Blog - Strona 345 z 1520 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 345

Jak podejść do sukcesji przedsiębiorstwa od strony finansowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podejście do sukcesji przedsiębiorstwa od strony finansowej wymaga starannego planowania i analizy. Anna Remża, dyrektorka agencji ubezpieczeniowej i członkini Polskiego Stowarzyszenia Rekomendowanych Doradców Ubezpieczeniowych, zwraca uwagę na kilka kluczowych czynników.

Zdaniem ekspertki, jednym z najważniejszych czynników jest ocena wartości przedsiębiorstwa, uwzględniająca aktywa, zadłużenie, bieżące zobowiązania, dochody i przyszłe potencjalne zyski. Ustalenie wartości przedsiębiorstwa pozwoli określić jego cenę i strategię sukcesji. Inne istotne elementy to

  • zabezpieczenie finansowe, konieczne, aby móc sfinansować proces sukcesji i zapewnić płynność finansową przedsiębiorstwa w trakcie realizowania wybranej strategii,
  • strategia sukcesji, którą najlepiej opracować przy współpracy z prawnikiem specjalizującym się w tym obszarze,
  • planowanie podatkowe.

– Dobra strategia sukcesji, która będzie uwzględniała powyższe aspekty, pozwoli na zachowanie ciągłości i stabilności firmy po jej przejęciu. Odpowiednie przygotowanie sukcesorów do przejęcia roli zarządzającego firmą może wymagać dodatkowych nakładów finansowych na szkolenia, mentoring i wdrożenie – uważa Anna Remża.

W ocenie ekspertki sukcesję firmy może ułatwić zawarcie ubezpieczenia na życie przedsiębiorcy. Zwłaszcza jeśli firma jest własnością jednoosobową lub rodzinną.

– Środki uzyskane z wypłaty świadczenia z polisy w przypadku śmierci jej posiadacza pozwolą pokryć koszty procesu sukcesji, takie ja: spłata bieżących i natychmiastowo wymagalnych zobowiązań, spłata kredytów, zapewnienie środków na płynność finansową w trakcie procesu przejmowania przedsiębiorstwa przez sukcesorów, minimalizowanie ryzyka utraty klientów i kontraktów, opłata zobowiązań podatkowych, koszty przeszkolenia i wdrożenia nowych właścicieli, pokrycie wynagrodzenia zarządcy sukcesyjnego, bieżące finansowanie firmy w okresie przejściowym – wylicza Anna Remża.

Dodaje, że jeśli według strategii firma ma zostać sprzedana na zewnątrz, to środki z polisy na życie przedsiębiorcy pozwolą przetrwać czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego nowego nabywcy i nie sprzedawać jej pod presją czasu, nieadekwatnie do wartości firmy.

Więcej na temat sukcesji:

https://gu.com.pl/sukcesja-z-fundacja-rodzinna-czy-bez-fundacji/

https://gu.com.pl/sukcesja-i-zapis-windykacyjny/

https://gu.com.pl/sukcesja-czy-warto-wyspecjalizowac-sie-w-tym-obszarze/

(AM, źródło: Vamos Media)

Problemy firm spowodowały skokowy wzrost wypłat z ubezpieczeń należności

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zakończenie rządowych programów pomocowych związanych z pandemią Covid-19 pogorszyło wypłacalność przedsiębiorstw. Efektem tego zjawiska był mocny wzrost wartości odszkodowań wypłaconych z ubezpieczeń należności – podał money.pl.

Powołując się na dane Polskiej Izby Ubezpieczeń, serwis wskazuje, że w 2023 r. ubezpieczyciele należności zaspokoili roszczenia opiewające na kwotę 384,5 mln zł – o 75% wyższą niż w 2022 r. Zdaniem rozmówców money.pl był to skutek wyczerpania się covidowej kroplówki, którą państwo zaserwowało firmom, aby zapobiec fali bankructw i chronić miejsca pracy w trakcie pandemii.

Katarzyna Kowalska, wiceprezeska Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, zwraca uwagę, że równolegle do zakończenia tarcz covidowych nastąpił mocny wzrost kosztów finansowania w efekcie podniesienia stóp procentowych, a jednocześnie doszło do pogorszenia koniunktury gospodarczej. Ekspertka zwraca uwagę, że nastąpił wzrost liczby upadłości firm w innych krajach Europy, w tym odbiorców towarów od polskich producentów. Najgorsza sytuacja miała miejsce w budownictwie, z wyjątkiem deweloperów mieszkaniowych, w transporcie, handlu detalicznym, branży automotive, chemicznej i rolnictwie. Maciej Harczuk, członek zarządu Allianz Trade, dodaje, że w wielu krajach liczba bankructw przekroczyła już poziomy sprzed pandemii. Dochodzi do nich w transporcie drogowym, meblach, ale także m.in. produkcji opakowań. Z kolei na rynku wewnętrznym mocno ucierpiała branża stalowa i wyrobów z metali oraz budownictwo. Ekspert dodaje, że w efekcie postępującej konsolidacji na rynku handlu znika wiele tradycyjnych sklepów, co wiąże się ze stratami dla producentów art. spożywczych, napojów, kosmetyków i chemii gospodarczej czy artykułów konsumenckich: odzieży, obuwia, wyposażenia mieszkań. Maciej Harczuk wskazuje, że szkody i niewypłacalności są obecnie największym obciążeniem dla firm z sektora MŚP.

Money.pl zwraca uwagę, że w 2023 r. polskie przedsiębiorstwa ubezpieczyły obroty handlowe na kwotę 911 mld zł, o 10% wyższą niż rok wcześniej. Katarzyna Kowalska nie spodziewa się jednak, aby w tym roku nastąpił spektakularny przyrost ubezpieczonych obrotów handlowych. Głównie ze względu na oszczędnościową politykę przedsiębiorstw. Sama KUKE też nie spodziewa się większego wzrostu wartości wypłaconych odszkodowań.

Więcej:

money.pl z 13 kwietnia, Karolina Wysota „W gospodarce Polski narasta niebezpieczne zjawisko. Nowa odsłona zombie”

(AM, źródło: money.pl)

Chińczycy wolą się leczyć w Hongkongu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dla branży indywidualnych ubezpieczeń wypadkowych i zdrowotnych (PA&H) w Hongkongu na lata 2024–2028 prognozowana jest skumulowana roczna stopa wzrostu na poziomie 7,4%.

Składka przypisana brutto wzrośnie z 2,7 mld dol. w 2024 do 3,6 mld dol. w 2028 r. – przewiduje firma analityczna Global Data. W 2024 r. wzrost wyniesie 7,2%, dzięki zwiększonej świadomości zdrowotnej po pandemii, jak również zwiększeniu ruchu podróżnych od lutego 2023 r., kiedy zniesiono przedłużone restrykcje pandemiczne.

– Branża ubezpieczeń PA&H w Hongkongu kontynuowała wzrost o 8% w 2023 r., po uzyskaniu 8,9% wzrostu w 2022 r. Do wzrostu przyczyniła się rosnąca świadomość zdrowotna, zmiany demograficzne i wzrost cen ubezpieczeń z powodu inflacji. Powrót ruchu turystycznego z Chin kontynentalnych również oznaczał wsparcie dla ubezpieczeń zdrowotnych i podróżnych – komentuje Prasanth Katam z Global Data

Klientów z Chin przyciąga do Hongkongu wyższa jakość opieki zdrowotnej, lepsza infrastruktura i krótsze terminy oczekiwania. Ubezpieczyciele z Hongkongu oferują takie udogodnienia, jak dodatkowa ochrona dla członków rodziny, ochrona oparta na kryterium ciężkości przypadku i elastyczność umożliwiająca zakup wyższej ochrony dla określonych typów zachorowań, co jest niedostępne w polisach oferowanych w Chinach kontynentalnych.

Zwiększona integracja ubezpieczycieli z Hongkongu i Chin poprzez inicjatywy wzajemnej wymiany na obszarze Greater Bay Area (GBA), takie jak Insurance Connect, również przyczyniają się do rozwoju ubezpieczeń PA&H w Hongkongu. Insurance Connect pozwala ubezpieczycielom z Hongkongu zakładać centra obsługi posprzedażowej w GBA, umożliwiając im bezpośredni kontakt z klientami, cross-selling produktów i obsługę roszczeń na całym obszarze.

Czynniki demograficzne również są istotne dla rozwoju ubezpieczeń zdrowotnych. Populacja Hongkongu starzeje się w szybkim tempie, więc rośnie popyt na ubezpieczenia zdrowotne. Aby zaspokoić zapotrzebowanie, ubezpieczyciele w Hongkongu muszą zaoferować plany dla chorób krytycznych, czyli polisy z pełną ochroną dla osób z cukrzycą, rakiem, po zawale czy udarze.

AC

Austria: Wynik techniczny zmalał, ale finansowy wzrósł

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Składka przypisana austriackich ubezpieczycieli w 2023 r. wyniosła 21,95 mld euro, co oznacza wzrost o 5,43% lub o 1,13 mld euro w stosunku do poprzedniego roku. W samym IV kwartale 2023 r. nastąpił wzrost wolumenu składek o 7,51% r/r, do 4,99 mld euro, w porównaniu z IV kw. 2022 r. – podał austriacki Urząd ds. Rynku Finansowego.

Rozkład całorocznej sumy składek przedstawiał się następująco: ubezpieczenia non-life i wypadkowe – 14,01 mld euro (+9,01%); ubezpieczenia zdrowotne – 2,86 mld euro (+8,89%). W przeciwieństwie do tego, suma składek z ubezpieczeń na życie zmalała o 4,85%, do 5,08 mld euro. W IV kw. składka sektora non-life/wypadkowego wyniosła 2,98 mld euro (+10,16%), sektora życiowego 1,28 mld euro (+0,32%) i sektora ubezpieczeń zdrowotnych 723,4 mln euro (+10,54). W 2023 r. wynik techniczny w porównaniu z rokiem poprzednim zaliczył spadek o 6,45% albo 37,69 mln euro, do 546,73 mln euro, podczas gdy wynik finansowy wzrósł o 40,12% albo 874,69 mln euro, do 3,05 mld euro.

(AC, źródło: Xprimm)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 16/2024

0

Dodatek specjalny LIDERZY UBEZPIECZEŃ GRUPOWYCH:

  • Artur Skiba, UNIQA: Dziesięć lat Ochrony z plusem – str. 9
  • Aneta Kłębokowska, SIGNAL IDUNA: Odpowiedź na wyzwania w erze ochrony zdrowia i nowych technologii – str. 10
  • Marek Piętka, Nationale-Nederlanden: Ubezpieczenia grupowe mają swoje miejsce w strategii HR – str. 11

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Igrali, igrali, no i się doigrali – str. 2
  • ERGO Hestia: Zmiany klimatu potęgują zagrożenia dla rolnictwa. Odpowiedzią ubezpieczenia? – str. 5
  • KNF: OC jest już na minusie – str. 6
  • CUK Ubezpieczenia: Gala Złotych Rombów. Kubańska noc biznesowych osiągnięć – str. 7
  • PIU: Prawie bilion złotych ubezpieczonych obrotów handlowych w 2023 r. – str. 8
  • PFR Portal PPK: Kto jest Odpowiedzialnym i Przyjaznym Pracodawcą? – str. 13
  • Kearney: 2024 rokiem bezprecedensowych wyzwań i możliwości dla ubezpieczeń – str. 14
  • Rzecznik Finansowy: Opłaty są zmorą działu I – str. 17
  • Katarzyna Pilczuk: Marka osobista – wyzwania nie kończą się nigdy – str. 18
  • Grzegorz Leśniewski: Retencja danych na przykładzie firmy brokerskiej – str. 19
  • Wojciech Semmerling: Zostańmy biznesowymi przyjaciółmi – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: O jedno ubezpieczenie za dużo? – str. 21
  • Adam Kubicki: Jak zadbać o jakość komunikacji z klientem – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Neil Rackham, SPIN® SELLING. Sprzedawaj skuteczniej dzięki stawianiu właściwych pytań we właściwym czasie – str. 22
  • W Warcie przy śniadaniu o ubezpieczeniach leasingu – str. 24

Janusz Wojtas nowym CEO Trasti

0
Janusz Wojtas

W związku z powołaniem Artura Olecha na stanowisko prezesa zarządu PZU SA, Trasti wybrało jego następcę. Od 12 kwietnia CEO spółki jest Janusz Wojtas – związany z Trasti od początku istnienia marki, współzałożyciel firmy i dotychczasowy przewodniczący rady nadzorczej.

Artur Olech kierował Trasti od maja 2020 roku. – Moim marzeniem jest, aby Trasti kontynuowało wyznaczanie trendów w cyfryzacji ubezpieczeń i stało się wzorem nowoczesnej organizacji ubezpieczeniowej – komentuje Artur Olech.

Trasti w ciągu trzech lat działalności operacyjnej wprowadziło szereg innowacyjnych produktów i procesów, m.in. autocasco all risk ze zniesionym progiem opłacalności naprawy, wspierane sztuczną inteligencją procesy obsługi czy superszybką ścieżkę sprzedaży.

– Artur, prowadząc spółkę w pierwszym etapie wejścia na rynek, zebrał silny zespół ekspercki, który poprowadzi firmę do dalszego rozwoju – komentuje Anna Wójtowicz-Kotlewska, wiceprezeska Trasti.

Zarząd spółki podkreśla, że zmiana nie wpłynie na jej bieżącą działalność czy realizację dotychczasowych planów. Insurtech rozwija się stabilnie i dynamicznie, a prognozy na 2024 rok są bardzo optymistyczne, co pokazują wyniki pierwszego kwartału 2024, które Trasti opublikuje w najbliższym czasie.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Nowy zarząd PZU SA rozpoczął pracę

0
Artur Olech

12 kwietnia pełnienie swoich funkcji rozpoczynają członkowie zarządu PZU SA z Arturem Olechem na czele, powołani na stanowiska 27 marca przez radę nadzorczą spółki.

RN powołała w skład zarządu PZU SA Artura Olecha, powierzając mu funkcję prezesa, oraz Bartosza Grześkowiaka, Elżbietę Häuser-Schöneich i Jana Zimowicza na stanowiska członków zarządu. Wszystkie powołania następują od 12 kwietnia na okres wspólnej kadencji, obejmującej trzy pełne lata obrotowe 2023–2025 i wymagają uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego.

Z poprzedniego składu we władzach spółki pozostali Tomasz Kulik oraz Maciej Rapkiewicz.

Więcej na temat nowych członków zarządu PZU SA w artykule na portalu GU.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Magdalena Kurpiewska w zarządzie spółek ubezpieczeniowych Generali Polska

0
Magdalena Kurpiewska i Krystyna Matysiak

10 kwietnia rady nadzorcze spółek ubezpieczeniowych Generali Polska potwierdziły powołanie Magdaleny Kurpiewskiej do zarządu. Przejmie ona odpowiedzialność za HR, zastępując Krystynę Matysiak, która pozostanie w zarządzie, odpowiadając za zrównoważony rozwój i strategię.

– Cieszę się, że Magdalena Kurpiewska wzmocni nasz zarząd, wspierając uwolnienie potencjału ludzi w naszej organizacji. Jestem też bardzo zadowolony, że tak doświadczona menedżerka jak Krystyna Matysiak będzie teraz koncentrować się na włączaniu zrównoważonego rozwoju do naszych działań biznesowych, odgrywając jednocześnie kluczową rolę w rozwoju strategii Generali Polska. Gratuluję Magdalenie oraz Krystynie i życzę im powodzenia w nowych rolach  – powiedział Roger Hodgkiss, prezes Generali Polska.

Magdalena Kurpiewska dołączyła do Generali w 2017 roku. Od sierpnia 2021 r. pełniła funkcję członka zarządu Generali Investments TFI, odpowiadając za obszar HR, Administracji i IT. Jest menedżerką z wieloletnim doświadczeniem w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi w spółkach rynku finansowego. Pełniła m.in. funkcje dyrektora HR w Polskiej Agencji Prasowej, Pekao S.A. oraz dyrektora Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi PZU.

Krystyna Matysiak jest członkinią zarządu spółek Generali Polska od 2017 r. W tym czasie odpowiadała przede wszystkim za HR i Organizację. Od kwietnia 2023 r. w Biurze Regionalnym Generali w Azji nadzorowała obszar HR i Organizacji w Hongkongu, Indiach, Indonezji, Filipinach, Tajlandii, Wietnamie, Malezji i Chinach.

Magdalena Kurpiewska, po objęciu nowych obowiązków w spółkach ubezpieczeniowych, zrezygnowała z pełnienia funkcji w zarządzie Generali Investments TFI.

(AM, źródło: Generali)

Anna Hyska zasili szeregi UNIQA

0
Anna Hyska

Jak dowiedziała się „Gazeta Ubezpieczeniowa”, Anna Hyska, dyrektorka Sprzedaży Multiagencyjnej Obszar Centralny, opuszcza PZU. Ekspertka przechodzi do UNIQA, gdzie będzie dyrektorką Działu Kluczowych Klientów. W obszarze jej zainteresowań będą agencje sieciowe. 

Anna Hyska ma 20 lat doświadczenia w branży ubezpieczeniowej. Karierę rozpoczynała w ERGO Hestii, gdzie m.in. jako menedżerka sprzedaży sprawowała bezpośredni nadzór i zarządzała grupą 30 agentów na terenie Warszawy i województwa mazowieckiego. Pracowała także dla Allianz, HDI Asekuracja oraz Gothaer (obecnie Wiener) i InterRisk. Zasiadała też w zarządzie multiagencji ASF Premium. Anna Hyska jest specjalistką w zakresie sprzedaży.

(inf. własna)

Maciej Woliński opuścił Allianz Polska

0
Maciej Woliński

Maciej Woliński nie jest już dyrektorem Departamentu Sprzedaży Sieci Agencyjnej TUiR Allianz Polska. Stanowisko to objął zaledwie w październiku ubiegłego roku.

Według informacji przekazanych „Gazecie Ubezpieczeniowej” przez Allianz, odejście Macieja Wolińskiego to efekt decyzji zakładu o nowym podejściu do zarządzania siecią wyłączną majątkowego Allianz oraz do zarządzania współpracą z multiagencjami. Ze względu na różnice pomiędzy nimi, wymagające innego podejścia, różnych kompetencji i zakresu działań, zdecydowano się na wprowadzenie modelu z zadaniami rozdzielonymi pomiędzy dyrektora zarządzającego siecią agencyjną wyłączną oraz dyrektora odpowiedzialnego za współpracę z multiagencjami. Allianz prowadzi już rekrutację na te dwa stanowiska. Do czasu powołania nowych dyrektorów za zarządzanie siecią wyłączną i współpracą z multiagencjami osobiście odpowiada Adam Moczydłowski, członek zarządu TUiR Allianz Polska odpowiedzialny za sprzedaż.

Maciej Woliński jako dyrektor Departamentu Sprzedaży Sieci Agencyjnej odpowiadał za zarządzanie siecią wyłączną majątkową i za multiagencje. Menedżer zaczynał pracę w branży jako agent ubezpieczeniowy. Ma ponad 20 lat doświadczenia w kierowaniu strukturami sprzedaży. Przed Allianz był związany z PZU, gdzie aktywnie zarządzał sieciami agentów oraz współpracą z brokerami.

(inf. własna)

18,421FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie