Blog - Strona 408 z 1524 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 408

Życie w Multi: Jak skutecznie sprzedawać ubezpieczenia grupowe?

0
Źródło zdjęcia: Życie w Multi

W dniach 15–16 marca w Hotelu Relax Place&Restaurant, Zegrze Południowe odbędzie się stacjonarne szkolenie z ubezpieczeń grupowych. Patronem medialnym wydarzenia organizowanego przez Życie w Multi jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas szkolenia jego uczestnicy poznają  nowe strategie, które pomogą im zwiększyć skuteczność w sprzedaży i zbudować jeszcze mocniejsze relacje z klientami. Z kolei warsztaty i ćwiczenia pozwolą uczestnikom wcielić się w sytuacje sprzedażowe i doskonalić umiejętności komunikacyjne oraz podejścia do klienta.

W trakcie szkolenia doświadczeni liderzy branży podzielą się swoją wiedzą i sukcesami, dostarczając inspirujących historii oraz praktycznych wskazówek, jak osiągnąć szczyt w dziedzinie skutecznej sprzedaży ubezpieczeń grupowych. Spotkanie będzie też dobrą okazją do nawiązania nowych kontaktów, wymiany doświadczeń oraz budowania relacji z innymi multiagentami, które mogą prowadzić do wspólnych projektów i wzajemnych korzyści.

Szkolenie jest skierowane do:

  • doradców ubezpieczeniowych, którzy chcą rozpocząć pracę z ubezpieczeniami grupowymi;
  • multiagencji, które dysponują portfelem firm i chcą wykorzystać szanse sprzedażowe;
  • pośredników, którzy chcą podnosić swoje kompetencje w zakresie skutecznej sprzedaży ubezpieczeń grupowych

Data: 15–16 marca 2024 r. Miejsce: Hotel Relax Place&Restaurant, Zegrze Południowe.

Poziom szkolenia: Początkujący i średniozaawansowany.

Czas trwania szkolenia:

pierwszy dzień – od godziny 11.00 do godziny 19.00

drugi dzień – od 9.30 do 14.00.

Maksymalna liczba uczestników: 20 osób.

Cena: 1297 zł brutto. W tym:

  • nocleg w pokoju dwuosobowym,
  • pełne wyżywienie,
  • materiały szkoleniowe.

Zapisy na szkolenie: marta@zyciewmulti.pl, pod nr telefonu 601 514 214 lub w wiadomości prywatnej na FB.

(am)

Generali i LINK4 nagrodzone w ubezpieczeniowych konkursach „Gazety Bankowej”

0
Źródło zdjęcia: LINK4

Generali Polska triumfuje w tegorocznej edycji konkursów ubezpieczeniowych „Gazety Bankowej”. Firma zdobyła pierwsze miejsce w trzech głównych kategoriach konkursowych, a prezes zarządu Generali Polska Roger Hodgkiss odebrał tytuł Ubezpieczeniowego Menedżera Roku 2023. LINK4 otrzymał natomiast wyróżnienia w kategoriach ubezpieczenia komunikacyjne oraz ubezpieczenia osobowe i majątkowe.

– Bardzo się cieszę z otrzymanych nagród. To efekt pracy naszego zaangażowanego zespołu i konsekwentnej realizacji strategii bycia partnerem na całe życie dla naszych klientów. Naszym celem zawsze było nie tylko dostarczanie klientom kompleksowej ochrony, ale także wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które usprawniają nasze procesy obsługi i likwidacji szkód, aby klient mógł otrzymać pomoc, wtedy kiedy jej potrzebuje. Te nagrody są dla nas potwierdzeniem, że idziemy we właściwym kierunku, ale jednocześnie to zobowiązanie do dalszej pracy – mówi Roger Hodgkiss.

Źródło zdjęcia: Generali

W tegorocznym konkursie Przyjazna Firma Ubezpieczeniowa Generali zwyciężyło w trzech kategoriach: ubezpieczeń komunikacyjnych, ubezpieczeń majątkowych bez motoryzacyjnych i ubezpieczeń na życie.

LINK4 wyróżniono natomiast w dwóch kategoriach: ubezpieczenia komunikacyjne oraz ubezpieczenia osobowe i majątkowe. W kategorii ubezpieczenia komunikacyjne firma zajęła drugie miejsce, a w kategorii ubezpieczenia osobowe i majątkowe – trzecie.

Nagrody z rąk redaktora naczelnego miesięcznika Macieja Wośko odebrała prezeska LINK4 Agnieszka Wrońska.

Ankiety konkursowe składały się z 51 pytań i obejmowały sześć obszarów tematycznych: ogólny, nadzorczy, wskaźnikowy finansowy i niefinansowy, wypłacalność oraz innowacje i trendy. O miejscu w rankingu decydowała suma punktów z dwóch części oceny – ankietowej oraz głosowania kapituły.

(AM, źródło: Generali)

Allianz Trade: Ocena ryzyka gospodarczego w Polsce pozostaje na średnim poziomie

0
Źródło zdjęcia: Multi AN

W pierwszej edycji „Country Risk Atlas – Atlasu Ryzyka Biznesowego Krajów” oceniającego czynniki ekonomiczne, polityczne i ESG wpływające na ryzyko braku płatności dla firm Allianz Trade podwyższył 21 ratingów ryzyka krajów i obniżył tylko 4 oceny, co wskazuje na zwiększoną odporność pomimo globalnych wstrząsów. Z analizy ubezpieczyciela wynika m.in., że najgorsze już poza Polską, ale ożywienie będzie łagodne.

W pierwszym Atlasie tendencja jest zupełnie inna niż w 2022 r., kiedy Allianz Trade podniósł tylko 8 ratingów ryzyka kraju, a obniżył 17.

– Najwięcej podwyżek odnotowano w Afryce (10), a następnie w Europie (6), podczas gdy tylko Chiny i Urugwaj odnotowały poprawę trajektorii ryzyka swoich krajów dla odpowiednio Azji i obu Ameryk – mówi Ana Boata, dyrektorka ds. badań ekonomicznych Allianz Trade.

Ogólnie rzecz biorąc, patrząc na średnią wszystkich ocen ryzyka krajów Allianz Trade, globalne ryzyko braku płatności dla firm w 2023 r. wynosi nieco powyżej 2 (średnie ryzyko), stabilne w porównaniu do 2022 r. i prawie powróciło do poziomów z 2019 r. W ujęciu regionalnym średnia ocena ryzyka w Afryce wynosi powyżej 3 (wrażliwe), podczas gdy Bliski Wschód, Ameryka Łacińska i Europa Wschodnia (w tym Rosja) są bliskie, ale poniżej 3 (wrażliwe). Azja i Pacyfik są nieco powyżej 2 (średnie), a Europa Zachodnia i Ameryka Północna są bliskie 1 (niskie).

Polska: Najgorsze za nami, ale nie będzie poprawy bez zmian

– Średnie ryzyko w Europie Środkowo Środkowo-Wschodniej nie oznacza, że nasz region jest monolitem, przeciwnie – jest dosyć zróżnicowany. Średni poziom ryzyka – podobnie jak Polska – mają kraje, w których najczęściej swoich lokalnych, sprawdzonych partnerów mają polscy przedsiębiorcy, m.in. Czechy. Tymczasem Słowenia nie musi kojarzyć się jedynie z górami i nartami, a Chorwacja tylko z wakacjami nad Adriatykiem – obydwa te kraje awansowały w naszym rankingu ryzyka (Chorwacja nawet dwukrotnie w ostatnim roku!), jest tam ono obecnie niskie, warto więc rozważyć szukanie tam ciekawych opcji biznesowych, także podczas wakacji w nich – zauważa Sławomir Bąk, członek zarządu Allianz Trade w Polsce odpowiedzialny za ocenę ryzyka.

Analitycy Allianz Trade w ocenie bieżących składowych polskiej gospodarki zauważają solidny popyt wewnętrzny, pewne środowisko biznesowe – znacznie powyżej średniej, co prawda finanse publiczne wymagają monitorowania, ale finanse zewnętrzne uległy poprawie. Puenta: „najgorsze w Polsce już za nami, ale ożywienie będzie łagodne” także z powodu fundamentalnych kwestii, takich jak tendencja do procyklicznych bodźców fiskalnych i wysokie obciążenie długiem zagranicznym.

– Jednym z rodzących obawy czynników jest też mało geograficznie zróżnicowana struktura handlu zagranicznego Polski – mówiąc wprost, jej bardzo duża koncentracja na rynkach Europy Zachodniej. W badaniu Allianz Trade kraje te mają niską ocenę ryzyka, z czego polscy przedsiębiorcy korzystali w ostatnich latach. Warto jednak obecnie zdawać sobie sprawę, iż dynamika wzrostu strefy euro będzie w najbliższych miesiącach, a nawet kwartałach niska – dynamiczne wzrosty będą w innych regionach, w tym w Afryce i w Azji, a także w Ameryce Północnej. Zachęcam polskich menedżerów i przedsiębiorców do zapoznania się z naszym atlasem ryzyka – w ten sposób szukania ciekawych destynacji dla wzrostu swojego biznesu – podsumowuje Sławomir Bąk.

(AM, źródło: Multi AN)

Günter Geyer przewodniczącym rady nadzorczej VIG tylko do maja

0
Günter Geyer

Przewodniczący rady nadzorczej Vienna Insurance Group Günter Geyer poinformował 31 stycznia, że będzie pełnić swoją funkcję tylko do końca obecnej kadencji. Jego mandat wygasa 24 maja wraz z podjęciem przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie uchwały w sprawie roku obrotowego 2023.

Günter Geyer odegrał kluczową rolę w rozwoju VIG jako wiodącej grupy ubezpieczeniowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Wybór nowego przewodniczącego nastąpi na inauguracyjnym posiedzeniu RN po majowym Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu.

(AM, źródło: VIG)

Rusza Centrum Kompetencyjne UNIQA dla firm działających transgranicznie

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

UNIQA uruchamia w Polsce Centrum Kompetencyjne dla 15 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w których działa ubezpieczyciel. Nowa jednostka zajmie się ujednoliceniem oferty ubezpieczeniowej dla firm w oparciu o doświadczenia UNIQA Polska.

Centrum Kompetencyjne UNIQA powstało z myślą o firmach z rynków Europy Środkowej i Wschodniej chcących ubezpieczyć ryzyka związane z działalnością międzynarodową. Programy międzynarodowe będą oferowane przez UNIQA Polska w odpowiedzi na zapytanie ofertowe otrzymane od lokalnej spółki grupy i współpracujących z nią brokerów.

– Od wielu lat widzimy duży potencjał wzrostu w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych dla klientów korporacyjnych, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie liczba przedsiębiorstw stale rośnie. Wielu z nich decyduje się nawet na działalność poza granicami swojego kraju. Bazując na naszym ogromnym doświadczeniu, możemy zapewnić wystandaryzowane oferty dokładnie odpowiadające potrzebom międzynarodowych klientów – mówi Wolfgang Kindl, członek zarządu ds. klientów i rynków międzynarodowych UNIQA.

– Cieszymy się, że doświadczenie UNIQA Polska zostało docenione w Grupie, bo niewątpliwie mamy wiedzę i narzędzia, by profesjonalnie i skutecznie obsługiwać międzynarodowe programy ubezpieczeniowe. Wiedzą to też nasi partnerzy, z którymi stawiamy na wysoką jakość współpracy. Dzięki ujednoliceniu oferty i procesu jesteśmy w stanie jeszcze lepiej zaopiekować się naszymi klientami – podkreśla Adam Łoziak, członek zarządu ds. klientów korporacyjnych i mieszkalnictwa UNIQA Polska.

Program międzynarodowy jest negocjowany indywidualnie i dostosowany do potrzeb klienta, z uwzględnieniem specyfiki jego działalności, wartości majątku, terytorium, struktury, a także przepisów obowiązujących w danym kraju.

– Programem międzynarodowym ze strony klienta zarządza spółka matka, co jest znacznie łatwiejsze niż pozyskiwanie ubezpieczenia odrębnie przez każdą spółkę zależną. Takie rozwiązanie pozwala lepiej kontrolować ryzyko w grupie oraz zapewnia jednolity standard ochrony wszystkim spółkom z grupy. Co ważne, każda spółka zależna może uwzględnić w ubezpieczeniu lokalne wymogi, które są najczęściej uwarunkowane miejscem prowadzenia działalności. Centrum Kompetencyjne ułatwia też koordynację likwidacji szkód w przypadku międzynarodowych łańcuchów dostaw, a także wypełnianie obowiązków podatkowych i prawnych, związanych z ubezpieczeniami we wszystkich krajach, w których firma prowadzi działalność – wyjaśnia Piotr Wójcik, dyrektor zarządzający Pionu Rozwiązań dla Klienta Korporacyjnego UNIQA Polska.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Bot wesprze Trasti w sprzedaży i obsłudze polis

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z informacji uzyskanych przez cashless.pl wynika, że w perspektywie najbliższych tygodni Trasti uruchomi bota konwersacyjnego, umożliwiającego zakup ubezpieczenia. W przyszłości chatbot ma również zyskać funkcjonalność odpowiadania na pytania na temat zakresu OWU.

Bot oparty na silniku ChatGPT ma działać w ramach komunikatora Messenger. Podczas czatu użytkownik będzie mógł wybrać zakres polisy, zawrzeć umowę ubezpieczenia i opłacić składkę. Serwis przypomina, że Trasti już używa dwóch innych botów – jeden analizuje umowy kupna-sprzedaży przesyłane przez klientów, pozyskując z nich dane, a następnie przypisując je do konkretnej polisy, natomiast drugi pomaga w analizie zdjęć pojazdów zgłaszanych do AC.

Więcej:

cashless.pl z 30 stycznia, Ida Krzemińska-Albrycht „Trasti wytrenowało boty do sprzedaży i obsługi ubezpieczeń. Klient będzie mógł kupić polisę na czacie”

(AM, źródło: cashless.pl)

Na Dzień Ubezpieczenia Samochodu PIU przypomina o bezpieczeństwie na drodze

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

1 lutego to Dzień Ubezpieczenia Samochodu, ustanowiony w celu podniesienia świadomości, jak ważne są ubezpieczenia pojazdu. Dlatego Polska Izba Ubezpieczeń wraz z Policją przypominają, że bezpieczeństwo na drogach w dużej mierze zależy od samych kierowców.

Ubezpieczenia komunikacyjne w Polsce

Według danych PIU na koniec III kwartału 2023 r. liczba aktywnych obowiązkowych polis OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wynosiła ponad 27,7 mln szt. W tym okresie ubezpieczyciele zlikwidowali blisko 826 tys. szkód z OC, zaś średnia wartość szkody wynosiła ok. 9,5 tys. zł. W ciągu 10 lat z tego typu polis wypłacono łącznie 86,6 mld zł, a liczba szkód wyniosła prawie 11,6 mln (blisko 3,7 tys. dziennie). Suma składek OC za ostatnią dekadę to 133 mld zł, a średnia składka za OC ppm w Polsce to 510 zł (po III kw. 2023 r.).

W Polsce na 4 polisy OC przypada zaledwie jedna autocasco. Po trzech kwartałach 2023 r. liczba aktywnych umów AC wynosiła ok. 7,3 mln szt., zaś zlikwidowanych szkód – 590 tys. W ciągu ostatnich 10 lat łączny przypis z AC uplasował się na poziomie 84 mld zł, z czego na poczet szkód wypłacono prawie 52 mld zł. W tym okresie ubezpieczyciele pomogli kierowcom w prawie 8 mln spraw (średnio ponad 2 tys. zdarzeń dzienni)e. Statystyczna wysokość szkody z AC opiewała na kwotę ponad 9 tys. zł.

(Nie)bezpieczeństwo na polskich drogach

Statystyki PIU pokazują, że 96% polskich kierowców określiło swoje umiejętności prowadzenia pojazdu jako dobre, zaś 82% jest zdania, że wykonując manewry, zawsze bezbłędnie ocenia sytuację na drodze. Jednocześnie 52% uważa, że można jeździć szybko i bezpiecznie, a 53% że doświadczeni kierowcy mogą poruszać się pojazdem z dużą prędkością, nie doprowadzając do wypadków.

– Wypadki i kolizje powodują szereg często tragicznych konsekwencji, z czego doskonale zdają sobie sprawę Polacy. Według badania PIU „Mapa ryzyka Polaków” z 2022 r. niemal 70% ankietowanych obawia się wypadku samochodowego, a ponad 50% uważa go za prawdopodobny w swoim życiu. To ryzyko niezmiennie od trzech edycji badania pojawia się w zestawieniu 10 największych obaw. Mamy jednak na nie największy wpływ – na drodze wiele zależy od naszego zachowania. Brawura i zbytnia pewność siebie tu nie pomagają – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

– Liczba wypadków w Polsce od kilku lat spada. Wpływa na to wiele czynników – w tym także bardziej surowy sposób karania za poważne przewinienia oraz wyższe sankcje dla recydywistów, ale także m.in. technologia – samochody są coraz bezpieczniejsze. Widzimy ogromną poprawę, ale nie ustawajmy w wysiłkach, by statystyki wypadkowe były jeszcze lepsze – dodaje nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Raport Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji obejmujący 2022 r. mówi o ponad 21,3 tys. wypadków drogowych, w których zginęło prawie 1,9 tys. osób, a ponad 24,7 tys. zostało rannych.

Realna stłuczka – cyfrowe oświadczenie

Trwają prace zmierzające do zapewnienia kierowcom dodatkowego ułatwienia związanego z opisywaniem kolizji. W aplikacji mObywatel zostanie dodana funkcja cyfrowego potwierdzenia zdarzenia drogowego w postaci elektronicznej wersji wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym. Ułatwi to wymianę danych pomiędzy uczestnikami zdarzenia. Nad rozwiązaniem aktualnie pracuje Centralny Ośrodek Informatyki, Polska Izba Ubezpieczeń, przedstawiciele zakładów ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Coraz więcej Polaków korzysta z elektronicznej wersji dokumentów i aplikacji mObywatel, co sprzyja budowaniu dodatkowych funkcjonalności i zwiększa szansę ich spopularyzowania.

– Cyfrowy świat wymaga cyfrowych rozwiązań. Chcemy, żeby aplikacja była wygodna i funkcjonalna dla uczestników zdarzenia. Dzięki niej zgłaszanie szkody będzie jeszcze prostsze. Kierowcy będą mieli gotowy cyfrowy dokument, który będą mogli szybko przekazać ubezpieczycielowi. To uruchomi likwidację szkody, dzięki czemu kierowcy szybko skorzystają z profesjonalnej pomocy. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od dostępnych rozwiązań najpierw musimy pomóc ewentualnym poszkodowanym i zminimalizować ryzyko kolejnych kolizji – zaznacza Jan Grzegorz Prądzyński.

Autocasco równie ważne

Inne kategorie ryzyka to uszkodzenia czy kradzieże pojazdów. Według danych Policji w 2023 r. ujawnionych zostało ponad 10 tys. kradzieży – to wzrost o blisko 36% r/r.

– Liczba umów autocasco rośnie, a więc rośnie świadomość Polaków, że warto chronić swój majątek, zwłaszcza że samochody bardzo drożeją. W ostatnich latach rosła liczba szkód związanych z gwałtowną pogodą – powodziami błyskawicznymi, wichurami – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

(AM, źródło: PIU)

NAU Mobile to poszerzona oferta, kompleksowe rozwiązania

0

Nauczycielska Agencja Ubezpieczeniowa rozpoczyna rok z nowymi pomysłami i poszerzoną ofertą telefonii komórkowej, która uzupełni wachlarz benefitów oferowanych dotychczasowym i nowym klientom firmy.

Firma NAU, oprócz pakietów ubezpieczeniowych najlepszych towarzystw, proponuje szeroki wachlarz usług finansowych oraz usługi telefoniczne NAU Mobile.

Choć jesteśmy agencją ubezpieczeniową, w swojej ofercie posiadamy nie tylko ubezpieczenia – mówi Adam Rowicki, prezes NAU. – Zapewniamy naszym klientom bezpieczeństwo finansowe i uzupełniamy ofertę usługami, które znacząco poprawiają jakość ich życia.

Oferta standardowa

Dotychczasowe pakiety abonamentu telefonicznego – Różowy i Niebieski – były skierowane do klientów, dla których priorytetem jest oferta przystępna cenowo. Za 19,80 zł można mieć nielimitowane rozmowy i SMS do wszystkich sieci oraz 10 GB internetu, a za 24,50 zł oferta powiększona jest o dodatkowe 15 GB. Ponadto każdy pracownik oświaty i sfery budżetowej otrzymuje comiesięczny rabat 5 zł.

To faktycznie jedna z najtańszych ofert na rynku, a za jego ogólnopolski zasięg odpowiada operator sieci Plus. Obecnie propozycja została uzupełniona o pakiety skierowane do klientów zdecydowanie bardziej wymagających.

Zdecydowaliśmy się na rozszerzenie oferty NAU Mobile o dwa nowe pakiety, z siecią 5G – podkreśla Aldona Sobczak, dyrektorka działu sprzedaży i obsługi klienta. – Chcemy, aby nasze rozwiązania były nie tylko praktyczne, ale także nowoczesne, co znacząco poprawi komfort korzystania z naszych usług.

Nowa oferta

Pakiety – Złoty i Platynowy – zapewniają dostęp do niezawodnej sieci 5G, a także gwarantują szybszy transfer danych, więcej gigabajtów, stabilniejsze łącze oraz lepszą jakość połączeń. Dodatkowo, w ramach pakietów można korzystać z VoLTE, co poprawia szybkość połączeń i podnosi jakość dźwięku, oraz VoWiFi, dzięki czemu możliwe jest odbieranie i prowadzenie rozmów telefonicznych, a także wysyłanie SMS, nawet bez zasięgu sieci komórkowej.

Za 29,90 zł można mieć nielimitowane rozmowy i SMS do wszystkich sieci oraz 50 GB internetu, zaś za 39,90 zł – aż 100 GB internetu.

Obecnie obowiązuje oferta promocyjna „Zabłyśnij z NAU”: dwa pierwsze miesiące abonamentu za darmo oraz opłata aktywacyjna w wysokości 9 zł (zamiast 29 zł) dla wszystkich, którzy zdecydują się przenieść lub aktywować nowy numer w NAU Mobile.

Polisy budowlano-montażowe to kluczowy aspekt ochrony w sektorze budowlanym

0
Grzegorz Waszkiewicz

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie branża budowlana rozwija się nieustannie, polisy budowlano-montażowe stają się nieodzownym elementem zabezpieczenia dla przedsiębiorców i inwestorów. Dzięki temu rodzajowi ubezpieczenia można skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z projektem budowlanym.

Głównymi klientami są spółki generalnego wykonawstwa, deweloperzy i firmy wykończeniowe. Szczególną uwagę w tym sektorze zwrócić należy na spółki zajmujące się wykończeniem wnętrz i remontami, bo to one dotykają nie tylko nowych projektów, ale i starych, którym w funkcjonującym otoczeniu nadają nowy wygląd i nową funkcjonalność. To one na zlecenie swoich klientów opracowują projekt aranżacji, kompletują wyposażenie, montują wszelkie niezbędne instalacje, bardzo często w ramach swojej grupy wytwarzają meble, następnie integrują, podłączają i oddają inwestorowi całość gotową pod klucz.

Oto główne kwestie, które warto rozważyć przy wyborze i zarządzaniu polisą budowlano-montażową.

Definicja polisy budowlano-montażowej

Polisa budowlano-montażowa, tzw. CAR to specjalny rodzaj ubezpieczenia, które obejmuje szkody powstałe w trakcie budowy, remontu lub montażu konkretnego projektu. Obejmuje ona zarówno ryzyko związane z samą konstrukcją, jak i ewentualnymi uszkodzeniami sprzętu czy materiałów w trakcie prac.

Zakres ochrony

Podstawowym elementem polisy budowlano-montażowej jest jej wszechstronny zakres ochrony. Zazwyczaj polisa składa się z dwóch sekcji.

Pierwsza: szkody na mieniu. Ubezpieczenie to chroni przed różnymi rodzajami szkód, takimi jak pożary, zalania, kradzieże czy uszkodzenia mechaniczne, są to najczęściej polisy ALL Risk-owe. W zakres mienia wchodzi nie tylko sama inwestycja, ale również zgromadzone materiały, zaplecze oraz maszyny i urządzenia.  

Druga sekcja obejmuje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, która pokrywa zwykle straty wynikające z uszkodzeń mienia osób trzecich, wypadków przy pracy, a także koszty związane z ewentualnymi innymi roszczeniami osób trzecich, które ucierpiały w wyniku działań lub zaniechań prac związanych z konkretną inwestycją.

Szczegółowy zakres może jednak różnić się w zależności od warunków i oczekiwań wynikających z kontraktu, jaki wiąże generalnego wykonawcę z inwestorem. Dla przedsiębiorców budowlanych jest to kluczowe, aby skrupulatnie zdefiniować oczekiwania dotyczące zakresu ochrony, a te warunki najczęściej zawarte są w umowie między stronami.

Do zakresu może wnieść swoje uwagi jeszcze bank finansujący inwestycję, oczekujący cesji z polisy. Zatem przy dużych kontraktach i z tą stroną warto uzgodnić oczekiwania, a w następstwie szanse i koszty ich zaspokojenia.

Dostosowanie polisy do konkretnego projektu

Każdy projekt budowlany jest inny, dlatego ważne jest dostosowanie polisy do konkretnych potrzeb. Broker ubezpieczeniowy powinien współpracować z klientem, aby zrozumieć specyfikę projektu i dostosować polisę, uwzględniając unikalne ryzyka związane z daną inwestycją.

Inaczej sformułowane będą ryzyka przy budowie biurowca z podziemnymi wielopoziomowymi garażami, fabryki, centrum logistycznego czy wykończeniu wnętrz lub remontów istniejących budowli. Jeszcze inaczej montażu maszyn czy całych linii technologicznych w fabryce, która pracuje 24 godziny na dobę.

Okres ubezpieczenia

Ważnym elementem polisy budowlano-montażowej jest precyzyjne określenie okresu jej obowiązywania. Ubezpieczenie powinno obejmować cały okres budowy już od momentu przekazania placu budowy wykonawcy. A w zależności od skomplikowania i czasu trwania powinna mieć klauzulę bezskładkowego przedłużenia ochrony. To bardzo ważne, ponieważ właśnie pod koniec inwestycji mamy największą kumulację wartości inwestycji. Dzięki tej klauzuli mamy szansę przedłużyć ochronę, nie narażając inwestora czy generalnego wykonawcy na kolejne wydatki i przygotowywanie dodatkowych wyjaśnień. Koniec definiują warunki odbioru.

Dopiero wszystkie odbiory techniczne, a później protokoły odbioru przez inwestora dają podstawę formalnego zakończenia procesu budowlanego. Staranność w ustalaniu tych parametrów pozwala uniknąć luk w ochronie.

Klauzule, wyłączenia i limity

Przy wyborze polisy koniecznie należy zwrócić uwagę na dodatkowe klauzule, które określają specyficzne sytuacje, w których ubezpieczyciel wypłaci odszkodowania. Staranność w zrozumieniu tych klauzul jest kluczowa dla uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek w razie szkody. Oto niektóre z nich:

  • Ubezpieczenie ryzyka rozruchów i strajków;
  • Okres konserwacji;
  • Ubezpieczenie dodatkowych kosztów pracy w godzinach nadliczbowych, nocnych i w dniach wolnych od pracy oraz frachtu ekspresowego;
  • Ubezpieczenie prób gorących urządzeń mechanicznych i instalacji;
  • Zastrzeżenie dotyczące zaplecza budowy i magazynów;
  • Zastrzeżenia dotyczące usunięcia pozostałości po szkodzie powstałej wskutek obsunięcia się ziemi;
  • Szczególne postanowienia dotyczące urządzeń przeciwpożarowych i bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie budowy;
  • Pokrycie ryzyka projektanta;
  • Pokrycie mienia znajdującego się w dniu rozpoczęcia robót budowlano-montażowych na terenie budowy lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie, stanowiące własność lub będące w posiadaniu właściciela lub zarządcy nieruchomości, na której prowadzone są roboty;
  • Zastrzeżenia dotyczące fundamentów na palach i ścian szczelinowych, szczelnych i oporowych;
  • Pokrycie ryzyka producenta;
  • Klauzula reprezentantów;
  • Klauzula pokrycia szkód w dokumentacji budowy;
  • Klauzula ubezpieczenia kosztów uprzątnięcia pozostałości po szkodzie;
  • Klauzula dotycząca środków zabezpieczenia mienia przed kradzieżą z włamaniem;
  • Klauzula wstrzymania prac;
  • Klauzula ubezpieczenia kosztów naprawy części wadliwych;
  • Klauzula rzeczoznawców;
  • Klauzula przedłużenia okresu ubezpieczenia.

Podsumowanie

Polisy budowlano-montażowe są nieodzownym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem w sektorze budowlanym. Wybór odpowiedniej polisy, dopasowanej do konkretnego projektu, może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo finansowe wszystkich uczestników procesu budowlanego.

Współpraca z doświadczonym brokerem ubezpieczeniowym jest kluczowa dla osiągnięcia optymalnej ochrony i spokoju w trakcie realizacji projektu budowlanego.

Grzegorz Waszkiewicz
broker ubezpieczeniowy
BezpieczenstwowBiznesie.pl

InterRisk dokonał zmian w OWU w zakresie ryzyk budowlano-montażowych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

InterRisk zmodyfikował zapisy Ogólnych Warunków Ubezpieczenia w zakresie ryzyk budowlano-montażowych. Ubezpieczyciel podkreśla, że w swoich pracach starał się uwzględnić wszelkie uwagi dotyczące postanowień w OWU CAR/EAR, jakie pojawiły się na przestrzeni wielu lat zarówno ze strony agentów, jak i brokerów, oraz skorzystać ze swojego wieloletniego doświadczenia przy zawieraniu ubezpieczeń budowlano-montażowych.

– Mając na uwadze aktualne potrzeby klientów, dokonaliśmy istotnych zmian w treści OWU CAR/EAR InterRisk, czyli w zakresie kompleksowej ochrony ubezpieczeniowej kontraktów budowlano-montażowych. Przede wszystkim zależało nam, aby zmiana w zakresie OWU CAR/EAR InterRisk wniosła istotne korzyści, a klienci i pośrednicy mieli jasny obraz wszystkich zapisów – wyjaśnia Szymon Stefaniszyn, ekspert Zespołu Ubezpieczeń Technicznych Departamentu Ubezpieczeń Korporacyjnych InterRisk.

W ramach zmian wprowadzonych w OWU CAR/EAR InterRisk:

  • usunął niepotrzebne definicje przy jednoczesnym zastosowaniu nowych, które w rozumieniu zakładu powinny się znaleźć w zmodyfikowanych OWU;
  • oznaczył wielką literą zdefiniowana pojęcia, którymi się posiłkuje;
  • usunął wszelkiego rodzaju dublowania się zapisów, które teraz z łatwością można znaleźć w definicjach;
  • usunął wszelkiego rodzaju katalogi otwarte – „m.in.”, „takie jak”, „i inne”;
  • ujednolicił wstępy do klauzul;
  • zmienił zapisy paragrafów i treści klauzul, które się do siebie odnoszą, na bardziej czytelne;
  • połączył klauzule budowlane z ich odnośnikami montażowymi: 113/220, 119/216, 117/217;

W zmodyfikowanych OWU CAR/EAR umieścił klauzule, które od dawna są stosowane w zapytaniach/ofertach/polisach CAR/EAR. Znalazły się w nich klauzule 116/1, 115/200/1 (części wadliwych), ryzyk mokrych, wstrzymania prac i inne.

(AM, źródło: InterRisk)

18,423FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie