Blog - Strona 574 z 1524 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 574

W sytuacjach nadzwyczajnych więcej podmiotów skorzysta z ubezpieczeń gwarantowanych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 czerwca rząd przyjął nowelizację ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw, uchylającą też ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów eksportowych o stałych stopach procentowych. Nowela poszerza katalog ubezpieczeń eksportowych, w efekcie czego więcej podmiotów będzie mogło skorzystać z ubezpieczeń gwarantowanych.

– Przepisy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach nie zapewniają w pełni narzędzi pozwalających z pomocą Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych na możliwie jak najszybsze reagowanie na ewentualne globalne wydarzenia. Z uwagi na dynamiczną sytuację gospodarczą na świecie konieczne jest stworzenie elastycznego mechanizmu, który da możliwość kierowania pomocy odpowiedniej do pojawiających się potrzeb. Doprecyzowanie, uzupełnienie przepisów umożliwi Korporacji szybkie reagowanie i tworzenie instrumentów finansowych dla polskich firm – powiedział minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

– Dlatego zostanie rozszerzony katalog oferowanych przez KUKE ubezpieczeń, jak również katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z tego rodzaju ubezpieczeń – o oddziały przedsiębiorców zagranicznych oraz podmioty dokonujące inwestycji w Polsce służące transformacji energetycznej kraju – wskazuje wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak.

Rozwiązania tego typu zostały już wprowadzone w innych krajach europejskich, np. w Szwecji, Norwegii i Hiszpanii.

Nowe ryzyka do reasekuracji

Nowelizacja wprowadza możliwość reasekuracji przez KUKE ryzyk pokrywanych ubezpieczeniami casco i OC w transporcie, dotyczących żeglugi morskiej i śródlądowej oraz przedmiotów w transporcie, a także niezwiązanych z transportem pozostałych szkód wywołanych przez grad lub mróz oraz inne przyczyny (jak np. kradzież). Przepisy te będą miały zastosowanie w sytuacjach nadzwyczajnych, każdorazowo określanych przez Radę Ministrów w akcie wykonawczym do ustawy. Bezpośrednią inspiracją dla tej regulacji była identyfikacja luki rynkowej w ubezpieczeniach cargo w transporcie polskich przewoźników do i z Ukrainy, powstała w wyniku napaści Rosji. W tym celu rozszerzony zostanie katalog ubezpieczeń oferowanych przez KUKE oraz katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z tego rodzaju polis – o zakłady ubezpieczeń, także zagraniczne, o ile ubezpieczają polskich przedsiębiorców.

Zaliczki pod ochroną

Nowe przepisy zapewnią ochronę ubezpieczeniową polskim eksporterom, również w zakresie zakupu towarów, poprzez dołączenie do oferty KUKE ubezpieczenia zwrotu zaliczki zapłaconej przez ubezpieczającego na poczet dostawy importowej z jakiegokolwiek kraju, w przypadku gdy ma on otwarty przez Korporację limit kredytowy w polisie obrotowej na zagranicznych odbiorców swoich produktów lub usług (ubezpieczenie kredytu kupieckiego w eksporcie).

Zdaniem MRiT, które jest autorem regulacji, wprowadzenie powyższego rozwiązania przyczyni się do zwiększenia obrotów handlowych polskich przedsiębiorców, a tym samym umożliwi ich rozwój i zwiększy możliwości współpracy z firmami zagranicznymi. Dzięki temu polscy eksporterzy będą mogli kupować towary i podzespoły wykorzystywane w procesie produkcyjnym, które są niedostępne lub występują w ograniczonej ilości w Polsce, co finalnie może zapobiec zakłóceniom łańcucha dostaw.

Rozwój odnawialnych źródeł energii 

Nowela rozszerza też legitymację KUKE do oferowania ochrony ubezpieczeniowej w zakresie projektów pozaeksportowych – ograniczonych do wsparcia działań podmiotów prywatnych i publicznych służących transformacji energetycznej Polski i rozwoju gospodarki niskoemisyjnej, zgodnie ze Strategią Europejski Zielony Ład. Projektodawca zakłada, że instrumenty Korporacji będą mogły odgrywać kluczową rolę we wspieraniu projektów transformacji energetycznej – dzięki ubezpieczeniom coraz więcej inwestorów oraz banków będzie chciało uczestniczyć w transformacji energetycznej Polski. Zaangażowanie KUKE ma dać nowy impuls w stosunku do obecnie funkcjonujących rozwiązań. W ocenie MRiT rozszerzanie systemu wsparcia jest konieczne dla dalszego rozwoju projektów OZE.

Więcej uprawnionych do korzystania z polis KUKE

W noweli rozszerzono również katalog podmiotów mogących korzystać z ochrony ubezpieczeniowej Korporacji o polskie oddziały przedsiębiorców zagranicznych oraz wprowadzono rozwiązanie zapewniające przejrzystość operacyjną w zakresie wsparcia ubezpieczeniowego dotyczącego ryzyk odnoszących się do podmiotów ukraińskich lub terytorium Ukrainy oraz ryzyk cedowanych na KUKE przez zakłady ubezpieczeń, dotyczących polis z działu II grup 3–7 i 9–16 poprzez wyodrębnienie subrachunku w ramach rachunku Interes Narodowy.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

CUK Direct dla Agenta ułatwi pośrednikom sprzedaż zdalną

0

CUK Ubezpieczenia wprowadził CUK Direct dla Agenta – narzędzie umożliwiające pośrednikom konkurowanie w przestrzeni cyfrowej oraz tworzenie nowych rynków sprzedaży ubezpieczeń. Inspiracją do jego wdrożenia były zmiany na rynku i rosnące znaczenie zdalnej obsługi.

– Klienci coraz chętniej poszukują opcji profesjonalnego doradztwa ubezpieczeniowego, połączonego z możliwością samodzielnego kupna polisy po spotkaniu z doradcą. CUK Direct dla Agenta zabezpiecza te obszary i jest przepustką do nowoczesnej sprzedaży ubezpieczeń. Dzięki aktualizacjom i nowym funkcjonalnościom agenci CUK mogą w pełni wykorzystać potencjał sprzedaży online i zwiększyć sprzedaż – podkreśla Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-Commerce CUK Ubezpieczenia.

CUK Direct dla Agenta zawiera rozwiązania, które umożliwiają agentom efektywne wykorzystanie potencjału obsługi zdalnej, m.in. specjalną stronę internetową agregującą indywidualne linki do produktów ubezpieczeniowych CUK.  Dzięki temu w codziennej pracy agenci oszczędzają czas i zyskują łatwy dostęp do pełnego wachlarza najważniejszych polis. Z wykorzystaniem systemu WebCUK mogą też automatycznie przesłać klientom na wskazany adres email z przygotowaną ofertę lub wybraną polisę bez konieczności przygotowywania specjalnej wiadomości czy kopiowania linków. Każda zakupiona w ten sposób polisa zostanie przypisana w 100% do agenta. 

Klienci mogą też samodzielnie kupować produkty ochronne w Aplikacji CUK i Strefie Klienta – mobilnych systemach wspierających w zakupie, wznawianiu i zarządzaniu polisami. Agent, który jest przypisany w tych narzędziach otrzymuje prowizję oraz utrzymuje klienta w swoim portfelu. Klient poszukujący kontaktu z agentem znajdzie tam również bezpośrednie dane kontaktowe do swojego opiekuna.  

W CUK Direct dla Agenta wprowadzono też automatyczne wznowienia. Ta funkcjonalność zapewnia klientowi możliwość szybkiego wznowienia w tym samym towarzystwie OC komunikacyjnego wraz z dodatkami, ubezpieczeń rowerowych oraz NNW Szkolnego. Prowizje z tych transakcji zostaną przypisane pośrednikom, którzy zawarli polisę pierwotną w 100% zgodnie z zasadami OmniCUK.  

– Mamy świadomość, że cyfrowa socjalizacja klientów będzie postępować. Właśnie z tego powodu edukujemy agentów w zakresie wykorzystania przestrzeni social mediów jako atrakcyjnego obszaru sprzedażowego. Wiemy też, jak ważna jest przyjazność rozwiązań, dlatego proponowane narzędzia są przede wszystkim testowane pod kątem telefonów i  zgodności z trendem mobile first – dodaje Marcin Dyliński.

Więcej na temat nowego rozwiązania w najnowszym wydaniu „Gazety Ubezpieczeniowej” (25/2003 z 19 czerwca) w wywiadzie Aleksandry E. Wysockiej z Marcinem Dylińskim „CUK Direct dla Agenta pozwala agentom sprzedawać zdalnie” oraz w programie #ubezpieczeniowyLIVE „Jak działa CUK Direct dla agenta?”, który odbędzie się 27 czerwca w godz. 13.00–14.00.

(AM, źródło: Brandscope)


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Tomasz Skwara nowym dyrektorem działu ubezpieczeń majątkowych i transportowych Colonnade

0
Tomasz Skwara

Z początkiem czerwca do zespołu Colonnade dołączył Tomasz Skwara. Menedżer objął stanowisko dyrektora działu ubezpieczeń majątkowych i transportowych, na którym będzie odpowiadać za zarządzanie portfelem ubezpieczeń majątkowych, technicznych i transportowych, jego rozwój oraz rentowność. Jednocześnie będzie zarządzał zespołem złożonym z doświadczonych underwriterów oraz inżynierów oceny ryzyka.

– Tomasz Skwara jest nie tylko ekspertem w dziedzinie ubezpieczeń majątkowych, ale także liderem, który potrafi motywować i wspierać zespół. Jesteśmy przekonani, że jego wiedza i umiejętności przyczynią się do rozwoju produktów, usług i dalszego wzmocnienia pozycji firmy na rynku ubezpieczeń majątkowych – skomentowała Agata Grygorowicz, dyrektor departamentu ubezpieczeń korporacyjnych Colonnade.

– Nowe stanowisko to zawsze nowe wyzwania, których na pewno nie zabraknie, biorąc pod uwagę plany i ambicje Colonnade. Zdecydowałem się na tę współpracę, ponieważ firma wyróżnia się unikatową kulturą pracy, elastycznością i otwartością na nieszablonowe rozwiązania. Jednocześnie stabilność biznesową zapewnia wsparcie ze strony wiodących światowych reasekuratorów, a doświadczony i zgrany zespół gwarantuje profesjonalizm i wsparcie w pokonywaniu przeszkód. Jestem przekonany, że wspólnie osiągniemy zamierzone cele – powiedział Tomasz Skwara.

Tomasz Skwara jest związany z rynkiem ubezpieczeń korporacyjnych od początku kariery zawodowej, tj. od ponad 20 lat. Specjalizuje się w underwritingu ubezpieczeń majątku i utraty zysku (BI), posiada również kompetencje w zakresie ubezpieczeń technicznych. Jest doświadczonym menedżerem, który zdobył swoją wiedzę i umiejętności, pracując w PZU i Allianz Polska.

Tomasz Skwara ukończył finanse i bankowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

(AM, źródło: Colonnade)

EDU Plus InterRisk, czyli uczeń w centrum uwagi

0
Marcin Kucharski

InterRisk wystartował z akcją ubezpieczeniową zaadresowaną do szkół oraz rodziców, której celem jest zapewnienie jak najlepszej ochrony dzieciom. Ubezpieczyciel promuje rozwiązanie EDU Plus, które posiada szeroki wachlarz opcji do wyboru. O ofercie rozmawiamy z Marcinem Kucharskim, kierownikiem Zespołu Ubezpieczeń Osobowych w Departamencie Ubezpieczeń Osobowych i Zdrowotnych InterRisk.

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – EDU Plus to program ubezpieczeń, który doskonale wpisuje się w aktualne trendy. Oferta ma być tak skonstruowana, aby zapewniać jak najlepszą ochronę dzieci na wypadek wielu nieoczekiwanych sytuacji. Proszę krótko opowiedzieć, na czym polega elastyczność EDU Plus?

Marcin Kucharski: –Nasze rozwiązanie to odpowiedź na aktualne potrzeby rynku. Klienci szukają najlepszych sposobów zapewnienia bezpieczeństwa swoim dzieciom. Oferta ma być zatem bardzo elastyczna i uwzględniać indywidualne potrzeby ubezpieczonego. Takie jest właśnie EDU Plus.

W jaki sposób ubezpieczenie szkolne EDU Plus InterRisk może być dopasowane do indywidualnych potrzeb ubezpieczonego?

W EDU Plus kluczowe jest zapewnienie jak najlepszej ochrony dzieciom, dlatego nasze ubezpieczenie cechuje dobrze przemyślany i kompleksowy zestaw rozwiązań obejmujący wiele rodzajów ryzyka, zarówno związanych z niespodziewanymi zdarzeniami losowymi, jak i chorobami.

Pakiet ten oferuje finansową ochronę w przypadku wypadków, które mogą przydarzyć się dzieciom podczas zajęć szkolnych czy w drodze z i do szkoły. Również w wielu innych sytuacjach, zapewniając wszechstronną ochronę w ciągu całego roku szkolnego i wakacji.

Co wskazałby Pan jako wyróżnik tego ubezpieczenia?

– Na pierwszym miejscu wskazałbym elastyczność, która jest jedną z najważniejszych cech naszej oferty. Opcja główna ubezpieczenia może zostać rozszerzona o dowolnie wybrane dodatkowe rozwiązania.

Co istotne, każdy z pakietów może być dostosowany do indywidualnych potrzeb i wymagań ubezpieczającego. Wypłaty świadczeń z opcji głównej i opcji dodatkowych sumują się, co daje większe bezpieczeństwo i ochronę.

Ostatnio wiele mówi się o hejcie w sieci, na który są narażone dzieci. Czy InterRisk również zapewnia ochronę w tym obszarze?

– Tak,InterRisk w ramach EDU Plus oferuje innowacyjny pakiet, który doskonale odpowiada na istotny problem narastający w szkole, a także poza murami szkolnymi, w internecie. Zależało nam, aby usługa Hejt Stop wychodziła naprzeciw aktualnym potrzebom naszych klientów. Kluczową kwestią jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w portalach społecznościowych, w szczególności zapewnienie im wsparcia w przypadku włamania na prywatne konto lub profil.

Hejt Stop gwarantuje wsparcie psychologiczne, prawne i informatyczne w zakresie mowy nienawiści i bezpieczeństwa w sieci. Można powiedzieć, że to wyjątkowy produkt na rynku ubezpieczeń szkolnych, który pozwala uzbroić się w narzędzia do walki z przemocą słowną. Klienci posiadający opcję Hejt Stop mogą liczyć na pomoc psychologiczną i prawną, która jest świadczona przez dyplomowanych psychologów i doświadczonych prawników, zaś usługi z zakresu pomocy prawnej są nielimitowane.

Propozycja ubezpieczeniowa InterRisk dla szkół i rodziców jest wyjątkowo atrakcyjna i elastyczna. I z pewnością na czasie, gdyż uwzględnia nawet ochronę w przypadku ataku kleszcza.

– To prawda, oferujemy również pakiet Kleszcz, który można dobrać do swojego zakresu ubezpieczenia. Obejmuje on koszty badań diagnostycznych, antybiotykoterapii, usunięcia kleszcza oraz wypłatę świadczenia za rozpoznanie boreliozy.

Dodam, że innym istotnym elementem ubezpieczenia EDU Plus jest możliwość uzyskania drugiej opinii lekarskiej rekomendowanej placówki medycznej w przypadku zachorowania na poważną chorobę w trakcie trwania ochrony ubezpieczeniowej.

EDU Plus zawiera także wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak na przykład TeleMedycyna?

– Zadbaliśmy również o to, aby EDU Plus zawierało wiele innowacyjnych rozwiązań. TeleMedycyna to nic innego jak szybkie i wygodne konsultacje lekarza internisty, pediatry, ginekologa, urologa i psychologa.

Oferujemy także e-Rehabilitację, czyli szybki powrót do zdrowia dzięki wyjątkowej formie rehabilitacji w domowym zaciszu za pomocą najnowszej technologii i pod nadzorem fizjoterapeuty.

Jak zachęciłby Pan rodziców do wyboru ubezpieczenia EDU Plus?

– Dzieci są naszym najcenniejszym skarbem, dlatego warto zadbać o jak najlepszą opiekę w sytuacjach, które trudno teraz przewidzieć. EDU Plus zostało tak zaprojektowane, aby odpowiadać na wiele nieprzewidzianych zdarzeń życiowych. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z naszą propozycją ubezpieczeniową na stronie www.interrisk.pl

Capco otwiera praktykę ubezpieczeniową w Polsce

0
Szymon Szmejter

Rozmowa z Szymonem Szmejterem, Head of Insurance w Capco Polska

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Posiada Pan niemal dwudziestoletnie doświadczenie w doradztwie, sprzedaży, IT i operacjach w sektorze ubezpieczeniowym, bankowym oraz szeroko rozumianej branży finansowej. Piastował Pan ważne stanowiska w Aviva Polska, Expander i ma Pan kilkuletnie doświadczenie w branży consultingowej. Skąd decyzja, żeby dołączyć do Capco, międzynarodowej firmy doradczej ds. technologii i zarządzania, aby prowadzić praktykę ubezpieczeniową w Polsce?

Szymon Szmejter: – Oferta pracy w Capco to dla mnie duże wyzwanie. Firma dopiero rozpoczyna działalność w obszarze ubezpieczeń w Polsce, jednak już od ponad 25 lat współpracuje z największymi instytucjami finansowymi i zatrudnia ponad 7000 konsultantów w ponad 30 biurach na całym świecie, w tym rosnący zespół 200 pracowników w naszym kraju. Skupiamy się na doradztwie w obszarze usług finansowych i ubezpieczeniowych, dzięki czemu możemy zapewnić naszym klientom szeroką i sprawdzoną wiedzę ekspercką w zakresie ubezpieczeń, rynków kapitałowych, bankowości, płatności oraz zarządzania majątkiem.

Capco to firma, która jest liderem innowacji w wielu kluczowych obszarach, takich jak digitalizacja, analiza danych, automatyzacja, transformacja modelu operacyjnego, customer experience oraz nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i metaverse. Taki sposób innowacyjnego myślenia wynika z kreatywnej i otwartej kultury w organizacji, która daje pracownikom na każdym poziomie swobodę przedstawiania nowych pomysłów i umożliwia realizację tych idei w praktyce. To przedsiębiorcze i dynamiczne środowisko, gdzie wszyscy żyją zgodnie z mottem „Bądź sobą w pracy”.

Jakie są obecnie największe wyzwania dla firm ubezpieczeniowych?

– Dla polskich ubezpieczycieli najważniejsze jest kontynuowanie procesu transformacji cyfrowej przy jednoczesnym zwiększaniu wolumenu sprzedaży. Gdy rozmawiamy o digitalizacji, musimy mieć na uwadze znaczenie dystrybucji polis – sprzedaż jest bowiem tym fundamentalnym elementem każdej organizacji. Rynek szybko ewoluuje, zmieniają się zachowania i oczekiwania klientów, dlatego ubezpieczyciele muszą być gotowi do szybkiego i odpowiedniego reagowania. Chcemy im w tym pomóc.

Obecna sytuacja wymaga zmiany z podejścia skoncentrowanego na polisach na strategię skupioną na kliencie. Nie możemy przeprowadzać transformacji tylko jednego obszaru czy aspektu działalności ubezpieczyciela. Inne wyzwania, takie jak przestrzeganie przepisów i prawa, zarządzanie ryzykiem oraz cyberbezpieczeństwo, również są niezmiernie ważne i należy mieć je na uwadze. Musimy zawsze dokładnie oceniać wpływ poszczególnych projektów na prawidłowe funkcjonowanie organizacji jako całości w ramach inicjatyw transformacyjnych.

W jakich obszarach Capco ma szczególną wiedzę i doświadczenie?

– Dzięki wieloletniej współpracy z ubezpieczycielami na całym świecie Capco wnosi do swoich projektów ekspercką wiedzę branżową, szeroki zakres umiejętności oraz dynamiczną kulturę. Pomagamy ubezpieczycielom w zakresie planowania, przygotowywania i wdrażania kompleksowych programów transformacyjnych, w tym wprowadzania nowych sposobów pracy, które zwiększają elastyczność w projektowaniu i dostarczaniu nowych produktów.

Na przykład niedawno zakończyliśmy projekt cyfryzacji sprzedaży, obsługi klienta i likwidacji szkód oraz wdrożyliśmy platformę opartą na chmurze. W rezultacie, nasz klient stał się liderem transformacji cyfrowej na swoim rynku, osiągając szacowany zwrot z inwestycji w postaci zysków przekraczających 50 mln euro.

Ponadto pomagamy firmom w przebudowie konkretnych obszarów działalności, jak miało to miejsce w przypadku przekształcenia działu ubezpieczeń na życie i produktów emerytalnych w dużej brytyjskiej firmie ubezpieczeniowej. Jesteśmy również aktywnym graczem w sektorze usług zdrowotnych, w szczególności w obszarze prewencji i cyfryzacji spółek zajmujących się ochroną zdrowia i usługami medycznymi.

Biorąc pod uwagę ugruntowaną pozycję i mocne relacje Capco na arenie międzynarodowej, co konkretnie możecie wnieść do Polski i okolicznych rynków, mając na uwadze pomoc w dalszej transformacji branży ubezpieczeniowej w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej?

– Dzięki naszemu doświadczeniu zdobytemu w międzynarodowych projektach z dziedziny ubezpieczeń, bankowości i usług finansowych, zamierzamy również w Polsce dołączyć do grona czołowych dostawców oferujących najwyższej jakości usługi doradcze dla firm ubezpieczeniowych. Jesteśmy gotowi działać lokalnie, jak i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Mam nadzieję, że nasze podejście i pomysły wniosą powiew świeżości na polski rynek.

Znamy nasze mocne strony i jesteśmy przekonani, że możemy dostarczyć skuteczne i wartościowe rozwiązania. Jak już wspominałem, posiadamy duże doświadczenie w zakresie transformacji cyfrowej, dostarczania zaawansowanych rozwiązań związanych z zarządzaniem i analizą danych oraz doradzania klientom w implementacji rozwiązań chmurowych. Przede wszystkim jednak stawiamy na budowanie trwałych relacji biznesowych – klienci cenią nasze podejście oraz wiedzę ekspercką. Jesteśmy dumni, gdy klient po zakończeniu projektu wraca do nas z kolejnym pomysłem na wspólne przedsięwzięcie. Wykorzystując nasze doświadczenie, koncentrując się na dostarczaniu rozwiązań najwyższej jakości, jestem przekonany, że osiągniemy nasz cel.


Szymon Szmejter odpowiada za praktykę ubezpieczeniową w Capco Polska. Posiada prawie 20-letnie doświadczenie w dziedzinie doradztwa, sprzedaży, digitalizacji i operacji w sektorze ubezpieczeniowym, bankowym oraz szeroko rozumianej branży finansowej. Wcześniej pełnił wysokie stanowiska w Expander Polska, największej firmie pośrednictwa finansowego w Polsce, gdzie jako członek zarządu odpowiadał za kluczowe obszary biznesowe, takie jak sprzedaż i dystrybucja, rozwój produktów oraz nowe technologie. Wcześniej był szefem sprzedaży w Aviva Polska. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy w branży consultingowej.

Jak skutecznie stosować AI w ubezpieczeniach

0
Agnieszka Uba

Od pojawienia się na rynku chatu GPT jeszcze więcej mówi się o sztucznej inteligencji, jej możliwościach w automatyzacji procesów marketingowych, sprzedażowych i obsługi klienta oraz by służyła zarówno firmom, jak i klientom.

Przy planowaniu wdrożenia takich rozwiązań warto zwrócić uwagę na firmy, które już z powodzeniem to zrobiły.

Zapraszam więc do zapoznania się z czterema przykładami zagranicznych botów ubezpieczeniowych, wdrożonych z powodzeniem i dobrze przyjętych.

Lemonade AI Bot

Lemonade to firma insurtech, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do oferowania natychmiastowych ubezpieczeń domu i najmu. Ich bot, oparty na algorytmach uczenia maszynowego, pomaga klientom na każdym etapie procesu ubezpieczeniowego. Dlaczego jest dobry?

  • Daje klientom natychmiastowe odpowiedzi na pytania, bez konieczności oczekiwania na kontakt z agentem, poprawiając jakość i przyspieszając tempo obsługi.
  • Analizuje dane i na tej podstawie proponuje spersonalizowane oferty polis, uwzględniające indywidualne potrzeby i okoliczności.
  • Ułatwia proces zgłaszania roszczeń, prowadząc klientów przez wszystkie jego etapy, redukując liczbę formalności i skracając jego czas trwania.

Wirtualny Asystent Allstate

Firma ubezpieczeniowa Allstate oferuje wirtualnego asystenta, który wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego (NLP) do interakcji z klientami. Jest dostępny na stronie internetowej oraz w aplikacji mobilnej. Dlaczego jest dobry?

  • Jest dostępny 24/7, umożliwiając klientom uzyskanie pomocy w każdym momencie.
  • Dzięki zdolnościom NLP rozumie pytania klientów, osadza je w kontekście i odpowiada na nie, dostarczając właściwych i dokładnych informacji.
  • Jest proaktywny i może sam inicjować komunikację z klientami, przesyłając przypomnienia, aktualizacje polis lub spersonalizowane oferty, zwiększając ich zaangażowanie i satysfakcję.

Wirtualny Asystent Geico

Geico, jeden z największych ubezpieczycieli samochodowych, oferuje na swojej stronie pomoc wirtualnego asystenta o imieniu Kate, który odpowiada na pytania dotyczące polis i pomaga w zgłaszaniu szkód. Dlaczego jest dobry?

  • Ma przyjazny interfejs, prowadzi rozmowę w naturalny sposób i jest intuicyjny w obsłudze.
  • Zapewnia wielokanałowe wsparcie, jest dostępny na komputerze i na urządzeniach mobilnych, dzięki czemu klienci mają do niego łatwy dostęp w każdej chwili.
  • Oszczędza czas klientów, pomagając im w aktualizacji informacji dotyczących polis lub zgłaszaniu szkód.

Chatbot Policygenius

Policygenius, internetowa platforma ubezpieczeniowa, wykorzystuje chatbota do pomocy w porównywaniu i wyborze polis oraz dostosowaniu ich do potrzeb i preferencji klientów. Dlaczego jest dobry?

  • Wykorzystuje informacje od klienta i algorytmy uczenia maszynowego do tworzenia spersonalizowanych propozycji ubezpieczeń.
  • W intuicyjny sposób prowadzi klientów przez proces składania wniosku o ubezpieczenie, zapewniając łatwość obsługi i redukując liczbę potencjalnych błędów.
  • Jest dostępny 24/7 i szybko odpowiada na pytania, niezależnie od godziny.

Agnieszka Uba
SentiOne

Czy zmiany klimatyczne skłonią Polaków do ubezpieczania?

0
Monika Markuszewska

Zmiany klimatu stanowią poważne zagrożenie dla cywilizacji. Od 1850 r. zaobserwowaliśmy wzrost średniej temperatury już o ponad 1 st. C, a punkty krytyczne, przy jakich może dojść do zachwiania globalnej równowagi systemu klimatycznego, to ocieplenie o niespełna 1,5 st. C. Nawet jeśli polityka klimatyczna przyniesie efekty, to pewne skutki globalnego ocieplenia są już nieodwracalne.

Opublikowany przez PIU w grudniu 2018 r. raport pt. Klimat ryzyka ma na celu pokazanie, jak dużą funkcję spełnia prewencja w procesie zmniejszania ekspozycji na ryzyko. To szczegółowe opracowanie ukazuje zagrożenia i korelacje między państwem a systemem ubezpieczeń w niepewnych czasach, zagrożonych klęskami żywiołowymi.

Raport wieńczą kluczowe dla bezpieczeństwa i stabilizacji społeczeństwa wnioski i rekomendacje działań, które mają wspomóc zarządzanie ryzykiem.

Mądry Polak po szkodzie

Wskutek powodzi w Polsce z 2010 r. ucierpiało 24 tys. rodzin, a straty oszacowano na łącznie 12 mld zł. Tylko niecałe 13% utraconego mienia było ubezpieczone. Skąd tak niskie zaangażowanie w ochronę swoich dóbr?

Badania PIU pokazują, że 80% ankietowanych nie posiada oszczędności, które zapewniłyby im możliwość odbudowy utraconych domów lub wynajęcia nowego lokum. Dlaczego tak mało ludzi się ubezpiecza? Przyczyn jest kilka.

Po pierwsze, wiara, że w sytuacji krytycznej otrzymają pomoc od państwa (ewentualnie rodziny lub przyjaciół). Po drugie, mają przekonanie, że im się to nie przydarzy, bo klęski żywiołowe nie stanowią zagrożenia dla okolicy, w której mieszkają. Dodatkowo, wielu ludzi od pokoleń zamieszkując swój region, nie zdaje sobie sprawy ze zmian klimatycznych, a przecież ryzyko, które kiedyś mogło wydawać się niemożliwe, dziś staje się niezmiernie realne.

Aż 80% ankietowanych uważa, że każdy powinien się ubezpieczać. Ale „każdy” nie równa się „ja”. Można śmiało stwierdzić, że świadomość ubezpieczeniowa w Polsce rośnie, ale za mało jest działań i edukacji, by Polacy zrozumieli powagę zmian klimatycznych i konieczność zadbania o siebie i swoje majątki. Nie wystarczą działania ex post, niezbędna jest również prewencja.

Zarządzanie ryzykiem w kontekście zmian klimatu

Skutki ocieplenia klimatu są z każdym rokiem bardziej dostrzegalne. Coraz częstsze fale upałów i cieplejsze zimy doprowadzają do pogorszenia warunków rozwoju roślin. Krążą nad nami widma blackoutu i przerw w dostawie wody. Postępująca urbanizacja, wzrost gęstości zaludnienia w miastach, rozwój gospodarczy i szybsze bogacenie się społeczeństwa sprawiają, że to właśnie w aglomeracjach ekspozycja na ryzyko jest największa. Potrzebne jest tu zarządzanie systemowe oparte na koordynacji ubezpieczycieli i państwa w realizacji konkretnych zadań. Podstawowym i chyba najważniejszym z nich jest istotna dla budowania umiejętności oceny ryzyka prewencja i edukacja.

I tu ubezpieczyciele pełnią bardzo ważną rolę w każdym z etapów procesu zarządzania ryzykiem. Gromadząc dane dotyczące szkód oraz ubezpieczonych podmiotów i przedmiotów, dysponują bogatym zasobem wiedzy, niezbędnym do zrozumienia i identyfikacji ryzyka. Mając tę wiedzę, ubezpieczyciele premiują klientów o prewencyjnym podejściu – oferują im niższe składki.

Gdy dojdzie do szkód o znacznych rozmiarach, ubezpieczyciele, bazując na swoim doświadczeniu w ich likwidacji, stanowią główne wsparcie metodyczne dla administracji państwowej oraz finansowe dla potrzebujących.

Ostatnim etapem po wystąpieniu klęski żywiołowej jest odbudowa. Tu już większą rolę pełni państwo, które mając możliwości interwencji na rynkach budowlanych, skracając do minimum czas oczekiwania na decyzje administracyjne czy uruchamiając kredyty finansowe, może usprawnić ten proces.

W Polsce zarządzanie ryzykiem jest wciąż mało efektywne. Znaczny ciężar likwidacji szkód spoczywa na samorządach przy wciąż niskim udziale sektora ubezpieczeń. W kwestii edukacji i prewencji pozostaje wciąż wiele do zrobienia.

Rekomendacje

Przy postępującym rozwoju gospodarczym konsekwencje zjawisk pogodowych będą wywoływać coraz większe straty, nawet jeśli ich siła pozostanie taka sama. Raport PIU zawiera rekomendacje dotyczące wspólnej strategii uwzględniającej rolę administracji, samorządów i sektora prywatnego. Strategia powinna być oparta na następujących założeniach:

  • Powstrzymanie dalszego wzrostu ekspozycji przejawiającej się wzrostem liczby mieszkańców i majątków, z większym wyczuleniem na tereny zalewowe i osuwiskowe, a także zaprzestanie działań doraźnych i zastąpienie ich wypracowanymi, efektywnymi pod względem kosztów i korzyści rozwiązaniami;
  • Stworzenie lokalnych planów zarządzania ryzykiem wspólnie z mieszkańcami, sektorem przedsiębiorstw i organizacjami pozarządowymi;
  • Analiza przez ustawodawcę aktualnych przepisów i innych czynników mających wpływ na jakość oraz zasięg obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego oraz odpowiednie finansowanie takich działań;
  • Wzrost nakładów na działania informacyjne i edukacyjne;
  • Wypracowanie systematycznego i spójnego podejścia do gromadzenia danych statystycznych, które umożliwią odpowiednią ocenę szkód oraz wyciągnięcie wniosków z tych statystyk;
  • Większa integracja działań i usprawnienie obiegu informacji między instytucjami rządowymi, podmiotami prywatnymi i środowiskiem naukowym.

Najważniejszym, ostatnim założeniem tej strategii, jest bezwzględna konieczność opracowania planu postępowania z ryzykiem na poziomie całego kraju. Plan będzie zawierał rozpoznanie ryzyka katastrof, a także przedstawiał dostępne zdolności administracyjne, finansowe i techniczne z uwzględnieniem priorytetów i kluczowych zadań.

Monika Markuszewska
broker w Biurze Obsługi Klientów Strategicznych
Inter-Broker sp. z o.o.

Rekordowe zwroty składki dla ubezpieczonych w TUW PZUW

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

1,6 mln zł zwrotu składki trafi do firm i szpitali ubezpieczanych przez TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych. To najwyższa kwota w historii towarzystwa. Pieniądze otrzymają ubezpieczeni na zasadzie wzajemności, którzy dbają o bezpieczeństwo i minimalizowanie ryzyka.

– Bijemy kolejne rekordy. Zakończyliśmy ubiegły rok historycznym wynikiem, przekraczając dwa lata przed założonym planem miliard złotych rocznej składki. Historyczna jest też kwota zwrotów składki. To premia za przezorność i odpowiedzialność, których efektem jest ograniczanie ryzyka – podkreśla prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.

Zwrot części składki za 2022 rok, w wysokości od kilkudziesięciu tysięcy złotych, otrzyma połowa uprawnionych do tego związków wzajemności członkowskiej działających w ramach TUW PZUW. Tworzą je podmioty o podobnym profilu działalności i związanym z tym ryzyku.

TUW PZUW nie działa dla własnego zysku. Opiera się na współpracy ubezpieczonych, którzy są jednocześnie jego członkami i do których wraca ewentualna nadwyżka finansowa.

 – Jeśli nie ma zbyt wielu szkód albo ich rozmiary są niewielkie, ubezpieczeni otrzymują z powrotem pieniądze zaoszczędzone ze składek. Wspólnym interesem jest więc ograniczanie ryzyka – mówi Rafał Kiliński.

TUW PZUW wspiera przy tym ubezpieczonych w przedsięwzięciach na rzecz bezpieczeństwa. Służą temu bezpłatne audyty ekspertów od inżynieryjnej oceny ryzyka, a także liczne projekty prewencyjne, m.in. szkolenia i finansowe wsparcie w inwestycjach służących minimalizowaniu ryzyka.

(AM, źródło: PZU)

SAS: Ubezpieczyciele potrzebują AI bardziej niż kiedykolwiek

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zmiany w regulacjach oraz uwzględnienie ryzyka klimatycznego i kwestii ESG to zaledwie część wyzwań, z jakimi mierzą się obecnie firmy ubezpieczeniowe. Agenci potrzebują nowych, inteligentnych narzędzi, które pomogą im w przygotowaniu lepszej i bardziej konkurencyjnej oferty. Eksperci SAS wskazują, że odpowiednio zbudowane algorytmy AI mogą wesprzeć zespoły w wycenie polis, ułatwią ubezpieczycielom osiągnąć cele ESG, a także zoptymalizują obsługę klienta i pracę zespołów.

Szybsza i skuteczniejsza wycena usług ubezpieczeniowych

W branży ubezpieczeniowej coraz ważniejsza jest optymalizacja kosztów. Szczególnie dobrze to widać w przypadku bezgotówkowej likwidacji szkód domowych, w której zamiast odszkodowania firmy ubezpieczeniowe oferują naprawę. Jednakże w Polsce na problem rosnących cen materiałów budowlanych i części zamiennych nakłada się kwestia coraz mniejszej liczby specjalistów. Dodatkowo, wynagrodzenia w niektórych sektorach branży remontowej wzrosły od czasu wybuchu pandemii o ponad 100%, a ceny usług takich jak naprawa AGD rosną nie tylko na rynku prywatnym, ale także wśród zatrudnianych przez firmy ubezpieczeniowe specjalistów. W rezultacie eksperci spodziewają się podnoszenia składek polis nie tylko w 2023 roku, ale także w dłuższej perspektywie.

Innym wyzwaniem, z którym mierzyć się będą zakłady ubezpieczeń w najbliższych latach, jest rosnąca liczba samochodów elektrycznych, które wymagać będą OC i AC. Mniejsza ilość dostępnych danych na ich temat oznacza, że agentom trudniej jest wyliczyć adekwatną składkę ubezpieczeniową. Dodatkowo, towarzystwa muszą wziąć pod uwagę wyższe koszty naprawy pojazdów napędzanych prądem. Firma konsultingowa McKinsey & Company szacuje, że są one o 1/3 droższe i o 14% dłuższe niż w przypadku spalinowych odpowiedników o podobnym stanie eksploatacji. Presja związana z opracowaniem strategii dla pojazdów elektrycznych staje się dzisiaj jeszcze większa, ze względu na decyzję Rady Europy o tym, że od 2035 roku wszystkie nowe samochody w Unii Europejskiej będą musiały posiadać jednostki napędowe niewytwarzające dwutlenku węgla.

– W tym obszarze niezwykle pomocne mogą okazać się algorytmy sztucznej inteligencji, które dogłębnie analizują posiadane dane oraz tworzą realistyczne prognozy na najbliższe lata. Ubezpieczyciele, którzy zainwestują w nową agregację danych i AI, szybciej zoptymalizują swoje ceny, a co za tym idzie – osiągną rynkową przewagę – mówi Marta Prus-Wójciuk, Head of Fraud CEE Practice SAS.

Osiąganie celów ESG przy zachowaniu przystępności cenowej

Względy ESG stają się coraz ważniejsze dla konsumentów, którzy oczekują od ubezpieczycieli produktów zgodnych z tymi wartościami, a jednocześnie przystępnych cenowo. W badaniu Adyen Retail Report 2023 aż 72% respondentów z Polski jest gotowych zapłacić dziś więcej za produkty, mając pewność, że są one neutralne pod względem emisji CO2. Natomiast rok wcześniej, w podobnym badaniu jedna czwarta respondentów z całego świata uznała, że firmy powinny zajmować jasne stanowisko odnośnie do zmian klimatu i ograniczać swój ślad węglowy.

Ubezpieczyciele wykonali już część pracy w tym zakresie, podejmując środki niezbędne do spełnienia wymogów standardu raportowania MSSF 17, które zapewniają większą przejrzystość i porównywalność podpisywanych umów.

– Nowy sposób raportowania przy pomocy sztucznej inteligencji można wykorzystać również w celu uwzględnienia ryzyka klimatycznego w procesie podejmowania decyzji biznesowych, co pozwoli na optymalizację rozwiązań oferowanych przez ubezpieczycieli – tak, aby ślad węglowy tych firm był coraz niższy z roku na rok, jednocześnie utrzymując atrakcyjną ofertę dla klientów – kontynuuje ekspertka.

Optymalizacja obsługi klienta

W szkodach komunikacyjnych długi proces wyceny, a także zaangażowanie i poświęcony czas to koszty, które można wyeliminować. W tym celu potrzebna jest skuteczna komunikacja z klientem. Zastosowanie AI już na etapie zgłoszenia szkody pozwala oszacować, czy złożona propozycja likwidacji szkody ma szansę zostać przyjęta.

– Podczas rozmowy konsultanta call center z osobą poszkodowaną, AI jest w stanie rekomendować pracownikowi firmy ubezpieczeniowej sposób komunikacji z klientem. Sztuczna inteligencja na bazie słów rozmówcy i kontekstu wypowiedzi pozwala na jak najlepsze dopasowanie rozwiązania do potrzeb rozmówcy. Następnie zaawansowana analityka pozwala automatyzować procesy likwidacji szkód, np. podpowiadając wybór odpowiedniej ścieżki postępowania, bazując na danych otrzymanych od klienta – wskazuje Marta Prus-Wójciuk.

Wsparcie organizacji pracy zespołów

Możliwości algorytmów są znacznie większe niż tylko wycena usług i monitoring procesów zgłoszeń. Przykładem może być tworzenie grafików pracy w zależności od różnorodnych potrzeb. Algorytmy optymalizacji, bazując np. na prognozie ruchu telefonicznego, mogą zdefiniować odpowiedni czas pracy, pozwalający na wcześniejsze oszacowanie wielkości zespołu do obsługi zapytań. Można też lepiej uwzględniać preferencje pracowników, co zwiększa ich satysfakcję z wykonywanych zadań. Sztuczna inteligencja może też aktualizować grafiki w przypadku sytuacji nadzwyczajnych i powiadamiać pracowników z wyprzedzeniem. Stworzenie takiego planu pracy poprzez algorytm jest szybkie, dzięki czemu zmiany w harmonogramie pracy mogą być wprowadzane dynamicznie, uwzględniając aktualne zdarzenia (np. nagłe choroby). Wszystko to jest możliwe do osiągnięcia przy jednoczesnej maksymalizacji wskaźników jakości obsługi oraz minimalizacji kosztów pracy call center.

– Sztuczna inteligencja trafiła już pod strzechy w wielu obszarach gospodarki. Dostrzegamy również ogromny potencjał w rozwijaniu technologii AI na potrzeby branży ubezpieczeniowej. Każdy klient posiadający polisę ma wyjątkowe potrzeby, dlatego niezbędne jest wykorzystanie wielu narzędzi, w tym m.in. analizy predykcyjnej w celu skutecznej optymalizacji kosztów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji usprawni pracę konsultantów i pozwoli działom biznesowym tworzyć lepsze, bardziej konkurencyjne oferty, dostosowane do bieżącej sytuacji.  Potrzebna jest również odpowiednia edukacja pracowników – tylko firmy będące w stanie dzielić się wiedzą we wszystkich zespołach oraz posiadające wykwalifikowanych specjalistów ds. analizy danych w pełni wykorzystają swój potencjał, a co za tym idzie osiągną sukces na rynku – podsumowuje ekspertka.

(AM, źródło: SAS)

Open Life udostępniło aktywację dostępu do serwisu z wykorzystaniem MojeID

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Open Life wprowadziło nowe rozwiązania w swoim serwisie internetowym. Jednym z nich jest formularz elektroniczny – kolejny kanał zdalnej obsługi ubezpieczeń w ofercie zakładu.

Ubezpieczyciel wprowadził zmiany w sposobie aktywowania dostępu do serwisu internetowego. W ich wyniku klient może samodzielnie aktywować dostęp z użyciem usługi mojeID bez konieczności kontaktu z dystrybutorem lub Open Life.

Nowa funkcjonalność z użyciem usługi mojeID daje możliwość logowania do serwisu bez konieczności wpisywania danych do logowania (pozostanie dostępna opcja zalogowania się przy pomocy loginu i hasła). Klienci mają też możliwość złożenia dyspozycji wykupu całkowitego oraz częściowego, dla których wymagana będzie autoryzacja z użyciem mojeID.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa Open Life zmieniło sposób autoryzacji dyspozycji wypłaty z tytułu dożycia – od teraz wymagana jest autoryzacja dyspozycji z użyciem mojeID (dotychczas autoryzacja wykonywana była z wykorzystaniem kodu autoryzacyjnego wysyłanego na numer telefonu komórkowego klienta). W ramach dotychczasowych dyspozycji możliwych do złożenia w serwisie wprowadzono drugą opcję autoryzacji dyspozycji poza kodem autoryzacyjnym wysyłanym na numer telefonu komórkowego klienta, tj. z użyciem mojeID.

Open Life przygotowało też kolejne narzędzie, jakim jest formularz elektroniczny, dzięki któremu klient będzie mógł z dowolnego urządzenia, w każdym miejscu z dostępem do internetu złożyć dyspozycję wykupu całkowitego lub częściowego oraz wypłaty z tytułu dożycia. Opcja jest dostępna dla ubezpieczeń z UFK.

Aby skorzystać z formularza elektronicznego, wystarczy wejść w zakładkę „Zaloguj się” na stronie internetowej towarzystwa. Z formularza może skorzystać zarówno osoba posiadająca dostęp do serwisu, jak i osoba bez niego, przy czym musi posiadać ubezpieczenie w Open Life.

(AM, źródło: Open Life)

18,427FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie