Blog - Strona 415 z 1525 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 415

Otwarto lubelskie biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego

0
Na zdjęciu od prawej: Rzecznik Finansowy dr Bohdan Pretkiel, Dyrektorka Generalna Biura Rzecznika Finansowego Aneta Weremko, Pełnomocniczka Terenowa Rzecznika Finansowego w Lublinie Ewa Kruszczyńska-Głaz (Fot: Rzecznik Finansowy)

22 stycznia odbyło się otwarcie biura Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego w Lublinie. Pełnomocnikiem została radczyni prawna Ewa Kruszczyńska-Głaz, związana z Biurem Rzecznika od sierpnia 2023 r.

Przed objęciem nowej funkcji Ewa Kruszczyńska-Głaz prowadziła swoją kancelarię. W swojej wieloletniej praktyce zajmowała się między innymi problemami rynku ubezpieczeń. Wspierała pod kątem prawnym jeden z lokalnych samorządów w województwie lubelskim. Aktualnie zawodowo związana jest także z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II. Ewa Kruszczyńska-Głaz pochodzi z Lublina.

Otwarcie Biura Pełnomocnika Terenowego w Lublinie jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców województwa lubelskiego, którzy zgłaszają skargi na działania instytucji finansowych.

Dzięki zmianom w prawie Rzecznik uzyskał możliwość powoływania pełnomocników terenowych na terenie całego kraju. Biuro w Lublinie jest drugą po Olsztynie tego typu placówką na terenie Polski. Do zadań pełnomocników terenowych należy przyjmowanie wniosków kierowanych do Rzecznika, jak również współpraca i utrzymywanie kontaktów z władzami publicznymi, organizacjami społecznymi oraz prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej. Dzięki ich działalności klienci podmiotów rynku finansowego z mniejszych ośrodków w Polsce będą mieli zapewnioną większą dostępność do usług RzF. W najbliższym czasie planowane są otwarcia kolejnych biur.

(AM, źródło: RzF)

Aplikacja mObywatel zakończy epokę papierowych oświadczeń uczestników kolizji?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W przyjętych na ten rok planach Ministerstwa Cyfryzacji dotyczących rozwoju aplikacji mObywatel znalazła się zapowiedź wprowadzenia modułu „Stłuczka”, umożliwiającego sporządzenie protokołu zdarzenia drogowego – podał cashless.pl.

Serwis zwraca uwagę, że nowa opcja ograniczyłaby lub wręcz zlikwidowała ręczne spisywanie oświadczeń uczestników zdarzenia drogowego. Ułatwieniem procesu, dodatkowo pozwalającym na uniknięcie błędów, byłaby możliwość automatycznego uzupełniania się danych. Na razie resort nie przedstawił szczegółów dotyczących rozwiązania.

Więcej:

cashless.pl z 23 stycznia, Ida Krzemińska-Albrycht „Już oficjalnie: w mObywatelu pojawi się funkcja zgłaszania zdarzeń drogowych”

(AM, źródło: cashless.pl)

Co w ubezpieczeniach dał mi rok 2023, a co przyniesie 2024

0
Marcin Kowalik

Podsumowania i przewidywanie trendów mają zwykle to do siebie, że są mocno subiektywne. Tak też będzie w tym przypadku.

Dla mnie zarówno najbardziej pracochłonne, jak i dające najwięcej satysfakcji w 2023 r. było wydanie książki Jak sprzedawać ubezpieczenia. 100 historii agentów ubezpieczeniowych. Cały proces planowałem zakończyć latem 2022, natomiast wydrukowane książki do setki współautorów wysłałem dopiero w lipcu 2023 r. Pozytywny odbiór publikacji zarówno ze strony twórców, jak i całej branży zaskoczył chyba wszystkich. Ta książka była bardzo potrzebna.

Na jakie produkty stawiać

W swoich działaniach na pewno będę się skupiał na tym, w czym mam już doświadczenie i co wydaje się dobrą inwestycją czasu. W 2024 r. będę dalej pozyskiwał klientów – głównie przedsiębiorców, samozatrudnionych, pracujących na umowach B2B.

Od strony produktowej dalej będę rozwijał pozyskiwanie klientów na ubezpieczenia od utraty dochodu. Powoli też zaczyna działać wdrożona w 2023 r. strategia „long tail” z ponad 250 zawodami na ubezpieczenia OC zawodowej.

Temat okołoubezpieczeniowy, który też okazał się ciekawy, to zabezpieczenia antykradzieżowe do drogich, luksusowych samochodów. Tutaj często te dwie grupy docelowe się przenikają. Mamy efekt synergii. Myślę, że w tę stronę pójdą też inni.

Konsolidacja rynku narzędzi CRM

Utrzymanie i ciągły rozwój oprogramowania CRM – również dla branży ubezpieczeniowej – kosztuje. Myślę, że przy rosnących kosztach zatrudnienia, rosnących oczekiwaniach programistów (jak i każdego innego pracownika) zobaczymy konsolidację rynku narzędzi CRM w jakiejś postaci.

Zamiast wydawać pieniądze na pozyskanie nowych klientów – multiagentów, większy CRM mógłby niskim kosztem pozyskać zarówno technologię, know-how, jak i wiernych (a co równie ważne – płacących) klientów. A to wszystko w ramach wykupienia mniejszego konkurenta z branży CRM.

mObywatel

Po raz pierwszy publicznie o potencjalnym wpływie mObywatela na pracę agentów ubezpieczeniowych usłyszałem podczas konferencji „Mistrzowie marketingu i sprzedaży ubezpieczeń”. Wtedy jeden z prelegentów – Marcin Konopka z Berg System – wspominał o plotkach. Że są jakieś plany. To było dwa lata temu. Na branżowych grupach dyskusyjnych już teraz, z mniejszą nieśmiałością… o ten temat pytają wprost sami agenci.

Czy ubezpieczenie OC komunikacyjne zostanie zamienione w podatek, a rola agenta w przypadku tego ubezpieczenia będzie pomniejszona? Czas pokaże. Zdania obecnie są podzielone. Sam natomiast w swoich aktywnościach pozyskiwania leadów ubezpieczeniowych dla zaprzyjaźnionych multiagentów nigdy nie pozyskiwałem celowo klientów na ubezpieczenia komunikacyjne.

KSeF w ubezpieczeniach

Bardzo jestem ciekaw, co dla branży ubezpieczeniowej będzie oznaczał KSeF – Krajowy System e-Faktur. Mamy tutaj kilka ważnych wątków: od ustalenia, jakie faktury powinny być wystawiane w tym systemie, a jakie w inny sposób, przez faktury wystawiane na konsumentów – osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, po ustalenie sposobów wysyłania faktur. Według nowych przepisów nabywcy powinni otrzymywać dokument przez KSeF, a więc przesyłanie ich innymi kanałami nie będzie już wymagane.

Czy i jak ma się w KSeF odnaleźć multiagencja? Tutaj powinniśmy zasięgnąć opinii u naszego księgowego, który już i tak pewnie ma teraz w związku z tym dużo pracy.

Marcin Kowalik

marcinkowalik.online

Zacznij rok od analizy swoich działań i stylu pracy

0
Adam Kubicki

Początek roku to dobry moment na podsumowanie wyników swojej pracy. Dzięki temu można zaplanować działania, które pomogą zwiększyć naszą efektywność. W przypadku roli menedżera zespołu na wyniki mają wpływ ludzie, którymi się zarządza. A to, jak się zachowują, w dużej mierze zależy od stylu zarządzania.

Jak przeanalizować swoją pracę? Na co zwrócić uwagę? W przypadku menedżera trzeba spojrzeć na wiele elementów. Wszakże jest to stanowisko bardzo wymagające. Skuteczny menedżer to osoba, która rozwija wiele swoich talentów.

Jedną z najważniejszych cech menedżera jest na przykład elastyczność. Im większą dysponujesz liczbą różnych narzędzi mentalnych i umiejętności, za pomocą których skłaniasz swoich ludzi do coraz lepszej i efektywniejszej pracy, tym bardziej potrafisz być elastyczny, a przez to bardziej efektywny jako menedżer.

Spójrzmy bliżej na to, jakie czynniki efektywności menedżera są najważniejsze. Pierwszym z nich jest planowanie. Działanie bez planowania jest przyczyną każdej porażki. Działanie poprzedzone starannym planowaniem jest zwykle źródłem każdego sukcesu.

Ważne jest to, żeby myśleć na papierze. Zapisywać każdy szczegół celu lub zadania pośredniego oraz każdy krok, jaki będzie trzeba wykonać, by osiągnąć założone rezultaty. Poznaj fakty, zwłaszcza fakty finansowe. Nie zadowalaj się zgadywankami lub nadzieją, że wszystko pójdzie dobrze.

Wypracuj w sobie gotowość do porzucenia planu i spróbowania czegoś innego, jeśli okaże się, że nie da się go zrealizować przy użyciu tej metody, od której zacząłeś. Znasz z pewnością zasadę 80/20, ale istnieje także zasada 10/90, która mówi, że „pierwsze 10% czasu poświęconego na planowanie odpowiada często za 90% sukcesu po wprowadzeniu tego planu w życie”.

Prawdziwą miarą twoich umiejętności planowania jest to, że twój plan działa – proste. W wyniku realizacji planu otrzymujesz rezultaty, jakie zakładałeś. Jeśli twój plan się nie sprawdza, musisz go zmieniać, aż wreszcie zadziała. Jednym z głównych powodów porażki liderów jest niezdolność do zmiany planu z takiego, który się nie sprawdza, na taki, który przynosi sukces – lub niezgoda na takąż zmianę.

Kolejny czynnik to organizowanie. Jest to proces gromadzenia ludzi i środków, jakich będziesz potrzebował, by zrealizować plan i osiągnąć założony cel. To kluczowa umiejętność niezależnego menedżera. Osoby posiadające umiejętności organizacyjne stanowią nieocenioną wartość dla każdej organizacji. Bez nich nic nie jest możliwe.

W swej najprostszej formie organizowanie sprowadza się do tego, byś przygotował listę wszystkich składników i elementów niezbędnych do realizacji planu w terminie i w ramach zasobów, które posiadasz. Składniki te obejmują środki finansowe, ludzi, biura, sprzęt i technologię. Aby upewnić się, że nie zapomniałeś o czymś istotnym, powinieneś zamknąć listę, zanim podejmiesz działania.

Kolejny element to dobór właściwych współpracowników. Musisz przyciągnąć i zatrzymać ludzi, których potrzebujesz do wykonania planu i osiągnięcia pożądanego rezultatu. Umiejętność zatrudnienia i zatrzymania właściwych ludzi będzie przekładała się aż na 80% ostatecznego sukcesu. Większość frustracji i niepowodzeń jest bowiem skutkiem postawienia niewłaściwej osoby na kluczowym stanowisku.

Praca menedżera polega na tym, by doprowadzić do realizacji zadań siłami innych. Umiejętność zorganizowania pracy i efektywnego nadzorowania współpracowników, tak aby zadanie zostało wykonane w terminie i przy określonych środkach, jest kluczem do uzyskania wyników, za które jesteś odpowiedzialny. Pamiętaj, żeby nadzorować najważniejsze zadania. Inaczej zaginiesz w gąszczu mniej istotnych szczegółów.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Wiener: Coraz więcej turystów wybiera ferie z ubezpieczeniem

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z przeprowadzonego na zlecenie Wiener badania wynika, że coraz więcej osób nie wyobraża sobie zimowego wyjazdu bez odpowiedniego ubezpieczenia. Zamiar wykupienia polisy zadeklarowało blisko dwie trzecie udających się na ferie respondentów.

W ubiegłorocznej odsłonie badania nabycie ubezpieczenia zadeklarowało 61% ankietowanych. W tym roku odsetek ten wzrósł do 64%. Najwięcej – 36% badanych – zdecydowało się na NNW (31% w 2023 r.). Z kolei 27% wykupiło OC w życiu prywatnym, co jest wynikiem o 6 pp. lepszym niż przed rokiem. 20% zadba o ubezpieczenie kosztów transportu w razie wypadku lub choroby, a co piąty wykupi ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą.

– Porównując dane z zeszłego roku, widzimy, że zyskują popularność konkretne rodzaje ubezpieczeń. Niekwestionowanym rekordzistą jest w tym przypadku ubezpieczenie assistance, które zapewnia pomoc w nagłych wypadkach, np. pomoc tłumacza. Podczas tegorocznych ferii zdecyduje się na nie 18% badanych – to prawie trzykrotny wzrost rok do roku. Rośnie także popularność ubezpieczenia bagażu – z 9% w 2023 do 12% w 2024. Na popularności zyskuje także ubezpieczenie rezygnacji z wyjazdu (z 7% do 10%), co widzimy także w wewnętrznych danych sprzedażowych. Coraz częściej wolimy zabezpieczyć się w razie nagłej konieczności odwołania podróży i uzyskać zwrot pieniędzy zapłaconych za wyjazd – tłumaczy Małgorzata Jakuta, ekspertka Wiener ds. ubezpieczeń turystycznych.

36% badanych nie wykupiło i nie planuje wykupić żadnego ubezpieczenia (39% w 2023 r.). Osoby, które zdecydują się na ochronę w zakresie kosztów leczenia za granicą, deklarują wybór różnych sum ubezpieczenia. Co 4. wybierze sumę do 20 tys. euro, a 23% zdecyduje się na kwoty od 20 tys. do 40 tys. euro. Identyczny odsetek ubezpieczy się w przedziale 41–80 tys. euro. Wzrosła natomiast liczba osób, która wybierze sumę powyżej 80 tys. euro – z 11% w 2023 do 16% w 2024.

O badaniu:

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 12–15 stycznia 2024 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

(AM, źródło: Wiener)

OC ochroni przedsiębiorcę przed skutkami zimowych szkód

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Prawo wymaga od przedsiębiorców m.in. usunięcia sopli z dachu czy śniegu i lodu sprzed lokalu. Budżet firmy ucierpi, jeżeli tego nie zrobią i w związku z tym dojdzie do szkody na czyimś zdrowiu lub mieniu. Compensa przypomina, że przed finansowymi konsekwencjami takich zdarzeń przedsiębiorcy mogą chronić się ubezpieczeniem OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

– Nieodśnieżony chodnik, oblodzone schody, błoto w czasie roztopów, a także zalegający na dachu śnieg czy sople stwarzają zagrożenie dla klientów i przechodniów. Punkty handlowe i usługowe, m.in. hotele, restauracje i sklepy, muszą dbać o porządek przed budynkiem czy lokalem. Tak wynika z art. 5 ust. 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Właściciele nieruchomości – zarówno prywatni, jak i firmy – ponoszą finansową odpowiedzialność za szkody powstałe wskutek np. poślizgnięcia się przed nieposypanym piaskiem wejściem do nieruchomości. Poszkodowana osoba może zażądać od przedsiębiorcy odszkodowania za doznany uszczerbek na zdrowiu i zniszczone mienie – tłumaczy Jacek Kasperski, odpowiedzialny za ubezpieczenia dla MŚP w Compensie.

Ekspert zaznacza, że z odpowiedzialności za utrzymanie porządku nie zwalnia sezonowość biznesu. Na przykład działający tylko w lecie restaurator może spodziewać się roszczenia, jeżeli przed jego nieczynnym w styczniu lokalem przechodzień dozna kontuzji. Zabezpieczeniem przedsiębiorców może być ubezpieczenie OC, będące produktem dla wszystkich firm, których działalność opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem i jego mieniem.

– Właściciel warsztatu czy myjni może przecież uszkodzić powierzony mu samochód, fryzjer przez nieuwagę skaleczyć klienta, a kelner oblać gościa restauracji gorącą zupą – branża ubezpieczeniowa zna mnóstwo tego rodzaju przypadków. Warto dodać, że polisa zabezpiecza firmą na wypadek faktycznie doznanych strat, ale również przed utraconymi korzyściami, np. utratą dochodu wskutek niezdolności do pracy – dodaje Jacek Kasperski. – Co ważne, polisa OC stanowi zazwyczaj rozszerzenie ubezpieczenia firmowego mienia od ognia i innych zdarzeń losowych. Samo OC także można rozbudować o dodatkowe klauzule, np. o szkody wyrządzone pracownikom, spowodowane przez podwykonawców czy powstałe w związku z użytkowaniem wynajmowanej nieruchomości – uzupełnia.

(AM, źródło: Brandscope)

Nationale-Nederlanden po raz pierwszy wśród 10 najlepszych pracodawców

0
Źródło zdjęcia: Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden znalazł się w gronie 10 najlepszych pracodawców w kraju. Certyfikat Top Employer Polska, który otrzymała firma, przyznawany jest tylko raz w roku, po kompleksowym audycie badającym procesy, projekty i inicjatywy z obszaru HR.

W 2024 roku wyróżnienie Top Employer Polska otrzymało 79 firm z Polski. Dla Nationale-Nederlanden to już ósma z kolei statuetka, ale pierwsza klasyfikująca firmę w ścisłej czołówce dziecięciu najlepszych pracodawców w Polsce.

W tym roku szczególną uwagę zwrócono na kwestię dobrostanu i troski o zdrowie pracowników. Aż 95% audytowanych firm przyznało, że to dla nich biznesowy priorytet.

– Nationale-Nederlanden od lat angażuje się w inicjatywy promujące troskę o zdrowie. Edukujemy Polaków w zakresie profilaktyki zdrowotnej, angażując się w wiele kampanii informacyjnych i społecznych. Priorytetowe znaczenie ma dla nas zdrowie i dobrostan naszych pracowników. Dlatego organizujemy badania profilaktyczne, spotkania na temat well-beingu i zdrowego trybu życia. W ramach kampanii społecznej z Fundacją Rak’n’Roll wprowadziliśmy nowy benefit – Dzień na U. To dodatkowy dzień wolny, z którego mogą skorzystać nasi pracownicy i pójść do lekarza, aby skontrolować swoje zdrowie. Co więcej cyklicznie organizujemy także badania profilaktyczne w naszym biurze, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Dzięki temu razem kształtujemy pozytywne nawyki – mówi Liwia Kwiecień, członkini zarządu ds. HR Nationale-Nederlanden.

Uzyskany przez Nationale-Nederlanden wynik na poziomie 96,2% jest jednym z najwyższych wśród wszystkich firm objętych badaniem. W przypadku ubezpieczyciela szczególnie doceniono obszary strategii HR, budowania wizerunku marki pracodawcy oraz well-beingu.

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)

UNIQA stałym członkiem Eurapco Alliance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Po rocznym projekcie pilotażowym UNIQA Insurance Group AG zostanie w 2024 roku stałym członkiem Eurapco Alliance – strategicznej sieci międzynarodowej, skupiającej ośmiu europejskich ubezpieczycieli. Główne obszary ich współpracy to transformacja, cyfryzacja, zdrowie i zrównoważony rozwój.

Członkowie sojuszu podejmują aktywne starania na rzecz wspólnego kształtowania przyszłości branży ubezpieczeniowej. Pracownicy firm partnerskich wymieniają się specjalistyczną wiedzą i najlepszymi praktykami we wszystkich kluczowych obszarach biznesowych w trakcie ponad 300 wydarzeń i spotkań rocznie. Celem partnerów Eurapco jest wzmocnienie konkurencyjności i innowacyjności, a tym samym działalności na rynkach lokalnych. Duży nacisk kładzie się na rozwój rozwiązań zorientowanych na klienta.

– Jesteśmy dumni, że jesteśmy teraz stałym partnerem Eurapco Alliance. To partnerstwo jest zgodne z naszą strategią UNIQA 3.0, ponieważ opiera się również na współpracy ponad granicami krajów, hierarchii czy funkcji. W czasach szybkich zmian i różnorodnych wyzwań chcielibyśmy aktywnie  i przyszłościowo kształtować branżę ubezpieczeniową poprzez wzajemną wymianę – mówi Wolfgang Kindl, członek zarządu ds. klientów i rynków międzynarodowych UNIQA Insurance Group AG.

– Partnerstwo z UNIQA jako jedną z wiodących grup ubezpieczeniowych oferuje nowe możliwości i horyzonty dla Eurapco Alliance. Jesteśmy zadowoleni z tej współpracy i przekonani, że wymieniając się wiedzą i tworząc wartość dodaną, możemy wzmocnić zarówno nasze wspólne możliwości jako sojuszu, jak i poszczególnych członków – mówi Oliver Schoeller, prezes Eurapco i dyrektor generalny Grupy Gothaer.

Promowanie wymiany i transferu wiedzy 

Dzięki ponad 50 grupom roboczym i szerokiemu zakresowi działań sieć Eurapco obejmuje wszystkie aspekty branży ubezpieczeniowej. W związku z tym sojusz służy jako platforma do międzynarodowego tworzenia sieci kontaktów i dalszego szkolenia pracowników. Przede wszystkim w ramach Akademii Eurapco, która oferuje różne międzynarodowe formaty nauczania. UNIQA będzie coraz częściej korzystała z tych ofert w celu dokształcania swoich pracowników. Rozszerzone możliwości szkoleń i dalszej edukacji na poziomie międzynarodowym zwiększają atrakcyjność członków sojuszu jako pracodawców. Ponadto Laboratorium Eurapco zajmujące się poszukiwaniem nowych rozwiązań w zakresie ubezpieczeń przyszłości umożliwia realizację wspólnych projektów oraz możliwości biznesowych pomiędzy członkami Eurapco Alliance. 

W skład Eurapco Alliance wchodzi osiem europejskich firm ubezpieczeniowych: holenderska Achmea, hiszpański Caser, niemiecki Gothaer, szwajcarska La Mobilière, szwedzki Länsförsäkringar, fińska LocalTapiola, włoska Reale Group oraz austriacka UNIQA Group. Razem działają w 35 krajach i ubezpieczają ponad 46 milionów Europejczyków, zatrudniając ponad 60 tys. osób i generując roczne składki brutto na poziomie ponad 48,5 mld euro. 

(AM, źródło: UNIQA)

EIOPA: Zawirowania gospodarcze odbijają się na relacjach ubezpieczeniowych konsumentów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z opublikowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych raportu na temat trendów konsumenckich w 2023 r. wynika, że trwający kryzys kosztów utrzymania wpływa na konsumentów ubezpieczeń i emerytur oraz ich relacje z produktami i usługami finansowymi. Jedna trzecia badanych odnotowała wzrost składek ubezpieczeniowych. Z kolei 17% konsumentów musiało zmierzyć się ze wzrostem poziomu udziałów własnych.

Raport wskazuje, że chociaż powyższe czynniki mogą być uzasadnione rosnącymi kosztami dla ubezpieczycieli, to skłoniły one niektórych konsumentów do zawieszenia, rezygnacji lub anulowania posiadanych produktów ubezpieczeniowych i emerytalnych, w efekcie czego niektórzy z nich są niedoubezpieczeni i narażeni na przyszłe ryzyko. Obywatele UE mają obecnie mniejszą pewność co do osiągnięcia komfortowej finansowo emerytury w porównaniu z rokiem ubiegłym (spadek o 3 punkty procentowe). W raporcie podkreślono również, że krajowe organy nadzoru i zakłady ubezpieczeń wdrożyły pewne środki w celu zapewnienia dalszego sprawiedliwego traktowania konsumentów w czasie obecnego kryzysu. 

Oprócz zmian makroekonomicznych analiza EIOPA wskazuje na istnienie obaw dotyczących sprawiedliwego traktowania konsumentów. Zebrane dane wskazują na wyraźną różnicę między płciami w zakresie dostępu do produktów ubezpieczeniowych i emerytalnych. Kobiety w UE są o dziesięć punktów procentowych mniej pewne finansowo, jeśli chodzi o emeryturę.

Z raportu wynika ponadto, że ryzyko stosunku wartości do ceny, szczególnie w przypadku niektórych produktów ubezpieczeniowych z funduszami nadal się utrzymuje. Krajowe organy nadzoru w całej Europie w dalszym ciągu zwracają uwagę na bieżące problemy w tym segmencie rynku ze względu na wysokie koszty, dużą złożoność i czasami słabą wydajność takich produktów. Chociaż konsumenci na ogół uważają, że kupowane przez nich produkty oferują dobry stosunek jakości do ceny, wyniki badania wskazują, że ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne są pod tym względem najmniej przychylnie oceniane, a jedna trzecia obywateli UE uważa, że ich produkty nie oferują wartości.

W raporcie EIOPA na temat trendów konsumenckich za 2023 r. zwrócono uwagę na dodatkowe zmiany w unijnym sektorze ubezpieczeń i emerytur:

  • W ostatnich latach sprzedaż ubezpieczeń za pośrednictwem kanałów cyfrowych gwałtownie wzrosła – jedna czwarta konsumentów ubezpieczeń w UE kupiła co najmniej jeden produkt przez internet. Tendencja ta jest jednak bardzo zróżnicowana w poszczególnych państwach członkowskich i dotyczy produktów innych niż na życie.
  • Lepsze ujawnianie informacji, ulepszone środki przejrzystości i inicjatywy na rzecz wiedzy finansowej podniosły świadomość konsumentów na temat emerytur. Jednak tylko 42% z nich uważa, że wystarczy im środków, aby żyć wygodnie na emeryturze. 
  • Coraz więcej konsumentów bierze pod uwagę produkty ubezpieczeniowe i emerytalne posiadające cechy zrównoważonego rozwoju. W ocenie EIOPA niezwykle istotne jest, aby twierdzenia przedsiębiorstw dotyczące zrównoważonego rozwoju były uzasadnione i nie wprowadzały w błąd.
  • Kilka krajowych organów nadzoru zgłosiło przypadki niewłaściwej sprzedaży wynikające z nieodpowiednich testów wymagań i potrzeb, przeoczenia preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju, nieprawidłowego ujawniania informacji lub konfliktów interesów.
  • Problemy związane ze sprzedażą krzyżową (cross-selling) związaną z produktami ubezpieczeniowymi chroniącymi kredyty i płatności utrzymują się nawet po ostrzeżeniu EIOPA wydanym w 2023 roku.

– Chociaż ubezpieczyciele i podmioty świadczące usługi emerytalne w UE dokładają starań, aby zapewnić sprawiedliwe traktowanie konsumentów, należy zrobić więcej, aby zapewnić wszystkim godziwe wyniki. Społeczność nadzorcza w Europie musi również dołożyć wszelkich starań, aby kilka zidentyfikowanych przez nas problematycznych produktów nie podważyło zaufania obywateli do sektorów ubezpieczeń i emerytur, które zapewniają istotne usługi finansowe konsumentom i przedsiębiorstwom – powiedziała Petra Hielkema, przewodnicząca EIOPA.

(AM, źródło: EIOPA)

Subiektywnie o rosnących oczekiwaniach klientów i doprecyzowaniu regulacji

0
Wojciech Semmerling

Rynek ubezpieczeń grupowych w Polsce jest w ciągłym rozwoju. To samo możemy powiedzieć o regulacjach w tym obszarze. Podzielę się obserwacjami i subiektywnymi przemyśleniami o tym, w jakim kierunku pójdzie rynek ubezpieczeń grupowych w Polsce w 2024 r.

W jaki sposób aktualne zmiany w bancassurance będą dotyczyć całego rynku umów na cudzy rachunek? Intryguje mnie pewna analogia historyczna.

Doprecyzowanie przepisów?

W 2014 r. wydana została przez KNF Rekomendacja U dla banków, a następnie w kontekście wprowadzonych regulacji wydano Wytyczne dla Ubezpieczycieli. W 2016 r. weszła w życie nowa Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Regulacje w części zapisów teoretycznie skierowanych do ubezpieczycieli dotknęły cały rynek związany z ubezpieczeniem grupowym. Przypadek? Nie sądzę.

W 2023 r. KNF wydał nową Rekomendację U dla rynku bankowego, gdzie szczególnie rekomendacja 10 i 12  odnosi się do APK wobec ubezpieczonego i obowiązków ubezpieczającego. I tu sięgam do poruszonej wyżej analogii zdarzeń – czy nie powinniśmy się spodziewać takiego uszczegółowienia dla pozostałej części rynku i dystrybucji?

Może o tym mówić choćby wnikliwość, z jaką KNF przypatruje się rynkowi ubezpieczeń, a szczególnie dystrybucji w zakresie APK i stwierdzanych nieprawidłowości. Czas pokaże.

Ubezpieczenia medyczne – popularność rośnie

W ostatnich latach według raportu PIU w ubezpieczeniach medycznych nastąpił wzrost zainteresowania osób korzystających z nich co roku o blisko 15%. Obserwujemy też duże zainteresowanie ubezpieczycieli budowaniem zespołów i produktów związanych z opieką medyczną. To samo dotyczy spółek brokerskich zajmujących się tą częścią benefitów pracowniczych.

To wskazuje, jak ważny jest trend rozwoju tej gałęzi ubezpieczeń osobowych, a co za tym idzie, rozwój technologii i szukania sposobów zwiększenia dostępności do usług medycznych. Istotny jest temat rosnącej świadomości społecznej co do profilaktyki zdrowotnej. A to staje się kolejnym ważnym trendem, szczególnie gdy nie funkcjonują dobrze rozwiązania systemowe.

Większa świadomość ubezpieczonych

Ubezpieczenia życiowe – tu pandemia zrobiła swoją robotę. Według raportów PIU zaciągnęliśmy dług medyczny, a to skutkowało w minionych latach zwiększeniem wypłat świadczeń okołozdrowotnych. Ten trend jest zdaniem PIU już za nami. Z raportu wynika też, że popandemicznie zmieniła się świadomość i oczekiwania ubezpieczonych. Po części związane są one z większym zainteresowaniem wyższymi limitami sum ubezpieczenia, ale też wyborem wyższych wariantów ubezpieczenia. Ten trend potwierdza raport przygotowany dla ubezpieczeń grupowych w Europie i na świecie na 2024 r. przez Deloitte.

Raport wskazuje, co też potwierdzają moje obserwacje, jak w ubezpieczeniach grupowych na życie wzrasta świadomość potrzeby zabezpieczenia skutków utraty zdrowia. Czy należy brać to pod uwagę? Oczywiście, jak twierdzą praktycy tego rynku. To wymagać będzie jednak rozsądnego podążania dystrybutorów za rosnącą świadomością, aby pokazać adekwatne rozwiązania i jednocześnie edukować, jak z nich korzystać.   

Podsumowując, rynek ubezpieczeń grupowych w Polsce w 2024 r. będzie się rozwijał w kierunku rosnących oczekiwań klientów i dążył do doprecyzowania w regulacjach.

Wojciech Semmerling
doświadczony menedżer i ekspert rynku ubezpieczeń
www.safety4all.pl

18,429FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie