszarów GRC
(Governance, Risk, Compliance) pokazuje, że w ciągu najbliższych lat ten
segment rynku niemal podwoi swoją wartość. W 2019 r. wynosiła ona 31,5 mld dol.,
a prognozy wskazują, że w 2024 r. możemy się spodziewać wzrostu do 51,5 mld
dol.
Zaawansowana
analityka poprawiająca efektywność operacyjną i kosztową
Automatyzacja monitoringu zaleceń
poaudytowych, posiadanie jednego miejsca ze wszystkimi danymi czy bezpośredni
dostęp do gotowych raportów w ujęciu bieżącym i sprawozdawczym to tylko
niektóre przesłanki do wdrożenia specjalistycznych aplikacji, pomagających
zarządzać zaleceniami. Dzięki pełnej wiedzy na temat aktualnego statusu
realizacji zaleceń z audytu oraz możliwości monitorowania i analizowania
poszczególnych zmian na przestrzeni zamykanych okresów sprawozdawczych
organizacja może efektywnie zarządzać ryzykiem w poszczególnych obszarach
działalności firmy.
Systemy wspierające procesy
audytowe znacząco wpływają na usprawnienie dotychczasowego procesu
monitorowania zaleceń, a tym samym ogólną kondycję spółki. Zbędne jest zatem
utrzymywanie plików z danymi, na podstawie których tworzone były do tej pory.
Automatycznie wysyłane przez system powiadomienia w określonych terminach
zdecydowanie usprawniają proces zarówno dla audytora, jak i jednostek
realizujących zalecenia.
Wdrażanie narzędzi pozwalających
na odpowiednią konfigurację procesów i zarządzanie nimi pozwoli efektywnie
wesprzeć czy zastąpić dotychczasowe manualne działania, a tym samym zapewni
pakiet informacji, które pozwolą podejmować trafne decyzje w stosunkowo
krótszym czasie.
Jan
Anisimowicz
Autor jest ekspertem GRC w C&F sp. z o.o., prelegentem na polskich i zagranicznych konferencjach z obszaru GRC, BI, big data, AI. Propagatorem podejścia RegTech i FinTech.
Adaptive GRC to przykład
kompleksowego narzędzia, umożliwiającego pełną koordynację działań i przepływ
informacji, związanych z GRC na wszystkich poziomach, przeznaczone dla każdej
organizacji. Więcej informacji na: adaptivegrc.com