Blog - Strona 1299 z 1478 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1299

Biuro Rzecznika Finansowego odpiera zarzuty

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W reakcji na publikacje „Dziennika Gazety Prawnej” dotyczące planowanego przez rząd wchłonięcia urzędu Rzecznika Finansowego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Biuro Rzecznika Finansowego wydało oświadczenie, odnosząc się m.in. do zarzutów dotyczących Funduszu Edukacji Finansowej. Poniżej publikujemy pełną treść oświadczenia.

W nawiązaniu do publikacji medialnych dotyczących likwidacji Biura Rzecznika Finansowego i przejęcia jego kompetencji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informujemy, że dotychczas nie został przesłany do Biura oficjalny projekt ustawy wprowadzający wyżej wymienione zmiany. Wobec powyższego Biuro Rzecznika Finansowego nie może odnieść się w sposób szczegółowy do tego projektu.

Misją Rzecznika Finansowego jest ochrona klientów instytucji rynku finansowego, których interesy reprezentuje, przy stosowaniu przepisów prawa oraz zgodnie z zasadami współżycia społecznego. Powołana ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 instytucja przejęła obowiązki dotychczas funkcjonującego przez okres 20 lat Rzecznika Ubezpieczonych, obejmując zakresem działania obok rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego, również sektor bankowo-kapitałowy. Zwiększył się również istotnie zakres zadań i kompetencji, co znalazło odzwierciedlenie w liczbie wnoszonych przez klientów banków i firm ubezpieczeniowych reklamacji, próśb o interwencje i mediacje.

Urząd nieustannie pracuje nad kolejnymi wnioskami poszkodowanych klientów i analizuje zgłaszane sprawy podejmując niezbędne kroki prawne mające na celu eliminowanie nieuczciwych praktyk, zgodnie ze swoim statutem. Każdego roku Rzecznik Finansowy udziela klientom i konsumentom kilkudziesięciu tysięcy porad i informacji drogą telefoniczną lub elektroniczną. Klienci, którym nie udało się rozwiązać sporu poprzez reklamację w banku lub u ubezpieczyciela, zgłaszają się do Rzecznika z wnioskiem o podjęcie postępowania interwencyjnego. 

Stale rosnąca liczba spraw, które wpływają do Rzecznika w pierwszych miesiącach 2020 roku obrazuje społeczną rolę, jaką odgrywa Biuro Rzecznika Finansowego wobec klientów instytucji rynku finansowego. W I półroczu 2020 r. Rzecznik otrzymał 2277 wniosków o interwencję związaną z niewłaściwym rozliczeniem przez kredytodawców przedterminowo spłaconych kredytów konsumenckich. To ponad dwukrotnie więcej niż w całym ubiegłym roku, kiedy to klienci wystąpili do Rzecznika Finansowego 1083 razy z wnioskiem w tego typu sprawach.  Do dnia 29 lipca 2020 r. ponad 40% wszystkich skierowanych do Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w tym roku wniosków o interwencje w sprawach indywidualnych klientów dotyczyło właśnie tego zagadnienia.

W rezultacie na bazie swoich działań ustawowych Rzecznik Finansowy skierował w 2020 roku 5 pozwów do sądów powszechnych. Na początku sierpnia br. Rzecznik Finansowy skierował do Sądu Okręgowego w Warszawie dwa powództwa przeciwko Bankowi Handlowemu w Warszawie S.A. oraz przeciwko Santander Bank Polska S.A. o zaniechanie stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej. Praktyka, która zdaniem Rzecznika Finansowego jest nieuczciwa, polega na nieobniżaniu w przypadku przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego całkowitego kosztu kredytu o koszt prowizji. Pod koniec kwietnia br. Rzecznik Finansowy skierował do Sądu Okręgowego w Warszawie powództwo przeciwko Raiffeisen Bank International AG z siedzibą w Wiedniu w związku ze stosowaniem przez bank nieuczciwych praktyk rynkowych. Polegają one na stawianiu w stosunku do klientów roszczeń o zapłatę tzw. wynagrodzenia za korzystanie z kapitału kredytu.

Istotnym jest, że Rzecznik Finansowy na podstawie obecnie obwiązującego prawa w zakresie Funduszu Edukacji Finansowej jest organem dysponującym środkami na wniosek Rady Edukacji Finansowej. Dotychczas Rada nie podjęła decyzji co do wydatkowania środków, dlatego zarzuty jakoby Biuro Rzecznika Finansowego wstrzymywało działania i uniemożliwiało rozdysponowanie środków są nieprawdziwe i bezpodstawne.

Warto podkreślić, że działalność Rzecznika została w 2018 r dwukrotnie poddana ocenie NIK w ramach przeprowadzanych kontroli problemowych. Jednym z tematów była ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym. NIK pozytywnie oceniła działania Rzecznika Finansowego w okresie objętym kontrolą tj. od 1 stycznia 2014 r. do 28 września 2018 r. NIK podkreśliła, że Rzecznik prawidłowo wypełniał zadania związane z ochroną konsumentów na rynku ubezpieczeniowym. W ramach drugiego tematu Rzecznik Finansowy jako jedyna z kontrolowanych instytucji przez NIK otrzymał pozytywną ocenę swojej działalności w obszarze tzw. kredytów frankowych. Po przeanalizowaniu działań różnych instytucji państwowych w obszarze kredytów walutowych kontrolerzy NIK ocenili pozytywnie tylko działalność Rzecznika Finansowego.

Należy podkreślić, że Rzecznik Finansowy jako organ wyspecjalizowany w ochronie klienta podmiotów rynku finansowego działa na skalę szerszą niż UOKIK, biorąc pod ochronę nie tylko konsumenta, ale również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą poprzez korygowanie działań tych podmiotów w relacji z klientem. Podmioty rynku finansowego posiadają reprezentujące ich interesy stowarzyszenia, zatrudniające kancelarie prawne i ekspertów specjalizujących się w wąskiej dziedzinie prawa. Klient, nie posiadając swojego przedstawiciela w osobie Rzecznika, zostanie pozostawiony na rynku w dużo słabszej pozycji.

Instytucja Rzecznika Finansowego nie jest novum na europejskim i światowym rynku stale rozwijających się usług finansowych. Takie instytucje działają w wielu krajach Unii Europejskiej, ale również na innych kontynentach, gdzie rozwinięta jest ochrona prawna klientów instytucji finansowych, jak np. w Stanach Zjednoczonych. Dynamika rozwoju tych usług, powstawanie nowych podmiotów zajmujących się najnowszymi technologiami oraz wzrastający trend ochrony konsumenckiej wymaga przeznaczenia temu zjawisku jednego silnego organu, zajmującego się wyłącznie rynkiem finansowym.

(AM, źródło: RzF)

Najgorętsze inwestycje w startupy insurtech w Europie

0
Jan Kastory

W astorya.io i astorya.vc wyszukujemy i inwestujemy w młode startupy insurtech. Stworzyliśmy bazę ponad 3000 spółek technologicznych za pomocą naszego autorskiego algorytmu oraz angażujemy się w wiele lokalnych scen insurtech w całej Europie. Z przyjemnością dzielimy się szczegółowym przeglądem tego, co zaobserwowaliśmy w inwestycjach w insurtech w I połowie 2020 r. Dowiecie się, ile zainwestowano, w ilu rundach finansowania, kto zebrał największą kwotę, jak inwestycje rozkładają się między krajami, która część łańcucha wartości ubezpieczeń była głównym celem etc.

W pierwszym półroczu 2020 r. w Europie zainwestowano ponad 360 mln euro w startupy ubezpieczeniowe.

Dla porównania:

  • 6 mld euro wynosi roczny budżet IT w BNP Paribas
  • 1 mld euro to wielkość funduszu korporacyjnego VC w Allianz X
  • 500 mln euro to rozmiar inwestycyjnej serii D neobanku N26
  • 280 mln euro to kwota zebrana przez Lemonade podczas wejścia na nowojorską giełdę

Kilka liczb

  • 360 mln euro zostało zainwestowane w europejskie startupy insurtech w I połowie 2020 r. (w porównaniu z 800 mln euro w całym 2019 r.). Kwota ta jest mniejsza niż 50% z całego 2019 r., ale w ub.r. nie doświadczyliśmy kryzysu Covid-19 i doszło do większej liczby megarund inwestycyjnych (>50 mln euro), które mają duży wpływ na całoroczne statystyki.
  • 39 transakcji zostało zamkniętych podczas I połowy 2020 r. (w porównaniu z 55 w całym 2019 r.).
  • 3 mln euro wyniosła mediana wysokości inwestycji (vs 3,5 mln euro w 2019 r.).

Podział kapitału zainwestowanego w insurtech

Podział jest bardzo podobny do zeszłorocznego:

*Bought by Many (runda 90 mln euro) przejęła 25% całości inwestycji w I połowie 2020 r. Taki sam współczynnik osiągnął Wefox w 2019 r.

*Cztery transakcje (Bought by Many, Alan, xbaV i Tractable) przejęły 50% całego kapitału w I połowie 2020 r. Natomiast to, co jest najciekawsze, to że transakcje 3. i 4. byłyby dopiero na 9. miejscu wśród największych transakcji 2019 r. Duże rundy inwestycyjne 2020 r. są wciąż niewielkie w porównaniu z dużymi rundami inwestycyjnymi w 2019 r.

*80% pieniędzy było przeznaczone na 28% transakcji. Rok 2019 był bliższy dystrybucji Pareto (80/20), ale wraz ze wzrostem statystyk w II połowie roku podobnie powinna rosnąć dystrybucja.

Geograficzny podział ofert

Pomimo spowolnienia w wyniku Covid-19 inwestycje w insurtech w Wielkiej Brytanii wystrzeliły…

  • Dotychczas w 2020 r. brytyjskie startupy insurtech zebrały ponad 50% więcej kapitału niż w całym 2019 r.
  • 8 z 11 największych transakcji 2020 r. odbyło się w Wielkiej Brytanii.

Jednocześnie, Francja i Niemcy (na 2. i 3. miejscu pod względem wielkości rynków ubezpieczeniowych w Europie) pozostają nie tylko w tyle za Wielką Brytanią, ale również daleko w tyle za swoimi wynikami z 2019 r.

  • Niemcy nie osiągnęły nawet 10% całkowitych inwestycji z 2019 r. Dopiero po odjęciu wielkich rund zebranych przez Wefox, Ottonova i Friday ekosystem jest bliski swoich wyników z 2019 r.
  • Za to we Francji 91% inwestycji z I połowy 2020 r. zebrała jedna firma – Alan, zostawiając zaledwie 5 mln euro pozostałym startupom..

Scena insurtech w innych europejskich krajach dojrzewa. Jest to widoczne w liczbie rund, ale nie w wielkości zainwestowanych kwot.

W Polsce żaden startup insurtechowy nie dostał kapitału od inwestorów. To bardzo pesymistyczne dla rozwoju innowacji ubezpieczeniowych w Polsce.

Podział transakcji według pozycji w procesie ubezpieczeniowym

Tutaj, szok i niedowierzanie. Od lat przestrzeń insurtech była zdominowana przez startupy zajmujące się dystrybucją ubezpieczeń. 

  • W 2019 r. 75% transakcji zostało zawartych w startupach zajmujących się dystrybucją, w porównaniu z 49% w 2020 r.
  • Z 15% do 50% wzrosła liczba startupów zajmujących się ryzykiem i produktem, od 2019 do I połowy 2020 r.

Jednym z wyjaśnień mogłaby być (niepotwierdzona) korelacja pomiędzy generalnym wzrostem ilości startupów zajmujących się ryzykiem i nowymi produktami, które wymagają więcej umiejętności matematycznych lub informatycznych. W Wielkiej Brytanii zarejestrowanych jest 14 000 aktuariuszy, w porównaniu z 4800 w Niemczech, 3000 we Francji i… 313 w Polsce.

Prawdopodobieństwo powstania startupu, który:

  • np. tworzy modele ryzyka w (wyspecjalizowanych) kategoriach ryzyka, tak jak Concirrus (morski), Tinubu Square (kredyt biznesowy), Envelop Risk (cyber)
  • np. stosuje naukę o danych w procesach ubezpieczeniowych, tak jak Tractable (AI do oceny szkód), Akur8 (modele danych dla aktuariuszy)

…jest po prostu wyższe w Wielkiej Brytanii.

Podział transakcji według dojrzałości

Zdecydowanie zbyt mało pieniędzy inwestowanych jest w młode startupy insurtechowe. Tylko dwie transakcje <1 mln euro odnotowaliśmy w Europie, wobec aż 18 transakcji 1–3 mln euro. Większość zainwestowanych pieniędzy pochodzi bowiem z dużych funduszy inwestujących w fintech, które nie mają czasu przyglądać się małym transakcjom.

Bariery wejścia dla młodych startupów insurtech są bardzo wysokie…

  • 12–18 miesięcy trwają cykle sprzedażowe do dużych firm ubezpieczeniowych (tzn. startupy potrzebują pieniędzy na przeżycie przez co najmniej tyle czasu, zanim zaczną generować przychody.
  • 3–9 miesięcy trwa stworzenie dedykowanego produktu ubezpieczeniowego wraz z ubezpieczycielem (najlepsze praktyki u La Parisienne Assurance). W Polsce praktycznie niemożliwe.
  • Ponad 9 miesięcy i ponad 13 mln euro potrzebują młode insurtechy na uzyskanie licencji ubezpieczeniowej (przypadek spółki Alan).

Potrzebujemy więcej inwestycji w startupy ubezpieczeniowe! Szczególnie w Polsce.

Jan Kastory

Autor jest założycielem astorya.io – największej w Europie wyszukiwarki technologii dla ubezpieczycieli oraz astorya.vc – funduszu VC inwestującego w insurtech w Europie.

Doradcy CUK Ubezpieczenia po prostu lubią ubezpieczać

0
Jacek Byliński

Multiagencja CUK Ubezpieczenia ruszyła z nowym projektem o nazwie Lubię Ubezpieczać. Akcja ma na celu podkreślenie misji agenta ubezpieczeniowego i docenienie jego roli w życiu każdego człowieka. O idei i szczegółach Lubię Ubezpieczać opowiada Jacek Byliński, prezes CUK Ubezpieczenia.

Aleksandra E. Wysocka: – Jaka jest geneza akcji Lubię Ubezpieczać, czyli skąd wypłynęła potrzeba zrealizowania kampanii, która wspiera pracę i rozwój agentów?

Jacek Byliński: – W CUK Ubezpieczenia zdajemy sobie sprawę, jak wymagająca i ważna jest praca doradcy ubezpieczeniowego. Zależy nam, aby nasi agenci wykonywali codziennie obowiązki z zadowoleniem, odnosili sukcesy zawodowe i czerpali satysfakcjonujące korzyści finansowe.

Akcja Lubię Ubezpieczać to ukłon w stronę agentów i podziękowanie za ich ogromne zaangażowanie. Jednocześnie mogą być oni wzorem dla naszych przyszłych partnerów oraz inspiracją do rozpoczęcia współpracy z CUK Ubezpieczenia.

Współpracę z nami można nawiązać w dowolnej formie: placówki franczyzowej, punktu partnerskiego lub zupełnie niezależnego agenta. W każdej formule warto z nami działać, jednak szczególne wsparcie otrzymują placówki franczyzowe w ramach sieci CUK Ubezpieczenia. To model współpracy, dający największe efekty i pozwalający korzystać z ogólnopolskich kampanii reklamowych oraz pozycjonowania placówki.

Jaką wartość dla agentów multiagencji CUK Ubezpieczenia niesie ze sobą akcja Lubię Ubezpieczać?

– Przede wszystkim wybrani agenci CUK Ubezpieczenia mogą dołączyć do wąskiego grona Ambasadorów akcji Lubię Ubezpieczać. Tytuł Ambasadora to wyróżnienie najlepszych agentów. Nie poprzestajemy jednak na samej nomenklaturze. Ambasadorzy będą mieli szansę stać się rozpoznawalnymi w swojej branży ekspertami, ponieważ jako bohaterowie naszej kampanii udzielą wypowiedzi do mediów branżowych, staną się twarzami kampanii w social mediach i odegrają główną rolę na blogu internetowym akcji.

Dodatkowo, przygotowaliśmy dla nich szkolenia z budowania marki osobistej na Facebooku i LinkedInie oraz warsztaty z umiejętności miękkich przydatnych w pracy agenta. Swoje historie Ambasadorzy opowiedzą w podcaście, którego będzie można posłuchać w serwisie Spotify, a już teraz z ich sylwetkami można zapoznać się na stronie www.lubieubezpieczac.pl.

Ambasadorami akcji Lubię Ubezpieczać zostali wybrani agenci, którzy wyróżniają się satysfakcjonującymi wynikami, są zaangażowani i odnoszą sukcesy w branży ubezpieczeniowej. Co w takim razie decyduje o tym, czy agent sprawdzi się w swojej zawodowej roli?

– Branża ubezpieczeniowa dotyka najdelikatniejszych sfer życia. Mam na myśli życie, rodzinę, dom, majątek i ogólne poczucie bezpieczeństwa, które chcemy zapewnić naszym klientom.

Agent powinien przede wszystkim lubić ludzi i mieć w sobie wrodzoną empatię. Wiedza i narzędzia niezbędne do pracy to elementy, które CUK Ubezpieczenia zapewnia swoim doradcom. Niezależnie od tego, czy są oni na początku zawodowej drogi, czy wypełniają swoją misję już od wielu lat.

Jak w takim razie CUK Ubezpieczenia wspiera swoich agentów i franczyzobiorców?

– Aby być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami z branży, agenci biorą udział w regularnych szkoleniach online, które prowadzą specjaliści wiedzy produktowej lub przedstawiciele towarzystw ubezpieczeniowych.

Największym zainteresowaniem cieszy się tzw. Akademia Partnera. To roczny cykl szkoleń rozwijających kompetencje biznesowe, wspierające rozwój i prowadzenie własnej multiagencji. Podczas warsztatów agenci pracują z ekspertami i poznają techniki oraz narzędzia pracy z zakresu: rekrutacji, motywacji, zarządzania, marketingu, zagadnień księgowych i kadrowych, a także negocjacji biznesowych i savoir-vivre’u.

Z kolei nowi agenci CUK Ubezpieczenia biorą udział w szkoleniach początkowych, w czasie których mają szansę poznać ofertę multiagencji oraz rynek ubezpieczeń. Podczas serii spotkań na konkretnych przykładach opracowywane są scenariusze i możliwości ofertowania.

Agenci uczą się korzystania z autorskich systemów, które ułatwiają codzienną pracę. Jednym z nich jest WebCUK, który pozwala na obsługę klienta i dobranie polisy w jednym miejscu – z poziomu przeglądarki internetowej. Narzędzie w intuicyjny i szybki sposób porównuje oraz dobiera polisy bez logowania do portali towarzystw. Agent ma ułatwioną sprawę, nie tylko jeżeli chodzi o dobór polisy, ale i zarządzanie bazą klientów.  Nie musi pamiętać o końcu polisy,  dacie płatności  rat  czy poświęcać czas na tworzenie  raportów sprzedaży.  System dostarcza przydatnych  rozwiązań, dzięki którym agent może skoncentrować  się na ważnych kwestiach, takich jak budowanie długotrwałych relacji z klientem.

Dzięki WebCUK nawet w ciągu dwóch tygodni osoba, niezwiązana wcześniej ze światem ubezpieczeń, może stać się agentem i rozpocząć przygodę z ubezpieczeniami.

Jesteśmy, chciałoby się powiedzieć, po, ale wciąż w trakcie pandemii Covid-19. W wywiadzie na żywo, który odbył się w mediach społecznościowych „Gazety Ubezpieczeniowej”, opowiadał Pan, jak zmieniła się branża ubezpieczeniowa w czasie pandemii. Okazało się bowiem, że wiele działań przeniosło się do internetu. Projekt Lubię Ubezpieczać zakłada wsparcie promocyjne Ambasadorów i ich placówek w internecie. Czy uważa Pan, że działania online mogą wspierać sprzedaż ubezpieczeń?

– Zdecydowanie. Działania marketingowe w szeroko pojętym internecie znacząco wpływają na sprzedaż w placówkach CUK Ubezpieczenia. W przeciwnym razie nie oferowalibyśmy naszym Ambasadorom, ale również pozostałym agentom, wsparcia i promocji w tych kanałach. Świadczą o tym liczby.

Dzięki prowadzonym kampaniom leadowym na początku pandemii koronawirusa dostarczyliśmy o 36% więcej leadów do naszych sieci sprzedaży niż w poprzednim miesiącu. Dla naszych doradców to kolejni nowi klienci w bazie.

Dziś myślimy już jednak o przyszłości, bo daleko w przyszłość wybiega również projekt Lubię Ubezpieczać. Na co postawi multiagencja CUK w ciągu najbliższych dwóch lat?

– Przyszłość branży ubezpieczeniowej poniekąd została zdefiniowana przez wspomnianą już pandemię. Analizując dane z badania ankietowego „Ubezpieczenia w dobie koronawirusa”, widzimy, że pierwszą i najwyraźniej widoczną zmianą jest forma zakupu ubezpieczeń. Ponad 63% badanych w związku z koronawirusem wolałoby kupować zdalnie produkty ubezpieczeniowe. Najchętniej wybieraną formą zdalnego zawierania polis jest rozmowa z konsultantem i dopełnienie formalności poprzez stronę internetową.

Jako multiagencja CUK Ubezpieczenia od lat inwestujemy w rozwiązania, które pozwalają na zakup ubezpieczenia w sposób zdalny. Pandemia utwierdziła nas jedynie w przekonaniu, że powinniśmy dalej rozwijać się w tym kierunku.

Kolejne lata CUK Ubezpieczenia to krok w stronę nowych technologii i rozwój narzędzi, takich jak wspomniany wcześniej WebCUK czy autorska aplikacja SmartCUK, w której agenci przeprowadzają kalkulację składki, dokumentują zdjęcia do AC oraz rozliczają się z polis w formie elektronicznej. Wszystkie te usprawnienia mają za zadanie ułatwić pracę agenta i skrócić obsługę klienta.

Czy Ambasadorem akcji Lubię Ubezpieczać może zostać każdy agent?

– Do programu może się zgłosić każdy doradca współpracujący z CUK Ubezpieczania poprzez wewnętrzną platformę NaszCUK. Spośród zgłoszeń wybierzemy tych agentów, którzy mają największy potencjał, aby wspólnie z nami budować przyjazny świat ubezpieczeń i pokazywać, że w CUK Ubezpieczenia po prostu lubimy ubezpieczać.

Działania prowadzone w ramach akcji Lubię Ubezpieczać można śledzić na stronie www.lubieubezpieczac.pl

Polski przedstawiciel Gefiona na liście ostrzeżeń publicznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

7 sierpnia na listę ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego wpisana została spółka Polins z siedzibą w Żychlinie.

Jak podała KNF, zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 89 ust. 2 w zw. z art. 89 ust.1 pkt 1 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (nieuprawnione wykonywanie działalności agencyjnej) zostało skierowane przez Urząd KNF do Prokuratury Okręgowej w Łodzi.

Polins sp. z o.o. była głównym przedstawicielem w Polsce duńskiego zakładu ubezpieczeń Gefion Insurance A/S. Obecnie ubezpieczyciel z Danii jest w trakcie procesu likwidacji.

(AM, źródło: KNF, gu.com.pl)

Bieg przedawnienia przerwany, gdy sprawę przejmuje UFG

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sąd Najwyższy podjął uchwałę dotyczącą biegu przedawnienia w stosunku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w sprawach dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, stwierdzając, że do UFG należy stosować te same zasady co do zakładu ubezpieczeń, który upadł.

Rozstrzygnięcie SN zapadło w odpowiedzi na pytanie prawne Sądu Apelacyjnego w Krakowie. 12 września ubiegłego roku postanowieniem nr I ACa 976/18 zwrócił się on do Sądu Najwyższego z następującym zagadnieniem prawnym:

„Czy zgłoszenie ubezpieczycielowi zdarzenia objętego ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej przerwało na podstawie art. 819 § 4 k.c. bieg przedawnienia w stosunku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, odpowiedzialnego za ubezpieczyciela sprawcy w ramach zadań określonych w art. 51 ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 i art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U.1996.11.62 tj. ze zm.), co do roszczeń niezgłoszonych w postępowaniu likwidacyjnym prowadzonym wcześniej przed ubezpieczycielem sprawcy, lecz wypływających ze zgłoszonego zdarzenia?”.

6 sierpnia trzyosobowy skład Sądu Najwyższego w Izbie Cywilnej podjął uchwałę, w której udzielił twierdzącej odpowiedzi na tak sformułowane pytanie.

Sprawa dotyczyła pozwu rodziców chłopca, który zginął wskutek wypadku samochodowego, złożonego przeciwko ubezpieczycielowi sprawcy. Towarzystwo ogłosiło upadłość, więc para wystąpiła z roszczeniem do UFG. Ten uznał, że sprawa uległa przedawnieniu. Ostatecznie musiał wypowiedzieć się Sąd Najwyższy.

Przy podejmowaniu uchwały SN stwierdził, że ze względu na art. 56 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK sprawa pomiędzy poszkodowanym a Funduszem stanowiła kontynuację postępowania między poszkodowanym a ubezpieczycielem. Ergo: do UFG należy stosować te same zasady co do upadłego zakładu. Sąd Najwyższy podkreślił, że ze względu na fakt, iż Fundusz ma pełnić funkcję ochronną, to poszkodowany nie może wpaść w pułapkę odmiennych terminów przedawnienia.

Sygnatura akt:  III CZP 76/19.

Więcej: prawo.pl z 7 sierpnia, Katarzyna Żaczkiewicz-Zborska „SN: Zgłoszenie zdarzenia przerywa bieg przedawnienia wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego”: https://www.prawo.pl/biznes/…

(AM, źródło: Sąd Najwyższy, prawo.pl)

TUZ TUW: Marcin Łuczyński odchodzi z zarządu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Marcin Łuczyński przestał być członkiem zarządu TUZ TUW. We władzach towarzystwa zasiadał od ponad dwóch i pół roku.

– Sukcesy marki TUZ Ubezpieczenia to w znacznym stopniu zasługa Marcina Łuczyńskiego. Marcinowi dziękuję za jego zaangażowanie i życzę sukcesów w dalszej karierze – powiedział prezes TUZ TUW Piotr Zadrożny.

– Tworzyliśmy z Marcinem zgrany zespół i będziemy dobrze wspominać czas wspólnej pracy – dodał Dawid Piasecki, członek zarządu zakładu.

– Praca w TUZ była dla mnie dużym wyzwaniem, ale również ogromną przyjemnością ze względu na wspaniały zespół, który udało się w TUZ stworzyć – powiedział Marcin Łuczyński. – Cieszę się, że tyle udało nam się osiągnąć. Teraz TUZ jest inną firmą niż był, kiedy zaczynaliśmy wspólną pracę w zarządzie, najpierw z Piotrem, później również z Dawidem Piaseckim. Po krótkich wakacjach czas zacząć nowy projekt. – zapowiedział.

Marcin Łuczyński był członkiem zarządu TUZ od grudnia 2017 roku. Wcześniej przez blisko dziesięć lat pracował w Swiss Re. Potem był zatrudniony w zarządach Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz TUW Pocztowy i Pocztowe TUnŻ, gdzie tworzył markę Ubezpieczeń Pocztowych.

(AM, źródło: TUZ TUW)

Nowość Wiener na rynku ubezpieczeń transportu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wiener TU poszerzyło swoją ofertę o ubezpieczenie obejmujące wszystkie etapy przewozów intermodalnych. Produkt został przygotowany we współpracy z Transbrokers. Polisa obejmują pełną ochroną każdy etap transportu towaru.

Transport intermodalny nazywany jest często transportem „od drzwi do drzwi”. Jest on realizowany w jednej jednostce ładunkowej, przy użyciu różnych gałęzi transportu, bez przeładunku samych towarów przy zmieniających się środkach transportu. Sprawdza się on przede wszystkim na długodystansowych trasach łączących przewozy szynowe, lotnicze, morskie czy rzeczne.

Dotychczas ubezpieczenia tego typu transportów były postrzegano jako skomplikowane i często nie pokrywały wszystkich ryzyk, które ponosi przedsiębiorca.

 – Ubezpieczenie intermodalne to pierwsze takie ubezpieczenie, które obejmie podmioty występujące w roli operatora intermodalnego, czyli takiego transportu, który na całym odcinku odbywa się w tej samej jednostce załadunkowej – zwykle jest to kontener morski – i przez cały czas odpowiada za niego ten sam operator, na podstawie jednej umowy, wykorzystując, w warunkach polskich, kolej oraz transport drogowy – mówi Sławomir Deliś, dyrektor Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych i Transportowych Wiener TU. – Taka forma współpracy zmniejsza biurokratyczne obciążenie nadawcy ładunku – zaznacza.

– Na polskim rynku ubezpieczeniowym od lat istniała luka. Żaden z ubezpieczycieli nie oferował operatorom transportu intermodalnego ubezpieczenia OC, które by zabezpieczało ich interesy, umożliwiało transfer ryzyka na ubezpieczyciela oraz stanowiło swego rodzaju zabezpieczenie dla zleceniodawców, jak to ma miejsce w przypadku ubezpieczenia OC PD. Tego rodzaju ubezpieczenia dostępne były wyłącznie dla graczy globalnych, którzy ubezpieczyli się w swoich krajach macierzystych. Transbrokers postanowił to zmienić – mówi Adam Pająk, prezes zarządu Transbrokers.

Jedną z problematycznych kwestii związanych z ubezpieczeniem intermodalnym jest określenie podstawy odpowiedzialności operatora, który wydając w ramach zawieranej umowy odpowiedni dokument przewozu, odpowiada wobec zleceniodawcy za wszelkie kwestie związane z transportem i ewentualną utratą lub uszkodzeniem ładunku od chwili jego przyjęcia do wydania. Rynek transportu, szczególnie intermodalnego, jest nieprzewidywalny, dlatego niezwykle istotną kwestią jest odpowiednie przygotowanie się do przeprowadzenia transportu na trasach międzykontynentalnych.

Ubezpieczenie OC OTI obejmuje swym zakresem odpowiedzialność za utratę, ubytek przesyłki, jej uszkodzenie oraz za szkody powstałe w wyniku nienależytego wykonania czynności terminalowych w przewożonym ładunku oraz w jednostce transportowej.

(AM, źródło: Wiener)

Warta z odświeżoną ofertą dla MŚP

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z początkiem sierpnia oferta Warty dla małych i średnich przedsiębiorców poszerzyła się o nowe odsłony umów Warta Ekstrabiznes Plus oraz Smartbiznes. W nowych propozycjach produktowych znalazł się szereg uproszczeń i udogodnień dla właścicieli firm oraz pionierskie pakiety bezpieczeństwa zapewniające im ochronę na wypadek zmian w działalności.

W nowych odsłonach produktów dopasowano oferty do całkowicie nowych działalności, a także większej mobilności klientów, uproszczono konstrukcję produktów, wprowadzono więcej zakresów w formule all risk czy umożliwiono rozszerzenie zakresu terytorialnego odpowiedzialności cywilnej na cały świat.

– Widzimy zmieniające się potrzeby naszych klientów. Dlatego postanowiliśmy dostosować cenione produkty do nowych oczekiwań – upraszczając je i dopasowując pod najczęściej oferowane branże. W nowej odsłonie Warta Ekstrabiznes Plus oraz Smartbiznes nasi agenci jeszcze lepiej i sprawniej będą w stanie przygotować ofertę dopasowaną do charakteru danej firmy – mówi Andrzej Olechniewicz, dyrektor operacyjny w Biurze Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw Warty. –  Wprowadziliśmy również szereg nowości niedostępnych wcześniej na rynku, w tym m.in. ochronę na wypadek zmian w prowadzonej przez klienta działalności, tzw. Pakiety Bezpieczeństwa czy spakietyzowaną formę ochrony dla popularnych obecnie działalności, jak np. pakiet Food Truck czy pakiet samoobsługowa myjnia bezdotykowa. Wszystko to, aby ułatwić klientom prowadzenie biznesu w obecnej niepewnej codzienności – dodaje.

Warta Ekstrabiznes Plus jest skierowana do firm MŚP, których wartość majątku nie przekracza 15 mln zł, a przychody nie są większe niż 20 mln zł. Klient przy wsparciu agenta Warty może dopasować zakres ochrony spośród dostępnych wariantów ubezpieczenia mienia, odpowiedzialności cywilnej (OC), następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Polisę można dodatkowo rozszerzyć o 15 klauzul dodatkowych w przypadku ubezpieczenia mienia oraz o 13 klauzul w przypadku OC, dostosowując je do specyfiki prowadzonej działalności.

– Produkt sprawdzi się w firmach, gdzie potrzebna jest bardzo szeroka ochrona mienia zarówno w siedzibie firmy, jak i poza nią. W ramach rozwiązań związanych z NNW wprowadziliśmy do oferty kilka nowości, których obecnie nie oferuje żaden inny ubezpieczyciel, tj. ubezpieczenie osób trzecich przebywających w lokalizacji prowadzonej przez ubezpieczającego działalności, np. gości hotelu czy restauracji, a także wsparcie dla pracodawcy w sytuacji, gdy on sam bądź jego pracownik wskutek zaistniałego nieszczęśliwego wypadku nie są zdolni do pracy – mówi Andrzej Olechniewicz.

Z kolei dla firm, których posiadany majątek oraz przychody nie przekraczają miliona złotych, Warta przygotowała nową odsłonę Smartbiznes. Również i w tym programie oferta została przygotowana pakietowo. Wprowadzono także m.in. ubezpieczenie mienia w formule all risk, ochronę mienia nie tylko w siedzibie firmy, ale i na placu oraz pakiety ochrony dopasowane do konkretnej działalności. Dla jednoosobowych działalności, a także osób fizycznych działających bez regonu, przygotowano katalog ubezpieczeń dobrowolnej odpowiedzialności cywilnej zawodowej dla różnych grup, w tym m.in. dla personelu fryzjersko-kosmetycznego, instruktorów sportowych oraz pracowników biurowych, a także stażystów w zakresie szkód wyrządzonych pracodawcy.

– Zdajemy sobie sprawę, jak wiele zmiennych musi być wzięte pod uwagę, aby przygotować ubezpieczenie spełniające wymogi naszych klientów. Dlatego główną zaletą oferty Smartbiznes jest jej elastyczność i szerokie pakiety gwarantowanej ochrony oraz opcje dopasowane dla najczęściej oferowanych branż, tj. Przedsiębiorca lub uwzględniające indywidualną specyfikę prowadzonej działalności, np. Food Truck i Myjnia samoobsługowa – mówi Andrzej Olechniewicz. – Wiemy też, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa podczas wykonywanej pracy, stąd szerszy katalog zawodów, w których dostępna jest ochrona z tytułu zawodowej odpowiedzialności cywilnej – dodaje.

To kolejna w tym roku zmiana w produktach Warty dla MŚP. Na początku 2020 r. ubezpieczyciel wprowadził nową odsłonę Programu dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ramach grupowego ubezpieczenia na życie.

(AM, źródło: Warta)

Europ Assistance Polska oferuje ochronę podróżującym kamperami

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Europ Assistance Polska wspólnie z CampRest.com przygotowała specjalną ofertę dla amatorów podróżowania kamperem. Assistance samochodowe chroni w sytuacji awarii pojazdu lub wypadku, a ubezpieczenie podróżne pokryje koszty leczenia i zapewni niezbędną pomoc za granicą. Oferta skierowana jest zarówno do wypożyczalni pojazdów, jak i klientów indywidualnych.

CampRest.com oferuje wypożyczalniom kamperów i przyczep kempingowych możliwość zakupu rocznego assistance. W ramach polisy klienci mają zagwarantowaną pomoc w Polsce i Europie w przypadku awarii pojazdu czy wypadku. Dostępne są takie świadczenia, jak: holowanie, usprawnienie pojazdu na miejscu, dostarczenie paliwa, pojazd zastępczy (kamper lub pojazd osobowy typu van, mogący przewieźć do 9 osób), parking strzeżony czy organizacja przeładunku. Ponadto klienci mogą liczyć na zakwaterowanie w hotelu, organizację i pokrycie kosztów powrotu albo kontynuacji podróży do miejsca docelowego podróży lub do miejsca zamieszkania. Dodatkowo klienci mają do dyspozycji specjalną infolinię, w ramach której mogą uzyskać wsparcie informacyjne z zakresu m.in. usług pomocy drogowej, procedury postępowania w razie wypadku oraz infolinię caravaningową świadczącą pomoc informacyjną w zakresie podstawowej obsługi kampera, sklepów z akcesoriami i serwisów oraz miejsc noclegowych, gdzie można stanąć kamperem.

Oferta dla klientów indywidualnych przewiduje możliwość zawarcia ubezpieczenia w ramach trzech wariantów Polska Standard, Polska Extra, Polska i Europa. Podstawowy wariant  zapewnia holowanie pojazdu, usprawnienie na miejscu, zakwaterowanie w hotelu lub kontynuację podróży, a także dostęp do darmowej infolinii. Wersja z zakresem obejmującym zdarzenia na terenie Europy przewiduje dodatkowo możliwość skorzystania przez klientów z dostarczenia paliwa, pojazdu zastępczego, parkingu strzeżonego czy organizacji przeładunku.

– Aktualna sytuacja sprawiła, że w tym roku nastąpił znaczny wzrost zainteresowania wynajmem kamperów. Taka forma wypoczynku daje większą swobodę. Karawaning stał się znów bardzo modny. Cieszymy się, że wspólnie z CampRest.com możemy zaoferować zarówno wypożyczalniom kamperów, jak i ich posiadaczom odpowiednią ochronę, która zapewni bezpieczeństwo i spokój podczas urlopu – mówi Marcin Zieliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży Europ Assistance Polska.

CampRest.com umożliwia również zakup ubezpieczenia podróżnego klientom, którzy planują podróż kamperem za granicę. Polisę można nabyć na stronie internetowej firmy.

Ubezpieczenie zostało przygotowane w pięciu pakietach do wyboru: „Weekend”, „Wakacje”, „Dłuższe Wakacje”, „Dowolny Wyjazd” i „Roczny”.

Stawka w przypadku sumy ubezpieczenia kosztów leczenia szpitalnego i kosztów transportu są takie same w ramach jednego wariantu i wynoszą odpowiednio: 150 tys. zł, 250 tys. zł, 300 tys. zł i 500 tys. zł (taka sama kwota w opcji „Dowolny Wyjazd” i „Roczny”). Ochrona gwarantuje również pokrycie kosztów leczenia związanych z zachorowaniem na Covid-19.

We wszystkich wariantach ubezpieczenia klienci mogą liczyć także na inne świadczenia: transport medyczny do szpitala, pomoc tłumacza i prawnika, ubezpieczenie bagażu. Dodatkowo mają zagwarantowane wsparcie w przypadku spóźnienia na połączenie krajowe i utraconego bagażu. W ramach ubezpieczenia można wykupić również rozszerzenie zakresu na sporty zimowe czy nurkowanie.

(AM, źródło: Europ Assistance Polska)

mBank oferuje zniżkę na ubezpieczenie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Klienci mBanku, którzy skorzystają z kodu zniżkowego: ?̨?́?̨?́?̇, mogą liczyć na 15% zniżki na ubezpieczenie auta lub podróży.

Bank wyjaśnił, że zniżka jest elementem podziękowań dla klientów, którzy przychylnie potraktowali jego pomyłkę. Z powodu błędu użytkownicy aplikacji otrzymali testowe powiadomienia z zaskakującą treścią, w tym z przypadkowym ciągiem znaków: ęśąćż.

Aby zyskać 15% zniżki na ubezpieczenie, wystarczy wpisać kod zniżkowy podczas składania wniosku o produkt. Promocja dotyczy ubezpieczeń samochodu i podróży, a trwa od 7 do 17 sierpnia 2020 r.

Wiosek można złożyć przez aplikację mobilną lub w serwisie transakcyjnym.

(AM, źródło: mBank)

18,323FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie