Blog - Strona 1188 z 1542 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1188

Zawodowa OC z tytułu wykonywania czynności agencyjnych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Każdy dorosły mieszkaniec naszego kraju spotkał się w swoim życiu z agentem ubezpieczeniowym. Popularne powiedzenie mówi, że agent od śmierci różni się tym, że ta druga przychodzi tylko raz. Agent jest stałym doradcą klienta, dba o jego ochronę ubezpieczeniową, pomaga w zabezpieczeniu jego życia, zdrowia, majątku i działalności.

Agent ubezpieczeniowy to przedsiębiorca prowadzący działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej, zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych prowadzonego przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

Agenci reprezentujący jeden to agenci wyłączni tego zakładu, a mający w ofercie produkty ubezpieczeniowe kilku lub więcej firm ubezpieczeniowych to tzw. multiagenci, chociaż w przepisach ustawy brak takiego określenia.

Działalność agenta ubezpieczeniowego

Najogólniej rzecz ujmując, działalność agenta ubezpieczeniowego polega na organizowaniu oraz nadzorowaniu określonych w prawie czynności agencyjnych. Do zadań agenta należą działania na rzecz lub/i w imieniu zakładu ubezpieczeń, między innymi: pozyskiwanie klientów, oferowanie ochrony ubezpieczeniowej i zawieranie umów ubezpieczenia, a także wykonywanie zawartych już umów ubezpieczenia.

Zasady wykonywania działalności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń: osobowych, majątkowych oraz dystrybucji reasekuracji, określa ustawa z 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2019 r., poz. 1881), zwana także ustawą IDD. Zgodnie z nią dystrybutorami ubezpieczeń są: agenci, brokerzy oraz same zakłady ubezpieczeń. Ustawa ta szczegółowo określa, jakie wymogi musi spełnić każdy agent i broker, aby móc dystrybuować ubezpieczenia.

Przede wszystkim agent musi być przedsiębiorcą, czyli jako osoba fizyczna prowadzić własną działalność gospodarczą lub może działać w formie spółki osobowej albo handlowej. Zawsze wykonuje czynności agencyjne wyłącznie poprzez osoby fizyczne wykonujące czynności agencyjne, popularnie zwane OFWCA. Dlatego jednoosobowy agent jest jednocześnie osobą wykonującą czynności agencyjne.

Ustawa ta określa zasady wykonywania czynności agencyjnych, a w szczególności liczne obowiązki wobec klientów, które bezwzględnie muszą być przestrzegane. Ich niespełnienie w procesie zawierania umowy ubezpieczenia może pociągać za sobą odpowiedzialność prawną, w tym odpowiedzialność cywilną.

Przychylam się do tych ocen, które mówią, że obowiązków tych – w szczególności informacyjnych – jest za dużo oraz że nie wszystkie odpowiadają warunkom zawierania ubezpieczeń: na odległość, mobilnie, online.

Ubezpieczenie odpowiedzialności agenta

Wykonywanie czynności agencyjnych może rodzić odpowiedzialność odszkodowawczą w przypadku, gdy niedopełnienie obowiązków dystrybucyjnych doprowadzi do powstania szkody.

Duże znaczenie dla odpowiedzialności cywilnej pośredników ma ustawa o dystrybucji ubezpieczeń (IDD) w zakresie np. obowiązku analizy potrzeb klienta, opracowania adekwatnego do potrzeb programu ochrony ubezpieczeniowej, przedstawiania kart produktów, wielu obowiązków informacyjnych czy reklamacji. Uważam, że dopiero przyszłość pokaże ich charakter, rodzaj i wysokość potencjalnych roszczeń odszkodowawczych.

Zawsze w działalności agenta i jego OFWCA istnieje możliwość popełnienia błędu lub przeoczenia wykonania jakiegoś obowiązku, co może rodzić określoną odpowiedzialność prawną: cywilną, administracyjną, a nawet karną. Dlatego ustawodawca przewidział w ustawie obowiązek posiadania przez dystrybutorów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.


Obowiązuje ustawowa zasada, że za szkody wyrządzone przez agenta ubezpieczeniowego lub przez agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające odpowiada zakład ubezpieczeń. Natomiast agenci ubezpieczeniowi wykonujący czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń (dział I lub II według załącznika do ustawy o ubezpieczeniach) odpowiadają sami za szkody powstałe z tytułu wykonywania tych czynności wyrządzone klientowi lub osobie uprawnionej z umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej. I to właśnie ci agenci – zgodnie z art. 20 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń – są zobligowani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Tylko agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające mają do wyboru: ubezpieczenie OC lub umowę gwarancji ubezpieczeniowej. Przypominam, że OFWCA nie mają obowiązku zawarcia takiego ubezpieczenia, chyba że są także agentami mającymi zawarte umowy z ZU, minimum dwoma z każdego działu ubezpieczeń.

Minister finansów, wykonując upoważnienie ustawy IDD (art. 20 ust. 17) 18 maja 2018 r., wydał rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych (Dz.U. z 2018 r., poz 1007). Rozporządzenie to określa szczegóły ubezpieczenia agenta za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego w okresie ubezpieczenia, w związku z wykonywaniem czynności agencyjnych. Ubezpieczeniem tym są objęte również szkody wyrządzone przez osoby, przy pomocy których ubezpieczony wykonuje czynności agencyjne, czyli OFWCA.

Obowiązek ubezpieczenia powstaje w dniu zawarcia przez agenta ubezpieczeniowego umowy agencyjnej z drugim zakładem ubezpieczeń wykonującym działalność ubezpieczeniową w tym samym dziale ubezpieczeń zgodnie z już wspomnianym załącznikiem do ustawy z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2020 r., poz. 895, 1180 i 2320).

dr Stanisław Kuta

Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód: wyrządzonych przez ubezpieczonego osobom zatrudnionym przez ubezpieczonego na podstawie umowy o pracę lub osobom, przy pomocy których ubezpieczony wykonuje czynności agencyjne, czyli OFWCA oraz polegających na zapłacie kar umownych. Tradycyjnie już nie obejmuje szkód polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia wyrządzonych przez ubezpieczonego lub osobę, przy pomocy której ubezpieczony wykonuje czynności agencyjne, rodzinie lub bliskim oraz powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy wynosi równowartość w złotych 1 300 380 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, oraz 1 924 560 euro w odniesieniu do wszystkich takich zdarzeń. Równowartość w złotych wyrażonych w euro kwot przelicza się według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.

Wysokość tej kwoty jest zmienna i ustalana według europejskiego wskaźnika cen konsumpcyjnych publikowanego przez Eurostat i obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich UE.

Odpowiedzialność agenta ubezpieczeniowego

Kwestia praktycznej odpowiedzialności agenta ubezpieczeniowego stale wzbudza zainteresowanie i chyba nie do końca jest jeszcze wyjaśniona. Odpowiedzialność cywilna (w uproszczeniu) to jedna – obok administracyjnej i karnej – z gałęzi odpowiedzialności prawnej.

Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych nie obejmuje ochroną odpowiedzialności administracyjnej oraz karnej. Agentów zawsze nurtuje pytanie, czy odpowiedzialność z tego ubezpieczenia obejmuje ochroną kary pieniężne o charakterze administracyjnym, np. z przepisów ustawy o RODO? Bo w ubezpieczeniu obowiązkowym OC agenta, przypomnę, kary umowne są wyłączone.

Jeśli chodzi o kary administracyjne nakładane przez uprawnione organy, to sprawa nie jest do końca wyjaśniona. Osobiście uważam, że powinny być one objęte odpowiedzialnością odszkodowawczą, mimo że kłóci się to z zasadniczą funkcją kary, która powinna być bezpośrednio dolegliwa dla sprawcy i zgodnie z utartą praktyką kary nie powinna być ubezpieczana. Ale i to się zmienia, bo niektóre zakłady ubezpieczeń przyjmują do ochrony kary umowne w zakresie ubezpieczeń OC, ale dobrowolnych.

Z drugiej strony często kara ma charakter zdarzenia losowego, nie jest bezpośrednio zależna od agenta. W przyszłości rozstrzygnie to praktyka, w tym orzecznictwo sądu.

dr Stanisław Kuta
doradca zarządu
Alwis & Secura

Aviva z nową propozycją dla dużych rodzin

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Aviva wprowadziła kolejną ofertę dla dużych rodzin – zniżkę w ubezpieczeniu Twoje Życie. Jeśli klient ubezpieczy co najmniej troje dzieci, może skorzystać z rabatu na kilka wskazanych umów dodatkowych.

Twoje Życie pozwala ubezpieczyć życie i zdrowie rodziców oraz dzieci w ramach jednej polisy. Podstawą jest ubezpieczenie na życie, którego zakres można rozszerzyć o wybrane umowy dodatkowe: zdrowotne i wypadkowe.

Nowa oferta polega na tym, że jeśli osoba ubezpieczająca (zwykle rodzic) zawrze na rzecz co najmniej trójki dzieci umowy ubezpieczenia na życie, może skorzystać z 50% rabatu w składce na pięć umów dodatkowych dla dzieci, takich jak:

  • poważne zachorowanie,
  • uszczerbek na zdrowiu i rehabilitacja po wypadku,
  • pobyt w szpitalu wskutek wypadku,
  • koszty leczenia skutków wypadku,
  • koszty operacji plastycznych po wypadku.

Równocześnie Aviva utrzymuje dotychczasową ofertę dla dużych rodzin obejmującą darmowe ubezpieczenie NNW dla każdego dziecka w rodzinie w wieku od 2 lat, gdy przynajmniej jedno z rodziców jest objęte ubezpieczeniem na życie Nowa Perspektywa, a także 20% zniżki w składce za Pakiet Medyczny Bądź Zdrów w wersji rodzinnej, który zapewnia dostęp do lekarzy i diagnostyki w sieci prywatnych przychodni, gdy przynajmniej jedno z rodziców jest objęte ubezpieczeniem na życie Nowa Perspektywa.

– Od sześciu lat uczestniczymy w programie Karta Dużej Rodziny i widzimy pozytywny odzew na nasze propozycje. Zachęcamy duże rodziny do ubezpieczenia się, zapewniając ochronę na preferencyjnych warunkach. Nasza nowa oferta zapewnia wsparcie w razie poważnego zachorowania dziecka lub po wypadku, przy składce obniżonej o połowę – mówi Jolanta Karny, wiceprezes Avivy.

(AM, źródło: Aviva)

Szkolenie SPBUiR: Nowe prawo zamówień publicznych a ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rozpoczęła się rejestracja na szkolenie „Nowe prawo zamówień publicznych sprofilowane pod kątem rynku ubezpieczeniowego”, które odbędzie się 14 kwietnia. Wydarzenie jest organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych w ramach cyklu szkoleniowego 2020/2021.

Realizowane w trybie online szkolenia są skierowane zarówno do brokerów, jak i innych pośredników działających w różnych kanałach dystrybucji. Najnowsze poprowadzi dr Jarosław Kola, prawnik w kancelarii WKB.

Rozpoczęcie szkolenia podzielonego na trzy bloki tematyczne jest zaplanowane na godz. 11:00, a jego zakończenie na 15:00.

Podczas pierwszej części prowadzący omówi ogólne założenia nowego PZP oraz podzieli się swoimi przewidywaniami dotyczącymi nowych wyzwań i szans z nim związanych. W trakcie wystąpienia omówione zostaną następujące kwestie:

  • harmonogram wejścia w życie i praktyczne problemy stosowania przepisów przejściowych,
  • nowa systematyka i definicje,
  • best value for money jako kluczowa zasada nowego PZP,
  • analiza potrzeb i wymagań na rynku ubezpieczeń,
  • wstępne konsultacje rynkowe,
  • nowe tryby udzielania zamówień publicznych 
  • tryby udzielania zamówień w nowym PZP.

W drugiej części poświęconej przebiegowi postępowania w nowym PZP dr Jarosław Kola omówi warunki udziału, podstawy wykluczenia i weryfikację podmiotową i wskaże praktyczne wyzwania udziału konsorcjum w postępowaniu. Ponadto przedstawi funkcję gwarancji ubezpieczeniowej jako wadium konsorcjalnego, procedurę wyjaśniania ofert, kwestie rażąco niskiej ceny oraz kryteria oceny ofert ,a także rozstrzygnięcia w postępowaniu. Ostatnia część szkolenia będzie poświęcona umowom i środkom ochrony prawnej. W jej ramach prelegent przedstawi nowe zasady korzystania ze środków ochrony prawnej, postępowania odwoławcze w nPZP, zmiany zasad wnoszenia skarg do sądu. Dr Jarosław Kola omówi też umowy w nowym PZP, wzmacniające pozycję wykonawców. W ramach tego zagadnienia przedstawi klauzule nakazane i postanowienia niedozwolone oraz zmiany umowy 

Prezentowane podczas szkolenia treści będą omawiane zarówno w formie wykładowej, jak i w formule case-study, tj. w oparciu o rozwiązanie reprezentatywnych przykładów praktycznych.

Link do rejestracji: 

Po zakończeniu każdego szkolenia dostępny będzie test sprawdzający przyswojoną wiedzę. Link do testu znajduje się pod oknem wideo, ale aktywny będzie dopiero po zakończeniu szkolenia.

Test będzie dostępny w czasie godziny po zakończeniu szkolenia i składa się z 5 losowo wybranych pytań z opcją zaznaczenia „tak” lub „nie”. Test zaliczają 3 poprawne odpowiedzi (60%). Czas wypełniania testu – do 30 minut.

Certyfikaty zaświadczające o ukończeniu szkolenia zostaną przekazane uczestnikom drogą elektroniczną – będą dostępne po zalogowaniu się na stronę szkolenia. Informacja o możliwości pobrania certyfikatu zostanie podana na stronie polbrokers.pl.

(AM, źródło: SPBUiR)

Seminarium UMK: Ruch pojazdu a OC w świetle najnowszego orzecznictwa

0
Źródło zdjęcia: UMK

Pojęciu „ruchu pojazdu” w kontekście ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych poświęcone zostanie pierwsze w 2021 roku seminarium organizowane 15 kwietnia przez AIDA Polska oraz Katedrę Prawa Ubezpieczeniowego i Medycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prelegentami będą prof. Monika Wałachowska (UMK), prof. Marcin Orlicki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), prof. Bartosz Kucharski (Uniwersytet Łódzki) oraz dr Michał P. Ziemiak (UMK).

Od wydania przez TSUE orzeczenia w sprawie C-514/16 Rodrigues de Andrade pojęcie „ruchu pojazdu” w kontekście obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych znowu stało się przedmiotem analiz i kontrowersji. W dotychczasowym orzecznictwie sądowym przyjmowano bowiem, że pojazd znajduje się w ruchu od momentu uruchomienia jego jednostki napędowej, nawet jeżeli fizycznie się nie porusza. Tymczasem z orzeczenia TSUE płynie dość jednoznaczny wniosek, że pojazd nie znajduje się w ruchu, jeżeli wykorzystywany był nie w charakterze środka transportu, ale jako narzędzie pracy, i to mimo włączonego silnika. W podobnym tonie wypowiedział się też Sąd Najwyższy w wyroku z 18 września 2019 r. (IV CSK 292/18).

W trakcie seminarium omówione zostanie najnowsze orzecznictwo sądowe dotyczące wykładni pojęcia „ruchu pojazdu” oraz możliwych implikacji orzeczenia w sprawie C-514/16 Rodrigues de Andrade m.in. dla zakładów ubezpieczeń. Przede wszystkim seminarium ma jednak stworzyć platformę do wymiany poglądów oraz dyskusji pomiędzy światem nauki a praktyki dotyczącej tego kluczowego dla ubezpieczeń komunikacyjnych pojęcia.

Seminarium odbędzie się 15 kwietnia w godzinach 10:00-12:00 za pośrednictwem platformy MS Teams.  

Szczegóły: 
https://fb.me/e/8G4CfUYBW

(AM, źródło: UMK)

Starter24 będzie działać na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Starter24 jako pierwsza firma z branży assistance został członkiem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), największej organizacji branżowej kreującej rynek pojazdów elektrycznych i technologii wodorowych w naszym kraju oraz regionie CEE. Firma chce aktywnie uczestniczyć w rozwoju rynku EV w Polsce, dzieląc się swoim doświadczeniem oraz rozwiązaniami wypracowanymi w Grupie ARC Europe.

Zadaniem PSPA jest integracja wiodących dostawców z całego łańcucha elektromobilności od producentów pojazdów, infrastruktury, operatorów i dostawców usług ładowania, koncernów paliwowych i energetycznych po wszystkie pozostałe podmioty aktywne w obszarze zrównoważonego transportu.

– PSPA zrzesza ponad 130 podmiotów z wielu obszarów związanych z zeroemisyjnym transportem. Cieszymy się z dołączenia do naszego grona firmy Starter24. Dzięki temu zyskujemy nowe kompetencje w zakresie assistance. Obecnie na polskich drogach porusza się już ok. 21 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym, dlatego niezbędny jest rozwój usług skierowanych do kierowców EV – mówi Wojciech Jakubczak, Project Manager PSPA.

Starter24 zamierza podzielić się podejściem i doświadczeniem ARC Europe w zakresie rozwiązań dla całego ekosystemu elektromobilności. Składają się nań m.in. e-kierowca, infrastruktura ładowania, sieć pomocy drogowej, centra obsługi klienta czy ochrona środowiska. Od kilku lat w sieci ARC Europe funkcjonują własne standardy w zakresie realizacji usług w pojazdach wyposażonych w instalację wysokiego napięcia i akumulator trakcyjny. Wypracowany standard ma za zadanie wyrównać poziom kompetencji, wiedzy i przeszkolenia poszczególnych członków i kooperantów w całej Europie.

– Cieszymy się, że będąc członkiem PSPA, możemy uczestniczyć w rozwoju rynku elektromobilności w Polsce. Chcemy być aktywni w obszarze budowania świadomości biznesu, podnoszenia kwalifikacji pracowników pomocy drogowej oraz wdrażania niezbędnych standardów w branży. Naszym zdaniem branża assistance musi dostosować się do zmian na rynku motoryzacyjnym. Już wkrótce zaczniemy wdrażać kolejne elementy naszej strategii rozwoju elektrycznego assistance – podkreśla Rafał Staszkiewicz, dyrektor marketingu Starter24.

(AM, źródło: Starter24)

Jakie ubezpieczenie zdrowotne dla danej profesji?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Najbardziej pożądanym benefitem pracowniczym jest obecnie dostęp do niepublicznej opieki zdrowotnej. Zdaniem Saltus Ubezpieczenia, zakres prywatnych świadczeń medycznych powinien uwzględniać problemy zdrowotne spowodowane zarówno warunkami pracy, jak i wiekiem.

Z danych GUS wynika, że najwięcej wolnych miejsc pracy jest obecnie w sektorze przetwórstwa przemysłowego. Sporo ofert było skierowanych do robotników przemysłowych, rzemieślników oraz operatorów, monterów maszyn i urządzeń. Pracownicy szukający zatrudnienia oprócz dobrych warunków finansowych cenią również benefity pozapłacowe. W dobie pandemii na czoło oferowanych korzyści wysuwa się dodatkowa ochrona zdrowia, którą zapewniają m.in. grupowe ubezpieczenia zdrowotne,

– Zapewnienie przez pracodawcę dodatkowego i szybkiego dostępu do ochrony zdrowia w tak trudnym czasie jak obecny zwiększa poczucie bezpieczeństwa pracowników – a to dziś rzecz nie do przecenienia. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że grupowe ubezpieczenie zdrowotne ma wymierny wpływ na działanie firmy. W sytuacji niewydolności publicznej służby zdrowia, dzięki szybkiemu i szerokiemu dostępowi do badań i lekarzy specjalistów, pracownicy cieszą się ogólnie lepszym zdrowiem – zauważa Xenia Kruszewska, dyrektor Sprzedaży Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.

Oferowana przez ubezpieczycieli ochrona działa tym lepiej, im dokładniej jest dopasowana do charakteru pracy załogi i chorób, na jakie jest ona narażona. Praca w przemyśle przetwórczym jest zazwyczaj nie tylko ciężka fizycznie, ale odbywa się również w warunkach narażenia na wiele szkodliwych czynników, co podwyższa ryzyko chorób zawodowych. Pracownicy tej branży są bardziej narażeni na obustronny ubytek słuchu, nowotwory złośliwe, przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego oraz schorzenia opłucnej lub osierdzia.

W zawodach budowlanych kluczowym czynnikiem jest ochrona przed urazami i ich następstwami. Oprócz dostępu do wysokospecjalistycznych badań warto zapewnić pracownikom także dostęp do rozbudowanych usług rehabilitacyjnych. W przypadku sektora budowlanego kluczowa jest zatem diagnostyka obrazowa, czyli m.in. rezonans magnetyczny i tomografia komputerowa. Przedsiębiorcy budowlani przy zakupie polisy powinni także zwrócić uwagę na listę oferowanych zabiegów, zwłaszcza w ramach tzw. chirurgii pierwszego dnia.

Sprzedawcy borykają się z kolei z problemami układów mięśniowo-szkieletowego, krążenia i nerwowego. Zwłaszcza z wadami postawy, w tym bólami kręgosłupa – odpowiadają one w całej UE aż za 23,8% zgłoszonych przez handlowców problemów. Warto też zauważyć, że praca z klientem i odpowiedzialność za powierzony towar wzmagają stres, który w tej grupie zawodowej wysuwa się na czoło przyczyn pogorszenia zdrowia. Pracodawcy powinni o tym pamiętać i zapewnić szybki dostęp do odpowiednich specjalistów, z ortopedą i neurologiem na czele.

Przed zakupem grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracodawcy powinni dokładnie przeanalizować też strukturę wieku pracowników.

– Coraz więcej firm posiada w swoich zespołach przedstawicieli aż trzech różnych pokoleń: X, Y i Z. Każde z nich boryka się z innymi, charakterystycznymi dla siebie, problemami zdrowotnymi. Przykładowo, pokolenie X,  które weszło na rynek pracy do połowy lat 90., coraz mocniej narażone jest na problemy onkologiczne, a pokolenie Y, tzw. millenialsi, na problemy neurologiczne i psychiczne – dodaje Xenia Kruszewska.

(AM, źródło: Brandscope)

Marsh: Covid-19 pogłębia nierówności społeczne i nasila niepokoje polityczne

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Stres ekonomiczny wywołany pandemią będzie wpływał na wzrost globalnych ryzyk politycznych do końca 2021 roku, a przy tym spowoduje intensyfikację zagrożeń, z którymi borykają się już i tak niestabilne gospodarki – wynika z najnowszego raportu Marsh.

„Mapa Ryzyk Politycznych Marsh 2021” opracowana przez zespół Marsh Specialty przedstawia większy niż kiedykolwiek wcześniej wzrost ryzyka gospodarczego widoczny we wszystkich regionach na świecie. Zdaniem autorów raportu, zjawisko to jest zapewne spowodowane wzrostem deficytu na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, który potęguje ryzyko związane z kredytami publicznymi i komercyjnymi w słabo rozwiniętych gospodarkach świata. Według „Mapy”, obciążenia dla publicznego finansowania na rynkach wschodzących będą wynikać ze wzrostu długu państwowego i mogą stwarzać niekorzystne warunki dla przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych.

Tegoroczna „Mapa” odzwierciedla wyniki ostatniego „Global Risks Report”, opublikowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne. Wskazano w nim, że pandemia Covid-19 pogłębia istniejące dysproporcje pomiędzy gospodarkami wschodzącymi a krajami uprzemysłowionymi. Prowadzi ona również do rozwarstwienia społecznego, które w perspektywie kolejnych 5–10 lat będzie osłabiać stabilność geopolityczną.

Autorzy raportu podkreślają, że nierówności społeczne stanowią powszechne ryzyko w wielu regionach na świecie – szczególnie w państwach obu Ameryk i Europy. Przewiduje się, że w przyszłości dysproporcje te będą prawdopodobnie wpływać na wybory, a także przyczynią się do powstania nacjonalizmu politycznego i gospodarczego oraz stworzą warunki sprzyjające wybuchom otwartych konfliktów.

„W wyniku pandemii Covid-19 wiele krajów uruchomiło lub zmieniło założenia programów ubezpieczenia kredytów kupieckich wspieranych przez rządy państw dla zapewnienia większej stabilności gospodarczej. Chociaż programy te wspierają obecnie krajowy handel oraz eksport, krytycy zarzucają im, że podtrzymują przy życiu tzw. firmy zombie (przedsiębiorstwa charakteryzujące się dużym zadłużeniem i niskimi rezerwami gotówki)” – czytamy w publikacji, która zwraca uwagę na ryzyko masowych bankructw wśród firm zombie po wygaśnięciu programów wsparcia rządowego.

– Jest to bez wątpienia ważny aspekt tej analizy. Również w Polsce ubezpieczyciele, jak i same firmy są zgodni, że paradoksalnie to właśnie teraz, gdy większość programów wsparcia dla gospodarek kończy się lub już się zakończyło, należy liczyć się ze wzrostem ryzyka niewypłacalności kontrahentów z krajów postrzeganych jako te bardziej bezpieczne – dodaje Maciej Kalbus, zastępca dyrektora Departamentu Ryzyk Kredytowych i Politycznych Marsh Polska.

O raporcie: 

„Mapa Ryzyk Politycznych Marsh 2021” powstała w oparciu o dane platformy World Risk Review wykorzystywanej przez zespół Marsh Specialty. WRR dokonuje oceny 197 państw według dziewięciu wskaźników dotyczących bezpieczeństwa, handlu i inwestycji. Interaktywna mapa wspiera firmy międzynarodowe w podejmowaniu świadomych decyzji w zakresie zarządzania zasobami finansowymi i ryzykami związanymi z prowadzoną działalnością, aktywami, inwestycjami oraz przyszłymi kontraktami. 

AM, news@gu.home.pl

(źródło: Marsh)

Wyniki TUW PZUW przewyższyły oczekiwania

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Przypis składki brutto wyższy od zakładanego o 14% oraz wynik techniczny przekraczający planowany rezultat o prawie 27% to sztandarowe osiągnięcia TUW PZUW w 2020 roku. Dla towarzystwa był to również rekordowy rok pod względem liczby ubezpieczanych członków, których liczba wzrosła o 50 podmiotów. Obecnie jest ich ponad 430. TUW PZUW stał się liderem rynku ubezpieczeń wzajemnych w Polsce, zdobywając w nim prawie jedną trzecią udziału.

– Osiągnęliśmy świetne wyniki mimo turbulencji spowodowanych pandemią Covid-19. To dowód na to, że nasz rozwój jest oparty na solidnych podstawach i dobrze rokuje na przyszłość. Sprzedajemy dużo i rentownie. W perspektywie nowej strategii Grupy PZU na lata 2021–2024 mamy ambicję osiągnąć miliard złotych z przypisu składki. Dzięki temu nie tylko utrzymamy pozycję lidera na rynku ubezpieczeń wzajemnych, ale trafimy do pierwszej dziesiątki największych zakładów ubezpieczeniowych w Polsce – mówi prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.

Składka przypisana brutto TUW PZUW w 2020 roku w kwocie 633,2 mln zł przekroczyła planowany rezultat o 77,6 mln zł, a wynik techniczny na poziomie 19,1 mln zł – o prawie 4 mln zł. Stopa zwrotu z kapitału wyniosła 5,2%, a wskaźnik mieszany (COR) dla ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych – 81,6%.

Osiągnięciem minionego roku było dla TUW PZUW pozyskanie dużej grupy szpitali z województwa łódzkiego, Zespołu Elektrowni Dolna Odra oraz umowa z Tauron Polska Energia, a w obszarze affinity umowy z dwoma dużymi podmiotami z sektora energetycznego.

– W obszarze affinity liczba naszych członków wzrosła o jedną trzecią, a w ubezpieczeniach zdrowotnych – prawie trzykrotnie. Rozwijamy też nowe produkty. W 2020 roku poszerzyliśmy ofertę o ubezpieczenie utraty zysku na skutek uszkodzenia maszyn. Wspieramy jednocześnie naszych biznesowych partnerów w zielonej transformacji i produkcji energii ze źródeł odnawialnych, ubezpieczając na korzystnych warunkach farmy wiatrowe, fotowoltaiczne i biogazownie – wyjaśnia Rafał Kiliński.

Według raportu Global 500, opublikowanego w 2019 roku, TUW PZUW był drugim pod względem dynamiki rozwoju towarzystwem ubezpieczeń wzajemnych na świecie.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: PZU)

UNIQA rozpoczęła kampanię produktową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pomyśl, ile można zdziałać razem – pod takim hasłem ruszyła kolejna odsłona kampanii reklamowej UNIQA. Od 5 kwietnia w telewizji i internecie można zobaczyć spot promujący ubezpieczenie komunikacyjne.

– Kampania produktowa jest kontynuacją kampanii wizerunkowej, która wystartowała 22 lutego i nawiązywała do połączenia UNIQA i AXA. W nowej odsłonie wracamy z hasłem „Pomyśl, ile można zdziałać razem” i ponownie wykorzystujemy podział ekranu – mówi Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektor Departamentu Zarządzania Marką po połączeniu UNIQA i AXA. – Nowa kampania wspiera główny cel, którym jest umiejscowienie marki UNIQA w czołówce najbardziej rozpoznawalnych marek ubezpieczeniowych w Polsce – dodaje.

Spoty są emitowane na antenach ogólnopolskich stacji telewizyjnych i w internecie.

– Po połączeniu UNIQA i AXA będziemy dążyli do tego, aby nasze ubezpieczenia były w gronie najatrakcyjniej wycenionych na rynku, oferowały likwidację szkód na najwyższym poziomie, dawały łatwy dostęp do obsługi oraz szeroki zakres ubezpieczenia. Ostatni element oferty jest dla nas bardzo ważny, dlatego zwracamy na niego szczególną uwagę – mówi Agnieszka Durst-Wilczyńska. – Chcemy przekonać klientów do mądrych wyborów i takiego ubezpieczenia, które z jednej strony będzie atrakcyjne cenowo, a  z drugiej w pełni sprosta ich oczekiwaniom, np. po ewentualnej szkodzie. Na tej podstawie chcemy budować zaufanie, wizerunek i reputację – dodaje.

Kampania powstała we współpracy z domem produkcyjnym Papaya Films. Spot, który wyreżyserował Antoni Nykowski, został nakręcony w Warszawie. Postprodukcją zajęło się Rio de Post. Za planowanie i zakup mediów odpowiedzialne są domy mediowe Arena (Havas Media) oraz Value Media.

Spot reklamowy można obejrzeć pod adresem:

(AM, źródło: UNIQA)

FormUp wesprze Nationale-Nederlanden w kanale digital

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja FormUp wygrała przetarg na obsługę Nationale-Nederlanden. Firma będzie odpowiadać za planowanie oraz realizację kampanii performance nastawionej na sprzedaż produktów ubezpieczeniowych.

Jak podał serwis Wirtualnemedia.pl, do zadań FormUp będzie należeć m.in. strategia, planowanie i zakup mediów, a także bieżąca analiza i optymalizacja kampanii w kanałach digital. Agencja będzie również wspierać markę w zakresie content performance marketingu oraz wdrożenia specjalnego systemu analitycznego, który ma zwiększyć precyzję oceny efektywności realizowanych kampanii.

(AM, źródło: Wirtualnemedia.pl)

18,493FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie