Blog - Strona 857 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 857

Rajmund Rusiecki wiceprezesem Leadenhall Insurance

0
Rajmund Rusiecki

1 kwietnia Rajmund Rusiecki dołączył do zarządu Leadenhall Insurance, w którym objął stanowisko wiceprezesa. Po dokonaniu planowanych przekształceń w spółce menedżer obejmie funkcję prezesa, zastępując Macieja Bud-Gusaima, koncentrującego się na rozwoju nowo powstałej spółki holdingowej Efinity Insurance Holding.

W Leadenhall Insurance Rajmund Rusiecki będzie odpowiedzialny za zbudowanie unikatowego modelu biznesowego spółki holdingowej Efinity Insurance Holding, łączącego kompetencje ubezpieczeniowe Leadenhall Insurance i technologiczne jego Efinity.

– To decyzja nieoczywista, ale bardzo świadoma. W Leadenhall dostrzegam ogromny potencjał sukcesu, przestrzeń do rozwoju oraz do wyskalowania na rynki zagraniczne. Swoją determinację potwierdzam dziś także poprzez objęcie części akcji spółki. Model biznesowy rozwijany przeze mnie w Leadenhall, wspierany kompetencjami w zakresie technologii firm z grupy Efinity Insurance Holding, będzie nie tylko naszym wyróżnikiem, ale też da nam ogromną przewagę rynkową. Dostrzegam ją w obszarze dystrybucji klasycznych produktów ubezpieczeniowych z wykorzystaniem zaawansowanych rozwiązań technologicznych, jak również kreowania, testowania i wdrażania nowych, wysoce wartościowych produktów i usług, tworzonych na miarę realnych potrzeb i oczekiwań nowoczesnego rynku – komentuje Rajmund Rusiecki.

Nowy wiceprezes Leadenhall Insurance ma kilkunastoletnie doświadczenie menedżerskie zdobyte na stanowiskach kierowniczych w towarzystwach ubezpieczeń na życie. Przez blisko 10 lat, do października 2021 roku, związany był z Grupą Generali, gdzie od 2014 roku pełnił funkcję członka zarządu Generali Życie TU, a od 2018 r. również członka zarządu Concordii (obecnie Generali Agro). Odpowiadał za sprzedaż ubezpieczeń na życie, majątkowych oraz rolnych. Przed rozpoczęciem pracy w Generali pełnił funkcję dyrektora Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych Amplico Life (obecnie MetLife). Karierę zawodową rozpoczął w 1995 roku w Grupie PZU jako agent ubezpieczeniowy i doszedł do funkcji dyrektora Departamentu Sprzedaży Korporacyjnej. Jest absolwentem Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości oraz studiów podyplomowych warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Tomasz Tarkowski dołączył do UNIQA

0
Tomasz Tarkowski

Tomasz Tarkowski, w przeszłości m.in. członek zarządu spółek ubezpieczeniowych Grupy PZU oraz prezes Link4, trafił do UNIQA Polska. 1 kwietnia objął stanowisko dyrektora zarządzającego Pionu Odszkodowań i Świadczeń.

– Cieszę się, że tak doświadczony menedżer staje się częścią naszego zespołu. Naszą ambicją jest być 5-gwiazdkowym ubezpieczycielem pod względem obsługi klienta. Wierzę, że wraz z Tomkiem osiągniemy nasz cel w obszarze likwidacji szkód – powiedziała Daniela Sotirovic, członek zarządu UNIQA ds. wsparcia klienta i IT.

Tomasz Tarkowski ma 25-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym. Praktycznie od początku swojej kariery zawodowej zajmuje się likwidacją szkód. Do UNIQA dołączy jako dyrektor zarządzający Pionu Odszkodowań i Świadczeń w obszarze nadzorowanym przez Danielę Sotirovic.

– Jestem podekscytowany nowym wyzwaniem. UNIQA to idealne miejsce dla mnie. W pełni identyfikuję się ze strategią zorientowaną na jakość obsługi klienta. Obecny potencjał firmy daje możliwość konkurowania w tym względzie z największymi ubezpieczycielami – skomentował Tomasz Tarkowski.

Tomasz Tarkowski przez większość życia zawodowego był związany z Grupą PZU. Odpowiadał za obszar likwidacji szkód i świadczeń oraz assistance. W latach 2007–2011 jako członek zarządu PZU Ukraina nadzorował obszar likwidacji szkód, zarządzania produktami i oceny ryzyka. Następnie wszedł do zarządu PZU SA i PZU Życie, gdzie odpowiadał za pion likwidacji szkód i świadczeń. Był też prezesem Link4. W ostatnich czterech latach zarządzał spółką ControlExpert Polska, która dostarcza usługi i technologie dla likwidacji szkód. Pracował również dla Ergo Hestii.

Tomasz Tarkowski ukończył Politechnikę Warszawską oraz Advanced Management Program w IESE Business School.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Michał Chyczewski wiceprezesem zarządu LINK4

0
Michał Chyczewski

Michał Chyczewski objął stanowisko wiceprezesa zarządu LINK4. Na nowym stanowisku będzie odpowiadać za obszar dystrybucji w kanale sprzedaży direct oraz agencyjnej, a także za obszar obsługi posprzedażowej klientów.

Przez ostatnie cztery lata Michał Chyczewski pełnił funkcję wiceprezesa zarządu w sieci handlu detalicznego Komfort, gdzie odpowiadał za transformację cyfrową, sprzedaż i marketing. W Komforcie wdrożył i rozwinął zaawansowane technologicznie omnikanałowe procesy sprzedażowe i obsługowe z istotną rolą kanału telefonicznego.

Michał Chyczewski przez większość kariery pracował w sektorze finansowym. Pełnił obowiązki prezesa Alior Banku, gdzie między innymi wdrożył proces zarządzania innowacjami oraz inkubator RBL. Był również dyrektorem zarządzającym w Banku Gospodarstwa Krajowego, wiceprezesem Kredobanku oraz członkiem zarządu w MCI Capital TFI. Odpowiadał za nadzór nad instytucjami finansowymi w Ministerstwie Skarbu Państwa na stanowisku podsekretarza stanu. Swoją karierę rozpoczął ponad 20 lat temu jako konsultant w firmie doradczej Andersen, gdzie zajmował się wdrożeniami systemów CRM.

Michał Chyczewski ukończył Szkołę Główną Handlową na kierunku metody ilościowe oraz systemy informacyjne. Był stypendystą na Uniwersytecie w Antwerpii. Uzyskał tytuł MBA na Uniwersytecie St. Gallen w Szwajcarii, ukończył program z zakresu fuzji i przejęć na Harvard Business School oraz program z zakresu strategii biznesowych opartych o technologię blockchain na Oxford Saïd Business School. Biegle włada językiem angielskim oraz niemieckim w stopniu zaawansowanym.

Jest członkiem Rady Programowej Europejskiego Kongresu Finansowego.

W zarządzie LINK4 oprócz Michała Chyczewskiego zasiadają Agnieszka Wrońska – prezes oraz Katarzyna Wojdyła i Patrycja Kotecka jako członkinie organu.

(AM, źródło: LINK4)

Potrzeby klienta, potrzeby agenta, potrzeby ubezpieczyciela

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Automatyzując procesy w systemach informatycznych, warto pamiętać o wszystkich uczestnikach procesu. Jeżeli będziemy zmieniać system, nie uwzględniając tego, to może się okazać, że automatyzacja wprowadzona na potrzeby TU będzie nie do przyjęcia dla klienta albo agenta. I wcale nie będzie mu ułatwiała procesu zakupu, wręcz przeciwnie.

Dlaczego na dziś tak niepopularne są zakupy ubezpieczeń samochodów, nawet samego OC, przez internet? Ponieważ ilość danych, jakie klient musi wprowadzić, by otrzymać ofertę, natychmiast odstrasza go od podjęcia tego wysiłku. I przy bardziej skomplikowanych ubezpieczeniach to strach przed tym, że nie wie do końca, co kupuje, i pozbawi go to odszkodowania.

Dlaczego agenci tak niechętnie wypełniają wymogi związane z RODO, APK, rozliczaniem sprzedaży? Dlatego, że te procesy są bardzo często zbyt skomplikowane i czasochłonne. Rozumieją potrzebę, ale czas poświęcony na realizację tych zadań jest nieadekwatny. A procesy zagmatwane i niejednoznaczne, nie mówiąc już o nieprecyzyjnych interpretacjach zapisów ustawowych.

Automatyzacja to określenie, ile kliknięć lub działań jest nam potrzebnych od rozpoczęcia do zakończenia procesu.

Jakie narzędzia na dziś już posiadamy, które wszystkim powinny ułatwić funkcjonowanie i które są dostępne szeroko?

Cepik – daje nam możliwość uzyskania danych o samochodzie i jego właścicielu po wpisaniu dwóch danych, czyli numeru rejestracyjnego i peselu właściciela auta. Narzędzie można powiedzieć doskonałe, choć w niewielkim stopniu na dziś wykorzystywane. Ale na pewno w dłuższym okresie sięgnie po nie coraz więcej porównywarek, TU i systemów używanych w multiagencjach.

GUS – po wpisaniu regonu, NIP lub KRS dostępne są wszystkie dane na temat działalności lub firmy. Na tym etapie wykorzystywane bardzo często. Przyspiesza proces ofertowania w przypadku firm i działalności gospodarczych.

QR kody i kody kreskowe – czytniki tych kodów dostępne od dawna, niestety dość często awaryjne ze względu na potrzebę posiadania tego kodu w wysokiej rozdzielczości. Jeżeli jest ten kod zamazany, pogięty, to faktycznie tutaj często występują błędy.

Kody QR (Aztec) – umieszczane w dowodach rejestracyjnych pojazdów, niby wszystkie dane są, ale proces odczytywania trudny ze względu na wpięte w ten kod zabezpieczenia.

Sztuczna inteligencja – czyli samouczące się programy, które mogą być wykorzystywane np. w obsłudze klienta – roszczenia lub w analizie zdjęć i dokumentów (OCR). Coraz śmielej wkraczające do naszego świata, ale ze względu na wysoki koszt zakupu dostępne dla nielicznych firm. Na pewno TU z tego narzędzia będą korzystać.

Anna Pająkowska

Automatyzacja procesu wysyłki do klienta na e-mail lub telefon z potwierdzeniem odbioru lub akceptacji warunków. Też narzędzie znane już dłuższy czas, bardzo mocno wykorzystywane w tej chwili przy sprzedaży online, potwierdzaniu warunków umowy, APK lub RODO. Bardzo ułatwia proces ofertowania, sprzedaży i obsługi.

Podpis elektroniczny i kwalifikowany przy zawieraniu umów, wysyłki dokumentów – coraz częściej wkraczający do różnego rodzaju CRM i wykorzystywany w procesie obiegu dokumentów.

Automatyzacja wystawiania faktur i przesyłania przelewów – to proces rozliczeniowy, który nawet przy bardzo dużej strukturze nie musi zabierać dużo czasu. Wystawienie 1000 faktur jednym kliknięciem jest możliwe i większej liczby też. To skraca proces oraz bardzo mocno obniża koszty pracy.

Przypomnienia, wznowienia, kalendarz – praca z ubezpieczeniami, szczególnie majątkowymi, to trochę taki hurt, nie detal, czyli bardzo dużo polis, klientów itp. Bez narzędzi, które tę pracę porządkują, trudno sobie wyobrazić, że to będzie efektywne i opłacalne.

80% pracy agenta to powinno być, no właśnie – co?

Najważniejsza praca dla nas to zdobywanie wiedzy i informacji od klienta na temat przedmiotu ubezpieczenia. To powinno być 80% pracy dobrego agenta. Żeby dobrze doradzić klientowi, zaproponować najlepsze rozwiązanie, które wypłaci odszkodowanie w sytuacji, której klient się obawiał, potrzeba olbrzymiej wiedzy. To na jej zdobywanie i doskonalenie, a potem na rozmowy z klientami o ich potrzebach powinniśmy poświęcać najwięcej swojego czasu. Tak na dziś nie jest, to wiemy, ale do tego trzeba dążyć.

W msm.pl korzystamy z tych narzędzi poprzez program ORKANmulti, który ciągle się rozwija. Poprawiamy wspólnie te procesy tak, by agenci mogli zająć się sprawami najważniejszymi. Potrzebne są do tego czas, pieniądze i jeszcze trochę więcej współpracy ze strony TU, żeby integrować nasze systemy, i wtedy praca agenta będzie jeszcze efektywniejsza. A korzyści osiągną wszystkie strony biorące udział w tym procesie, czyli klienci, agenci i TU.

Anna Pająkowska
msm.pl

Czy wojna wyłącza odpowiedzialność ubezpieczyciela?

0
Sławomir Dąblewski

Powszechnie znany terrorysta najechał naszych wschodnich sąsiadów. Nie wiemy, jak dalej potoczą się sprawy. Mam bardzo poważne i zdaje się uzasadnione obawy co do militarnego bezpieczeństwa Polski. Wojna toczy się tuż przy naszej granicy. Eksperci wojskowi mówią jednym językiem o naszej armii, że jest kiepsko uzbrojona, zaniechano wielu działań zmierzających do jej modernizacji.

Uspokajająco brzmią jedynie komunikaty sojuszników z NATO o obronie każdej piędzi ziemi sojuszniczej. Należy wierzyć, że w razie bezpośredniego zagrożenia nie będziemy pozostawieni sami sobie, jak to bywało w naszej historii, mimo zawartych wcześniej sojuszy.

Ubezpieczony na życie w kraju sąsiadującym z krajem ogarniętym pożogą wojenną może mieć wątpliwości, czy gdyby – odpukać w niemalowane – konflikt przeniósł się na nasze terytorium, ubezpieczyciel wypłaci zobowiązanie z polisy w przypadku śmierci ubezpieczonego będącej skutkiem działań wojennych?

Tak się akurat składa, że tzw. ryzyko wojenne jest powszechnym wykluczeniem odpowiedzialności stosowanym przez ubezpieczycieli. Czy jednak zawsze? Jakie stanowisko w tej kwestii zajmują poszczególni ubezpieczyciele? Odpowiedzi poszukam w ogólnych warunkach ubezpieczenia dla oferowanych produktów ubezpieczeniowych.

Stanowiska ubezpieczycieli w kwestii ponoszenia lub wykluczenia odpowiedzialności we wspomnianych okolicznościach na szczęście nie są jednorodne, w każdym razie jak do tej pory. Jedni bezwarunkowo wyłączają swoją odpowiedzialność tak, aby nie było żadnych wątpliwości w tej mierze, inni zaś dopuszczają ją, określając okoliczności, w przypadku których świadczenie będzie wypłacone.

Zacznę od rodowego srebra ubezpieczeniowego – PZU Życie. W o.w.u. indywidualnego ubezpieczenia na życie Ochrona na Zawsze w § 29 pkt 5 zamieszczono następujące wyłączenie: PZU Życie jest zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli śmierć ubezpieczonego nastąpiła: 1) w wyniku działań wojennych, czynnego udziału ubezpieczonego w aktach terroru lub masowych rozruchach społecznych.

W definicjach działania wojenne określono jako działania sił zbrojnych mające na celu rozbicie sił zbrojnych przeciwnika na lądzie, w powietrzu lub na morzu. Sprawa braku odpowiedzialności ubezpieczyciela raczej nie budzi wątpliwości formalnych.

ERGO Hestia w o.w.u. indywidualnego ubezpieczenia na życie ERGO 4 w § 5 pkt 3 deklaruje wprost, że nie wypłaci świadczenia z tytułu zgonu ubezpieczonego, jeżeli nastąpi on w wyniku działań wojennych, powstań lub przewrotów wojskowych.

Moją uwagę zwracają definicje, które według mojej oceny stanowią novum, jeśli chodzi o zapisy w o.w.u. Chodzi o powstania lub przewroty wojskowe. Powstanie określono jako zbrojne wystąpienie ludności w obronie swojej wolności, skierowane przeciw dotychczasowej władzy lub władzy okupacyjnej, zaś przewrót jako niezgodne z porządkiem konstytucyjnym, często z użyciem siły (zbrojny zamach stanu), przejęcie władzy politycznej w państwie przez jednostkę lub grupę osób. Czyżby w kontekście szeroko rozumianej sytuacji polityczno-militarnej ubezpieczyciel wiedział coś więcej, wyprzedzając czas i z góry wyłączając swoją odpowiedzialność?

Aviva w o.w.u. ubezpieczenia Twoje Życie nie ukrywa, że nie ponosi odpowiedzialności, i w związku z tym nie wypłaci świadczenia, jeśli śmierć ubezpieczonego głównego następuje: w wyniku stanu wojennego, działań wojennych, działań zbrojnych lub użycia broni masowego rażenia, ale również w związku z udziałem w zagranicznych misjach o charakterze militarnym, stabilizacyjnym lub humanitarnym.

Również WARTA nie akceptuje swojej odpowiedzialności w przypadku wystąpienia ryzyka wojennego. W o.w.u. Warta Ochrona ubezpieczyciel stwierdza, iż jego odpowiedzialność jest wyłączona w przypadku zdarzeń powstałych w związku z działaniami wojennymi, stanem wojennym, także w razie skażenia jądrowego, chemicznego spowodowanego działaniem broni nuklearnej, chemicznej, biologicznej.

Na tle powyższych wyłączeń odpowiedzialności wskazanych ubezpieczycieli pewne wątpliwości interpretacyjne może budzić na przykład treść § 6 o.w.u. ubezpieczenia Komfort Życia Prudential, z którego wynika, że świadczenie z tytułu śmierci ubezpieczonego nie zostanie wypłacone, jeżeli jego śmierć jest skutkiem aktów przemocy, działań wojennych, zbrojnych, zamieszek lub aktów terroru albo nastąpiła w związku ze świadomym i dobrowolnym uczestnictwem w powyższych.

Jak rozumiem, to świadome uczestnictwo oznacza zdawanie sobie sprawy z tego, w czym uczestniczę, i chęci uczestniczenia, i nie działania w stanie wyłączającym lub ograniczającym normalne postrzeganie rzeczywistości. W definicji encyklopedycznej PWN „świadomość” w sensie psychologicznym jest określona jako trudno definiowalna, odnosząca się do poczucia przeżywania specyficznych stanów mentalnych(zjawisk psychicznych). Człowiek dzięki percepcji orientuje się w otoczeniu, dostosowuje swoje działania do znaczenia zdarzeń, ale również zdaje sobie sprawę z treści własnych przeżyć psychicznych i samego faktu ich doznawania.

Jak zatem należy podejść do owej świadomości uczestniczenia w działaniach wojennych, patrząc na codzienne obrazy wojny w Ukrainie? Czy ofiara brutalnego działania militarnego, będąc ubezpieczona na wypadek śmierci, przekaże skutecznie swój „testament” w postaci sumy ubezpieczenia, a ubezpieczyciel zrealizuje zobowiązanie umowne? Jak udowodnić to świadome uczestnictwo lub jego brak?

Sławomir Dąblewski
dablewski@gmail.com

PZU, Europa Ubezpieczenia, Unum i TUW „TUW” docenieni za swoje osiągnięcia

0

Ubiegły tydzień obfitował w nagrody dla przedstawicieli polskiego rynku ubezpieczeń. Laureatami wyróżnień w różnych dziedzinach zostały PZU, Europa Ubezpieczenia, Unum oraz TUW „TUW”.

Podczas gali towarzyszącej  XXVII Międzynarodowym Targom Techniki Rolniczej Agrotech w Kielcach Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” otrzymało z rąk prezesa Krajowej Rady Izb Rolniczych Wiktora Szmulewicza puchar za 30 lat współpracy oraz pracę na rzecz rolników.

Z kolei Unum Życie zostało wyróżnione tytułem Super Etyczna Firma w tegorocznej edycji konkursu organizowanego przez redakcję „Pulsu Biznesu”. Laur został przyznany po wnikliwej analizie kodeksu etycznego, norm postępowania, kultury opartej na wartościach, a także zaangażowania zarządu w kształtowanie standardów etycznych. To już drugie wyróżnienie spółki, przyznawane raz na 3 lata.

– Cieszymy się, że nasza kultura oparta na wartościach, w której najważniejszy jest człowiek, została zauważona i doceniona. To ogromne uznanie dla naszych starań w budowaniu etycznego miejsca pracy – skomentowała Aneta Podyma, prezes zarządu Unum Życie.

Deszcz nagród dla PZU

Natomiast PZU tryumfował w rankingu „Instytucja Roku”. Firma otrzymała statuetki w czterech kategoriach: najlepszy ubezpieczyciel w Polsce, najlepsza jakość obsługi w placówkach, najlepsza jakość obsługi w kanałach zdalnych oraz projekt CSR. „Instytucja roku” to niezależny ranking przygotowywany od 2015 r. przez portal mojebankowanie.pl.

– Każdego dnia towarzyszymy w życiu kilkudziesięciu milionom Polaków, pomagając im spełniać marzenia o bezpieczeństwie, dobrobycie i wolności. Wyznaczając nowe standardy, kreując trendy i realizując ambitne cele, nasza marka stała się w Polsce synonimem ubezpieczenia, jakości i niezawodności – mówi Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

Oprócz otrzymania wyróżnienia dla najlepszego ubezpieczyciela, PZU został także liderem rankingu w kategorii jakość obsługi w placówce oraz jakość obsługi w kanałach zdalnych. – Przed pandemią wdrożyliśmy, a obecnie modyfikujemy spersonalizowane rozwiązania w zdalnych kanałach kontaktu, takie jak formularze na stronie internetowej, aplikacja mojePZU, czat, wideoczat, narzędzie do zgłaszania szkód i świadczeń, implementując w nie między innymi komponenty sztucznej inteligencji. Te rozwiązania w sposób komfortowy i bezpieczny pozwalają klientowi samodzielnie załatwić większość spraw związanych z zakupem naszych produktów i usług – wyjaśnia Grzegorz Goluch, dyrektor zarządzający ds. obsługi szkód i świadczeń PZU oraz prezes PZU Pomoc.

PZU od lat zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Instytucja Roku w kategorii najlepsza obsługa w placówce. – Nie wyobrażam sobie przyszłości bez placówek. Dlatego rozbudowujemy ich sieć tak, aby nasi klienci mieli do nich jak najbliżej i żebyśmy również my byli blisko naszych klientów – mówi Małgorzata Kot, członek zarządu PZU SA. – Jakość obsługi jest dla nas priorytetem. Mamy wyjątkowo wyśrubowane standardy i wypracowane procesy ich monitoringu. Komfort i zadowolenie klientów jest dla nas ważne na każdym etapie życia zakupionego przez nich produktu, czy usługi – dodaje.

W kategorii projekt CSR wyróżniony został program „Dobra Drużyna PZU”. Dzięki niemu ubezpieczyciel wspiera finansowo kluby sportowe i organizacje promujące wśród najmłodszych aktywność fizyczną oraz pomaga aktywizować dzieci z niepełnosprawnościami i walczy z ich wykluczeniem społecznym.

W tym samym konkursie Europa Ubezpieczenia otrzymała nagrodę za najlepszą jakość obsługi klientów w kanałach zdalnych.

– Dla klientów firmy ubezpieczeniowej fundamentalne znaczenie ma to, co dzieje się po zgłoszeniu przez nich szkody. Nasza praca polega na wspieraniu ich w tych często trudnych „momentach prawdy”. Dlatego cieszę się, że po raz kolejny zostaliśmy wyróżnieni nagrodą „Instytucja Roku”. Potwierdza ona, że wkładany przez nas wysiłek w dbałość o jakość serwisu ma sens i przynosi realne efekty. Naszym ambitnym celem jest zapewnienie klientom najwyższego poziomu obsługi w najwygodniejszy dla nich sposób i o dogodnej dla nich porze – mówi Marat Nevretdinov, prezes Europa Ubezpieczenia.

Prezes roku z PZU

Doceniona została również prezes zarządu PZU SA dr hab. Beata Kozłowska-Chyła. Uhonorowano ją tytułem „Prezesa Roku”. Kapituła nagrody „Byków i Niedźwiedzi”, jednego z najbardziej prestiżowych konkursów na polskim rynku kapitałowym, doceniła prezes za bardzo dobre wyniki osiągnięte przez spółkę w trudnym roku 2021 oraz zaawansowany stopień realizacji strategii całej Grupy PZU.

– Dziękuję serdecznie redakcji „Parkietu” za niezwykle cenną nagrodę Byków i Niedźwiedzi w kategorii „Prezes Roku”. Jest to dla mnie ogromna osobista satysfakcja, ale przede wszystkim traktuję to wyróżnienie jako wyraz uznania dla profesjonalizmu i zaangażowania wszystkich członków zarządów, rad nadzorczych, menedżerów i kilkudziesięciu tysięcy pracowników  Grupy PZU oraz współpracujących z nami partnerów. To dzięki zespołowej pracy mogliśmy niedawno przedstawić rekordowe w historii obecności PZU na giełdzie wyniki finansowe. Dzięki niej możemy co roku rozwijać nasz biznes i w sposób stały i pewny dostarczać ponadprzeciętne korzyści akcjonariuszom, niezależnie od tego, w jak trudnym i nieprzewidywalnym otoczeniu przychodzi nam działać. Cieszę się, że dostrzegane i doceniane jest również to, z jakim sukcesem w roku 2021 wdrażaliśmy nową strategię Grupy PZU, która ma zapewnić jej pozycję lidera nowej, zrównoważonej gospodarki po wielkiej transformacji klimatycznej i energetycznej. Jesteśmy dumni z tej nagrody i zaufania rynku, którego jest ona wyrazem – skomentowała Beata Kozłowska-Chyła.

(AM, źródło: PZU, Signius, TUW „TUW”, Unum)

Bezpłatny podpis elektroniczny i darmowy assistance dla uchodźców

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

W ubiegłym tygodniu zostały zainaugurowane kolejne działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Uchodźcy z Ukrainy otrzymali możliwość złożenia za darmo podpisu elektronicznego dzięki Signius i Euro Cert, a także bezpłatny dostęp do usług assistance, jeśli posiadają samochód marki Hyundai. Z kolei ERGO Hestia rozpoczęła program praktyk dla osób niepełnosprawnych.

Signius wraz z partnerem biznesowym, firmą EuroCert, bezpłatnie udostępnił pakiety podpisów kwalifikowanych dla firm i organizacji wspierających obywateli Ukrainy w Polsce. Oferta jest skierowana zarówno do agencji pośrednictwa pracy, kancelarii prawnych, fundacji oraz innych organizacji pozarządowych, które potrzebują szybko i bezpiecznie podpisać różnego rodzaju dokumenty. Usługa przyspieszy załatwianie przez uchodźców spraw formalnych związanych m.in. z zatrudnieniem, sprawami urzędowymi, prawnymi, wynajmem nieruchomości czy założeniem firmy.

– Dla wszystkich firm i instytucji, które aktywnie wspierają obywateli Ukrainy, przygotowaliśmy bezpłatny pakiet podpisów kwalifikowanych na 30 dni oraz krótkoterminowe pakiety na podpisy kwalifikowane dla obywateli Ukrainy, z którymi firmy te finalizują szereg formalności. Możliwość złożenia zdalnego podpisu umożliwi im natychmiastowe załatwienie m.in. wielu spraw urzędowych w krótkim czasie – mówi Bartosz Witkowski, prezes zarządu Signius.

Pakiety podpisów kwalifikowanych są dostępne na platformie Signius Professional oraz w firmie EuroCert i będą przekazywane nieodpłatnie po zgłoszeniu potrzeby ich otrzymania przez firmę lub instytucję bezpośrednio jednej z obu firm. Podpis kwalifikowany ułatwia i przyspiesza wiele procesów formalnych, ponieważ pozwala na zawarcie prawie każdej umowy zdalnie, w pełni bezpiecznie i natychmiast.

– Nasza propozycja skierowana jest m.in. do agencji pracy i HR, kancelarii prawnych, fundacji, firm konsultingowych, pośredników nieruchomości, a także innych organizacji pozarządowych, które pomagają uchodźcom z Ukrainy. Wraz z firmą EuroCert chcemy udostępnić naszą wspólną technologię, tak aby w tym trudnym dla nich czasie mogli załatwić sprawy formalne wyjątkowo szybko, wygodnie i przede wszystkim bezpiecznie – informuje Bartosz Witkowski. – Z oferty można skorzystać do 31 maja 2022 r. – dodaje.

1 tona żywności zebrana pod auspicjami Unum

Z kolei pracownicy i współpracownicy Unum Życie zebrali łącznie 1102 kg żywności dla potrzebujących uchodźców z Ukrainy. Zbiórka odbywała się od 14 do 18 marca.

– W tych niełatwych czasach otwarte serca i wyrazy solidarności są szczególnie istotne.  Jesteśmy niezmiennie wdzięczni za zaangażowanie i wielkie serca naszych wolontariuszy. Na pomoc ruszyli zarówno pracownicy naszej centrali, jak i oddziałów. To dowodzi, że los naszych sąsiadów jest bliski każdemu z nas. Podziękowania kierujemy również do Banku Żywności SOS w Warszawie, z którym mamy przyjemność ponownie organizować tę szlachetną akcję. Takie akcje napełniają nas nadzieją, że w obliczu tragedii nikt nie jest sam – mówi Małgorzata Morańska, prezes Fundacji Unum.

– Wolontariusze Fundacji Unum po raz kolejny zaskoczyli nas swoim zaangażowaniem i hojnością. Wynik akcji przeszedł nasze oczekiwania – olbrzymie wsparcie pochodzące ze zbiórek pracowniczych w tym roku waży aż 1102 kg. Akcja przeprowadzona na rzecz Banku Żywności SOS w Warszawie owocuje pomocą wielu osób. Z pomocy skorzystają matki z dziećmi, osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, a także wszyscy potrzebujący wsparcia w niezwykle trudnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie. Jesteśmy bardzo poruszeni, wdzięczni za wsparcie, wierzymy, że takie akcje wszystkich nas do siebie zbliżają – dodaje Magdalena Krajewska, prezes Fundacji Bank Żywności SOS  w Warszawie.

Darmowe usługi pomocy od Europ Assistance

Inny rodzaj wsparcia przygotowały Hyundai Motor Poland wraz ze swoją siecią dealerską oraz Europ Assistance Polska. Firmy zaoferowały klientom z Ukrainy posiadającym pojazdy marki Hyundai, bezpłatny, roczny dostęp do assistance. Ochrona zapewnia organizację i pokrycie kosztów pomocy na drodze na terenie Polski. Akcja bezpłatnej rejestracji pojazdów w programie trwa do 1 lipca 2022 r.

– Misją naszej firmy jest pomaganie klientom w trudnych momentach. Wyobrażamy sobie, jak stresująca dla obcokrajowca może być sytuacja stłuczki czy awarii pojazdu. Szczególnie w obecnej sytuacji chcemy wesprzeć klientów Hyundai i zaoszczędzić im dodatkowych trosk, dlatego postanowiliśmy wspólnie z Hyundai i siecią autoryzowanych dealerów zorganizować specjalną akcję – mówi Marcin Zieliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży Europ Assistance Polska.

Integralia wspiera aktywizację zawodową niepełnosprawnych

Natomiast należąca do Grupy ERGO Hestia Fundacja Integralia rozpoczęła program płatnych praktyk „Sprawny staż” skierowany do osób z niepełnosprawnościami. W ramach przedsięwzięcia studenci i absolwenci będą mogli zdobywać doświadczenie zawodowe u najlepszych pracodawców w Polsce. Do inicjatywy Fundacji Integralia dołączyły bowiem duże i znane organizacje – m.in. Bayer oraz Siemens Healthineers.

Program „Sprawny staż” ma umożliwić studentom i absolwentom z niepełnosprawnościami zdobycie doświadczenia zawodowego w dużej i cenionej firmie, które w przyszłości ułatwi im znalezienie satysfakcjonującej pracy. Na staż dostaną się kandydaci, którzy prześlą aplikację na wybraną ofertę i przejdą proces rekrutacji. Uczestnicy programu będą zdobywać doświadczenie zgodnie z osobistymi zainteresowaniami i celami rozwojowymi, niezależnie od miejsca zamieszkania. Niektórzy pracodawcy oferują zwrot kosztów zakwaterowania na czas odbywania stażu, część staży realizowana będzie w formie zdalnej. Fundacja Integralia zajmie się rekrutacją i pomoże firmom uczestniczącym w inicjatywie w tworzeniu i integracji zespołów różnorodnych pod kątem sprawności. Oferuje także doradztwo w zakresie przystosowania stanowiska pracy i wiedzę popartą sprawdzonymi dobrymi praktykami na każdym etapie realizacji programu.

Możliwość odbycia stażu zaoferowały przedsiębiorstwa z całej Polski. Wśród partnerów projektu znalazły się takie firmy jak Bayer, Siemens Healthineers oraz ERGO Hestia. Pracodawcy zainteresowani uczestniczeniem w programie wciąż mogą się zgłaszać do 10 kwietnia. Łącznie w ramach inicjatywy zaplanowano realizację około 30 programów stażowych.

– Likwidacja barier (na wielu poziomach – infrastrukturalnym, mentalnym, społecznym itp.) pomiędzy pracownikami pełnosprawnymi a tymi z niepełnosprawnościami jest urzeczywistnieniem zasady sprawiedliwości społecznej. Każdy ma takie samo prawo do samorealizacji, niezależnie od istniejących ograniczeń. Ważne, aby nie tylko szeroko komunikować o równości szans m.in. na rynku pracy, ale również wdrażać konkretne programy i dzielić się efektami podjętych działań – mówi Monika Antepowicz, dyrektor HR Siemens Healthineers.

Rekrutacja kandydatów na staże potrwa do 15 maja. Stażyści zostaną wyłonieni w czerwcu, a w firmach będą pracować od lipca do września. Do programu mogą zgłaszać się studenci i absolwenci studiów licencjackich, magisterskich lub inżynierskich, którzy posiadają orzeczenie o stopniu niepełnosprawności i nie ukończyli 30. roku życia. Każda firma określa własne wymagania i zakres zadań na stażu. Warunki i terminy uzgadniane są indywidualnie pomiędzy przedsiębiorstwem a stażystą. Dla najlepszych kandydatów istnieje szansa na kontynuację kariery.

– Pierwsze doświadczenia zawodowe często determinują naszą późniejszą ścieżkę kariery. Dlatego tak ważne jest, by na wczesnym etapie sprawdzić, jaki typ pracy nam odpowiada, jakie są nasze mocne i słabsze strony, jak również, w jakiej kulturze organizacyjnej będziemy czuć się dobrze, wykonując codzienne obowiązki. Temu właśnie służy program „Sprawny staż” organizowany przez Fundację Integralia – komentuje Monika Truszkowska-Bednarek, prezes Fundacji Integralia. – Bardzo zależy nam na tym, by stażysta uczył się konkretnych umiejętności w atmosferze szacunku i akceptacji, bez obaw o nierówne traktowanie czy niedostosowanie stanowiska pracy. Z tego powodu do programu zaprosiliśmy firmy, które w sposób odpowiedzialny realizują strategię Diversity & Inclusion i chcą ją rozwijać, włączając kolejne grupy pracownicze w swoje środowisko pracy – dodaje.

(AM, źródło: ERGO Hestia, Europ Assistance, PZU, Signius, TUW „TUW”, Unum)

11. FinTech & 10. InsurTech Digital Congress o nowej cyfrowej rzeczywistości

0
Źródło zdjęcia: MMC Polska

W dniach 23–24 marca odbył się 11. FinTech & 10. InsurTech Digital Congress. W jego trakcie 400 uczestników wysłuchało merytorycznych wystąpień i debat na temat aktualnych trendów i prognoz dotyczących rozwoju branży fintech i insurtech w Polsce. Głównym patronem medialnym InsurTech Digital Congress była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Kongres zainaugurowany został wystąpieniem Marcina Petrykowskiego, przewodniczącego Rady Programowej FinTech Digital Congress (Group Chief Executive, Atende), oraz Cezarego Świerszcza, przewodniczącego Rady Programowej InsurTech Digital Congress (CEO, Unext). Motywem przewodnim debaty inauguracyjnej stała się kwestia zarządzania sytuacją kryzysową. Eksperci komentowali m.in. potrzebę redefinicji strategii w warunkach kryzysu, utrzymanie ciągłości działania przedsiębiorstw w obliczu nieprzewidzianych okoliczności oraz zmiany modeli biznesowych w sektorze finansowym.

Kolejny panel oparty został o zagadnienia dotyczące budowania cyfrowych usług w metaverse. – Wyznaczamy trendy, które widzimy jako kluczowe dla branży, kluczowe dla obszaru, w którym jesteśmy. Nie sposób nie skomentować, jaki wpływ metaverse będzie miał na sektor, w którym operujemy – mówił Marcin Petrykowski. Inkorporacja finansów w cyfrowej rzeczywistości, nowe możliwości dla branży w kontekście potencjału związanego z połączeniem DeFi i metaverse, NFT oraz metaverse w ubezpieczeniach to wątki, które zostały wskazane jako kluczowe w tym zakresie. Ważnym aspektem kongresu był temat kapitalizacji nowych technologii – ewolucji na rynku kryptowalut oraz wpływu platform na ekosystem finansowy.

Drugiego dnia wydarzenia eksperci zwrócili swoją uwagę w stronę danych. Omówione zostały takie tematy, jak wykorzystanie danych o finansach w budowaniu biznesu, data analytics i data science jako nośnik informacji i doskonalenia strategii biznesowych, rozwój Banking-as-a-Service oraz zarządzanie danymi i współdzielenie danych między sektorami. Następnie eksperci pochylili się nad obszarem cyfrowych usług finansowych. Przedyskutowali zagadnienia stawiające fintech w pozycji kluczowego elementu usług finansowych. Zwrócili uwagę na kształt nowego łańcucha wartości pieniądza, budowanie nowej ery finansów, digitalizację świata finansów, DeFi jako ekosystem usług finansowych oraz płatności elektroniczne i popularyzację płatności bezgotówkowych. W zakresie rynku ubezpieczeń ważnymi aspektami wskazanymi przez prelegentów były: priorytetyzacja rynku ubezpieczeń, digitalizacja procesów i rozwój kanałów samoobsługowych. Podsumowując rozmowę, eksperci podkreślili otwartość na technologię i transformowanie obecnych procesów. W ramach bloku nie zabrakło tematów dotyczących e-health i zmieniającej się roli  opieki domowej w systemie ochrony zdrowia pod wpływem technologii.

(AM, źródło: MMC Polska)

Rośnie ryzyko wysokich roszczeń cyber w związku z wojną na Ukrainie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według branżowych źródeł Reutersa, ubezpieczyciele stoją w obliczu potencjalnych wielomiliardowych roszczeń z tytułu cyberataków związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę, pomimo stosowania wykluczeń z tytułu wojny.

Proszące o anonimowość źródła branżowe przekazały agencji, że jeśli Rosja przeprowadzi duży atak cybernetyczny, który rozprzestrzeni się na kilka krajów, to może on doprowadzić do roszczeń o łącznej wartości 20 miliardów dolarów lub więcej.

Wynika to z faktu, że ubezpieczyciele ponoszą również straty związane z konfliktem w innych sektorach biznesowych, takich jak lotnictwo, które jest postrzegane jako szczególnie narażone na wpływ wojny na Ukrainie. Lloyd’s of London przyznał w minionym tygodniu, że ma do czynienia z „poważnymi” roszczeniami z powodu inwazji.

Ubezpieczenie cybernetyczne obejmuje działalność związaną z naprawą zhakowanych sieci, stratami związanymi z przerwami w prowadzeniu działalności, a także zapłaceniem okupu cybernetycznego. Taki zakres nie obejmuje wojny ani ataków ze strony tak zwanych „aktorów sponsorowanych przez państwo”. Często jednak trudno jest zidentyfikować sprawcę cyberataku.

– Zdefiniowanie tego, co jest sponsorowane przez państwo, jest dość trudne – powiedział Reutersowi prezes Lloyd’s of London, Bruce Carnegie-Brown. Nawet jeśli ubezpieczyciele mogą udowodnić, że cyberatak był wynikiem konfliktu na Ukrainie, wykluczenia wojenne mogą nie wystarczyć do ich ochrony.

W ostatnich latach ubezpieczyciele cybernetyczni stali się bardziej świadomi niejasności w OWU swoich polis, ale niektórzy przystosowują się wolno. Marcos Alvarez, szef działu ubezpieczeń w agencji ratingowej DBRS Morningstar, przekazał agencji, że sformułowania różnią się w zależności od ubezpieczyciela i mogą być w różny sposób interpretowane. Oczekuje się, że doprowadzi to do nieporozumień między ubezpieczycielami a ubezpieczonymi na temat odpowiedzialności zakładu za zdarzenie, podobnie jak w przypadku spraw dotyczących ubezpieczenia przerwania działalności, które trafiły do sądów na całym świecie od wybuchu pandemii Covid-19.

Szczególna szara strefa dotyczy ataków cybernetycznych, które są zazwyczaj objęte ubezpieczeniem. Terror jest zwykle definiowany wężej niż wojna, ale firma Westlaw stwierdziła w notatce z poprzedniego tygodnia, że „cyberterroryzm” jest czasami definiowany „dość szeroko, obejmując każdy atak na system komputerowy z z zamiarem wyrządzenia szkody w dążeniu do celów społecznych, ideologicznych, religijnych, ekonomicznych lub politycznych”.

Ubezpieczający mogą być objęci „dość ekspansywnie” politykami dotyczącymi cyberterroryzmu lub cyberterroryzmu, powiedział Yosha DeLong, globalny szef działu cybernetycznego firmy ubezpieczeniowej Mosaic. – Za każdym razem, gdy polisa zawiera niejasne sformułowania, działa to na korzyść klienta, a nie ubezpieczyciela.

Aby zmniejszyć ogólne ryzyko, niektórzy ubezpieczyciele cybernetyczni rozważają szerokie wykluczenia dla Rosji i Ukrainy, stwierdziła Meredith Schnur, liderka cyberbrokerów w USA i Kanadzie Marsh.

W raporcie opublikowanym na początku marca firma analityczna CyberCube podała, że  cyberataki dotknęły ukraińską infrastrukturę krytyczną, usługi rządowe, banki i telekomunikację. Autorzy opracowania dodali, że celem ataków cybernetycznych były również rosyjskie instytucje rządowe i przedsiębiorstwa, a niektóre ataki rozprzestrzeniły się na Białoruś, Polskę, Litwę i Łotwę.

Inwazja zwiększa również presję na składki w polisach cyber, choć i tak gwałtownie rosną one z powodu ataków ransomeware, w których hakerzy szyfrują dane ofiar i żądają okupu za ich udostępnienie. Według Marsh w IV kwartale stawki ubezpieczeń cyber wzrosły o 130% w USA i o 92% w Wielkiej Brytanii.

Źródła branżowe obserwują podobne wzrosty w tym roku. Jedno z nich przekazało agencji, że podwyżki stawek są mocno zróżnicowane, podając przykład małej firmy w Wielkiej Brytanii, której roczna składka za polisę cyber wzrosła z 80 tys. do 450 tys. funtów.

(AM, źródło: Reuters)

S&P Global: Nawet 35 mld USD strat z ubezpieczeń specjalistycznych wskutek wojny na Ukrainie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja ratingowa S&P Global podała w czwartek, że straty na rynku ubezpieczeń specjalistycznych spowodowane atakiem Rosji na Ukrainę są szacowane na 16–35 mld USD.

W cytowanym przez Reutersa raporcie S&P podała, że ta kwota obejmuje możliwe straty w ubezpieczeniach lotniczych opiewające na łączną sumę 6–15 mld USD. Inne segmenty ubezpieczeń specjalistycznych, które prawdopodobnie zostaną dotknięte skutkami wojny, obejmują cyberbezpieczeństwo, ryzyko polityczne oraz ubezpieczenia morskie.

Na rynku lotniczym trwają prawne spory między leasingodawcami i ubezpieczycielami o samoloty uwięzione w Rosji z powodu inwazji na Ukrainę i późniejszych sankcji Zachodu.

Największy na świecie leasingodawca samolotów, AerCap, złożył roszczenie ubezpieczeniowe na kwotę 3,5 mld USD za ponad 100 samolotów, które utknęły w Rosji. 

„Uważamy, że rozliczenie ostatecznych strat poniesionych przez firmy leasingowe, ubezpieczycieli i reasekuratorów może zająć wiele lat” – podała S&P.

21 największych globalnych reasekuratorów ocenianych przez agencję prawdopodobnie poniesie około połowy łącznych strat. Uderzyłoby to w zyski większości z nich.

(AM, źródło: Reuters)

18,295FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie