Blog - Strona 1296 z 1481 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1296

Aktywa UFK niższe o ponad 3 mld zł

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Analizy Online wynika, że po 6 miesiącach tego roku wartość aktywów ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych uplasowała się na poziomie 45,4 mld zł. Oznacza to, że w ciągu pół roku stopniały one o ponad 3 mld zł.

Spadek aktywów dotknął wszystkich ubezpieczycieli. Pod względem wartościowym największego „zjazdu” doświadczyło Open Life, którego aktywa zmniejszyły się w ciągu 2 kwartałów o ponad 0,7 mld zł – do 5,4 mld zł.

Największą pulą aktywów na rynku UFK cieszy się nadal Aviva TUnŻ. W jej UFK zgromadzono 12,2 mld zł aktywów, co jest kwotą o ponad 0,5 mld zł niższą od odnotowanej 6 miesięcy wcześniej. Kolejne miejsce zajmuje PZU Życie, którego spadek dotknął w niewielkim stopniu – poziom jego aktywów plasuje się na podobnym poziomie co na koniec grudnia 2019 r. (5,7 mld zł).

(AM, źródło: Analizy Online)

Inter Polska z ofertą dla higienistek i asystentek stomatologicznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pakiet ubezpieczeń oferowany przez Inter Polska, a skierowany do higienistek i asystentek stomatologicznych zapewnia ochronę na wypadek szkody wyrządzonej pacjentowi, prawną oraz w przypadku ekspozycji na materiał zakaźny HIV/WZW. Ubezpieczenie oferowane jest w wersji rozszerzonej o możliwość uzyskania świadczenia pieniężnego w sytuacji agresji pacjenta.

– Systematycznie rośnie świadomość prawna pacjentów oraz ich oczekiwania co do rezultatów procesu leczenia, przybywa kancelarii prawnych prowadzących intensywny marketing ukierunkowany na poszukiwanie klientów z potencjalną szkodą ze strony personelu medycznego, coraz częściej słyszymy o wysokich odszkodowaniach i zadośćuczynieniach zasądzonych przez sąd w przypadku błędów względem pacjentów. Te wszystkie zmiany powodują, że właśnie ubezpieczenie OC z dodatkową ochroną prawną, które daje opiekę prawną, powinno być nieodzownym elementem ochrony ubezpieczeniowej każdej asystentki stomatologicznej i higienistki. Dlatego zdecydowaliśmy się przygotować specjalny pakiet ubezpieczeń dla tych grup zawodowych, uwzględniający ich potrzeby – mówi Andrzej Twardowski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych i OC Inter Polska.

Pakiet Inter dla higienistek i asystentek stomatologicznych zapewnia przede wszystkim ochronę finansów w ramach dobrowolnego ubezpieczenia OC w przypadku zasadnego roszczenia pacjenta. W przypadku zasądzenia przez sąd odszkodowania, zadośćuczynienia czy ewentualnej renty, ubezpieczyciel pokryje te koszty do wysokości sumy gwarancyjnej, która w najwyższym wariancie wynosi 100 tys. euro.

Drugim elementem pakietu jest ochrona prawna, która umożliwia szybki kontakt z prawnikiem i uzyskanie pisemnej porady prawnej, a także pokrywa koszty adwokata i opłat sądowych w przypadku, gdy sprawa trafi do sądu. Ubezpieczony ma dostęp do 24h infolinii prawnej, 7 dni w tygodniu. W zależności od wybranego wariantu ochroną prawną objęte jest życie zawodowe lub dodatkowo też prywatne.

Trzeci element to ochrona HIV/WZW z dodatkową klauzulą na wypadek agresji pacjenta i NNW. Pakiet ten zapewnia dostęp do profilaktyki poekspozycyjnej w przypadku podejrzenia zarażenia się od pacjenta wirusem HIV lub WZW i zwrot kosztów koniecznych badań. Gwarantuje też wypłatę odszkodowania, gdy objęty ochroną ulegnie nieszczęśliwemu wypadkowi, oraz świadczenia pieniężnego, gdy padnie ofiarą agresji pacjenta (przy wyborze wyższego pakietu).

(AM, źródło: Inter Polska)

UKNF: Przestępcy wykorzystują brexit

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przypomniał, że w związku z opuszczeniem przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej klienci rynku finansowego muszą m.in. uważać na ryzyko wystąpienia działań przestępczych wykorzystujących sytuację związaną z powyższym wydarzeniem.

UKNF zwrócił uwagę, że od momentu brexitu do 31 grudnia 2020 r. trwa okres przejściowy, w trakcie którego Wielka Brytania traktowana jest jeszcze jako państwo członkowskie UE w rozumieniu unijnych przepisów. Tym samym brytyjskie podmioty świadczące usługi na rynku finansowym UE prowadzą swoją działalność do końca okresu przejściowego na dotychczasowych zasadach i korzystają z określonych w traktatach UE swobód rynku wewnętrznego. Po tej dacie podmioty z Wielkiej Brytanii działające na unijnym rynku finansowym będą miały już status podmiotów z kraju trzeciego i jako takie będą mogły prowadzić działalność na terytorium Polski dopiero po przejściu stosownego postępowania przed Komisją Nadzoru Finansowego, a nadzór nad nimi będzie sprawowany w określonym zakresie wynikającym z przepisów prawa. Urząd przestrzegł, że należy też pamiętać o możliwości wystąpienia różnic w przepisach i standardach dotyczących ochrony tajemnic ustawowo chronionych, przetwarzania danych czy outsourcingu.

UKNF zwrócił również uwagę, że klienci rynku finansowego powinni uważać na możliwość wystąpienia działań o charakterze przestępczym wykorzystujących sytuację wynikającą z brexitu lub z zakończenia okresu przejściowego. Klienci i inwestorzy na rynku finansowym powinni zatem zachować szczególną ostrożność ze względu na ryzyko prób wyłudzenia danych czy przedstawiania nieuczciwych/fałszywych informacji dotyczących postępowania w związku z brexitem oraz pojawienia się nierzetelnych ofert handlowych. Każdą budzącą wątpliwości próbę kontaktu np. osobistego, telefonicznego czy mailowego należy zweryfikować bezpośrednio z podmiotem rynku finansowego, z którym odbiorca usług finansowych podpisał umowę lub zamierza ją podpisać, wykorzystując do tego celu dane kontaktowe zamieszczone w umowie lub na stronie internetowej danego podmiotu.

UKNF oczekuje od pomiotów nadzorowanych konkretnych działań zmierzających do przekazywania dotychczasowym/potencjalnym klientom zrozumiałych i odpowiednich informacji odnośnie do ryzyk związanych z brexitem, także poprzez  udostępnienie im adresów kontaktowych i innych kanałów komunikacji.

(AM, źródło: KNF)

Moje Podróże24 z ochroną na wypadek epidemii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

13 sierpnia weszły w życie nowe warunki ubezpieczenia Moje Podróże24 oferowanego przez PKO Ubezpieczenia. Ochroną zostały objęte teraz zdarzenia związane z epidemiami, w tym Covid-19.

Posiadaczom ubezpieczeń zakupionych po 13 sierpnia PKO Ubezpieczenia zapewni ochronę w przypadku nagłego zachorowania na Covid-19 oraz objęcia kwarantanną. Nowa forma ochrony nie zadziała w sytuacji kwarantanny zbiorowej, nałożonej np. na cały hotel, statek wycieczkowy lub miejscowość i obejmującej wszystkie osoby znajdujące się w tych miejscach.

(AM, źródło: PKO Ubezpieczenia)

Atradius: Polskę czeka recesja, ale już w 2021 roku nastąpi odbicie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według najnowszego Country Raport dla Polski przygotowanego przez Atradius nasza gospodarka skurczy się w 2020 roku z powodu kryzysu wywołanego pandemią Covid-19 o 3,5%. Z kolei eksport ma spaść o 4,3%, natomiast konsumpcja prywatna – o 4,8%. Według ekspertów ubezpieczyciela, w 2021 r. dojdzie do odbicia w krajowej gospodarce rzędu 5,6%.

– Nasza gospodarka jest mniej zależna od eksportu w porównaniu z takimi krajami, jak Czechy, Węgry czy Słowacja. Dodatkowo, wewnętrzna konsumpcja prywatna stanowi aż 58% PKB, co zmniejsza podatność na wstrząsy zewnętrzne, czego dowodem jest uniknięcie recesji w czasie kryzysu kredytowego w 2009 roku – podkreśla Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce.

Spowolnienie gospodarcze poważnie odczuje branża budowlana, w której marże operacyjne są bardzo niskie, przy zwiększonym ryzyku kredytowym głównie dla mniejszych graczy. Ze względu na trwającą recesję, na przedsiębiorstwa dodatkowo wpływa odraczanie projektów i zmniejszone wielkości zamówień.

– Spowoduje to opóźnienia w płatnościach i wzrost niewypłacalności w 2020 roku. Podobnie będzie w przypadku branży motoryzacyjnej, która boryka się z pogorszeniem sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych. Ucierpi również przemysł maszynowy, metalurgiczny i stalowy – mówi Paweł Szczepankowski.

Również sektor dóbr trwałego użytku oraz hurtownie i detaliści tekstylni odczuli negatywny wpływ ograniczeń w życiu społecznym i gospodarczym, niższych nastrojów konsumentów i rosnącego bezrobocia. Siła finansowa wielu przedsiębiorstw poważnie się pogorszyła, a liczba upadłości w tych branżach będzie rosła.

Coraz większym problemem staje się niedobór pracowników, zmniejszający moce produkcyjne, zwłaszcza w sektorze wytwórczym. Niedobór siły roboczej, spotęgowany przez przechodzenie na wcześniejszą emeryturę większej części siły roboczej w wyniku obniżenia wieku emerytalnego,  może w znacznym stopniu wpłynąć na potencjalny wzrost gospodarczy.

Dodatkowo, polska gospodarka zdaniem ekspertów Atradius jest najbardziej narażona na skutki finansowe i gospodarcze ewentualnego fiaska negocjacji między UE a Wielką Brytanią, w sprawie przyszłych relacji. Roczne przekazy pieniężne do kraju Polaków mieszkających za granicą wyniosły w 2019 roku około 7 miliardów euro, z czego duża część pochodzi z Wielkiej Brytanii. W dłuższej perspektywie wyjście Wielkiej Brytanii z UE może wpłynąć także na fundusze strukturalne UE, które odgrywają istotną rolę dla rozwoju polskiej gospodarki.

(AM, źródło: Atradius)

Pożegnanie Henryka Wujca

0

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW”

z głębokim żalem przyjęło wiadomość o śmierci

niezwykłego człowieka i prawdziwego przyjaciela

Henryka Wujca

Współzałożyciela, Pierwszego Przewodniczącego Rady Nadzorczej
i Członka Honorowego TUW „TUW”

Jako poseł na Sejm RP z ogromną pasją i zaangażowaniem oddał się odbudowywaniu zlikwidowanej w PRL wzajemności ubezpieczeniowej. Był jednym z twórców wprowadzenia do ustawy o działalności ubezpieczeniowej w 1990 r. rozdziału poświęconego towarzystwom ubezpieczeń wzajemnych.
Za wyjątkowe zasługi dla reaktywowania ubezpieczeń wzajemnych został uhonorowany przez Polską Izbę Ubezpieczeń odznaką „Zasłużony dla Ubezpieczeń”.

Żegnamy szlachetnego, prawego i dobrego człowieka, którego dobroć i życzliwość pozostaną w naszej pamięci.

W imieniu całej TUW-owskiej społeczności

wyrazy współczucia Rodzinie, Bliskim i Przyjaciołom

składa

Rada Nadzorcza, Zarząd oraz pracownicy Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW”

Kampania reklamowa Generali z agentami w roli głównej

0

 „Generali. Zależy nam na Tobie” – pod tym hasłem prowadzona jest polska odsłona pierwszej w 189-letniej historii Generali globalnej kampanii reklamowej grupy. Główną rolę odgrywają w niej agenci ubezpieczeniowi.

W przekazach reklamowych Generali podkreśla wyjątkową rolę, jaką agenci odgrywają w realizacji strategii firmy „Lifetime Partner”. Kampania jest przygotowana w sposób spójny na wszystkie rynki, na których działa Grupa Generali, ale jednocześnie zawiera lokalne elementy. W polskich reklamach występują agenci i multiagenci Generali Polska: Ewa Lenckowska, Ela Borkiewicz, Martyna Łukawska, Piotr Dejnarowicz, Sebastian Adamik, Marcin JezierskiLesław Ziętek.

– Generali na całym świecie reprezentuje ponad 155 tys. agentów i to oni są naszą najlepszą wizytówką. Każdego dnia z pasją i oddaniem doradzają ponad 61 mln klientów i są twarzą naszej firmy. Kampania ta podkreśla fundamentalną rolę, jaką odgrywają agenci. W Polsce współpracujemy z ponad 5 tysiącami agentów. Są bohaterami Generali, którzy z empatią i zrozumieniem dostarczają klientom spersonalizowane produkty i usługi. Są uosobieniem idei partnera na całe życie – podkreśla Roger Hodgkiss, członek zarządu Generali Polska.

W kampanii dominuje kolor marki Generali – czerwony – mający symbolizować wyjątkowe podejście ubezpieczyciela do klientów.

– Czerwony, który jest kolorem życia, energii, emocji i miłości, podkreśla zaangażowanie Generali w budowanie relacji z klientami. Czerwony to również kolor pasji agentów Generali, z jaką dopasowują indywidualne rozwiązania dla klientów, rozumiejąc ich nadzieje i marzenia – wyjaśnia Roger Hodgkiss. – Czerwony to kolor naszej marki, reprezentuje naszą empatię i człowieczeństwo, a także naszą postawę pełną pasji, dynamizmu i proaktywnego działania. To są cechy, których klienci szukają w marce, cechy, które mogą wnieść wartość do życia klientów – dodaje.

W polskiej odsłonie kampanii reklamy będą emitowane w telewizji i w radiu, natomiast w internecie zostaną wykorzystane formaty statyczne oraz video. Ponadto specjalnie dla agentów zostały przygotowane zestawy materiałów do spersonalizowania kampanii, które mogą wykorzystywać w komunikacji z klientami i  w social mediach.

Ogólnoświatowa kampania została opracowana we współpracy z agencjami  Isobar i Dentsu, których zadaniem było stworzenie globalnej platformy komunikacyjnej dla strategii biznesowej Generali „Partner na całe życie” – „Lifetime Partner”.

Telewizyjny spot reklamowy można obejrzeć pod adresem:

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

PZU Zdrowie oferuje e-porady medyczne dla gości hotelowych

0
Źródło zdjęcia: PZU Zdrowie

Zarówno Polacy wypoczywający w kraju, jak i turyści z zagranicy mogą skorzystać ze zdalnych konsultacji lekarskich. Jako pierwsi z rozwiązania skorzystają klienci ogólnopolskiej sieci hoteli Interferie, ale oferta PZU Zdrowie jest dostępna dla wszystkich sieci hotelowych działających w Polsce.

– Usługa, którą wprowadzamy, jest manifestacją naszego myślenia o komforcie życia przy równoczesnym dostrzeganiu potrzeb wynikających ze zmieniającej się globalnej sytuacji. PZU w oczywisty sposób zależy na jakości życia i bezpieczeństwie naszych klientów – powiedziała Aleksandra Agatowska, pełniąca obowiązki prezesa PZU Życie.

– Branża hotelarska szczególnie teraz potrzebuje wsparcia w zapewnieniu bezpieczeństwa swoim gościom. Nasze usługi telemedyczne stanowią odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi sektor turystyczny – podkreśliła Anna Janiczek, prezes zarządu PZU Zdrowie.

– Naszym celem jest pomoc pacjentom, którzy mają utrudniony dostęp do opieki medycznej w czasie wyjazdu czy urlopu. Każdy, kto wybiera się na urlop, chce mieć pewność, że w razie potrzeby w łatwy sposób będzie mógł uzyskać szybką poradę lekarską, e-receptę czy skierowanie na badania. Okres społecznej kwarantanny pokazał, że Polacy przekonali się do rozwiązań telemedycznych i chętnie z nich korzystają – dodał Oliwer Kubicki, członek zarządu PZU Zdrowie odpowiedzialny za obszar innowacji.

Dzięki rozwiązaniu PZU Zdrowie goście będą mogli bezpłatnie skorzystać z porad telemedycznych. Niezależnie od pory dnia otrzymają fachową pomoc lekarską. W razie potrzeby zostanie im wystawione skierowanie na badania oraz e-recepta.

Nowa oferta PZU Zdrowie dostępna jest dla wszystkich sieci hotelarskich w Polsce. W ramach współpracy z Interferie skorzystają z niej goście wypoczywający w hotelach i obiektach położonych w Świnoujściu, Dąbkach, Ustroniu Morskim, Kołobrzegu, Świeradowie-Zdroju i Szklarskiej Porębie. Podczas meldowania się w hotelu gość otrzyma kod aktywacyjny umożliwiający dostęp do teleporad internisty i pediatry poprzez portal mojePZU. Opieka telemedyczna PZU Zdrowie trwa przez cały okres pozostawania w hotelu w ramach pobytów 7- i 14-dniowych. Z usługi można skorzystać przez cały rok.

Dzięki współpracy z PZU Zdrowie możemy rozszerzyć pakiety o kolejny nowy produkt na rynku turystycznym, a mianowicie świadczenie usług medycznych w formie konsultacji telefonicznych w ramach pakietów pobytowych – powiedział Łukasz Ciołek, prezes zarządu Interferie.

(AM, źródło: PZU Zdrowie)

Co się zmieniło w obowiązkowym OC agenta?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

12 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 6 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych (opublikowane w Dzienniku Ustaw z 12 maja 2020 pod pozycją 846).

Rozporządzenie wniosło dwie istotne zmiany do treści obecnie obowiązującego aktu prawnego.

Wyłączenie ochrony dla kar umownych

Z katalogu wyłączeń został usunięty zapis o braku ochrony dla szkód polegających na zapłacie kar umownych, natomiast został dodany w § 2 ust. 3 a), który wyłącza ochronę ubezpieczeniową dla kar umownych, wynikających z działania podjętego w okresie ubezpieczenia lub zaniechania działania w tym okresie, w związku z wykonywaniem przez ubezpieczonego czynności agencyjnych.

Wprowadzenie tego precyzującego zapisu nie wydaje się zasadne w kontekście pozostałych zapisów rozporządzenia. Ustawodawca nie uwzględnił odmiennego stanowiska, które było składane w ramach konsultacji o charakterze publicznym.

Zwiększenie sumy gwarancyjnej

Kolejną zmianą jest zwiększenie minimalnej sumy gwarancyjnej do wysokości:

  • 1 300 380 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia oraz
  • 1 924 560 euro w odniesieniu do wszystkich takich zdarzeń

(uprzednio 1 250 618 oraz 1 875 927 euro).

Powyższa zmiana wynika z rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1935 z 13 maja 2019 r. zmieniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dostosowujących kwotę bazową w euro, dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania zawodu i zdolności finansowej pośredników ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych.

Zmiana ta jest związana bezpośrednio ze wzrostem europejskiego wskaźnika cen konsumpcyjnych publikowanego przez Eurostat, który w okresie 1 stycznia 2013 – 31 grudnia 2017 dla Unii wzrósł o 4,03%. Tym samym zwiększone zostały stopy bazowe i w konsekwencji wysokość limitów. Rozporządzenie delegowane stosuje się od 12 czerwca 2020 r. we wszystkich państwach członkowskich.

Wiedza dotycząca pochodzenia, wysokości i zmiany sum gwarancyjnych w obowiązkowych ubezpieczeniach dla pośredników ubezpieczeniowych może się przydać podczas egzaminów o charakterze dystrybucyjnym.

Na pytanie o przyczynę różnic w wysokości sum gwarancyjnych dla pośredników ubezpieczeniowych czy wielokrotnie niższych, jak np. dla radców prawnych czy adwokatów, zdający wielokroć powołują się na ocenę ryzyka, a nie źródło prawa, na podstawie którego rozporządzenie zostało oparte. 

Samo rozporządzenie nie wystarczy

Przy ustalaniu odpowiedzialności z obowiązkowego ubezpieczenia OC z tytułu wykonywania czynności agencyjnych nie wystarczy lektura treści samego rozporządzenia, które myląco w §1 podaje, iż określa szczegółowy zakres obowiązkowego ubezpieczenia.

Niezbędne jest studiowanie co najmniej zapisów ustawy z 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń; ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz przepisów Kodeksu cywilnego.

Dla przykładu, zgodnie z art. 20 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń agenci ubezpieczeniowi wykonujący czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń odpowiadają za szkody powstałe z tytułu wykonywania tych czynności wyrządzone klientowi lub osobie uprawnionej z umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej. Jednak w tej kategorii nie mieszczą się zakłady ubezpieczeń.

Można wspomnieć, że w przypadku brokerów nastąpiło rozszerzenie legitymacji prawnej podmiotów uprawnionych. Brokerzy podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej, obejmującemu szkody wyrządzone klientowi, osobie uprawnionej z umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji, zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji.

Jednocześnie obowiązkowe ubezpieczenie OC z tytułu wykonywania czynności agencyjnych zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych znajduje się w katalogu ubezpieczeń wynikających z przepisów odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską, nakładających na określone podmioty obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia.

Zgodnie z art. 11 ust 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych umowa ubezpieczenia obowiązkowego odpowiedzialności cywilnej, o którym mowa w art. 4 pkt 4, obejmuje również szkody wyrządzone w wyniku rażącego niedbalstwa ubezpieczonego lub osób, za które ponosi on odpowiedzialność. Odmiennie natomiast niż w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz ubezpieczenia OC rolników (art. 9 ust. 2) ochrona nie obejmuje szkód wyrządzonych umyślnie przez ubezpieczającego lub osoby, za które ponosi on odpowiedzialność.

Niezależnie więc od wyłączeń określonych w treści rozporządzenia (szkody wyrządzone osobom zatrudnionym, szkody w mieniu osób bliskich, kary umowne, szkody powstałe wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, aktów terroru) przy ustalaniu odpowiedzialności z obowiązkowego ubezpieczenia OC z tytułu wykonywania czynności agencyjnych należy badać pozostałe źródła prawa.

Odpowiedzialność prawna

Andrzej Wysmułek

Odrębnym zagadnieniem jest również kwestia odpowiedzialności prawnej agenta ubezpieczeniowego, która jest szersza w stosunku do zakresu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe z tytułu wykonywania działalności agencyjnej (odpowiedzialność prawna to w uproszczeniu odpowiedzialność cywilna, karna i administracyjna).

Ubezpieczenia obowiązkowego nie można rozszerzyć o ryzyka administracyjno-karne, gdyż byłoby to niezgodne z jego istotą (wypłata odszkodowania z tytułu takiej szkody powodowałaby zmniejszenie sumy gwarancyjnej, co nosi znamiona umownego ograniczenia przez zakład ubezpieczeń wypłaty odszkodowań).

Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych nie obejmuje więc ochroną wszelkich ryzyk związanych z ryzykiem prowadzonej działalności i wydaje się niezbędnym zawarcie dodatkowego ubezpieczenia dobrowolnego.

Andrzej Wysmułek
dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Odpowiedzialności Cywilnej w InterRisk

Zdalny proces zawierania umowy ubezpieczenia i bezpodpisowa deklaracja

0
Robert Lasota

Ostatnie miesiące były dla nas wszystkich sporym wyzwaniem. Brak możliwości osobistych spotkań, bezpośredniego kontaktu, praca zdalna i związana z tym utrudniona dostępność do sprzętów biurowych wytworzyły konieczność znalezienia nowych rozwiązań w zakresie zawarcia umowy ubezpieczenia.

Naszą odpowiedzią na potrzeby klientów i pośredników jest zdalny proces zawierania umowy ubezpieczenia grupowego.

W zdalnym procesie wszelkie dokumenty, niezbędne do skutecznego zawarcia umowy ubezpieczenia, są dostarczane do towarzystwa ubezpieczeń za pośrednictwem korespondencji elektronicznej.

Ubezpieczający, wnioskujący o zawarcie umowy drogą elektroniczną, otrzymuje wzorce dokumentów na wskazany przez siebie adres e-mail. Następnie, po zapoznaniu się z dokumentami i wyjaśnieniu ewentualnych wątpliwości, przesyła je drogą elektroniczną do Open Life TU Życie SA.

W zależności od możliwości ubezpieczającego skorzystania ze sprzętów drukujących i skanujących, udostępniamy dwa tryby zdalnego zawarcia umowy ubezpieczenia.

Tryb I

Tryb I jest stosowany w przypadku, gdy ubezpieczający posiada urządzenia umożliwiające drukowanie i skanowanie dokumentów. W tym trybie ubezpieczający drukuje i podpisuje niezbędne dokumenty, a następnie przesyła ich skany/zdjęcia do towarzystwa ubezpieczeń za pomocą korespondencji elektronicznej. W treści e-maila konieczne jest przesłanie kilku oświadczeń, w szczególności akceptacji warunków regulaminu świadczenia usługi drogą elektroniczną oraz wyrażenie zgody na zawarcie umowy ubezpieczenia drogą elektroniczną.

Szczególną formą zdalnego zawarcia umowy w trybie I jest przesłanie dokumentów opatrzonych podpisem elektronicznym, których nie trzeba drukować i skanować. Pozostałe elementy procesu są takie same jak w przypadku przesłania skanów podpisanych dokumentów.

Tryb II

Tryb II wykorzystujemy, gdy ubezpieczający nie posiada urządzenia umożliwiającego drukowanie i skanowanie dokumentów ani nie posiada podpisu elektronicznego. W tej sytuacji ubezpieczający wypełnia otrzymane wzorce dokumentów, a następnie przesyła je do towarzystwa ubezpieczeń za pomocą korespondencji elektronicznej wraz z niezbędnymi oświadczeniami.

W porównaniu z opisanym wyżej trybem I ubezpieczający jest zobowiązany do przesłania dodatkowych oświadczeń, w szczególności potwierdzających zgodność danych zawartych we wniosku ze stanem  faktycznym oraz dotyczących zawarcia umowy o powierzaniu przetwarzania danych osobowych.

Zdalny proces zawarcia umowy ubezpieczenia grupowego nie tylko znosi konieczność osobistego kontaktu z ubezpieczającym, ale również zapewnia skuteczne rozwiązanie w przypadku braku dostępu do urządzeń biurowych.

Deklaracja bezpodpisowa

Nie tylko umowa ubezpieczenia może być zawarta w trybie zdalnym, również przystąpienie do programu ubezpieczeniowego może odbyć się w formie zdalnej, za pomocą bezpodpisowej deklaracji.

Bezpodpisowa deklaracja przystąpienia jest obecna w naszej ofercie już od sierpnia 2019 r. Ubezpieczony otrzymuje login dostępu i po zaakceptowaniu regulaminu, określającego warunki zdalnego przystąpienia do ubezpieczenia, wypełnia deklarację bezpośrednio na platformie online.

Deklaracja jest zapisywana w systemach Open Life i podlega dalszemu procesowaniu. Klient otrzymuje, na wskazany przez siebie adres e-mail, dokument w formie PDF, podsumowujący dane, które wprowadził. Deklaracja nie musi być drukowana ani podpisywana. Nie ma również potrzeby, by przesyłać ją do towarzystwa.

Bezpodpisowa forma przystąpienia do ubezpieczenia jest prosta i przyjazna, dostępna również z urządzeń mobilnych typu smartfon. Obecność pracownika w biurze nie jest już warunkiem koniecznym przystąpienia do ubezpieczenia.

Takie rozwiązanie z pewnością okaże się nieodzowne przy coraz bardziej powszechnej pracy zdalnej oraz w przypadku przedsiębiorców posiadających rozproszoną terytorialnie strukturę biznesu. Nasi klienci korzystają z możliwości bezpodpisowego przystąpienia do ubezpieczenia już od dziesięciu miesięcy – proces jest sprawdzony i bezpieczny, poparty praktyką i doświadczeniem.

Ograniczenia ostatnich miesięcy przyczyniły się do stworzenia nowych rozwiązań ułatwiających naszym klientom zawarcie umowy. Zdalny proces zawierania umowy ubezpieczenia pozostanie w naszej ofercie już na stałe, by stanowić alternatywę dla procesu tradycyjnego.

Ubezpieczający może zdecydować, jaka forma zawarcia umowy jest dla niego korzystniejsza i odpowiada na jego bieżące potrzeby. Również ubezpieczony ma możliwość przystąpienia do ubezpieczenia w sposób zdalny – za pomocą deklaracji bezpodpisowej. Brak osobistego kontaktu i ograniczony dostęp do sprzętów biurowych nie jest już barierą zawarcia umowy ubezpieczenia i przystąpienia do programu ubezpieczeniowego Open Life.

Monika Grudzińska
zastępca dyrektora Departamentu Aktuarialnego i Zarządzania Ryzykiem


KOMENTARZ PRAKTYKA

Programy wystandaryzowane albo szyte na miarę

W grupowych ubezpieczeniach na życie mamy za sobą trudny okres. Nie wiemy jednocześnie, czy wszystko jest już za nami?

W szybkim tempie wielu z nas (nie wiem, czy nie lepiej powiedzieć prawie wszyscy) musiało przejść trudną drogę od nieskrępowanej komunikacji i pracy w biurze do pracy zdalnej.

Co by nie powiedzieć, wielu z nas przewartościowało swoje podejście do różnych zagadnień ubezpieczeniowych – zakładam, że w najlepszą z możliwych stronę.

W Open Life TU Życie SA zauważyliśmy to i stanęliśmy na wysokości zadania.

Oddaliśmy do dyspozycji procedury zdalnego zawarcia umów ubezpieczenia grupowego, które świetnie komponują się z naszą wcześniejszą możliwością bezpodpisowego przystępowania do ubezpieczenia.

Opracowaliśmy propozycje prostych, „wystandaryzowanych” programów grupowych dla segmentu MSP i większych przedsiębiorstw. Kierujemy je do pracodawców, którzy rozumiejąc potrzebę zabezpieczenia swoich pracowników w krytycznym okresie, zdecydują się na sponsorowanie składki za ubezpieczenie.

Te „wystandaryzowane” propozycje nie wymagają dostarczania struktury wiekowo-płciowej. Ich kształt jest z góry określony, co absolutnie nie ogranicza możliwości przygotowania dedykowanych, „szytych na miarę” rozwiązań, jeżeli będzie taka potrzeba klientów.

Zachęcamy gorąco do korzystania z programów sponsorowanych, widząc w nich kierunek rozwoju ubezpieczeń grupowych, ubezpieczeniowych benefitów pracowniczych. Obecnie jak nigdy widać potrzebę takiej propozycji wartości dla pracowników.

Robert Lasota
dyrektor Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych Open Life

18,325FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie