Blog - Strona 301 z 1528 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 301

Jedynie 3% firm jest gotowych do realizacji innowacyjnych celów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W tym roku rekordowe 83% menedżerów wyższego szczebla uznało innowacje za jeden z trzech najważniejszych priorytetów swoich organizacji. Jednak według najnowszej, 18. edycji badania innowacyjności opublikowanego przez Boston Consulting Group, tylko 3% firm w 2024 roku kwalifikuje się jako „gotowe do innowacji“. Jeszcze w 2022 r. odsetek ten wynosił 20%.

Spośród ankietowanych przez BCG menedżerów zaledwie 48% uważało, że ich organizacja podjęła pewne wysiłki w celu połączenia strategii biznesowej i innowacyjnej, a 12% zgłosiło silne powiązania między tymi strategiami, które przynosiły rzeczywisty efekt. Jednak aktywność innowacyjna (tj. liczba aktywnych projektów) pozostała na stałym poziomie.

Obserwujemy niepokojący obraz organizacji-zombie, które przechodzą przez proces innowacji bez wyraźnej strategii ukierunkowującej ich działania – powiedział Justin Manly, dyrektor zarządzający i partner BCG oraz współautor raportu. – Aby wrócić na właściwe tory, wzmocnienie powiązania między strategią innowacyjną a strategią biznesową jest najważniejszym działaniem, od którego powinno się rozpocząć – dodał.

Wielka Przepaść

52% respondentów wskazało niejasną lub niewystarczająco precyzyjną strategię jako jedno z trzech najważniejszych wyzwań. Rosnące stopy procentowe i niedobór talentów były wymieniane wśród trzech najistotniejszych przeszkód przez odpowiednio 47% i 44% menedżerów ds. innowacji.

Tylko 30% respondentów stwierdziło, że planuje odświeżyć swoją strategię innowacyjną. Zamiast tego 70% planuje skupić się na optymalizacji procesów, takich jak zwiększenie efektywności i szybkości modeli operacyjnych, a 65% dąży do zwiększenia liczby projektów w swoim portfolio. Spośród tych respondentów, którzy zwiększają obciążenie projektowe, około jedna trzecia priorytetyzuje projekty krótkoterminowe – co sugeruje brak jasności lub przekonania co do możliwości średnio- i długoterminowych.

Innowatorzy eksplorują możliwości GenAI

Podczas gdy większość organizacji już eksperymentowała z klasyczną predykcyjną sztuczną inteligencją, wzrost popularności GenAI wydaje się zmieniać podejście wielu innowatorów na temat jakości ich dotychczasowych osiągnięć w dziedzinie AI. Między 2022 a 2024 rokiem odsetek menedżerów zgłaszających, że ich firmy wdrożyły tę technologię z rzeczywistym wpływem, spadł z 37% do 10%.

86% menedżerów zadeklarowało, że ich organizacje eksperymentowały z GenAI w zakresie innowacji, badań i rozwoju lub rozwoju produktów, jednak większość pozostaje na wczesnych etapach wprowadzania tej technologii. Tylko 8% stwierdziło, że ich organizacja stosuje GenAI na dużą skalę.

Innowatorzy, którzy są „gotowi” w wyścigu GenAI, już wyprzedzają konkurencję. Stosują ją częściej w pojedynczych przypadkach użycia i są pięć razy bardziej skłonni do zastosowania jej na dużą skalę.

– Generatywna sztuczna inteligencja może zwiększyć efektywność i przynieść świeże spojrzenie do organizacji, umożliwiając jej działowi innowacji szybsze i lepsze działanie – powiedział Michael Ringel, dyrektor zarządzający i Senior Partner BCG oraz współautor raportu. – Bez drogowskazu, który prowadzi organizację, nawet najefektywniejszy dział innowacji prawdopodobnie nie wykorzysta swojego potencjału – dodał.

W 18. dorocznym badaniu innowacyjności „Innovation Systems Need a Reboot” BCG oceniło dojrzałość innowacyjną firm w skali 100 punktów i przeprowadziło ankietę wśród ponad 1000 menedżerów ds. innowacji na całym świecie.

(AM, źródło: PAP Media Room)

UFG wybrał firmę TUATARA do budowy Systemu Obsługi Szkód i Regresów

0
Źródło zdjęcia: TUATARA

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podpisał umowę z firmą TUATARA na wdrożenie Systemu Obsługi Szkód i Regresów, który zapewni kompleksową realizację zadań UFG związanych z wypłatą odszkodowań i innych świadczeń oraz z dochodzeniem, przede wszystkim od sprawców szkód i podmiotów, które nie spełniły ustawowego obowiązku ubezpieczenia, zwrotu świadczeń wypłaconych przez Fundusz.

SOSiR zaoferuje pełną obsługę online w zakresie wypłaty odszkodowań i świadczeń przez UFG. Przetarg na jego zaprojektowanie oraz wdrożenie wygrała firma konsultingowo-technologiczna TUATARA. Ma ona bogate doświadczenie w sektorze ubezpieczeniowym, m.in. w wykorzystaniu sztucznej inteligencji, automatyzacji procesów czy wykrywaniu nadużyć. SOSiR jest realizowany w ramach Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy – działanie FERC.02.01 Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych.

– Realizacja projektu SOSiR to wyjątkowa okazja do wykorzystania naszego doświadczenia w zakresie usprawniania procesów, które zdobywaliśmy w sektorze nie tylko ubezpieczeniowym, ale również telekomunikacyjnym, finansowym czy też sektorze publicznym. Projekt będzie prowadzony zwinnie, z wykorzystaniem narzędzi AI i dobrych praktyk z obszaru automatyzacji, które pozwolą nam stworzyć niezawodny i nowoczesny system do zarządzania procesami i wypłatą odszkodowań oraz świadczeń. Wspólnie z UFG zadbamy o to, by SOSiR przyczynił się do zwiększenia innowacyjności branży ubezpieczeniowej oraz rozwoju cyfrowego Polski – powiedział Krzysztof Goworek, CEO TUATARA.

Więcej na temat SOSiR

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Finance Day 3.0: Wyzwania przedsiębiorstw na drodze ku wdrożeniu AI

0
Źródło zdjęcia: inplusmedia.pl

Eksperci firmy doradczej Deloitte są zdania, że największymi wyzwaniami w procesie adopcji generatywnej sztucznej inteligencji do celów biznesowych są kwestie związane z jakością danych i infrastrukturą IT oraz dostępność wykwalifikowanej kadry. Z opinią firmy badawczej zgadzają się uczestnicy Finance Day 3.0, wydarzenia zorganizowanego przez firmę NTT DATA pod patronatem „Gazety Ubezpieczeniowej”.

Zdaniem Tomasza Koteckiego, dyrektora zarządzającego pionu transformacji i strategii UNIQA Polska, kluczową kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, wdrażając i wykorzystując AI, jest jakość danych. Łukasz Jęczmiński, Head of Cloud & Data Center NTT DATA, zachęcał, żeby firmy odpowiedziały sobie na pytanie, w jaki sposób wdrożenie GenAI będzie spełniać strategię biznesową danej firmy. Jego zdaniem należy wspomnieć również o wyzwaniu technologicznym. Implementacja modeli generatywnej sztucznej inteligencji wymaga od wszystkich zaangażowanych dużej higieny, rozumianej jako kontrola danych, którymi karmiony jest algorytm. Modele nie mogą żyć przecież własnym życiem. Dużą rolę odegrają tutaj oddelegowani i przeszkoleni w tym celu pracownicy.

Firmy mają jednak sposoby, w jaki sposób radzić sobie z wyzwaniami, a także generować pomysły, które są później realizowane.

Hackathony najlepszą formą generowania pomysłów

Z doświadczeń Credit Agricole Bank Polska, a także Katarzyny Tomczyk-Czykier, dyrektorki jego Pionu Innowacji i Cyfryzacji Bankowości Detalicznej, wynika, że organizacja hackathonu to bardzo korzystne dla firm wydarzenie. Tego typu inicjatywa pozwoliła bowiem firmie zrealizować projekt „Modelowania (tudzież) budowania podpowiedzi tekstów do prostego języka”. Była to odpowiedź na feedback klientów dotyczący tego, że w branży widać rosnący poziom skomplikowania w kanałach digital. Pomysł na pierwszy rzut oka nie wydaje się złożony i skomplikowany, ale właśnie taki powinien być zdaniem Katarzyny Tomczyk-Czykier. Wtedy ma on o wiele większą szansę na realizację. W polskim oddziale Credit Agricole 2 lub 3 kolejne pomysły są w kolejce do realizacji. Największą korzyścią tego typu inicjatyw jest oszczędność – przede wszystkim czasu. Osoby, które przeglądają komunikaty, mogą się zająć innymi tematami, ponieważ standardy są zaszyte w modelu.

Ekspertce wtórował Paweł Moniewski z AWS. Według niego hackathony rzeczywiście robią furorę, ponieważ angażują do pracy i myślenia wszystkich w organizacji.

Plany inwestycyjne firm w związku z AI

Hackathony oraz generowanie pomysłów, które są następnie wdrażane, to jedno, ale nie należy również zapominać o inwestycjach. Według Deloitte respondenci planują przeznaczyć zaoszczędzone na wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji środki i czas na rozwój innowacji (45%), usprawnianie działalności (43%) i dalsze skalowanie AI (27%). Z danych firmy doradczej wynika ponadto, że firmy z wysokim poziomem wiedzy o generatywnej sztucznej inteligencji dwa razy częściej niż pozostałe organizacje osiągają duże korzyści z prowadzonych wdrożeń. W badaniu AWS aż 94% polskich biznesów, które wprowadziły do swojej działalności AI, zaraportowało zwiększone przychody.

Firmy te deklarują, że udane wdrożenia przyniosły im namacalne korzyści w kwestii rozwoju produktów i usług oraz zwiększania poziomu innowacyjności. Wynika tak z drugiej edycji raportu „Deloitte State of Generative AI in the Enterprise”, a także może świadczyć, że nie tylko branża finansowa powinna zainteresować się wykorzystaniem technologii, która staje się coraz bardziej popularna – nie tylko w biznesie, ale także w życiu codziennym.

Finance Day 3.0

Finance Day 3.0 to trzecia edycja kameralnego spotkania technologicznego organizowanego co roku przez NTT DATA dla przedstawicieli branży finansowej. Patronem medialnym tegorocznej odsłony wydarzenia, które odbyło się 6 czerwca w Warszawie, była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

(AM, źródło: inplusmedia.pl)

FinTech&InsurTech Digital Congress: Eksperci o nowych wyzwaniach i przemianach w sektorze finansowym

0
Źródło zdjęcia: MMC Polska

14 czerwca w hotelu The Westin Warsaw odbył się 15. FinTech & InsurTech Digital Congress. Uczestnicy wysłuchali merytorycznych wystąpień oraz debat z udziałem ekspertów. Kongres był podzielony na dwa bloki tematyczne: „New Challenges & New Opportunities” oraz „Przemiany na horyzoncie”. Głównym patronem medialnym ubezpieczeniowej części spotkania była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Zmiany to szansa na rozwój

Pierwszy blok tematyczny, zatytułowany „New Challenges & New Opportunities”, dotyczył dynamicznych zmian zachodzących w embedded finance i insurance, które zyskują na znaczeniu w kontekście rozwoju technologii finansowych oraz szans związanych ze zmieniającym się globalnym krajobrazem biznesowym i gospodarczym. Poruszono zagadnienia z zakresu bankowości i cross border e-commerce, zwracając uwagę na rozwiązania systemowe, które warto wdrożyć, oraz sposoby dotarcia do klientów działających w różnych modelach biznesowych. 

Kolejnym zagadnieniem była ewolucja insurtechów oraz zaangażowanie i potrzeby klientów z różnych grup wiekowych. Istotna była również kwestia finansowania pojazdów online, natomiast w późniejszych rozmowach zwrócono uwagę na temat nowoczesnej bankowości i modernizacji finansowej infrastruktury. Ważnym aspektem były wyzwania stojące przed przedsiębiorstwami finansowymi, w szczególności w kontekście usług bankowych oraz zachodzących w nich transformacji.

Jaka rola dla sztucznej inteligencji?

Drugi blok, zatytułowany „Przemiany na horyzoncie”, rozpoczął się od dyskusji na temat elastycznych rozwiązań dla sektora ubezpieczeniowego oraz sposobów weryfikacji tożsamości w przestrzeni wirtualnej. Następnie prelegenci przeszli do tematów związanych ze sztuczną inteligencją – rozpatrzono perspektywę wyzwań i ryzyk z nią związanych, jak również jej rolę na rynku inwestycyjnym. Przeanalizowano, w jaki sposób sztuczna inteligencja może wspierać działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji finansowych w cyberprzestrzeni oraz systemów zapobiegania atakom cybernetycznym. Przedstawiono także kwestie dotyczące innowacyjnych strategii zarządzania ryzykiem, koncentrując się na rewolucji w kosztach dzięki automatyzacji AML i procesów weryfikacyjnych KYC/KYB. Omówiono przyszłe rozwiązania w obsłudze roszczeń z ubezpieczeń na życie, skupiając się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obecnych procesach.

Cyfrowe relacja a otoczenie prawne

Podczas kolejnych sesji rozmowy dotyczyły współpracy dojrzałego towarzystwa ubezpieczeniowego ze startupem w zakresie bezpieczeństwa tożsamości użytkownika i zgodności z wymogami Komisji Nadzoru Finansowego oraz rozporządzenia DORA. Odpowiedziano na pytanie, czy zgodność z tym ostatnim zapewnia odporność cyfrową, analizując proporcjonalność, testy i koszty. W ramach debaty eksperci omówili wyzwania związane z ochroną danych, potrzebę nowych technologii w prewencji cyberataków oraz zmieniające się regulacje, takie jak: Data Act, DSA i AI Act. Kolejna rozmowa dotyczyła biznesowych aspektów wdrażania tokenów EMT, ich wartości, przyszłości rynku oraz technologicznych i regulacyjnych wyzwań związanych z emitowaniem tych tokenów.

Kondycja zdrowotna i jej wpływ na ubezpieczenia

Wydarzenie zakończyła dyskusja na temat sytuacji zdrowotnej społeczeństwa, jej wpływu na branżę ubezpieczeń, a także partnerstwa ubezpieczycieli z dostawcami rozwiązań insurtech i healthtech.

W roli prelegentów 15. FinTech & InsurTech Digital Congress wystąpili m.in. Maciej Gołaś, dyrektor zarządzający ds. rozwoju procesów, usług i platform cyfrowych Grupy PZU, Adam Wandachowicz, Country Manager Toyota Insurance Services Poland, Katarzyna Wojdyła, członkini zarządu LINK4, Anita Bogusz, członkini zarządu CRO Nationale-Nederlanden, oraz Andrzej Browarski, Head of Analytics & Innovation Officer PZU Zdrowie.

(AM, źródło: MMC Polska)

CONDITOR świętuje kolejny owocny rok

0
Źródło zdjęcia: CONDITOR

Niemal 300 uczestników, 60 nagrodzonych agentów, cztery lokalizacje w urokliwych zakątkach Polski i niezliczone godziny inspirujących rozmów, służących wymianie doświadczeń i ocenie wspólnych osiągnięć ubiegłego roku – tak w kilku słowach moglibyśmy zawrzeć sedno Podsumowań Roku, jakie odbyły się z inicjatywy Multiagencji CONDITOR.

Ostatnie dwa miesiące przyniosły multiagencji uroczystości podsumowujące wyniki sprzedażowe osiągnięte w 2023 r. Każda z nich pod patronatem jednego z czołowych towarzystw ubezpieczeniowych: PZU w Karpaczu, u podnóża malowniczych Karkonoszy; LINK4 w Hotelu Warszawianka, gdzie w motywacyjnym przemówieniu wystąpił gość specjalny – Krzysztof Ignaczak, były reprezentant Polski w siatkówce; ERGO Hestii w nadmorskich Sianożętach; kończąc na Warcie, która wraz z przedstawicielami CONDITOR gościła agentów w Hotelu Klimczok – w samym sercu Beskidów.

– W CONDITOR niezwykle cenimy sobie bezpośrednie relacje z naszymi partnerami. Spotkania podsumowujące, zorganizowane w każdym z czterech regionów Polski, dały możliwość odbycia rozmów i wymiany spostrzeżeń niemal z każdym uczestnikiem, pozwalając na strategiczną wymianę myśli – podkreślił na Śląsku Jakub Szczepaniak, właściciel CONDITOR.

Wyniki

Podsumowania to święto sukcesów i nieustającego rozwoju, co znalazło potwierdzenie w oficjalnej części spotkania, podczas której Wojciech Andrzejak, dyrektor sieci sprzedaży CONDITOR, wraz z menedżerami zaprezentował wyniki sprzedaży w poszczególnych regionach Polski oraz w skali całej sieci.

Za tym sukcesem stoją ludzie. Jest on wynikiem działania pełnego pasji, stale podnoszonych kompetencji oraz owocnej współpracy, na gruncie wieloletniego zaufania. Stąd nie mogło zabraknąć wyróżnień oraz nagród w kategorii najlepszych wyników sprzedażowych dla agentów, którzy znacząco przyczynili się do zamknięcia przez CONDITOR ubiegłego roku, z rewelacyjnym wynikiem. Wyróżniono również Placówki Partnerskie oraz Debiuty Roku.

Technologia

Na tapet wzięto także rozwiązania technologicznie, wdrożone przez CONDITOR w ostatnich latach, które mają służyć optymalizacji pracy agentów, odpowiadając na ich bieżące potrzeby i spełniając wymagania ciągle zmieniającego się rynku.

Pozytywnie oceniono funkcjonalności dedykowanego i stale udoskonalanego systemu CRM iCON, który w palecie swoich narzędzi posiada już m.in. Moduł IDD, Rozliczeniowy, Sprzedażowy, Moduł APK, Kartę Klienta ze sprzedażą i wznowieniami w jednym miejscu, a także Raporty, Statystyki i wiele innych. Nie zapominając o porównywarce, systematycznie poszerzanej o nowe towarzystwa ubezpieczeniowe – w roku 2023 kolejnych pięć.

Współpraca

Na ostatnim ze spotkań podsumowujących Wojciech Andrzejak miał przyjemność zaprezentować również najnowszy projekt, będący ukłonem w kierunku współpracujących z CONDITOR agentów. Pakiet Korzyści Współpracy z CONDITOR to trzy w pełni bezpłatne narzędzia: terminal do obsługi transakcji bezgotówkowych, komunikator SMS oraz dostęp do porównywarki ubezpieczeń komunikacyjnych, które w rewolucyjny sposób usprawnią i przyspieszą pracę partnerów multiagencji, pozwalając zaoszczędzić czas na to, co najważniejsze i zarazem najprzyjemniejsze w pracy agenta – budowanie długofalowych relacji z klientami.

Zarząd CONDITOR zapowiedział także kontynuację programów motywacyjnych dla agentów: Polecam Conditor; Rozwiń Skrzydła z Conditor; szkoleń w ramach Uniwersytetu Conditor UNICON, rozwijającego kompetencje partnerów i pracowników; programu Agent na Emeryturze; jak również cieszącego się ogromnym powodzeniem projektu Poznawaj Świat – rokrocznie organizowanego przez CONDITOR konkursu sprzedażowego, przy współpracy z wybranymi towarzystwami, który w tym roku przeniósł laureatów do egzotycznej Malezji. 

Patronat

W tegorocznych podsumowaniach multiagencja zyskała honorowe wsparcie od kluczowych towarzystw ubezpieczeniowych: PZU, LINK4, ERGO Hestii oraz Warty. Patroni wydarzeń aktywnie uczestniczyli w spotkaniach, mając możliwość odbycia wielowymiarowych dyskusji, uwzględniających perspektywę zarówno agentów, jak i przedstawicieli CONDITOR.

Podczas oficjalnej części spotkania przedstawiciele wymienionych towarzystw mogli omówić istotne zmiany w sektorze ubezpieczeń, przedstawić nowe produkty ze swojej oferty czy zaprezentować obrane przez siebie kierunki rozwoju. Spotkania były również okazją do osobistego uhonorowania agentów, którym reprezentanci towarzystw wręczyli indywidualne wyróżnienia.

– Choć z założenia spotkania mają na celu podsumowanie dotychczasowych osiągnięć i są momentem na wyznaczenie kierunków dalszego rozwoju, stanowią przede wszystkim nieocenioną przestrzeń do bezpośredniego dialogu, w czasie rzeczywistym.

Jestem ogromnie wdzięczy każdemu z uczestników, który zechciał poświęcić swój cenny czas na spotkanie z nami, dając tym samym świadectwo ogromnego zaangażowania w realizację wspólnie postawionych celów – podsumował Ireneusz Szczepaniak, właściciel CONDITOR.

Dystrybucja ubezpieczeń, czyli kto i co może, a co powinien?

0
Wojciech Semmerling

Art. 4 Ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (UDU) stara się nam to wyjaśnić. Wydawałoby się, że wszystko jest proste i klarowne. Ta ustawa jasno określa, czym jest dystrybucja, a czym nie jest oraz jak i kto może być dystrybutorem. Ale czy rzeczywiście łatwo jest zrozumieć, co i komu wolno, a czego nie?

Zasady dla osób wykonujących czynności dystrybucyjne są jasno określone. Zarówno agenci, jak i brokerzy, a dokładniej osoby wykonujące czynności (OWC), bo o nich tu mówimy, muszą posiadać stosowne uprawnienia, aby czynności te wykonywać. Zarówno osoby wykonujące czynności agencyjne, jak i brokerskie uzyskują swoje uprawnienia w jasno określony ustawowo sposób, aby w końcu zostać wpisanym do odpowiedniego rejestru. Przyjrzyjmy się tej drugiej grupie osób i spółek brokerskich, które reprezentują.

Pomijając kwestię, czy zdanie egzaminu konstytuuje „brokera” – ci, którzy mnie znają, wiedzą, o czym mówię – warto się zastanowić nad aspektami braku uprawnień u osób faktycznie wykonujących czynności brokerskie.

Konsekwencje braku wymaganych uprawnień

Załóżmy, że osoba zatrudniona w firmie brokerskiej nie zdobyła uprawnień albo po prostu nie przystąpiła do egzaminu. Jak często takie sytuacje mają miejsce? Cóż, nie jest to rzadkość, ale czy zdajemy sobie sprawę z konsekwencji? Możemy to sprawdzić w decyzjach pokontrolnych KNF, a nawet w karach finansowych dla spółki brokerskiej i upublicznieniu tego faktu. I to już boli.

Ostatnio miałem okazję współpracować z klientem będącym brokerem, który przechodził kontrolę KNF. Ku mojemu zaskoczeniu, mimo że zatrudniał tylko pięć osób, a każda z nich posiadała uprawnienia, kontrolerzy bardzo dokładnie sprawdzili okres zatrudnienia i zakres wykonywanych faktycznie czynności. Ale to nie wszystko – sprawdzane były zasady uwiarygodniania umiejętności i doświadczenia tych osób oraz sposób wdrażania do pracy. Czego szukano? Sytuacji, w których takie osoby przed nabyciem uprawnień zdobywały odpowiednie doświadczenie, i czy aby nie wykonywały czynności dystrybucyjnych bez uprawnień.

I taka dygresja – moim zdaniem rozwiązaniem takiego stanu rzeczy mogłoby być stworzenie roli asystenta brokerskiego, zarejestrowanej w KNF, z precyzyjnie określonym katalogiem czynności do wykonania.

Wyzwania i zagadnienia w dystrybucji ubezpieczeń

W praktyce ważne jest, kto działa w imieniu brokera jako OWCB, jakie ma doświadczenie, czy rękojmia pracownika brokera posiadającego uprawnienia stanowi gwarancję wysokiej jakości usług, profesjonalizmu i bezpieczeństwa dla klientów w dziedzinie ubezpieczeń.

Osoby niespełniające wymogów OWCB powinny ograniczyć się do wykonywania czynności wspierających (czyli poza określonymi w art. 4 ust. 1 UDU) pod ścisłym nadzorem brokera zarejestrowanego w KNF. A na pewno nie powinny angażować się w jakiekolwiek czynności dystrybucyjne (jak np. korespondencja dotycząca ofert z ubezpieczycielem czy klientem brokera).

Czy to wykonalne? Owszem, ale wymaga przezorności i dobrego poukładania procesów. Dystrybucja ubezpieczeń to złożony temat, pełen wyzwań i zagadnień. Czy istnieje jedno idealne rozwiązanie?

Wojciech Semmerling

www.safety4all.pl

Renowacja jako niewykorzystana szansa likwidacji szkód

0
Źródło zdjęcia: Canva

W obliczu rosnącej liczby zdarzeń, takich jak powodzie, gwałtowne opady deszczu, awarie instalacji wodnokanalizacyjnych, coraz częściej mierzymy się z problemem likwidacji szkód wodnych. Po usunięciu wody i osuszaniu mieszkania pozostaje jeszcze kwestia zalanego wyposażenia i elementów wykończenia wnętrz. Część z nich nadaje się wyłącznie do utylizacji, jednak niektóre mogą być poddane renowacji.

Standardowo wypłaca się jednak odszkodowanie. Pozbywamy się rzeczy, które mogłyby jeszcze długo posłużyć, przy założeniu odpowiednio przeprowadzonej renowacji.

Z pomocą przychodzą Standardy Instytutu Certyfikacji i Renowacji (IICRC) sugerujące nowe podejście do zarządzania takimi sytuacjami: zamiast likwidacji, warto dokonać analizy kosztów i korzyści renowacji zalanych przedmiotów. Przyjęcie tego typu rozwiązań może przynieść znaczące korzyści nie tylko poszkodowanym, ale również towarzystwom ubezpieczeniowym i firmom zajmującym się likwidacją szkód.

Podczas ostatniego organizowanego przez Precision Services Group szkolenia WRT II CRC na korzyści wynikające z renowacji mienia zwracał uwagę prowadzący szkolenie Adam Jankowski. II CRC promuje zastosowanie praktyk, które umożliwiają przywrócenie funkcjonalności oraz wartości przedmiotom zniszczonym w wyniku katastrof naturalnych.

Według IICRC zamiast automatycznej utylizacji zalanych przedmiotów warto rozważyć ocenę ich stanu i potencjalną renowację. Takie podejście jest szczególnie ważne w przypadku przedmiotów o dużej wartości historycznej, kulturowej, materialnej, stanowiących unikatowe rozwiązania techniczne lub prezentujących niepowtarzalne walory użytkowe lub artystyczne.

Korzyści dla ubezpieczyciela i poszkodowanego

Przyjęcie strategii opartej na renowacji mogłoby obniżyć koszty odszkodowań wypłacanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Zamiast wypłacać pełne odszkodowanie za utracony przedmiot, ubezpieczyciel mógłby pokrywać koszty renowacji, które z reguły są znacznie niższe. Różnica pomiędzy kwotą należnej wypłaty a kosztami renowacji może stanowić dodatkową oszczędność dla ubezpieczyciela. Rozwiązanie takie jest korzystne również z punktu widzenia zarządzania ryzykiem, gdyż pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.

Poszkodowani zyskują możliwość zachowania przedmiotów, które mają dla nich szczególną wartość, której często nie jest w stanie skompensować suma uzyskanego odszkodowania. Renowacja pozwala na zachowanie nie tylko wartości materialnej, ale i sentymentalnej, której nie sposób wycenić. Uszkodzeniu wskutek zalania mogą ulec przedmioty rzadkie lub oryginalne, trudne do zastąpienia i wyceny, których utrata wywołuje skutki wychodzące poza ramy strat finansowych.

Ponadto, proces renowacji jest często szybszy niż całkowite zastępowanie zniszczonych przedmiotów, co skraca czas oczekiwania na powrót do normalności.

Wyzwania i rozwiązania

Adaptacja do nowego modelu zarządzania szkodami wymaga inwestycji w nowe technologie, szkolenia dla pracowników oraz rozwijanie współpracy z firmami specjalizującymi się w renowacji. Na początku może się to wiązać z wyższymi kosztami operacyjnymi, ale z czasem, dzięki skali działania, mogą one zostać zredukowane.

Aktualna pozostaje kwestia uregulowań prawnych lub branżowych, według których prowadzony byłby proces renowacji mienia. Podobnie jak w przypadku osuszania, brak jakichkolwiek standardów lub aktów normatywnych. Podobnym uregulowaniom powinna być poddana kwestia rozliczeń finansowych pomiędzy ubezpieczycielem a firmą przeprowadzającą renowację lub w inny sposób zapobiegającą wypłacie sporego odszkodowania.

Kluczowy problem stanowią zasady kwalifikacji rzeczy do renowacji lub kasacji, w szczególności zaś określenie, kto i wedle jakich kryteriów miałby podejmować decyzję w tym zakresie. Wystąpić mogą na tym tle również inne wątpliwości, np. czy właściciel mógłby żądać wypłaty odszkodowania, pomimo pozytywnej opinii o możliwości renowacji obiektu.

Przykłady z praktyki

Praktyka funkcjonowania Precision Services Group przynosi wiele przykładów ocalenia wartościowych elementów wyposażenia zalanych lub zagrożonych wilgocią. Wzięliśmy udział w akcji ratowania wykonanego z rzadkich i drogich gatunków drewna parkietu w Centrum Muzyki. Dzięki swojej konstrukcji i zastosowanym materiałom zapewniał niezwykłe właściwości akustyczne, a do jego montażu sprowadzeni zostali specjaliści z Japonii. Niestety, groziło mu całkowite zniszczenie wskutek oddziaływania wilgoci.

W typowej sytuacji podłoga uległaby zniszczeniu, a towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciłoby spore odszkodowanie. Jednak dzięki doświadczeniu naszych techników, działających w trudnych warunkach, udało się przeprowadzić osuszanie podposadzkowe w dużej mierze bezinwazyjnie, dzięki czemu udało się uchronić unikalny parkiet przed zniszczeniem, a ubezpieczyciela przed kosztami. W opisywanym przypadku wyzwanie stanowiło nie tylko usunięcie nadmiaru wilgoci, ale również przeprowadzenie tego procesu w sposób jak najmniej naruszający integralność podłogi.

Przyszłość należy do renowacji

Renowacja po zalaniu przynosi wiele różnorodnych korzyści wszystkim uczestnikom rynku i dlatego stanowi interesującą alternatywę w procesie likwidacji szkód wywołanych przez wodę. Ubezpieczyciele mogą uniknąć obowiązku wypłaty sum odszkodowania, poszkodowani mogą nadal cieszyć się swoją unikalną własnością, która mimo zalania zachowała swoją wartość materialną i sentymentalną. Bardzo ważne jest również skrócenie czasu niezbędnego do przywrócenia stanu pierwotnego. W niektórych przypadkach wartość dodaną stanowić może ochrona przed zniszczeniem rzeczy cennych dla dziedzictwa kulturalnego lub historycznego.

Renowacja wpisuje się również znakomicie w coraz popularniejszy proekologiczny trend naprawiania rzeczy zamiast zastępowania ich nowymi.

Inwestycja w metody renowacyjne i szkolenie specjalistów w tej dziedzinie może przynieść długoterminowe korzyści, zmieniając podejście do zarządzania skutkami katastrof naturalnych. Ubezpieczyciele, którzy dostrzegą te korzyści, mogą nie tylko zredukować koszty, ale również zbudować pozytywny wizerunek firmy, oparty na zrównoważonym podejściu do zarządzania kryzysowego.

Zbigniew Prokopczyk

Precision Services Group

PKO Ubezpieczenia sprzedał milion polis PKO Dom

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od września 2021 roku na polskim rynku oferowana jest ubezpieczenie domów i mieszkań PKO Dom. Kilka tygodni temu jego sprzedaż osiągnęła poziom miliona polis.

O powyższym fakcie poinformował w serwisie LindkedIn Tomasz Mańko, wiceprezes zarządu PKO Ubezpieczenia. „Gratulacje dla wspaniałych zespołów PKO Bank Polski i PKO Ubezpieczenia. Nie zwalniamy tempa, czekają na nas miliony klientów” – napisał.

Ubezpieczenie domu lub mieszkania PKO Dom zapewnia ochronę m.in. od zdarzeń losowych, kradzieży z włamaniem, rabunku i dewastacji, OC w życiu codziennym oraz assistance. Klienci mogą też skorzystać z  ofert dodatkowych oraz objąć ubezpieczeniem dom w budowie. Ubezpieczenie wspiera technologia smart home firmy FIBARO. PKO Dom oferowane jest w trzech pakietach.

PKO Dom jest dostępne we wszystkich kanałach dystrybucji banku – przez iPKO, IKO, Call Center lub u doradców. Przy likwidacji szkody klienci mogą wybrać dogodną dla siebie formę zgłoszenia – zdalnie lub w oddziałach banku.

(AM, źródło: LinkedIn, gu.com.pl)

Swiss Re o kaskadowych skutkach klęsk żywiołowych i innych kluczowych zagrożeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Świat stoi w obliczu wielu wzajemnie powiązanych kryzysów, które powodują coraz bardziej złożone zagrożenia – taki wniosek płynie z 12. edycji opracowanego przez Swiss Re raportu SONAR dotyczącego pojawiających się zagrożeń. Dokument przedstawia 16 ryzyk i ich potencjalny wpływ na sektor ubezpieczeniowy i społeczeństwo.

– Żyjemy w świecie charakteryzującym się wzajemnie połączonymi kryzysami, które z kolei mogą powodować powstawanie nowych zagrożeń. Dla reasekuratorów/ubezpieczycieli kluczowe jest przewidywanie trendów i zrozumienie, jak główne problemy globalne, takie jak zmiany klimatyczne, niepewność gospodarcza lub zawirowania geopolityczne, mogą mieć wpływ nie tylko na branżę, ale także na całe społeczeństwo – powiedział Patrick Raaflaub, dyrektor ds. ryzyka Swiss Re Group.

Jedna katastrofa uruchamia lawinę

Autorzy raportu zwracają uwagę, że chociaż powodzie, pożary i burze mogą prowadzić do szkód materialnych i ofiar śmiertelnych, to ich kaskadowe skutki stwarzają dodatkowe ryzyko. Przykładowo: pożary mogą mieć wpływ na infrastrukturę wodną, zanieczyszczając źródła wody lub ograniczając do niej dostęp. Powodzie i burze mogą również uszkodzić sieci energetyczne oraz zakłócić działanie sieci transportowych, powodując przestoje linii produkcyjnych z powodu braku mocy, co prowadzi do strat w czasie produkcji, psucia się materiałów i opóźnień w dostawach. Jeżeli naruszona zostanie infrastruktura krytyczna i łańcuchy dostaw, może dojść do znaczącej kumulacji szkód.

Odporność łańcucha dostaw powinna być priorytetem

Raport wskazuje, że choć bezpieczeństwo łańcuchów dostaw było dla firm priorytetem po zakłóceniach na dużą skalę spowodowanych pandemią Covid-19, to obecnie uwaga przedsiębiorstw ponownie skupiła się na natychmiastowych oszczędnościach. Wzrosła presja kosztowa, ale wzrosły także zagrożenia dla łańcuchów dostaw – czego przykładem jest kryzys na Morzu Czerwonym. Ze względu na bardziej niestabilny krajobraz geopolityczny, rosnącą częstotliwość ekstremalnych zjawisk pogodowych, niepewność gospodarczą oraz zwiększone ryzyko cybernetyczne i technologiczne, kluczowe szlaki dostaw na całym świecie prawdopodobnie staną się mniej bezpieczne. Autorzy dokumentu są zdania, że biorąc pod uwagę obecną sytuację i negatywne perspektywy dotyczące tych czynników ryzyka, odporność łańcucha dostaw powinna znajdować się na pierwszym miejscu w programach przedsiębiorstw. Jeżeli ryzyko kumuluje się lub pokrywa się z już obciążonym łańcuchem dostaw, skutki gospodarcze mogą być znaczące.

Zagrożone zdrowie

Raport zauważa, że zmiany klimatu i problemy związane z łańcuchem dostaw wpływają również na infrastrukturę opieki zdrowotnej, a sytuację pogarsza konsekwentne niedofinansowanie systemów opieki zdrowotnej. Podstawowe usługi, takie jak dostawy wody, kanalizacji i energii elektrycznej, mogą zostać zagrożone w przypadku ekstremalnych scenariuszy klimatycznych, ze zwiększonym ryzykiem częstych powodzi i innych zdarzeń powodujących zakłócenia. Osłabienie usług zdrowotnych zwiększa ryzyko dla społeczeństw, a opóźniona lub nieodpowiednia opieka przyczynia się do wyższej zachorowalności i śmiertelności, a tym samym wpływa również na gospodarkę poprzez zwiększoną absencję związaną ze zdrowiem i niedobory kadrowe. Niedofinansowanie systemów opieki zdrowotnej i jego skutki budzą obawy w krajach o niskich, średnich i wysokich dochodach.

(AM, źródło: Swiss Re)

Hongkong najdroższym miastem na świecie dla międzynarodowych pracowników

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tegoroczne podium rankingu Mercer „Cost of Living 2024” ponownie otwiera Hongkong. Tuż za nim uplasował się Singapur. Biorąc pod uwagę, że Zurych, Genewa i Bazylea znajdują się w pierwszej piątce najdroższych miast, wysokie koszty życia w Szwajcarii mogą korelować z wysoką jakością życia.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że rosnące koszty mieszkaniowe w wielu miastach na całym świecie sprawiły, że mobilność stała się wyzwaniem dla pracodawców. Inflacja również zmniejsza siłę nabywczą i dodatkowo obciąża pakiety wynagrodzeń. Czynniki te mogą utrudniać pracodawcom przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych talentów, a także zwiększać wydatki na wynagrodzenia i świadczenia, ograniczać mobilność talentów i podnosić koszty operacyjne.

– Kryzys związany z kosztami utrzymania miał znaczący wpływ na międzynarodowe organizacje i ich pracowników – powiedziała Yvonne Traber, Global Mobility Leader Mercer. – Ważne jest, aby organizacje były na bieżąco informowane o trendach w zakresie kosztów utrzymania i stopach inflacji oraz zbierały opinie pracowników na temat tych kwestii, aby skutecznie zarządzać ich wpływem. Wysokie koszty utrzymania mogą wymagać od pracowników dostosowania stylu życia, ograniczenia wydatków uznaniowych, a nawet walki o zaspokojenie podstawowych potrzeb – dodaje.

Zdaniem ekspertki, aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, pracodawcy mogą oferować pakiety wynagrodzeń, które obejmują dodatki mieszkaniowe lub dotacje, zapewniać usługi wsparcia i badać alternatywne strategie pozyskiwania talentów.

TOP 10 2024 Cost of Living City Ranking

  1. Hongkong
  2. Singapur
  3. Zurych
  4. Genewa
  5. Bazylea
  6. Berno
  7. Nowy Jork
  8. Londyn
  9. Nassau
  10. Los Angeles

– Kraje Europy Zachodniej w większości utrzymały swoją pozycję, jeśli chodzi o koszty życia – nie wzrastają znacząco, ale i tak te koszty są wysokie na tle innych części świata. Natomiast miasta z państw Europy Środkowo-Wschodniej, mimo że istotnie wzrosły w rankingu kosztowym (wysoka inflacja, wzrost wynagrodzeń), nadal są znacznie tańsze od Europy Zachodniej, a jednocześnie atrakcyjne pod względem warunków życia pracowników – wskazuje Małgorzata Ciarka, Career Business Leader Mercer Polska. – Warto zauważyć, że koszty pracownicze w polskich miastach rosną szybko, więc Warszawa, Kraków i Wrocław mieszczą się już w drugiej setce najdroższych miast na świecie, podobnie jak Budapeszt, Zagrzeb i Lubljana. Wszystkie te miasta oferują także wysoki standard życia. Podobny standard zapewnia Praga, ale nadal jest znacznie droższa, natomiast takie miasta jak Bukareszt, Sofia i Belgrad, mimo niskich kosztów, nie dorównują jakością życia. Polska w tym zestawieniu plasuje się więc na bardzo atrakcyjnej pozycji dla lokowania pracowników – podkreśla.

Ranking miast

W Azji znajdują się dwa miasta o najwyższych kosztach utrzymania. Czynniki wpływające na koszty życia w tym regionie obejmują inflację, ożywienie gospodarcze, ceny paliw i żywności, środki strukturalne i globalne spowolnienie gospodarcze.

Pięć europejskich miast znalazło się w pierwszej dziesiątce światowego rankingu, w tym cztery miasta w Szwajcarii. Londyn awansował o dziewięć miejsc na ósmą pozycję. Koszty życia w Europie różnią się w zależności od miasta, ale przewiduje się, że roczna stopa inflacji w strefie euro spadnie w 2024 r., co wskazuje na pewną stabilność kosztów.

Koszty życia w USA pozostają istotną kwestią w 2024 r., przy czym wszystkie amerykańskie miasta w rankingu znalazły się w pierwszej setce, a siedem z nich w pierwszej dwudziestce. Kanadyjskie miasta znajdują się w dolnej części rankingu miast Ameryki Północnej.

O rankingu

Ranking Mercer obejmuje 227 miast na pięciu kontynentach. Badanie to mierzy porównawcze koszty ponad 200 pozycji w każdej lokalizacji; obejmują one zakwaterowanie, transport, żywność, odzież, artykuły gospodarstwa domowego i rozrywkę. Zebrane dane dostarczają pracodawcom kluczowych informacji potrzebnych do projektowania efektywnych i przejrzystych pakietów wynagrodzeń dla międzynarodowych pracowników. Dane wykorzystane w porównaniu kosztów utrzymania i wynajmu mieszkań Mercera pochodzą z ankiety przeprowadzonej w marcu 2024 roku.

(AM, źródło: Marsh)

18,443FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie