Blog - Strona 429 z 1487 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 429

Odszkodowanie i zadośćuczynienie za podanie wadliwej szczepionki

0
Źródło zdjęcia: Canva

Jednym z trzech królujących ostatnimi czasy w polskich mediach tematów (obok wyborów parlamentarnych i tzw. Pandora Gate) są wyniki kontroli przeprowadzonej przez NIK w zakresie realizacji Narodowego Programu Szczepień przeciw Covid-19. Nie powinno to dziwić: skala wykrytych naruszeń jest w tym przypadku zatrważająca.

Rodzi to oczywiście pytanie o ewentualne roszczenia odszkodowawcze i zadośćuczynieniowe osób poszkodowanych na skutek podania im wadliwych szczepionek.

Co poszło nie tak?

Do ustaleń, o których mowa we wstępie, doszło przy okazji szerszego pakietu kontroli obejmujących także m.in. funkcjonowanie Funduszu Przeciwdziałania Covid-19. Sprawdzeniu poddano zarówno Główny Inspektorat Farmaceutyczny w Warszawie, jak i Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

W efekcie, jak można było dowiedzieć się w trakcie zorganizowanej i transmitowanej na żywo konferencji NIK z 28 września 2023 r., wśród przykładowych niezgodności o charakterze krytycznym, do których mogło dojść w ramach przechowywania i dystrybucji szczepionek przeciwko Covid-19, można wskazać m.in.:

a) brak zarejestrowanych warunków przechowywania oraz transportu szczepionek podczas całej drogi pomiędzy Rządową Agencją Rezerw Strategicznych a hurtownią farmaceutyczną,

b) przecinanie taśmy zabezpieczającej opakowanie szczepionki, a tym samym niezapewnienie bezpieczeństwa produktu podczas przechowywania w magazynie hurtowni,

c) brak odpowiedniej weryfikacji pakowania szczepionek w sposób zabezpieczający je przed uszkodzeniem w trakcie transportu,

d) niezapewnienie dostarczania szczepionek osobom upoważnionym do ich odbioru.

Niestety, to nie koniec złych wieści: okazuje się, że blisko 117 600 pacjentom podano szczepionki, w przypadku których najprawdopodobniej wystąpiły wady jakościowe kl. II, tj. mogące spowodować chorobę lub niewłaściwe działanie.

Co więcej, Główny Inspektorat Farmaceutyczny, pomimo posiadania wiedzy o wspomnianych uchybieniach, informację o tym przekazał do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych dopiero w 2022 r., podczas gdy sam otrzymał ją od Europejskiej Agencji Leków już w 2021 r. Wszystko wskazuje więc na to, że nieszczęściu można było (choćby częściowo) zapobiec.

Kto odpowiada za szkody?

Rodzi się pytanie o ewentualne roszczenia pacjentów, którym podano wspomnianą wadliwą szczepionkę, oraz o podmioty za to odpowiedzialne. Zasadniczo udzielenie odpowiedzi na drugie ze wskazanych pytań wydaje się nieco łatwiejsze. Wydaje się, że w niniejszej sprawie możemy mieć do czynienia z odpowiedzialnością dwóch grup/kategorii podmiotów, które spowodowały lub przyczyniły się do zaistnienia wspomnianej sytuacji, jakkolwiek podstawy ich odpowiedzialności będą nieco inne.

Z jednej strony wspomniana odpowiedzialność będzie spoczywała na konkretnej hurtowni farmaceutycznej, w ramach której mogło dojść do nieprawidłowości w przechowywaniu i dystrybucji leków. Podstawy do takich roszczeń można szukać m.in. w art. 77a ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2301 ze zm.).

Z kolei mając na względzie nieprawidłowości, których (najprawdopodobniej) dopuścił się Główny Inspektorat Farmaceutyczny w Warszawie w zakresie spoczywającego na nim obowiązku nadzoru nad obrotem produktami leczniczymi, jako drugiego odpowiedzialnego można tutaj wskazać skarb państwa, który odpowiadałby w takiej sytuacji in solidum z konkretną hurtownią farmaceutyczną.

Podstawy do przypisania odpowiedzialności w tym przypadku należałoby szukać w art. 417 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.) (dalej: Kodeks cywilny).

Nie ma (jeszcze) powikłań, ale krzywda (już) jest

Zastanawiając się nad ewentualnymi roszczeniami, które osoby zaszczepione mogłyby kierować, należałoby wskazać, że przysługiwałby im całokształt roszczeń przewidzianych w przepisach prawa cywilnego, a związanych ze szkodami spowodowanymi czynami niedozwolonymi.

Szczególnie interesujące w tym kontekście mogą być roszczenia zadośćuczynieniowe z tytułu naruszenia dóbr osobistych (art. 23 w zw. 448 k.c.) i zdrowia (art. 445 § 1 k.c.).

Oczywiście, w kontekście przyszłych procesów zasadniczą kwestią będzie wykazanie związku przyczynowego pomiędzy powikłaniami zdrowotnymi, które wystąpiły u poszkodowanego, a podaniem wadliwej szczepionki.

Inna sprawa, czy wykazanie tych powiązań (a nawet samo ich wystąpienie) zawsze będzie konieczne. W tym kontekście warto zwrócić uwagę m.in. na wyrok Sądu Najwyższego z 21 września 2022 r., I NSNs 75/21. Jakkolwiek dotyczył on badania klinicznego przeprowadzonego wbrew przepisom ustawy i związanego z tym m.in. naruszenia praw pacjenta do informacji. Niemniej, można z niego wysnuć ostrożną konkluzję, że sama obawa o zdrowie, wynikająca z ujawnienia przez odpowiednie organy nieprawidłowości w zakresie wykonywanych szczepień, jak również nadużycie zaufania pacjentów mogą stanowić przejawy naruszenia ich odrębnych dóbr osobistych, a późniejszy, przedłużający stan cierpienia psychicznego związany z ewentualną niepewnością w zakresie zdrowia – rodzaj rozstroju zdrowia.

Wszystko to także dawałoby możliwość dochodzenia roszczeń na podstawie art. 445 i 23 w zw. z art. 448 k.c.

r. pr. dr Kamil Szpyt

k.szpyt@kancelarieszpyt.pl

Hype na embedded insurance

0
dr Róża Błaś

W czasie pandemii Covid-19 radykalnie wzrosło zainteresowanie ubezpieczeniami typu embedded insurance. Choć pojęcie to już od jakiegoś czasu można było odnaleźć w anglojęzycznej literaturze branżowej, to w Polsce na ustach brokerów ubezpieczeniowych pojawiło się stosunkowo niedawno.

W tym artykule postaram się wyjaśnić, z czego może wynikać popularność tego rozwiązania. Wskażę korzyści jego zastosowania dla zainteresowanych stron.

Pojęciem embedded insurance określane jest ubezpieczenie wbudowane w proces zakupu produktu lub usługi, które chroni w zakresie związanym z ich posiadaniem lub użytkowaniem. Z ubezpieczeniem tym spotkasz się na przykład: rezerwując bilet lotniczy (ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży), dokonując zakupu sprzętu AGD lub RTV (ubezpieczenie sprzętu w razie jego uszkodzenia, zniszczenia lub utraty) czy też bukując nocleg na platformie wynajmu nieruchomości (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej najemcy nieruchomości).

Korzyści osadzone w ubezpieczeniach

Ubezpieczenie tego typu jest więc oferowane w momencie największego zaangażowania klienta. Dzięki temu może on zwrócić uwagę na potencjalne ryzyko, z którym się wiąże dany produkt lub usługa.

Jest to również dobra okazja do edukacji przyszłych ubezpieczonych, szczególnie młodego pokolenia, w zakresie korzyści płynących z posiadania ochrony ubezpieczeniowej. Zwłaszcza że rozwiązanie to często daje możliwość skorzystania z ubezpieczenia niedostępnego w indywidualnym procesie sprzedaży lub niewystępującego w modelu stand-alone. Masowa indywidualizacja oferty pozwala bowiem zaproponować tańsze opcje mikroubezpieczeń.

Ubezpieczenia osadzone w produktach

Głównym celem embedded insurance jest kompleksowe zaspokojenie potrzeb zakupowych klientów. Sprzedawca dostarcza dodatkową wartość w postaci ubezpieczenia, które zwiększa poczucie bezpieczeństwa nabywców.

Buduje to silną ścieżkę zakupową, której oczekuje dzisiejszy klient. W przyszłości znosi zaś ciężar określonych sytuacji kryzysowych mogących się pojawić w ramach obsługi posprzedażowej. Choć embedded insurance najczęściej kojarzy się z e-commerce, ma także zastosowanie w innych rodzajach handlu.

A co na tym zyskują ubezpieczyciele?

Z punktu widzenia zakładów ubezpieczeń embedded insurance daje dostęp do wcześniej niewykorzystanych rynków. Dane klientów z dodatkowych (dotychczas niedostępnych) źródeł w połączeniu z nowymi technologiami mogą również służyć hiperpersonalizacji oferty (contextual insurance). Proste, niedrogie i dostosowane do indywidualnych potrzeb – to oczekiwane cechy embedded insurance.

Rozwój produktów oparty na danych ubezpieczonych (np. na ich aktywności i preferencjach) oraz uproszczony proces zawierania ubezpieczenia to jednak nie jedyne zalety tego rozwiązania. Przy odpowiedniej optymalizacji procesów biznesowych embedded insurance to przede wszystkim niższe koszty pozyskania klienta.

Embedded insurance wymusza tworzenie prostej zakresowo ochrony ubezpieczeniowej, która jest łatwa do zakomunikowania i potrzebna w danym momencie. Przyzwyczaja również klientów do miejsca zakupu polisy oraz stanowi szansę uczynienia z danego ubezpieczenia usługi codziennego użytku. Jednocześnie stwarza konieczność prowadzenia odpowiedniej edukacji ubezpieczeniowej, rozwoju przepisów prawa oraz opracowania kodeksu dobrych praktyk rynkowych.

dr Róża Błaś
kierowniczka ds. programów affinity
Mentor SA

Szkolenie na temat najnowszych regulacji prawnych dla ubezpieczeń

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

VF Conferences zaprasza na szkolenie online zatytułowane „Najnowsze zmiany w orzecznictwie i w przepisach prawa dotyczących zakładów ubezpieczeń”. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Szkolenie poprowadzą: Paweł Stykowski, dyrektor Departamentu Prawa Ubezpieczeń DWF Poland, Justyna Wasińska, menedżerka ds. Zgodności z Przepisami Polski Gaz TUW, Michał Roszczynialski, dyrektor Działu Compliance Saltus Ubezpieczenia, oraz mec. Beata Prokop.

Szkolenie odbędzie się 12 grudnia 2023 roku w godz. 10.00–14.00. W jego trakcie omówione zostaną następujące tematy:

  • Rynek ubezpieczeniowy po uchwaleniu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.
  • DORA w zakładach ubezpieczeń.
  • Wdrożenie Rekomendacji U.
  • Odpowiedniość zadośćuczynienia w świetle orzecznictwa i praktyki – art 445 kc.

Szkolenie skierowane jest do zakładów ubezpieczeń, pośredników ubezpieczeniowych: agentów oraz brokerów oraz wszystkich zainteresowanych tematyką nowych regulacji w sektorze ubezpieczeń.

Rejestracja możliwa jest na stronie organizatora.

Kontakt z organizatorem:

Daria Glinka

Sales Specialist

tel.: 884377776

e-mail: dglinka@vfconferences.pl

(AM)

Rankomat: Większość posiadaczy aut zmienia opony na zimowe

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Większość uczestników badania Rankomat zadeklarowało, że korzysta z ogumienia sezonowego. Reszta to zwolennicy opon całorocznych, ale znaleźli się też i tacy, którzy przez cały rok jeżdżą na oponach letnich lub zimowych.

Zwolennicy sezonówek są w większości – twierdząco na pytanie o to, czy zmieniają opony, odpowiedziało 67% respondentów. Tuż za nimi znajduje się grupa kierowców, którzy decydują się na jazdę na oponach całorocznych, zwanych także wielosezonowymi. 21% badanych wskazało, że ten typ opony odpowiada im zarówno latem, jak i zimą. Są i tacy, którzy bacznie obserwują prognozę pogody – 6% badanych ewentualną wymianę opon uzależnia od panującej wokół aury i reaguje na bieżąco. Niektórzy, choć niewielu, decydują się na całoroczną jazdę na oponach letnich lub zimowych. To odpowiednio 2% i 3% ankietowanych.

– Z badania Rankomat wynika, że zdarzają się kierowcy jeżdżący przez cały rok na jednych, i to niekoniecznie całorocznych oponach. To zaledwie kilka procent, jednak wystarczy, aby mówić o braku wyobraźni. O ile w mieście jazda na tych samych oponach przez cały rok nie spowoduje większych problemów, o tyle okazjonalny wyjazd w zaśnieżone góry będzie już ryzykowny – przypomina Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspertka Rankomat. – Pamiętajmy, że stan techniczny opon może wpływać na kwestie związane z ubezpieczeniem samochodu. Jeśli zimą dojdzie do kolizji czy wypadku, a ubezpieczyciel stwierdzi, że przyczyną było ogumienie niskiej jakości i niedostosowane do warunków na drodze – może odmówić wypłaty odszkodowania. Powoła się przy tym na zapis mówiący o zaniedbaniach ze strony osoby ubezpieczonej – dodaje.

(AM, źródło: Rankomat)

Nationale-Nederlanden z kolejnym tytułem Superbrands

0
Źródło zdjęcia: Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden zostało po raz kolejny wyróżnione prestiżowym tytułem Superbrands. Zwycięzcy są wyłaniani na podstawie największego badania konsumenckiego w kraju, a kryteriami oceny są jakość produktów lub usług, relacje biznesowe, innowacyjność oraz działania z zakresu CSR.

Nagrodę z rąk organizatorów odebrała dyrektorka ds. komunikacji marketingowej i marki Nationale-Nederlanden, Marta Maszewska-Danielewicz.

– Opinie i potrzeby naszych klientów są tym, co napędza nas do działania. Każdego dnia staramy się pielęgnować relacje z nimi, mając świadomość, że to zaufanie, jakim nas darzą, pozwala nam się stale rozwijać. Dlatego ich uznanie w formie takiego wyróżnienia napawa nas dumą i jest sygnałem, że nasza praca przynosi oczekiwane rezultaty w postaci satysfakcji konsumentów – mówi Marta Maszewska-Danielewicz. – Poza zapewnianiem klientom najwyższej jakości usług i produktów, chcemy być marką, która ma pozytywny wpływ na otoczenie. Stąd nasze wieloletnie zaangażowanie w liczne inicjatywy z zakresu CSR, jak chociażby działania mające na celu edukowanie Polaków w zakresie profilaktyki zdrowia czy też promowanie aktywnego trybu życia – dodaje.

W oparciu o oczekiwania klientów i zapotrzebowanie społeczne tylko w tym roku Nationale-Nederlanden zorganizowało m.in. bezpłatne badania profilaktyczne w różnych miastach Polski oraz wprowadziło do oferty ubezpieczenia grupowego dodatkową umowę, która zapewnia klientom specjalistyczne wsparcie psychologiczne i psychiatryczne. Zostało także sponsorem tytularnym Półmaratonu i Maratonu Warszawskiego, w ramach których zachęcało zarówno biegaczy, jak i kibiców do profilaktyki, zgodnie z założeniem, że dbanie o zdrowie to maraton, a nie sprint.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

Nowa misja marki wefox

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Firma wefox podjęła decyzję o zmianie hasła marki. Niemiecki insurtech, który prowadzi działalność również w Polsce, zastąpił dotychczasowy slogan „Insurance. But Simple” nowym o brzmieniu „Empowering Insurance”. 

Nowe hasło marki ma określać wyjątkową pozycję insurtechu jako więcej niż tylko firmy ubezpieczeniowej.

Kiedy zakładaliśmy wefox, kierowaliśmy się prostą obietnicą zapewnienia ludziom bezpieczeństwa – powiedział Julian Teicke, dyrektor generalny i współzałożyciel wefox. – Postawiliśmy sobie zadanie przywrócenia ubezpieczeń do korzeni – musiało być proste, łatwe i adekwatne do celu, aby ludzie i wszystko, co dla nich ważne, byli bezpieczni i chronieni przed ryzykiem. Aby spełnić nasze obietnice, zawsze korzystaliśmy z technologii. Z biegiem czasu wiele się nauczyliśmy. Dostrzegliśmy luki w ekosystemie ubezpieczeniowym i zdaliśmy sobie sprawę, że dzięki platformie technologicznej wefox możemy wzmocnić pozycję większej liczby naszych partnerów i brokerów oraz pomóc zapewnić bezpieczeństwo wszystkim naszym klientom – dodał.

Firma wefox kontynuuje wysiłki mające na celu rozwój i udoskonalanie swojej autorskiej platformy technologicznej. Narzędzie wykorzystuje sztuczną inteligencję, analizę danych i automatyzację w celu usprawnienia procesów, poprawy oceny ryzyka oraz doświadczeń klientów, niezależnie od tego, czy chodzi o firmę ubezpieczeniową, brokera, partnera, czy osobę fizyczną.

Film o przyczynach zmiany hasła marki

(AM, źródło: wefox)

Insurance Europe o znaczeniu otwartego globalnego rynku reasekuracji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rada Doradcza ds. Reasekuracji Insurance Europe (RAB) opublikowała raport na temat znaczenia otwartego globalnego rynku reasekuracji. Dokument zatytułowany „Siła reasekuracji: wspieranie odporności społeczeństw poprzez otwarty i dobrze regulowany rynek reasekuracji” wyjaśnia, w jaki sposób kluczowe aspekty modelu biznesowego reasekuracji, w szczególności globalna dywersyfikacja, pozwalają branży przyczyniać się do zmniejszania luk w ochronie ubezpieczeniowej, promować innowacje, wspierać adaptację do rosnących zagrożeń wynikających ze zmiany klimatu oraz poprawiać odporność finansową.

„W kontekście znacząco rosnących strat spowodowanych katastrofami na całym świecie – będącymi konsekwencją rozwoju gospodarczego, zmian klimatu oraz zglobalizowanych łańcuchów produkcji i dystrybucji – skuteczne transgraniczne łączenie ryzyka jest obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek” – podkreśla raport.

W raporcie przedstawiono zalecenia dotyczące handlu reasekuracyjnego i polityk regulacyjnych:

Najlepsze praktyki:

  • Promowanie swobodnego przepływu stowarzyszonego i niepowiązanego kapitału reasekuracyjnego oraz wypłat w celu zwiększenia odporności.
  • Uznanie specyfiki reasekuracji, tzn. że jest to biznes pomiędzy profesjonalistami w dziedzinie ryzyka, którego wartość opiera się na wiedzy specjalistycznej w zakresie ryzyk szczytowych, ciągłej innowacyjności produktów i globalnej dywersyfikacji.
  • Promowanie regulacji ostrożnościowych opartych na ryzyku, które sprawiedliwie uznają korzyści z reasekuracji dla cedentów poprzez odpowiednią ulgę kapitałową.
  • Promowanie międzynarodowej współpracy w zakresie nadzoru i wzorowanie się na udanych przykładach, takich jak umowa UE-USA.
  • Zapewnienie prawdziwie proporcjonalnego i opartego na ryzyku nadzoru nad reasekuracją.

Praktyki kontrproduktywne:

  • Ograniczanie lub zniechęcanie do prowadzenia działalności transgranicznej, zarówno powiązanej, jak i niepowiązanej, ze względu na lokalizację geograficzną reasekuratora lub jego formę prawną.
  • Zachęcanie do stronniczości na rynku krajowym poprzez korzystniejsze traktowanie krajowych reasekuratorów.
  • Ograniczanie globalnej dywersyfikacji ryzyk poprzez bariery w możliwości przenoszenia/zamienności kapitału lub poprzez lokalizację aktywów.

(AM, źródło: Insurance Europe)

Odc. 243 – Czego klient chce od życia?

0

Czego brakuje produktom życiowym na rynku? O tym w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Sylwester Poniewierski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Detalicznych i Programów Partnerskich w STUnŻ ERGO Hestia. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • Jakiej pomocy potrzebuje klient w razie poważnego zachorowania lub wypadku?
  • Czy wysoka suma ubezpieczenia wystarczy, żeby klient czuł się w pełni chroniony?
  • Co się konkretnie zmieniło w ubezpieczeniu ERGO 4?

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Generali przedstawia specjalną cyberofertę dla przedsiębiorców

0
Źródło zdjęcia: Generali

W ramach współpracy z Grupą MCX, wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań cybersecurity, oraz Yubico, producentem kluczy YubiKey, Generali zaoferowało przedsiębiorcom wzmocnienie ochrony przed cyberatakami. Klienci, którzy kupią oferowaną przez ubezpieczyciela polisę CyberRED, otrzymają pakiet 10 sprzętowych kluczy zabezpieczających U2F/FIDO2.

– Dzięki współpracy z Grupą MCX i Yubico, Generali wprowadza na rynek ubezpieczeń cyberinnowację, wzbogacając ochronę ubezpieczeniową o element prewencji ryzyka w postaci kluczy U2F/FIDO2. Wierzę, że brokerzy oraz klienci docenią to rozwiązanie, ponieważ stanowi ono realną ochronę w obliczu stale rosnącego zagrożenia cybernetycznego – zauważa Michał Balwiński, Lider Praktyki Cyber Generali Polska.

Klienci, którzy zawrą z Generali umowę ubezpieczenia ryzyk związanych z naruszeniem cyberbezpieczeństwa CyberRED, na start otrzymają pakiet 10 kluczy U2F/FIDO2. Jeśli chcieliby w swoim przedsiębiorstwie zastosować większą liczbę kluczy, mogą skorzystać ze specjalnej oferty przygotowanej przez Grupę MCX.

Zasada działania kluczy

Klucze U2F/FIDO2 to rozwiązanie pomagające zmniejszyć ryzyko cyberataków. Chronią one najbardziej narażone dane. Urządzenia dają możliwość nowoczesnego, silnego uwierzytelniania wieloskładnikowego, odpornego na phishing. Działają przy pomocy komunikacji zbliżeniowej NFC lub portu USB w komputerze lub smartfonie. Zapewniają bezpieczny dostęp z każdego miejsca, bez konieczności łączności z siecią. Ułatwiają także szybkie i bezpieczne logowanie ze stacji współdzielonych. Stanowią zabezpieczenie podczas pracy zdalnej, a także w call center i innych środowiskach „bez telefonu”.

– Bardzo cieszymy się z naszej współpracy z Generali i MCX. Partnerstwo to umożliwia nam kontynuowanie naszej misji, która polega na edukowaniu użytkowników na temat zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem i tym samym uczynieniu internetu bezpieczniejszym dla wszystkich. Wierzymy, że nasza innowacyjna technologia i doświadczenie w dziedzinie bezpieczeństwa przyczynią się do znacznego zmniejszenia ryzyka cybernetycznego dla klientów Generali – mówi Marcin Majchrzak, dyrektor handlowy Yubico.

Klucze sprzętowe są niewielkie i poręczne, a przy tym bardzo wytrzymałe oraz wodoodporne. Można mieć je zawsze przy sobie, a ich obsługa nie sprawia żadnych trudności. YubiKey nie posiada baterii ani daty ważności.

Szeroka ochrona CyberRED

CyberRED to kompleksowe ubezpieczenie ryzyk związanych z naruszeniem cyberbezpieczeństwa, wprowadzone przez Generali w 2021 roku.

– CyberRED to innowacyjny produkt, który kierujemy do przedsiębiorców świadomych zagrożeń wynikających z obecności firmy w sieci. Nie tylko pomagamy, gdy dojdzie już do naruszenia cyberbezpieczeństwa, ale przede wszystkim zależy nam, aby zapobiec atakom hakerów. Dbamy o to, aby nasi klienci mieli dostęp do nowoczesnych i skutecznych rozwiązań, które pomogą ochronić majątek ich przedsiębiorstw – podkreśla Marcin Gajkowski, dyrektor Działu Ubezpieczeń OC Generali Polska.

CyberRED pomaga w zachowaniu ciągłości finansowej, np. gdy w wyniku cyberataku klient będzie zmuszony do czasowego zaprzestania prowadzenia działalności. Generali Polska oferuje dostęp do Security Operations Center (SOC), gdzie specjaliści na infolinii dostępnej 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu zajmują się przyjmowaniem zgłoszeń i analizą incydentów. Z kolei ekspercki zespół Cyber Security Incident Response (CSIR) pomaga usunąć skutki incydentu. CyberRED cechuje możliwość swobodnego budowania zakresu ubezpieczenia. Klient może wybrać spośród 10 sekcji.

– Nasz zespół cybersecurity specjalizuje się we wdrażaniu rozwiązań i usług wspierających detekcję, prewencję oraz reakcję na zaistniałe cyberincydenty. Dołączając do inicjatywy CyberRED, postanowiliśmy wykorzystać nasze doświadczenia, dostarczając klientom Generali nie tylko narzędzia prewencji, ale również niezbędną wiedzę, która pozwoli im wdrożyć rozwiązanie MFA w wygodny i skuteczny sposób. Wykorzystanie przygotowanego przez nas pakietu startowego pozwoli skutecznie zredukować ryzyko ataku phishingowego, musimy jednak pamiętać, że krajobraz zagrożeń jest znacznie szerszy. W ramach dalszej współpracy klienci otrzymają od nas również wsparcie w zrozumieniu aktualnych zagrożeń i sposobów skutecznej redukcji ryzyk w obszarze cyberbezpieczeństwa – wyjaśnia dr Paweł Olczak, prezes zarząd MCX Pro.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

UKNF z certyfikatem zgodności w zakresie sprawowania nadzoru

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego otrzymał certyfikat zgodności Systemu Zarządzania Ciągłością Działania z normą ISO 22301:2019 (SZCD), w zakresie sprawowania nadzoru nad rynkiem finansowym w pionie nadzoru bankowego oraz ubezpieczeniowego, i nad rynkiem kapitałowym w celu zapewnienia obsługi KNF. Przyznanie certyfikatu zostało poprzedzone audytem przeprowadzonym przez niezależną międzynarodową jednostkę certyfikacyjną BSI Group.

Uzyskanie certyfikatu oznacza, że UKNF wdrożył wymogi normy oraz najlepsze praktyki w zakresie ciągłości działania. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej ciągłość działania procesów krytycznych zostanie zachowana.

– Dzięki wdrożonemu Systemowi Zarządzania Ciągłością Działania w UKNF mogliśmy lepiej zrozumieć kluczowe obszary działalności oraz potencjalne zagrożenia dla urzędu i je określić. Pozwoliło nam to opracować plan ciągłości działania dopasowany do potrzeb naszej organizacji. Certyfikat potwierdził, że system ciągłości działania w UKNF jest zgodny z międzynarodową normą. Wprowadzone rozwiązania zwiększają naszą odporność na zagrożenia – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne – oraz umożliwiają sprawny powrót do normalnego funkcjonowania urzędu – powiedział Bartłomiej Getlich, pełnomocnik SZCD, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji KNF.

(AM, źródło: KNF)

18,340FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie