Blog - Strona 418 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 418

Ruch z PZU do Orlenu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ubiegłym PKN Orlen chciał nabyć akcje Ruchu od spółek Grupy PZU – wynika z ustaleń „Pulsu Biznesu”.

Według dokumentów, do których dotarł „PB”, w grudniu 2023 r. koncern naftowy chciał nabyć w sumie 35% akcji kolportera, które znajdowały się w portfelach PZU SA, PZU Życie (po 14,5%) oraz Alior Banku (6%). Po finalizacji transakcji Orlen stałby się wyłącznym udziałowcem Ruchu. Obie strony potencjalnej transakcji odmówiły komentarza.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 9 stycznia, Magdalena Graniszewska, Agnieszka Morawiecka „Orlen przymierza się do odkupienia Ruchu od PZU”

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Japonia: Ubezpieczyciele poradzą sobie z trzęsieniem ziemi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wpływ roszczeń z tytułu trzęsienia ziemi z 1 stycznia w Japonii na zyski głównych krajowych ubezpieczycieli non-life będzie do przyjęcia w stosunku do zysku netto sektora – stwierdził AM Best w komentarzu rynkowym.

Czterej najwięksi japońscy ubezpieczyciele majątkowi – Tokio Marine & Nichido Fire Insurance, Sompo Japan Insurance, Mitsui Sumitomo Insurance i Aioi Nissay Dowa Insurance – mają dobrze zdywersyfikowane profile biznesowe i silne pozycje kapitałowe, co powinno być bardziej niż wystarczające na pokrycie potencjalnych strat spowodowanych przez trzęsienie ziemi. Łączne aktywa tych czterech krajowych ubezpieczycieli, reprezentujące większość udziałów w rynku ubezpieczeń majątkowych, wynoszą ok. 7 bln jenów (48,6 mld dol.).

Firma modelowania katastroficznego Karen Clark & Co. podała, że suma strat ubezpieczonych wynikłych z trzęsienia ziemi sięgnie 6,4 mld dol., gdzie ponad dwie trzecie wyniosą szkody w budynkach mieszkalnych. AM Best spodziewa się, że negatywny wpływ na rentowność segmentu pożarowego, najbardziej zaangażowanego w likwidację szkód po trzęsieniu ziemi, zrównoważą zyski z innych linii.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Wydarzenia roku 2023: Anna Włodarczyk-Moczkowska Człowiekiem Roku, ERGO Hestia, TUW PZUW, Nationale-Nederlanden, ASF i Inter-Broker nagrodzone

0
Źródło zdjęcia: GU

2023 był rokiem wielu znaczących wydarzeń w polskich ubezpieczeniach. Zgodnie z tradycją „Gazeta Ubezpieczeniowa” postanowiła wybrać te, które jej zdaniem odgrywały wiodącą rolę w swoich segmentach w ciągu minionych dwunastu miesięcy.

WYDARZENIE ROKU

Przyjęcie przez Komisję Nadzoru Finansowego nowelizacji Rekomendacji U dotyczącej dobrych praktyk w bancassurance w uznaniu dla:

  1. opracowania regulacji:
  2. dostosowanych do zmian, jakie nastąpiły od 2014 r., tj. od przyjęcia starej wersji Rekomendacji U,
  3. spełniających oczekiwania nadzorcze,
  4. pozwalających na oferowanie klientom wartościowych dla nich produktów ochronnych w bankowym kanale dystrybucji;
  5. otwartości KNF w procesie konsultacji aktu na dialog z rynkiem ubezpieczeń.

CZŁOWIEK ROKU

Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezeska zarządu Compensy w uznaniu dla:

  1. podjęcia wyzwania, jakim będzie kierowanie spółką powstałą z połączenia Compensy i Wienera;
  2. osiągnięć Compensy pod jej kierownictwem w 2023 r., takich jak:
  3. uatrakcyjnienie oferty produktowej poprzez m.in. wzbogacenie grupowego ubezpieczenia na życie Compensa Bezpieczna Grupa o 19 ryzyk niewystępujących wcześniej oraz zwiększenie liczby zabiegów chirurgicznych do 611 operacji i modyfikację treści OWU na bardziej przyjazną dla ubezpieczonych, a także wprowadzenie ubezpieczenia sprzętu i urządzeń kupowanych w sklepach internetowych i stacjonarnych,
  4. zwycięstwo projektu wprowadzającego sztuczną inteligencję do likwidacji szkód w programie akceleracyjnym Vienna Insurance Group pod nazwą Xelerate,
  5. udostępnienie pośrednikom ubezpieczeniowym OMNI – nowego rozwiązania technologicznego umożliwiającego agentom szybkie i łatwe zestawienie ofert indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych Compensy, Benefia24 oraz Beesafe,
  6. wdrożenie Zasad Fair Play, które określają pierwszoplanową rolę agenta ubezpieczeniowego w dystrybucji produktów Compensy,
  7. wdrożenie e-Wniosku umożliwiającego pośrednikom podpisanie wniosku ubezpieczeniowego w sposób elektroniczny, co skraca i upraszcza proces wystawienia polisy na życie;
  8. owocnego dialogu ze środowiskiem brokerskim, m.in. w ramach cyklu spotkań pod nazwą Era Brokera.

UBEZPIECZYCIEL ROKU

ERGO Hestia za:

  1. wdrożenie wielu innowacyjnych rozwiązań, takich jak m.in. największa na rynku transformacja chmurowa, pozwalająca zmodernizować ofertę produktową zakładu oraz wdrożenie bezpiecznego dostarczania klientom dokumentacji w postaci trwałego nośnika opartego na technologii blockchain;
  2. zwycięstwo w rankingu jakości danych przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń do Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz w rankingu współpracy z brokerami, przeprowadzonym przez KNF, a także w organizowanym pod auspicjami Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych konkursie Fair Play na ubezpieczyciela majątkowego najlepiej przestrzegającego zasad partnerskiej współpracy z brokerami;
  3. udoskonalenia wprowadzone w obszarze sprzedaży, które objęły m.in. modyfikacje flagowego ubezpieczenia życiowego ERGO 4 i ubezpieczenia majątkowego ERGO 7, rozpoczęcie dystrybucji Agrocasco będące ostatnim etapem wdrażania ERGO Ubezpieczeń Rolnych oraz zmiany w organizacji sieci sprzedaży mające na celu wzmocnienie jednostek terenowych, wyższy poziom partnerstwa z agentami oraz poszerzenie grona pośredników;
  4. zdobycie jako jeden z pierwszych zakładów na europejskim rynku ubezpieczeniowym certyfikatów ISO 27001 (system zarządzania bezpieczeństwem informacji) oraz ISO 27017 (bezpieczeństwo informacji w chmurze).

MULTIAGENCJA ROKU

ASF Premium za:

  1. dynamiczny rozwój sprzedaży, czego wyrazem jest zebranie ponad 600 mln zł rocznej składki i wypracowanie dynamiki wzrostu wynoszącej średnio 138%;
  2. sukces programu DobryAgent.pl promującego pośredników i oferującego im narzędzia i wsparcie w różnych obszarach działalności w postaci sześciu placówek franczyzowych i 20 punktów partnerskich funkcjonujących zaledwie po 14 miesiącach od zbudowania koncepcji programu;
  3. ponad 500 uczestników 50 szkoleń i warsztatów zrealizowanych w trakcie 150 dni szkoleniowych Akademii Dobrego Agenta, czyli autorskiego programu szkoleniowego, którego celem jest kształtowanie praktycznych umiejętności niezbędnych w pracy agenta;
  4. utrzymanie się w ścisłej czołówce największych partnerów rynkowych potentatów, takich jak PZU, Warta, ERGO Hestia, Wiener oraz Generali.

BROKER ROKU

Inter-Broker za:

  1. 25 lat nieprzerwanej działalności na rynku;
  2. świętowanie jubileuszu w unikatowy i merytoryczny sposób, przez organizację studiów podyplomowych dla pracowników we współpracy z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy, obejmujących tematy bezpośrednio związane z zarządzaniem ryzykiem w samorządach;
  3. pozyskanie do współpracy ponad 400 jednostek samorządu terytorialnego, od małych gmin wiejskich po duże miasta.

NARZĘDZIE TECHNOLOGICZNE ROKU

Platforma Nationale-Nederlanden pod nazwą MojeNN za:

  1. przyjęcie klientocentrycznego profilu funkcjonowania – serwis koncentruje się na ryzykach klienta, a nie produktach;
  2. regularne wzbogacanie portalu o nowe, przydatne dla klientów funkcjonalności;
  3. szerokie spektrum usług;
  4. łatwość i szybkość obsługi, przekładające się na wysoki poziom CX (customer experience).

INICJATYWA ROKU

Umowa o strategicznej współpracy TUW PZUW na rzecz rozwoju cywilnej energetyki jądrowej w Polsce z Nuclear Risk Insurers Europe za:

  1. podjęcie działań na rzecz uzyskania pozycji lidera ubezpieczeń energetyki jądrowej w Polsce;
  2. uzyskanie dostępu do wiedzy i doświadczenia z zakresu ubezpieczenia, obsługi szkód oraz prewencji cywilnej energetyki jądrowej światowego lidera w tej dziedzinie;
  3. rozpoczęcie przygotowań do utworzenia specjalistycznego poolu ubezpieczeniowego dla przemysłu nuklearnego;
  4. zwiększenie wkładu w transformację energetyczną w naszym kraju.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Wydarzenia roku 2023: Anna Włodarczyk-Moczkowska Człowiekiem Roku, ERGO Hestia, TUW PZUW, Nationale-Nederlanden, ASF i Inter-Broker nagrodzone

0
Źródło zdjęcia: GU

2023 był rokiem wielu znaczących wydarzeń w polskich ubezpieczeniach. Zgodnie z tradycją „Gazeta Ubezpieczeniowa” postanowiła wybrać te, które jej zdaniem odgrywały wiodącą rolę w swoich segmentach w ciągu minionych dwunastu miesięcy.

WYDARZENIE ROKU

Przyjęcie przez Komisję Nadzoru Finansowego nowelizacji Rekomendacji U dotyczącej dobrych praktyk w bancassurance w uznaniu dla:

  1. opracowania regulacji:
  2. dostosowanych do zmian, jakie nastąpiły od 2014 r., tj. od przyjęcia starej wersji Rekomendacji U,
  3. spełniających oczekiwania nadzorcze,
  4. pozwalających na oferowanie klientom wartościowych dla nich produktów ochronnych w bankowym kanale dystrybucji;
  5. otwartości KNF w procesie konsultacji aktu na dialog z rynkiem ubezpieczeń.

CZŁOWIEK ROKU

Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezeska zarządu Compensy w uznaniu dla:

  1. podjęcia wyzwania, jakim będzie kierowanie spółką powstałą z połączenia Compensy i Wienera;
  2. osiągnięć Compensy pod jej kierownictwem w 2023 r., takich jak:
  3. uatrakcyjnienie oferty produktowej poprzez m.in. wzbogacenie grupowego ubezpieczenia na życie Compensa Bezpieczna Grupa o 19 ryzyk niewystępujących wcześniej oraz zwiększenie liczby zabiegów chirurgicznych do 611 operacji i modyfikację treści OWU na bardziej przyjazną dla ubezpieczonych, a także wprowadzenie ubezpieczenia sprzętu i urządzeń kupowanych w sklepach internetowych i stacjonarnych,
  4. zwycięstwo projektu wprowadzającego sztuczną inteligencję do likwidacji szkód w programie akceleracyjnym Vienna Insurance Group pod nazwą Xelerate,
  5. udostępnienie pośrednikom ubezpieczeniowym OMNI – nowego rozwiązania technologicznego umożliwiającego agentom szybkie i łatwe zestawienie ofert indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych Compensy, Benefia24 oraz Beesafe,
  6. wdrożenie Zasad Fair Play, które określają pierwszoplanową rolę agenta ubezpieczeniowego w dystrybucji produktów Compensy,
  7. wdrożenie e-Wniosku umożliwiającego pośrednikom podpisanie wniosku ubezpieczeniowego w sposób elektroniczny, co skraca i upraszcza proces wystawienia polisy na życie;
  8. owocnego dialogu ze środowiskiem brokerskim, m.in. w ramach cyklu spotkań pod nazwą Era Brokera.

UBEZPIECZYCIEL ROKU

ERGO Hestia za:

  1. wdrożenie wielu innowacyjnych rozwiązań, takich jak m.in. największa na rynku transformacja chmurowa, pozwalająca zmodernizować ofertę produktową zakładu oraz wdrożenie bezpiecznego dostarczania klientom dokumentacji w postaci trwałego nośnika opartego na technologii blockchain;
  2. zwycięstwo w rankingu jakości danych przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń do Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz w rankingu współpracy z brokerami, przeprowadzonym przez KNF, a także w organizowanym pod auspicjami Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych konkursie Fair Play na ubezpieczyciela majątkowego najlepiej przestrzegającego zasad partnerskiej współpracy z brokerami;
  3. udoskonalenia wprowadzone w obszarze sprzedaży, które objęły m.in. modyfikacje flagowego ubezpieczenia życiowego ERGO 4 i ubezpieczenia majątkowego ERGO 7, rozpoczęcie dystrybucji Agrocasco będące ostatnim etapem wdrażania ERGO Ubezpieczeń Rolnych oraz zmiany w organizacji sieci sprzedaży mające na celu wzmocnienie jednostek terenowych, wyższy poziom partnerstwa z agentami oraz poszerzenie grona pośredników;
  4. zdobycie jako jeden z pierwszych zakładów na europejskim rynku ubezpieczeniowym certyfikatów ISO 27001 (system zarządzania bezpieczeństwem informacji) oraz ISO 27017 (bezpieczeństwo informacji w chmurze).

MULTIAGENCJA ROKU

ASF Premium za:

  1. dynamiczny rozwój sprzedaży, czego wyrazem jest zebranie ponad 600 mln zł rocznej składki i wypracowanie dynamiki wzrostu wynoszącej średnio 138%;
  2. sukces programu DobryAgent.pl promującego pośredników i oferującego im narzędzia i wsparcie w różnych obszarach działalności w postaci sześciu placówek franczyzowych i 20 punktów partnerskich funkcjonujących zaledwie po 14 miesiącach od zbudowania koncepcji programu;
  3. ponad 500 uczestników 50 szkoleń i warsztatów zrealizowanych w trakcie 150 dni szkoleniowych Akademii Dobrego Agenta, czyli autorskiego programu szkoleniowego, którego celem jest kształtowanie praktycznych umiejętności niezbędnych w pracy agenta;
  4. utrzymanie się w ścisłej czołówce największych partnerów rynkowych potentatów, takich jak PZU, Warta, ERGO Hestia, Wiener oraz Generali.

BROKER ROKU

Inter-Broker za:

  1. 25 lat nieprzerwanej działalności na rynku;
  2. świętowanie jubileuszu w unikatowy i merytoryczny sposób, przez organizację studiów podyplomowych dla pracowników we współpracy z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy, obejmujących tematy bezpośrednio związane z zarządzaniem ryzykiem w samorządach;
  3. pozyskanie do współpracy ponad 400 jednostek samorządu terytorialnego, od małych gmin wiejskich po duże miasta.

NARZĘDZIE TECHNOLOGICZNE ROKU

Platforma Nationale-Nederlanden pod nazwą MojeNN za:

  1. przyjęcie klientocentrycznego profilu funkcjonowania – serwis koncentruje się na ryzykach klienta, a nie produktach;
  2. regularne wzbogacanie portalu o nowe, przydatne dla klientów funkcjonalności;
  3. szerokie spektrum usług;
  4. łatwość i szybkość obsługi, przekładające się na wysoki poziom CX (customer experience).

INICJATYWA ROKU

Umowa o strategicznej współpracy TUW PZUW na rzecz rozwoju cywilnej energetyki jądrowej w Polsce z Nuclear Risk Insurers Europe za:

  1. podjęcie działań na rzecz uzyskania pozycji lidera ubezpieczeń energetyki jądrowej w Polsce;
  2. uzyskanie dostępu do wiedzy i doświadczenia z zakresu ubezpieczenia, obsługi szkód oraz prewencji cywilnej energetyki jądrowej światowego lidera w tej dziedzinie;
  3. rozpoczęcie przygotowań do utworzenia specjalistycznego poolu ubezpieczeniowego dla przemysłu nuklearnego;
  4. zwiększenie wkładu w transformację energetyczną w naszym kraju.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Grzegorz Romanowicz dyrektorem Departamentu Rozwoju Sprzedaży Grupy MAK

0
Grzegorz Romanowicz

Departament Rozwoju Sprzedaży – taką nazwę nosi nowa jednostka organizacyjna utworzona w ramach Grupy MAK. Jej zadaniem będzie współpraca ze wszystkimi działami oraz spółkami brokerskimi w tworzeniu i prowadzeniu działań zmierzających do pozyskiwania nowych klientów w grupie. Dyrektorem Departamentu został Grzegorz Romanowicz.

Grzegorz Romanowicz od 9 lat pracuje w STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi, gdzie zajmuje stanowisko dyrektora Rozwoju Sprzedaży. Wcześniej był związany z kancelariami prawnymi Misiewicz, Mosek & Partners Counsellors at Law oraz Lex Secure 24H Opieka Prawna.

(AM, źródło: MAK, LinkedIn)

SPBUiR zaprasza na szkolenie o gwarancjach ubezpieczeniowych w kontekście zmian w prawie zamówień publicznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

10 stycznia odbędzie się szkolenie „Zmiany w Prawie Zamówień Publicznych. Gwarancja ubezpieczeniowa – aktualne trendy w orzecznictwie”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych poprowadzi dr Jarosław Kola, prawnik w kancelarii WKB.

Agenda

MODUŁ I: Zaangażowanie brokera w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – nowe możliwości i ograniczenia

  • Zaangażowanie brokera w sporządzanie analizy potrzeb i wymagań w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
  • Jak bezpiecznie prowadzić wstępne konsultacje rynkowe?
  • Konflikt interesów w rozumieniu PZP a udział brokerów ubezpieczeniowych w postępowaniu o zamówienie publiczne.
  • Zamówienia finansowane ze środków unijnych w perspektywie 2021–2027.
  • Certyfikacja wykonawców – planowane nowe rozwiązania w systemie zamówień publicznych.

MODUŁ II: Rażąco niska cena i omyłki w ofercie

  • Zasady badania i oceny ofert w świetle najnowszego orzecznictwa.
  • Kiedy można, a kiedy należy wezwać wykonawcę do udzielenia wyjaśnień odnośnie do treści oferty?
  • Kiedy oferowana cena jest rażąco niska?
  • Jakie omyłki w ofercie mogą podlegać poprawieniu?

MODUŁ III: Gwarancja ubezpieczeniowa jako wadium wnoszone w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

  • Jaki jest charakter prawny i cel instytucji wadium w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego?
  • Jaka powinna być treść gwarancji ubezpieczeniowej z punktu widzenia wymagań PZP (realność ustanawianego zabezpieczenia)?
  • W jaki sposób należy złożyć gwarancję ubezpieczeniową zamawiającemu?
  • Jakie uchybienia w treści gwarancji ubezpieczeniowej skutkują stwierdzeniem braku skuteczności wadium? Na co zwrócić uwagę, a czego nie należy się obawiać?
  • Jak należy ukształtować termin ważności wadium w postaci gwarancji ubezpieczeniowej?

MODUŁ IV: Umowa ubezpieczenia w systemie zamówień publicznych

  • Pod jakimi warunkami dopuszczalne są rozwiązanie (wypowiedzenie, odstąpienie) oraz zmiana umowy ubezpieczenia zawartej w reżimie PZP?
  • Czy nowe przepisy o waloryzacji wpływają na rynek ubezpieczeń?
  • Gwarancja zapłaty a inwestycje realizowane przez Skarb Państwa (nowe regulacje).

Rozpoczęcie szkolenia jest zaplanowane na godz. 11.00, a jego zakończenie na 15.00.

Rejestracja na szkolenie:

Dla osób bez konta na platformie szkoleniowej

Dla zarejestrowanych

(AM, źródło: SPBUiR)

Motorem wzrostu zawsze powinna być jakość

0
Źródło zdjęcia: ASF Premium

Rozmowa z Grzegorzem Adamczukiem, prezesem ASF Premium

Aleksandra Wysocka: – Jak w ASF będziecie wspominać 2023 rok?

Grzegorz Adamczuk: – To był dobry rok, ale wyzwań nie brakowało. Po raz kolejny cały rynek dyskutował o wysokości składek w ubezpieczeniach komunikacyjnych. To już się robi monotonne. Niekończące się dywagacje i prognozy, czy stawki wzrosną, czy spadną. Chociaż praktycznie wszyscy zakładali wzrost, to rzeczywistość okazała się inna. Mimo to zrealizowaliśmy nasz plan i przekroczyliśmy 600 mln zł zebranych składek.

Nasza dynamika wzrostu wynosi średnio 138%. Rozwijamy się znacznie szybciej niż rynek, więc uważam to za bardzo dobry wynik. Kontynuujemy kluczowe projekty, inwestujemy w kolejne rozwiązania, a wszystko po to, aby nasi agenci byli jeszcze bardziej zadowoleni ze współpracy z nami.

W których liniach biznesowych widzisz największy potencjał do wzrostu?

– Naszym agentom mówię wprost, że sprzedaż samego OC to strategia samobójcza. W ten sposób przyciąga się głównie klientów zainteresowanych najtańszym OC, którzy odejdą przy najbliższej okazji, aby zaoszczędzić 5 zł. Jeśli zaoferujemy szerszą ochronę – budujemy relację znacznie trwalszą, najczęściej na lata.

Wracając do pytania o linie biznesowe, to na pewno stawiamy na życie – zarówno polisy indywidualne, jak i grupowe. W ostatnim czasie dołączyły do zespołu ASF osoby z ogromnym doświadczeniem w sprzedaży życia, a trzecią właśnie rekrutujemy. W majątku również dynamicznie się rozwijamy. Poszerzyliśmy nasz zespół o sześciu nowych dyrektorów regionalnych i mamy ich teraz 28, czyli więcej niż niejeden zakład ubezpieczeń.

Dynamicznie rozwijamy sprzedaż ubezpieczeń dla firm, jesteśmy też mocni w ofercie dla rolników. To wszystko wspierają najnowsze technologie i programy rozwojowe dla naszych agentów.

Czyli nie planujecie zatrudniać chata GPT na stanowiskach dyrektorskich ani zastępować nim agentów?

– Nie, ponieważ skupiamy się na relacjach i chcemy, aby w kontakcie z naszą siecią sprzedaży zawsze był człowiek.

To wydaje się dobrym kierunkiem, zwłaszcza patrząc na Wasze wyniki. Czy możesz coś więcej powiedzieć o programach rozwojowych dla agentów?

– Najważniejsze są dwa programy: DobryAgent.pl i Akademia Dobrego Agenta – zarówno w zakresie ubezpieczeń życiowych, jak i majątkowych. Trzeci program, który bardzo pomaga naszym partnerom, to Nowy Agent, wspierający agentów we wdrażaniu nowych pracowników w świat ubezpieczeń. Jak widać, odmieniamy słowo „agent” przez wszystkie przypadki. To właśnie sekret naszych bardzo dobrych wyników.

Jak wielu aktywnych sprzedawców macie?

– Mamy od ok. 2,5 do 3 tys. aktywnych sprzedawców. Liczba wszystkich zarejestrowanych sprzedawców jest znacznie większa, ale nie wszyscy są aktywni. Co ciekawe, aż 60% biznesu przynosi nam najlepsza setka agentów, których nieprzypadkowo nazywamy Złotą Setką.

Inicjatorem naszej dzisiejszej rozmowy jest Wiener. Jak się Wam układa współpraca z tym towarzystwem?

– Nie ukrywam, że wzorcowo. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na świetny zespół Wienera, i to na wszystkich szczeblach. Decyzje zapadają szybko, a odpowiedzi na pytania przychodzą najczęściej jeszcze tego samego dnia. To niestety nie jest rynkowa reguła. Są ubezpieczyciele, którzy potrzebują wielu tygodni na odpisanie na e-mail.

W dzisiejszych czasach trzeba działać szybko, a problemy rozwiązywać praktycznie natychmiast. Kto tego nie potrafi, zostaje z tyłu. Sprawna współpraca i zaangażowani ludzie to przepis na udaną sprzedaż. Dlatego sprzedajemy coraz więcej produktów detalicznych i korporacyjnych Wienera, a dynamika jest istotnie wyższa niż w wielu innych firmach.  

Wróćmy do technologii. Rozumiem, że nie wykorzystujecie już Excela czy gęsiego pióra do wystawiania polis?

– Stale dbamy o rozwój naszej technologii w zakresie sprzedaży i obsługi. W przyszłym roku wprowadzimy narzędzie dla agentów, które, jak sądzimy, da naszym sprzedawcom bardzo istotną przewagę konkurencyjną. Na razie nie mogę zdradzić szczegółów, ale cała firma jest podekscytowana!

Co myślicie o konsolidacji? Nie kusi Was przejmowanie innych podmiotów albo poszukiwanie inwestora?

– Nie! Ważnym elementem naszej strategii jest organiczny rozwój. Zapraszamy do współpracy tych agentów, którzy wyznają wartości podobne do nas i działają w zbliżony sposób. Kupując agencje, nigdy nie ma się takiej gwarancji, co potem skutkuje wieloma biznesowymi kłopotami. Bardzo trudno to zrobić bez strat w jakości, a motorem wzrostu zawsze powinna być jakość, a nie ilość.

Inwestora też nie poszukujemy. Firma jest w świetnej kondycji i może swobodnie sama sfinansować inwestycje w rozwój ludzi i technologii.

Jakie macie plany na kolejne lata?

– Jak zawsze bardzo ambitne, bo tacy już jesteśmy. Powiem wprost: celujemy w miliard składki, ale nie chciałbym podawać konkretnej daty. Dla mnie kluczowa jest jakość i profesjonalizm, liczby są tego konsekwencją. Planujemy dalej rozwijać sprzedaż ubezpieczeń pozakomunikacyjnych. Ciekawym kierunkiem są produkty korporacyjne, których sprzedajemy coraz więcej, również we współpracy z Wienerem.

Spodziewam się, że zakłady ubezpieczeń będą zmuszone w 2024 r. urealnić ceny OC ppm. I to będzie duża korzyść dla całego rynku. Tak czy inaczej, jak podkreślałem na początku naszej rozmowy, nie można sensownie planować swojej sprzedaży, ograniczając się do samego OC ppm. Dotyczy to zarówno pojedynczego agenta, jak i dużych dystrybutorów, takich jak ASF Premium.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Zarządzanie to sztuka dla wielu niedostępna

0
Źródło zdjęcia: Canva

To oczywiste, że nie tylko wielkość sprzedaży decyduje o zadowoleniu akcjonariuszy. Podstawowym wynikiem jest zwrot z kapitału i wypłacona im dywidenda. Czyli zyski towarzystw ubezpieczeniowych.

Niestety, raporty KNF dotyczą tylko wielkości sprzedaży. I tylko to mogę w tych artykułach oceniać i komentować na swój sposób, bowiem nie ma zbiorczych zestawień przedstawiających i porównujących zyski towarzystw ubezpieczeniowych. A szkoda.

DZIAŁ I

Łyżka dziegciu

Podsumowując wyniki Działu I ubezpieczeń, należałoby zacząć od lidera rynkowego PZU Życie. Sukcesem należy nazwać wzrost sprzedaży powyżej średniej rynkowej największego polskiego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Sukces PZU Życie to jednak beczka miodu niepozbawiona łyżki dziegciu – dynamiczny rozwój tego towarzystwa związany jest ze zwolnieniem w październiku 2023 r. dwóch kluczowych menedżerów zarządzających siecią sprzedaży ubezpieczeń życiowych. A jeszcze niedawno można było czytać o ich wynikach. Myślę, że nie pozostaną długo bez angażu na rynku pracy, a co skuteczniejsi członkowie zarządów szybko ich zatrudnią.

Wyrazy uznania za dynamikę

Jest wiele towarzystw ubezpieczeniowych, które osiągnęły wzrosty powyżej średniej rynkowej, i te w tabeli zaznaczone są na zielono. Tradycyjnie wyróżniam TUnŻ Warta, która przekroczyła 1 mld zł zebranej składki po trzech kwartałach 2023 r. Zanosi się na rekordowy wynik Warty po zakończeniu IV kw., czego jej z sympatią życzę.

Kolejny duży gracz zbliżył się do 1 mld zł zebranej składki. Jest to Compensa, której niewiele zabrakło do przekroczenia tej kwoty. Słowa uznania za dynamikę wzrostu.

Nie sposób wyróżnić wszystkie towarzystwa zaznaczone w tabeli na zielono, ale o jednym jeszcze chcę napisać. W poprzednich artykułach wspominałem o TU, które ma dużą dynamikę wzrostu i widać pozytywne zmiany, jakie w nim zaszły. Chodzi o Unum. Nie znam menedżerów zarządzających Unum, ale wzrost o 23% jest doskonałym wynikiem, godnym naśladowania przez inne towarzystwa ubezpieczeniowe.

Byłoby niesprawiedliwe, gdybym napisał, że tylko małe TU mogą mieć taką dynamikę rozwoju. Duże też mogą to osiągnąć, tylko potrzebne są dobre kadry zarządzające. Faktyczny autorytet przychodzi z czasem i jest konsekwencją rozwoju pionowego w firmie. Pamiętam epokę, gdy aby zostać menedżerem sprzedaży dowolnego poziomu, trzeba było samemu udowodnić swoje umiejętności sprzedażowe. Ciekawe, czy dzisiejsi menedżerowie sprzedaży, zarządzający, potrafiliby się utrzymać na systemach prowizyjnych, które sami tworzą. Czy nie jest tak, jak powiedziała zwolniona menedżerka: zarządzać mogę, ale nie sprzedawać.

Wzrosty poniżej średniej

Przedstawiając wyniki towarzystw ubezpieczeniowych, warto zwrócić uwagę na cztery TU, które nie osiągnęły wzrostu powyżej średniej rynkowej. Generali nadal osiąga spadki w porównaniu z ubiegłym rokiem, jednak zauważalna jest ich mniejsza dynamika niż po dwóch kwartałach bieżącego roku. Trzymam kciuki za Generali.

Kolejne dwa towarzystwa, na które chcę zwrócić uwagę, to drugi i trzeci gracz polskiego rynku ubezpieczeń na życie, a mianowicie Allianz i Nationale-Nederlanden. Obie te firmy przechodzą połączenie z podmiotami, które kupiły. To jest bardzo skomplikowany proces, potrafi trwać kilka kwartałów. W obydwu towarzystwach widać już mniejszą dynamikę spadków niż po II kw. tego roku.

Oczekiwania wszystkich są takie, że jeżeli dokłada się sprzedaż jednego towarzystwa do drugiego, to powinny być wzrosty, a nie spadki sprzedaży. A jeśli następują spadki? To oznacza, że coś zostało pominięte albo niedokładnie zrobione. I z tym chcę zostawić zarządzających sprzedażą tych dwóch towarzystw ubezpieczeniowych, bo pewnie właściciele domagają się wzrostu sprzedaży, a w przyszłości większej dywidendy.

Co z tą sprzedażą?

We wcześniejszych artykułach prawie nigdy nie pisałem o Aegonie. W tabeli widać spadki sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem. W ciągu ostatnich kilku lat również nie ma wzrostów. Wielkość sprzedaży po trzech kwartałach w 2020 r. wynosiła więcej niż po trzech kwartałach 2023 r. Co się dzieje ze sprzedażą w Aegonie?

Dla porównania Warta pomiędzy III kw. 2023 a III kw. 2020 r. osiągnęła 38,5% wzrostu sprzedaży. Unum w tym samym okresie osiągnął wzrost sprzedaży o 57%.

Tak duże towarzystwo, jakim jest PZU Życie, osiągnęło wzrost sprzedaży w ciągu tych trzech lat o 4%. Nawet słabo rozwijający się rynek ubezpieczeń na życie, pomiędzy III kw. roku 2020 a III kw. 2023 r. osiągnął wzrost sprzedaży o 10,6%. Ciekawe, czy coś z tym zrobi nowy właściciel.

DZIAŁ II

Wysoki potencjał

Dział II ubezpieczeń osiągnął znacznie większe wzrosty niż I. Od wielu kwartałów ten dział, popularnie nazywany majątkowym, znacznie szybciej rozwija się od I, popularnie nazywanego życiowym. Potencjał rynkowy działu ubezpieczeń majątkowych jest bardzo wysoki. Możliwe do osiągnięcia wzrosty sprzedaży na poziomie 60–80% potwierdzają tę tezę. SIGNAL IDUNA po wielu latach braku rozwoju nareszcie zaczyna zdobywać rynek. To niezrozumiałe, że firma z tak dużym potencjałem i tak dużą rozpoznawalnością marki nie potrafiła tego wykorzystać na polskim rynku. Miejmy nadzieję, że nowa pani prezes będzie spiralą napędową tego biznesu.

Wzrosty sprzedaży przekraczające 60% osiągnęło nareszcie Nationale-Nederlanden w ubezpieczeniach majątkowych. To, co nie było możliwe przez wiele lat, stało się nagle rzeczywistością. Jeśli życiówka nie spełnia oczekiwań, zawsze można sprzedawać więcej w majątku. Ten obszar może zapełnić dziurę przy braku sprzedaży lub małej sprzedaży ubezpieczeń życiowych. Może to będzie kolejny etap rozwoju Nationale-Nederlanden na rynku polskim w ubezpieczeniach majątkowych.

Nasz lider rynkowy PZU osiągnął wzrost sprzedaży w ubezpieczeniach majątkowych powyżej średniej rynkowej. To bardzo dobry przykład, że można osiągać więcej niż średnia rynkowa dla wszystkich pozostałych towarzystw ubezpieczeniowych. PZU, Warta, UNIQA osiągnęły wzrosty powyżej średniej rynkowej. Blisko tego wyniku była ERGO Hestia. Widać już wzrosty sprzedaży ERGO Hestii i prawdopodobnie wychodzi z kryzysu w ubezpieczeniach majątkowych i życiowych. Duzi gracze rynkowi udowadniają innym, że można zwiększać sprzedaż.

Dziwnie słabo

Dalej dużym zaskoczeniem są słabe wyniki Allianz i Generali w ubezpieczeniach majątkowych.

Jeśli chodzi o Allianz, można zrozumieć problemy z połączeniem spółek szczególnie w obszarach życiowych. Trudno sobie wyobrazić problemy w ubezpieczeniach majątkowych tych dwóch łączących się firm, a więc Allianz i Avivy. W ubezpieczeniach majątkowych powinny występować natychmiastowe wzrosty. Niestety ich nie ma. Allianz od dłuższego czasu ma problemy ze sprzedażą ubezpieczeń majątkowych. Na razie nie widać impulsu wzrostu sprzedaży w majątku po połączeniu tych spółek. Miejmy nadzieję, że on nastąpi.

Trudno nie zauważyć spadków sprzedaży w tak dużej firmie, jaką jest Generali. Zarówno w dziale I, jak i II po trzech kwartałach 2023 r. w porównaniu z trzema kwartałami 2022 r. jest mniejsza sprzedaż. To musi budzić niepokój ze względu na wielkość tej firmy. Miejmy nadzieję, że doświadczone grono menedżerów zarządzających zmieni ten trend zarówno w I, jak i II dziale ubezpieczeń. Czekamy na te zmiany.

Przykład dla łączących się firm

Pozytywnym przykładem dla wszystkich łączących się firm może być UNIQA. Przyglądając się wynikom zarówno w dziale I, jak i w dziale II, zauważyć możemy wzrosty sprzedaży powyżej średniej rynkowej. I tu widać dobrą pracę zarządu i menedżerów zarządzających zarówno w jednej, jak i w drugiej spółce.

Oczywiście nie było tak łatwo na początku, ale UNIQA udowadnia, że procesy łączenia spółek ma za sobą i można to przekuwać już w sukces wzrostu sprzedaży, czego zarządowi i menedżerom sprzedaży w UNIQA życzę.

Włodzimierz Mazur
niezależny konsultant, wykładowca, przedsiębiorca
www.wlodzimierzmazur.pl

Rolnicy chcą internetowego zgłaszania szkód łowieckich

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił 4 stycznia do ministra klimatu i środowiska w sprawie zmiany przepisów dotyczących zgłaszania, szacowania i wypłaty odszkodowań za szkody łowieckie. Zdaniem KRIR dotychczas istniejący system rozwiązań prawnych jest niedostatecznie skuteczny.

Jednym z postulatów Rady jest rozważenie wprowadzenia funduszu gwarancyjnego, który byłby finansowany ze środków budżetu państwa i kół łowieckich. KRIR wnioskuje również o utworzenie ogólnopolskiego portalu internetowego służącego zgłaszaniu przez rolników szkód łowieckich. Zdaniem organizacji takie narzędzie uprości procedurę zgłoszeń oraz pozwoli na uniknięcie sytuacji, w których koła łowieckie unikają ich przyjmowania.

(AM, źródło: KRIR)

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu przeszła do historii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rzecznik Praw Pacjenta przypomniał, że od 15 grudnia 2023 r. nie funkcjonuje już Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Operatorem narzędzia stworzonego przez Ministerstwo Zdrowia była Grupa PZU.

Platforma została uruchomiona w czasie pandemii Covid-19. Dawała ona możliwość kontaktu pacjenta z pracownikiem medycznym poprzez wypełnienie formularza lub bezpośrednio – przez infolinię. Za pośrednictwem TPK pacjenci mogli uzyskać teleporadę, e-skierowanie czy e-receptę bez konieczności wychodzenia z domu. Platforma miała też odciążyć nocną i świąteczną opiekę zdrowotną oraz SOR-y.

15 grudnia rozwiązano umowę z operatorem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Jej funkcjonowanie zostanie podsumowane i ocenione przez Ministerstwo Zdrowia, co pozwoli na podjęcie stosownych decyzji dotyczących potrzeby wdrożenia tego narzędzia w przyszłości.

(AM, źródło: RzPP)

18,412FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie