Blog - Strona 599 z 1485 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 599

To był najlepszy rok w historii ubezpieczeń grupowych UNIQA

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

1–2 marca 2023 r. w Hotelu Holiday Inn w Józefowie k. Warszawy odbyła się Gala Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych UNIQA Polska. Gospodarzem tego wydarzenia był dyrektor Artur Skiba. Motto gali to „Galaktyka sukcesu”, a imponująca oprawa audiowizualna nawiązywała do wątków kosmicznych.

Obecnie UNIQA Życie obsługuje ponad 3,5 tys. grupowych klientów korporacyjnych i zarządza składką przypisaną na poziomie 310 mln zł.

Na scenie pojawili się prezes UNIQA Marcin Nedwidek, dyrektor zarządzający Pionu Dystrybucji Sieci Własnych Konrad Zakrzewski oraz Anna Njoku, dyrektorka Działu Obsługi Roszczeń z Ubezpieczeń Osobowych i Bancassurance w UNIQA Polska.

UNIQA jest już dużym ubezpieczycielem grupowym i ma ambicje stać się graczem numer dwa na rynku. Jest blisko osiągnięcia tego celu, dzięki ponadrynkowej dynamice wzrostu.

Chcemy być w ścisłej czołówce na rynku ubezpieczeń grupowych w Polsce i wyznaczać standardy dla innych firm, ale jednocześnie mamy świadomość, że konkurencja cenowa staje się coraz bardziej niepokojąca, a klienci mają coraz większe wymagania i potrzeby. Dlatego stale rozwijamy nasze produkty i poprawiamy ogólne warunki oraz doskonalimy procesy – podsumował Konrad Zakrzewski.

Ze sceny wielokrotnie padały słowa uznania i podziękowania dla sprzedawców, KAM-ów, zespołów sprzedażowych i zespołów wsparcia.

Działamy jak jedna drużyna i to przynosi niesamowite rezultaty – zaznaczył prezes Marcin Nedwidek.

UNIQA wypracowała nowe podejście do procesu rocznicowego, które pozwala na lepsze zrozumienie przez klientów własnej szkodowości, poprawę jakości ochrony pracowników przez nowe ridery, a z perspektywy ubezpieczyciela na zwiększenie składki i poprawę marży, co jest istotne na rynku o dużej presji cenowej.

Wraz z rozwojem biznesu praca z portfelem będzie coraz ważniejsza – wyjaśniał Konrad Zakrzewski.

Z kolei Artur Skiba podkreślił, że najistotniejsze dla niego jest utrzymywanie dynamiki w pozyskiwaniu nowych klientów. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba ubezpieczonych grupowo w UNIQA Życie podwoiła się, z 230 tys. na początku, do 460 tys. na koniec 2022 r.

Ostatni rok okazał się szczególnie hojny i bogaty dla firmy, ponieważ liczba ubezpieczonych w naszym Departamencie zwiększyła się o równo 100 tys. To z pewnością superwynik, na który pracowaliście bardzo ciężko, za co z głębi serca dziękuję. Pamiętajcie jednak, że sukces nie może nas usypiać! – podsumował Artur Skiba.

W ubiegłym roku firma wykonała 172% planu w obszarze pozyskiwania nowego biznesu. Przyczynił się do tego między innymi silny Dział Sprzedaży Międzynarodowej, który pozyskał i wdrożył kilka światowych marek.

Jednym z kluczowych celów firmy na ten rok jest wzmocnienie współpracy z własną siecią sprzedaży. Zdaniem dyrektora Skiby tylko w ten sposób można skutecznie konkurować z rywalami. Wizja firmy zakłada również mocne stawianie na digitalizację, która jest kluczowa w dzisiejszych czasach.

Prezentacja Anny Njoku dotyczyła zmian, jakie zaszły w ostatnich latach w dziale obsługi roszczeń.

Dziś, dzięki wprowadzeniu formularzy online i automatyzacji, UNIQA sprawnie obsługuje około 26 tys. roszczeń osobowych miesięcznie. W ciągu ostatnich lat wprowadziliśmy z zespołem ogrom zmian i reorganizacji, których cel był jeden – coraz lepsza jakość obsługi – mówiła Anna Njoku.

W 2023 r. UNIQA Życie kontynuuje rozwój swojej oferty, skupiając się na jakości i efektywności obsługi klienta. Oprócz szybkich wypłat szkód do 5 tys. zł, które są realizowane co 30 minut, średni czas wypłaty świadczeń ze szkód złożonych wynosi trzy dni. Satysfakcja klienta za ostatni kwartał poprzedniego roku wyniosła 4,5 w skali 5-stopniowej. Dzięki wprowadzonemu rozwiązaniu 60% świadczeń z operacji medycznych wypłacane jest w 24 godziny.

Szerzej o wynikach i strategii Grupy UNIQA mówił prezes Marcin Nedwidek.

Bardzo serio traktujemy strategię Uniwersum 3.0. Naszym celem jest poznanie potrzeb i oczekiwań klientów oraz sprzedaż doświadczeń na najwyższym poziomie. Pracujemy nad uproszczeniem struktury i działaniem jako jeden zespół. Chcemy, aby nasi klienci i pracownicy tworzyli pewnego rodzaju wspólnotę.

Bardzo ważna jest też transformacja firmy zgodna z metodyką agile. To jest dla nas dogłębna zmiana myślenia, procesów i struktury firmy, a jej celem jest dalszy rozwój biznesu. Nie zamierzamy spocząć na laurach po fuzji, wręcz przeciwnie – kontynuujemy duże zmiany – podsumował prezes. Podkreślił też, że w korporacyjnym biznesie majątkowym UNIQA ma najwyższą rentowność na rynku.

Gala Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych była doskonałą okazją do podsumowania ponadprzeciętnych wyników oraz do nagrodzenia najlepszych sprzedawców i key account managerów. Dyrektor Artur Skiba podkreślił, że osiągnięty sukces nie może usypiać, a firma musi cały czas się rozwijać i szukać nowych możliwości.

UNIQA Polska stawia na digitalizację i współpracę ze sprzedażą, co przynosi już pozytywne efekty, ale przed firmą wciąż wiele pracy do wykonania, aby utrzymać wysoką pozycję na rynku ubezpieczeń korporacyjnych w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku.

Aleksandra E. Wysocka


ZDANIEM SPRZEDAWCY

Nie chodzi o to, żeby sprzedać i zapomnieć

Bartosz Mendelewski

U nas w UNIQA mówi się, że sukces usypia i trzeba za każdym razem na nowo zawieszać sobie poprzeczki. Pracuję w sprzedaży ubezpieczeń już 14 lat, a w Departamencie Ubezpieczeń Grupowych blisko dziesięć. Wcześniej już sześć razy otrzymałem miano najlepszego sprzedawcy i każdego roku jestem dumny z osiąganych wyników. Z każdym rokiem podnoszę swoje kwalifikacje, jednak najbardziej cieszy mnie zadowolenie klientów, którego wyrazem są rekomendacje. Tak naprawdę liczy się nie sama sprzedaż, ale jakość doradztwa i obsługi. Nie chodzi o to, żeby sprzedać i zapomnieć, tylko pomóc i monitorować.

Chociaż żyjemy w trudnych czasach, w których inflacja sięga prawie 20% i ciągle coś się wokół dzieje, to można by się spodziewać, że ludzie będą rezygnować z ubezpieczeń. Tymczasem zauważam zupełnie odwrotny trend. Pracownicy mają coraz większą świadomość, że potrzebne jest ubezpieczenie na życie.

W obecnych czasach klienci są oswojeni z podwyżkami. Są podwyżki cen różnych produktów, jedzenia, prądu, paliwa, lekarstw i ludzie mają coraz większą świadomość, że sumy ubezpieczenia sprzed kilku lat nie zaspokajają ich potrzeb w pełni. Wyższe sumy ubezpieczenia wiążą się z wyższą składką? Oczywiście. Pandemia i wojna w Ukrainie wzmogła tę świadomość klientów co do ważności posiadania ubezpieczenia, a co za tym idzie, klienci mają inną mentalność i w sposób naturalny odbierają informację o podwyżce składki.

Jeśli chodzi o cegiełki, czyli pakiety dodatkowe, to według mnie najważniejsze narzędzie sprzedażowe, w którym pokazujemy naszą wyjątkowość. Ze względu na zróżnicowanie potrzeb każdej osoby jesteśmy w stanie dopasować rozwiązanie dla każdego indywidualnie. Wśród moich klientów najczęściej wybieraną cegiełką jest jednak Pakiet Zdrowie Dziecka. Dużym zainteresowaniem cieszy się cegiełka wypadkowa. Oczywiście jest to zależne od świadomości ubezpieczeniowej, od trybu życia, ryzyka zawodowego oraz od tego, czym zajmuje się dany zakład pracy. Na przykład w transporcie międzynarodowym, gdzie ryzyko jest dość duże, bo pracownicy wiecznie są za kółkiem, nie oszczędza się na ubezpieczeniu. Wcześniej ubezpieczenie funkcjonowało tak, że każdy musiał mieć to samo. A jeśli mamy w firmie 200 osób, to każdy ma inne potrzeby, chociażby właśnie ze względu na wiek. Jedni mają dzieci, drudzy nie. Może być tak, że ktoś ma większą świadomość ubezpieczeniową, bo na przykład coś mu się już wydarzyło.

Ubezpieczenia to nie jest łatwa branża, często słyszę od klientów „nie”. Najważniejsze jest to, żeby się nie poddawać. Nakręcam się pozytywnie. Mam też rodzinę, która mnie wspiera, czasem oglądam filmy motywacyjne. Sam też jestem szkoleniowcem i prowadzę szkolenia motywacyjne dla innych sprzedawców, jednak głównym źródłem motywacji dla siebie jestem ja sam.

Bartosz Mendelewski
najlepszy sprzedawca w Departamencie Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych UNIQA w 2022 r.

Trzeba systematycznie robić swoje na 100%

Rok 2022 był dla mnie szczególny i wyjątkowy. Był bardzo dobry produkcyjnie, co mnie cieszy. Wdrożyłam kilku dużych klientów, poznałam fantastycznych, wartościowych ludzi, nawiązałam nowe relacje i jest to zdecydowanie wartość dodana w mojej pracy.

Dodatkowo cieszy mnie to, że nasi klienci są zadowoleni z obsługi i jakości świadczonych usług, że nasz produkt spełnia ich oczekiwania, a ja przy tym osiągnęłam swój mały-wielki sukces i z tego powodu jestem bardzo szczęśliwa i dumna, bo wiąże się to również z prestiżową nagrodą, jaką jest wycieczka do Dubaju!

Mój przepis na sukces? Po prostu trzeba systematycznie robić swoje na 100% możliwości, być przy kliencie i dla klienta, odpowiednio reagować na to, co się w danej chwili dzieje. A ewentualny sukces to bardzo miły dodatek do naszej pracy. Systematyczność to klucz do sukcesu.

W ubiegłym roku trudnym tematem były rozmowy z klientami o podwyżkach składek. Wiadomo, że nikt z nas nie lubi podwyżek… Natomiast my, KAM-owie, pracujemy na portfelu i jeśli mamy do czynienia z taką obligatoryjną podwyżką, która jest związana z wysoką szkodowością kontraktu, to podczas spotkania wyjaśniamy klientowi, z czego wynika ta podwyżka. Prezentujemy i bardzo szczegółowo omawiamy strukturę wypłacanych roszczeń, tak żeby klient zrozumiał nasze stanowisko.

Natomiast jednym z naszych najnowszych standardów obsługi klientów jest innowacyjny proces rocznicowy. Podczas niego w bardzo jasny i transparentny sposób prezentujemy wszystkie dane dotyczące konkretnej grupy, podsumowujemy z klientem dotychczasową współpracę, pokazujemy, jak konkretna grupa zmieniała się w czasie, jak teraz wygląda struktura wiekowo-płciowa wszystkich osób ubezpieczonych. Na spotkaniu prezentujemy strukturę wypłaconych roszczeń, w tym omawiamy także powody niewypłaconych świadczeń. Nie spuszczamy zasłony milczenia na to, tylko pokazujemy wszystkie dane i dajemy możliwość modyfikacji zakresu ubezpieczenia w ten sposób, żeby w przyszłości tych odmów było jak najmniej. Dajemy klientowi rozwiązania, jak rozszerzyć zakres polisy przy jednoczesnym poprawieniu rentowności. UNIQA bardzo dba o długoterminową współpracę z klientem. Zależy nam na tym, żeby wszyscy ubezpieczeni wiedzieli, kiedy i w jakich sytuacjach mogą ze swojego ubezpieczenia skorzystać.

Jeśli chodzi o wdrożenia i nowe przystąpienia, to poza standardowymi deklaracjami papierowymi mamy możliwość także zapisu elektronicznego. Bez wychodzenia z domu i pracownik, i jego bliski może przystąpić do takiego ubezpieczenia. Oczywiście na każdym etapie wspieramy klientów, pomagamy. Klient wie, że do obsługi jego polisy jest przeznaczona konkretna osoba, znana mu z imienia i nazwiska, która „poprowadzi go za rękę” w różnych sytuacjach.

Barbara Wieczorek
najlepszy KAM w Departamencie Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych UNIQA w 2022 r.

#ubezpieczeniowy live: Likwidacja szkody w sieci partnerskiej – jak to działa?

0

Zapraszamy na kolejną odsłonę programu #ubezpieczeniowyLIVE, która odbędzie się w czwartek 6 kwietnia w godzinach 13:00–14:30. Tym razem mowa będzie o mechanizmie działania likwidacji szkód w sieciach partnerskich.

W programie wezmą udział: Tomasz Tarkowski, dyrektor zarządzający Pionu Odszkodowań i Świadczeń UNIQA, Piotr Dyszlewicz, zastępca dyrektora w Biurze Operacji i Likwidacji Szkód ERGO Hestii, oraz Łukasz Wawrzeńczyk, prezes Grupy Profika.

W programie:

  • Sieć partnerska w liczbach na przykładzie UNIQA i ERGO Hestia.
  • Jak praktycznie wygląda likwidacja szkody z wykorzystaniem sieci partnerskiej ubezpieczyciela? 
  • Jak wygląda likwidacja szkody, gdy uszkodzeniu uległ pojazd specjalistyczny?
  • Największe wyzwania w relacji ubezpieczyciel-sieć partnerska.

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

(am)

PZU oczekuje dynamicznego rozwoju segmentu pozakomunikacyjnego i AC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tomasz Kulik, CFO Grupy PZU i członek zarządu PZU SA, powiedział podczas czatu inwestorskiego zorganizowanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, że władze ubezpieczyciela bardzo dobrze oceniają wyniki osiągnięte w ubiegłym roku.

Odpowiadając na pytania uczestników czatu, Tomasz Kulik przyznał, że nie zauważa inflacyjnego wzrostu składek w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Przypomniał, że przez cały 2022 rok, kiedy w Polsce trwała wysoka inflacja, ceny OC ppm. pozostawały na niskim poziomie, co w jego ocenie było spowodowane niższą częstością szkód ze względu na upowszechnienie się modelu pracy hybrydowej, wprowadzenie wyższych kar za naruszenia drogowe i prawdopodobnie też wyższe ceny paliwa. Także w przypadku ubezpieczeń pozakomunikacyjnych nie widać było automatyzmu. CFO Grupy PZU zaznaczył, że często wzrostowi wartości składnika majątku, który jest przedmiotem ubezpieczenia, nie towarzyszy bezpośredni wzrost sumy ubezpieczenia i tym samym składek.

Tomasz Kulik przewiduje, że o ile nie dojdzie do spowolnienia gospodarczego, to w 2023 r. najbardziej perspektywicznym segmentem produktów – podobnie jak w 2022 r. – będą produkty pozakomunikacyjne i AC. Zwrócił też uwagę, że pod koniec 2022 r. mocno rosły ubezpieczenia życiowe, zwłaszcza te z elementem inwestycyjnym i  jeśli stopy procentowe  utrzymają się na podobnym poziomie, to w jego opinii ten trend również powinien być kontynuowany.

Tomasz Kulik zadeklarował, że PZU nie przewiduje zmian dotyczących obecności na Ukrainie oraz że w 2023 r. zakład będzie głownie inwestować – ogólnie ujmując – w cyfryzację procesów i innowacje w grupie. Rozwijać będzie też sieć PZU Zdrowie. Odpowiadając na pytanie o wpływ wakacji kredytowych na biznes bankowy  grupy, członek zarządu PZU SA ujawnił, że przyczyniły się one do wzrostu kosztów funkcjonowania banków. I tak w przypadku Pekao było to prawie 2 mld zł, a w Alior Banku – 0,5 mld zł.

(AM, źródło: SII)

Jak długo będą rosły stawki w ubezpieczeniach dla firm?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ocenie Warty kwestie inflacyjne pozostają najistotniejszym czynnikiem wzrostu cen korporacyjnych ubezpieczeń majątkowych. Z jednej strony nie widać perspektywy szybkiego zdławienia procesu wzrostu cen, a z drugiej efekty inflacji są już mocno widoczne w wartościach średnich szkód.

Inne czynniki, takie jak zmiany klimatyczne powodujące gwałtowne zjawiska pogodowe, niedobory pracowników czy niska rentowność korporacyjnych ubezpieczeń majątku, albo pozostają aktualne, albo jak w przypadku gigantycznego wzrostu stawek w reasekuracji czy wzrostu skali upadłości firm – jeszcze się nasiliły.

Według prognoz ekspertów Warty w I połowie roku w ubezpieczeniach majątku wciąż będzie można zaobserwować wzrost stawek – ubezpieczyciele będą uwzględniać w cenach potężny wzrost stawek w reasekuracji. W drugim półroczu można spodziewać się stabilizacji stawek, aczkolwiek dla wielu klientów (w szczególności tych, którzy będą odnawiać umowy wieloletnie) wciąż będzie ona oznaczać istotny wzrost ceny. Stabilne stawki z 2023 r. w większości przypadków wciąż będą wyższe niż te w dotychczasowych umowach. Ubezpieczyciel zastrzega, że taki scenariusz ewolucji stawek zakłada, iż proces aktualizacji SU będzie coraz bardziej powszechny i w dużo większym stopniu obejmie również mniejsze firmy.

Zakład spodziewa się również, że w OC w 2023 r. będziemy mieli do czynienia ze status quo, czyli systematycznymi, ale umiarkowanymi wzrostami. Dopiero w 2024 r. będzie można obserwować dynamiczniejsze wzrosty, gdy efekt inflacji będzie silniej widoczny w wartościach szkód.

Warta przyznaje, że najtrudniej ocenić kierunki rozwoju rynku w ubezpieczeniach gwarancji i D&O, gdyż w tym obszarze pojedyncze zdarzenie może diametralnie zmienić sytuację rynkową.

(AM, źródło: Warta)

Adrian Jarosz nowym prezesem zarządu Notus Finanse

0
Adrian Jarosz

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Notus Finanse powołało ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2023 roku Adriana Jarosza do pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki. Menedżer zastąpi Pawła Komara, który będzie kontynuował karierą zawodową poza strukturami Notus Finanse.

Adrian Jarosz jest absolwentem Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, a z branżą finansową związany jest od ponad 20 lat. Posiada wszechstronne i długoletnie doświadczenie w zarządzaniu największymi firmami działającymi w obszarze branży pośrednictwa finansowego. Przez ostanie 7 lat pełnił funkcję prezesa Expander Advisors. W latach 2013–2015 na stanowisku wiceprezesa Avivy Życie odpowiadał m.in. za rozwijanie nowych kanałów dystrybucji. W swojej karierze zawodowej pełnił także funkcję prezesa w spółkach Tax Care, Idea Leasing oraz Open Finance.

Od kilku lat jest prezesem Związku Firm Pośrednictwa Finansowego – organizacji reprezentującej polski rynek firm pośrednictwa finansowego, gdzie prężnie i aktywnie działa na rzecz rozwoju całej branży. W swojej nowej roli Adrian Jarosz skupi się na dalszym wzmacnianiu pozycji spółki, jak również wzroście biznesu.

Notus Finanse od 2016 roku jest własnością Nationale-Nederlanden.

(AM, źródło: Clear Communication)

Simpl.rent: Po ubezpieczeniu płatności czynszu przyszedł czas na ubezpieczenia nieruchomości

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Simpl.rent opracował ubezpieczenie mieszkaniowe wraz z PZU. Obie firmy współpracowały ze sobą już wcześniej przy ubezpieczeniach płatności czynszu dla właścicieli i ubezpieczenia dla najemców – podał cashless.pl.

Polisa simpl.rent została opracowana w formule all risk. Ochroną, która zapewnia PZU, można objąć dom lub mieszkanie od m.in. kradzieży z włamaniem i przepięć. Dodatkiem do ubezpieczenia jest home assistance zapewniające pomoc fachowca i ochronę prawną. Insurtech umożliwia opłacenie składki w jednej racie lub w trybie miesięcznym. W tym drugim przypadku cena nie zwiększa się. Piotr Pajda, założyciel simpl.rent, mówi serwisowi, że podczas tworzenia produktu jego autorzy zastanawiali się, jak sprawić, aby zakup polisy był miłym, szybkim i przede wszystkim intuicyjnym procesem. W tym celu zrezygnowali ze skomplikowanych pojęć ubezpieczeniowych, a także z uwzględniania zbędnych parametrów, które do tej pory trzeba było podać na potrzeby wstępnej wyceny. Według Piota Pajdy obliczenie składki to zaledwie kilka sekund, a cały proces zakupu polisy powinien zająć do 5 minut.

Więcej:

cashless.pl z 31 marca, Ida Krzemińska-Albrycht „Simpl.rent wprowadza ubezpieczenia mieszkań i domów. Ochronę zapewni PZU”

(AM, źródło: cashless.pl)

Brand Finance: Które marki ubezpieczeniowe są najcenniejsze

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Siódmy rok z rzędu Ping An jest najcenniejszą marką ubezpieczeniową na świecie. Wartość tej chińskiej marki wynosi 32,2 mld dol. Ping An utrzymuje tytuł pomimo spadku wartości marki rok do roku o 25%.

Co roku firma monitorująca wartość marek Brand Finance poddaje badaniu 5000 największych marek i publikuje ponad 100 raportów, zawierających ranking marek ze wszystkich sektorów i krajów. 100 najcenniejszych i najsilniejszych marek ubezpieczeniowych jest ujętych w rankingu Brand Finance Insurance 100 za 2023 r.

W ciągu ostatnich dwóch lat Ping An działał w trudnych warunkach wewnętrznych, na które składało się hamowanie chińskiego wzrostu gospodarczego przez spadek zaufania konsumentów, przerwy w łańcuchach dostaw i sporadyczne, ogniskowe nawroty Covid-19. Skutkiem było powściąganie konsumpcji gospodarstw domowych, które miało wpływ na składki Ping An i znajduje odzwierciedlenie w prognozach i redukcji wartości marki.

– Podczas gdy większość zachodniego świata uwalniała się z restrykcji pandemicznych w 2021 i 2022 r., chińskie marki ubezpieczeniowe nadal borykały się z problemami na swoich rynkach wewnętrznych. Obecnie, w 2023 r., kiedy Chiny zaczynają rozluźniać swoją politykę zero-Covid, chińskie marki ubezpieczeniowe mogą być w stanie dokonać odbicia w podobny sposób, jak ich odpowiedniki w USA zrobiły to wcześniej – skomentował Alex Haigh, dyrektor zarządzający Brand Finance na region Azji i Pacyfiku.

China Life Insurance (CLI) i China Pacific Insurance Company (CPIC) zajmujące w rankingu 3. i 5. miejsce również doświadczyły spadku wartości marki w 2023 r. z takich samych powodów jak Ping An. Wartość marki CLI zmniejszyła się o 25%, do 17,1 mld dol., natomiast CPIC o 4%, do 15,2 mld dol. Z kolei wartość marki China Re spadła o 48%, do 2,1 mld dol., i jest to marka najszybciej tracąca na wartości w rankingu.

Najszybciej rosnącą marką ubezpieczeniową jest Athene, której wartość wzrosła o 128%, do 2,6 mld dol. W styczniu 2022 r. Athene weszła w fuzję z Apollo Global Management i obecnie działa jako spółka zależna Apollo. Przyczyniło się to do znacznego zyskania na wartości, w połączeniu z wyższymi składkami z ubezpieczeń emerytalnych w stosunku do roku poprzedniego.

20 z 26 amerykańskich marek ubezpieczeniowych uwzględnionych w rankingu zyskało na wartości w 2023 r. GEICO, której wartość wzrosła o 8%, do 14,1 mld dol., okazała się najcenniejszą amerykańską marką ubezpieczeniową. Następne są Progressive (+6%, 11,8 mld dol.), Chubb (+8%, 11,6 mld dol.), Allstate (+22%, 11,4 mld dol.) i MetLife (+5%, 10,9 mld dol.). Łączna wartość amerykańskich marek ubezpieczeniowych w rankingu wzrosła o 10% i jest wyższa niż pochodzących z jakiegokolwiek innego kraju oraz wynosi 115,7 mld dol.

Oprócz obliczania wartości marek, Brand Finance określa również względną siłę marek na podstawie parametrów wyrażających inwestycje w marketing, kapitał własny i wyniki finansowe działalności. Zgodnie z ISO 20671 w ocenie kapitału Brand Finance bierze pod uwagę oryginalne dane z badań rynkowych pochodzące od 100 tys. respondentów z 38 krajów i 31 sektorów. UnipolSai, marka o wartości 2,8 mld dol. (-9%), jest najsilniejszą marką ubezpieczeniową w rankingu. Jej Indeks Siły Marki wynosi 86,3 na 100, co przekłada się na rating marki na poziomie AAA. Działająca we Włoszech UnipolSai ma najwyższy poziom wartości marki na swoim rynku. Wspiera klientów w ciężkich finansowo czasach i pozostaje jedną z najbardziej szanowanych przez Włochów firm ubezpieczeniowych.

W ramach swojej analizy Brand Finance ocenia rolę, jaką poszczególne atrybuty marki odgrywają w ogólnej wartości marki. Jednym z takich atrybutów, szybko nabierającym znaczenia, jest zrównoważony rozwój. Brand Finance ocenia, jak poszczególne marki są postrzegane pod względem zrównoważenia. Ocenę tę reprezentuje Wynik Postrzeganego Zrównoważenia. Wartość związana z postrzeganym zrównoważeniem jest wyliczana dla każdej marki. Podczas gdy Ping An jest najcenniejszą marką ubezpieczeniową, ma również najwyższą Wartość Postrzeganego Zrównoważenia. Jak wiele największych światowych marek, Ping An ma ogromny zakres oddziaływania wskutek skali swojej działalności. Należy zauważyć, że pozycja Ping An na szczycie zestawienia nie jest oceną jej ogólnego zrównoważenia, a uwidacznia wartość związaną z postrzeganiem zrównoważenia przez interesariuszy. W wypadku Ping An wynosi ona 2,7 mld dol.

AC

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 14/2023

0

Dodatek specjalny UBEZPIECZENIA DLA ROLNIKÓW:

  • Tomasz Kieroński: Specjalistyczna ochrona z AGRO Ubezpieczenia – str. 12
  • Krzysztof Mrówka, Bernard Mycielski, Generali Agro: Wiosną zasiej spokój – str. 13
  • Konstanty Potocki, TUZ Ubezpieczenia: Bogata oferta rolna TUZ – str. 14
  • Jakub Welz, ERGO Hestia: Ubezpieczenia rolne jak… korporacyjne – str. 15

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Polubiliśmy polisy zdrowotne – str. 2
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. Największe kłamstwo – str. 2
  • Piotr Półrolnik, PZU: Agenci w samym centrum – str. 3
  • Karol Domżała: Ponad 260 tysięcy motocyklistów ubezpiecza się w Compensie – str. 5
  • UOKiK: Zgoda na przejęcie udziałów Millennium Financial Services przez Europę Ubezpieczenia – str. 6
  • PIU: Ponad 4 mln osób ma prywatne ubezpieczenie zdrowotne – str. 9
  • Krzysztof Kulawik, EIB: Grzywny skarbowe rosną, a ceny ubezpieczeń skarbowych nie – str. 11
  • Łukasz Szarama: Niech OMRT będzie platformą dialogu – str. 19
  • Łukasz Cichowski, MAI Insurance Brokers: Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Czy to była niezdolność do pracy spowodowana nieszczęśliwym wypadkiem? – str. 21
  • Konrad Sikorski, Kancelaria Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy: Przed pracodawcami pracowita wiosna – str. 21
  • Adam Kubicki: Ważna zasada budowania relacji – str. 22
  • Marcin Kowalik: Bonjorno, tu agent przez wideo – str. 22

Ubezpieczenia nieźle sobie poradziły w trudnym otoczeniu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń wynika, że w ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na ubezpieczenia 72,36 mld zł, o 4,54% więcej niż w 2021 r. Krajowe zakłady ubezpieczeń wypłaciły również 44,4 mld zł odszkodowań i świadczeń – o 7,5% więcej niż w roku poprzednim.

Rynek ubezpieczeń w Polsce wypracował w 2022 roku 6,1 mld zł zysku netto, czyli o 8,4% mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej. Prawie 83,4 mld zł aktywów ubezpieczyciele ulokowali w obligacjach i innych papierach wartościowych o stałej kwocie dochodu. Z kolei ponad 17,3 mld zł aktywów było ulokowanych w akcjach spółek z GPW i innych papierach o zmiennej kwocie dochodu. Ubezpieczyciele odprowadzili do budżetu państwa ponad 1,4 mld zł podatku dochodowego.

Dział I znów w depresji

Na koniec 2022 r. dział I legitymował się przypisem wielkości 21 543,54 mln zł. Był to rezultat o 2,6% niższy od uzyskanego w 2021 r. (22 119,95 mln zł).

Wynik ze sprzedaży „uefek” zaciążył na rezultacie sektora

Pozycję sektorowego lidera pod względem wielkości generowanej składki utrzymały ubezpieczenia z gr. 1 (na życie), które wypracowały przypis w wysokości 9728,36 mln zł składek, wobec 9060,17 mln zł przed rokiem (+7,4%). Na drugim miejscu znalazły się ubezpieczenia wypadkowe (gr. 5), których sprzedaż przyniosła 7521,17 mln zł – o 6,1% więcej niż w 2021 r. (7091,63 mln zł). Polisy z UFK (gr. 3) pozostały segmentem numer trzy pod względem wielkości generowanego przypisu. W 2022 r. uplasował się on na poziomie 4049,67 mln zł – o 29% niższym od odnotowanego rok wcześniej, tj. 5700,45 mln zł.

Zyskowny rok dla działu I

Wynik finansowy netto towarzystw życiowych za 2022 r. uplasował się na poziomie 2228,84 mln zł – o 24,67% wyższym od ubiegłorocznego (1597,76 mln zł). Wynik techniczny wyniósł z kolei 2829,77 mln zł, wobec 2116,95 mln zł przed rokiem (+27,95%). Sektor życiowy zapłacił w sumie 499,89 mln zł podatku dochodowego. Rok wcześniej kwota ta wyniosła 400,97 mln zł, co oznacza wzrost o 24,67%. Łączna wartość wypłaconych odszkodowań i świadczeń brutto wzrosła o 2,27%, z 18 450,99 mln zł przed rokiem do 18 869,97 mln zł. Był to w głównej mierze efekt wynoszącego blisko 1 mld zł wzrostu wypłat w grupie 3.

W 2022 r. 23,8 miliona Polaków miało ubezpieczenie na życie, w tym 12,7 mln w ramach ubezpieczeń grupowych. To o około 1% więcej niż rok temu.

– Wzrost zainteresowania polisami ochronnymi to efekt m.in. wydarzeń ostatnich lat. W pandemii doceniliśmy te ubezpieczenia. Nadal spłacamy dług zdrowotny zaciągnięty wówczas. Ochrona życia i zdrowia jest dla nas coraz ważniejsza, tym bardziej że życie i zdrowie ciągle budzi nasze największe obawy. 80% Polaków obawia się braku pieniędzy na leczenie poważnej choroby – wskazał Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Ponad 50 mld zł przypisu w sektorze non-life

Z kolei towarzystwa z działu II zebrały w ubiegłym roku 50.815,51 mln zł składek – o 7,9% więcej, niż w 2021 r., tj. 47.094,87 mln zł.

Średnia składka w OC nie nadąża za średnią wartością szkody

Przypis składki z OC posiadaczy pojazdów lądowych (w tym posiadaczy pojazdów mechanicznych) wyniósł 15 046,3 mln zł. Rok wcześniej zakłady z działu II zebrały z powyższego tytułu 14 927 mln zł, co oznacza wzrost o zaledwie 0,8%. Warto przypomnieć, że różnica pomiędzy 2021 a 2020 rokiem wyniosła 2,02% r/r. Średnia składka w OC wyniosła 490 zł, o 0,4% więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie średnia szkoda z tego typu polis wzrosła o 8,4%, do 9199 zł.

Na mocnej fali wznoszącej utrzymał się segment AC pojazdów lądowych. Towarzystwa zebrały z tego typu ubezpieczeń 11 005,09 mln zł składek – o 13,48% więcej niż przed rokiem, tj. 9697,61 mln zł.

W 2022 r. towarzystwa wypłaciły w sumie 9851,48 mln zł odszkodowań i świadczeń z OC – o 6% więcej niż przed rokiem (9292,42 mln zł). Z kolei łączna kwota roszczeń zaspokojonych z AC uplasowała się na poziomie 6412,36 mln zł, wobec 6000,93 mln zł rok wcześniej (+6,86% r/r).

Wartość szkody coraz wyższa

Wynik finansowy netto firm majątkowych za 2022 r. wyniósł 3897,13 mln zł i był o 3,81% niższy od rezultatu uzyskanego 12 miesięcy wcześniej, wynoszącego 4051,42 mln zł. Wynik techniczny sektora osiągnął poziom 2852,42 mln zł. Rezultat ten było o 6,65% niższy od wykazanego na koniec 2021 r., tj. 3055,71 mln zł. W minionym roku dział II wypłacił łącznie 25 515,7 mln zł odszkodowań i świadczeń brutto – o 11,63% więcej niż rok wcześniej (22 856,49 mln zł). Rynek non-life zapłacił w sumie 909,97 mln zł podatku dochodowego. Rok wcześniej było to 813,1 mln zł, co oznacza wzrost o 11,91%.

Żywioły dopiekły ubezpieczycielom

W 2022 r. rynek majątkowy miał do czynienia ze skutkami gwałtownej pogody, co przyniosło znaczące wzrosty wypłat w ubezpieczeniach majątkowych. Odszkodowania związane z żywiołami oraz pozostałymi szkodami rzeczowymi wyniosły 4,2 mld zł, czyli o 23,7% więcej niż w 2021 r.

Zjawiska związane z żywiołami to ryzyko, które będzie nam już stale towarzyszyć. Ubezpieczyciele są przygotowani, by nieść pomoc w takich przypadkach, jednak musimy też myśleć o rozwiązaniach systemowych, które ryzyko klimatyczne pozwoli zmitygować – zaznaczył Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu PIU.

W ubiegłym roku na polskim rynku zawarto 71,2 mln szt. polis majątkowych.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

710 mld zł ubezpieczonych obrotów handlowych w 2022 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ubiegłym roku ubezpieczyciele należności zabezpieczyli 710 901 mln zł obrotów – o jedną dziesiątą więcej niż w roku poprzednim. Łączna wartość obrotów objętych ochroną odpowiada 26,6% wartości PKB Polski.

Przypis składki z ubezpieczeń należności zebrany w minionym roku osiągnął poziom 1072 mln zł, to jest o 18% więcej niż w 2021 r. Według ekspertów Polskiej Izby Ubezpieczeń był to w głównej mierze efekt objęcia ochroną znacznie wyższej ekspozycji, rozumianej jako łączna wartość limitów kredytów kupieckich, przyznanych odbiorcom ubezpieczanych firm. Ekspozycja ta wzrosła bowiem o 26% r/r. W ub.r. ubezpieczyciele należności wypłacili odszkodowania o łącznej wartości 219,6 mln zł, o 49% wyższej niż w 2021 r.

– Wzrost wypłat w ubezpieczeniach należności wynika z pogarszającej się sytuacji płatniczej przedsiębiorstw w porównaniu do roku 2020, kiedy funkcjonowały one w środowisku wysokiej podaży pieniądza. Gorszą płynność w gospodarce potwierdza także łączna wartość należności skierowana w ubiegłym roku do windykacji polisowej, która wyniosła aż 1 323,4 mln zł. Nie wszystkie kwoty skierowane do windykacji zamieniają się w szkody. Znacząca część z nich zostaje ostatecznie uregulowana. Jednak wielkość ta świadczy, że wiele przedsiębiorstw płaci swoim dostawcom w ostatnim możliwym momencie – mówi Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu PIU.

W opinii ekspertów rynkowych pogorszenie się sytuacji płatniczej utrzymuje się także w pierwszym kwartale obecnego roku.

Znaczenie ekonomiczne ubezpieczeń należności widać także w ujęciu wieloletnim. Od roku 2015 r. wartość łącznej ekspozycji objętej ochroną podwoiła się, a łączna wartość ubezpieczonych obrotów wzrosła o 65%.

Dane w mln PLN20152022Dynamika 2022/2021Dynamika 2022/2015
Ekspozycja krajowa (31 grudnia)93 114167 032124%179%
Ekspozycja eksportowa (31 grudnia)42 562105 420130%248%
Ekspozycja łączna (31 grudnia)135 676272 453126%201%
Ubezpieczone obroty krajowe330 063552 839110%167%
Ubezpieczone obroty eksportowe100 682158 062111%157%
Ubezpieczone obroty łącznie430 745710 901110%165%
Składka przypisana brutto5281 072,2118%203%
Odszkodowania i świadczenia przypisane brutto234219,6149%94%

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,340FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie