Blog - Strona 352 z 1533 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 352

Europa: Lasy płoną i będą płonąć

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Sezon rozprzestrzeniających się pożarów w 2023 r. w Europie należał do najgorszych w XXI w. Spustoszonych przez pożary zostało ponad pół miliona hektarów – podano w raporcie na temat pożarów lasów w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Płn. sporządzonym przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej.

Trzy najgorsze lata pod względem sumarycznego obszaru dotkniętego pożarami według Europejskiego Systemu Informacji o Pożarach Lasów (EFFIS) to 2017 (988 427 ha), 2022 (837 212 ha) i 2007 (588 388 ha). Pożary uległy intensyfikacji latem 2023 r., dotykając głównie region śródziemnomorski. Grecja (okolice Alexandroupoli) doświadczyła największego pojedynczego zdarzenia tego typu, jakie wystąpiło w Europie od lat 80. XX w.

Zmiany klimatyczne powodują, że pożary coraz częściej obejmują obszary, które w przeszłości nie były uważane za szczególnie podatne na to ryzyko. Zgodnie z opublikowaną w marcu oceną europejskiego ryzyka klimatycznego sytuacja najprawdopodobniej będzie się pogarszać.

Wstępne dane za I kw. 2024 r. pokazują niemal podwojenie przeciętnej liczby pożarów, choć nie przekłada się to na wielkość spalonego obszaru. Według raportu skutkiem pożarów jest emisja ok. 20 megaton CO2, równoważna 1/3 ilości emitowanej przez międzynarodowy transport lotniczy w UE w ciągu roku.

(AC, źródło: Reuters)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 17/2024

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Karuzela menedżerska na pełnych obrotach – str. 2
  • Marek Twardowski, Warta: Klienci obawiają się o swoje zdrowie – str. 3
  • InterRisk: W dobrym Towarzystwie na lata – str. 5
  • Doroczny kongres sprzedaży Nationale-Nederlanden – str. 6
  • Tomasz Libront: Polski rynek ubezpieczeń musi mieć strategię dla projektów atomowych – str. 9
  • PIU: Niemal pięć milionów Polaków pod ochroną polis zdrowotnych – str. 10
  • PIU: Bancassurance wraca na ścieżkę wzrostu – str. 12
  • Łukasz Domański, Carsmile: Nowe i używane auta można wygodnie kupić i sfinansować online – str. 13
  • EIOPA podsumowuje pierwszy rok MSSF 17 – str. 14
  • Rankomat: Blisko milion kierowców złapanych przez fotoradary w 2023 r. – str. 17
  • Marcin Kowalik: Wyniki ankiety, czyli jak Polacy kupowali ubezpieczenia na życie w 2023 r. – str. 18
  • Michał Ryszka, IBiMS: Co słychać w ubezpieczeniach zdrowotnych? – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Kiedy wystąpiło poważne zachorowanie? – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Rower i polisa, czyli połączenie idealne – str. 21
  • Adam Kubicki: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją w sprzedaży – str. 22
  • Małgorzata Kulik: Podstępna gościnność – str. 22
  • Warta: Spojrzenie na ryzyko branży spożywczej – str. 24

Natalia Szafrańska-Klyszcz w zarządzie UNIQA Automotive

0
Natalia Szafrańska-Klyszcz

Natalia Szafrańska-Klyszcz została nową członkinią zarządu UNIQA Automotive. W ramach swoich obowiązków odpowiada za biznes leasingowy i brokerski, który dotychczas był rozwijany w Pionie Sprzedaży – Sieć Franczyzowa i Sieci Partnerskie UNIQA.

– Łącząc nasze kompetencje z różnych obszarów, będziemy mogli wspólnie wprowadzać rozwiązania ubezpieczeniowe, które dotyczą relatywnie nowych aut. Większość z nich jest właśnie ubezpieczana za pośrednictwem sieci dealerskich i firm leasingowych często przy udziale brokerów. Wieloletnie doświadczenie Natalii w tym obszarze z pewnością przyniesie wiele wymiernych korzyści. Jestem pewien, że wspólnie zapewnimy solidną ofertę, wsparcie oraz rozwiązania techniczne potrzebne do zdobycia silnej pozycji UNIQA w segmencie nowych aut – mówi Michał Gomowski, prezes UNIQA Automotive.

Prezes podkreśla, że zmiana w strukturze oraz wynikająca z niej synergia działań sprzedażowych i leasingowych umożliwi jeszcze szybszy rozwój spółki we wspomnianych kanałach.

– Bardzo się cieszę, że dołączam do zarządu UNIQA Automotive. Dziękuję Marcinowi Nedwidkowi oraz Michałowi Gomowskiemu za zaufanie. Jestem przekonana, że wiedza, doświadczenie i zaangażowanie kompetentnych zespołów, jak i sama synergia pozwolą nam na efektywniejsze zarządzanie sprzedażą oraz sprawniejsze budowanie percepcji marki UNIQA wśród partnerów i klientów, co z kolei przełoży się na skokowy wzrost sprzedaży i zajęcie topowej pozycji UNIQA w rynku leasingowym i dealerskim – komentuje Natalia Szafrańska-Klyszcz.

Natalia Szafrańska-Klyszcz ma ponad 13-letnie doświadczenie w branży ubezpieczeniowej. Zadebiutowała w Liberty Ubezpieczenia, które potem weszło w skład AXA Ubezpieczenia. Obecnie w UNIQA odpowiedzialna jest za rentowny rozwój sprzedaży w sieciach dealerów aut używanych i leasingach. Funkcję członkini zarządu w działającej od początku roku spółce UNIQA Automotive, która pod kierownictwem Michała Gomowskiego rozwija ofertę ubezpieczeniową zakładu w branży dealerskiej dla posiadaczy nowych pojazdów oraz sprzedaż przez leasingi, także przy udziale brokerów, pełni od kwietnia 2024 r.

W zarządzie UNIQA Automotive zasiadają obecnie Michał Gomowski, prezes, oraz Natalia Szafrańska-Klyszcz, członkini zarządu.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Jarosław Kretkiewicz nowym CRO Allianz Polska

0
Jaroslaw Kretkiewicz

Jarosław Kretkiewicz objął funkcję Chief Risk Officera w Allianz Polska, kierując zarazem pracami Departamentu Zarządzania Ryzykiem. Pełniący poprzednio tę funkcję Tomasz Kryłowicz przechodzi do globalnych struktur Allianz Partners.

Jarosław Kretkiewicz związany jest z Allianz Polska (wcześniej z Avivą) od 2014 roku. Zdobywał doświadczenie w różnych obszarach biznesowych, głównie finansowych. Pracę rozpoczął od udziału we wdrożeniu Solvency II, by potem dołączyć do zespołu sprawozdawczości grupy, gdzie zajmował się również wdrażaniem systemu zarządzania ryzykiem operacyjnym we wszystkich spółkach grupy Aviva. W 2019 roku dołączył do zarządu Aviva PTE jako CFO, a po połączeniu z PTE Allianz objął stanowisko doradcy zarządu Allianz Polska. Wcześniej związany był z Deloitte oraz EY. Posiada uprawienia biegłego rewidenta oraz jest członkiem brytyjskiego stowarzyszenia ACCA.

(AM, źródło: LinkedIn)

Chmurowa podróż przy śniadaniu z Britenet

0
Źródło zdjęcia: Britenet

24 kwietnia w Warszawie odbędzie się chmurowe śniadanie biznesowe Britenet zatytułowane „Data driven organisation. Droga ubezpieczyciela do chmury”. Podczas spotkania jego uczestnicy będą rozmawiać na temat najnowszych rozwiązań i doświadczeń związanych z podróżą do chmury. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas wydarzenia uczestnicy będą mieli okazję wysłuchać następujących prezentacji ekspertów:

  • Journey to Cloud: nowoczesne środowisko analityczne w chmurze – Łukasz Michalczyk z LINK4
  • Tworzenie nowoczesnej instytucji ubezpieczeniowej zintegrowanej z chmurą i AI – Marcin Grabowski z Beesafe
  • Pierwsi w Chmurze – Tomasz Tyrkin z ERGO Hestii
  • Chmura to biznes: Bezpieczeństwo i zapewniona wysoka dostępność dla sprzedaży – Łukasz Białous z ERGO Hestii
  • Chmura to zespół: Jak budowaliśmy zaangażowany zespół w ramach centrum kompetencji cloud – Dariusz Zaparucha z ERGO Hestii

Podczas spotkania wystąpią również eksperci Britenet i Microsoft:

  • Hurtownia danych w chmurze: Jak złagodzić ból wdrożenia? – Łukasz Nienartowicz z Britenet
  • Jak branża ubezpieczeniowa odkrywa potencjał ukryty w danych – Jacek Baranczuk z Microsoft

Chmurowe śniadanie biznesowe jest okazją do wymiany doświadczeń i merytorycznej rozmowy na temat wyzwań związanych z chmurą. Britenet zaprasza wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby porozmawiać w gronie ubezpieczeniowych CIO i CTO oraz dyrektorów odpowiedzialnych za tematykę chmurową.

Liczba miejsc jest ograniczona, a rejestracja zostanie zamknięta 22 kwietnia.

Szczegółowa agenda oraz formularz rejestracyjny

AW, am

Przedmiot (nie)obowiązkowy

0
Grzegorz Piotrowski

Dorosłym potrzebna jest przynajmniej podstawowa wiedza o finansach: o kredytach lub innych usługach bankowych, produktach oszczędnościowych, inwestycyjnych czy emerytalnych oraz ubezpieczeniach.

Jeżeli dorośli nie zdobyli wiedzy o finansach, będąc jeszcze młodymi ludźmi, muszą przyswoić ją teraz. A co z nastolatkami, które za kilka lat wejdą w dorosłość?

Nauka w szkole, podstawowej czy średniej, polega na zdobywaniu wiedzy, która nie powinna okazać się w przyszłości do niczego niepotrzebną teorią. Byłoby dobrze, aby ze zdobytych informacji i również praktycznych umiejętności młodzi ludzie mogli skorzystać, kiedy przyjdzie im się mierzyć z problemami dorosłego życia. A jednym z nich może być kwestia niezwykle istotna, bo dotycząca ich pieniędzy w przyszłości – czyli kredytów, oszczędności, funduszy oraz ubezpieczeń. O tych ostatnich młodzież wie raczej niewiele.
Trzecia już edycja Ogólnopolskiej Szkolnej Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej organizowana przez multiagencję Unilink to nie tylko sposób na promocję ubezpieczeń, ale przede wszystkim próba pokazania młodym ludziom, w jaki sposób polisa może pomóc w codziennym życiu. Uczniowie mają szansę przekonać się, że ubezpieczenia nie są tak trudnym tematem, jak może się na pierwszy rzut oka wydawać, a zdobycie wiedzy na ten temat może pomóc, kiedy trzeba będzie samodzielnie zadbać o siebie oraz innych.

Jako organizator Ogólnopolskiej Szkolnej Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej jesteśmy zadowoleni z rosnącej popularności tej inicjatywy wśród młodzieży ze szkół podstawowych. Widzimy to po dynamice zgłoszeń do bieżącej edycji. W ciągu dwóch minionych lat w naszej Olimpiadzie wzięło udział 680 uczniów. Dla Unilink jest to sygnał, że wiedza z zakresu ubezpieczeń także może być interesująca dla młodych – mówi Agnieszka Błoch, dyrektorka Departamentu Marketingu i PR w Unilink SA.

Inicjatywa Unilink jest być może jedyną szansą, aby uczniowie zdobyli teoretyczne i praktyczne umiejętności radzenia sobie z ważnym elementem osobistych finansów, jakim są ubezpieczenia. Jeżeli teraz zrozumieją sens ich działania i korzyści, jakie mogą przynieść, to za kilkanaście lat bez problemu będą w stanie znaleźć odpowiednie rozwiązania chroniące ich życie, majątek czy zdrowie wśród dużej liczby ofert dostępnych na rynku.

Jeżeli jeszcze zrozumieją, czym jest oszczędzanie i jak ważne są produkty bankowe, to bez problemu będą w stanie zapanować nad własnymi finansami, kiedy nie będą już otrzymywać kieszonkowego, ale zaczną zarabiać własne pieniądze.

Szkoda tylko, że inicjatyw takich jak proponowana przez Unilink wciąż na rynku brakuje.

W podstawie programowej dla szkół podstawowych trudno szukać konkretnych wskazań w obszarze szerzenia wiedzy czy nawet świadomości ubezpieczeniowej. Nawet obszar finansów sprowadza się w praktyce chyba tylko do treści zadań z matematyki dotyczących budżetu domowego. Szkoły czy klasy o profilach ekonomicznych są dostępne dopiero od średniego poziomu kształcenia, ale nawet tam brak jest kierunków ubezpieczeniowych.

Pocieszający jest fakt, że rynek to zauważył i sam zaczął wdrażać działania zmieniające ten stan. Z promowania zagadnień finansowych znane są od kilku lat aplikacje bankowe dla dzieci i młodzieży, w ramach których poprzez rywalizację uczą się zarządzania swoim budżetem. Dostępne są też konta bankowe i karty płatnicze dla dzieci. Z kolei kampania ubezpieczeniowa skierowana wprost do dzieci, którą możemy pamiętać, to charakterystyczne „Niestraszki” od PZU.

Jestem zdania, że każda inicjatywa w tym zakresie jest obecnie potrzebna. Unilink dokłada swoją cegiełkę poprzez udostępnienie agentom gotowych materiałów i skryptów, pozwalających na przeprowadzenie lekcji ubezpieczeniowej w szkole. To materiały przygotowywane specjalnie pod kątem Ogólnopolskiej Szkolnej Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej. Tylko tyle i aż tyle – uważa Agnieszka Błoch.

Grzegorz Piotrowski

gpiotrowski@o2.pl

Na czym polega kompleksowy model sprzedaży

0
Adam Kubicki

Jednym z najważniejszych zagadnień w sprzedaży jest pytanie: Co zrobić, żeby klient wybrał moje usługi, a nie mojej konkurencji? Sprzedawcy odnoszący największe sukcesy, bez względu na firmę i liczbę lat w branży, stopniowo przechodzą na coś, co nazywam kompleksowym modelem sprzedaży.

Ten styl działania można przedstawić jako trójkąt postawiony na jednym z wierzchołków i podzielony na cztery części. Najwyższy poziom, stanowiący 40% trójkąta, to budowa zaufania. Zaufanie jest spoiwem łączącym relacje. Wystarczy, że zastanowisz się nad swoim życiem, aby zrozumieć, że ludzie, którzy są dla ciebie najważniejsi, są jednocześnie tymi, którym ufasz najbardziej.

Bez zaufania nie można mówić o budowaniu jakiejkolwiek relacji biznesowej, dlatego też to właśnie ono stanowi aż 40% modelu. Podstawą budowania zaufania jest koncentracja na potrzebach klienta i unikanie myślenia tylko własnymi korzyściami.

Drugim elementem kompleksowego modelu sprzedaży, obejmującym 30%, jest właściwa identyfikacja potrzeb. Im większe wykażesz zainteresowanie potrzebami klienta, tym bardziej będzie ci on ufał i wierzył. Im więcej zadasz pytań i uważniej wysłuchasz odpowiedzi, tym bardziej się przed tobą otworzy i da ci więcej informacji, na podstawie których będziesz mógł przedstawić naprawdę korzystną rekomendację.

Zasada brzmi: brak właściwej kolejności działań uniemożliwia przeprowadzenie sprzedaży. Nawet jeśli wszystko zrobisz właściwie, ale w złej kolejności, nie uda ci się doprowadzić transakcji do końca. Młodzi, niedoświadczeni sprzedawcy często naruszają właśnie tę zasadę. Gdy spotykają się po raz pierwszy z klientem, przedstawiają się i natychmiast zaczynają mówić o swoim produkcie lub usłudze. Zamiast serii uporządkowanych pytań, które pozwoliłyby im zrozumieć potrzeby klienta, zaczynają od zachwalania swojej oferty lub firmy, którą reprezentują. W rezultacie ich klienci często zaczynają mieć się na baczności lub całkowicie wycofywać.

Trzecią częścią kompleksowego modelu sprzedaży jest prezentacja produktu lub usługi. Ważne jest, aby starannie dopasować cechy produktu lub usługi do tego, co przed chwilą usłyszałeś od klienta. Mówisz tylko o tym, co go interesuje i jest dla niego ważne. Musisz zaprezentować mu rozwiązanie jego problemów i przekonać go, że twoje rozwiązanie pasuje mu jak ulał. Mówisz więc: „Wspomniał pan, że macie taką to a taką potrzebę lub troskę. To ubezpieczenie doskonale zaspokaja tę potrzebę w następujący sposób”.

Wiadomo z doświadczenia, że gdy przestaje się mówić o tym, co jest ważne dla klienta, zaczynają się obiekcje. Tak długo, jak długo odnosisz się bezpośrednio do słów klienta – jego potrzeb i problemów – klient będzie słuchał cię z pełną uwagą.

W komunikacji obowiązuje następująca zasada: Ludzie nie dyskutują z własnymi danymi. Jeśli mówisz o swoim rozwiązaniu z własnego punktu widzenia, twój rozmówca może się z tobą nie zgadzać. Jeśli jednak będziesz przytaczał słowa i argumenty klienta, to nie będzie on mógł z tobą polemizować. Klienci uwielbiają słyszeć swoje własne myśli i spostrzeżenia potwierdzane przez tak doświadczonego i inteligentnego sprzedawcę jak ty.

Czwartym elementem kompleksowego modelu sprzedaży, reprezentowanym przez sam czubek na dole odwróconego trójkąta, jest potwierdzanie lub zamykanie transakcji. Na szczęście, jeśli udało ci się zbudować wysoki poziom zaufania poprzez skoncentrowanie się na potrzebach klienta, a następnie pokazałeś, w jaki sposób możesz zaspokoić te potrzeby, zamknięcie transakcji jest już zazwyczaj dość łatwe. Czasem jest wręcz naturalną konsekwencją rozmowy.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Wykolejenie pociągu i ryzyka kolejowe

0
Źródło zdjęcia: Premium English

Derailment to słówko oznaczające między innymi wykolejenie pociągu. Jego znajomość przydaje się w różnych sytuacjach.

W branży ubezpieczeniowej słówko jest przydatne zwłaszcza podczas omawiania ryzyk kolejowych.

In case of tank cars carrying flammable substances, the risk of derailment should be limited to an absolute minimum.

Poor track condition resulted in a derailment of two wagons.

(Zły stan torów stał się przyczyną wykolejenia dwóch wagonów).

Czasownik to derail oznacza:

  • Wykoleić się (o pociągu):

The train derailed in the early hours of the morning.

  • Zakłócać przebieg (na przykład projektu lub negocjacji):

The project derailed due to inadequate funding.

(Przebieg projektu został zakłócony ze względu na niewystarczające fundusze).

Let’s not allow this conflict to derail our negotiations.

(Nie pozwólmy, aby ten konflikt zakłócił nasze negocjacje).

Podobnie (choć nieco inaczej) jak w języku polskim, czasownik to derail może być użyty w sposób metaforyczny. Po polsku mówimy o kimś, że się kompletnie ‘wykoleił’, choć faktycznie to określenie już chyba wychodzi z użycia. Natomiast po angielsku można powiedzieć:

After the diagnosis, his life completely derailed.

(Po diagnozie jego życie zupełnie się posypało – dosłownie „wypadło z torów”). 

Na szczęście po wszelkiego rodzaju wykolejeniach zarówno język polski, jak i angielski daje nadzieję na powrót spraw do normy:

We just need a little effort to put everything back on rails again.

(Potrzebny jest tylko mały wysiłek, by wszystko skierować z powrotem na właściwe tory).

Małgorzata Kulik
trenerka umiejętności językowych dla branży ubezpieczeń i reasekuracji
office@premium-english.pl
www.premium-english.pl

SAS rozszerza ofertę o karty modeli i usługi zarządzania AI

0
Źródło zdjęcia: Canva

SAS wprowadza na rynek nowe produkty i usługi, które usprawnią zarządzanie sztuczną inteligencją i umożliwią budowanie wiarygodnych i transparentnych modeli. Karty modeli i nowe usługi AI Governance Advisory pomogą organizacjom poruszać się w dynamicznie zmieniającym się krajobrazie sztucznej inteligencji, ograniczając ryzyko i pomagając im pewniej realizować swoje cele z zakresu sztucznej inteligencji.

Karty modeli: zapewnienie wiarygodnej AI 

Karty modeli, nowa funkcja platformy SAS Viya, są pomocą dla twórców i użytkowników w ramach całego cyklu życia AI. Począwszy od dostawców oprogramowania po zarządy firm, wszyscy będą mogli zyskać wartość z narzędzia, które obsługuje zarówno modele własne, jak i open source. 

Karty modeli AI to pojęcie związane z etyką i odpowiedzialnością w dziedzinie sztucznej inteligencji. Są rodzajem dokumentu, który opisuje m.in. charakterystykę i metodykę danego modelu sztucznej inteligencji. Celem kart jest zapewnienie przejrzystości i odpowiedzialności w stosowaniu algorytmów AI poprzez udostępnienie kluczowych informacji na temat sposobu działania danego modelu. 

Karty modeli będą udostępnione w połowie 2024 r. Platforma SAS będzie automatycznie generowała, dla zarejestrowanych modeli AI, karty zawierające informacje pochodzące bezpośrednio z produktów SAS, dzięki czemu nie będą tym obciążeni poszczególni użytkownicy.

Karty modeli będą zawierać takie informacje, jak dokładność, uczciwość i dryf, czyli spadek wydajności modelu w związku ze zmianą warunków. Uwzględnią szczegóły związane z procesami zarządzania, takie jak data ostatniej modyfikacji, autorstwo danej kontrybucji i odpowiedzialność, umożliwiając organizacjom reagowanie na nieprawidłowe zachowania modelu. W sekcji dotyczącej wykorzystania modelu znajdą się informacje o zamierzonym przeznaczeniu, ograniczeniach i przypadkach użycia wykraczających poza przewidziany zakres. 

SAS AI Governance Advisory pomogła PZU 

Wraz z popularyzacją sztucznej inteligencji klientom SAS coraz bardziej zależy na wykorzystywaniu swoich danych w sposób produktywny, a jednocześnie bezpieczny. Aby im w tym pomóc, firma uruchomiła SAS AI Governance Advisory – nową usługę dla obecnych klientów. Pomoże ona klientom zrozumieć, jak zarządzać sztuczną inteligencją w ich organizacjach.

– Nasze konsultacje z SAS na temat zarządzania sztuczną inteligencją pomogły nam zidentyfikować potencjalne słabe punkty, mogące powodować problemy dla klientów i naszej firmy – powiedział Marek Wilczewski, dyrektor zarządzający ds. Zarządzania Informacją, Danymi i Analityką Grupy PZU, która korzysta z rozwiązań SAS. – Widzimy, jak ważne jest posiadanie szerszej perspektywy, gdy rozpoczynamy projekty związane ze sztuczną inteligencją – podkreślił. 

(AM, źródło: SAS)

PPK: Blisko 25 mld zł aktywów w funduszach zdefiniowanej daty

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W Pracowniczych Planach Kapitałowych uczestniczy obecnie 3,46 mln osób z 322 tys. podmiotów, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednim miesiącem o 20 tys. osób. Liczba aktywnych rachunków PPK uplasowała się na poziomie 4,07 mln szt. – wynika z „Biuletynu miesięcznego Pracowniczych Planów Kapitałowych”, uaktualniającego dane o programie na 31 marca 2024 r.

Aktualna partycypacja w programie wynosi 46,77%, przy czym najbardziej dynamicznie rośnie w firmach zatrudniających ponad 250 osób. Tam osiągnęła ona poziom 73,44%, co oznacza wzrost m/m o 0,54%.

Wartość aktywów netto (WAN) funduszy zdefiniowanej daty zwiększyła się o 1,26 mld zł i wynosi aktualnie 24,73 mld złotych. Funduszami zarządza 17 instytucji finansowych. Średnie opłaty za zarządzanie wraz z innymi kosztami administracyjnymi lub operacyjnymi oraz kosztami transakcji wynoszą 1,11% inwestycji rocznie.

Wartość aktywów netto funduszy zdefiniowanej daty według źródła środków kształtuje się następująco: 12,66 mld zł to wpłaty uczestników (51,2%), 9,63 mld zł wynoszą wpłaty pracodawców (38,92%), a 2,44 mld zł stanowią dopłaty państwa (9,88%).

Zysk statystycznego uczestnika PPK, zarabiającego do końca 2023 r. 5300 zł i od 2024 r. 7000 zł, oszczędzającego w systemie od grudnia 2019 r., w zależności od grupy FZD wyniósł od 125% do 163%.

(AM, źródło: PFR Portal PPK)

18,459FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie