Z danych zgromadzonych przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wynika, że styczeń był miesiącem, w którym liczba niewypłacalności była wyraźnie niższa niż w grudniu 2020 roku. Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE, przekonuje jednak, aby nie wyciągać z tego faktu pochopnych wniosków.
KUKE podała, że w styczniu miały miejsce 143 niewypłacalności. Taki rezultat był o 23,5% niższy niż w grudniu, ale też o 70,2% wyższy niż przed rokiem. W głównej mierze był to efekt zmian w zakresie liczby ogłoszonych restrukturyzacji. W styczniu miało miejsce 109 takich zdarzeń. Oznaczało to spadek o 24,8% w skali miesiąca i jednocześnie prawie trzykrotny wzrost (275,9%) w porównaniu z wynikiem ze stycznia 2020 r. Z kolei upadłość ogłosiły 34 firmy. Było to o 19% proc. mniej niż w grudniu i aż o 45,2% mniej niż w przed rokiem.
Suma niewypłacalności z ostatnich 12 miesięcy zwiększyła się na koniec stycznia do kolejnego rekordowego poziomu 1394 zdarzeń. KUKE podkreśla, że to o 52 przypadki więcej (3,9%) niż miesiąc wcześniej.
– Styczeń przyniósł nieznaczne ograniczenie skali niewypłacalności firm w porównaniu z ostatnim miesiącem ubiegłego roku. Jednak w ujęciu kroczącym trend jest cały czas rosnący, stąd należy oczekiwać, że spadek liczby niewypłacalności w skali miesiąca jest przejściowy i stopniowo będzie ich przybywać – przede wszystkim restrukturyzacji. W ciągu ostatnich 12 miesięcy ogłoszono ich prawie 900 i stanowią one 64% wszystkich przypadków niewypłacalności, podczas gdy przed rokiem ten odsetek był o 20 pkt proc. niższy – komentuje Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE.
Ekspert zdradza, że szerszy obraz, jaki wyłania się z analizy szkodowości w KUKE, nie skłania na razie do pesymizmu, ponieważ kontrahenci jej klientów wywiązują się na czas z zobowiązań finansowych i dotyczy to rynku krajowego oraz eksportu. Zastrzega jednocześnie, iż trzeba brać jednak pod uwagę, że w portfelu KUKE dominują przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe, a udział sektora usług najsilniej dotkniętego pandemią jest niewielki.
Raport Analiza AI – taką nazwę nosi nowa funkcja wprowadzona przez firmę SentiOne, oparta na technologii sztucznej inteligencji. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanego silnika przetwarzania języka naturalnego pozwala ona jej użytkownikom wygenerować raport pokazujący z wysoką dokładnością emocjonalnie nacechowane wypowiedzi internautów na temat oferowanych produktów czy usług, m.in. ubezpieczeń.
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanego silnika przetwarzania języka naturalnego nowa funkcja wskazuje, jaki rodzaj emocji przejawiały osoby wypowiadające się na dany temat – radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Emocje te wybrano pod kątem adresatów usługi – osób zajmujących się komunikacją i działaniami wizerunkowymi. Są one również najłatwiejsze do rozpoznania dla algorytmów sztucznej inteligencji. SentiOne pracuje obecnie nad ich rozwojem i umiejętnością rozpoznawania kolejnych emocji.
Algorytmy informują również o kwestiach, które interesowały internautów najbardziej, ostrzegają o sytuacjach kryzysowych czy wskazują anomalie statystyczne. Po wskazaniu emocji wypowiedzi przydzielane są do jednej z trzech kategorii: nacechowane neutralnie, pozytywnie lub negatywnie. Dodatkowo algorytmy dzielą je na siedem kategorii semantycznych: opinia, doświadczenie klienta, sugestia, porada, reklama, hejt oraz potencjalny lead. W raporcie znajdują się również przykłady wzmianek z każdej kategorii. Według SentiOne, jedną z branż, w których sprawdzi się Raport Analiza AI, są ubezpieczenia.
Członkowie Stowarzyszenia Brytyjskich Ubezpieczycieli (ABI) spodziewają się, że będą musieli zaspokoić do 2,5 miliarda funtów (GBP) roszczeń z tytułu szkód spowodowanych Covid-19 w 2020 r. Zdecydowaną większość z tej kwoty – 2 mld GBP – stanowić będą wypłaty z tytułu przerw w działalności.
Drugą pod względem wielkości pozycją będą wypłaty z tytułu roszczeń bezpośrednio związanych z Covid-19, w tym z ubezpieczeń na życie czy ubezpieczeń poważnych chorób. Tę pozycję oszacowano na 204 mln GBP. Natomiast 152 mln GBP zostaną wypłacone z tytułu roszczeń z ubezpieczeń turystycznych a 121 mln GBP – w ramach innych produktów, w tym ubezpieczeń imprez, wesel i OC.
ABI podkreśliło, że uregulowano już w całości 123 tys. roszczeń „covidowych”. W kolejnych 9 tys. dokonano częściowych płatności do połowy stycznia 2021 r. Łączna wartość wypłat sięgnęła 697 mln GBP.
Zysk netto AXA za 2020 r. wyniósł 3,16 mld euro i był o 18% niższy od 3,86 mld euro za 2019 r. Współczynnik łączony dla biznesu majątkowego AXA pogorszył się o 3,2 pp., do 99,5%, głównie wskutek roszczeń pandemicznych (+3,1 pp.) oraz większego obciążenia AXA XL kosztami katastrof naturalnych (+0,2 pp.). Po wyłączeniu 1,5 mld euro roszczeń z tytułu pandemii, całoroczny współczynnik łączony był stabilny, na poziomie 96,4%.
Zysk operacyjny grupy za 2020 r. wyniósł 4,3 mld euro i był o 34% niższy od 6,5 mld euro za 2019 r. Przychody brutto grupy w 2020 r. wyniosły 96,7 mld euro i spadły o 7% z poziomu 103,5 mld euro uzyskanego w 2019 r.
Współczynnik wypłacalności AXA na 31 grudnia 2020 r. wynosił 200% i był o 20 pkt. wyższy niż we wrześniu. Dyrektor generalny AXA Thomas Buberl wyjaśnił, że dzięki integracji AXA XL z wewnętrznym modelem grupy współczynnik wypłacalności uległ podwyższeniu o 13 pkt. Zarząd proponuje dywidendę 1,43 euro na akcję.
Czy to już koniec sieci własnych? Czy agent podejmuje słuszną decyzję biznesową wiążąc się tylko z jednym ubezpieczycielem? Gośćmi podcastu ubezpieczeniowego #RozmowyBezAsekuracji są Rafał Ząbczyk – dyrektor regionalny i Bartłomiej Całka – doradca ubezpieczeniowy z Nationale Nederlanden.
Dowiecie się:
Dlaczego zakłady ubezpieczeń wciąż inwestują w sieci wyłączne?
Co jest najważniejsze z perspektywy klienta przy wyborze doradcy ubezpieczeniowego?
Jakie cechy powinien mieć agent ubezpieczeniowy, żeby odnosić trwałe sukcesy?
Są pożegnania, na które nigdy nie będziemy gotowi. Są słowa, które zawsze wywoływać będą morza łez. I są takie osoby, na myśl o których zawsze zasypie naslawina wspomnień…
Dzisiaj pożegnaliśmy
naszego wieloletniego współpracownika,
spółdzielcę oraz serdecznego kolegę
PIOTRA LEMAŃSKIEGO
Łączymy się w głębokim żalu z Rodziną i Najbliższymi.
Pośrednicy i Pracownicy Ogólnopolskiej Spółdzielni Agencyjnej „OSA”
Trwająca już od roku pandemia Covid-19 wpłynęła znacząco na wszystkie sfery życia, nie wyłączając oczywiście ubezpieczeń. To właśnie w jej wyniku wzrosło zainteresowanie ochroną życia, co przełożyło się na głębokie zmiany w ofertach produktowych zakładów z działu I. Covid-19 przyczynił się też do intensyfikacji procesów z zakresu fuzji i przejęć. Przykłady tych zjawisk często są prezentowane na łamach „Gazety Ubezpieczeniowej”. Również w jej cyklicznym rankingu, z jego najnowszą, lutową odsłoną włącznie.
WYDARZENIE MIESIĄCA
Fala zmian właścicielskich w polskiej branży ubezpieczeniowej – niespodziewanie duża liczba transakcji z obszaru fuzji i przejęć – zakup TU Zdrowie przez Neuca, przejęcie Punkty oraz April International w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej przez BIK oraz nabycie udziałów w Athena przez GreCO Polska – jakie miały miejsce w polskich ubezpieczeniach w lutym.
INICJATYWA MIESIĄCA
Karnawał produktowy Generali – głęboka modyfikacja oferty produktowej, w ramach której rozszerzono limity odpowiedzialności oraz wprowadzono nowe elementy do ubezpieczeń mieszkaniowych, komunikacyjnych, podróżnych oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw.
UBEZPIECZYCIEL MIESIĄCA
Unum Życie – za tegoroczny awans jego32 agentów (Life Protection Advisors) do międzynarodowego stowarzyszenia Million Dollar Round Table.
PRODUKT MIESIĄCA
Allianz Bezpieczne Życie – pakietowe ubezpieczenie na życie o bardzo szerokim zakresie ochrony oraz możliwości jej dopasowania do aktualnej sytuacji życiowej ubezpieczonego. Odpowiada ono na gwałtowny wzrost obaw klientów o bezpieczeństwo finansowe związany z pandemią Covid-19.
ROZWIĄZANIE MIESIĄCA
Wdrożone przez PZU narzędzie wspierające zarządzanie aktywami własnymi i klientów w grupie – technologia oparta na systemie MX3 w ramach kompleksowego projektu o nazwie „Wall Street” pozwala na wykonywanie wielu czynności zarządczych w czasie rzeczywistym.
26 lutego Komisja Nadzoru Finansowego ukarała TUiR Warta karami pieniężnymi w łącznej wysokości 80 tys. zł. To konsekwencja niedociągnięć towarzystwa w procesie wypłaty odszkodowań z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm).
Jak podano w komunikacie KNF, powodem nałożenia kar było 8 przypadków naruszenia art. 14 ust. 1-3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Komisja stwierdziła bowiem, że miały miejsce przypadki opóźnień w przyznaniu i wypłacie odszkodowania lub niedopełnienia obowiązków informacyjnych. Jednocześnie nadzór umorzył postępowanie w pozostałej części w związku ze stwierdzeniem braku naruszenia przepisów prawa.
Towarzystwo wdrożyło środki zaradcze oraz usprawniło procedury likwidacji szkód, co zostało uwzględnione przy wymiarze kary.
26 lutego Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie cofnęła Amerigo Życie Towarzystwu Ubezpieczeń Wzajemnych w likwidacji z siedzibą w Sopocie, wydane w dniu 30 grudnia 2003 r. zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej. Decyzja była wynikiem uwzględnienia przez KNF wniosku zakładu o cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.
Decyzja o rozwiązaniu towarzystwa i otwarciu jego likwidacji zapadła podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Amerigo Życie TUW (poprzednio Macif Życie TUW), które odbyło się 31 lipca 2020 roku. Był to kolejny etap związany z nabyciem udziałów zakładu przez Saltus TUW.
Maciej Jankowski pochodził z Radomia, gdzie ukończył IV Liceum Ogólnokształcące im. dra Tytusa Chałubińskiego. Następnie studiował w Szkole Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie (obecnie SGH), na prestiżowym wówczas kierunku ekonomika i organizacja handlu zagranicznego.
W 1993 r. rozpoczął pracę w Commercial Union – kolejno jako księgowy, wicedyrektor i dyrektor finansowy. Był odpowiedzialny m.in. za księgowanie operacji ubezpieczeniowych, rozwój współpracy z instytucjami finansowymi, opracowywanie procedur kontroli wewnętrznej.
W latach 1997–1998 pracował w Wielkiej Brytanii w Aviva Assurance Company plc w dziale ryzyk biznesowych. Uzyskał też uprawnienia biegłego rewidenta.
W latach 1998–2003 był wiceprezesem Aviva PTE. W latach 2003–2008 jako wiceprezes odpowiadał za finanse spółek grupy Aviva. W latach 2008–2013 był prezesem grupy Aviva w Polsce, przez pewien czas równolegle szefem sprzedaży.
Od 2013 r. był pierwszym wiceprezesem Avivy, odpowiedzialnym za wiele kluczowych obszarów biznesu – finanse, ryzyko, dział prawny, ubezpieczenia majątkowe, Aviva Litwa i relacje z Santander Bankiem Polska.
Pasjonat ubezpieczeń, miłośnik liczb i dykteryjek. Mimo choroby pracował do końca.
Zmarł 10 lutego 2021 r. i został pochowany na warszawskich Starych Powązkach.
Dagmara Wieczorek-Bartczak
Miałam przyjemność poznać śp. Macieja Jankowskiego na samym początku mojej kariery w ubezpieczeniach. W pamięci została mi jedna z ważniejszych rozmów o pryncypiach w ubezpieczeniach, jakie nadzorca może przeprowadzić z przedstawicielem podmiotu nadzorowanego, która odbyła się w Londynie na początku tego milenium i silnie wpłynęła na moje postrzeganie roli sektora ubezpieczeń.
Zapamiętam Macieja Jankowskiego jako zawsze otwartego na dialog i współpracę. Był jednym z tych członków zarządów zakładów, z którymi miałam przez lata bardzo dobre i częste kontakty dotykające nawet trudnych tematów.
Odejście Macieja Jankowskiego stanowi niezaprzeczalnie dużą stratę dla rynku ubezpieczeniowego w Polsce.
Dagmara Wieczorek-Bartczak wiceprzewodnicząca Komisji Nadzoru Finansowego
Jan Grzegorz Prądzyński
Maciej był współtwórcą sukcesu jednej z największych grup ubezpieczeniowych w Polsce, ale jego zaangażowanie wykraczało daleko poza codzienną pracę w Avivie. Przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju samorządu ubezpieczeniowego i całej branży. Był członkiem Komisji Rewizyjnej PIU w latach 2011–2014.
Pomocny, gotowy do zgłaszania inicjatyw przekładających się na dobro klientów.
Opuściła nas osoba, która w życiu zawodowym wyróżniała się wiedzą, traktowała ubezpieczenia z pasją, żyła nimi. Żal, że nie będziemy już mogli skorzystać z Jego pomocy.
Jan Grzegorz Prądzyński prezes zarządu PIU
Adam Uszpolewicz
To bardzo smutny czas. Straciłem nie tylko wspaniałego, podziwianego kolegę, ale i przyjaciela. Maciej poświęcił Avivie niemal całe swoje zawodowe życie. Był dla nas wszystkich niedoścignionym wzorem osoby stawiającej dobro instytucji, dla której pracował, ponad swoje osobiste potrzeby i interesy. To bardzo rzadka postawa w dzisiejszym świecie.
Będzie mi brakowało Jego intelektu, dowcipu, optymizmu. Maciej walczył do końca, do końca pracował. Był dzielny. Gdy rozmawiałem z nim ostatnio, był pełen optymizmu. To wielka strata i szok. Łączę się w bólu z jego rodziną i przyjaciółmi.
Adam Uszpolewicz prezes Avivy
Jolanta Karny
Z Maciejem pracowałam bezpośrednio przez ostatnie 18 lat. Był moim szefem i mentorem; czuję się jego wychowanką. Dzieliliśmy pasję do ubezpieczeń, liczb i potrzebę zgłębiania istoty rzeczy. Maciej bardzo lubił filozoficzne rozmowy. Poczucie sensu miało dla niego wymiar nadrzędny. Był wyjątkowo błyskotliwą osobą, finansistą z krwi i kości. Ponadprzeciętnie rozumiał liczby, ale fascynujące było, że nie brakowało mu ludzkiego spojrzenia na biznes. Wiedział przede wszystkim, skąd te liczby się biorą i ile pracy potrzeba, aby je osiągnąć. Ogromnie szanował klientów i o nich dbał, dbał także o sprzedaż i ludzi sprzedaży. Szanował ciężką, drobną, z pozoru niewidoczną pracę. Nie znosił, kiedy ktoś wykorzystywał swoją pozycję. Był zawsze skromnym człowiekiem i bardzo czujnym obserwatorem. Zawsze otwarty, aby pomóc drugiemu. Wspierał rozwój kobiet – zachęcał do podejmowania nowych wyzwań. Był trudnym partnerem w dyskusji, bo nieprawdopodobnie celnie wyłapywał niuanse i nieścisłości i za nimi podążał, aby odkryć prawdę. Finansista liczący każdą złotówkę (bo wszystko musiało się składać w zwrot z inwestycji), zarządzając sprzedażą, dał się zapamiętać jako wspaniały gawędziarz, inspirujący mówca i hojny gospodarz. Postępował z klasą, w dobrym stylu, jego działania były wyznacznikiem jakości i profesjonalizmu. Wszystko było takie bardzo w punkt. Współpraca z nim, korzystanie na co dzień z jego rad było przywilejem. Na każdym kroku będzie nam go bardzo brakować.
Jolanta Karny wiceprezes Avivy
Wioletta Macnar
Maciej, tytan pracy, wulkan pozytywnej energii i nietuzinkowych pomysłów, w cudowny sposób łączył liczby i rzeczywistość. Miałam przyjemność z nim pracować blisko przez kilkanaście lat. Razem zrobiliśmy wiele projektów, a najbardziej imponujący to powstanie spółek w kooperacji z bankiem Santander (wcześniej BZ WBK).
Pamiętam, jak Maciej przyszedł do mnie kilka dni przed Bożym Narodzeniem 2006 r. i poprosił o stworzenie całego business case na 6 stycznia (wówczas jeszcze dzień roboczy). W tym dniu miał zaplanowane spotkanie z bankiem, aby przedyskutować, czy takie przedsięwzięcie ma biznesowy sens. Wspólnie z Maciejem i kolegą z banku siedzieliśmy podczas Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku, planując model biznesowy, sprzedażowy i operacyjny, przekładając założenia na liczby.
Nasz business case przekonał wszystkich i powstały spółki ubezpieczeniowe joint venture Santander Aviva, które oferują ubezpieczenia klientom banku Santander. O tym, jak dobry Maciej miał pomysł i jak udane jest to przedsięwzięcie, świadczą wyniki sprzedażowe i finansowe, a także nagrody, które otrzymujemy za obsługę klientów.
Wioletta Macnar prezes Towarzystw Ubezpieczeń Santander Aviva
Paweł Pytel
Maciej był najbardziej charakterystycznym prezesem w Avivie. Człowiek renesansu, kochał finanse, ale również sprzedaż, agentów. Lubił wyzwania – i regulacyjne, i korporacyjne. Pozostanie ikoną. Zawsze maksymalnie zaangażowany w sprawy firmy, o wyrazistych poglądach na wiele tematów.
Maciej potrafił być wymagający, zawsze szukał granic u swoich biznesowych partnerów, dużo wymagał od siebie i innych, ale potrafił docenić osoby merytoryczne i zaangażowane. Wspierał wiele osób i dawał im szanse rozwoju, ale interes Avivy zawsze był na pierwszym miejscu. Takim go zapamiętam i szczególnie teraz nam go bardzo brakuje.
Paweł Pytel wiceprezes Avivy
Małgorzata Cegiełkowska
Prezes Maciej był zawsze. Gdy 22 lata temu zaczęłam pracować w Commercial Union – był. Gdy zadawałam trudne pytania – był. Gdy nadszedł międzynarodowy kryzys finansowy – był. Precyzyjny, logiczny, odpowiedzialny – taki jest w mojej pamięci. Szanował ludzi i miał wśród nas duże uznanie. To wszystko sprawiało, że był autorytetem, a w dyskusjach – arbitrem. Prezesa Macieja będzie bardzo brakowało.
Małgorzata Cegiełkowska dyrektor placówki partnerskiej Aviva w Warszawie
Janusz Lisowski
Poznaliśmy się dwadzieścia lat temu, gdy rozpoczęliśmy wzajemną współpracę. Maciej Jankowski miał bardzo duży wpływ na rozwój mojej kariery w ubezpieczeniach. Jego elokwencja oraz intelekt powodowały, że z jeszcze większym zaangażowaniem wykonywałem swoją pracę.
Maciej był człowiekiem bardzo pracowitym, a swoje obowiązki zawodowe wykonywał o różnych porach. Wiele razy odbierałem od niego e-maile wysyłane dwie godziny po północy. Często powtarzał myśl, którą kieruję się do dziś: „uczciwości i etyki zawodowej nie da się zapisać w umowach. Albo się to ma, albo nie”.
Rozmawiając z nim, nie miałem wątpliwości, że spotkałem na swojej drodze wyjątkowego człowieka. Praca była jego pasją, a potwierdzała to ogromna wiedza i zaangażowanie. Był wspaniałym mentorem, rozumieliśmy się bez słów. Każde spotkanie z nim było dla mnie lekcją. Opowiadał mi często różne historie, zadając przy tym inteligentne pytania. W ten sposób przekazał mi wiele wartości, którymi kieruję się do dziś, zarówno w życiu zawodowym, jak również prywatnym.
Inteligencja, mądrość, sprawiedliwość – to tylko niektóre cechy opisujące śp. Macieja. Wraz z jego odejściem zakończyła się dla mnie pewna era w firmie. To pożegnanie jest wyrazem mojej wielkiej wdzięczności za okazane serce i codzienną radość. Mając w pamięci dobre chwile i piękne wspomnienia, żegnam dziś Macieja.
Janusz Lisowski dyrektor regionalny sprzedaży, Region Rzeszowski Aviva
Informujemy, że w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi nasza strona korzysta z ciasteczek (plików cookies). Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Jednocześnie przypominamy, że w każdej chwili masz możliwość zmiany ustawień plików cookies. OK
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.