Blog - Strona 1377 z 1520 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1377

Rząd przyjął projekt wsparcia rynku ubezpieczeń należności handlowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

17 czerwca rząd przyjął projekt ustawy o zasadach udzielania wsparcia dla rynku ubezpieczeń należności handlowych w związku z przeciwdziałaniem skutkom gospodarczym pandemii COVID-19, przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju (MR). Nowe przepisy umożliwią ubezpieczanie przez polskie firmy należności z kredytu kupieckiego w większym niż dotychczas zakresie. Równolegle trwają prace nad rządowym programem wsparcia dla rynku ubezpieczeń należności handlowych, który zawierać będzie szczegółowe warunki realizacji instrumentów wsparcia.

– Jesteśmy świadomi potrzeb rynku i oczekiwań firm ubezpieczeniowych oraz ich klientów w dobie pandemii koronawirusa. Dlatego będziemy wspierać przedsiębiorców w procesie utrzymania limitów ubezpieczeń – powiedziała wiceminister rozwoju Olga Ewa Semeniuk.

Nowy instrument wsparcia umożliwia zakładom ubezpieczeń uprawnionym do ubezpieczenia kredytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej scedowanie (zreasekurowanie) części ryzyka na Skarb Państwa w zamian za przekazanie części składki ubezpieczeniowej. W ten sposób komercyjni ubezpieczyciele należności będą mogli ograniczyć swoje ryzyko związane z możliwością wzrostu liczby i wartości wypłacanych odszkodowań w okresie pogorszenia koniunktury gospodarczej. Natomiast Skarb Państwa – poprzez odpowiednie postanowienia umów reasekuracyjnych – będzie miał możliwość wpływania na politykę oceny ryzyka zakładów. MR podkreśla, że w efekcie tego reasekuracja ubezpieczeń należności handlowych będzie uzależniona od utrzymania przyznawanych przedsiębiorcom limitów kredytowych na poziomie zbliżonym do okresu sprzed wybuchu pandemii COVID-19.

Zgodnie z proponowanymi postanowieniami ustawy, reasekuracja dotyczyć będzie krajowych i eksportowych należności handlowych podmiotów ubezpieczonych przez zakłady ubezpieczeń w okresie 1 kwietnia–31 grudnia 2020 r. Skarb Państwa pokryje 80% szkód wypłaconych przez zakłady dotyczących wspomnianych należności w zamian za 80% składki brutto. Po przekroczeniu kwoty odszkodowań wypłaconych przez zakład z tytułu objęcia ochroną ubezpieczeniową należności handlowych, pomniejszonej o kwoty uzyskane przez zakład w wyniku postępowań regresowych dotyczących tych należności, równej 243,75% składki przypisanej brutto w tym segmencie w 2019 r., Skarb Państwa pokryje 100% wartości odszkodowań. Jednocześnie odpowiedzialność Skarbu Państwa z tytułu wypłat nie przekroczy kwoty stanowiącej równowartość 375% składki brutto.

Resort rozwoju wskazuje, że proponowane rozwiązania służą docelowo ograniczeniu ryzyka odmowy funkcjonującym w Polsce firmom ubezpieczania należności z transakcji handlowych, co przełożyłoby się na pogorszenie ich sytuacji finansowej, a w dalszej konsekwencji na spadek wpływów do budżetu państwa, co jest szczególnie istotne w dobie pandemii.

Polskie rozwiązanie jest wzorowane na niemieckim modelu wsparcia dla przedsiębiorców, bazującym np. na gwarantowaniu/reasekuracji ryzyk zakładom ubezpieczeń. Gwarancja rządu niemieckiego dla ubezpieczycieli jest ograniczona do pokrycia kredytu kupieckiego zaciągniętego do końca 2020 roku, program jest dostępny dla wszystkich zakładów oferujących tego typu ochronę w Niemczech, obejmując również kredyty kupieckie dla nabywców towarów i usług w krajach trzecich.

Instrumenty wsparcia zawarte w projekcie są skierowane do czterech rodzajów podmiotów, w tym zakładów ubezpieczeń oferujących ubezpieczenia należności (8 firm).

Teraz projektem zajmie się Sejm.

(AM, źródło: Ministerstwo Rozwoju)

Volkswagen Financial Services z nową ofertą ubezpieczeniową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Volkswagen Financial Services, razem z markami Grupy Volkswagen, wprowadził na rynek nową ofertę finansową, obejmującą m.in. bezpłatne ubezpieczenie od utraty pracy.

– Jednym ze znaczących dla firm kosztów jest zwykle ubezpieczenie nowego samochodu. Przy finansowaniu osobowego volkswagena wybranymi produktami leasingowymi i kredytowymi VWFS klienci otrzymują ubezpieczenie komunikacyjne samochodu na pierwszy rok za złotówkę – wskazuje Daria Zielaskiewicz, dyrektor marketingu i Brand Managementu Volkswagen Financial Services.

Oprócz tego VWFS razem z marką Audi klientom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą oferuje ubezpieczenie od utraty pracy. 

– Takie ubezpieczenie wprowadzamy także przy leasingu osobowych i dostawczych volkswagenów. W razie utraty pracy klientowi zostanie wypłacone świadczenie równe racie leasingu, nawet przez 6 miesięcy – opisuje Daria Zielaskiewicz.

(AM, źródło: VFS)

Compensa wyróżniona w konkursie „Lider 2019”

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Compensa TU zdobyła 3. miejsce w technologicznym konkursie Gazety Bankowej „Lider 2019”. Laur została przyznany za wdrożenie kompleksowego rozwiązania oferującego klientom możliwość samodzielnej cyfrowej likwidacji szkód.

Towarzystwo zostało wyróżnione w kategorii „Ubezpieczenia i inne instytucje finansowe” za stworzenie kompleksowego rozwiązania do cyfrowej likwidacji szkód, dzięki któremu klient ma dostęp do szerokiego wachlarza narzędzi do samodzielnej likwidacji. Wśród nich znalazła się automatyzacja wyboru ścieżki likwidacji oparta na technologii AI, aplikacja do samodzielnej likwidacji szkód, wraz z unikatowym rozwiązaniem pozwalającym na wycenę ruchomości domowych, oraz aplikacja do prowadzenia wideoinspekcji i fotoinspekcji przez rzeczoznawców. 

– Trzecie miejsce w konkursie „Lider 2019” to kolejne wyróżnienie przyznane za nasze kompleksowe rozwiązanie do cyfrowej likwidacji szkód. Mamy świadomość, że szybkie przejście przez cały proces likwidacji ma dla klientów bardzo duże znaczenie. Dlatego staramy się, by stał on się dla osoby poszkodowanej jak najbardziej przyjazny. Cieszę się, że nasze działania są dostrzegane i doceniane, i dziękuję całemu zespołowi, bez którego wdrożenie tych innowacji nie byłoby możliwe – komentuje Rafał Mosionek, wiceprezes zarządu Compensy odpowiedzialny m.in. za obszar likwidacji szkód.

(AM, źródło: Compensa)

Aplikacja iPPK z podwójnym wyróżnieniem w konkursie „Gazety Bankowej”

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Stworzona przez PKO Finat aplikacja do obsługi programu PPK została wyróżniona nagrodą Hit Roku 2020 w konkursie „Gazety Bankowej” w kategorii „Ubezpieczenia i inne instytucje finansowe”.

Aplikacja iPPK została stworzona z myślą o pracodawcach i pozwala na pełną obsługę programu PPK we współpracy z instytucją finansową. Jest zbudowana w taki sposób, aby bezproblemowo poprowadzić użytkownika przez cały proces. Z iPPK korzysta obecnie 2500 największych pracodawców w Polsce.

– Prace nad tym narzędziem zaczęliśmy jeszcze na etapie powstawania zarysów projektu PPK. Wykorzystaliśmy przy tym nasze wieloletnie doświadczenie jako agenta transferowego funduszy inwestycyjnych. Warto też wspomnieć, że PKO Finat wdrożył System Ewidencji PPK, za pomocą którego obsługuje operacyjnie wszystkie podmioty uczestniczące w tym programie  – powiedziała Agnieszka Surmacka, prezes zarządu PKO Finat.

Aplikacja iPPK zajęła też drugie miejsce w konkursie Lider 2019 r. organizowanym przez „GB”.

(AM, źródło: PKO Finat)

Kierowcy zainteresowani polisami NNW

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z analizy Porówneo.pl wynika, że 32% klientów porównywarki myśli o polisie NNW chroniącej kierowcę i pasażera w razie nieszczęśliwego wypadku.

Według najnowszych danych Porówneo.pl w 2020 r. najczęściej przezornością w kwestii NNW wykazują się mieszkańcy Wielkopolski – 40%. Wysoki odsetek odnotowano również w przypadku zmotoryzowanych z woj. dolnośląskiego (37,5%.), kujawsko-pomorskiego (36%), opolskiego (36%), zachodniopomorskiego (34%) czy pomorskiego (34%). Rzadziej o NNW pytają właściciele aut z Podkarpacia (28%), woj. świętokrzyskiego (27%) i lubelskiego (26%) oraz z Podlasia (24%).

Obserwujemy rosnące zainteresowanie polisami NNW. Polscy kierowcy chcą zadbać o bezpieczeństwo jazdy w sposób coraz bardziej kompleksowy – chroniąc nie tylko swój portfel ubezpieczeniem OC, ale też innych uczestników ruchu drogowego. Potwierdzają to również nasze dane, z których wynika, że już 32% Polaków szukających ubezpieczeń to osoby chcące kupić również NNW, mimo że w przeciwieństwie do OC tego typu polisa nie jest obowiązkowa, a chęć zakupu wynika z ich decyzji – mówi Wojciech Rabiej, prezes Porówneo.pl.

(AM, źródło: Porówneo.pl)

Ubea: Kareta dla Link4 po raz trzeci w tym roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W najnowszej odsłonie rankingu cen ubezpieczeń komunikacyjnych Ubea opartego na indywidualnych  kalkulacjach sporządzonych w maju przez użytkowników porównywarki najniższe ceny we wszystkich kategoriach zaoferował Link4. Taka sytuacja ma miejsce po raz trzeci w tym roku i po raz drugi z rzędu.

W swojej analizie Ubea.pl wzięła pod uwagę cztery kategorie rankingowe (polisy OC, pakiety OC+NNW, pakiety OC+AC i pakiety OC+AC+NNW). Wszystkie klasyfikowane towarzystwa z odpowiednio dużą liczbą kalkulacji miesięcznie oceniano w skali od 0 do 5 punktów.

Po podliczeniu indywidualnych kalkulacji, jakie od 1 do 31 maja wykonali użytkownicy porównywarki, okazało się, że ponownie we wszystkich czterech kategoriach najniższe ceny oferował Link4 – z wynikami na poziomie odpowiednio 4,64, 4,59, 4,6 i 4,45 pkt. Wcześniej Link4 znalazł się na czele rankingu najniższych cen w styczniu i kwietniu 2020 r.

– Tak duży spadek cen OC w Link4 oznacza, że w następnym miesiącu konkurentom będzie jeszcze trudniej dogonić tego ubezpieczyciela – podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.

(AM, źródło: Ubea.pl)

Nationale-Nederlanden odpowiada na rosnącą popularność jednośladów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

ING Bank Śląski i Nationale-Nederlanden opracowały wspólnie „Ubezpieczenie na dwa koła” – polisę, w ramach której można objąć ochroną rower, hulajnogę elektryczną oraz ich użytkownika. Inspiracją do wprowadzenia produktu były wyniki badań opinii publicznej przeprowadzonych na zlecenie ubezpieczyciela.

Z badania „Polacy na dwóch kółkach” zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że w obecnej sytuacji jedna czwarta respondentów planuje podróżować rowerem bądź hulajnogą. Na tę ostatnią częściej decydują się kobiety (29%) niż mężczyźni (19%). Autorzy badania zwracają uwagę, że co drugi ankietowany użytkownik jednośladu odczuwa zagrożenie ze strony pozostałych uczestników ruchu drogowego. Ponad 1/3 respondentów obawia się przede wszystkich kolizji z samochodami i autobusami, a jedna dziesiąta – z innymi użytkownikami rowerów bądź hulajnóg. Wśród osób, które czują się pewnie na drodze (52%), przeważają mężczyźni. Na odpowiedź „czuję się bezpiecznie” wskazało 58% panów i 47% pań.

– Informacja o tym, że co drugi Polak czuje się niezagrożony w trakcie jazdy rowerem, może napawać jedynie umiarkowanym optymizmem. Statystyki mówią same za siebie. Według danych Komendy Głównej Policji w 2019 r. miało miejsce aż 4,4 tys. zdarzeń z udziałem rowerzystów. Ta liczba powinna być przestrogą dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Chcąc uniknąć kolizji, kierujący jednośladem powinni z największą starannością stosować się do przepisów oraz poruszać się po wytyczonych ścieżkach, nie zapominając przy tym o środkach bezpieczeństwa – powiedziała Ewa Dąbrowska, dyrektor Pionu Klienta Korporacyjnego w Nationale-Nederlanden.

Autorzy badania sprawdzili również, jak ankietowani dbają o bezpieczeństwo swoje oraz pojazdów, na których się przemieszczają. 47% badanych zawsze zabezpiecza rower lub hulajnogę elektryczną przed kradzieżą. Jednocześnie blisko 30% przyznaje, że często zdarza im się nie przypiąć jednośladu, w przypadku gdy na chwilę zostawiają go w miejscu publicznym.

– Patrząc na deklaracje respondentów, można wywnioskować, że Polacy są bardziej skłonni dbać o mienie, niż o własne zdrowie. Tylko nieco ponad jedna czwarta badanych potwierdza, że zakłada kask lub ochraniacze, a 9% że ma wykupione ubezpieczenie w razie wypadku. Warto zaznaczyć, że polisa nie oznacza tylko odszkodowania w razie kradzieży czy urazu. Może gwarantować także wsparcie w transporcie lub naprawie sprzętu oraz umówieniu wizyty u lekarza – zaznaczyła Ewa Dąbrowska. – Badania, które przeprowadziliśmy na potrzeby zaprojektowania produktu, potwierdziły nam, że co trzeci rowerzysta doświadczył w swoim życiu kradzieży roweru. Nasz produkt jest więc odpowiedzią na ich rzeczywiste potrzeby. Pakiet zapewnia ochronę podczas awarii, zdarzeń losowych, w tym również od kradzieży. Co więcej, klient sam decyduje o zakresie swojego ubezpieczenia. Może ubezpieczyć tylko siebie, tylko swój rower lub hulajnogę, albo połączyć te dwie opcje. To nowoczesna i elastyczna oferta, która jest nowością na rynku ubezpieczeń – dodała.

W ramach „Ubezpieczenia na dwa koła” można objąć ochroną rower, rower elektryczny lub hulajnogę elektryczną o wartości do 10 tys. zł. NNW rowerzysty obejmuje wypadki podczas jazdy na sprzęcie zarówno własnym, jak i wypożyczonym. Okres ubezpieczenia wynosi 6 lub 12 miesięcy.

Dostępne od 16 czerwca „Ubezpieczenie na dwa koła” obejmuje trzy warianty, z różnym zakresem ubezpieczenia. Polisę można nabyć poprzez bankowość internetową Moje ING, stronę ing.pl oraz na nn.pl.

O badaniu:

Badanie zrealizowane na zlecenie Nationale-Nederlanden przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w dn. 22–23.05.2020. Badanie ogólnopolskie zrealizowane na próbie reprezentatywnej dla ogółu populacji w Polsce (N=1100), zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

AM, news@gu.home.pl
(źródło: Nationale-Nederlanden)

Rower na raty z ubezpieczeniem Link4 od kradzieży

0

Trwa druga edycja wspólnej oferty Credit Agricole i Link4, w ramach której rowerzyści mogą rozłożyć zakup roweru na raty, a dodatkowo otrzymują roczne ubezpieczenie sprzętu na wypadek kradzieży.

– Kradzieże rowerów są niestety powszechnym problemem. Z obawy przed utratą nowego roweru często nie chcemy przeznaczyć większej kwoty na jego zakup – tłumaczy Mieczysław Putkowski, dyrektor Departamentu Produktów Ubezpieczeniowych i Inwestycyjnych Credit Agricole.

We wspólnej ofercie każdy, kto sfinansuje zakup roweru kredytem ratalnym banku, może otrzymać od Link4 roczne ubezpieczenie sprzętu, bez ponoszenia dodatkowych opłat. Propozycja dotyczy każdego roweru zakupionego na raty, niezależnie od jego ceny.

– Wspólną ofertę przygotowaliśmy już rok temu i widzimy, że klienci chętnie z niej korzystają. Liczymy, że podobnie będzie w tym roku – zauważa Mariusz Rosa, dyrektor Pionu Rozwoju Biznesu i Innowacji Link4. – Nasze ubezpieczenie obejmuje przypadki utraty roweru w wyniku kradzieży z włamaniem i kradzieży zwykłej, pod warunkiem jednak, że rower był zabezpieczony łańcuchem, linką stalową lub kłódką szeklową, czyli popularnym U-lockiem – dodaje.

Ochrona zadziała także w sytuacji rabunku roweru, czyli jego utraty w związku z użyciem siły lub groźby jej natychmiastowego użycia, albo doprowadzenia do stanu nieprzytomności lub bezbronności ubezpieczonego. Ubezpieczenie roweru przy jego zakupie nie wymaga żadnych dodatkowych formalności.

Jeśli dojdzie do kradzieży – także na ulicy, np. z parkingu pod domem lub biurem – Link4 wypłaci świadczenie równe wartości roweru w chwili zakupu. Klient powinien niezwłocznie zgłosić kradzież na policji i do ubezpieczyciela. Oferta jest dostępna u partnerów ratalnych banku Credit Agricole.

(AM, źródło: Link4)

Polisy indywidualne w miejsce gwarancji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Balcia Insurance SE przestaje sprzedawać gwarancje. Teraz ma postawić na polisy indywidualne oraz sprzedaż online – wynika z informacji uzyskanych przez „Puls Biznesu”.

Według gazety, zmiana podyktowana jest tegoroczną reorganizacją modeli biznesowych oraz oferty produktowej firmy we wszystkich krajach. Transformację wymusiły zaś przeobrażenia w światowej gospodarce. Balcia nie zamierza wycofywać się z Polski, gdyż, jak twierdzi, nasz kraj jest dla niej strategicznie ważnym rynkiem. Łukasz Wawrzeńczyk, prezes Profika Broker, uważa, że zmiana strategii zakładu jest efektem tego, iż nie poradził on sobie z obsługą elektronicznych gwarancji i nie dostosował procedur do standardów polskiego rynku. „PB” zwraca uwagę, że w grudniu 2019 roku z rynku gwarancji wypadło TUW Medicum, któremu Komisja Nadzoru Finansowego cofnęła licencję na działalność. Do tego segmentu powrócił natomiast TUW „TUW”.

Więcej:
„Puls Biznesu” z 17 czerwca, Karolina Wysota „Balcia kończy z gwarancjami”:
https://www.pb.pl/balcia-konczy-z-gwarancjami-994007

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Odpowiedź resortu finansów na interpelację w sprawie likwidacji szkód

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

4 czerwca Ministerstwo Finansów (MF) udzieliło odpowiedzi na interpelację nr 5851 zgłoszoną przez posła Waldemara Sługockiego w sprawie nieprawidłowości w obszarze rynku likwidacji szkód komunikacyjnych oraz związanych z tym usług assistance.

W treści interpelacji poseł odniósł się do sygnałów o nieprawidłowościach w obszarze rynku likwidacji szkód komunikacyjnych, w tym w zakresie holowania pojazdów, parkowania czy najmu pojazdów zastępczych. W interpelacji zwrócono także uwagę na dotychczasowe wystąpienia Rzecznika Finansowego, a także raport Najwyższej Izby Kontroli z 2019 r., w którym ta ostatnia krytycznie odniosła się do postępowania zakładów ubezpieczeń.

W odpowiedzi podpisanej przez wiceministra finansów Piotra Nowaka resort pytany m.in. o działania prowadzone w zakresie regulacji rynku odszkodowań komunikacyjnych wskazał, że obecnie w Ministerstwie Sprawiedliwości (MS) trwają prace legislacyjne poświęcone zmianie przepisów art. 445–448 i art. 817 kodeksu cywilnego. Projektowane zmiany przewidują wprowadzenie „zryczałtowanego zadośćuczynienia” dla osób najbliższych poszkodowanego, który w wyniku czynu niedozwolonego poniósł śmierć lub w związku z doznanymi poważnymi obrażeniami ciała znajduje się w stanie wegetatywnym. Dodatkowo nowelizacja przewiduje wprowadzenie do kodeksu cywilnego obowiązku wypłaty uprawnionemu odsetek maksymalnych za opóźnienie w przypadku nieterminowej wypłaty odszkodowania. Obecnie resort sprawiedliwości oczekuje na wyrażenie zgody na umieszczenie projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Równolegle Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad uregulowaniem rynku najmu pojazdów zastępczych udostępnianych poszkodowanym. Pod uwagę brana jest koncepcja wprowadzenia obowiązku udostępnienia poszkodowanemu przez ubezpieczyciela pojazdu zastępczego, który posiada cechy użytkowe pojazdu uszkodzonego. Pojazd miałby zostać zapewniony na czas naprawy albo na okres niezbędny do sprzedaży i zakupu nowego samochodu w przypadku szkody całkowitej. Rozważana jest także koncepcja, w myśl której za czas, w którym zakład ubezpieczeń udostępni pojazd poszkodowanemu, zarówno odpowiedzialność ubezpieczyciela, jak i sprawcy będzie wyłączona w zakresie kosztu najmu pojazdu.

W odpowiedzi odniesiono się również do wątpliwości związanych z definicją konsumenta, która, jak przyjął Sąd Najwyższy w uchwale z 2015 r. (sygn. akt III SZP 2/15), nie obejmuje swoim zakresem poszkodowanego dochodzącego roszczeń od ubezpieczyciela w ramach odpowiedzialności z tytułu umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC. Jak wskazano w odpowiedzi na interpelację, w kwietniu MS przedstawiło propozycję zmian legislacyjnych, dotyczących art. 221 k.c. oraz art. 19 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, a także art. 4 pkt 12 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Obecnie propozycje te są analizowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W treści odpowiedzi na interpelację znalazły się także zagadnienia związane z naprawami powypadkowymi czy wprowadzeniem instytucji niezależnego rzeczoznawcy.

(AM, źródło: PIDiPO)

18,421FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie