Blog - Strona 425 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 425

Holandia: Cyfrowe partnerstwo Allianz Direct z ING

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Allianz Direct, paneuropejski ubezpieczyciel online należący do Grupy Allianz, zawiera partnerstwo z ING w Holandii. Partnerstwo oferuje firmom i przedsiębiorcom, od tych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą po małe i średnie przedsiębiorstwa, dostęp do szerokiego zakresu produktów z grupy ubezpieczeń biznesowych, dystrybuowanych przez Allianz Direct.

Polisy będą dostępne od połowy 2024 r. za pośrednictwem platformy cyfrowej ING. Zawarcie ubezpieczenia biznesowego Allianz Direct będzie w pełni cyfrowym procesem, w którym klienci będą mogli szybko i łatwo nabyć polisę przez aplikację lub stronę internetową ING.

– Partnerstwo z ING oznacza wielki krok na naszej drodze do udostępnienia naszych produktów i usług szerszemu kręgowi odbiorców w całej Europie. ING, wiodący bank cyfrowy w Holandii, jest naszym silnym partnerem strategicznym w realizacji tego celu – powiedział Philipp Kroetz, dyrektor generalny Allianz Direct.

 (AC, źródło: Xprimm)

Generali sprzedało niemiecki biznes emerytalny

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Generali zakończyło sprzedaż Generali Deutschland Pensionskasse na rzecz Frankfurter Leben po uzyskaniu zgody niemieckiego Federalnego Urzędu Nadzoru Finansowego i odpowiednich organów antymonopolowych. Transakcja wpisuje się w strategię Generali „Lifetime Partner 24: Driving Growth (Partner na cale życie: intensyfikacja rozwoju)”, mającą na celu poprawę profilu i rentowności działalności życiowej.

Oczekuje się, że transakcja wygeneruje zysk brutto ze sprzedaży w wysokości około 300 mln euro na poziomie skonsolidowanym, który zostanie zarejestrowany w czwartym kwartale 2023 roku. Będzie miało to pozytywny wpływ na raportowany wynik netto i pozostanie bez wpływu na skorygowany wynik netto.

GDPK zostało założone w 2002 roku jako wyspecjalizowane towarzystwo emerytalne. Frankfurter Leben specjalizuje się w zarządzaniu funduszami emerytalnymi. Generali Deutschland AG będzie świadczyć wszystkie usługi dla GDPK i jego klientów przez co najmniej rok.

(AM, źródło: Generali)

Anna Katarzyna Olech dyrektorką nowo powstałego Departamentu Rynku Agencyjnego LINK4

0
Anna Katarzyna Olech

LINK4 utworzył nową komórkę w ramach struktury wewnętrznej – Departament Rynku Agencyjnego. Na jego czele od 1 stycznia 2024 roku stanie Anna Katarzyna Olech, specjalistka związana wcześniej z ERGO Hestią.

Główną rolą Departamentu Rynku Agencyjnego będzie rozwój współpracy z regionalnymi multiagencjami ubezpieczeniowymi oraz tymi, które współpracują z LINK4 na zasadzie umów bezpośrednich. Departament będzie odpowiadał za rozwój sieci sprzedaży oraz terenowe wsparcie agentów.

– LINK4 konsekwentnie rozwija sieć sprzedaży w segmencie agencji regionalnych oraz umów bezpośrednich. Wieloletnie doświadczenie pani dyrektorki Anny Katarzyny Olech oraz doskonała znajomość rynku agencyjnego w całej Polsce pozwolą nam na przyspieszenie rozwoju w tym strategicznym dla LINK4 kanale dystrybucji, ale również na zwiększenie skuteczności we współpracy z dużymi partnerami. Jestem przekonany, że dołączenie Anny Katarzyny Olech do zespołu pozwoli nam być jeszcze bliżej agentów i jeszcze lepiej wspierać ich w codziennej pracy – podkreślił Michał Chyczewski, wiceprezes LINK4.

Anna Katarzyna Olech ma bogate doświadczenie w budowaniu i zarządzaniu strukturami sprzedaży. Przez ponad 20 lat pracowała w STU ERGO Hestia. Początkowo tworzyła i kierowała przedstawicielstwem spółki w Kaliszu, a 5 lat temu dołączyła do grona osób zarządzających obszarem sprzedaży w centrali ERGO Hestii w Sopocie. Do końca 2022 r. odpowiadała za projekt rozwoju współpracy z mniejszymi multiagencjami. W ERGO Hestii tworzyła także model rekrutacji i pasy startowe dla agentów oraz wdrażała od podstaw wszystkie linie produktów rolnych.

– LINK4 zainteresował mnie przede wszystkim ze względu na to, że rozwija bezpośrednie relacje z agentami. Agenci doceniają zaangażowanie LINK4 we współpracę oraz dostarczane narzędzia i wsparcie. Dla mnie partnerstwo i rozmowy z partnerami biznesowymi są kluczowe. Cieszę się, że będę mogła wykorzystać moje doświadczenie i zbudowane relacje z pośrednikami do przyspieszenia rozwoju LINK4 na rynku agencyjnym – skomentowała Anna Katarzyna Olech.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Michał Gomowski pokieruje UNIQA Automotive

0
Michał Gomowski

W styczniu przyszłego roku wystartuje UNIQA Automotive – nowa spółka austriackiej grupy w Polsce. Jej zadaniem będzie zdynamizowanie rozwoju sprzedaży w sieciach dilerów samochodowych ubezpieczeń komunikacyjnych dla posiadaczy nowych aut. Na czele podmiotu stanie Michał Gomowski – informuje „Puls Biznesu”.

Szef UNIQA Automotive przez ostatnich siedem lat był prezesem Benefii Ubezpieczenia. Wcześniej zaś pracował dla Generali, gdzie odpowiadał za rozwój sieci dystrybucji pod nazwą Generali Auto Program. W rozmowie z „PB” Michał Gomowski przyznał, że celem UNIQA Automotive jest stworzenie solidnej sieci dystrybucyjnej wśród dilerów samochodowych. Spółka skupi się na pozyskaniu klientów posiadających stosunkowo nowe pojazdy.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 21 grudnia, Agnieszka Morawiecka „UNIQA liczy na dilerów”

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Warta podsumowała cykl szkoleń z oceny ryzyka

0
Źródło zdjęcia: Warta

Trzecia konferencja, która odbyła się 29 listopada, zamknęła tegoroczną edycję cyklu „Spojrzenie na ryzyko z 45. piętra”. W jego ramach eksperci Warty koncentrowali się na branży tworzyw sztucznych, uznawanej przez rynek ubezpieczeniowy za „trudną”.

– Zależy nam na podnoszeniu bezpieczeństwa w zakładach. Bardzo pozytywny wydźwięk poprzedniej edycji, jak i zainteresowanie tegorocznym spotkaniem, pokazują, że klienci są pod dużym wrażeniem innowacyjnych zabezpieczeń przeciwpożarowych, jakim jest system mgłowy. Pokazujemy, że można dodatkowo zabezpieczyć zakład, trzymając się nie tylko ustalonych ścieżek, ale wskazując również ogromne spektrum innych możliwości – powiedział podczas spotkania Konrad Skrzetuski-Tadajewski, prezes firmy Brandschutz.

Cykl konferencji „Spojrzenie na ryzyko z 45. piętra” przybliża podejście Warty do oceny ryzyka ubezpieczeniowego oraz prezentuje innowacyjne technologie zabezpieczeń zmniejszające to zagrożenie.

Podczas trzech tegorocznych spotkań przedstawiciele ubezpieczyciela mieli okazję spotkać się z ponad 100 przedstawicielami klientów z tej branży i reprezentujących ich brokerów. Z rozmów uczestnikami wynika, że przyjęta przez Wartę formuła jest potrzebna, ponieważ bezpośredni głos ubezpieczyciela pomaga klientom lepiej zrozumieć jego perspektywę, źródło konkretnych wymogów zabezpieczeń, i buduje lepsze wzajemne zrozumienie.

W przyszłym roku w ramach cyklu konferencji „Spojrzenie na ryzyko z 45. piętra” Warta planuje zająć się tematyką związaną z branżą spożywczą.

(AM, źródło: Warta)

Wdzięczność klientów znaczy więcej niż nagrody

0
Marcin Ratuszniak

Marcin Ratuszniak otrzymał awans na stanowisko dyrektora krajowego w listopadzie 2023 r. Z OVB współpracuje od 14 lat.

Do OVB trafiłem, gdy miałem 20 lat, a więc będąc bardzo młodym człowiekiem, który nie miał nic wspólnego z branżą finansów. Wówczas największymi wyzwaniami w mojej pracy były: umiejętność nawiązywania kontaktów, wyjście poza strefę komfortu oraz zmiana mentalności.

Zdecydowanie należałem do osób nieśmiałych. Każdy awans, zwłaszcza powyżej stanowiska kierownika, wiąże się ze zmianą siebie, a brak tej zmiany często powoduje, że ludzie zatrzymują się na długie lata w rozwoju zawodowym.

Kolejnym ważnym, a raczej najważniejszym wyzwaniem była przeprowadzka do Nysy – miasta, w którym nie miałem żadnego punktu zaczepienia, tzn. bazy klientów ani współpracowników. Korzystając z niezbędnych narzędzi, jakie w tamtym czasie oferowało OVB, oraz wsparcia mojego przełożonego, a przede wszystkim dzięki swojemu zaangażowaniu, udało mi się odnieść sukces. Ten sukces to suma powtarzanych aktywności – we właściwy sposób, we właściwej kolejności, z właściwą liczbą kadry kierowniczej.

Uratowaliśmy wiele gospodarstw domowych

Swoją działalność prowadzę głównie w województwie opolskim, wielkopolskim, dolnośląskim i śląskim. W moim odczuciu specyfika rynków, na których działam jest podobna. Nasi klienci potrzebują profesjonalnego doradztwa w zakresie ochrony życia, zdrowia i coraz częściej emerytury.

Świadomość Polaków zauważalnie rośnie. Widzimy też znaczący wzrost wypłat świadczeń dla klientów, którzy już skorzystali z naszych usług. Mamy tę świadomość, że oprócz karier, które robimy w OVB, możemy realnie pomóc ludziom. Z doświadczenia mojej dyrekcji wiem, jak wiele gospodarstw domowych uratowaliśmy, wypłacając środki z zawartych polis życiowych. Wypłacone odszkodowania pozwoliły rodzinom spłacić kredyty hipoteczne, uniemożliwiając bankom odebranie mieszkania lub domu.

Często też wypłacane są świadczenia za poważne zachorowania. Dzięki temu klienci mogli leczyć się w najlepszych klinikach. Wielu z nich dziś mówi nam, że dzięki zakupionej polisie, sfinansowali leczenie, które uratowało im życie. Niestety w przypadku ciężkich zachorowań, większe szanse mają zawsze ci, którzy mogą skorzystać z najlepszych placówek i nowoczesnych metod, a my im to zapewniamy. Wdzięczność, jaką okazują nam klienci, daje nam więcej energii niż kolejne wyróżnienia, puchary czy awanse.

Ambitnie, ale realnie

W swojej dyrekcji mam bardzo wartościowych i ambitnych ludzi, zawsze pamiętam, skąd przyszedłem i z kim budowałem strukturę. Mamy już za sobą etap wyznaczania celów, zarówno zawodowych, jak i prywatnych, które są dla nas często największą motywacją do realizacji tych pierwszych. Moim zadaniem jako przełożonego jest pomaganie i wspieranie współpracowników, zapewnianie im odpowiednich szkoleń, aby mogli rozwijać się jeszcze szybciej i lepiej ode mnie. Do tego niezbędne jest ciągłe podnoszenie naszych kwalifikacji w wielu aspektach. Rynek dynamicznie się zmienia, a kto nie dostosowuje się do zmian, często pozostaje w tyle. W aucie nie bez powodu mamy dużą szybę, a małe lusterka – trzeba co jakiś czas spoglądać wstecz, ale przede wszystkim należy patrzeć przed siebie i wykorzystywać możliwości, jakie daje nam OVB i cały rynek.

Od lat trzymam się zasady: „Przepływając z kimś na drugi brzeg, też sam tam dopływam”. Moim celem jest osiągnięcie za 5 lat pozycji senior dyrektora krajowego, a to oznacza, że zamierzam do tego czasu wypromować co najmniej dwóch lub trzech dyrektorów krajowych. Wyzwanie ambitne, ale realne. W ciągu najbliższego roku zamierzamy dołączyć do TOP 3 Dyrekcji Krajowych OVB Polska.

Za 5–10 lat rozważamy z żoną przeprowadzkę do Portugalii, aby stamtąd wspierać naszych ludzi. Chciałbym też, aby w tym czasie OVB weszło na tamtejszy rynek, gdzie moglibyśmy zbudować sieć kolejnych biur. Sky is the limit.

Marcin Ratuszniak
dyrektor krajowy OVB Polska

Wspierać się i wzajemnie inspirować

0
Katarzyna Wierdak

Katarzyna Wierdak dołączyła do grona dyrektorów krajowych OVB Polska w sierpniu 2023 r. Swoją współpracę z OVB rozpoczęła, będąc studentką pierwszego roku turystyki i rekreacji.

Kierunek studiów wybrałam, aby realizować moją pasję podróżniczą. Czas pokazał jednak, że prawdziwą pasją stała się moja praca w branży finansowej. Rozpoczęłam ją w sercu zagłębia miedziowego – w rodzinnych Polkowicach. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej przekonał mnie fakt bezpłatnych szkoleń i uzyskanie licencji w KNF, co uznałam za ciekawe wzbogacenie mojego CV.

Już wtedy dostrzegłam, że OVB daje szanse rozwoju osobistego i, co bardzo istotne, rozwinięcia działalności gospodarczej bez ponoszenia własnego wkładu finansowego. Obecnie wraz z moim zespołem rozwijam struktury OVB w różnych miejscach w Polsce. Oprócz trzech biur w Lubinie, mamy biura w Poznaniu, Kołobrzegu, Koszalinie i Szczecinie. Na styczeń przygotowujemy otwarcie nowego biura w Częstochowie.

Kobiece podejście

Z własnego doświadczenia wiem, że OVB to miejsce, w którym można realizować swoje ambicje zawodowe, nie rezygnując z życia prywatnego. To szczególnie ważne dla kobiet, które szukają pracy dodatkowej, i dla mam, które chcą towarzyszyć swojemu dziecku w rozwoju i wychować je. To również eliminuje lęk o utratę pracy, co nie jest pewne w przypadku pracy na etacie.

Kobiety potrafią znakomicie się wspierać i wzajemnie inspirować. W 2014 r., po odebraniu nominacji na stanowisko dyrektora okręgu, podeszła do mnie jedna z pań biorących udział w uroczystości i powiedziała, że widząc mnie na scenie, odnalazła w sobie determinację, aby skupić się na działaniu i nie rezygnować ze współpracy z OVB. Dziś jest na stanowisku dyrektora regionalnego i inspiruje inne kobiety.

W moim zespole aż 80% stanowią panie, wiele z nich osiągnęło stanowiska menedżerskie. Dobrą ilustracją mojego podejścia do współpracy jest prezent, który dostałam od swoich współpracowników w formie drzewa genealogicznego OVB, z hasłem: „Bądź taką kobietą, która podniesie koronę innej kobiecie, nie mówiąc światu, że się osunęła”.

Co cię nie zabije, to cię wzmocni

W życiu pojawia się wiele wyzwań i cała sztuka polega na tym, aby się nie poddawać, tylko szukać rozwiązań. Moim sukcesem nie jest to, co osiągnęłam, ale to, co udało mi się przezwyciężyć. „Dzięki” pandemii zyskaliśmy nowe narzędzia i połowę naszej pracy możemy teraz wykonać zdalnie. To dla wielu osób znaczący atut, a zwłaszcza dla kobiet prowadzących dom. Bezpłatne zaplecze marketingowe, wsparcie IT, materiały szkoleniowe, eventy ułatwiają naszą pracę i podnoszą poziom obsługi klienta.

Allfinanz (czyli kompleksowe podejście do finansów) oznacza w praktyce wysoką jakość zabezpieczenia i profesjonale doradztwo. Nasi partnerzy to firmy renomowane, które zajmują wysokie pozycje w rankingach wypłat odszkodowań dla klientów. To też pozwala nam – opiekunom – czuć się bezpiecznie, proponując sprzedaż tych rozwiązań.

Optymizmem napawa mnie fakt, że nasza profesja zyskuje coraz większy prestiż. W dzisiejszych czasach to uświadomiony klient kontaktuje się z nami i pyta o potrzebne mu produkty. Zadowoleni klienci polecają nas dalej, o czym świadczy bogata liczba rekomendacji. Konsekwencje wydarzeń ostatnich lat pokazały, jak ważne jest posiadanie zabezpieczenia zdrowotnego i życiowego dla siebie i bliskich.

W nadchodzącym roku będę miała przyjemność wręczyć nominacje na stanowiska dyrektora regionalnego i dyrektora okręgu kolejnym osobom w moim zespole, co już niezmiernie mnie cieszy!

Katarzyna Wierdak
dyrektor krajowa OVB Polska

Koalicja na rzecz zgodności. Jak pomagaliśmy agentom przez pierwszy rok

0
Remigiusz Szczechowicz

Idea inicjatywy wsparcia agentów w obszarze regulacyjnym narodziła się już dawno. Misją Insly od początku było ułatwianie i usprawnianie agentom pracy, by czynności „pozasprzedażowe” zajmowały jak najmniej czasu i były możliwie „bezproblemowe”.

Zauważyliśmy, że tematem, który budzi najwięcej kontrowersji, frustracji, lęków czy niepewności, jest obszar regulacyjny. Choć domeną Insly jest technologia, to od wejścia kluczowych przepisów RODO i IDD nie uciekamy od tych zagadnień, bo są one ważne dla agentów i ich klientów.

Pandemia i chmura

W 2020 r. dwa wydarzenia zmieniły nieodwracalnie rynek ubezpieczeń: pandemia i… komunikat UKNF dotyczący przetwarzania danych w chmurze. To pierwsze spowodowało, że obsługa zdalna stała się dużo bardziej popularna (wręcz niezbędna w trakcie lockdownu), a wraz z nią problemy z realizacją wymagań przepisów przy braku bezpośredniego kontaktu.

Komunikat KNF pokazał, że RODO ma teraz zupełnie nową twarz/wymiar, bo przetwarzanie danych (już nie tylko osobowych) w chmurze niesie ze sobą dodatkowe ryzyka. Obowiązki narzucone przez regulatora rynku ubezpieczeń z jednej strony podnosiły – w teorii – bezpieczeństwo przetwarzanych danych, a z drugiej, bardziej namacalnej dokładały dodatkowych obowiązków dystrybutorom ubezpieczeń. Na horyzoncie finansowego rynku zaczął rysować się też obraz DORA – rozporządzenia UE, w którym ryzyko i proaktywne działania mające na celu jego minimalizację są kluczowe.

Potrzeba wsparcia

Wszystko to spowodowało, że potrzeba wsparcia agentów w tym obszarze stała się jeszcze bardziej wyraźna, a że ilość pracy i wiedzy eksperckiej wymaganej była ogromna, narodziła się koncepcja stworzenia Koalicji.

We wrześniu 2022 r. zaprosiliśmy do współpracy Kancelarię Radcy Prawnego Tomasza Klemta i firmę JD Compliance, gdyż te organizacje od lat komercyjnie wspierały podmioty rynku finansowego w tym zakresie, a więc nie tylko dysponowały wiedzą teoretyczną, ale i praktyczną (zaangażowanie w trakcie audytów u ich klientów).

Od samego początku założeniem było niekomercyjne działanie mające na celu uświadamianie, zwłaszcza multiagentom, ciążących na nich obowiązków formalnych, porządkowanie wiedzy (niejednoznaczne przepisy i różnorodne ich interpretacje), podpowiadanie akceptowalnych rozwiązań czy pokazywanie konstruktywnego podejścia do pozornie „niepotrzebnych” czy wręcz „idiotycznych” wymogów.

Konkretne przykłady działań w ramach Koalicji

I. Działalność edukacyjna

W ramach tego celu uczestniczyliśmy w kilkunastu spotkaniach zarówno online, jak i stacjonarnych wydarzeniach typu Kongres Multiagentów. W trakcie tych spotkań omawialiśmy różne zagadnienia związane z przepisami i wytycznymi oraz ich interpretacjami oraz odpowiadaliśmy na liczne zapytania zaciekawionych tematem uczestników.

II. Budowanie narzędzi

Wraz z uruchomieniem „projektu” Koalicja, Insly udostępniło bezpłatne narzędzie do wykonywania analizy potrzeb i wymagań klientów, które pomaga agentowi w procesie sprzedaży, a także w gromadzeniu dowodów na realizację obowiązków wyznaczonych przez znowelizowaną Ustawę o dystrybucji ubezpieczeń. O sukcesie świadczy, że pomimo stopniowego wdrażania funkcjonalności w tym roku (do końca października) wykonano ponad 68 tys. APK!

Ostatnim dzieckiem Koalicji jest też Checklista Compliance – tabela, która pozwala agentowi lub brokerowi samodzielnie zweryfikować, czy spełnia wszystkie wymagania. Przy okazji lista ta zawiera skondensowane informacje o podstawach prawnych, pomocne komentarze oraz informacje, gdzie szukać pomocy w przypadku problemów z samodzielną weryfikacją stosowanych procedur i posiadanej dokumentacji.

III. Wsparcie doradcze

Codzienna praca agenta przynosi wiele pytań związanych z procedurami, np. obsługi klienta, formalnościami wymaganymi przez przepisy, stosowanymi rozwiązaniami i wykorzystywanymi narzędziami, dostawcami i technicznymi wymaganiami im stawianymi itd.

Z takimi pytaniami zwracają się do nas bardzo często agenci, nie rozumiejąc często zawiłości skomplikowanego języka prawnego lub technicznego (a niestety tak wyglądają zwykle kwestionariusze i zapytania, jakie trafiają do nich). Staramy się pomóc, odpowiadając albo szukając możliwych rozwiązań. Przypadki wymagające indywidualnego i kompleksowego podejścia przekazujemy do zaufanych ekspertów.

Zapraszamy do współpracy

Chciałbym przy tej okazji podkreślić, że Koalicja nie jest sformalizowanym ani zamkniętym tworem, więc zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy mają podobną wizję i chęć wsparcia nas w działaniach, które przyczynią się do uporządkowania i efektywniejszego działania rynku ubezpieczeń.

A Koalicja nie zamierza spocząć na laurach. Planujemy już kolejne spotkania, teksty i narzędzia, które pomogą agentom!

Remigiusz Szczechowicz
menedżer ds. compliance, Insly

www.insly.pl/koalicja

Życiowa sprawa ubezwłasnowolnienia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

„Klasyczne” ubezpieczenie grupowe na życie zawiera rozbudowany zakres ochrony dotyczący zdrowia ubezpieczonego, np. poważne zachorowania, pobyty w szpitalu, trwałe uszczerbki na zdrowiu. Pieniądze przyznawane są po spełnieniu przesłanek wynikających z ogólnych warunków ubezpieczenia, na wniosek osoby ubezpieczonej.

Jak otrzymać środki finansowe w sytuacji, kiedy ubezpieczony, ze względu na krytyczny stan zdrowia, nie jest w stanie zgłosić świadczenia?

Z perspektywy ogólnych warunków ubezpieczenia zakłady ubezpieczeń przewidują tylko jedną sytuację, w której uprawionym do otrzymania środków finansowych jest uposażony, a mianowicie śmierć osoby ubezpieczonej (bez względu na jej przyczynę). Pozostałe świadczenia dotyczą ubezpieczonego, i to on w swoim imieniu musi wystąpić o wypłatę środków, przedstawiając odpowiednie dokumenty w tym zakresie.

W oczekiwaniu na wypłatę

Dobre ubezpieczenie na życie obejmuje swoim zakresem takie świadczenia, jak uszczerbek na zdrowiu wskutek udaru mózgu lub nieszczęśliwego wypadku, wypłacany za każdy procent uszczerbku, gdzie ww. kwoty mogą dochodzić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Dodatkowo, ubezpieczony może liczyć na świadczenia za pobyt w szpitalu (który w przypadku wypadku może trwać nawet kilka miesięcy).

Wielu ubezpieczycieli przewiduje również wypłaty za wystąpienie u ubezpieczonego inwalidztwa, niezdolności do pracy czy braku samodzielnej egzystencji (w przypadku ciężkiego udaru mózgu człowiek może już nigdy nie wrócić do sprawności sprzed choroby). Do tego dochodzą różnego rodzaju renty miesięczne czy refundacje sprzętów rehabilitacyjnych.

Reasumując, ubezpieczony może liczyć na bardzo wysoką wypłatę, która będzie stanowiła nieodzowną pomoc przy sprawowaniu nad nim opieki i zabezpieczy jego rodzinę po utracie jednego z żywicieli.

Nieoczekiwany cykl zdarzeń

Sytuacja się komplikuje, gdy występuję taka przeszkoda, że ubezpieczony spełnia wszystkie przesłanki, ale de facto nie jest w stanie „fizycznie” sam wystąpić o świadczenie. Tyczy się to tego rodzaju zdarzeń lub wypadków, w wyniku których ubezpieczony ulega na tyle poważnym powikłaniom chorobowym, jak np. udar czy zapadnięcie w śpiączkę, że nie jest możliwe spełnienie przesłanki warunkującej skorzystanie ze świadczenia, jaką stanowi wystąpienie o wypłatę osobiście, we własnym imieniu.

Kluczowym aspektem powstania problemów z realizacją świadczenia jest brak wcześniejszego umocowania osoby bliskiej, która w naszym imieniu może wystąpić do ubezpieczyciela o wypłatę środków finansowych. Niestety, rzadko który ubezpieczony (w szczególności dotyczy to osób młodszych) myśli o takim prawnym zabezpieczeniu. W sytuacjach kryzysowych zwykle jest już za późno na podjęcie odpowiednich działań. Z reguły nieszczęśliwy wypadek lub udar, który spowoduje u nas utratę świadomości, następuje nagle i nie można ani jego wystąpienia, ani jego następstw w żaden sposób przewidzieć.

Co zatem, jeżeli osoba ubezpieczona nikogo uprzednio nie umocowała do wystąpienia w jej imieniu do ubezpieczyciela? Czy należne jej świadczenie przepada?

Tuszowy odcisk palca

Spośród sytuacji generujących następczo trudności w uruchomieniu potrzebnych środków z ubezpieczenia należy wyróżnić dwie podstawowe: – taką, w której ubezpieczony odniósł poważne obrażenia (np. paraliż), ale możliwy jest jego świadomy kontakt z otoczeniem, oraz taką, w której uprawniony do świadczenia znajduje się w stanie wyłączającym komunikowanie się (np. śpiączka).

Należy zawsze ocenić, czy w konkretnych okolicznościach istnieje możliwość świadomego udzielenia przez chorego umocowania do działania w jego imieniu. Jest to rozwiązanie oczywiście najprostsze pod względem prawnym.

Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli miałoby to być pełnomocnictwo ogólne, czyli umożliwiające działanie we wszelkich sprawach, Kodeks cywilny dla zachowania jego ważności wymaga formy pisemnej. Ustawodawca, przewidując możliwości udzielenia umocowania także przez osoby niemogące pisać, wprowadził regulację formy złożenia oświadczenia woli w postaci tuszowego odcisku palca mocodawcy na dokumencie, a obok niego podpisu ustanowionego pełnomocnika, wraz z podaniem przez niego imienia i nazwiska upoważniającego.

Negatywne konotacje pojęcia „ubezwłasnowolnienie”

W odniesieniu do ubezpieczonego przebywającego w śpiączce istnieje możliwość skorzystania z instytucji ubezwłasnowolnienia. W doktrynie akcentuje się, że termin „ubezwłasnowolnienie” niezbyt prawidłowo oddaje znaczenie i sens instytucji prawnej kryjącej się pod nim. Mimo że prowadzi ona do pozbawienia zdolności do czynności prawnych, to jednak nie pozbawia człowieka woli, lecz stanowi reakcję na istniejącą już sytuację, w której występują zaburzenia przy wyrażaniu tej woli.

Co więcej, w języku potocznym słowo „ubezwłasnowolnienie” ma negatywne konotacje, a nawet charakter piętnujący. Przesłanki ubezwłasnowolnienia całkowitego są następujące: ukończenie przez osobę, która miałaby podlegać ubezwłasnowolnieniu, 13. roku życia oraz okoliczność, że osoba ta nie jest w stanie kierować swoim postępowaniem. Kodeks cywilny konstytuuje przykładowe nieprawidłowości, takie jak choroba psychiczna czy niedorozwój umysłowy, powodujące niemożność pokierowania własnym postępowaniem przez chorego.

Nadto, w literaturze przedmiotu akcentuje się, że przez niemożność pokierowania własnym postępowaniem rozumie się przede wszystkim brak możliwości dokonywania czynności prawnych w sposób świadomy i swobodny. Stan śpiączki z całą pewnością wpisuje się w dyspozycję przepisu kodeksu.

Zauważyć należy jednak, że każdorazowo o ustaleniu występowania medycznych przesłanek ubezwłasnowolnienia musi decydować biegły z zakresu psychiatrii lub neurologii oraz psychologii. Dla osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie sąd ustanawia opiekuna. W toku postępowania sąd może także ustanowić doradcę tymczasowego, którym jest najczęściej osoba najbliższa dla osoby, której wniosek o ubezwłasnowolnienie dotyczy. To właśnie ten doradca, który ma za zadanie chronić osobę jak i mienie ubezpieczonego, może spełnić kluczową rolę w skutecznym uruchomieniu środków z polisy.

Najistotniejszy jest jednak fakt, że ubezwłasnowolnienie, zwłaszcza całkowite, jest tak daleko idącą ingerencją w sferę praw i wolności człowieka, że stosowane winno być wyjątkowo, w wypadkach, gdy nie ma możliwości ochrony osoby chorej w inny sposób.

Postulaty de lege ferenda

Mając na uwadze zawiłość regulacji oraz czas trwania postępowania, należałoby rozważyć wprowadzenie do ustawodawstwa prostszego mechanizmu pozwalającego na wszczęcie procesu likwidacji szkody dla osoby potrzebującej środków. Wszak ma to służyć wyłącznie dobru i słusznemu interesowi ubezpieczonego.

Emilia Sobierajska
radca prawny
broker ubezpieczeniowy

Mateusz Narzyński
specjalista ds. ubezpieczeń grupowych
broker ubezpieczeniowy
Biuro Ubezpieczeń na Życie
Inter-Broker

UOKiK apeluje o ostrożność w podejmowaniu decyzji finansowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaapelował o podejmowanie przemyślanych decyzji finansowych w okresie świąteczno-noworocznym. Wśród opcji, które trzeba uważnie przeanalizować, wymienił ubezpieczenia do kredytu.

Szef Urzędu wskazał, że jeśli razem z kredytem oferowane są usługi dodatkowe, np. ubezpieczenie, to należy upewnić się, czy taki pakiet jest naprawdę potrzebny i czy zawarcie umowy dodatkowej jest konieczne do otrzymania specjalnych warunków kredytowania. Jeżeli tak jest, umowa kredytu powinna na to jasno wskazywać. Koszt takich umów dodatkowych może okazać się bardzo wysoki. Jeżeli umowa kredytu nie przewiduje, że skorzystanie z usługi dodatkowej jest konieczne, można jej nie zawierać.

(AM, źródło: UOKiK)

18,411FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie