Rozmowa z Joanną Załęską, dyrektorem Biura PPK w Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group.
Aleksandra E.
Wysocka: – W styczniu 2020 r. ruszyła druga tura wdrażania pracowniczych planów
kapitałowych, która dotyczy firm zatrudniających od 50 do 249 osób. Czy macie
duże oczekiwania biznesowe w tym segmencie?
Joanna Załęska: – W pierwszej
turze potwierdziliśmy efektywne działanie naszych procesów i systemów. Nawiązaliśmy
współpracę zarówno z dotychczasowymi klientami, jak i z tymi, którzy wcześniej
nie korzystali z oferty spółek VIG. Teraz możemy w pełni wykorzystać nasze
doświadczenia. Zarówno w drugim, jak i w kolejnych etapach, kiedy do programu
dołączają średnie i małe firmy, stawiamy na ścisłą współpracę z pośrednikami –
agentami naszych sieci własnych, a także multiagentami i brokerami. Jesteśmy
zainteresowani współpracą zarówno z naszymi obecnymi klientami, jak i firmami,
które jeszcze z oferty spółek grupy VIG nie korzystały.
Pracownicze
plany kapitałowe to dla nas element szerszej oferty, zmierzającej do
zapewnienia przedsiębiorcom optymalnej ochrony ubezpieczeniowej w wielu
obszarach i dostarczenia im rozwiązań najwyższej jakości. Nasz cel to bycie
liderem we wszystkich aspektach ubezpieczeniowych ważnych dla przedsiębiorców –
ochronie majątku, życia i zdrowia pracowników, a teraz także rozwiązań
kapitałowych.
Jak
rozplanowaliście biznesowo pierwsze półrocze 2020 r. w zakresie PPK?
–
Każdy etap to zaledwie niecałe cztery miesiące na sfinalizowanie całego procesu
uruchomienia PPK. Kluczową rolę odgrywają w nim pośrednicy. Od samego początku
prowadzimy z nimi spotkania, pokazujemy produkt, jego warunki, zaplecze
technologiczne oraz zakres wsparcia. Stawiamy na bardziej efektywne spotkania w
małych grupach, co pozwala na bezpośrednią wymianę informacji. Po nich
przychodzi kolej na wsparcie pośredników w spotkaniach z pracodawcami.
Czym wyróżnia się
oferta Compensy?
–
W ramach PPK Compensy pracownik otrzymuje dodatkowe ubezpieczenie na życie i od
ciężkiego inwalidztwa w następstwie nieszczęśliwych wypadków, bez ponoszenia
dodatkowych kosztów. Ale to nie jest jedyny wyróżnik oferty PPK Compensy. Klienci
doceniają nasze bogate doświadczenie w prowadzeniu spotkań i negocjacji z
pracownikami, które zdobyliśmy dzięki pracy przy ubezpieczeniach grupowych.
Ponadto
pracodawcy oczekują od nas wsparcia technologicznego i merytorycznego przy
wdrażaniu PPK i my im je dajemy. Dla wielu z naszych pośredników, szczególnie
brokerów, ważne jest też, że jesteśmy jedynym zakładem ubezpieczeń spośród
wszystkich instytucji oferujących PPK.
O co pytają
pośrednicy w związku z PPK?
–
Podobnie jak pracodawcy, pośrednicy pytają o zakres możliwego wsparcia. Dostajemy
także sporo zapytań o integrację systemów kadrowo-płacowych. Dużym uznaniem
zarówno pośredników, jak i pracodawców cieszy się przygotowany przez nas
materiał edukacyjnyw wersji elektronicznej i drukowanej, pokazujący wdrożenie
PPK krok po kroku.
Jakie cele
biznesowe postawiliście sobie w II turze PPK?
–
Pierwszoplanowym celem jest dotarcie z informacją o PPK do wszystkich naszych
klientów pozostałych linii biznesowych. Chcemy im zapewnić całościową obsługę
potrzeb ubezpieczeniowych, w tym również PPK. Oczywiście mamy też swoje cele
liczbowe, których realizacja pozwoli nam zająć pozycję znaczącego gracza na
rynku PPK.
Co jest
największym wyzwaniem?
– Po pierwsze czas, po drugie duża liczba podmiotów zobowiązanych do wprowadzenia pracowniczych planów kapitałowych, a my nie zamierzamy rezygnować z naszych wysokich standardów wdrożenia PPK. Warto nie czekać z wyborem instytucji finansowej i samym wdrożeniem programu na ostatnią chwilę, ponieważ im więcej mamy czasu, tym większego wsparcia możemy udzielić pośrednikom w skutecznym przeprowadzeniu całego procesu u klienta. Ten czas jest potrzebny na przeprowadzenie spotkań z pracownikami, integrację i przetestowanie systemów. W naszym rozwiązaniu pracodawca może użyć platformy testowej i warto z tej opcji skorzystać.
Każdy pracodawca jest
zobowiązany wdrożyć PPK i może to zrobić w ostatniej chwili, pod presją czasu,
albo na spokojnie, z pełnym wsparciem na każdym etapie procesu. Dlatego ważne jest
też, by pośrednicy nie zwlekali z rozmową o PPK ze swoimi klientami. Dzięki
temu mają szansę dobrze przygotować się do wdrożenia programu.
Jakie macie
wnioski po pierwszym etapie?
–
Ważne jest, abyśmy skupili się na budowaniu zaufania pracowników do nowego
rozwiązania, jakim jest PPK. Duża w tym rola akcji informacyjnych. Dlatego
ponownie skontaktowaliśmy się z klientami i wzięliśmy udział w spotkaniach z
pracownikami. Przypomnieliśmy o korzyściach, jakie niesie PPK. Dzięki temu aż 2
tys. pracowników zmieniło swoją wcześniejszą decyzję i przystąpiło do programu.
To najlepszy dowód na to, że rzetelnie prowadzone działania informacyjne dają
im możliwość przemyślanego podejmowania decyzji.
PPK
mają w założeniu podnieść nasze bezpieczeństwo finansowe, a mało kogo stać na
to, by nie oszczędzać z myślą o przyszłości. Dlatego warto o tym przypominać
tak, aby rzetelna informacja o PPK dotarła do wszystkich osób objętych
programem.
Dziękuję za
rozmowę.
Aleksandra E.
Wysocka